Wanneer er in nood hulp nodig is, kan je ook ´s nachts en in het weekend naar de Notaufnahme (eerste hulp) in elk ziekenhuis, of een Notartzt (spoedarts) bellen.
Spoedartsen staan in de lokale kranten onder de kop Ärztlicher Notdienst of Ärztlicher Bereitschaftsdienst. Je kan ook elke andere arts bellen, welke een automatisch antwoordapparaat aan heeft staan waarop af te luisteren valt welke arts als noodarts dienst doet.
Alarmnummer: 112
Voor de politie draai je 110, voor brandweer en ambulance 112. dit kan vanaf elke telefoon gedaan worden zonder dat het geld kost, ook zonder simkaart in een telefoon, en vanaf een straattelefoon zonder munt of pas. Wanneer je belt vanaf de weg, geef dan de nummers op de kilometerpaaltjes aan waar het ongeluk zich plaats heeft gevonden. Ook kunnen de nooddiensten worden gebeld vanaf de snelweg, met de speciale Notrufzelle (s.o.s. telefoons). De lokaties hiervan worden aangegven door pijlen die op de kilometerpaaltjes staan.
Apotheken
Wanneer je ´s nachts of buiten normale openingstijden om, medicijnen (op recept) nodig hebt, kan je de adressen van de geopende filialen in de krant vinden onder de kop Apotheken-Notdienst. Ook hangt er een lijst met apotheken die geopend zijn voor Notdienst op de deur van elke andere apotheek. Vaak moet je aanbellen bij de noodapotheken om binnen gelaten te worden, en betaal je vaak een extra bedrag voor de nachtservice.
Wie aan Brandenburg denkt denkt aan zand, meren, dennen en kazernes.'Dat zei Theodor Fontane, 's lands bekendste dichter uit de 19e eeuw. Tot voor kort ging zijn typering nog volledig op, maar wat de kazernes betreft - in zijn tijd Pruisische, in een recenter verleden Russische - is de situatie veranderd. Brandenburg is de grootste deelstaat van Oost-Duitsland, maar het is dunbevolkt. Er wonen maar 2,5 miljoen mensen, terwijl de stad die het omgeeft, Berlijn, meer dan 4 miljoen bewoners telt. De schoonheid van Brandenburg is van een verstilde aard. Geen bergen, geen kust en op Potsdam na geen steden van faam. Vergeleken met de Nederlandse zandgronden is de natuur er uitgestrekter en intacter. Een ontmoeting met een hert, vos of buizerd is geen zeldzaamheid.
19 aug. Donderdag; Haldensleben-Wedringen-Hillersleben-Wolmirstedt-Zielitz-Rogötz-Burg-Genthin-Brandenburg-Lehnin-Beelitz-Schönhon-Trebbin-Zossen-Mittelwalde(179 km).
Maandag aanstaande is er een opleiding voorzien voor eerste hulp bij ongevallen bij wielertoeristen. Deze gaat door te Brugge in de lokalen van het rode kruis. Ik ga eens horen wat ze ons kunnen bijbrengen. Kan altijd van pas komen, zeker als een groep van 20 gedurende 18 dagen 3.000 km fietst.
Voor PBP 2011 en de voorinschrijving ervan gelden de volgende regels:
In 2010 kun je je 'plekje in de rij' vervroegen wat betreft de voorinschrijving:
Er wordt gekeken naar de brevetten van 2010
- 1000 km brevet=> voor inschrijven vanaf 3 april 2011 - 600 km brevet => voor inschrijving vanaf 17 april 2011 - 400 km brevet => voor inschrijving vanaf 1 mei 2011 - 300 km brevet => voor inschrijving vanaf 15 mei 2011 - 200 km brevet => voor inschrijving vanaf 29 mei 2011 - alleen brevetten in 2011 gereden => zesde mogelijkheid voor inschrijving
De randonneurs met een 1000 km uit 2010 op zak kunnen zich dus als eerste in 2011 voorinschrijven. Dan de randonneurs met een 600 uit 2010, etc.
DE voorinschrijving start al behoorlijk vroeg in 2011; veel brevetten zijn dan nog niet verreden en veel voorinschrijvers hebben dan dus nog geen absolute zekerhied of ze de brevetten van 2011 wel voltooien.
Mocht je wel al hebben voorinsgeschreven, maar je haalt de 2011 kwalifikatie van 2-3-4 en 600 km niet, dan vervalt je inschrijving en dan wordt die vergeven aan iemand van de wachtlijst.
HEEL ERG PRETTIG: Elk 1200+ km brevet uit 2010 van Les Randonneurs Mondiaux vervangt een 1000 km brevet van het ACP. Dus Lowlands 1200 kun je rijden i.p.v. een 1000 km, dan sta je dus in 2011 vooraan in de rij!!!!
DE organisatie van PBP voert nog overleg met diverse betrokken autoriteiten over toegstane deelnemersaantallen. De lokale prefecturen en gendarmerieen en andere clubjes hebben daar allemaal iets over te zeggen en zij zijn ook de hoofdoorzaak van mogelijke deelnemerslimieten.
Ter voorkoming van opstoppingen in Loudeac (controle na 400 en 800 km)is de volgende truc bedacht:
Tussen Loudeac en Carhaix (de volgende controlepost op weg naar BRest)komen meerdere overnachtingsmogeijkheden. Bij een vol Loudeac wordt je doorgestuurd. Deze overnachtingsplekken worden duidelijk aangegeven en gecommuniceerd.
Tussen neus en lippen door: men verwacht ca 6.500 inschrijvers! Simulaties hebben aangetoond dat met spreiding rondom Loudeac dit goed te doen moet zijn. Mede omdat het vertrek op ZONDAG is, en al om 17:00 voor de 80 uurs groep en dan de bups van 90 uur. Velen zullen dan veel vroeger in Loudeac aankomen en de eerste overnachting later dan daar maken. De 84 uurs groep vertrekt op maandagochtend.
Dit zou moeten leiden tot een goede verwerking van deze aantallen. Het hangt nu dus af van de autoriteiten wat verder toegestaan is.
Tussen neus en lippen door werd verder ook de hoop uitgesproken dat een limiet op aantallen niet zou leiden tot weigering van deelnemers, maar slechts tot plaatsing in de 84 uurs groep ipv in de 90 uurs.
Leuk is verder om te vermelden dat de aantallen deelnemers aan alle brevetten wereldwijd exploderen! IN vergelijking met 2003, een PBP jaar, zijn in 2009 (een 'tussenjaar') MEER brevetten wereldwijd gehomologeerd. Grote stijgers zijn Brazilie, Taiwan en Japan, voor wie een leuk tripje wil maken.
Nieuwe landen waar je brevetten kunt gaan rijden in 2010: India, Croatie, Zuid-Korea, Chili, Polen, en nog een tje die me niet te binnen schiet.
Binnenkort komt de nieuwe PBP folder online beschikbaar.
De Grensovergang HelmstedtMarienborn was tijdens de deling van Duitsland de grootste en belangrijkste grensovergang in de Duits Duitse grens. Dit kwam vanwege haar geografische ligging. De korte route (170 km) over land van de Bondsrepubliek Duitsland (West-Duitsland/BRD) naar de enclave West Berlijn liep via deze grenspost. Ook ander verkeer van West-Duitsland naar de Duitse Democratische republiek (Oost-Duitsland/DDR), Polen en Tsjechoslowakije kwam hierlangs. Het meeste transitverkeer werd dus aan deze grensovergang afgehandeld.
mijn naam is ben Patrick Vandevoorde en ben 51 jaar .Na de loopsport te hebben beoefend en noodgedwongen heb moeten stoppen na een laatste marathon in een tijd van 2u 29, ben ik overgeschakeld naar het fietsen. Nu heb ik al eens Izegem Lourdes en Izegem Alpe-Duez en ook de Mont Ventoux langs al zijn zijdes geproefd ,evenals de Tourmalet en de Mont Varon eens opgereden, hoop ik ook deze uitdaging tot een goed einde te brengen
Hildesheim is een stad in de Duitse deelstaat Nedersaksen. ligt ca 30 km ten zuidoosten van Hannover aan het riviertje de Innerste, een zijrivier van de Leine. Hildesheim werd in 815 gesticht als bisschopsstad.
De stad werd het centrum van het prinsbisdom Hildesheim, en bezit liefst vijf romaanse kerken, waaronder de (herbouwde) Mariendom en de Michaeliskirche, die beide op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staan.
Een andere kerk, de gotische Andreaskerk, valt op door zijn 118 m hoge toren, de hoogste van Nedersaksen en een van de hoogste kerktorens ter wereld. Hildesheim en zijn historische binnenstad leden op 22 maart 1945 grote schade door geallieerde luchtbombardementen. Het grootste deel van het centrum bestaat dan ook uit naoorlogse bouwwerken. De Marktplatz met zijn vakwerkhuizen werd zorgvuldig gereconstrueerd. Pronkstuk op dit plein is het gotische houten Knochenhaueramtshaus uit 1529 (herbouwd vanaf 1986).
De aantrekkelijkheid van het veelzijdige Duitsland kenmerkt zich door een bijzondere samenstelling: door het behoud van tradities gekoppeld aan eeuwenoude geschiedenis ontstaat een sfeer met indrukwekkende ooggetuigen en hedendaagse gebruiken en gewoonten. Een buitengewone gastvrijheid maakt deel uit van deze sfeer, waardoor bezoekers zich altijd van harte welkom voelen. Duitsland opent haar hart en deuren om haar bezoekers de unieke romantische sfeer en de charme van onvergelijkbare en wereldberoemde plaatsen te laten beleven. De diversiteit van Duitsland wordt tevens verrijkt met haar natuur, landschappen en dromerige steden. Daarom kunnen wij ook met trots zeggen: dat alles is Duitsland!
Dinsdagavond aankomst in Hameln, de rattenvangerstad. Nedersaxen is mooi, bossen en nog eens bossen. Rustige wegen met een niveau verschil van 60 tot 400 meter boven zeespiegel. Hameln zelf telt 58.000 inwoners en ligt zeer goed bij de internationale toeristen. Het verhaal van de rattenvanger kan je hier nog eens beleven: http://www.youtube.com/watch?v=cnKRZWnkWv8
geachte ,ik ben michel vanhonsebrouck,een gepensioneerde treinbestuurder.60jaar geleden geboren in gistel en nu woonachtig in melle.,nam 2 maal deel aan brugge-mont ventoux.ik neem al 28 jaar deel aan veldritten.ik heb er al meer dan1600 op mijn palmares staan.ik wist er toch 130 van te winnen.ben dit jaar kampioen van belgie geworden van de spoormannen.
In sommige landen laten voedselhygiëne en sanitaire voorzieningen te wensen over. Ons huishouden is vaak zo steriel dat we al snel ziek worden van de eerste de beste bacterie, we zijn niets gewent. Al ben je nog zo voorzichtig, soms kunt je niet voorkomen dat je ziek wordt. Sommige dingen wordt je echt ziek van maar een beetje gewenning laat ons wel beter tegen de standaard bacteriën kunnen. Op een langere reis krijg je altijd last van diaree in verschillende soorten en maten. Op het laatst wordt je er ook minder ziek van terwijl je in het begin met dezelfde diaree op je bed moet blijven kun je later er gewoon mee doorfietsen en wat vaker stoppen. Met koorts, bloed of hele vreemde kleuren wel een dokter raadplegen. De lokale doktoren weten vaak het beste welke beestjes ronddwarrelen en welke medicijnen geschikt zijn. Veel had ik aan het boekje "medisch handboek voor de wereldreiziger"echt een aanrader.
Voorkomen is altijd het beste maar niet altijd haalbaar. Probeer in achtte nemen
Eet geen rauwe groenten en fruit, tenzij deze zijn gewassen met gesteriliseerd of mineraalwater.
Eet alleen fruit dat je zelf heeft geschild.
Eet liever niets wat een verhoogd risico met zich meebrengt, zoals schelp- en schaaldieren en vlees dat niet door en door gaar is.
Drink geen ongepasteuriseerde melk of yoghurt.
Drink alleen mineraalwater (let erop dat de fles niet eerder is opengemaakt).
Gebruik geen ijsblokjes en eet geen ijs.
Gebruik mineraalwater bij het tanden poetsen.
Eet geen voedsel dat opnieuw is opgewarmd of dat al een tijdje heeft gestaan (bijna niet haalbaar in Verweggistan)
Als je in een restaurant gaat eten, zoek er dan een uit waar veel mensen zitten. De kans dat etenswaren daar lang blijven liggen, is kleiner.
Was altijd zorgvuldig de handen voordat je gaat eten of voedsel aanraakt en nadat u naar het toilet bent geweest. Handig zijn ook de desinfectie gels die je nu bij flessen kunt kopen bij de drogist
Hete thee en koffie, gezet met kokend water, zijn veilig.
Reizigersdiarree
Het is vrij normaal om in den vreemde last te krijgen van buikloop, misselijkheid en braken. Meestal komt dit gewoon doordat je andere dingen eet en drinkt dan je gewend bent. Soms zijn echter bacteriën als Salmonella of Escherichia coli de boosdoeners. Dat merk je wel door de koorts, gooi je fiets op een bus en ga naar de eerste de beste dokter in een iets groter dorp.
Doorgaans duurt echter de diarree maar een paar dagen en gaat vanzelf over. Enkele tips:
Fiets niet of rustiger en drink veel - gezuiverd - water.
Eet alleen milde spijzen als brood, gegrilde kip en witte rijst.
Door het eten van gekruide gerechten kunnen de klachten verergeren.
Gebruik een rehydratieoplossing (ORS) om de vochtbalans te herstellen (suiker met wat zout helpt ook).
Geen imodium oid. Het lichaam zegt dat het eruit moet, ga daar niet tegenin. Er zitten ziekte verwekkers in je lichaam en die moeten eruit.
Hoeveelheden pp pd
Deze hoeveel heden moeten aangepast worden aan je eigen behoefte. Hoe meer duursport hoe mee koolhydraten dus aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten.
Als ik zo het profiel van de derde rit bekijk en de landkaart bestudeerd zie ik hier en daar een riviertje, een beekje en enkele donkere vlekken. Donkere gedeelten op een landkaart wil zeggen: heuvels en andere bulten. Een beek ligt altijd beneden in een dal en het verloop van het parcours zal dus zijn ; van dal naar dal fietsen over puisten van ik schat max 300 m hoog. Veel bossen en groen. Mooie, met perlargoriums versierde huizen, rustige dorpen en kleine stadjes. Kortom genieten van de natuur en de omgeving. Dit is ook de streek van Delbrück waar menige van ons, als soldaat gelegerd was.