Oorspronkelijke titel : " My Son's Story " -1990 Uitgave : Bloomsbury -London Nederlandse titel : "Het verhaal van mijn zoon "-1992 Nederlandse uitgave : Uitgeverij Bert Bakker-Amsterdam paperback -237 blz. vertaling : Heleen ten Holt.
*** Een spijbelende jongen gaat naar de bioscoop .In de foyer loopt hij zijn vader tegen het lijf in het gezelschap van een vreemde vrouw. Gewoon een ongelukkig toeval.Maar zijn vader die hij bewondert, is geen gewone man en het gezin dat door de affaire wordt bedreigd , is geen gewoon gezin. Het verhaal van mijn zoon gaat over de liefde tussen een man en twee vrouwen,tussen vader en zoon,tussen een gezin en iets dat veel meer eist : de liefde voor de vrijheid. Het is een indringend relaas over de strijd tegen apartheid, over persoonlijke conflicten en over de hoge prijs van maatschappelijke veranderingen in Zuid-Afrika. Beschreven wordt in de woorden van Will, de zoon van het hoofdpersonage Sonny:' ... hoe het was om een leven te leiden dat bepaald werd door de strijd voor de vrijheid, zoals de dagen van woestijnbewoners worden bepaald door de strijd tegen dorst, en die van mensen die te midden van ijs en sneeuw wonen door de strijd tegen de verstijvende koude. Want dat is de werkelijkheid van de strijd, niet een of andere politieke leuze die als een reclamedeuntje op de televisie telkens weer wordt herhaald.' In Gordimers romans fungeert het leven in de Zuidafrikaanse samenleving ...als een vuurproef voor persoonlijke integriteit... In de beschrijvingen van het politieke milieu en van de verhouding tussen Sonny en Hannah, ontrafelt ze trefzeker en subtiel het net van complexe paradoxen waarin de apartheid de Zuidafrikanen, van blank tot zwart, nog steeds gevangen houdt.
Nadine Gordimer : 1923
Nadine Gordimer (1923 ) is geboren op 20 november 1923 in Spring (Transvaal)-Zuid-Afrika in een bevoorrechte blanke midden-klasse familie.Haar vader , Isidore ,was een Joods juwelier die als dertienjarige uit Litouwen was geëmigreerd. Haar moeder , Nan was een Engelse. Gordimer begon reeds vroeg met lezen en publiceerde haar eerste kort-verhaal in een magazine op de leeftijd van vijftien. Haar leestlust bracht haar in contact en informeerde haar over een wereld -aan de andere kant van apartheid( de officiële politiek van Zuifafrikaanse rassenscheiding) en deze ontdekking zou zich later tonen in een sterke politieke weerstand tegen apartheid .Ze ging naar the University of Witwatersrand , maar gaf er reeds na één jaar de brui aan. Haar eerste boek was een verzameling van kort-verhalen The Soft Voice of the Serpent (1952).Haar eerste verhalenbundel Face to Face publiceerde ze in 1949 en haar eerste roman The Lying Days (vertaald als De leugenachtige dagen) in 1953. Naast het schrijven gaf ze les en hield ze voordrachten in de jaren 1960s en 1970s in meerdere scholen van de V.S. In 1991 ontving zij de Nobelprijs voor de Literatuur vanwege de ironische en inzichtelijke manier waarop ze schrijft over maatschappelijk onrecht. In haar vroege werk , werd ze enigzings beinvloedt door het modernisme van schrijfsters als Virginia Woolf.Ze heeft dit vooral in haar korte verhalen , waar ze als in een experimentele keuken , het genre gebruikt en alles voorbereidt voor haar langere prozawerk en romans. Ze bleef altijd politieke interesse betonen en ging zeker nooit de moeilijke problemen uit de weg die oprezen door de legale blanke Europese overheersing in Zuid -Afrika. Ze was tevens een uitstekende waarneemster van wat we kunnen noemen :"the politics of gender or sexuality.".Ze schrijft dan ook op een vrije en eerlijke manier over de fysische relaties tussen vrouwen en mannen. Sommige passages in haar werk, beschrijven de sensuele spanningen tussen man en vrouw op een meer accurate manier dan enig schrijver het ooit deed sinds D.H. Lawrence., en dit met het verniewend element dat het gezien wordt uit een vrouwelijk standpunt , alhoewel ze evengoed het mannelijk standpunt kon verwoorden. Haar meest onderzoekend werk vinden we terug in haar korte verhalen, haar langere verhalen en novelles , zoals July's Children lijken met minder controle geschreven , met één prachtige uitzondering voor The Conservationist ,waarin ze de ziel van de blanke Europeaan in zwart Afrika helemaal blootlegt.
Bibliography
Romans De leugenachtige dagen (The Lying Days, 1953)
Een wereld van vreemden (A World of Strangers, 1958)
Kansen op liefde (Occasion for Loving, 1963)
De bourgeoiswereld van vroeger (The Late Bourgeois World, 1966)
De eregast (A Guest of Honour, 1971)
Een dode zwarte man (ook andere vertalingen) (The Conservationist, 1974)
Burgers dochter (Burger's Daughter, 1979)
July's mensen (July's People, 1981) Een speling der natuur (A Sport of Nature, 1987)
Het verhaal van mijn zoon (My Son's Story, 1990)
Niemand die mij vergezelt (None to Accompany Me, 1994) Het huiswapen (The House Gun, 1998)
Rite de passage (The Pickup, 2001)
Get A Life, published 2005.
[] Korte verhalen
Face to Face (1949) De zachte stem van de slang (The Soft Voice of the Serpent, 1953) Six Feet of the Country (1956) Friday's Footprint (1960) Not for Publication (1965) Livingstone's Companions (1972) Selected Stories (1975) A Soldier's Embrace: Stories (1980)
Something Out There (1984) Springen en andere verhalen (Jump and Other Stories, 1991) Why Haven't You Written (1992) Loot, (2003)
NON-FICTION
The Essential Gesture; On the Mines; The Black Interpreters.
ONDERSCHEIDINGEN:
Honorary Member American Academy of Arts & Sciences, Honorary Member American Academy & Institute of Arts & Letters, Fellow of the Royal Society of Literature, Goodwill Ambassador UNDP.
Order of The Southers Cross, South Africa, Order of Friendship, Republic of Cuba, Presidential Medal of Honour of the Republic of Chile.
|