Koran 21:1. Dichter en dichter tot de mensheid komt hun Berechting en nog steeds trekken ze er geen lering uit en keren hun ruggen toe.
De profeet Mohammad, Allah's vrede en zegeningen zij met hem, waarschuwde ons niet zomaar met deze tekenen. Ieder moslim moet voorbereidt en op de hoogte zijn. Moge Allah ons beschermen tegen de bestraffing van het graf, het vuur, fitnah van Dajjaal en de angsten van de Dag des Oordeels. En moge Allah ons tot degenen maken, wiens gebeden, streven, leven en door voor de zaak van Allah zijn. Amien. En moge de Salaat en Salaam over profeet Mohammad en zijn volgelingen zijn.
~Ya Rabbie Lakal Hamdou Kamaa Yanbaree Lee Djalali Wadjhiek Wa 3adiemie Soultanik~
De droom die me leidde.
Wassallaam Uhalaikum allemaal,
Ik wil een prachtig verhaal met jullie delen, Insha' Allaah zullen jullie het
tot aan de laatste woorden lezen;
Al vanaf mijn jeugd kreeg ik het benauwd in krappe ruimtes en ik
verliet schreeuwend zulke plaatsen. Op latere leeftijd kwam ik erachter
dat dit een ziekte was, maar ik kwam er jammer genoeg niet van af.
Helaas moest ik of ik het nu wilde of niet eindelijk in zo'n krappe ruimte
komen.....
Ze hadden mij helemaal ingepakt met doeken en me geplaatst in een
lange doodskist. De stemmen van de mensen om me heen kon ik heel
goed horen en ondanks het feit dat mijn ogen gesloten waren kon ik ze
op de een of andere manier zien. Hij is gestorven op jonge leeftijd,
zeiden ze. Terwijl hij nog zoveel wilde doen. Ik wilde inderdaad nog heel
veel doen. Ik had bijvoorbeeld nog geen eigen zaak voor mijn zoon
kunnen beginnen, het geld van de t.v. en de auto had ik nog niet
afbetaald.Een groot bedrijf beginnen en al mijn vrienden uitnodigen was
nu slechts een droom. Bovendien had ik nog geen kolen en hout kunnen
kopen voor de naderende winter en ik had de lekkende plaatsen op de
zolder nog niet kunnen repareren. Toen ik bezig was met het op een
rijtje zetten van alles wat ik niet had afgekregen schrok ik van een
luidruchtige stem. Alsof deze door een microfoon kwam weergalmde het
in mijn hoofd. Het is voorbij, zei de stem.
Was het maar nog niet voorbij, dacht ik bij mezelf. Hoe heeft zo'n
ongeluk mij kunnen treffen? Terwijl ik zo goed auto kon rijden. Ik
probeerde te herinneren wat er was gebeurd; mijn vrienden waren om
me heen en probeerde de deksel van mijn doodskist te sluiten. Om ze te
stoppen wilde ik zo hard mogelijk schreeuwen maar ik kon me niet
bewegen nog iets fluisteren. Een poosje later bevond ik me in het
donker en keek naar een lichtstraal, die door de planken van de kist
scheen. Paniekerig zei ik: Mijn god, wat zal er nu van mij terecht komen?
Ik kon niet nadenken uit angst.
Ondertussen bevond ik me op de schouders van mijn vrienden en al
schommelend werd ik voort gedragen. Door de geluiden die van buitenaf
kwamen kon ik opmaken dat het regende. Het geluid van de druppels
verenigde zich met het gekraak van mijn doodskist. We gingen
hoogstwaarschijnlijk maar de moskee voor het Djanazagebed. Moskee ,
dat deed me aan iets denken, Hoewel het dichtbij huis was en ik vijf
maal per dag werd uitgenodigd voor het gebed, maar steeds had ik
geen tijd kunnen vinden om er heen te gaan. Zoals ik altijd al had
gezegd zou ik na mijn vijftigste beginnen met bidden en al mijn slechte
eigenschappen waar iedereen zich over ergerde verlaten. Inderdaad, als
dit ongeluk niet was gebeurd zou ik in de toekomst een perfecte moslim
zijn geweest.
De stem die ik voor de tweede keer hoorde (maar niet wist waar hij
vandaan kwam) zei weer: Het is voorbij. Alles is afgelopen. Iets later
werd mijn gebed gebeden en ik werd weer op schouders gedragen. We
kwamen langs het caf? waar we voorheen met vrienden dagelijks
kaarten en ik hoorde ze vrolijk lachen en dacht: Waarschijnlijk hebben
ze niet gehoord dat ik gestorven ben. Toen de stemmen bijna niet meer
te horen waren, voelde ik dat ik op een schuine manier gedragen werd.
Zo wist ik dat we de helling af gingen naar de begraafplaats. De
druppels van de regen, die met bakken uit de hemel vielen druipten door
de gaten van mijn doodskist en maakten de doek waarmee ik bedekt
was nat.
Ondanks dit luisterde ik naar de stemmen die van buiten kwamen.
Sommige vrienden hadden het over de effectenbeurs die gedaald was
en anderen verheerlijkten de laatst gespeelde wedstrijd van het
nationale voetbalelftal. Een van de personen die mijn kist droeg,
fluisterde in het oor van degene naast hem: Net iets voor hem om op
zo'n ongelukkige dag te sterven, we zijn kletsnat geworden. Het was
toch niet waar wat ik hoorde. Het waren toch mijn vrienden! Mijn reis
was na een tijdje afgelopen en mijn doodskist werd op de grond gelegd.
Een paar armen pakten mijn lichaam beet en legden mij in een kuil.
Liggend bekeek ik mijn omgeving. Oh, mijn god, was dit niet het graf?
Waarom had ik er nooit eerder bij stil gestaan dat ik hier ooit terecht zou
komen. Mijn stille hulpkreten kon ik niemand laten horen en ik voelde dat
mijn vrienden zich haastten met het bedekken van mijn graf.
Weer bevond ik me in het donker en ik begon hulpeloos te bidden. Mijn
god, krijg ik echt geen kans meer om te worden zoals u wilt en om mijn
graf te veranderen in een hemelse tuin. Weer herhaalde dezelfde stem,
nog luider dan eerst: Het is voorbij, alles is afgelopen. Met een laatste
poging kwam ik van mijn plaats en deed mijn ogen open.
Ik lag in mijn heerlijke warme bed. Ik had dus een vreselijke
nachtmerrie gehad. De dokter die een deur verder woonde probeerde
mij wakker te schudden. Het is voorbij, schreeuwde hij steeds. Kijk maar
het is voorbij. Je hebt niets meer. Ik probeerde langzaam rechtop te
zitten. Ik was nat van het zweten en het leek alsof ik twintig kilo was
afgevallen.
Het regende buiten pijpenstelen, de bliksem en onweer schudden als
het ware het hele huis. Ik probeerde tot mezelf te komen terwijl
verbaasde blikken me aankeken en zei: Mijn god, ik ben u dankbaar tot
in het diepste van mijn hart. Wat als u me nu geen nieuwe kans had
gegeven om een goed mens te worden....?
Doenya, mijn voorbeeld. Overal waar ik ben, of ga, is ze bij me. Ik kan haar alles vertellen,en ze luistert altijd. Ze is zo mooi, en kleedt zich ook zo leuk! Doenya mijn voorbeeld. Ik ga meestal met haar winkelen en koop de mooiste dingen. Ik draag een hoofddoek,maar eerst zag ik er zo saai uit. Altijd maar lange en zwarte kleding. Soms liep ik een week in hetzelfde!
Maar sinds ik Doenya heb leren kennen,ben ik veranderd.
Ik draag de mooiste kleuren en ik ruik zo lekker! Doenya heeft de lekkerste parfum voor me gekocht. Doenya mijn voorbeeld. Wanneer ik samen met Doenya ben moet ik altijd lachen en vergeet ik alles om me heen. Het liefst blijf ik voor altijd bij haar! Ze maakt me gelukkig en haar kan ik hoe dan ook vertrouwen. Nooit, maar dan ook nooit zullen wij scheiden. Doenya, mijn voorbeeld.
Tot een maand geleden..........................
Ik werd ziek, ik zag iedereen aan mijn bedzijde, maar Doenya was er niet. Doenya bleek niet zo perfect te zijn als ik dacht. Ze liet me in de steek en vond andere vriendinnen. Andere vriendinnen met wie ze naar de stad gaat, om leuke dingen gaat doen,of met wie ze uitgaat.
Ik zou alles voor Doenya over hebben,maar zij liet mij in de steek. Zij is niet mijn vriendin voor altijd, maar helaas slechts voor korte duur. Ik voelde me heel verdrietig, en vooral erg ziek. Ik keek om me heen,maar ik vond niets nuttigs. Het enige wat ik bezit is kleding, schoenen, make-up,accessoires,geurtjes,nummers van jongens. Maar niets wat mij zou kunnen helpen in deze situatie. Ik lig op bed,denk na terwijl iedereen slaapt. Ik kan niet slapen denk ik bij mezelf. Het licht in de gang gaat aan en ik hoor iemand mijn naam roepen. Het is een mooie stem en ik hoop dat het Doenya is, die mij komt opzoeken. Maar zodra ik haar zie valt mijn mond open van verbazing. Het is een meisje, maar het is Doenya niet! Ze is veel mooier, denk ik bij mezelf en ik kan niet ophouden met staren. Ze stelt allemaal dingen voor,om samen te gaan doen. Dingen,waardoor ik me niet ziek zal voelen, zegt ze met haar prachtige stem. Ik vraag haar, wat voor dingen ze bedoelt en ik ben DOenya helemaal vergeten. Ik voel me ziek en zoek genezing. Ik voel me verlaten en ik zoek hulp. Ik voel me alleen en zoek iemand die er altijd voor me kan zijn,vertel ik haar wanhopig. Ze vertelt mij, ober Allaah. Ze vertelt mij hoe ik moet bidden, hoe ik in Hem kan geloven,en ze vertelt mij over de gehele geschiedenis van de Islaam. Het lijkt jaren te duren,ons gesprek,maar het is slechts tot de ochtend. Ik vertel haar dat ik me opgelucht voel en dat ik haar wil bedanken. Ze loopt naar de deur en vertelt mij dat het niet lang zal duren tot we elkaar weer zien. Ik weet je naam niet eens,roep ik haar verschrikt na. Ze glimlacht en antwoord: Ik heet Jannah.
Broeders en zusters, wie dan ook. Doenya de wereld is er slechts om ons te verleiden. Ons af te houden van hetgeen waarvoor we hier echt zijn. Jannah, het paradijs, ons doel,het eeuwige leven.
Ik zie mijn Oemmah, en met de dag lijkt het slechter te gaan. Doenya is een goede vriendin geworden van velen,wat mij pijn doet,pijn die mij eigenlijk het verstand te boven gaat. Onze broeders,onze zusters,ze denken bevriend te zijn met D,oenya terwijl zij ze in de steek zal laten. Zij zal niet meekomen,zij zal niet ter verantwoording staan voor onze daden! Neen! Doenya is niet een vriendin voor altijd maar slechts voor korte duur.
Doenya is mijn vriendin niet en zal die status nooit behalen. Jennah is mijn doel,mijn streven en met Zijn Wil,zullen we de 'prijs'ervoor kunnen betalen!
Vraag jezelf, o broer of zus, wie zal jouw vriend zijn?
Degenen die jou ellende schenkt of degene die jou verlost van de pijn? Wens jij geen eeuwige rust? Oh broeder, Oh zuster................
IN ALLAAH WE TRUST!!
7ayaakoem Allaah,
Wa Salaamoe3leikoem wa ra7matu Allaahi wa Barakatuhu
__________________
"O Allaah, Sier ons met de Schoonheid van Imaan. Leidt ons en laat ons een middel van Leiding voor anderen zijn, Ameen"
Vertaald vanuit het arabisch door Abu Safia El Qoraychy
Bronnen:
Verschillende geleerden
Het islamitische oordeel betreffende demonstraties e.d.
Sheikh Haafidh al-Hakami
Onze verplichtingen betreffende de heersers
Sheikh Naasiruddin al-Albaani
Het in opstand komen tegen de Hoekaam (regeringsleider)
Sheikh ibn al Qayyim al Jawziyyah
Het openlijk afwijzen van de Heersers en Koningen en het doen aan Rebellie
Verschillende geleerden
(De moslim broederschap) - De bittere waarheid over Djama'atoel Ikhwaan al-Muslimeen
In naam van allah de Erbarmer de Meest barmhartige
de Islam is een religie van barmhartigheid en rechtvaardigheid, het is een religie van orde en veiligheid.
de doelstellingen van de islam bestaan uit het beschermen van de mensen in al de facetten van zijn/haar leven. daarom zijn de regels in de islam als barmhartigheid en rechtvaardigheid voor de mens; het zorgt dat de mens achter de profijtvolle zaken gaat betreft zijn lichaam en geest en zijn familie en maatschappij en zorgt voor het binnenhalen van deze goede zaken en dat de mens wegblijft van de schadelijke zaken betreft zijn lichaam en geest en familie en maatschappij en deze slechte zaken dus vermijdt en wegdoet.
de Islam is een religie die ons de enige juiste levenswijze geeft en ordent om zo in dit leven en na de dood profijt te halen en schade te vermijden.
En een van die zaken die de Islam voor ons ordent is de omgang tussen burgers en leiders. en hoe de burgers dienen om te gaan als de leider zich niet goed gedraagt tegenover hem of andere burgers.
Allah de Verheven zegt in soerat Annisa, aayah 59:
"O, jullie die geloven, gehoorzaam Allah en Zijn boodschapper en degenen, die onder jullie gezag hebben..."
in heel veel authentieke overleveringen van de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam staat dat een moslim de moslimleiders moet gehoorzamen ook al zijn ze onrechtvaardig, en dat pas als zij de moslim opdragen om iets slechts te doen dan moet hij hun daarin niet gehoorzamen. want de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam heeft in een authentieke overlevering gezegd dat er geen gehoorzaamheid is aan een schepsel in ongehoorzaamheid van Allah. dus de gehoorzaamheid van Allah gaat boven de gehoorzaamheid van een schepsel.
bijvoorbeeld bij de gehoorzaamheid van de ouders of de gehoorzaamheid van een vrouw aan haar man, wat een verplichting is in de Islam.
als een vader/moeder of een echtgenoot vraagt om iets slechts te doen dan mag een moslim zijn vader/moeder of de vrouw haar echtgenoot niet gehoorzamen daarin, maar buiten dat moet men wel gehoorzaam blijven aan de ouders of de echtgenoot.
hetzelfde geldt voor de gehoorzaamheid van de moslimleider.
dit is allemaal te vinden o.a in de vele a'hadith die in "sa'hi'h verzameling" staan van imam Bouchari en imam Moeslim, ra'himahuma-Allah, onder de hoofdstukken die gaan over gezag en het gehoorzamen van de leider , en ook in andere 'hadithboeken:
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"het is een verplichting voor een moslim om naar de leider te luisteren en hem te gehoorzamen, of hij het nu leuk vindt of niet, behalve als hem wordt opgedragen (door de leider) om een zonde te begaan,als hij wordt opgedragen omdat te doen dan moet hij er geen gehoor aan geven en dat niet gehoorzamen."
[bouchari: 13/121. moeslim 3/1469]
sheich Almubarkfori zegt: "het is niet toegestaan om de leider te bestrijden ook al beveelt hij je een zonde te begaan"
[tu'hfatu-l-a'hwazi.5/365]
een metgezel vroeg de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam: O profeet van Allah, als er leiders zullen zijn die om hun rechten vragen maar onze rechten niet geven, wat beveelt u ons dan? de profeet negeerde hem, en de metgezel vroeg het weer en de profeet negeerde hem en de metgezel vroeg hem weer. toen zei de boodschapper van Allah:
"luister naar de leider en gehoorzaam hem. want zij zijn verantwoordelijk voor wat hen opgedragen is en jullie zijn verantwoordelijk voor wat jullie opgedragen is."
[moeslim;3/1474]
sheich Burdjes zegt: "het betekent dat Allah de leiders opgedragen heeft om rechtvaardig te zijn onder de mensen, en als zij dat doen worden zij beloont en als zij dat nalaten dan zijn zij in zonde. en het volk is opgedragen om de leiders te gehoorzamen, als zij dat doen dan worden zij beloont en als zij dat nalaten dan zijn zij in zonde."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 92]
in een lange overlevering zegt de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam, aan de metgezel 'Hudhaifa bnu Alyamaan, radia Allahu 'anhuma:
"er zullen na mij leiders komen die niet leiden volgens mijn leiding en niet mijn sunna praktiseren, en er zullen mannen van hen zijn wiens harten als die van de duivels zijn in lichamen van mensen. 'Hudhaifa vroeg toen wat hij dan moet doen wanneer hij dat nog zal meemaken? toen zei de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam:
"luister naar de leider en gehoorzaam hem, ook al slaat hij jou op je rug en pakt hij jou geld af, luister naar hem en gehoorzaam hem."
[moeslim; 3/1476]
sheich Burdjis zegt: "en deze 'hadith is een van de duidelijkste 'hadith betreft de gehoorzaamheid aan een onrechtvaardige leider. deze leiders worden beschreven als dwalend en dat ze dwalingen en verderf brengen, en toch geeft de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama aan om hun te gehoorzamen, ook al slaan ze je en pakken ze je geld af..."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 93-94]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"als er iemand leider over jullie wordt en jullie zien dat hij iets slechts doet dan moet hij datgene wat die leider voor slechts doet haten, maar jullie mogen dan niet ongehoorzaam worden aan de leider."
[moeslim: 3/1481]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"wie van jullie iets ziet wat hij afkeurt van zijn leider die moet sabr hebben, want degene die al is het maar een klein beetje ongehoorzaam is aan zijn leider en sterft in die staat die sterft in een staat van zonde."
[albouchari; 13/5, moeslim; 3/1477]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"[...] wie de leider gehoorzaamt die gehoorzaamt mij, en wie ongehoorzaam is aan de leider die is ongehoorzaam aan mij."
[albouchari: 13/111, moeslim: 3/1466]
imam ibn 'Hadjar zegt: "en in deze 'hadith staat dat men verplicht is de leiders te gehoorzamen, zolang het niet gehoorzaamheid is in zaken die niet toegestaan zijn. de wijsheid van het gehoorzamen van de leider is; het bewaken van de eenheid, omdat verdeeldheid zorgt voor verderf ."
[Fat'h albari, de uitleg bij deze 'hadith]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"wie advies wil geven aan de leider die moet het niet in het openbaar doen maar moet hem bij zijn hand nemen en zich afzonderen waar niemand hen ziet. als de leider van hem aanneemt dan heeft hij zijn doel bereikt en als de leider niet van hem aanneemt dan heeft heeft hij zijn plicht gedaan."
[ahmad;3/403, ibn abi 'Aaseem; 2/521: sa'hi'h verklaard door Al-albaani]
de metgezel 'Umar bnu algattab, radia Allahu 'anhu zegt: "[...] luister dus en gehoorzaam je leider, ook al slaat hij jou; heb dan sabr, ook al ontneemt hij jou iets; heb dan sabr..."
[Almusannaf; 12/544; met een goede keten van overleveraars]
Toen er fitna was tijdens de khalifaat van 'de metgezel Uthmaan bnu 'Afaan, radia Allahu 'anh, werd aan de metgezel Usaama bnu Zayd, radia Allahu 'anhuma, gezegd: "waarom ga je niet naar binnen bij 'Utmaan om met hem te praten?" toen zei Usaamah: "denken jullie dat ik met hem ga praten pas als jullie het kunnen horen? bij Allah ik heb hem gesproken onder 4 ogen zonder dat ik een deur open waar ik niet wil dat ik de eerste ben die het open."
[albouchari; 6/330, moeslim; 4/2290]
imam ibn 'hadjar zegt in zijn uitleg op deze woorden: "dat hij de deur van het in het openbaar bekritiseren van leider niet wil openen uit vrees voor de verdeeldheid die zal ontstaan."
[Fat'h albari; 13/52]
er werd aan de metgezel ibn 'Abbaas radia Allahu 'anhuma gevraagd of men de leider moet aansporen om het goede te doen, waarop hij antwoordde: "als je bang bent dat hij je zal doden dan niet, en als je hem gaat adviseren doe dat dan tussen jou en hem, en ga niet roddelen over je leider."
[authentieke uitspraak, almusannaf; 15/75]
de metgezel Anas bnu Malik, radia Allahu 'anh, zegt: "de groten onder ons van de metgezellen hebben ons verboden om de leiders uit te schelden, hen te bedriegen en ongehoorzaam te zijn aan hen..."
[Assunna van ibn abi 'Aaseem; 2/488, met een goede keten]
Al-fudail bnu 'Iyaad, ra'himahu-Allah, zegt: "als ik een smeekbede mocht doen die verhoord wordt dan zou ik smeekbede doen voor de leider." toen hem gevraagd werd hoezo dat? antwoordde hij: "als ik voor mezelf deze smeebede zou doen dan blijft het goede alleen bij mij, maar als ik deze smeekbede verricht voor de leider dan zal het goede voor iedereen zijn, want als ik Allah vraag om de leider goed te laten zijn dan zal zijn goedheid resulteren in de goedheid van de mensen en van het land..."
[Al'hilyah; 8/91; met een authentieke keten]
imam Ahmad zegt: "ik verricht dag en nacht smeekbede voor de leider, dat Allah hem standvastig laat zijn en hem succes brengt . en ik zie dat als een verplichting."
[Assunna van Al-gallaal;1/83]
en in al de bekende grondteksten van 'aqida en sunna zoals al'qidah atta'hawiyyah, al'aqida alqairawaniyyah, 'aqidat assalaf as'haab al-'hadith enz, staat dat de mensen van ahl assunna wa aldjamaa'a de goede en slechte leiders gehoorzamen en het verboden is om in opstand tegen hen te komen en smeekbede voor hun verrichten en geen smeekbede tegen hen verrichten.
en er is hieromtrent consensus (overeenstemming) onder de moslims. zoals de geleerden dat hebben aangegeven o.a: imam albouchari, imam annawawi, imam ibn 'hadjar, imam ibn 'hazm, imam ibn abi zayd alqayrawani, imam alqurtubi en nog veel meer.
(er zijn nog veel overleveringen en uitspraken van de vrome voorgangers betreft dit onderwerp, maar ik heb alleen een aantal opgesomd om een algemeen beeld te geven hierover)
sheich Burdjis zegt: "dat de geleerden bij het opnoemen van de wijsheden uit deze heilige teksten, zeggen dat het ongehoorzaam zijn van de leiders en in opstand komen tegen hen een zonde is en tegenstrijdig is met waarop de mensen van ahl assunna zijn."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 101]
sheich al-islaam ibn Taymiyyah zegt: "geen een van de mensen van kennis staat het toe dat men de leiders bedriegt en in opstand tegen hun komt op wat voor manier dan ook. want zoals het bekend is, was dat niet de gewoonte van de mensen van sunna van toen en nu."
[Madjmoo' fatawa ibn Taymiyyah:35/12]
en hij zegt ook: "[...] want het in opstand komen tegen de leiders brengt nog meer onrecht en verderf dan het onrecht van de leiders, dus dient men sabr te hebben in het onrecht wat zij verrichten [...]"
[Madjmoo' fatawa ibn Taymiyyah:28/179]
ibn Al-azraq zegt: "want sabr hebben in het onrecht van de leiders, behoort tot de vastberadenheid van de religie en tot de adviezen die oprechte geleerden geven"
[Badaa-i' assulki fi tabaa-i' almulki: 1/76]
Al-hasan al-basriy zei: "weet, moge Allah jullie beschermen, dat een onrechtvaardige leider een straf is van Allah op jullie, en dat de straf van Allah niet geweerd kan worden met zwaarden, maar met smeekbeden, berouw tonen en terugkeren naar Allah en het verlaten van zonden."
[ashari'a van imam Al-adjoori: 38]
sheich Burdjis zegt: "dit is hoe de mensen van ahl assunna wa aldjamaa'a omgaan met de onrechtvaardige leiders. ze gaan ermee om door sabr te hebben en hoop te hebben in Allah. en zoeken naar oplossingen voor dit probleem door te kijken naar de oorzaken; de zonden die zij zelf hebben begaan, zoals Allah de Verhevene zegt: "en wat jullie treft aan rampen/problemen komt door wat jullie eigen handen hebben verricht en Allah vergeeft vele zonden."{Ashura; 30}. dus zij haasten zich naar berouwtoning en vergeving en vragen Allah om hen uit deze benarde situatie te halen."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 136]
En dan vragen mensen zich af waarom Allaah hun gebeden niet beantwoordt?
Ibraahiem Ibn Adham (d.160H) - rahimahullaahu taaalaa - zei, toen hij werd gevraagd (door een aantal mensen) over de uitspraak van Allaah - de Allerhoogste -:
"Roept Mij aan, Ik zal jullie verhoren." [Soerah Ghaafir (40):60]
(Zij zeiden): Wij roepen Hem aan, maar Hij beantwoordt ons niet. Dus zei hij tegen hen, "Jullie kennen Allaah, echter gehoorzamen jullie Hem niet. Jullie reciteren de Qur'aan, maar jullie handelen er niet naar. Jullie kennen Shaytaan, maar zijn het toch eens met hem. Jullie beweren te houden van de Boodschapper van Allaah (salallaahoe alayhi wassalam), echter verlaten jullie zijn Sunnah. Jullie beweren te houden van het Paradijs, echter werken jullie er niet voor. Jullie beweren het Vuur te vrezen, echter stoppen jullie niet met zondigen. Jullie zeggen: voorzeker, de dood is waarheid, echter hebben jullie je er niet op voorbereid. Jullie houden je bezig met de fouten van anderen, maar jullie kijken niet naar jullie eigen fouten. Jullie eten van het levensonderhoud, waarmee Allaah jullie voorziet, toch zijn jullie Hem niet dankbaar. Jullie begraven jullie doden, maar jullie hebben er geen lering uit getrokken."
En dan vragen mensen zich af waarom Allaah hun gebeden niet beantwoordt.
uit: het laatste hoofdstuk van al-Khushoo' fis-Salaat al-Haafidh Ibn Rajab al-Hanbalee (d.795H)
Dieren behoren tot een gemeenschap
En er is geen levend wezen op aarde en geen vogel die met zijn vleugels vliegt of zij behoren tot gemeenschappen zoals die van jullie... > Q. 6:38
Schuldig zijn aan het dood van een dier
De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Een vrouw werd in de Hel bestraft omwille van een kat. Ze had deze vastgebonden totdat de kat eraan gestorven was, omdat ze haar geen eten en drinken gegeven had en ze had haar ook niet vrijgelaten zodat ze zich had kunnen voeden met insecten en andere kleine diertjes van de grond!. > Overgeleverd door Al-Bukhari en Muslim, volgens Abu Hurayra.
Het slaan van dieren
De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Een man leidde een koe: hij bracht haar naar boven en begon haar te slaan. Toen zei ze tegen hem < Het is niet daarvoor dat wij geschapen werden! We werden geschapen om te ploegen! > Overgeleverd door Al-Bukhari en Muslim.
Dood het dier op een goede manier
Als jullie doden, dood dan goed(op een correcte en snelle manier) en als jullie slachten (doe dan hetzelfde)! En maak jullie messen goed scherp en geef jullie dier een snelle rust(dood)!. > Overgeleverd door Muslim en At-Tirmidhi, volgens Shaddad Ibn Aws
Dieren goed behandelen
Ibn Mas`oed r.a. heeft gezegd < We waren in het gezelschap van de profeet s.a.w.s. tijden een reis. Hij zonderde zich af om zijn behoefte te doen. Tijdens zijn afwezigheid hebben we een vogel gezien met zijn twee jongen die hebben we gevangen. Toen begon hun moeder rond ons te fladderen. Toen de profeet dat zag, zei hij < Wie heeft die vogel getroffen met het verlies van zijn jongen? Geef het terug aan haar!. >
Het zinloos doden van dieren
De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Degene die een vogel doodt uit frivoliteit, zal voor Allah geleid worden op de Dag des Oordeels en de vogel zal zeggen < Heer! Vraag aan deze persoon waarom hij mij zonder reden gedood heeft en niet omdat het nodig was! > Overgeleverd door An-Nasa`i en Ibn Hibban.
Als een hond een pan heeft gelikt
De boodschapper van Allah s.a.w.s heeft gezegd: < Als een hond aan een bord of een pan likt, was het dan zeven keer, waarvan een keer met zand (of aarde) moet zijn. > Overgeleverd door Al-Bukhari
Engel komt niet wanneer er een hond in huis aanwezig is
De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Djibril kwam naar mij toe en zei < Ik kwam gisteren bij je, maar wat me tegen hield om naar binnen te gaan was het beeld bij de deur, het gordijn met afbeeldingen in het huis. En de hond die in het huis was. Geef dus het bevel dat het hoofd van het beeld wordt afgebroken zodat het op een boomstam lijkt, dat het gordijn in stukken wordt gesneden en dat er twee kussens van gemaakt worden waar je tegenaan kan liggen en dat de hond naar buiten wordt gebracht. > Overgeleverd door Abu Dawud, al-Nisai, Al-tinnidH en door Ibn Hibban en zijn Sahih
Verlies je beloning door een hond
De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Iedereen die een hond heeft, die hij niet voor de jacht gebruikt, noch om vee te drijven of eigendommen te bewaken, zal elke dag een groot gedeelte (qiraat) van zijn beloning verliezen. > Overgeleverd door Muslim en Al-Bukhari
Het helpen van dieren
De profeet s.a.w.s. vertelde de metgezellen een verhaal over een man, die een hond in de woestijn vond, die hijgde van de dorst en het stof oplikte. De man ging naar een bron, vulde zijn schoenen met water, en drenkte de hond. De boodschapper van Allah s.a.w.s zei < Allah waardeerde het en vergaf hem al zijn zonden. > Overgeleverd door Ahmad
Zelfs mieren en vissen doen zikr
Overgeleverd van Abu Umame r.a. dat de boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd < Waarlijk, Allah, Zijn Engelen, alles en iedereen wat zich in de hemel en op aarde bevindt, zijn Barmhartigheid, doen istigfar en dua voor degenen die de mensen het goede onderwijzen. Zelfs mieren en vissen doen hieraan mee. > door Tirmidhi no. 2686
Medelijden hebben met het dier tijdens het slachten
Overgeleverd van Muaviye bin Kurre r.a. < Een man zei < O boodschapper van Allah! Ik heb veel medelijden met het dier tijdens het slachten. > De boodschapper van Allah s.a.w.s. zei < Als je medelijden met het dier hebt (tijdens het slachten), zal Allah ook met jou medelijden hebben. > door Taberani/Mu`cemus-sagir, Al-Bukhari/Edebu`l-Mufred Bab174
Het twee keer doden van een dier
Overgeleverd van Ibn Abbas r.a. < De profeet s.a.w.s. liep langs een man die zijn voet op de zij van het schaap had geplaatst en zijn mes aan het verscherpen was. Hij zei hierop < Zou het niet verstandiger zijn geweest wanner je dit eerder had gedaan? Of wil je dit dier twee keer doden? > door Taberani
Het martelen van levende wezens
< Allah zal Zijn dienaar op de Dag des Oordeels op een strenge wijze straffen indien hij op de wereld een levend wezen heeft gemarteld (pijn heeft gedaan) en vervolgens zonder spijt te hebben gepleegd is dood gegaan. > door Ahmet .
Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 32 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.