Alternatief literair tijdschrift van Frans Depeuter & Robin Hannelore
09-04-2008
De tietenkorfjes van El Pee Boon
De tietenkorfjes van El Pee Boon
De Zevende Dag van 02.02.08 was er weer een van vier en een vogeltje.
Het aaitem dat mijn keteltje het luidst deed fluiten, was het optreden van Anneke Provoost, je weet wel: dat gebrilde dametje uit de Westhoek, dat in 2007 samen met Peter Verhelst de senaatslijst van Groen opfleurde. Anne heeft wel niet zon robuuste kin als den Tienne van hierboven, maar haar taal klinkt minstens even vanzelfsprekend. Tja, dat heb je met die auteurs die dank zij de genereuze push van het VFL vertaald worden in het - hou je vast! - Afrikaans, Catalaans, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Litouws, Macedonisch, Noors, Pools, Portugees, Sloveens, Spaans, Turks en Zweeds.
Na het curatorenschap van Tom Lanoye in 2007 is het de beurt aan Anne om het literaire festival Zogezegd in Gent van Radio 1 en Boek.be in goede banen te leiden. Zo zal ze op 4 april de Fenomenale Feminatheek van L.P. Boon tentoonstellen, uiteraard in de Vooruit. De cruciale vraag zal zijn: Wat hebben fictie, chocolade en erotiek met elkaar te maken? Op dit, of beter: op hét literaire festival van de verbeelding zal in aanwezigheid van meer dan dertig schrijvers, van alles gebeuren met chocoladen boeken (!!), grote idealen, vieze liedjes, Oude Schrijvers, estafettedebatten, en ga zo maar voort.
Nu moet je weten dat die Fenomenale Feminatheek niets anders is dan een paar fenomenale schoendozen, maat Lowie, vol vrouwelijk bloot. Jaja, in plaats van het Parochieblad te lezen, zat de zelfverklaarde Viezentist elke avond, terwijl Jeanneke naar Schipper naast Mathilde zat te kijken, aan de keukentafel prentjes van blote madammen uit te knippen. (Wat zijde aan t doen, Lowie? Ik ben met kunst bezig, Jeanneke!). 22 000 (!!!) keren hanteerde hij de schaar en bovendien nummerde en ondertitelde hij de tieten korfjes en andere unieke attributen van het mooiste dier ter wereld: de vrouw met naam, datum en af en toe een paar woordjes commentaar (à la Spaanse meisjes, met rechts frappante gelijkenis met Anne Karenina). Zoals elke verzamelaar verdeelde hij zijn catalogus in rubrieken: Het naakt verovert de straat, Het ondergoed, De soorten bosjes, Ontbloten en versieren der tieten, enz. Over die ongelooflijk belangrijke bezigheid schreef hij: Het is leuker dan pijpen of paraplu's uit alle landen van Europa bijeen te brengen", wat we op zijn woord geloven, hoewel het niet zo duidelijk is of Lowie hier pijpen als nomen of verbum gebruikte.
In okober 2004 werd een selectie van 300 van die bidprentjes ook al eens tentoongesteld in het Letterkundig Museum in Den Haag, naar aanleiding van het verschijnen van een boek met dezelfde sublieme inhoud, dat verpakt zat in een triplex doosje waarop een sticker was aangebracht: Verboden onder de 16. Het boek, bestond uit twee delen: Fenomenale feminateek en Koninginnenmet kronen van karton (dat in 1958 door de uitgeverij De Vlam in Gent ook ook al eens de wereld werd ingestuurd). Toen aan Herman Brusselmans, die toch ook een en ander afweet van snuif- en melkdozen, gevraagd werd of het hier ging om een ware revelatie of om ordinair viezentistenwerk, zei die: Nu gaan zeggen dat die blootplaatjes tot zijn oeuvre behoren, is volgens mij bullshit.
Maar daar gaat Groene in-het-Afrikaans-Catalaans-Deens-Duits-Engels-Fins-Frans-Litouws-Macedonisch-Noors-Pools-Portugees-Sloveens-Spaans-Turks-en-Zweeds-vertaalde Anne, absoluut niet mee akkoord. Ah nee, zoiets moet je bekijken vanuit het literaire standpunt, zegt zij. Het is een tijdsdocument dat omstandig becommentarieerd is door een van onze grootste schrijvers. Het is een fenomeen met cultstatus. Voor Boon was het een haast wetenschappelijk project over de vrouw, die met alle recht het mooiste dier op aarde mag genoemd worden, (en aan wie) in haar naaktheid, open en bloot, geen enkel ernstig werk werd gewijd. (De door Anne aangehaalde woorden komen uit Boons essays.).
Ook in het Provinciaal FotoMuseum van Antwerpen was een plan opgesteld voor zon exhibitie (sic, alsof Anne te allen prijs de link wou leggen met een verwant woord). Maar nu is daar toch wel een député uit de Kempen, excuseer als ik denigrerend klink - aldus een socialistische burgervader, die in een peperdure loft woont en onlangs een brave blootposter deed verwijderen uit de brandweerkazerne, waar ook wel eens moslims langskomen, - die het lef heeft om die hele blootwinkel uit het museum te weren zeker. Vaneigens is het een tsjeef, een gebaarde nog wel, die bovendien de naam Helsen draagt, en die kent sowieso niks van kunst. Die staart zich alleen maar likkebaardend blind op al die tieten natuurlijk. Dat er tussen die blotigheden ook materiaal zit dat serieus de pedofiele kant opgaat, is uiteraard maar een uitvlucht voor het licht der Kempen, bloklettert Yves Besmet in De Morgen, want het betreft hier een haast mythisch erotisch verzamelwerk en een historisch-literair fotodocument zonder weerga dat instrumenteel is om het werk en de demonen van Louis Paul Boon te kaderen!!!!
Het gevolg van Helsens beslissing liet zich raden: een storm van protest vanuit het progressieve (stedelijke, opene, wulpse, nieuwsgierige, dixit Yves Desmet) Vlaanderland en surtout uit Aantwaarpen zelf vaneige. Maar ook Lier liet zich horen, bij monde van Stefan Brijs. Die wil zelfs de 2480 euro prijzengeld, die hij onlangs als winnaar van de Prijs voor Letterkunde van de provincie kreeg, terugstorten. Hoewel we wil lezen en dus in feite nog niet weten of hij het ook zal doen, is het hoe dan ook een dapper gebaar. Al even dapper als het optreden van Anne Provoost in De zevende dag, die zich geschokt voelde door de censuur van Taliban Helsen.
En die vond dat ook kinderen moeten worden toegelaten op de exhibitie. Hoewel ze er in één adem aan toevoegde dat haar spruiten bij het zien van de al die vlezigheden zouden roepen: Aakes, ik wil dat niet zien. Ja, die ambetante kinderen toch, hè.
In De Morgen kakte, zoals gezegd, ook het Geweten van Vlaanderen, zijnde Yves Besmet, zijn zakje vol. Het licht der Kempen, zo noemt hij député Helsen in zijn schimpschrift. En verder vertolkt hij zijn haat door kwallificatieven te gebruiken als grote verlichte geest,archaïsche idiotie en nog meer van dat fraais. De kale dictator eindigt zijn hoogstaand proza met de oproep: Ontneem hem nu, onmiddellijk, iedere verantwoordelijkheid over cultuur, wegens ronduit misdadige bekrompenheid. En tegelijk zwengelt deze progressieve geest de hele Kempen door zijn tolerante molen. Hoe durft die vleesgeworden bekrompenheid der Kempen, dat benepen puritanisme de wet dicteren aan geniale kunstkenners zoals hij!
De hypocrisie die de Besmetten aan mensen als député Helsen verwijten, slaat als een boemerang op henzelf, laat dat duidelijk zijn. Wie op de blootprentjes van Boon artistiek wil kleven, weet van huichelen meer af dan een vos die in het hoenderhok wil gaan slapen. Een mythisch erotisch () fotodocument zonder weerga, jaja, van kust de kont van t vogeltje dan krijgt ge een pluimen smoeltje. Is het een toeval dat de roepnaam van Besmet gelijkt op die van die Verschrikkelijke Russische tsaar, die de architecten na de bouw van de kathedraal van Sint Basilius blind liet maken om te voorkomen dat ze ooit nog iets mooiers zouden bouwen? Het is maar een vraag als een ander natuurlijk.
Het clubblad van Ivan levert overigens zelf een perfect bewijs van die schijnheiligheid. Tot vrijdagmiddag 31.01.08 was er op de website van De Morgen een link te vinden naar opmerkelijke beelden uit de beruchte Feminateek, zoals een bijeenkomst van valse paters en blote wijven of een naakt maagdje van een jaar of zeven in het water. Twee dagen later was die reeks reeds vervangen door een wat minder brisante, zeg maar onschuldiger serie naaktfoto's, waaronder geen neukende monnik of badend nimfje meer. Alleen nog een gelingeriede pin-up die aan een van haar tepeltjes voelt, een ongelingeriede minder jeugdige baadster die de bruisende branding aan haar voeten staat te bestuderen, een zwaar geborste dame die je, vanop een leeuwenvel met opengesperde muil, uiteraard in voordelige (vooroverhangende) positie, smachtend aankijkt
Het spreekt vanzelf dat ook Humo zijn duit in Boons zakje moest doen. En dat die andere namaakpaus de gelegenheid niet zou laten liggen om zon verrekte tsjeef tussen de pisbloemen te zetten. In nr 3518 doet ook hij voorbeeldig zijn potje vol: Boons Fenomenale Feminatheek kán geen kunst zijn; ze bevat slechts uitgeknipte plaatjes ? Wie deze stelling durft te huldigen (), degradeert zichzelf tot minder dan een mosselpot. Zelfs een omgekeerd urinoir weet beter. Aldus Tommeke van Allesmoetkunnen.
Uiteraard laat hij hierbij ook de term Goed Fatsoen vallen, voorzien van de nodige hoofd-letters om spottend aan te geven dat het wel degelijk om een kwaadaardige ondeugd gaat. Waarbij ik de bedenking maak dat het misschien toch wenselijk is voortaan de term goede smaak te prefereren, teneinde ons grootpratertje op het juiste spoor te zetten. Het is inderdaad erg wanneer over het Correcte Fatsoen gepredikt wordt door iemand die als zijn prioriteit nastreeft om van Antwerpen dehomohoofdstad van Europa (sic) te maken, - waarmee ik niets anders bedoel dan dat zon etiket absoluut niet kan optornen tegen titels als pakweg Paris, la Ville de Lumière of Roma, la Sancta Città. (De respectabele andersgeaarden die ik in mijn vriendenkring tel, scharen zich overigens geenszins achter het streefdoel van het schreeuwlelijk provocantje, dat in al zijn gelijkhebberigheid denkt met zulke uitspraken de homoaanvaarding te bevorderen.)
Maar goed, nu over naar Depeuter. Wat denkt die benepen Kempenaar daar zo al van? Wel, die Depeuter heeft een ruim deel van de Feminatheek begluurd en vindt dat ditmaal zelfs Brusselmans gelijkheeft: de fenomenale blootplaatjes zijn inderdaad blootplaatjes, die een ouder wordende, door eros geobsedeerde eenzame man verzamelde zoals een ander bidprentjes of wijnetiketten collectioneert. En ik heb er niets tegen dat men zich daarmee bezighoudt, het mag zelfs op ludieke wijze gebeuren. Ook ik heb lang geleden als puber wat (destijds) gewaagd spul uit Ciné-Revue gescheurd en in Flink en Voornaam, mijn wellevendheidshandboekje jaja, toen bestond zoiets nog! verstopt tot zich een gunstiger gelegenheid voordeed, maar er is geen haar om op het even welke plek van mijn vege lijf dat er ooit aan gedacht heeft die scheursels als kunst te promoten. Welnu, dat is het in feite wat de Desmetten en Lanoyes doen. Hoewel ik dacht dat fetisjverering alleen nog bij primitieve volkeren voorkwam.
En om alle verdere misverstanden te vermijden (want ik ken die besmette scheeftrekkers): Depeuter heeft ook bijna het hele creatieve oeuvre (behalve de door Weverbergh uitgemolken, zwaar gesubsidieerde en slecht verkochte Boontjes) van El Pee gelezen en vindt pakweg De Kapellekensbaan, Mijn kleine oorlog, De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat, Pieter Daens en ja, zelfs Mieke Maaikes obscene jeugd schitterende werken. Maar dat belet hem nietom met evenveel enthousiasme akkoord te gaan met El Pees zelfverklaring tot viezentist. En dat zet hem zeker niet aan om geparfumeerde kaarsen voor het plaasteren beeld van de Heilige Lowie van Olsjt te branden. Evenmin als hij dat doet voor de beeltenissen van Onze Lieve Vrouw, laat staan van de reeds voor zijn dood zaligverklaarde Ivan of Tom.
Ineens kwam de Bende van de Kempen zich moeien met het formatieberaad. () La flandre profonde zou straks bijten als er te weinig staatshervorming was binnengehaald. // Bendeleider was ene Peter Bellens. Ik zag hem in De zevende dag: zou hij wel gedoucht hebben na het ritje in de huifkar? Aan het matje in de nek was het niet te zien. Nu hebben sloddervossen mijn sympathie, maar dan moeten ze vooral in hun wereld blijven. Tussen champignons. Aan de mosselkar. // Regionale mandatarissen uit de Kempen (). Een enkeling kan het hebben over kerk en staat, maar niet met zijn veertienen tegelijk. Dan wordt het de Purpren hei van Armand Preudhomme. Zakdoekje leggen. // De schande () is dat elke schlemiel nu voor staatsman kan spelen. () Veertien onbenullen uit de Kempen (). Land, instellingen en grondwet herleid tot prostaatpraat.
Zo spoelt ene Hugo Camps zijn onderbroek uit in de kwaliteitskrant De Morgen (27.11.07). Hallo, meneer De Witte! Heb jij de poep van meneer Camps in je ogen gekregen? Of zijn de termen discriminatie en racisme alleen van toepassing als je huid wat gekleurd is? Mag je die achterlijke Kempenaars naar hartelust uitschijten voor rijp en groen? Zou je die Camps, die toch geen toonbeeld van hygiëne is, eens niet verplichten, na het uitspoelen van zijn flanel, zelf een flinke douche te nemen. Liefst met een ontsmettingsmiddel. Bij Avon hebben ze een heel gamma van ontgeurendeproducten, zoals Avon Senses Douchegel Divine Time,of Avon Senses Douchegel Fantastic Day, of gewoon Avon Zeeppompje (zie onder).
Mag ik je even herinneren, meneer de grootinquisiteur, aan de tekst op je website? In België zijn er wetten die discriminatie verbieden op basis van een zogenaamd ras, afkomst, nationale of etnische afstamming, huidskleur, geloof of levensbeschouwing, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap of fysieke eigenschap, leeftijd, fortuin, geboorte, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, ... Jaja, die drie puntjes, daar zitten die onbenullen van de Purperen Hei in.
En een laatste vraagje: stel dat ik een tekstje zou maken over pakweg de Marokkanen en ik zou de cursieve termen van hierboven gebruiken, hoe zou je dan reageren, meneer De Witte? Hoe was dat verhaaltje van die twee gewichten weer?
Het allerlaatste opgeld makend modewoord in onze frisse en verschrikkelijk originele media is het bijvoeglijk naamwoord kinky. De woorden hip of in hebben afgedaan. Zelfs de populariteit van cool en flashy hebben er onder te lijden. Vandaag ben je als BV kinky of je bent gewoonweg niet. Voor wie griezelt van al dat Engels in onze taal, weze uitgelegd dat het begrip staat voor zoiets als sexy, opwindend, prikkelend, ja lichtjes pervers. Maar besef goed: wie griezelt van al dat Engels, is absoluut niet kinky. Niet alleen mensen zijn kinky. Ook toestanden, situaties of dingen kunnen het zijn. Kinky boots, dat zijn lange, zwarte, sexy laarzen zoals die van Saskia De Coster bijvoorbeeld die ik alleen maar noem omdat wij ze allemaal kennen als groot, jong literair talent. En daten met een onbekende, dat is een kinky-situatie. Maar kinky is het interessantste wanneer het over mensen gaat. Wie is er benevens het brutaaltje Saskia nog kinky in ons Beroemde Vlaanderen? Luc Janssen bijvoorbeeld van Studio Brussel en van Lux xl op Canvas. Hij is dat omdat hij het heeft en daardoor, zijn leeftijd ten spijt nog altijd zeer gewild is door jonge vrouwen in het centrum of aan de rand van het culturele mediagebeuren. Daarmee is een belangrijk aspect van - noem het zoals je het wenst - kinky-zijn, kinky-schap of kinky-dom aangeraakt. Je hoeft niet per se heel jong te zijn hoewel dat helpt. Maar je moet in tegenstelling tot de zojuist genoemde schone, grijzende stijlmens, ook niet per se moeders mooiste zijn. Rik Torfs is daarvan een schrijnend voorbeeld. Slim dat het geen aard heeft, sluw als een oude kerkvader, maar mooi? Dan verkies ik veruit de boomlange Ann Wauters, de tweede beste, meest fantastische basketbalspeelster van Europa. Maar Ann is niet kinky, hoezeer ik het haar wel wil gunnen. Rik wel. Getuige daarvan de vuile fragmenten die hij durft te tonen in zijn biechtstoelprogramma Nooit Gedacht. Naar verluidt zou ook Wilfried Martens het hebben. Of althans gehad hebben. Dat kan best, want macht, dat is altijd een beetje kinky.
De drie voorbeelden die ik hier naar voren heb geschoven, mogen dan wel van mannelijke kunne zijn, toch aardt het kinky-dom weliger onder de dames. Bepaalde soorten van dames zijn beter geschikt om kinky te zijn dan andere. Zo zijn zowat alle lifestyle-journalistes van alle boekskes en desbetreffende krantenrubrieken heel kinky. Denk maar aan Annelies Rutten, het slimste mens ter wereld. Hebben ook altijd zeer veel kans om in deze rij te mogen staan: de ex-misses België zoals Goedele Liekens, die heel vaak ongemerkt zit te glimlachen, of Dina Tersago, die het met de boeren doet, de succesvolle sportvrouwen zoals Kim Gevaert, die zo snel loopt dat niemand haar kan pakken, de dagelijkse tv-omroepsters zoals Evy Gruyaert, die in 2007 van alle schermvrouwtjes de stoutste is geworden. Voorts zijn er nog de nieuwslezeressen met oma Thange op kop, gevolgd door lady Lynn Wesenbeeck en mystica Goedele Wachters. Greet Op de Beeck echter mag niet meer meedoen vanwege te veel kleur bekend te hebben. Niet te vergeten zijn de zangeressen zoals het oeverloos Oevelssprekende podiumbeest Natalia, de alle papas verleidende 3 Biggetjes van studio 100 en de niet kapot te krijgen oude doos La Esterella, die naar ik heb horen zeggen een duet overweegt met mevrouw Guido Belcanto uit Turnhout. Heel speciaal ook zijn de praatprogrammaleidsters zoals Frieda, die van geen wijken wil weten, de vlijmscherpe donkere arend Phara en Gerty Christoffels, die godzijdank met een eigen café is begonnen. Op de toneelspeelsters, en vooral dan die uit de soaps, staat geen maat. Neem nu Simmoneke uit Thuis of Carmen van FC De Kampioenen, alias de in Wiekevorst vrijende Loes van den Heuvel. Zo kinky wordt het nergens nog gebakken. Maar laat het mij opnieuw hebben over ernstige kandidaten. Mediafiguren zoals Kelly en haar papa Pfaff en de woeste godinnen Debbie en Nancy zijn net als de blonde elfenprinses en toneelmaakster Pascal Platel incontournable. Dat geldt al evenzeer voor het fotograferende meisje Lieve Blancquaert, levensgezellin van de al even kinky kale knikker Nic Balthazar. Een zeer belangrijke categorie - en daar wil ik mee eindigen - is die der columnschrijfsters, waarvan er naast Saskia herself nog andere beroemde exemplaren zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan de bijzonder strak gerestylede Mia DS-barones Doornaert met de doordringende bril. Wie hier jammer genoeg faalt, is Knack-oppergrootmeesteres Tessa Vermeiren vanwege te bevlogen en een te groot verontwaardigingsgehalte, want ergens toch moet het plezant blijven. Maken volgend jaar kans: Mieke Vogels, op voorwaarde dat zij de politiek verlaat, en Margriet Hermans, op voorwaarde dat zij opnieuw wat bijkomt. Zijn zo goed als binnen: ons Damienne en Phaedra Hoste, achterkleindochter van nieuwjaarsconfiturier Geert, tenminste als ze een man vindt. Bij de jongens ten slotte zijn de heren Michiel Hendryckx, Jean Blaute en Wim Opbrouck ernstige kandidaten, tenzij zij er een bende van maken. Blijft de vraag hoe het zit met de maxi cosy redactieleden van dit overmoedige, onbeschroomd sprekende en wild om zich heen schoppend tijdschrift. U mag van mij aannemen dat zij het zijn. Maar u gelieve het stil te houden. Deze daddys hebben al meer dan last genoeg van hun kinky fans.
- dat minister Bert Anciaux laaiend enthousiast was toen hij in Heibel het project (van onze communicatieadviseur Toussaint Boa) las van een literaire carnavalstoet in Pulle of Pulderbos waarin hijzelf de bende aanvoert op een groot wit paard?
- dat hij daarom de carnavalstoeten in Vlaanderen erkende als cultureel erfgoed en er 31,6 miljoen euro voor ter beschikking stelde, waarschijnlijk in de hoop dat hij geregeld zou mogen optreden met zijn groot wit paard?
- dat Heibel zich bezorgd afvraagt hoelang het nog kan duren voordat een gezagdrager met lef de moed zal opbrengen om dat groot wit paard bij de teugels te grijpen en deze karikatuur van een minister te brengen waar hij thuishoort?
- dat ze daarop in Geel niet zitten te wachten?
- dat het SMAK (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent) nu ook de installatie met als titel Geel, rood, blauw, enz van Jef Geys als vermist heeft opgegeven?
- dat ik mij nog herinner dat Jef Geys in de jaren zestig tentoonstelde in de toiletten van de Verbrande Hoeve te Lichtaart?
- dat ik mij onmogelijk kan voorstellen dat iemand een installatie van Jef Geys zou ontvreemden?
- dat de door hemzelf en zijn acolieten verschrikkelijk opgeblazen schilder Luc Tuymans na de brand van het Armando Museum in Amersfoort (vijftig kunstwerken met een totale verzekeringswaarde van 3 miljoen euro opgegaan in de vlammen) de gazet nog eens gehaald heeft?
- dat wij het verbrande schilderijtje Het Bos uit 1979 volgens ene Frank Heirman als een artistiek verlies moeten beschouwen omdat vroege Tuymansen zeldzaam zijn?
- dat wij onnoemelijk blij zijn dat de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland deze Luc Tuymans in haar Galerij der Prominenten heeft opgenomen?
- dat wij ons overdonderd afvragen welke gouden naamplaten er in die Kamer nog allemaal hangen?
- dat wij hopen dat die koophandelaars toch zeker Jean-Marie Pfaff niet zullen vergeten? En Eddy Wally? En Tom Barman? En Jan Fabre? En Filibert Kalebas?
- dat Jeroen Brouwers de 16.000 euro van de Prijs der Nederlandse letteren een fooi noemde?
- dat hij met dat geld slechts een fles jenever, een nieuwe onderbroek en zaadjes voor in de bloembak kan kopen?
- dat wij vermoeden dat hij wel een goed schrijver is maar allesbehalve een rekenwonder?
- dat hij zich verongelijkt voelt als hij denkt aan de 60.000 euro die Bertje Anciaux schonk aan het meisje Kate Ryan, en aan een café in Brussel, De dolle Mol?
- dat een schrijver met ballen aan zijn lijf toch zo niet begint te jammeren maar vlakaf zegt dat Vlaanderen met een minister van Cultuur zit opgescheept van wie Don Quichote en der Baron von Münchhausen nog heel wat hadden kunnen leren?
- dat wij desalniettemin toch niet twijfelen aan de mannelijkheid van Jeroen Brouwers?
- dat tot onze grote verrassing Patrick Conrad de Diamanten Kogel 2007 gewonnen heeft met zijn boek Starr?
- dat wij dachten dat deze roze poëtaster van weleer al jàààren geleden naar Patagonië verhuisd was om daar een filmpje vol roze olifanten en bultruggen over zichzelf en niemand anders te draaien?
- dat een mens zich toch zwaar kan vergissen?
- dat wij het mochten beleven in het ochtendnieuws van 29 november dat de VRT in Zaventem 150 moslims ging uitwuiven die naar Mekka vertrokken?
- dat het ons verbaasde dat Bertje Anciaux blijkbaar geen subsidies voorzien had voor dit multiculturele project?
- dat op 1 mei ongeveer 15.000 bedevaarders vanuit de Kempen naar Scherpenheuvel stapten?
- dat meer dan de helft van het rode legioen van de VRT wellicht niet eens weet waarom die pelgrims naar daar trekken?
- dat daarom een unieke kans verkeken werd om af te geven op de clericalistische, fascistoïde en racistische bezieling van die pelgrims?
- dat in de Kempen (het gebied tussen Schelde, Maas en Demer) de tv-optredens van Debby & Nancy als de allerslechtste, allerplatste en allerdomste aller landen en aller tijden beschouwd worden?
- dat deze griezelige enormiteiten alleen maar zouden kunnen overtroffen worden doorr als man verklede duos zoals Mieke Vogels & Vera Dua, Katleen Cools & Frieda van Wijk of Martine Cuyt & Saskia de Coster?
- dat ze daar bij de VRT wel niet zullen van wakker liggen?
- dat wij aan dierenarts-auteur Maarten Jagermeester toch eens gaan vragen of hij voor Heibel geen artikel wil schrijven over het verschil tussen een hengst, een merrie, een ruin, een ezel, een vent, een ezelin en een muilezel?
- dat ze bij de VRT nogal zullen opkijken?
- dat het onze generatie in illo tempore ten stelligste ontraden werd onze tijd te verprutsen met strips?
- dat er nu een Vlaamse cultuurprijs, de Bronzen Adhemar, wordt uitgereikt voor het beeldverhaal?
- dat Bert Anciaux, min of meer verkleed als Jommeke, naar de dertigste editie van het festival Strip Turnhout kwam om deze prijs uit te reiken?
- dat s anderendaags een peloton sportmensen bekroond werd op een heus gala in Oostende?
- dat ze Bert Anciaux waarschijnlijk hadden wijsgemaakt dat dit gala doorging in het casino van Middelkerke?
- dat wij alleszins niemand in slobbertrui en met de handen in de broekzakken door het beeld zagen lopen op het tv-scherm?
- dat de travestieten Debby & Nancy echter wel van de partij waren?
- dat dierenarts-auteur Maarten Jagermeester niet inging op ons verzoek een artikel te schrijvenwaarin hij het verschil tussen een vent, een ezel, een ezelin, een muilezel, een ruin, een merrie en een hengst zou uitleggen?
- dat wij, Kempenaars, ons graag verkneukelen bij de stupiditeiten van de Brusselaars?
- dat we ze derhalve het liefst zo dom laten als ze zijn?
- dat wij met eigen ogen op het televisiescherm zagen dat le roi Albert de kladschilder Luc Tuymans het een of ander onnozel ereteken opspeldde omdat hij zon verdienstelijke Belg is?
- dat wij le roi Albert alleen daarom al opnemen in de longlist van kandidaten voor de titel lapzwans van het jaar?
- dat wij met diepe ontroering vernamen dat er onder de Vlaamse schrijvers zoveel lofzangers van DE solidariteit onder de Belgen rondlopen?
- dat wij voortaan een onderscheid moeten maken tussen Vlaamse schrijvers en Belgische schrijvers?
- dat wij vermoeden dat dit onderscheid hetzelfde is als dat tussen niet-gesubsidieerde en wel-gesubsidieerde auteurs?
- dat de gatlikkerij in dit met haken en ogen samenhangende land nog nooit zo weerzinwekkend geweest is?