8 ngo's bieden alternatief voor kerstcommercie
BRUSSEL (KerkNet) - Iedereen kent 'A Christmas Carol - Een Kerstvertelling' van Charles Dickens, het beroemde verhaal over de gierige Scrooge die op kerstavond bezoek krijgt van de geest van zijn overleden compagnon. Volgens een aantal welzijns- en ontwikkelingsorganisaties raken echter ook wij door de commercie rond het Kerstfeest steeds verder verwijderd van de echte geest van Kerstmis. Daarom sporen ze ons via de website van www.feelgoodgift.be aan een alternatief kerstgeschenk te geven en zo opnieuw aansluiting te vinden bij de echte geest van kerstmis. "In de periode voor Kerstmis wordt er een recordbedrag uitgegeven aan cadeautjes. Meestal gaat het over luxeproducten waarmee men familieleden en vrienden wil verwennen. Volgens een Europese studie spendeerde een Belgisch gezin in 2005 gemiddeld 634 euro aan kerstgeschenken. Als we een deel van dat geld inzetten waar het echt nodig is, kunnen we de kerstdroom dichterbij brengen."
Van droom naar werkelijkheid "Het idee is heel eenvoudig", zegt Bart van Peel, een van de initiatiefnemers van de vzw Feelgood aan Kerknet. "Maar er is heel wat professionele ondersteuning nodig om dit ook in de praktijk te brengen." Feelgood moest de ngo's, die aanvankelijk sceptisch waren, aanspreken. Die scepsis had volgens Van Peel ook te maken met het feit dat dit initiatief niet in de ngo-wereld zelf ontstaan is. Daarna werd een firma gecontacteerd die vaker met de ngo's samenwerkt om de infrastructuur op poten te zetten. "En de kerstman is met die concurrentie absoluut niet gelukkig." Uiteindelijk werden Oxfam, Broederlijk Delen, Vredeseilanden, Natuurpunt, SOS-Kinderdorpen, Welzijnszorg, Amnesty International en 'Dokters van de wereld' bereid gevonden het initiatief te ondersteunen. Mensen die de actie steunen doen een statement dat Kerstmis wel bijzonder commercieel geworden is en doen een schenking voor het goede doel. Nadat men heeft aangegeven dat men de actie wil steunen, ontvangt men - vooral om misbruiken tegen te gaan - een mail waarin men zijn engagement bevestigd en krijgt men een persoonlijke pagina, waarop men aan geeft dat men graag een alternatief kerstgeschenk wil. Die pagina kan men aan vrienden en bekendmaken. Wie op de vraag ingaat kan een certificaat afdrukken, dat men bij het geschenk kan stoppen. Om de nodige echo te geven werden een aantal BV's aangesproken, om ervoor te zorgen dat dit ook in de media voldoende ruchtbaarheid zal krijgen.
'Mensen kunnen ervaren dat ze iets goed doen' Pia Buysse van SOS-Kinderdorpen zegt ons dat mensen tijdens de kerstperiode enorm veel geld uitgeven aan geschenken. "Soms lijkt het wel alsof mensen met niets anders meer bezig zijn. Dat geeft een heel verkeerd gevoel. Bart Van Peel had de moed om met dit project naar buiten te komen. Mensen kunnen een geschenk geven en ervaren dat ze iets goed doen. Dat is een uitstekend idee, maar dit volstaat echter niet. Dit idee moet ook nog bekendgemaakt en ondersteund worden. SOS-Kinderdorpen is heel blij dat men hieraan kan participeren." "SOS-Kinderdorpen is een internationale privéorganisatie die bekommerd is om het lot van kinderen. Dit zijn niet altijd wezen. Vaak ook komen ze uit verstoorde gezinnen. We bouwen dorpen waar een aantal eengezinswoningen samen staan. Elk huis heeft daar een SOS-moeder, die telkens zeven tot tien kinderen onder haar hoede heeft. De kinderen blijven daar wonen tot ze opgegroeid z ijn." Volgens Pia Buysse worden de SOS-kinderdorpen vaak uitgebreid met een medisch centrum, scholen . zodat ook de omgeving baat heeft bij het kinderdorp. "Zo proberen we ook de plaatselijke bevolking te ondersteunen met medische zorg, informatie, volwassenenvorming .Bij ons in Vlaanderen bestaat er door gebrek aan voldoende financiële middelen nog geen kinderdorp, maar er is wel al een transithuis waar kinderen in een probleemsituatie twee tot zes maanden terecht kunnen." Daarbij krijgt men ook ondersteuning vanuit de VUB. Daarnaast steunt men vanuit Vlaanderen natuurlijk ook de al bestaande SOS-Kinderdorpen elders in de wereld.
Jo De Poorter doet mee
Lof voor de transparantie Ook Peter Van Caenenbroeck, die bij Broederlijk Delen verantwoordelijk is voor de fondswerving, vindt dit een sympathiek initiatief. "We geven hier graag onze steun aan, omdat dit de commercie rond het kerstgebeuren in vraag stelt. Dit initiatief is bovendien bijzonder transparant. Feelgood is bovendien ook welkom omdat we op promotie en reclame kunnen besparen." Feelgood is niet echt uniek, omdat er vooral in de Angelsaksische wereld al langer gelijkaardige initiatieven bestaan. Volgens Van Caenenbroeck mag men die echter niet op een lijn plaatsen. "Het is allicht leuk om mensen voor te spiegelen dat ze een kip of een geit of landbouwwerktuigen geven, maar in werkelijkheid is dat niet altijd het geval. Op zo'n manier werken is niet helemaal eerlijk, maar allicht heeft men in de Angelsaksische wereld ter zake minder schroom. Hoe concreet kan men iets maken zonder misleidend te zijn?" Van Caenenbroeck is niet blind voo r het gevaar dat men tijdens de kerstperiode, die hoe dan ook een bijzonder emotionele tijd is, met te veel mensen in dezelfde vijver gaat vissen. "Wij zijn vooral actief in de periode van de Veertigdagentijd, maar vele ngo's zijn extra actief in de kerstperiode. Ik denk dat het publiek het zal waarderen dat we ons rond een project verenigen, ook al zullen een aantal ngo's hun kerstactie voortzetten." Mensen die de actie willen ondersteunen of daarover meer willen te weten komen vinden alle informatie op de website: www.feelgoodgift.be. |