Een goed boek moet ons niets geven,doch iets afnemen : één van onze zekerheden .
De dood kan men zich niet indenken omdat hij afwezigheid van gedachte is. Dus komen we er niet onderuit te leven of we eeuwig waren
.
Elisabeth George
Zoals de akker bedorven wordt door onkruid zo de mens door zijn begeerten.
JUST LOOKING
Met mensen die nooit denken , is het moeilijk méédenken..
Stel dat de avond niet zou vallen en dat het moeizame gedoe dat wij bedrijven met ons allen zou doorgaan tot oneindig toe
A fine is a tax for doing wrong A tax is a fine for doing well
Ik was een kind Ik kreeg een horloge Maar ik kon niet klokkijken Ik was een man Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik voort moest maken Ik was een vrouw Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik achter liep Ik was oud Ik keek op mijn horloge En ik zag dat het stilstond Ik was god ik wist al lang hoe laat het was
Liefde is soms als dag en nacht, voor altijd samen, altijd gescheiden.
Sue Grafton
'Deze plaats is bezet' zeggen we uitsluitend als er niemand op zit
Laat Amsterdam je noit verlokken Mijdt grote steden als de pokken Ik weet de lichtstroom trekt ons aan Ofschoon w'erin ten onder gaan Hoevelen zijn niet door dat leven Vernietigd, in het slijk gebleven 't Gevaar ligt oov'ral op de loer Nee jongenlief, blijf jij maar boer
Er staat een buizerd aan het mateloos verschiet. 'De vogel bidt', verklaren ons de biologen, Maar elke sukkel die omhoog kan blikken ziet Dat hier de goegemeente deerlijk wordt bedrogen.
Want bidden, heren, is dit ongetwijfeld niet: Onder het bidden sluit men altijd nog zijn ogen. Wat zulk een vogel doet is daarom hypocriet, En uw verhaaltjes acht ik weinig overwogen.
De doorn krijgt water omwille van de roos.
Wie zichzelf hartstochtelijk bemint, mag er zeker van zijn dat de liefde wederzijds is .
Net als een plant kan een kinderziel onmogelijk groeien zonder warmte ( Carl Jung )
"Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt "
Enkele mooie streekbeelden
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.
Secundaire analfabeten noemt men mensen die hebben leren lezen , maar het nooit meer doen.
Wie van hoop leeft, zal nooit dik worden
A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck a life. A timely word may level stress. A loving word may heal and bless.
"Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen erin: de drank, de liefde, de tabak en de kunst."
"Een tong: een uiterst fatsoenlijk ding zolang hij niet van een vrouw is."
"Zoek niet de schuld, maar de oplossing, in jezelf."
EXCELLENCE can be obtained if you Care more than others think is wise Risk more than others think is safe Dream more than others think is practical Expect more than others think is possible .
.
Hij dacht. En vond een uitkomst evenmin, maar raakte bijster in het eigen hart. Want wie de ganse kluwen heeft ontward, die weifelt tussen einde en begin
Een kinderlied had me erheen bewogen; ik stond onder een al te schelle zon en zag hoe ik als kind was voorgelogen - geen mens danst op de brug van Avignon.
Je moet geen vraagteken zetten waar God een punt heeft geplaatst.
Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen een excuus
LIEFDE KOST NIETS OM TE KRIJGEN MAAR IS ONBETAALBAAR ALS JE HET HEBT.
Salman Rushdie
"Elke deugd heeft onechte zusters, die de familie schande aandoen."
Vergiffenis is de geur die het viooltje afgeeft aan de hiel die het vertrapt heeft . ( Mark Twain)
"Dit jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik neem mijn kanarie mee. Ik hoop maar dat hij niet ziek wordt, want dat beest heeft nog nooit gevlogen."
Woorden zijn de kleuren van de gedachte. ( Hugo Claus )
Auteurs en hun boeken
korte beschrijvingen
05-07-2006
*Uit het paradijs * van NELLEKE NOORDERVLIET
Uit het paradijs, Meulenhoff -Amsterdam-1997
Een fascinerende familiegeschiedenis met veel onuitgepakte verhuisdozen ... (...) een perfect geboetseerde, knappe, sluitende roman !"
***
Uit het paradijs begint met een visioen van tekenaar David Berk die op een nacht denkt dat hij zijn overleden moeder heeft gezien. Maar die is al dertig jaar dood. Ze verschijnt hem op een zandpad in de duinen, het wankele paradijs van zijn jeugd en biedt hem een lift aan in een Dyna Panhard 1952. Vanaf dat moment wordt Berk gekweld door herinneringen aan zijn moeder en de familie waarheen zij hem als negenjarige jongen voerde ; rijke Brusselse rubberfabrikanten bij wie ze niet welkom waren. Dat hij juist op dat moment aan haar denkt is niet toevallig, want zijn halfbroer, diens vrouw en hun kind logeren bij hem. Zijn halfbroer doet hem denken aan de familie waar hij, nadat zijn moeder scheidde van haar eerste man,terechtkwam. Deze streng katholieke Vlaamse familie Vervaecke ziet niet graag dat een van haar zonen verslingerd raakt aan een Nederlandse, reeds gehuwde vrouw met kind. De familie komt dan ook in opstand tegen deze binnendringster en probeert haar langzaam, maar zeker het familiehuis uit te treiteren. Het kind dat zij van Jef Vervaecke krijgt, is een troef tegen de familie. De familie faalt helemaal in haar streven als de pater familias de vrouw van zijn zoon ook tot zijn bijzit maakt. Er komt een kindje van, dat weggemoffeld moet worden, naar de nonnen of anderszins. Door de herinneringen aan zijn moeder gaat ook zijn halfbroer zijn geheugen oppoetsen. Daaruit blijkt dat beide zoons zeer verschillend naar het leven van hun moeder kijken David Berk ziet vooral de taaie strijd die zijn moeder doormaakte om zich geaccepteerd te weten binnen de familie Vervaecke. Dat het warme nest niet bestaat, ontdekt David Berk voor het eerst als zijn moeder zijn vader verlaat. Daardoor raakt hij letterlijk 'uit het paradijs'. Maar ook later in zijn leven komt het paradijs nooit meer terug. Wat doe je als je weet dat het paradijs niet bestaat. Je kunt vluchten in cynisme, je kunt alle remmen losgooien en maar raak leven, maar je kunt ook de weg van David Berk bewandelen. Relativerend en kritisch observerend neemt bij de wereld waar. Hij ziet de breukvlakken de beschaving. Hij ziet de onoprechtheid van mensen. Zijn leven is een spel, waarbij hij de rollen van anderen al doorziet. Dat is jammer, want zo blijf je altijd een buitenstaander. In meeslepende en vaak geestige scénes schets Nelleke Noordervliet het tragische lot van een vrouw en de gevolgen daarvan voor haar zoons en kleindochters.
Nelleke Noordervliet werd op 6 november 1945 geboren in Rotterdam.Ze deed na het gymnasium een studie Nederlands.aan de Universiteit van Leiden en de Universiteit van Utrecht. In haar studententijd schreef ze teksten voor het cabaret en voerde de redactie van school- en studentenkrant. Na haar kandidaatsexamen ging ze naar Amsterdam en werkte enige tijd bij een wetenschappelijke uitgeverij. Ze trouwde een chemicus, ging lesgeven aan de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven en nam haar studie weer op in Utrecht. Ze deed cum laude doctoraalexamen in 1983.met als specialisaties algemene literatuurwetenschap en theaterwetenschappen. Ze maakte samen met anderen een serie tv-programma's over poëzie. Haar twee kinderen werden geboren in 1973 en 1979. Ze werd politiek actief en was fractievoorzitter voor de PvdA in de gemeente Monster en in de Westlandraad. In 1987 debuteert ze met de gefingeerde autobiografie van Multatulis eerste echtgenote, Tine, of de dalen waar het leven woont. In 1998 volgt de roman Millimorti . In opdracht van de Stichting Steunfonds voor de Nederlandse Letteren schreef ze in 1990 een toneelstuk over Belle van Zuylen genaamd Belle en Benjamin. De Franse Revolutie is het decor van haar derde roman Het oog van de engel,(1991) die genomineerd wordt voor de AKO-Literatuurprijs 1992. Voor De naam van de vader (1998) ontvangt ze de Multatuliprijs.en een nominatie voor de Europese Literatuurprijs. Nelleke Noordervliet publiceert verder met enige regelmaat boekbesprekingen in Vrij Nederland. In 1997 verscheen haar roman Uit het paradijs (nominatie voor de Librisprijs 1998). Naast romans en toneelstukken publiceerde Noordervliet ook enkele historische boeken, zoals Op de zeef van de tijd: een geschiedenis van Nederland (2000) en Nederland in de Gouden Eeuw (2003). Ook schreef ze in 2001 een lang gedicht dat in boekvorm verscheen: Een vlaag van troost.
In 2002 verscheen er weer een roman van haar hand: Pelican Bay en in 2004 een luchtige uitgave Mevrouw Gigengack. Ze was gastschrijver aan de universiteiten van Groningen,Leiden, Delft en Berlijn en aan de Sorbonne te Parijs. Noordervliet publiceert verder met enige regelmaat columns, beschouwingen en (veelal historische) boekbesprekingen in dag- en weekbladen (de Volkskrant en Vrij Nederland). Ook is ze een regelmatige gast in radio- en televisieprogrammas, zoals in Zeeman met boeken In februari 2005 verscheen het succesvolle Altijd roomboter (nu al 28.000 exemplaren verkocht), waarin Nelleke Noordervliet in een mengeling van mémoire, geschiedschrijving, fictie en essay het portret van haar overgrootmoeder schetst.
Citaat :
'Ik vergeet soms of ik iets heb verzonnen, of het uit de bronnen heb gehaald.'
Review : " Pijnloze lectuur is dit nieuwe boek over zonde en noodlot allerminst ; maar precies omdat het zo verscheurend is en op zo'n ijzige manier emotioneeel , laat het je geen moment onberoerd ." - Standaard der Letteren.
Bibliografie :
Overzicht van haar boeken:
Tine of de dalen waar het leven woont (roman, 1987)
Millemorti (roman, 1989
De Buthe (novelle, 1991)
Het oog van de engel (roman, 1991)
Rivieren. Zilveren vissen. Wolken (toneel, 1992)
De naam van de vader (roman, 1993)
Uit het paradijs (roman, 1997)
Water en as (novelle, 1998)
Familie-album (novelle, boekenweekgeschenk)-1999
De pijl van de tijd (lezing over Louis Paul Boon)-1999
Een vlaag van troost (lang gedicht, 2001)
Pelican Bay (roman, 2002)
Mevrouw Gigengack (vertellingen, 2004) Een plaats voor de geestdrift (essays, 2004) Miss Blanche (Rotterdams leescadeau)-2004 Wie weet , meet niet (Vermeerlezing)-2004 Altijd roomboter (2005)(docu-fictie)Veeg teken (2006)
Oorspronkeliojke titel : " The Pied Piper " -1998 Uitgeverij : Hyperion - New-York Nederlandse uitgave :DE KINDERLOKKER-1999 Houten: -Van Holkema & Warendorf, 400pag., 21cm, ISBN 90-269-8182-1, vert.van: The Pied Piper (Hyperion Books, 1998), vert. uit het Engels door: Hugo en Nienke Kuipers, omslag: Sjef Nix.
"One hell of a writer. He grabs, he twists, he tightens the screws until you're drained by a superb read." Clive Cussler
*** Seattle - Een baby wordt uit haar wiegje ontvoerd , de oppas blijft bewusteloos achter .Al snel blijkt dat deze zaak niet op zichzelf staat; ook in andere steden zijn kinderen spoorloos verdwenen . Inspecteur Lou Boldt en politiepsychologe Daphne Matthews worden op de zaak gezet , maar zonder aanwijzigingen en zonder getuigen staan zij voor een bijna onmogelijke taak. Hoe verder ze komen met hun onderzoek , hoe verder weg de oplossing lijkt ; bewijsmateriaal verdwijnt , papierwerk raakt zoek en getuigen worden over het hoofd gezien. Dat kan maar één ding betekenen : de dader moet een informant binnen de politie hebben ...
** Pearson is een New York Times bestselling auteur.die zijn professionele loopbaan begon als zanger-songwriter in een rock-band The Rockbottom Remainders waarmee hij bijna tien jaar de baan opging van de ene club naar de andere . Toen heeft hij ook voor acht en een half jaar allerlei voor film geschreven, zonder veel succes en zich zo een weg zoekend om later romans te gaan schrijven. Bij de rockband werd hij bevriend met Dave Barry en ze gingen samenwerken aan een serie romans over Peter PAN . Peter and the Starcatchers (Disney Books, 2004) zou 47 weken lang op the New York Times bestsellerslijst voor kinderen prijken. Peter and The Shadow Thieves wordt in juli 2006 gepubliceerd. Hij is de eerste Amerikaan die beloond wordt met de " Raymond Chandler/Fulbright Fellowship voor dective-verhalen aan Oxford. Pearson is best bekend door zijn misdaadromans zoals Probable Cause, Beyond Recognition, The Pied Piper, en Cut and Run. Zijn roman the Diary of Ellen Rimbauer werd nummer één op de New York Times bestsellerlijst en werkt in 2003 bewerkt tot TV-film op ABC . Ridley leeft met zijn vrouw Marcelle en hun twee dochters afwisselend in St Louis, MO en Hailey , Idaho.
Reviews :
A rare humanism and attention to detail have marked Pearson's thrillers " -Publishers Weekly
"Ridley Pearson tells an irresistible tale." Los Angeles Times Book Review
"His characters are believable... enjoyable entertainment." Chicago Tribune
Bibliografie :
(1985) Never Look Back. New York: St. Martin's Press
(1986) Blood of the Albatross. New York: St. Martin's Press
(1987) The Seizing of Yankee Green Mall. New York: St. Martin's Press ((later verwerkt als Hidden Charges)
(1988) Undercurrents. New York: St. Martin's Press -De Maniak
(1990) Probable Cause. New York: St Martin's Press. - De Wreker
(1992) Hard Fall. New York: Delacorte Press.. - De Saboteur
(1993) The Angel Maker. New York: Delacorte Press. .- De Slachter
(1994) No Witnesses. New York: Hyperion. . - De Psychopaat
(1995) Chain of Evidence. New York: Hyperion.. - De Beul
(1997) Beyond Recognition. New York: Hyperion
(1998) The Pied Piper. New York: Hyperion.. -De Kinderlokker
(1999) The First Victim. New York: Hyperion. . -De Vrouwenhandelaar
(2000) Middle of Nowhere. New York: Hyperion.. -Mensenjacht
(2001) Parallel Lies. New York: Hyperion
(2002) The Art of Deception. New York: Hyperion
Dave Barry en Ridley Pearson : (2004). Peter and the Starcatchers, illus. Greg Call, New York: Disney Editions.
(2004) The Body of David Hayes. New York: Hyperion
(2005) Cut and Run. New York: Hyperion
(2005) The Kingdom Keepers. New York: Disney Editions
Oorspronkelijke titel : " Into the fire " -2000 Uitgeverij :Harper Collins, London 2000. - 483p. ISBN 0-00-651188-0. (Paperback) Nederlandse titel : " De Jungle ". Nederlandse uitgave : Luitingh-Sijthoff ISBN: 90-245-1986-1 Pandora & Poema Pockets.
***
Helen Hencks is mooi, jong en succesvol in haar werk als dealer bij een internationale investeringsbank in Londen. Toch hangt er een schaduwzijde over haar bestaan. Twintig jaar geleden werd haar vader, een bekend financier , beschuldigd van fraude en vervolgens verdween hij spoorloos. Nu, twintig jaar later, lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Als Helen erachter komt dat men haar ook een miljoenenfraude in de schoenen wil schuiven, besluit ze er spoorslags vandoor te gaan. Weg van de menselijke piranha's in de keiharde Londense City naar de even gevaarlijke jungle van Zuid-Amerika. "Killer Banker" Helen Jencks vlucht van de jungle van de Londense financiele wereld naar de drugsbaronnen in het land van de Inca's . Vastbesloten om haar vader te vinden en zo een antwoord te krijgen op de vragen die al jaren door haar hoofd spoken.. Daar zal ze Victor Maldonado opzoeken , de man die haar vader indertijd heeft geholpen een nieuw leven te beginnen. Maar terwijl het schandaal in Londen losbarst , ontdekt Helen dat Peru , hoe adembenemed ook een gevaarlijk land is en ze in feite " into the fire " gelopen is.Haar verleden achtervolgt haar en weldra zal ze dan ook op de vlucht slaan door Peru en naar Columbia, met de verlokkelijke touringgids Evan Conner,een vroegere S.A.S.soldaat , die er nu werkt voor de Britse geheime inlichtingendienst , . Hier alleen en na een afmattende strijd om te overleven zal Helen er in slagen de kwelduivels , die haar naar het leven staan het zwijgen op te leggen.
Linda Davies -1953
is de dochter van een Welsche vader en Deense moeder en is geboren in Newton Mearns, vlakbij Glasgow in Schotland. Linda's vader Glyn Davies was een emeritus professor aan de University of Wales , directeur van de Commercial Bank of Wales en tevens auteur van een 700 pagina's standaardwerk over the history of money
. Eén van haar oudere broers is ook professor in de economie aan Acadia University in Nova Scotia. Met deze background is het niet verwonderlijk dat Linda in Oxford, politiek, philosophy en economie ging studeren.Terwijl ze nog studeerde werkte ze voor Cherwell , het studentenblad als nieuws-redactrice en won de Philip Geddes prize als meestbelovende studentenjournaliste .Ze werd er opgeleid tot 'killer banker ', een naam die ze volledig waarmaakte in het Londense bankwezen. Linda Davies werkte zeven jaar voor banken in de City en Wall Street. Zij gaf haar topbaan op om fulltime te gaan schrijven.En met succes , haar debuutroman , de wereldwijde bestseller :" De Bank" , bezorgde haar de bijnaam ' de vrouwelijke John Grisham. ' Haar debuutroman werd met gejuich ontvangen als een zeldzame blik achter de schermen van de keiharde financiële wereld. Na dit succes volgden De Deal, De Jungle en De Vlakte. De Klip bevat eveneens veel bankierskennis, en speelt in het milieu van oud geld, schilderijen en monumentale verbouwingen.
Citaat : I didn't want to write about a parochial insider trading case. I wanted to show the links between governments and central banks and the City, and the role that the intelligence services now have in business and finance. The City is a perfect cover for spies."
" Het vroege werk " -1978 bevat volgend werk : - Jacht in de diepte - Geld speelt de grote rol- Wij hebben vleugels - Zuster ter zee - Het wilde feest- Spelen in het donker.
Uitgeverij : Em. Querido's Uitgeverij B.V.
" Blijf niet zitten waar je zit, laat je niet wijsmaken dat mensen in hokjes horen. "-Adriaan Van Der Veen.
*** Adriaan Van Der Veen is een van onze belangrijkste romanciers. Keer op keer heeft hij dat bewezen. Driemaal is hem er een prijs voor toegevallen: in 1953 de Van-der-Hoogtprijs voor Het wilde feest , in 1965 de Anna-Blamanprijs voor Een idealist en in 1976 de Vijverbergprijsvoor In liefdesnaam, dat in korte tijd zes drukken beleefde.Dat laatste is trouwens geen op zichzelf staand geval : ook de andere titels die op Adriaan van der Veens naam staan blijven in trek en moeten telkens worden herdrukt. Adriaan van der Veens vroege werk, van zijn eerste verhalen tot en met zijn roman Spelen in het donker verscheen in één kloek, maar toch handzaam deel. De inhoud : Geld speelt de grote rol ,verhalen uit de crisistijd, voorafgegaan door Jacht in de diepte , verhalen uit diezelfde tijd , maar vluchtend in droomwerelden ; Wij hebben vleugels , roman van loskomen uit het milieu ; Zuster ter zee , roman in de kantlijn van de tweede wereldoorlog ; Het wilde feest , in New York gesitueerde roman van het antisemitisme , en ten slotte Spelen in het donker , een eveneens in Amerika spelend verhaal van moeitevol slaken van knellende banden.
Adriaan van der Veen -1916-2003
Adriaan van der Veen werd op 16 december 1916 in Venray geboren. Toen hij bijna twee jaar was (september 1918) verhuisde het gezin naar Schiedam., waar hij zijn jeugdjaren doorbracht. Hij was de tweede zoon in een armoedig middenstandsgezin. Tijdens de crisisjaren was hij onder meer werkzaam in de boekhandel aldaar. Zijn werk werd beïnvloed door de crisisjaren in de jaren dertig. Adriaan van der Veen debuteerde in 'Groot Nederland' met het verhaal 'Klerkje in droomland'. Via Jan Greshoff kwam Adriaan van der Veen in de journalistiek. Hij werkte enkele jaren in Brussel als redacteur van het 'Hollandsch Weekblad' en als secretaris van Greshoff. Hij was ook mede-oprichter en redacteur van 'Werk' (1938) en van 'Criterium' (1947-1948' Adriaan van der Veen verhuisde in 1938 naar Den Haag, hier werd hij redacteur van 'Het Vaderland'. Begin 1940 vertrok hij als correspondent voor Het Vaderland naar Amerika, waar hij gedurende de tweede wereldoorlog verbleef. Hij studeerde anderhalf jaar Engelse taal en letteren aan Columbia University. en werkte bij een krant en later voor diverse Nederlandse voorlichtingsinstanties, o.a. bij Station WRUL, waar radio-uitzendingen naar bezet Nederland werden verzorgd. Hij was er redacteur van 'Knickerbocker weekly', een Nederlands-Engels tijdschrift uit New York Hij trouwde in Amerika met de Amerikaanse Jeanette. Hans Gomperts was getuige. Ze kregen in Amerika een zoon en terug in Nederland een dochter (Ariane). Jeanette overleed in 1973. In 1946 keerde hij terug en ging wonen in Den Haag. Daar was hij tot 1978 werkzaam als redacteur letteren bij de NRC.
Na zijn eerste proeven, de novellen 'Geld speelt de groote rol'(1938), 'Tusschen kantoor en archief' (1939) en de verrassende, surrealistische, 'Oefeningen' (1938) volgde een deels op dezelfde stof gebaseerde eerste roman 'Wij hebben vleugels' (1946), die de authenticiteit illustreert van een schrijverschap dat aan de banale, alledaagse, neerdrukkende realiteit poogt te ontkomen door het romantische verlangen en de droom en daar overtuigend in slaagt. Het blijft een van zijn beste boeken. Adriaan van der Veen was na de Tweede Wereldoorlog kort redacteur van 'Het Parool' en vanaf juli 1946 tot zijn pensionering in 1979 letterkundig redacteur van de 'NRC'. Van 1963 tot 1965 doceerde hij als 'visiting professor' Nederlandse literatuur aan het San Francisco State College. Veel succes oogstte hij met zijn romans, 'Zuster ter zee' (1949) en vooral 'Het wilde feest' (1952), waarvoor hem de Van der Hoogt-prijs werd toegekend.'Het wilde feest' geldt als zijn meestgelezen roman Het in Amerika spelende verhaal over de liefde tussen een niet-Joodse Hollandse jongeman en de Joodse emigrante Vera verbeeldt aangrijpend het probleem van het Joodse vraagstuk, voor wie het, als anti-semitisme of als verdraagzaamheid, een probleem is, maar ook symbool van wat er aan dierlijk driftleven in de mens aanwezig is. Dit boek werd gevolgd door enkele meer of minder geslaagde romans: Spelen in het donker (1955), Doen alsof (1960), De boze vrienden (1962) en De idealist (1965) Veel van zijn werk is autobiografisch, met name de drie autobiografische werken 'Kom mij niet te na', 'Vriendelijke vreemdeling' en 'Blijf niet zitten waar je zit'. Deze vormen een trilogie. Verder publiceerde de auteur ook nog in 'De Groene Amsterdammer', 'Elsevier', 'De Gids', 'De Vlaamse Gids', Times Literary Supplement', 'Atlantic Monthly'. Een terugkerend thema in zijn werk is de liefde in alle nuances, vrijheid en verantwoordelijkheid en de schuldvraag. Adriaan van der Veen schrijft het soort boeken dat je aan iedereen cadeau kunt doen. Ze zijn beschaafd, onderhoudend, salonfähig (in de latere komt wel wat seks voor, maar die wordt zo netjes beschreven dat niemand er echt aanstoot aan kan nemen) en ze gaan over onderwerpen waar iedereen over mee kan praten. Adriaan van der Veen overleed op 7 maart 2003 in Den Haag.
Literaire prijzen
: Van der Hoogt-prijs 1953 voor 'Het wilde feest'. De vertaling van 'Doen Alsof' werd door 'Books and Bookmen' tot de beste Europese roman in vertaling van 1963 verkozen Anna Blaman-prijs 1966 voor 'Een idealist' Vijverbergprijs 1976 voor 'In liefdesnaam'.
Citaten v. d schrijver :
'Om niet onder te gaan moeten de mensen elkaar steunen en met de handen op elkaars schouders de diepte van hun alleen zijn bezweren.
'Meeleven met anderen, hen gadeslaan, trachten te begrijpen, dat is het uitgangspunt van al mijn boeken."
Bibliografie :
Geld speelt de grote rol (1938) Oefeningen (1938) Tusschen kantoor en archief (1939) Idylle in New York (1942) Wij hebben vleugels (1946) Jacht in de diepte (1947) Portrait of a Dutch poet: J. Greshoff (1948) Zuster ter zee (1949) Het wilde feest (1952) Alibi voor het onvolkomen hart (1953) Spelen in het donker (1955) De man met de zilveren hoed (1957) Maurice Roelants (1960) Doen alsof (1960, herz. uitg. 1984) De boze vrienden (1962) Een idealist (1965) Kom mij niet te na (1968) Vriendelijke vreemdeling (1969) Blijf niet zitten waar je zit (1972) In liefdesnaam (1975) De geluksvogel (1977) Het vroege werk, 1946-1955 (1978) Niet meer bang zijn (1980) Zwijgen of spreken (1983) Onvoltooid verleden (1985) Alvena, Amerikaanse (1988) De lichte waanzin van liefde (1994)
Oorspronkelijke titel : " Behind the Scenes at the Museum." Uitgeverij . Doubleday -1995 Black Swan, London, United Kingdom Nederlandse uitgave: " Achter de schermen "- Uitgeverij Atlas. Pandora Pockets.
'In Atkinson's fiction the basic elements of family life are jumbled 'like a box of broken biscuits'.
*** In deze komische en tegelijkertijd aandoenlijke roman vertelt de hoofdpersoon Ruby Lennox op onverbloemde wijze over vier generaties vrouwen uit Yorkshire , een hele eeuw familie-leven - vanaf haar overgrootmoeders affaire met een Franse fotograaf , via haar moeders onvervulde dromen over de glamour van Hollywood tot haar zusjes poging de koningin tijdens haar kroning uit het voetlicht te manoeuvreren. Ruby neemt de lezer bij de hand en wandelt twee wereldoorlogen in en uit, langs economische depressies en door de tolerante jaren zestig, om uiteindelijk te eindigen met het heden. Met een feilloos gevoel voor timing worden daarbij een aantal grote geheimen onthuld. Een rijk en levendig portret van het hartzeer en het geluk van een familie.
Kate Atkinson -1951
De schrijfster is geboren in York en studeerde Engelse literatuur aan de universiteit van Dundee.Na haar graduaat in 1974 werkte ze verder aan een doctoraat in Amerikaanse literatuur. Later gaf ze les aan Dundee en begon met het schrijven van korte verhalen in 1981. Nadat ze in 1986 Woman's Own Short Story Competitie. won begon ze artikelen in vrouwen magazines te schrijven. Zij was tweede geworden voor Bridport Short Story Prize in 1990 en won in 1993 een Ian St James Award voor haar kort-verhaal "Karmic Mothers", dat later bewerkt werd voor de 'Tartan Shorts' series.van BBC 2 televisie. Haar eerste roman ,Behind the Scenes at the Museum, won de 1995 Whitbread Book of the Year award en versloeg daarmee :Salman Rushdie's The Moor's Last Sigh en Roy Jenkins' biografie Gladstone. Haar tweede roman :"Human Croquet",verscheen in 1997 en vertelde ons de belevenissen van de familie Fairfaxes. Ze schreef ook twee toneelstukken voor het Traverse Theatre in Edinburgh: Nice (1996), en Abandonment, dat in premiére ging op het Edinburgh Festival in augustus 2000. Op het ogenblik woont ze in Edinburgh en werkt er bij gelegenheid als medewerkster aan dagbladen en magazines. Haar boeken zijn exotisch en hebben een breed gevoel voor humor, waarvoor de term 'tragi-komedie' onvoldoende blijkt.
Reviews :
" Betoverend " - The Sunday Times
" Zelden zal een debuutroman zo enthousiast zijn onthaald "- Vrij Nederland.
" Atkinsons proza is in werkelijkheid vermomde poëzie .Eén van de mooiste romans die er in jaren is verschenen. -The Times.
Bibliografie :
Behind the Scenes at the Museum Doubleday, 1995 (Achter de schermen)
Human Croquet -Doubleday,1997 (Bladeren van licht )
Abandonment -Nick Hern Books, 2000
Emotionally Weird -Doubleday, 2000 (Geschift)
Not the End of the World -Doubleday, 2002 (De wereld vergaat niet )
Case Histories -Doubleday, 2004- ( Oude zaken) (genomineerd voor de Orange Prize voor fictie)
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Oorlog: een laffe vlucht uit de problemen van de vrede."
De vrouw is het enige geschenk dat zichzelf verpakt.
Hondenleven
Lekker slapen, heerlijk zacht, stilletjes liggen, weinig gapen. op tijd je eten, wat had je gedacht? Een wandeling elke dag Poezen pakken als het mag. Boze dieven buiten gooien, altijd weg met vlooien. Vertroeteld worden door de baas, konijntjes vangen en soms een haas. Nooit in de kou een beentje kluiven, rollebollen en springen naar de duiven. Putten graven, liefst heel diep en hopen dat 't baasje ze niet ziet. En heel soms in 't bedje slapen, Zachtjes dromen van mijn vriendjes en alle lieve kindjes. Wat is het fijn, hier een hond te zijn.
ZO - heb het weer eens gelapt zé ! ruitenlappen , zooitje van niets
Tezamen aan de dis gezeten zijn wij verzoend met ons bestaan , zolang wij niet bij ons geweten en bij ons hart te rade gaan.
Heere Heeresma
Paul Auster
James Patterson
John Le Carré
Lezen vrijwaart je van gekooide gedachten .
"Bij processen van terroristen zit de zaal bomvol."
Ervaring is eenvoudig de naam die we aan onze fouten geven.
Dankbaarheid is een bloemke , dat in weinig hoven bloeit. -Guido Gezelle.
Emoties, ach,mevrouw, emoties Zijn zo vies ; vis die niet kan zwemmen In mijn uitgekookte zee van ironie .
Armoede brengt volkeren tot revoluties en revoluties brengen het volk weer tot armoede .
Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat.
Neem eens afstand, dat geeft meer zicht.
Sommige mensen worden zozeer bewierookt dat ze de verstikkingsdood sterven.
Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
Alleen een gek voelt
met beide voeten
hoe diep het water is
Als iemand bij me aanbelt, doe ik altijd mijn jas aan voordat ik de deur open doe. Minder leuk gezelschap zeg ik: "Sorry, ik moet juist weg." Wel leuk gezelschap: "Wat leuk, ik kom net thuis."
"Een bibliothecaris is een boekhouder."
Want men moet nooit te lang verwijlen In den warmen schoot van 't geluk : De schoonste illusies verijlen Onder een voortdurenden druk.
Moeilijker dan leven zonder toekomst is leven zonder verleden. .
Wie twijfelt aan zijn eigen eerlijkheid begint eerlijk te zijn
John Grisham
Er is iets dat de voortijden ons leren En ook de zon die net is opgegaan . Het eeuwige lot der mensen is ontberen, Je hebt alleen wat je kunt laten staan.
Door al wat je bezit laat je je leiden, En waar je meester bent, en je ook knecht, Behoefte ziet zich van genot gescheiden, En plicht hecht zich meteen aan ieder recht.
Als men de taal met een handschoen vergelijkt, die om een inhoud getrokken is, dan past de Duitse, Franse en Italiaanse te ruim, de Nederlandse te strak, terwijl de Engelse als gegoten zit.