Vanmorgen vroeg verzameld op het Zand te Brugge. Veel vrienden en familie aanwezig.
Om 7u45 vertrokken in groep richting Burgt waar de heer burgemeester Patrick Moenaert het startschot zou geven.
Enorme belangstelling van pers en fotograven.
Stipt om 8 uur weerklonk het startschot en onder luid applaus van het talrijke publiek zijn we vertokken voor onze eerste rit van Brugge naar Kasterlee ongeveer 172 km verder.
In Aalter werd gestopt voor een receptie aangeboden door het gemeentebestuur en na de nodige toespraken en fotos werden we nog talrijke kilometers vergezeld door veel vrienden wielertoeristen.
Het weer was goed, niet te warm of te koud met weinig wind.
In Antwerpen de eerste hindernis. De voethangers en fietstunnel onder de schelde.
De steile trappen werden vlot genomen en zo konden we voorzichtig naar de overkant fietsen.
Roland en Guus moesten een grote toer omrijden met onze volgwagen, om ons aan de andere kant van de stad terug te kunnen oppikken.
Van Antwerpen naar Kasterlee, met de wind schuin achter, jammer dat de regen ons de laatste 20 kilometers parten speelde.
Iets na 17:00 uur kletsnat aangekomen in het hotel Fauwater.
Roland Hurtecant(71)vertrekt zondagmorgen met achtien andere wielerliefhebbers van Brugge naar Moskou. Ze willen op 1 september aankomen op een tegen dan hopelijk smogvrije Rode Plein. De opbrengst gaat integraal naar de vzw Anvasport.
"Voor mij gaat een droom in vervulling die ik reeds 25 jaar geleden koesterde, al blijft mijn troetelkind uiteraard de jaarlijkse wielertoeristenklassieker Brugge-Mont Ventoux die ik sinds1973 organiseer en meestal meefiets of toch een groot deel ervan. Op 23 juli jl. beklom ik de kale berg voor de 151 ste maal, en met de glimlach!", aldus avonturier Roland Hurtecant, nooit met een stunt verlegen.
3.000 kilometer
"De tocht tussen Brugge en Moskou heb ik al met de wagen afgelegd en is zeer zwaar. Niet minder dan in totaal 3.000 kilometer aan een hoog gemiddelde, en het verkeer zal zeker een stresserende factor zijn. Er kwam ook enorm veel briefwisseling aan te pas. We rijden achtereenvolgens door België, Duitsland, Polen, Wit Rusland en tenslotte Rusland."
"Nooit gedacht van 19 deelnemers te vinden voor dergelijk avontuur. De welluidende namen Brugge en Moskou deden ongetwijfeld een aantal van hen dromen", vermoedt Roland Hurtecant. "Er zijn zeven West-Vlaamse deelnemers: Annick Vande Kerckhove, met haar 34 de jongste, Jan Demeulemeester(47), Gerald Oyaert(51), Patrick Vandevoorde(52), Jean Vyvey(59), Paul Viaene(61) en Walter Velle(64). Verder zijn er tien Opst-Vlamingen, een Vlaams Brabander en een Antwerpenaar." "Met mijn 71 jaar ben ik zelf de oudste deelnemer, al is de Nederlandse chauffeur van de volgwagen, Guus Runge, er 72. De lengte van de ritten varieert van 80 tot 243 km."
Start Zondagmorgen
Zondagmorgen 15 augustus om 6;45 wordt verzameld aan de fontein op 't Zand, waar ook de volgwagen volgeladen wordt. Om7:40 uur wordt onder politiebegeleiding naar de Burg gereden. Waar de burgemeester om 08:00 uur het startschot geeft. "Om 9:15uur moeten we in Bellem zijn, waar ik woon, voor een ontvangst van en half uurtje. En dan wordt het menens". aldus Roland.
Morgen om 8:00 uur zal Roland zijnen revolver gebruiken. Dit vuurwapen is al meerdere keren gebruikt om Brugge-Mt Ventou in gang te schieten. Ooit afgepakt van een leerling die hem ging doodschieten wegens slechte punten, is nu in gebruik om de enige echte Brugge-Moskou, te laten starten.
De algemene moeilijkheidsgraad heeft je met één getal een indicatie hoe lastig een route is om af te leggen. Natuurlijk wordt de moeilijkheid van een route door tal van factoren bepaalt (zie verder), en kan je naar het detail gaan kijken waar je precies bezorgt over bent.
Bv. sommigen zullen wel last hebben met één sterke, pittige helling (een 'kuitenbijter') maar hebben totaal geen last om 50 km vlak te fietsen. Anderen vinden een korte inspanning geen probleem, zolang het maar niet te lang duurt.
De algemene moeilijkheidsgraad wordt uitgedrukt in de algemene moeilijkheidsscore. Dit is een waar van 1/100 tot 100/100.
1/100 wil zeggen dat je bij de 1% makkelijkste routes van RouteYou zit voor dit type (fiets, wandel, motor,...).
100/100 wil zeggen dat je bij de 1% moeilijkste routes van RouteYou zit voor dit type (fiets, wandel, motor,...).
Berekening van Algemene moeilijkheidsgraad
De moeilijkheidsscore wordt berekend adhv van 3 specifieke variabelen
Totale stijging
Max. stijging
Lengte
Dus de meest extreme vorm van lastig route in dit model is een route waar je heel veel meter moet stijgen, waarvan er een stuk in zit met een zwaar stijgingspercentage en die zeer lang is.
Dit wordt dan statistisch vergeleken met al de routes die we op RouteYou hebben om relatief aan te duiden waarbinnen jouw route zich bevind naar moeilijkheidsgraad.
Algemene moeilijkheidsscore: 70/100.
GemakkelijkMoeilijk
Moeilijkheidsgraad in detail
Totale stijging: 735 m Moeilijkheidsgraad (relatief): 7/10
Voor alle duidelijkheid wil ik hier eens vermelden wat ik zoal meeheb om te depanneren indien nodig.
Voor Shram gebruikers heb ik geen groeponderdelen.
Voor zowel shimano als campagnolo 9speed heb ik zowel de cassette als de ketting mee evenals de derailleurwieltjes.
Ik neem ook enkele gebruikte derailleurs mee voor eventuele wisselstukken die moest het nodig zijn ook nog volledig bruikbaar zijn.
Ik heb 10 paar remblokken - 5 buitenbanden -15 binnenbanden-remkabels (shim-en campa)-versnellingskabels ook voor beide groepen.
Reservezadel en pedalen spd en look met lookschoenplaatjes.
Ook heb ik gezorgd voor voldoende vodden kettingreiniger-olie-en vet.
Qua gereedschap heb ik alles mee om zowel te sleutelen aan een shimano groep als campagnolo en bovenop heb ik ook een pat-rechter mee moest er (ik hoop van niet) een valpartij zijn om de pat weer mooi op de kettinglijn te plaatsen. Pedaalsleutels (2) en inbussleutels (2 sets).Bracketsleutel shimano en campa.
Roland dit kan allemaal mooi in 1 bak en het gewicht valt héél goed mee mocht u zich daar ongerust over maken.
Wat heb ik niet mee: een bracket voor shimano (dubbel of trippel) ik ga morgen nog om een campagnolo bracket trippel maar weet niet zeker of dit binnen zal zijn. Een stuur evenals een zadelpen met bijhorende bout om zadel te bevestigen (kan wel interessant zijn moest iemand dit in reserve hebben). Shifters van beide groepen heb ik ook niet in reserve.
Volgens buienradar ziet het er naar uit dat de grootste hitte voorbij is in Moskou en omgeving. De temperatuur zakt langzaam naar 30 graden wat al 8 graden minder is dan eergisteren. De kans op neerslag is nu 10 % en eind volgende week 45%. Ik zal maar een trui meenemen want vanaf 25 augustus voorziet men nachttemperatuur van 10 graden en tijdens de dag amper 20 graden.
De laatste training is achter de rug. Nu rusten en de fiets en reiszak klaarmaken.
Alles wat ik zou meenemen leg ik op de grond en selekteer nog eens het echt nodige.
Materiaal meenemen is niet nodig want Toni Lemaire brengt zijn koffer mee om ons eventueel te depaneren.
Wat niet direkt nodig is gaat in de reiszak en deze kan alleen s avonds aan het hotel gerekupereerd worden.
Je rugzakje of ander kleine tas gaat in de aanhangwagen.
Ik ga daar wat nutige dingen instoppen zoals een paar repen, snoep, zakdoek, wc papier, duplicaten van mijn documenten en paspoort, regenjasje, reserve truitje en broek, enz ..
Moskou was super, we zijn net terug. De stank van de turf viel gelukkig mee en de mistige horizon gaf deze fantastische wereldstad iets mysterieus. Wel hebben we onderweg tijdens een 14 uur durende treinreis brandende turfgebieden gezien, dit was best akelig en het is momenteel een groot probleem. We zijn er heel gastvrij ontvangen en hebben in korte tijd heel veel gezien. De stad is schoon, netjes, de horecagelegenheden heel goed en netjes verzorgd. Helemaal top!!! Ik hoop dat we snel weer terug kunnen om weer heerlijk in het park naast het kremlin te picknicken. Tip voor de mensen die lenin een handje willen gaan geven in het mausoleum op het rode plein... ipv uren in de rij te staan kun je ook een gids krijgen (ze klampen je vanzelf aan als je in de buurt van de rij staat) die loodsen je voor 20 euro (voor twee man) binnen 5 minuten naar binnen.
Moskou werd onlangs voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot duurste stad ter wereld. De prijs van het eten en drinken is navenant. Voor een kopje koffie in de buurt van het Kremlin betaal je al gauw zon 7 euro.
Koffie is een van de graadmeters om te betalen hoe duur een stad is. Moskou eindigt in die categorie op de eerste plaats, zo meldt de Nederlandse krant De Telegraaf.
De tweede duurste koffiestad is Parijs, op de voet gevolgd door Athene. In die steden betaal je respectievelijk 4,60 en 4,50 euro voor een kopje. De Olympische stad Peking eindigt op een vierde plaats met een prijs van 4,26 euro.
De goedkoopste stad om een koffie te drinken is Buenos Aires. Daar kost een kopje slechts 1,40 euro.
Zondag 15 augustus om 8:00 uur stipt start de eerste en misschien de enige fietstocht van Brugge naar Moskou op de Burg te Brugge. Vrienden en supporters van de deelnemers kunnen enkele (of veel) kilometers mee fietsen ten voordele van ANVA-sport. Enkele leden van ANVA-sport gaan enkele kilometers vergezellen. De voorwaarde is wel dat je een steunkaart koopt of gekocht hebt van 5 ten voordele van deze VZW. We verzamelen op het Zand en vertrekken stipt om 7:40 richting De Burg.
Het dagelijks leven in de Russische hoofdstad Moskou heeft steeds meer te lijden onder de bosbranden. In de hoofdstad heeft de verontreiniging van de lucht recordniveaus bereikt.
In de buurt van de hoofdstad is een kazerne gedeeltelijk verwoest door het vuur. Russische media melden dat daarbij 200 vliegtuigen zijn beschadigd of verloren zijn gegaan. Ten oosten van Moskou wordt met man en macht geprobeerd het vuur bij één van Ruslands grootste nucleaire onderzoeksbases weg te houden.
Inmiddels hebben de 250 bosbranden in Rusland 48 mensen het leven gekost. Zo'n 120.000 hectare bos staat in brand.
Militairen
De Russische regering heeft inmiddels tienduizend militairen ingezet die de brandweer moeten helpen bij het blussen. De militairen moeten brandsleuven en waterleidingen aanleggen om het vuur te bedwingen.
Vorige week zei president Medvedev nog dat hij tweeduizend militairen wilde inzetten, maar sindsdien is de situatie verslechterd. Zo'n 120.000 hectare uitgedroogd bos staat in vlammen en de laatste 24 uur zijn veertig nieuwe branden ontstaan.
Moskou heeft ook veel last van de rook, in combinatie met smog, meldt onze correspondent Kysia Hekster. De voornaamste branden woeden momenteel op 600 km ten oosten van Moskou. Voor ons dus geen gevaar, alleen de smog en de rook kan hinderlijk zijn. Het duurt echter nog 24 dagen eer we aan de poorten van de stad verschijnen en intussen zullen de brandhaarden onder controle zijn en of zal het flink geregend hebben. Althans dat hoop ik toch.