Voor ouders, hulpverleners, en leerkrachten, die zich zorgen maken over kinderen, met Hechtingsprobleem, Hechtingsproblemen, hechtingsstoornis, hechting, gehechtheid, ouders, babys, kinderen, pleegkinderen, stiefkinderen,jeugd, volwassenen, hulpverleners, onderwijs, jeugdzorg
19-03-2008
'Als hechten moeilijk is'
´Als hechten moeilijk is'
DE RODE DRAAD UIT HET VERLEDEN
Een professionele dialooggericht aanbod voor ambulante werkers in de jeugdzorg en ouder
Giel Vaessen
Als hechten moeilijk is gaat over kinderen met hechtings-problemen. Het boek is geschreven voor ambulante werkers in de jeugdzorg zoals IOG, IAG, ITB, Familys first, MFA, HEO, deeltijdbehandeling, semi-residentiële behandeling, gezins(dag)behandeling, Boddaert-centra, bureau jeugdzorg, pleeggezinnen .
Jongeren met hechtingsproblemen worden met grote regelmaat opgenomen in residentiële indelingen. Daar krijgen zij regelmatig bevestigd dat hun visies op relaties juist zijn, omdat ze onophoudelijk van de ene instelling naar de andere, van het ene pleeggezin naar het andere verhuizen. De kans is groot dat het hechtingsprobleem zo evolueert tot een hechtings- of persoonlijkheidsstoornis.
Giel Vaessen beschrijft stap voor stap een professionele en dialooggerichte methodiek voor het begeleiden van jongeren met hechtingsproblemen, en voor hun ouders, in hun eigen thuissituatie of pleeggezin. Hij benadrukt: - psycho-educatie over hechtingsproblemen; - het in kaart brengen van de gezonde en de minder florissante ontwikkeling van het kind; - het in kaart brengen van de krachten en de zwakten van het kind en van het gezinssysteem en - het maken en het uitvoeren van een begeleidingsplan, in dialoog met de ouders en de jeugdigen.
Veel van deze ouders hebben in hun eigen jeugd een moeilijke relatie met hun ouders gekend. Uitvoerig beschrijft de auteur het vakkundig begeleiden van deze ouders, zodat zij meer adequaat sensitief gaan opvoeden en de geschiedenis zich niet meer herhaalt. Grote delen van het boek zijn zo geschreven dat ze aan de ouders kunnen meegegeven worden. Dit helpt de ambulante werker in het geven van de ingewikkelde psycho-educatie over veilige hechting, onveilige hechting en het opvoeden vanuit onveilige hechtingsherinneringen van de ouder zelf.
Giel Vaessen is behandelcoördinator en gezinstherapeut in de kinder- en jeugdpsychiatrie van de Mondriaan Zorggroep in Heerlen, waar hij veel werkte met ouders en jongeren met hechtingsproblemen. Daarnaast doceert hij post-HBO-opleidingen aan de Hogeschool-Zuyd in Maastricht.
Hoofdstuk 4 Hechtingsherinneringen 4.1 Ouders met veilige hechtingsherinneringen 4.2 Ouders met ambivalente hechtingsherinneringen 4.3 Ouders met gereserveerde hechtingsherinneringen
Hoofdstuk 5 Systeemdenken 5.1 De contextuele visie van Nagy 5.2 De cognitieve relatie en gezinstherapie 5.3 De structurele visie van Minuchin
Hoofdstuk 6 Het doorbreken van de homeostase
Hoofdstuk 7 Een professioneel en dialooggericht aanbod 7.1 De professionaliteit 7.2 De dialoog
Hoofdstuk 8 De probleemanamnese en de hulpvraag 8.1 De voorbereidende condities 8.2 De probleemanamnese
Hoofdstuk 9 De individuele taxatie
Hoofdstuk 10 De ontwikkeling in kaart brengen 10.1 Voorwaarden om de ontwikkeling in kaart te brengen 10.2 De ontwikkelingsanamnese
Hoofdstuk 11 Het gezinsfunctioneren in kaart brengen 11.1 De overeenkomsten en de verschillen tussen de kinderen en de beleving hiervan 11.2 De interacties tussen de kinderen onderling 11.3 De opvoedingsstijl 11.4 De gezinsstructuur 11.5 De herinnering van het stamgezin en de effecten op de huidige opvoeding 11.6 Het netwerk van de ouders en de kinderen 11.7 De interacties tijdens het gesprek 11.8 De mening van de kinderen over hun ouders als ouder
Hoofdstuk 12 Het dialooggestuurde begeleidingsplan 12.1 Het dialoogmodel (ID-model), de algemene uitleg voor de ouders 12.2 De bevindingen uit de probleemanamnese, de individuele taxatie en de ontwikkelingsanamnese 12.3 De aanpak van de emotionele en de relationele zwaktes bij kinderen met hechtingsproblemen 12.4 De aanpak op gedragsniveau 12.4.1 De B&L-aanpak 12.4.2 De definities van belangrijke en lastige problemen 12.5 De aanpak op lichamelijk en cognitief niveau 12.5.1 De aanpak op lichamelijk niveau 12.5.2 De aanpak op cognitief niveau 12.6 De aanpak op relationeel en emotioneel niveau
Hoofdstuk 13 De begeleiding van de ouders 13.1 Meerzijdige partijdigheid 13.2 De begeleiding van de ouder met de ambivalente opvoedingsstijl 13.2.1 De begeleiding bij belangrijke problemen 13.2.2 De begeleiding bij lastige problemen 13.3 Het herstel van de gezinsstructuur 13.4 Hulp bij het ontwikkelen van sensitieve responsiviteit 13.5 Het genogram 13.6 Nieuw samengestelde gezinnen en eenoudergezinnen 13.6.1 Het nieuw samengestelde gezin 13.6.2 Het eenoudergezin