BRUSSEL (Kerknet) - Met een dossier 'Bijbel, Kerk en Samenzwering' besteedt ook het weekblad Kerk + Leven in zijn jongste editie van woensdag 17 mei uitgebreid aandacht aan de film 'De Da Vinci Code', die van de week in Cannes zijn wereldpremière beleefde en eind van de week ook in de Vlaamse bioscopen te zien zal zijn. Al maanden wordt de film, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Dan Brown met alle mogelijke middelen wereldwijd gepromoot. Volgt na de miljoenenoplage van het boek nu ook een hype met de film. En moeten christenen nu echt afgeraden worden de film te zien? Waar zit dan wel het probleem? Hoewel het stilaan duidelijk zou moeten zijn dat Dan Browns historisch-religieuze thriller pure fictie is en boek en film dus ook als dusdanig beoordeeld moeten, vragen velen - ook mensen met een gedegen opleiding - zich af of het allemaal echt wel zo verlopen is. En al snel duikt de vraag op: "Waarom heeft men ons dat nooit gezegd?" Komt da arbij dat de twijfel blijkbaar ook toesloeg bij een aantal hoge kerkleiders, die pleitten voor een ban op het boek of een boycot van de film. Zou het dan toch zo zijn dat de katholieke kerk een en ander te verbergen heeft? Samen met Peter Malfliet, inspecteur-adviseur rooms-katholieke godsdienst in het bisdom Gent, pleit K+L-hoofdredacteur Toon Osaer ervoor de vele vragen ernstig te nemen. Ze te gebruiken als vertrekpunt om dieper in te gaan op een aantal mythes, achtergrondinformatie te verstrekken en een gesprek op gang te brengen over kritisch omgaan met film en fictie. Redacteur Erik De Smet gaat in hetzelfde K+L-dossier dieper in op de recente commotie rond de ontdekking van het apocriefe Judasevangelie. Het stevige achtergrondartikel 'Hoe De Da Vinci Code kraken? (Alleen voor ingewijden)' van Peter Malfliet is na te lezen op de www.kerknet.be/kerkenleven/davincicode.html. Het is, samen de verklar ing van de bisschoppen van België over De Da Vinci Code en ander in teressant achtergrondmateriaal, ook makkelijk te bereiken via de startpagina van www.kerknet.be (klikken op 'Dossier Da Vinci').