Brugge-Moskou
Foto

Inhoud blog
  • Met de fiets naar Moskou in drie weken
  • Bijna juiste vertaling
  • Foto uit Poolse krant
  • Uit een Poolse krant
  • Walter Velle terug thuis

    alle foto's op: http://fotoalbum.seniorennet.be/bruggemoskou/bruggemoskou

    Zoeken in blog



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    met de fiets van Brugge naar Moskou
    22-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wandeling in Moskou
    Naar het Rode Plein

    We hebben nu de rest van de dag om wat van Moskou te gaan bekijken.We zitten ongeveer 10 km van het Rode Plein en dus van het echte centrum af.

    Op de kaart die we meegenomen hebben zien we dat we ongeveer 1 km verwijderd zijn van metro station Yugo-Zapadnaya . We besluiten hierheen te lopen om vervolgens 9 haltes later uit te stappen (Okhotny Ryad) vlak bij het Rode Plein. Buiten de metro proberen veel Russen wat koopwaar aan de man/vrouw te brengen; bloemetjes, plantjes, (eigengemaakte) kleding, eten en drinken.

    We kopen 4 kaartjes voor 5 roebel p.p. Voor ongeveer 40 cent p.p. kun je onbeperkt reizen, mits je niet tussentijds door de poortjes naar buiten gaat.

    De metro op zich is al een belevenis. Natuurlijk zeer druk, maar de weg vinden naar het juiste perron in de menigte en elkaar niet kwijtraken is ons eerste doel. Gelukkig is dit een eindstation en kun je maar 1 richting op.Straks maar weer zien hoe we het juiste lijntje terug vinden.

    We zijn nu in het centrum van Moskou. We zien al meteen dat er iets bijzonders aan de hand is. Het is vandaag de 854e verjaardag van de stad, dus een nationale feestdag. 

    Alle wegen zijn autovrij gemaakt en overal zijn podia waar opgetreden wordt. De volgende dag lezen we dat dit evenement 4 miljoen bezoekers getrokken heeft.

    Voor we het weten staan we op het Rode Plein.

    Rechts zien we de muren van het Kremlin en het Leninmausoleum, links het fantastische warenhuis Goem en een kleine kathedraal en voor ons de bekende Vassili-kathedraal.

    We lopen over het zeer drukke plein. Het is een geweldig gevoel om over een belangrijk stuk geschiedenis te lopen. 

    Wie kent de journaalbeelden niet die hier zijn gemaakt, de parades die gehouden werden , de lijnen zijn nog terug te vinden op dit imposante plein.

    Nadat we om de Vassili Kathedraal gelopen zijn bezoeken we het Goem (hier zijn de merkwinkels gevestigd en dus alleen voor de Russische elite en andere gefortuneerden aantrekkelijk) en lopen een beetje rond over de afgezette straten.

    Het wemelt van de politie en het leger, in rijen opgesteld en hier en daar in groepen, wachtend op aflossing.

    In een restaurantje eten en drinken we wat voor weinig geld. Daarna lopen we door naar het Alexander park, een park langs de muren van het Kremlin waar het ontzettend druk is. Iedereen die rondloopt of op een bankje zit heeft wel een fles is zijn hand, meestal bier of wodka; je hoort er hier niet bij als je niet drinkt. Aan het einde van het park staan we ineens voor de ingang van het Kremlin.

    We besluiten te kijken hoever we kunnen komen; nadat we de metaaldetector gepasseerd zijn staan we binnen de muren van het Kremlin.

    We komen echter niet ver zonder een kaartje te kopen en aangezien er voor woensdagochtend een excursie gepland staat besluiten we nu om te draaien.

    We lopen dezelfde weg terug door het park en pikken nog een wisseling van de wacht mee; dit gebeurt voor een monument ter nagedachtenis aan de gevallenen tijdens de 2e WO.

    We pakken hierna de metro terug naar het hotel.

    Vanuit het hotel had ik gezien dat enkele honderden meters verder een Mc Donalds restaurant lag. We besluiten hier te gaan eten.

    Het menu is in het Russisch opgesteld, maar de plaatjes maken duidelijk wat de samenstelling is. Het is hier bomvol, zowel binnen als buiten is alles bezet.

     

    22-01-2010, 16:59 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsdoos
    Voor de mensen die geen speciale tas hebben om hun fiets in te pakken kunnen we zorgen voor een fietsdoos om mee te nemen op het vliegtuig.
    Bij de fietsenhandelaar komt regelmatig een nieuwe fietslading aan, steenvast verpakt in grote kartonnen dozen. Die dozen zijn speciaal ontworpen om er zoveel mogelijk ineens, en veilig te kunnen vervoeren in container of vliegtuig. Als we deze dozen vakkundig losmaken en opplooien kunnen we ze meenemen in onze volgwagen.
    Hoe de fiets ter plaatse kan ingepakt worden kan je hier volgen en voor meer kan je surfen naar
    http://www.vakantiefietser.nl/praktische-informatie/fiets-inpakken-in-een-fietsdoos/

    FIETSDOOS

    Hieronder staat hoe je je fiets kunt inpakken in een compacte fietsdoos. Hierbij hoef je dus alleen de voordrager en je voorwiel los te halen.
    Het gereedschap dat je nodig hebt is:

    1. Inbussleutelset
    2. Steeksleutel 15, eventueel nog steeksleutel 8 (voor moertjes)
    3. Breed plakband
    4. Dikke waterproof viltstift
    5. Mes

    Eventueel kun je nog gebruiken: tie-wraps, bubbeltjesfolie en extra stukken karton.

    1.
    Haal de trappers los met steeksleutel nummer 15. Als de trapper erg vast zit, geef de sleutel dan een tikkie met de hamer.
    !! Rechtertrapper linksom losdraaien
    !! Linkertrapper rechtsom losdraaien

    2.
    Haal het zadel los met een inbussleutel en laat hem zakken. Draai de inbus daarna weer vast. Doe een plastic tasje over het zadel. Als je zadel tijdens de vlucht tegen het karton schuurt, is je zadel bij aankomst niet versleten…

    Is de fiets te hoog, zodat het zadel boven de doos uitsteekt, haal dan het zadel los en plak die met tape aan het frame vast. (doe er wel iets van karton omheen)

    3.
    Draai de inbus in de stuurpen los en draai het stuur negentig graden.

    4.
    Draai de inbus van de derailleurschakelaars en remgrepen los en draai deze naar beneden toe.

    5.
    Draai de bar-ends los en draai ze naar beneden. Dusdanig dat de bar-ends de kwetsbare derailleur-schakelaars en remgrepen beschermen tegen stoten.

    6.
    Draai ook de fietsbel en de kilometertellerhouder naar beneden. De kilometerteller doe die in je handbagage.
    Heb je een vlinderstuur, probeer hem dan zo te draaien dat de kwetsbare onderdelen aan binnenkant zitten. Ook bij een vlinderstuur dien je dus de derailleurschakelaars en remgrepen naar binnen draaien. Vouw desnoods extra karton om het stuur heen.

    7.
    Het volgende is bij de KLM-doos niet nodig, dus kun je eventueel meteen naar stap 13 gaan.
    Als je een kleine fietsdoos gebruikt, moet je je voorwiel en de lowrider-drager (waar de voortassen aanhangen) loshalen.
    Haal daarom eerst de voorrem los, zodat je wiel tussen de remblokjes door kan. Je hebt hier geen gereedschap voor nodig. Trek de buitenmantel naar buiten en duw de remarm naar binnen.

    8.
    Dan schiet de binnenkabel uit een gleufje en komen de remarmen van elkaar.

    9.
    Als je een lowrider-drager hebt, dan dien je deze te demonteren. Meestal is het slechts een kwestie van vier inbusboutjes losdraaien.

    10.
    Als je je lowrider-drager loshebt, kun je het wiel na het losdraaien van de snelsluiting (quick-release) makkelijk eruit halen.
    De snelsluiting haal je los door de hendel bij de as over te halen en vervolgens de ‘moer’ aan de andere kant geheel los te draaien. Let er op dat dan het ‘binnenasje’ loskomt. Dit kan geen kwaad, maar pas op dat je niet de metalen veertjes kwijtraakt. Laat de snelsluiting uit het wiel en vergeet hem vooral niet in je bagage mee te nemen.

    11. Zet de remkabel weer zoals hij zat. Dusdanig dat de remarmen weer naar binnen staan.

    12.
    Doe plastic beschermdoppen op de assen (verkrijgbaar bij De Vakantiefietser), zodat de asjes niet door de kartonnen doos heen gaan prikken. Stukken karton kan natuurlijk ook. Oh ja, en laat een beetje lucht uit de banden lopen. Dit op verzoek van luchtvaartmaatschappijen.

    13.
    Doe in de uitvalgleufjes van de voorvork een stukje plastic (ook alhier verkrijgbaar). Dit maakt de voorvork een stuk stijver en voorkomt dat hij zal kromtrekken in de doos.

    14.
    Leg de ketting bij de trapas op het grootste voorblad en achter op het grootste blad van de cassette (dus geheel links).

    Zoals gezegd zijn er drie manieren om aan een fietsdoos te komen:

    1. Kopen op Schiphol
    2. Indien aanwezig is een tweedehands doos voor Vrienden-van-Eric af te halen bij De Vakantiefietser (in ruil voor iets waarvan wij gelukkig worden) of je eigen fietsenwinkel.
    3. Zelf maken van een aantal kartonnen dozen.

    Hieronder gaan we uit van een kleine fietsdoos.

    15.
    Zorg dat in de fietsdoos aan beide zijkanten en de voor- en achterkant gaten zitten om het de kruiers makkelijk te maken. Dan zullen ze ook netter met de doos omgaan. Om het inscheuren van het karton te voorkomen, verstevig je de gaten met breed plakband. Begin met de hoeken en laat het tape een stukje aan de binnenkant van de doos doorlopen.

    16.
    Doe er vervolgens een paar horizontale stukken tape overheen.

    17.
    Beplak de gehele onderkant goed met plakband in de lengterichting. Wees niet te zuinig. De onderkant is de kant waarover de doos over de grond zal schuiven. Zit er een bobbel in het karton, doe hier dan extra plakband overheen.

    18.
    Doe eventueel aan de binnenzijde een extra stuk karton om de bodem nog steviger te maken.

    19. Je kunt over een aantal onderdelen van je fiets verwarmingsbuis schuiven om krassen te voorkomen.

    20.
    Je zet je fiets in de doos.

    21.
    En plaats het voorwiel aan de rechterkant van je fiets. Dus aan de kant van de tandwielen. Zet het wiel vast met tie-wraps of plakband.

    22.
    Je kunt om het stuur bijvoorbeeld nog wat karton of bubbeltjesfolie vouwen voor extra bescherming. (even wat sluipreclame.., maar bubbeltjesfolie verkopen wij ook)

    23.
    Je kunt om het stuur bijvoorbeeld nog wat karton of bubbeltjesfolie vouwen voor extra bescherming. (even wat sluipreclame.., maar bubbeltjesfolie verkopen wij ook)

    24.
    Als dan de doos is dichtgeplakt, zet dan met een dikke waterproof viltstift dikke pijlen bij de openingen. Die kleine kruier zal er dan bijna automatisch in grijpen en minder met de doos gaan smijten. Schrijf op de doos je naam en de eindbestemming.
    Maak een luikje ter hoogte van ventielen. Dit voor het geval het personeel zelf wat lucht uit de banden wil laten lopen.

    25.
    Na het dichtplakken zijn er een aantal onderdelen over. Stop die in je handbagage. Op de foto zie je twee trappers, een kilometerteller, een uitvalnaaf, vier lowrider-dragerboutjes en een rubber voor de kilometerteller. Goede reis! En denk eraan, neem geen gereedschap mee in je handbagage, want dat wordt in beslag genomen!

    Luchtvaartmaatschappijen die een hoes toestaan zijn o.a.: Air Lingus, Bulgaria Air, China Airlines, KLM, Lufthansa, Royal Air Maroc, Ryan Air, Singapore Airlines, Transavia, Turkish Airlines.

    Luchtvaartmaatschappijen die specifiek een doos eisen zijn o.a.: Iceland Express, Malaysia Airlines, United Airlines.

    Let op: regels kunnen veranderen, dus altijd navragen!

    21-01-2010, 12:48 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johan Museeuw : zijn fiets

    Johan Museeuw heeft als wielrenner de laatste 25 jaar de evolutie van de racefiets van dichtbij meegemaakt. Hij reed met stalen frames in de jaren 80, aluframes in de jaren 90 en carbonframes sinds het einde van de vorige eeuw.

    Als wielrenner had hij altijd aandacht voor een frame met de juiste geometrie. “Ik wou me altijd kunnen één voelen met de fiets”. Dat was belangrijk om te kunnen winnen op zijn geliefkoosd terrein van de voorjaarsklassiekers. Hij ondervond de voordelen van carbon (stijver, lichter) maar voor hem was comfort ook belangrijk.

    “Ik wou me altijd kunnen één voelen met de fiets”

    Bij zijn eerste kennismaking met een vlascarbonframe in 2004 was hij dan ook meteen verrast en overtuigd. Dit nieuwe composiet absorbeerde de trillingen veel beter dan het carbon waar hij de laatste jaren mee gekoerst had en zorgde terug voor meer comfort. “Met dit soort fiets had ik graag eens een voorjaarsklassieker gereden”.

    Terwijl andere constructeurs de laatste jaren zich vooral  toespitsten op een lager gewicht vond Johan dat het comfort zowel voor competitieve als voor recreatieve fietsers vaak verwaarloosd werd. Vaak ontmoette hij fietsers die hem raad vroegen omtrent de fiets of omtrent lichamelijke kwaaltjes.

    "Het zou niet mogen dat mensen gaan fietsen om zich beter te voelen en door een verkeerde fiets lichamelijke ongemakken voelen."

    Johan is nu de eerste raadgever van de frame-ontwerper Roberto Billato bij Museeuw Bikes. Hij onderstreept telkens het belang van een correcte geometrie.

    "Je moet je gewoon goed voelen op de fiets, de fiets moet een goede loop hebben en als je wedstrijdrijder bent dan moet hij ook goed stijf zijn rond het bracket."

    Daarnaast is hij telkens de eerste tester van de prototypes. Hij rijdt met de verschillende frames in de Vlaamse Ardennen, in de Alpen, in het veld en op de piste. Zijn passie voor de fiets deelt hij met eenieder die erom vraagt.

    20-01-2010, 21:09 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 deelnemers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is bevestigd door Roland. We zijn met 20 deelnemers.
    Een mooi peletonnetje.
    Gerald Oyaert uit Veurne(W.Vl) is ons op het laatste nippertje komen vervoegen.
    Roland en Gerald kennen elkaar van Brugge-Mont Ventoux.
    Jan Demeulemeester en mezelf, zijn samen met Gerald, meerdere keren aan de start van langeafstandtochten, diagonalen en brm verschenen.
    Parijs-Brest-Parijs (2007) en Londen-Edingburgh-Londen (2009) staan op zijn palmares.

    19-01-2010, 15:55 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wielen

    Wielen

    Wist je dat
    - een fiets niet op zijn wielen staat maar aan zijn wielen hangt?
    - elke 2meter (2,08m) een wiel een ronde draait, dat is dus 500 keer per km.?
    - elke spaak 500 keer per km. ontspannen en gespannen wordt. Als je 1000km gereden hebt dit dus al 500.000 keer heeft plaatsgevonden?
    - als je te schuin door een bocht gaat de kans op spaakbreuk flink toeneemt?
    - als je stilstaat bij een verkeerslicht en op je fiets blijft zitten, de kans op spaakbreuk flink toeneemt?
    - een oud wiel, een slecht gespaakt wiel of een te lage spaakspanning leidt tot rendementsverlies?

    Zo veel fietsen ,zo veel wielen.
    Zorg ervoor dat in ieder geval:
    - de naaf goed gesmeerd is, niet vast loopt of speling heeft
    - de velg nog mooi rond en recht is
    - de spaken nog veerkrachtig genoeg zijn om nog vele krachten mee te maken
    - je op tijd spaken en velgen vervangt en dat je de nieuwe spullen inrijdt.

     

    Onmisbaar is natuurlijk de mooiste en beste spakenspanner allertijden

    Spokey

    19-01-2010, 11:52 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 2 van Bruggeling Filip Vandenbroele is ereconsul in Wit-Rusland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Verkeerd beeld
    "Veel mensen hebben een verkeerd beeld. Ze denken bij de Sovjet-Unie nog altijd aan het woord arm. Integendeel. Er is enorm veel rijkdom. Zo zijn er in Rusland naar schatting honderdduizend miljonairs en meer dan tienduizend in Wit-Rusland. Het zijn Europeanen......."

    "Mijn eerste maanden in het ex-Oostblok waren een hel"

    De hoofdstad Minsk kent voorlopig weinig toerisme. "Jammer, want het is werkelijk een proper, goed onderhouden stad met prachtige gebouwen. Het is er relatief goedkoop. Zo kun je er voor €1,5 lunchen."
    "Ik woon er op een flat in een statig appartementsgebouw met een slagboom, een bewaker en 4 ijzeren deuren. Die veiligheidsmaatregelen zijn nodig. Mijn woonst is namelijk Belgisch diplomatiek grondgebied. Ik hou er vaak recepties met Belgische lekkernijen. Onze frieten met mayonaise zijn zeker een aanrader", lacht Vandenbroele, die uit zijn economische functie het bedrijf BVBA Consultbel zag voortvloeien.

    Consultbel

    Bedrijven die handel willen drijven met Wit-Rusland of er een activiteit willen opstarten, kunnen bij consultbel terecht voor advis. Consultbel is een Belgisch consultancy bedrijf met zetel langs de Astridlaan in Assebroek, en een vertegenwoordigingskantoor in Minsk. Vandenbroele pendelt maandelijks enkele keren tussen België en Wit-Rusland.
    "Dit leven is buitengewoon interessant, maar ook zeer intensief. Als ik vrij ben ga ik lopen of fietsen. Youri (Klimenko, sinds vijf jaar de attaché van Vandenbroele,  red) en ik zijn trouwens de enige diplomaten die soms naar recepties fietsen. Dit wordt niet altijd geapprecieerd. Normaal verwachten ze een grote slee met een Belgisch vlaggetje. Maar we mogen daar trots op zijn.
    Daarom ben ik bijzonder opgetogen met het initiatief van Roland. Wit-Rusland is heel weinig bekend bij de Belgen. Op die manier worden ook zij voor een deel ambassadeurs...."
    Roland Hurtecant - bekent van Brugge - Mont Ventoux - organiseert namelijk van 15 Augustus tot 4 september een nieuw fietsavontuur : van Brugge naar Moskou, met een passage in Wit-Rusland.
    "Ondertussen zijn we met 20 deelnemers. Ik ben blij dat we Filip ontmoeten. Dank zij hem kunnen we misschien het vliegveld bezoeken of de velodrom van Minsk binnenrijden. We zitten dan op enkele dagen van ons eindpunt in Moskou...."

    Uit Het Brugs Handelsblad (ACR)

    18-01-2010, 22:27 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsbanden 28C
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heb me zopas een stel banden aangeschaft van 28 mm.
    De continental touring plus is een niet plooiband met een grof profiel en redelijk anti-lek.
    Niet duur, zo'n €22 stuk en mag niet meer hebben dan 7 bar druk.
    Eigenlijk is dit een band om op gravel en steenslagwegen te rijden en is door zijn breedte erg konfortabel voor je achterwerk en rug.
    Of de wegen op sommige plaatsen echt zo slecht zullen zijn valt nog te bezien. Roland verkent straks het parcour en pas dan kunnen we beslissen of we een 25 mm of een 28 mm band monteren.
    Op mijn randonneuse kan ik een 28 monteren maar op de meeste koersfietsen zal 25 mm het maximum zijn.

    18-01-2010, 10:18 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volzet?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Naar ik verneem is er een ultieme kandidaat deelnemer opgedoken.
    Roland moet mij nog bevestigen dat het ok is en dan zijn we met ze'n 20 en volzet.
    Een mooi groepje om rond te draaien.
    Morgen meer nieuws over deze laatste deelnemer.

    18-01-2010, 00:04 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!