Dag 6 komen we aan te Szcaniec. In dit klein dorp in een prachtige, natuurrijke omgeving, met vele pittoreske bossen en meren, ligt dit historische driesterrenhotel met een verfijnde, ongeëvenaarde sfeer.
Geniet van de rust die Park Hotel Clara uitstraalt. De locatie is ideaal voor een vakantie of een weekend weg. Verwen uzelf met een heerlijk gerecht in het restaurant, of kom tot rust in het comfort van uw eigen kamer.
Traditionele klasse en moderne luxe zijn gecombineerd om de unieke sfeer te creëren. Warm op in de zon of op het terras, of voer in de avonduren goede gesprekken bij het haardvuur. Goede vervoersverbindingen en parkeergelegenheid maken uw verblijf in Park Hotel Clara zorgeloos.
Hoe gaat het?: Jak sie masz? of Co slychac? Goede morgen: Dzien dobry Goede avond: Dobry wieczór Goede nacht: Dobranoc Hallo, hoi: Czesc Hallo: Witaj Dag, tot ziens: Do widzenia, do zobaczenia Dank u: Dziekuje Graag gedaam: Prosze Alstublieft: Prosze Het spijt me: Przepraszam
Familie
Vriend: Chlopak Vriendin: Dziewczyna Broer: Brat Zus: Siostra Vader: Ojciec Moeder: Matka
Reizen
Met de auto: Samochodem Met het vliegtuig: Samolotem Met de trein: Pociagiem
Dagen van de Week
maandag: poniedzialek = na zondag dinsdag: wtorek = 2e dag Woesndag: sroda = middelste dag donderdag: czwartek = 4e dag vrijdag: piatek = 5e dag zaterdag: sobota = rustdag zondag: niedziela = geen werk
Met prachtig weer volgen we de E29 en 137. Cunowice Sulów Kowolów Serbów Osno Lubuskie. Het landschap is glooiend. Eerst vrij kaal, veel braakliggende grond. Later vooral landbouwgebied en zo nu en dan bos. De akkers zijn enorm groot; hier zijn nog vooral staatsbedrijven. Het asfalt is redelijk goed en er is maar weinig verkeer. De automobilisten rijden hard, maar gedragen zich netjes, ze halen ruim in. We zijn natuurlijk ook breed met de fietstassen en fietskar en soms maken we ons wat extra breed. Dat dwingt autos om te wachten met inhalen tot een tegenligger voorbij is. Ze zijn trouwens geweldig, de kleine Fiatjes die we hier in overvloed zien, erg leuk. Veel vogels in dit gebied, we zien ondermeer zwarte roodstaarten, raven en rode wouwen.
Słubice is een stad in het uiterste westen van Polen, aan de rivier de Oder. De stad is de hoofdplaats van de gelijknamige gemeenteSlubice en maakt onderdeel uit van de poiat slubicki in het woiwotschap Lubusz. De oppervlakte bedraagt 19,2 km², het inwonertal 25.000 (2008).
Tot 1945 maakte Słubice als het stadsdeel Dammvorstadt (en ook wel Gartenstadt) deel uit van Frankfurt am der Ober. Het Duitse Frankfurt en het Poolse Słubice worden met elkaar verbonden door een brug over de rivier de Oder, de Stadtbrücke. De Oder zelf ligt tussen beide stadsdelen in. De rivier is niet of nauwelijks gekanaliseerd, waardoor de oevers zeer grillig zijn.
Słubice is de vestigingsplaats van het Pools-Duitse wetenschapscentrum Collegium Polonicum. Verder is de ligging aan de Duitse grens een belangrijke bron van inkomsten. Een van de redenen van de populariteit van de grensovergang op de Stadtbrücke is dat bezoekers - met een minimum aan grensformaliteiten - de mogelijkheid hebben om aan de (meestal) Poolse zijde van de grens goederen te kopen of van diensten gebruik te maken die daar goedkoper zijn. Hierbij kan wat Polen betreft gedacht worden aan sigaretten (per slof van een A-merk zo'n 25 euro goedkoper, een slof kost hier ongeveer 15 tot 18 euro), benzine, sterke drank, het bezoek aan een kapper, maar ook aan prostutie. Wanneer men vanuit Duitse zijde Słubice binnenkomt via de Stadtbrücke, komt men in een gerenoveerde straat (genaamd ul. Jedności Robotniczej), met veel winkels (slijterijen, tabakszaken) en horeca. Achter deze straat ziet de stad er minder aantrekkelijk uit. Verder is in de wijde Duitse omgeving de Basar (ook wel Polenmarkt) bekend. Door een grote brand is nacht van 10 op 11 januari 2007 is deze Basar helaas verloren gegaan waardoor meer dan duizend mensen hun werk hebben verloren. Een wederopbouw van de Basar is voorzien.
De beslissing van de geallieerden in 1945 dat de Oder de grens tussen Duitsland en Polen zou vormen (de Oder-Neissegrens), had tot gevolg dat het huidige Słubice Pools is, en het huidige Frankfurt (Oder) Duits is.
Even ten zuiden van Słubice en Frankfurt liggen nog twee grensovergangen, te weten die van de E30 en de spoorweggrensovergang bij het stadsdeel Kunowice. Deze laatste twee grensovergangen worden veel gebruikt voor het doorgaande verkeer tussen Berlijn, Poznań en Warschau.
Słubice is gelegen aan de Europese wandelroute E11, die loopt van Den Haag naar het oosten, op dit moment tot de grens Polen/Litauwen.
Vergadering voor de deelnemers Brugge-Moskou. Café 'De Hert' Vaart Noord, 5 te Bellem. Start vergadering 19:00 donderdag 25/02/10
- Afgeven internationaal paspoort - Invullen aanvraag visumpapieren. - Polis of nummer verzekering meebrengen . - Voorstellen nieuwe leden - Varia - Groepsfoto
Breng alvast 2 pasfoto's extra mee. De reis en bijstandverzekering met volledige repatriering van jezelf en je fiets zelf afsluiten alsook terugbetaling medische kosten. Liefst Europassistence om zo weinig mogelijk problemen te hebben aan de grenzen van Belarus en Rusland. Indien anders mag je ook verzekerd zijn bij:AXA, DKV, De Europese, Mondial assistence.
Op vele plekken in het voormalig Oost-Duitsland, werden goed verstopt in de bossen of onder onopvallende gebouwen of fabrieken, bunkers gebouwd door gevangenen en later door DDR medewerkers en Russen. Ook in Fürstenwalde, halverwege onze fietstocht van Berlijn naar de Poolse grens is zo een gerestaureerde commandobunker. Vanaf 1942 moesten gevangenen uit een bijkamp van het concentratiekamp Sachsenhausen in de voormalige mijn tussen Rauen en Petersdorf bij Fürstenwalde de betongangen van de Fuchsbau (het vossenhol) voor het SS-leger bouwen. Hier zou de belangrijkste communicatiecentrale van de veiligheidsdienst van het SS-leger ontstaan. De DDR gebruikte het bouwwerk als belangrijkste onderaardse commandocentrale van de luchtverdediging met de tactische benaming Centrale Commandopost-14. Het was daarmee een van de twee grote centrales voor luchtbewaking binnen het militair bondgenootschap van communistische landen in Oost-Europa. Tot het personeel behoorden ruim 350 personen die hier in ploegendiensten van 24 uur werkten. Met de hereniging op 3 oktober 1990 werd het complex eerst overgenomen door het federale leger van de Bondsrepubliek Duitsland, totdat dit in 1995 zijn manschappen terugtrok en de bunker liet afsluiten. Sinds 2006 biedt een belangengemeenschap rondleidingen aan. http://www.bunker-fuchsbau.de/
De hoofdwegen (rood op de Eurocart) kunnen behoorlijk druk zijn, o.m. met vrachtverkeer. Echter, de weg is vaak vrij breed en meerbaans en dan krijg je alle ruimte (bv. de A3 van Poznan naar Gniesno). Alleen op smalle hoofdwegen word je vrij krap ingehaald. Oppassen ook met de lijnbussen: die trekken ook op van de halte als je ze links aan het voorbijrijden bent (later lazen we dat in Polen het openbaar vervoer altijd voorrang heeft). Op kleinere wegen is het verkeer meestal heel beleefd: eventueel wachten ze achter je tot je (ruim) gepasseerd kunt worden. Mogelijk heeft de voorzichtige houding van de Poolse automobilist t.o.v. fietsers te maken met het gedrag van sommige Poolse fietsers: die zwabberen soms de hele weg over (alsof door overmatig piwo-gebruik aangedaan), bij voorkeur als je ze in wilt gaan halen, lijkt het wel. De doorgaande regionale wegen (geel, driecijferige code) zijn het meest geschikt om flink door te rijden: meestal niet overmatig druk en als regel geasfalteerd (soms heel goed, soms nogal hobbelig). Een geel-witte weg betekende een keer vier km keienweg, van toen af hebben we alleen nog maar gele (soms rode) wegen genomen. Witte of grijze wegen zijn vaak niet of slecht verhard (keien-, gruis- of zandwegen). Onze konklusie is: de kleurkode op de Eurocart geeft voornamelijk de functie van de weg, maar is geen garantie van de kwaliteit van het wegdek. Vooral in het (noord)oosten van Polen kwamen we slechtere wegen tegen dan in de rest van het land. Opmerkelijk is dat soms, ook op doorgaande routes, plotseling bij een dorp of stadje de asfaltering ophoudt (snelheidsremmer, geldgebrek of asfalthaat?). Als je geluk hebt is de bestrating nog vrij egaal, andere keren tref je een keienweg. Gelukkig begint aan de andere kant van het dorp het asfalt dan weer. Spoorwegovergangen zijn vrijwel zonder uitzondering erg ongelijk. De bewegwijzering is over het algemeen vrij goed, maar soms ontbreekt er wel eens een bordje waar je dat wel verwacht had.
De streek tussen Berlijn en de poolse grens is groen, waterrijk en dunbevolkt. Hier en daar kan men nog zien dat dit het vroegere Oost-Duitsland is. Hier begon de jonge Jan Ullrich rond 1985 aan zijn vruchtbare loopbaan. Kijk maar eens naar het filmpje over zijn prestaties. http://www.youtube.com/watch?v=l39ahBFGnuk
Rit 6 brengt ons over de Poolse grens: 20 aug. Vrijdag : Mittelwalde-Königswusterhausen-Senzig-Bindow-Friedersdorf-Wolzig-Kummerdorf-Storkow-Kolpin-Rauen-Fürstenwalde-Berkenbrück-Falkenberg-Wilmersdorf-Petershagen-Boossen-Frankfurt am Oder (POLEN) Stubice-Kunowice-Kowalow-Osno Lubuskie-Sulecin-Miedzyrzecz-Bulkowic-Swiebodzin-Szcaniec(176 km).
Na aankomst in ons hotel te Mittelwalde, kunnen we na douchen en avondmaaltijd, van de gelegendheid gebruik maken om Berlijn te bezoeken. Veel tijd zullen we niet hebben en moeten toch zorgen dat we een minnimum aantal uren kunnen recuperen en slapen. Ik hoor dat Roland een busje probeert te charteren met gids aan boord. Een paar uur rondjes draaien in de stad met de passende uitleg zou ons al veel nieuws en foto's bijbrengen. Zie hieronder alvast de populairste sites:
Het recente verleden van Berlijn is nog overal in de stad terug te vinden. Let maar eens op de klinkers in het wegdek. Die stenen geven de loop van de Berlijnse Muur aan. Slechts twee delen van die Muur staan nog overeind als huiveringwekkende herinnering aan de jarenlange scheiding van de stad.
Sinds de hereniging van de twee Duitslanden is de Reichstag weer het trotse onderkomen van het Duitse parlement. De meeste bezoekers hebben weinig oog voor de politiek die hier bedreven wordt, maar willen vanuit de glazen koepel wel graag over de stad uitzien.
Nog zon symbool van de Koude Oorlog dat jarenlang in een troosteloos niemandsland stond. Nu is de Brandenburger Tor het symbool van de vereniging en de vrijheid. Dankzij het ontbreken van autoverkeer is het een van de trefpunten in de stad.
Het nieuwe Berlijn is erin geslaagd de Potsdamer Platz de levendigheid terug te geven die er ooit was. De gebouwen rond het plein hebben een gedurfde architectuur en het barst er van de theaters, winkels, bioscopen en restaurants.
Een van de belangrijkste musea van de stad is het Egyptisch Museum. Door de deling van Berlijn werd ook de collectie verdeeld, maar die is nu weer samengevoegd. Het pronkstuk van het museum is de buste van de Egyptische koningin Nefertite.
Oorspronkelijk gebouwd als een eenvoudig buitenverblijf is het Slot Charlottenburg nu het grootste kasteel van Berlijn. De zalen in het paleis zijn schitterend, maar u moet ook zeker een bezoek brengen aan het park eromheen en de bélvedère.
Alexanderplatz was het wat geforceerde centrum van Oost-Berlijn en nog steeds is het een trefpunt voor jongeren. De belangrijkste attractie staat vlak bij dat plein, de 389 meter hoge Fernsehturm.
Het gedenkteken ter nagedachtenis van de Joodse slachtoffers van de nazis is nogal omstreden. Niet alleen omdat het andere nazi-slachtoffers zou vergeten, maar ook omdat het gigantische veld van betonnen zuilen niet iedereen aanspreekt.
Ook de Gedächtniskirche is een oorlogsmonument. De kerk werd zwaar beschadigd bij geallieerde bombardementen. Het had weinig gescheeld of de ruïne van de kerk was afgebroken, maar de bevolking van Berlijn wist dat te voorkomen.
In de ondergrond van Berlijn kunt u spannende tochten maken. In andere steden gaan dergelijke tochten vaak alleen door het riool; in Berlijn ziet u daarnaast ondergrondse bunkers en tunnels die werden gegraven door Oost-Berlijners om naar het westen te vluchten.
Via de pers waren de wielerclubs uit het Brugse uitgenodigd voor een initiatie EHBO en reanimatie voor fietsers. Best interessant en goed naar voor gebracht. Aandachtig luisterende vertegenwoordigers van verscheidene wielerclubs van de streek en van Zeeuws-Vlaanderen. Hoe behandel ik schaafwonden, breuken, blaren,neusbloeding, flauwte, enz.... Voor men de nooddiensten belt weet men best waar men is en over hoeveel slachtoffers het gaat. Ook zal men proberen te weten welke verwondingen er zijn. De symtonen van angor en hartinfarct, hyperventilatie, epileptie werden benadrukt. Ook werd ons aangeleerd hoe een persoon via mondbeademing en hartmassage te reanimeren. Ik heb ook niet nagelaten informatie te vragen over het samenstellen van een EHBO tas met de nodige zorgmiddelen voor de meeste verwondingen die wij als groep zouden kunnen gebruiken tijdens onze BM ritten.
Na de pauze kwam de kat op de koord!
Een politieofficier uit Zeeuws-Vlaanderen. Ik denk dat dit de belangerijkste reden was om veel vertegenwoordigers van wielerclubs uit brugge en omstreken uit te nodigen. De politie kwam ons informeren dat het geduld op is. Gedaan met grote groepen Belgische wielertoeristen die de verkeersborden niet respekteren, het verplichte fietspad niet volgen, de volledige breedte van de weg innemen, schelden en beledigende taal roepen naar tegenliggers of anderen die willen voorbijsteken, enz... Er werd er ons op gewezen dat men niet zoals bij ons het verkeer mag regelen aan kruispunten of rotondes, het 'spiegelei' zoals ze ons verkeersbordje noemen is in Nederland onbekend en onwettig. Volgwagens met gevarendriehoeken en oranje zwaailichten eigenlijk zonder vergunning verboden zijn. Politie Zeeland wil voorlichting geven op wielerbeurzen en via de pers, wielerfederaties en de media er de wielertoerist attent op maken wat niet meer verder kan.
De toekomst.
Men is van plan opleiding te geven over de wetten en verkeersregels voor fietsers in Nederland. Wie deze cursus aangeleerd heeft zou dan met zijn brevet vb bij de burgemeester van Sluis of een andere gemeente uit Zeeuws-Vlaanderen een vergunning voor' Verkeersregelaar ' kunnen aanvragen voor de geplande tocht door die gemeenten. De politieofficier waarschuwde ook voor: Repressieve verkeerscontroles in Nederland en België. - inrichtingseisen fiets. - gedragregels voor wielertoeristen en volgers. - legitimatieplicht(paspoortcontrole) On-opvallende projectsurveillance met auto's en motoren. - inzet videoauto. Sanctie(= lees boete) direct te betalen.
ICE (afkorting voor In Case of Emergency) is een in 2005 gestart initiatief om bezitters van een mobile telefoon ertoe te bewegen telefoonnummers (en adressen) in het telefoonboek van hun telefoontoestel onder de naam ICE op te slaan, die hulpverleners direct kunnen bellen als de eigenaar in een ongeluk betrokken raakt. Daarmee kan men voorkomen dat hulpverleners kostbare tijd verliezen met het identificeren van slachtoffers, met het zoeken met wie er contact moet worden opgenomen indien iemand ernstig gewond is en er niet met het slachtoffer gecommuniceerd kan worden, of met het inwinnen van essentiële medische informatie. Als iemand wil dat er met meerdere personen contact wordt opgenomen, kan men meerdere ICE-nummers in het toestel zetten. Daarvoor kunnen codes als ICE1, ICE2, ICE3 gebruikt worden.
Het initiatief is in Groot-Bretagnie begonnen en heeft zich naar verschillende landen verspreid, waaronder Nederland. Er is nog geen officiële overheidscampagne actief in Nederland. Toch wordt via organisaties als het Rode Kruis een oproep gedaan aan mensen over de hele wereld.
Dag 5 - na ongeveer 180 km komen we aan bij ons hotel te Mittelwalde, vlak onder de hoofdstad Berlijn.
Dit aantrekkelijke landhuis is ongeveer 15 minuten van het stadscentrum van Mittenwalde. Een bushalte is ongeveer 1,5 kilometer van het hotel, het station ongeveer 4 kilometer. Het toeristische centrum Königs Wusterhausen bereikt u in ongeveer 5 minuten rijden, Naar Berlijn is het ongeveer 35 km terwijl de luchthaven zich op ongeveer 12 kilometer bevindt.De stijlvol ingerichte kamers van het hotel hebben alle een eigen badkamer met douche en haardroger. Verder beschikken ze over een telefoon, satelliet-/kabeltelevisie, een internetaansluiting en een tweepersoonsbed. Alle kamers hebben verwarming en een balkon of terras. De gasten beschikken over een minibar op de gang.
U gelooft het misschien niet maar wij hebben de afgelopen dagen geschipperd tussen België en Minsk. Of beter tussen het Belgische grondgebied van de residentie van zijne excellentie ereconsul Filip Vandenbroele en de almachtige hoofdstad van Wit-Rusland, Minsk. Gewapend met dezelfde voorouders en achternaam werden we uitgenodigd in het gezellige appartement centrum Minsk door de al even gezellige en gastvrije consul, Filip, die ons van douches, wasmachines en warme maaltijden voorzag. En dat niet alleen. Tonnen raad, begeleide wandelingen door de stad, leuke avondjes en een inwijding in het leven van de diplomaten.
Minsk is een toeristische aanrader van formaat met op elke hoek van de straat een geschiedenisles En het is nu de moment, want onze zintuigen en diplomatieke voelsprieten voorspellen een toeristische boom wanneer de grenzen hier wat meer zullen opengaan. Op dit moment is er nog geen toerist te bekennen. Ter vergelijking: Brugge ziet jaarlijks zon 6 miljoen toeristen passeren, Minsk? Slechts 120 000. Daaronder zon 1000 Belgen, waarvan de meerderheid niet echt nobele toeristische doeleinden in het achterhoofd heeft. Of zijn de schaars geklede, hooggehakte meisjes een toeristische attractie an sich?
Minsk is: bombastisch groots, proper, amper criminaliteit, ongedwongen zuiderse sferen, levendig, een wind van verandering en een ademende underground omdat er nog te rebelleren valt. Minsk is uiteraard ook Stalinistische gebouwen van de buitenmenselijke soort, speciaal ontwikkeld om je zeer klein en onwezenlijk naast te voelen. Minsk is de semi-Griekse tempel van de vakbond waarbij de goden vervangen zijn door kloeke sociaal-realistisch uitgehouwen arbeiders en boeren. Minsk is overgoten door hamers en sikkels, Lenins en heroïsche mozaïeken, gigantische leuzen als de overwinning van het volk leeft voor eeuwig op plaatsen waar in andere steden Coca-Cola flikkert.
Er passeren vele pasgetrouwde koppeltjes in witte suikertaartjurken en glanzende maatpakken, poserend voor de vele monumenten. Er passeren dronken paras die de dag van de luchtmacht op geheel eigen wijze met vodka oversprenkelen. Er passeert een terrasje met de ereconsul van Wit-Rusland en de Belgische ambassadeur van Litouwen. Er passeert een zoektocht naar souveniertjes door het mierennest aan shoppingcentra die te klasseren vallen onder stammend uit sovjettijden, volks en goedkoop of hypermodern, elitair en niet zo democratische laat staan communistische prijzen.
Kortom Minsk lijkt hard op mix, en in dit geval staat mix voor een mix aan moderniteit en gezelligheid, beton en gras, 2 eenvoudige zielen en een wereld vol diplomaten.
Fietsen is gezond, maar niet geheel vrij van risicos. Wat te doen bij een bloedneus door de warmte, een schaafwond door een val, of een verzwikte enkel bij het afstappen? Het is prettig als je weet hoe je zelf kunt handelen in geval van kleine kwetsuren, en welke EHBO-spullen je bij je moet hebben.
Schaafwond?
Wanneer je valt met de fiets, kun je een schaafwond oplopen. Eerst moet je het vuil eruit halen. Dan was je de wond met wat schoon water, waarna je de wond reinigt met een ontsmettingsmiddel als Betadine. Bij een grotere schaafwond, bijvoorbeeld door een val op een asfaltweg, is de kans aanwezig dat er straatvuil in zit. Heb je nooit een tetanusprik gehad, of hel lang geleden, dan is het verstandig naar een arts te gaan. Deze kan dan alsnog een tetanusinjectie geven.
Bloed
Een snijwond is een diepere wond met een duidelijke snee in de huid. Looman legt uit hoe je ook hier in eerste instantie moet zorgen voor het schoonmaken en ontsmetten van de wond. Daarna stelp je de bloeding door hem steriel af te dekken. Bij een kleine snijwond kan dat met een pleister. Een grotere snijwond dek je af met een steriel gaasje waar je wat watten op doet. Die houd je op de plaats met een zwachtel. Bij echt grote of diepe wonden of wonden in het gezicht, kun je het beste naar een dokter gaan. Die zal een diepere wond plakken met speciale lijm. Hierdoor zal het litteken kleiner worden. Snijwonden aan je hand of je vingers zijn verdacht. Er kan een pees beschadigd zijn. Kijk of je de vingers nog goed kunt gebruiken, door ze te buigen en strekken. Ga zeker bij een arts langs als er pezen zijn geraakt. Vaak denken mensen dat ze met een bloedneus een aantal keren moeten snuiten. Dat is niet zo. Ik raad ze altijd aan één keer hun neus te snuiten en vervolgens in schrijfhouding te gaan zitten, licht voorovergebogen. Wanneer je tien minuten met de vingers de neusvleugels dicht hebt gedrukt, moet de bloedneus over zijn. Helpt dat niet of voel je dat het bloed je keel in stroomt, dat zit de bloeding hoger en moet je ook naar de arts. Deze kan watten in je neus stoppen of het bloedvat dichtschroeien.
Vuiltje
Vliegen doen geen vlieg kwaad, zou je denken. Maar kleine vliegjes kunnen in je oog vliegen en daar hinderlijk blijven plakken. Ga als je een vliegje of vuiltje in je oog hebt niet in je oog wrijven, adviseert Looman. Wrijven helpt niets, je maakt het alleen maar erger doordat het vuiltje verder je oog in verdwijnt. Met de punt van een zakdoek of van een steriel gaasje kun je proberen het vliegje of vuiltje naar je ooghoek te vegen. Het maakt niet uit naar welke ooghoek, de dichtstbijzijnde is de beste. Is het vuiltje niet te zien, ga dan zitten en vraag of iemand in je oog wil kijken. Diegene moet dan je oogleden openmaken, terwijl jij naar boven, links, recht en onder kijkt. Hopelijk wordt het vuiltje dan zichtbaar. Tranen is goed, het helpt om het vuil uit je oog te verwijderen. Mocht een vuiltje vastzitten aan je oog, ga dan naar een dokter en probeer het er niet zelf uit te krijgen.
Verzwikking
Een verzwikking is een verstuiking waarbij je je spieren of banden in je enkel of pols verrekt. Looman: In geval van een enkelverstuiking ga je eerst de enkel een kwartier koelen. Stromend water is het beste, omdat dat lekker koud is. Mocht dat niet voorhanden zijn, dan is een emmer (zelfs gevuld met slootwater) ook een oplossing. Om de zwelling daarna te verminderen kun je een drukverband aanleggen. Doe dit alleen als je ongeveer weet hoe dat moet. Leg eerst een laagje synthetische watten aan en wikkel vervolgens de zwachtel eromheen. Het gaat erom de beweging van de enkel te beperken, dus neem de voet, hiel, enkel en het onderste deel van de kuit mee, maar laat de tenen vrij. Maak het drukverband niet te strak, als de voet gaat kloppen moet het drukverband er weer af. In een later stadium kun je de enkel nog eens koelen, bijvoorbeeld als je thuiskomt van je fietstocht. Ga vervolgens met je been omhoog zitten. Zakt de pijn niet, ga dan naar de dokter. De kans bestaat dat er iets gebroken of gescheurd is.
Ik hoor geruchten dat we eindelijk een bestuurder voor ons busje hebben gevonden. Goed nieuws dus. Dit zal toelaten dat Roland en Luc vol kunnen genieten van de BM tocht. Iemand die de weg kent op de Europese wegen, wat duits spreekt en begrijpt, grensformaliteiten geen probleem vind is voor ons een luxe. We stellen u Guus voor tijdens onze volgende bijeenkomst. Wie ook komt is deelnemer Jan Demeulemeester(de gozer met de fiets). Jan werkt in het buitenland en maakt zich speciaal vrij om aanwezig te zijn.