Het laatste oordeel is al het negentiende spannende boek van deze rasauteur. Het wordt op de webstek van de auteur aangekondigd als het veertiende deel in de reeks met Harry Bosch, maar gezien de kleine rol die de rechercheur speelt is het eerlijker om dit boek te zien als het tweede deel in de reeks met Michael Haller, de advocaat die kantoor houdt in zijn wagen. De Lincoln advocaat, het eerste deel in deze reeks, dateert van 2006.
Het ziet er goed uit voor advocaat Mickey Haller.
Michael Mickey Haller is net uit een diep dal gekropen en wil rustig aan weer aan het pleiten slaan als hij de goedgevulde praktijk van zijn vermoorde collega Jerry Vincent in de schoot geworpen krijgt.
Terwijl de advocaat zich verdiept in deze schijnbaar hopeloze zaak, kruist hij regelmatig het pad van rechercheur Harry Bosch, die de moord op Jerry onderzoekt en denkt dat Mickey meer weet dan hij wil toegeven..
Dat Michael Connelly een geboren verteller is mag weer maar eens blijken, want als hij in zijn typische vlot lezende stijl de grote verhaallijnen doorspekt met smakelijke anecdotes uit het verleden van de strafpleiter, hangt vrijwel iedere lezer aan zijn lippen. Enkel een overvloed aan, eenmalig opgevoerde, personages in de eerste helft van het verhaal, maken het de lezer wat moeilijker dan zou moeten.
Maar de belangrijke karakters die Michael Connelly uit zijn fantasie laat onspruiten worden professioneel uitgewerkt en degelijk neergezet. Zo zijn Michael Haller en zijn entourage zeer zakelijk en gewiekst, maar tegelijk zeer aimabele figuren, die in ieders kennissenkring welkom zouden zijn. Enkel het personage van Harry Bosch blijft een beetje verweesd en grijs achter, zelfs als op het einde, bijna terloops, een toch wel opmerkelijke wending wordt gegeven aan zijn verleden.
De auteur voelt zich als een vis in het water in de grijze zone waarin aanklagers en verdediging zich als gladde alen draaien en keren in hun pogingen een rechtszaak naar hun kant te trekken: een zaak winnen of verliezen kan afhangen van pietluttigheden en degene die het best buiten de, voor de leek, logische aanpak kan denken maakt een betere kans om het er goed vanaf te brengen.
Hierdoor wordt Het laatste oordeel nooit echt zenuwslopend spannend, maar de soms spitsvondige aanpak van getuigenverhoren en betoog zorgt ervoor dat een vleugje humor als een dressing over het verhaal gesprankeld wordt
Harry Bosch, die de Vincent-moord onderzoekt, is ervan overtuigd dat Vincent vanwege zijn werk vermoord is en dat nu ook Haller gevaar loopt. Haller en Bosch staan lijnrecht tegenover elkaar maar gaandeweg de zaak ontstaat er toch een soort samenwerking. Goedgeschreven, snelle en spannende legal thriller met een mooie duistere intrige, fascinerende rechtszaalscènes en een mooie interactie tussen de twee helden, dat alles met Los Angeles als achtergrond.
Waar de lezer op zit te wachten is natuurlijk de confrontatie tussen Mickey Haller en Harry Bosch. En eerlijk gezegd roept die tweeslachtige gevoelens op. Beide mannen zijn egocentrische eenlingen die ieder vanuit hun eigen morele overwegingen keihard kunnen zijn.
Maar Harry Bosch is helaas een vage afspiegeling van zichzelf. Weggerukt uit de goten waar hij normaliter bivakkeert, los van de junks, de hoeren, de psychopaten en seriemoordenaars, ontdaan van corrupte collegas, is hij slechts een slimme, gepensioneerde rechercheur opererend aan de zijlijn.
Een bijzonder meeslepende thriller van de bovenste plank, die de lezer zal vastnagelen aan de rand van zijn leesstoel, en die hem veroordeelt tot het doorlezen tot de laatste bladzijde.en een aanrader voor wie houdt van het betere werk
Michael Connelly heeft dit keer bewust gekozen voor de wereld van de rechtbank. Uitvoerig en ter zake kundig verhaalt hij over tal van juridische procedures. De spanning bestaat voornamelijk uit de vraag of Mikeys cliënt, de filmproducent nu wel of niet de moorden heeft gepleegd en waarom de man zo zeker is van het feit dat hij de rechtzaak wint. Op een lager niveau speelt de zoektocht naar de moordenaar van de advocaat en de bedreiging van Mickeys leven. Toch is Het laatste oordeel weer een echte Connelly. Een goede plot, een zeer natuurgetrouw en geloofwaardig verhaalverloop met een verrassend slot. Ouderwets gedegen vakwerk, met een legendarisch duo in de hoofdrol.
Michaël Connelly
De beslissing om te gaan schrijven nam de Amerikaan Michael Connelly aan de universiteit. Het gevolg was dat hij afstudeerde met een twee diplomas - eentje in de journalistiek en een andere in Creatief schrijven - en hij aan een loopbaan als journalist kon beginnen. Een tiental jaren later begon hij voor het eerst aan spannende fictie. Met dat werk, Tunnelrat, dat hij nog baseerde op waargebeurde feiten en waarin ook zijn personage Hieronymus Harry Bosch debuteerde, won hij direct een Edgar Award (voor het beste debuut). Sinsdien wordt zijn nog steeds groeiend oeuvre vertaald naar steeds meer verschillende talen en ontving hij overal ter wereld prijzen. Een van zijn boeken haalde het witte doek: in 2002 verfilmde Clint Eastwood Bloedbeeld en hij nam ook de hoofdrol voor zijn rekening. In 2003 en 2004 was de auteur voorzitter van de vereniging Mystery Writers of America. Hij woont met zijn familie in Florida, USA.
.
.
Bibliografie :
Series
Harry Bosch
1. The Black Echo (1992) -Tunnelrat
2. The Black Ice (1993) -Nachtgoud
3. The Concrete Blonde (1994)- Betonblond
4. The Last Coyote (1995) -Hartzuur
5. Trunk Music (1996)- Kofferdood
6. Angels Flight (1998)- Spoordood
7. A Darkness More Than Night (2000)-Donkerder dan de nacht
8. City Of Bones (2002)-Stad van beenderen
9. Lost Light (2003)-Verloren licht
10. The Narrows (2004)-Stroomversnelling
11. The Closers (2005)-Slotakkoord
12. Echo Park (2006)-Echo park
13. The Overlook (2007)-Blind vertrouwen
14. The Brass Verdict (2008)-Het laatste oordeel
Novels
The Poet (1995)-De dichter
Blood Work (1998)-Bloedbeeld
Void Moon (1999)-Maanstand
Chasing The Dime (2002)-De jacht
The Lincoln Lawyer (2005)-Lincoln advokaat
The Scarecrow (2009)-verschijnt in mei 2009