Enzo Bianchi leidde de laatste conferentie op 'Brussel-Allerheiligen'
BRUSSEL (Kerknet) - Enzo Bianchi, de prior van de gemeenschap van Boze (in Piëmonte, Italië) en de laatste hoofdspreker op het congres 'Brussel-Allerheiligen 2006' behandelde vanmorgen het thema: 'Gebed en evangelisatie'. "Na Auschwitz vroegen sommigen zich af of het nog mogelijk was om te bidden. God leek dood. Men zou zich echter eerder moeten afvragen of het niet de mens is die gestorven is in zijn verhouding met de goddelijke werkelijkheid." Bianchi onderstreepte dat het christelijke gebed eerst en vooral een (be)luisteren is: "God openbaart zich om een relatie, een dialoog, een gemeenschap aan te gaan."

Enzo Bianchi
Luister Als God zich als Woord openbaart, maakt hij van Israël "het volk van het luisteren". Het is niet toevallig dat het Shema' Israël (O, luister Israël) ritme geeft aan het joodse gebed. "De echte bidder is diegene die luistert, die als Abraham zijn oor leent aan God. 'Spreek, uw dienaar luistert' (1 Samuel, 3,10) vormt het oorspronkelijke gebed. Helaas zijn wij te vaak geneigd te zeggen: 'Luister Heer, jouw dienaar spreekt'. Het gebed van het beluisteren is datgene dat toegeeft dat het initiatief aan God toekomt. Als het luisteren geen voorrang krijgt, dreigt het gebed een menselijke activiteit te worden die zich aan handelingen en formules voedt waarin men veiligheid en zelfgenoegzaamheid zoekt."

Enzo Bianchi in gesprek met Mgr. Jozef De Kesel
Verwelkoming van een aanwezigheid "Als het gebed luisteren wordt, is het ook een "verwelkoming van de aanwezigheid van God in ons", aldus Bianchi. "De aanwezigheid van God ontdekken, betekent vooral aanvaarden dat het echte onderwerp van het gebed, de echte hoofdpersoon, de heilige Geest is, die wij ontvangen hebben (.) De aanwezigheid van God die zich in het gebed openbaart kan ons soms overweldigen, maar zij kan ook oneindig stil zijn. Deze stilte is een pedagogie waarin zijn aanwezigheid zich van mijn verlangen onderscheidt." Al waarschuwde Bianchi dat het gebed, door zijn dialogale karakter, het gevaar loopt gemanipuleerd te worden. Hij benadrukt ook de nauwe band van dat gebed met de evangelisatie. Tussen beide is er een meer dan gewone relatie. De evangelisatie kan niet authentiek zijn als zij niet gevoed wordt door het gebed. "Wie evangeliseert, heeft niets van zichzelf aan anderen aan te kondigen (.) Alleen wie zelf geëvangeliseerd is, kan evangeliseren." |