Een goed boek moet ons niets geven,doch iets afnemen : één van onze zekerheden .
De dood kan men zich niet indenken omdat hij afwezigheid van gedachte is. Dus komen we er niet onderuit te leven of we eeuwig waren
.
Elisabeth George
Zoals de akker bedorven wordt door onkruid zo de mens door zijn begeerten.
JUST LOOKING
Met mensen die nooit denken , is het moeilijk méédenken..
Stel dat de avond niet zou vallen en dat het moeizame gedoe dat wij bedrijven met ons allen zou doorgaan tot oneindig toe
A fine is a tax for doing wrong A tax is a fine for doing well
Ik was een kind Ik kreeg een horloge Maar ik kon niet klokkijken Ik was een man Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik voort moest maken Ik was een vrouw Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik achter liep Ik was oud Ik keek op mijn horloge En ik zag dat het stilstond Ik was god ik wist al lang hoe laat het was
Liefde is soms als dag en nacht, voor altijd samen, altijd gescheiden.
Sue Grafton
'Deze plaats is bezet' zeggen we uitsluitend als er niemand op zit
Laat Amsterdam je noit verlokken Mijdt grote steden als de pokken Ik weet de lichtstroom trekt ons aan Ofschoon w'erin ten onder gaan Hoevelen zijn niet door dat leven Vernietigd, in het slijk gebleven 't Gevaar ligt oov'ral op de loer Nee jongenlief, blijf jij maar boer
Er staat een buizerd aan het mateloos verschiet. 'De vogel bidt', verklaren ons de biologen, Maar elke sukkel die omhoog kan blikken ziet Dat hier de goegemeente deerlijk wordt bedrogen.
Want bidden, heren, is dit ongetwijfeld niet: Onder het bidden sluit men altijd nog zijn ogen. Wat zulk een vogel doet is daarom hypocriet, En uw verhaaltjes acht ik weinig overwogen.
De doorn krijgt water omwille van de roos.
Wie zichzelf hartstochtelijk bemint, mag er zeker van zijn dat de liefde wederzijds is .
Net als een plant kan een kinderziel onmogelijk groeien zonder warmte ( Carl Jung )
"Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt "
Enkele mooie streekbeelden
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.
Secundaire analfabeten noemt men mensen die hebben leren lezen , maar het nooit meer doen.
Wie van hoop leeft, zal nooit dik worden
A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck a life. A timely word may level stress. A loving word may heal and bless.
"Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen erin: de drank, de liefde, de tabak en de kunst."
"Een tong: een uiterst fatsoenlijk ding zolang hij niet van een vrouw is."
"Zoek niet de schuld, maar de oplossing, in jezelf."
EXCELLENCE can be obtained if you Care more than others think is wise Risk more than others think is safe Dream more than others think is practical Expect more than others think is possible .
.
Hij dacht. En vond een uitkomst evenmin, maar raakte bijster in het eigen hart. Want wie de ganse kluwen heeft ontward, die weifelt tussen einde en begin
Een kinderlied had me erheen bewogen; ik stond onder een al te schelle zon en zag hoe ik als kind was voorgelogen - geen mens danst op de brug van Avignon.
Je moet geen vraagteken zetten waar God een punt heeft geplaatst.
Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen een excuus
LIEFDE KOST NIETS OM TE KRIJGEN MAAR IS ONBETAALBAAR ALS JE HET HEBT.
Salman Rushdie
"Elke deugd heeft onechte zusters, die de familie schande aandoen."
Vergiffenis is de geur die het viooltje afgeeft aan de hiel die het vertrapt heeft . ( Mark Twain)
"Dit jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik neem mijn kanarie mee. Ik hoop maar dat hij niet ziek wordt, want dat beest heeft nog nooit gevlogen."
Woorden zijn de kleuren van de gedachte. ( Hugo Claus )
Auteurs en hun boeken
korte beschrijvingen
17-12-2006
* Extreem luid & ongelooflijk dichtbij * van Jonathan Safran Foer
EXTREEM LUID & ONGELOOFLIJK DICHTBIJ
Uitgave : Anthos/Manteau, 2005 Oorspronkelijke titel : Extremely Loud & Incredibly Close vert. Gerda Baardman en Tjadine Stheeman
Het is een boek dat vol leven en ideeën zit. Vol spanning en ontroering. Vol humor en beelden. Het wordt stil wanneer je dit boek dichtklapt. Heel stil.
***
Oskar Schell is een jongen van negen jaar, ongelooflijk slim en creatief,anders dan andere negenjarigen. Hij is hyperintelligent, leeft in zijn eigen wereld. Hij heeft een heel eigen manier van omgaan met de wereld om hem heen. Op 11 september komt Oskar uit school, naar huis gestuurd vanwege de aanslag op de Twin Towers, en in de lege flat ziet hij het antwoordapparaat knipperen. Hij luistert naar de berichten die allemaal van zijn vader blijken te zijn, die niet in Twin Towers hoort te zijn, maar er blijkbaar wel is.Oskar heeft dit bandje als enige gehoord, hij heeft voor iedereen verzwegen dat vader nog contact gezocht heeft en heeft het bandje verstopt. Als de telefoon rinkelt neemt Oskar niet op..en daar blijft hij zich altijd schuldig over voelen. De schok dat zijn vader er niet meer is, is erg groot. Oskar had een enorme band met hem. Alletwee hadden ze een grote fantasie en deden allerlei woord- en speurspelletjes en het is vooral dat wat Oskar mist. Aan zijn vader kon hij allerlei vragen stellen, hoe vreemd ze soms ook waren.Aan zichzelf overgelaten doorzoekt hij zijn vaders spullen, en vindt in diens kast een vaas, met daarin een envelop, waarop staat "Black". Er zit een sleutel in. En dit wordt Oskars levensdoel: de persoon "Black" vinden en het slot waar de sleutel op past. Hij ziet het als een opdracht/aanwijzing van zijn vader en gaat op zoek naar het slot., naar zijn papa, naar een verleden, naar een toekomst Onbewust naar een soort van afsluiten en verwerking. Op zijn manier probeert Oscar om te gaan met zijn verlies. Moeder blijft in het boek een vaag figuur op de achtergrond die veel omgaat met 'een nieuwe vriend'. Oma (de moeder van Oskars vader) daarentegen is een zeer belangrijk figuur in Oskars leven. Zij is zijn houvast.Ze is er altijd!Maar deze zoektocht houdt hij geheim, zelfs aan zijn oma vertelt hij niets. In zijn eentje zwerft hij door New York en ontmoet allerlei mensen (die allemaal Black heten). Pas verderop in het boek ontdekt de lezer dat hij niet zo alleen is als hij denkt.. Deze tocht wordt met de nodige humor beschreven maar Oskar komt ook veel triestheid tegen. Verweven door dit verhaal loopt het verhaal van oma. Zij vertelt haar trieste verhaal op een bijzondere manier. Ze vertelt onder andere hoe zij opa ontmoette, al in haar jeugd. Toen was hij de vriend van haar zus. Haar zus en andere familieleden zijn omgekomen bij het bombardement op Dresden. Opa was vanaf die tijd letterlijk met stomheid geslagen.De grootvader kan niet meer spreken, en kan alleen nog maar schrijven, om te communiceren. In zijn linkerhand staat JA getattoeeerd, in zijn rechterhand NEE. Jaren later ontmoeten ze elkaar weer in Amerika en bouwen een zeer krampachtige relatie op die gedoemd is te mislukken. De rode draad in dit boek is verlies, rouw. Met zijn zoektocht probeert Oskar zijn vader vast te houden, hij hoopt iets te vinden dat zijn vader 'bij hem terugbrengt'. Hoe weet hij niet maar de zoektocht helpt hem verder te gaan na de grote klap. Het thema: hoe ga je om met een dergelijke ramp, met de dood van een geliefd persoon van wie je nooit afscheid genomen hebt, is op een aparte manier vormgegeven. De zoektocht naar de sleutel is de manier voor Oskar. Jonathan Safran Foer heeft met Oskar Schell een nu al berucht nieuwe roman-personage gecreëerd. Pietluttige recensenten schrijven dat Oskar nooit negen jaar kan zijn met al zijn wijsheid en gevatheid. Zij vergeten dat literatuur een kunst van creëren is. Harrie Potter is toch ook niet op de werkelijkheid gebaseerd? Jonathan Safran Foer is echter geen geschiedschrijver, maar een romanschrijver. Hij gebruikt wel degelijk de wereldgeschiedenis om zijn romans gestalte te geven, maar is meer geïnteresseerd in het klein menselijk leed dat eeuwenlang in een familie kan doorklinken. Deze jonge Amerikaanse schrijver (1977) maakte een indrukwekkend entree in de literaire wereld met zijn eerste roman 'Alles is verlicht' waarin een Amerikaanse schrijver op zoek gaat in de Oekraïne naar de vrouw die eens het leven van zijn opa heeft gered van jodenvervolgers.Niet zozeer de inhoud maar vooral zijn vernieuwende stijl maakte veel indruk. Er werd dan ook halsreikend uitgekeken naar zijn volgende boek. Dat absoluut niet teleurstelde: 'Extreem luid & ongelooflijk dichtbij' kan gelden als een nieuw meesterwerk in de moderne literatuur. Het boek heeft op vele bladzijden bijna hilarische scénes .,maar meestal is het het beeld van een huilende clown. Gebruikte Foer in zijn eerste roman vooral zeer originele vondsten op taalgebied, in 'Extreem luid & ongelooflijk dichtbij' gebruikt hij ook nog eens typografische kunst om zijn verhaal kracht bij te zetten. Niet alleen curieuze foto's uit Oskar's rariteitencabinet, maar ook de briefjes van Oskar's opa, de brieven van zijn oma en zelfs de lege bladzijdes van haar dagboek sieren dit mooi uitgegeven boek. De laatste serie foto's van een vallende man uit het WTC, die je als je de bladzijdes flippert als een film kunt afspelen, vormen het einde van een zeer indrukwekkend verhaal. Hoofdthema van het boek is het verwerken van het verlies van een geliefde. Thomas Schell doet dat op dramatische manier, wat waarschijnlijk niet de beste was, maar hij kon nu eenmaal niet anders. Zijn kleinzoon, net geconfronteerd met zijn eigen drama, is ook op weg naar een eigenaardige rouwverwerking. Om zo'n algemeen thema in de literatuur op zo'n originele en ontroerende manier te verwerken, daar moet je veel voor in je mars hebben. Om de impact van de aanslag op het WTC op zo'n individuele, doch wereldomvattende manier weer te geven door deze indringende gebeurtenis in een boek te sluiten samen met het bombardement op Dresden en met de bom op Hiroshima, daar heb je inderdaad een klein jongetje voor nodig die de wereld net begint te verkennen en die ziet dat de geschiedenis overal doorklinkt. Extreem luid wat vaak heel dichtbij komt.
'Extreem luid & ongelooflijk dichtbij' is een meesterwerk dat niet alleen ontroert en indruk maakt. De rijke fantasie van Foer die alle kanten opspringt wordt het meest geuit via Oskar. Maar ook de manier waarop Oskar's grootouders een leven proberen te leiden, de dialogen of de manieren waarop ze gevoerd worden zoals bijvoorbeeld hoe Oskar met zijn oma communiceert, ze zijn zo onderhoudend dat je als lezer niet snel uitgelezen raakt.
Dit boek leest als één grote aanklacht, tegen oorlog, tegen onmenselijkheid, en toont ook heel mooi de menselijkheid van iedereen. Misschien hebben we net die bril van dat negen-jarig jongetje nodig, dat nog onbevangen en naïef durft kijken, en toch al zoveel weet, om dat zelf ook te kunnen zien. Daartegenover staat het verhaal van de grootvader en de grootmoeder, een soort voorgeschiedenis, die zelf immigranten zijn of waren in dat grote New York, en hun best doen om er te kunnen leven. Misschien is de belangrijkste les die je uit het boek kan trekken dat elke dag je laatste dag kan zijn, onafhankelijk wat voor goed mens je ook bent. Dat je niet moet wachten op een speciale dag om de mensen om je te heen te laten weten dat je ze graag hebt. Ik weet niet goed wat de grootvader net leert. Ik herken het verhaal van de grootvader. De man die door zijn verleden gehinderd, niet durft om te leven, en vlucht. Maar uiteindelijk wel terugkeert. Toch zijn draad kan oppikken, schijnbaar, en tegelijkertijd is het te laat. Het is altijd te laat. Je kan nooit terug. Maar beter laat dan nooit ?
JONATHAN SAFRAN FOER -1977
Jonathan Safran Foer is een jonge Joods-Amerikaanse schrijver.geboren in Washington DC in 1977.Hij redigeerde A Convergence of Birds, en zijn verhalen zijn gepubliceerd in de Paris Review en de New Yorker. Zijn eerste roman, Everything is Illuminated (Alles is verlicht), werd uitgegeven in 2002. Het verscheen al snel in de internationale bestsellerslijsten en won verschillende literaire prijzen, waaronder de National Jewish Book Award en de Guardian First Book Award. Een eerdere versie van het boek ("The Very Rigid Search", The New Yorker, June 18, 2001) werd verfilmd door Liv Scheiber in 2005. Het boek beschrijft een hopeloze zoektocht naar de wortels van de grootvader van de schrijver. Met op zak een vage foto reist hij af naar Oekraïne om op zoek te gaan naar de mensen die zijn grootvader tijdens de oorlog zouden hebben gered. Met behulp van een gids/vertaler en diens grootvader (en de hond Sammy Davis Junior, Junior) wordt de onbezonnen zoektocht ondernomen. Het verhaal is tegelijkertijd uiterst komisch en diep-tragisch. Vanuit verschillende perspectieven wordt een geraffineerd en intrigerend verhaal verteld, waarin verleden en heden langzaam naar elkaar toe groeien en een fascinerende mythe (of waarheid) ontstaat. Foers tweede roman, Extremely Loud and Incredibly Close (Extreem luid & ongelooflijk dichtbij) werd uitgegeven in 2005. Het verhaal draait om de 9-jarige Oskar, die zijn vader verloor tijdens de aanslag op de Twin Towers op11 september 2001.. Zijn grootouders wisten te ontkomen aan het bombardement op Dresden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de dood van zijn vader vindt hij in een vaas een sleutel in een envelop met het opschrift 'Black'. Ervan uitgaande dat zijn vader hem een boodschap wilde nalaten, gaat hij in New York op zoek...
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Oorlog: een laffe vlucht uit de problemen van de vrede."
De vrouw is het enige geschenk dat zichzelf verpakt.
Hondenleven
Lekker slapen, heerlijk zacht, stilletjes liggen, weinig gapen. op tijd je eten, wat had je gedacht? Een wandeling elke dag Poezen pakken als het mag. Boze dieven buiten gooien, altijd weg met vlooien. Vertroeteld worden door de baas, konijntjes vangen en soms een haas. Nooit in de kou een beentje kluiven, rollebollen en springen naar de duiven. Putten graven, liefst heel diep en hopen dat 't baasje ze niet ziet. En heel soms in 't bedje slapen, Zachtjes dromen van mijn vriendjes en alle lieve kindjes. Wat is het fijn, hier een hond te zijn.
ZO - heb het weer eens gelapt zé ! ruitenlappen , zooitje van niets
Tezamen aan de dis gezeten zijn wij verzoend met ons bestaan , zolang wij niet bij ons geweten en bij ons hart te rade gaan.
Heere Heeresma
Paul Auster
James Patterson
John Le Carré
Lezen vrijwaart je van gekooide gedachten .
"Bij processen van terroristen zit de zaal bomvol."
Ervaring is eenvoudig de naam die we aan onze fouten geven.
Dankbaarheid is een bloemke , dat in weinig hoven bloeit. -Guido Gezelle.
Emoties, ach,mevrouw, emoties Zijn zo vies ; vis die niet kan zwemmen In mijn uitgekookte zee van ironie .
Armoede brengt volkeren tot revoluties en revoluties brengen het volk weer tot armoede .
Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat.
Neem eens afstand, dat geeft meer zicht.
Sommige mensen worden zozeer bewierookt dat ze de verstikkingsdood sterven.
Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
Alleen een gek voelt
met beide voeten
hoe diep het water is
Als iemand bij me aanbelt, doe ik altijd mijn jas aan voordat ik de deur open doe. Minder leuk gezelschap zeg ik: "Sorry, ik moet juist weg." Wel leuk gezelschap: "Wat leuk, ik kom net thuis."
"Een bibliothecaris is een boekhouder."
Want men moet nooit te lang verwijlen In den warmen schoot van 't geluk : De schoonste illusies verijlen Onder een voortdurenden druk.
Moeilijker dan leven zonder toekomst is leven zonder verleden. .
Wie twijfelt aan zijn eigen eerlijkheid begint eerlijk te zijn
John Grisham
Er is iets dat de voortijden ons leren En ook de zon die net is opgegaan . Het eeuwige lot der mensen is ontberen, Je hebt alleen wat je kunt laten staan.
Door al wat je bezit laat je je leiden, En waar je meester bent, en je ook knecht, Behoefte ziet zich van genot gescheiden, En plicht hecht zich meteen aan ieder recht.
Als men de taal met een handschoen vergelijkt, die om een inhoud getrokken is, dan past de Duitse, Franse en Italiaanse te ruim, de Nederlandse te strak, terwijl de Engelse als gegoten zit.