Verlichting
De langafstandsfietser rijdt 's nachts door. Afhankelijk van het startmoment, maar zeker een 400 en 600 km tocht betekent dat de dag wordt ingeruild voor het onbekende van de nacht. Voor de een is een spannende fase, koud, alleen, donker, nat. De ander geniet van de stilte en de frisse lucht en trapt heerlijk door in de rust van de nacht. De ene keer zit het mee, volle maan helpt je je op de weg te houden. Een andere keer is het pikkedonker en vraag je je af waar je zit. Om toch door te kunnen gaan, en bijv. bij PBP is het een verplichte keuze, heb je goede verlichting nodig. Verlichting: de een weet het niet, de ander weet alles maar komt er toch niet goed uit, alle s al geprobeerd... Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de verlichting spotgoedkoop is, een zee aan licht produceert, geen onderhoud nodig heeft, niets weegt, en geen trapenergie kost. Helaas is dit niet zo. Elke fietser zal zeker wat moeten betalen voor een betrouwbare set verlichting. Ook kom je er achter dat hoe goed het ook is, hoe dik je draden en verbindingen ook zijn: opeens doet het het niet meer! Tevens geldt dat als je alles uit je benen haalt, je best wel wat energie kwijt bent. Kies je voor batterijen of accu''s dan zullen die tocht de heuvels over gefietst moeten worden.
Er zijn drie typen verlichtingsbronnen te onderkennen die geschikt zijn voor de langeafstandsfietser. - Naafdynamo - Batterij (gewoon of oplaadbare) - Accu Daarnaast zijn er nu de volgende typen lampen. - Standaard ("bolletje"). Laag rendement, goedkoop, eenvoudig. - Halogeen. Meer licht, hoger rendement. Gevoelig voor overspanning - LED. Opkomend type lampje. Rendement is stijgende en prijs is dalende. Niet met elk type
Het achterlicht is voor de meeste fietsers geen probleem. De lichtgewicht knipperende ledjes die je aan je frame of helm kan klikken zijn voldoende. Goedkoop, betrouwbaar, goed zichtbaar.
Het vooraanzicht wordt iets lastiger. Wat is nou de juiste combinatie van verlichtingsbron en lamp? Hierover willen we de ervaringsdeskundigen het woord laten voeren. Hier komen we op terug!
Aanrader: Schmidt Original Naafdynamo (SON), mooi, degelijk en door mezelf al enkele jaren goed bevonden.
|