SHAIKH ABU ISLAAM SAALEH BIN TAAHA ABDUL-WAAHID
Vertaald naar het Engels door Taalib ibn Tyson al Britaanie
Vertaald naar het Nederlands door Um Sadjaad
Introductie
In de Naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle
Alle lof en dank is aan Allaah, de Heer van de hemelen en de aarde en alles wat bestaat.
De Heer van het universum, Die de beste beloning geeft aan degenen die Hem vrezen
en groot verlies aan de overtreders. We prijzen Hem en smeken Hem om Zijn hulp en vergeving.
We zoeken toevlucht bij Hem tegen het slechte in onszelf en het slechte in onze daden.
Degene die door Allaah is geleid kan door niemand misleid worden en degene die misleid is door
Allaah kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat niemand het recht heeft om aanbeden te
worden, behalve Allaah Alleen. Verder getuig ik dat Muhammad -salla-llaahu alaihi wa-sallam-
Zijn ware Profeet en Boodschapper is, de leider van de Boodschappers en leidraad van de gelovigen.
Wij plaatsen al het vertrouwen in Allaah Alleen, Allaah is voldoende voor ons en Hij is de beste
Helper. Er is geen kracht om het slechte te weerstaan behalve via Allaah, noch enige kracht om goed
te doen behalve via Hem Alleen. Moge Allaah Zijn vrede en zegeningen aan de laatste Profeet
Muhammad schenken en aan zijn nobele en pure familie en aan al zijn nobele metgezellen en
degenen die zijn voetstappen volgen tot aan de Dag des Oordeels.
Allaah, de Verhevene zegt in soerah Aal-Imraan 3: 102:
O jullie die geloven, vrees Allaah vol ware godsvrees voor Hem,
en sterf niet anders dan als moslims.2
En in soerah An-Nisaa 4: 1:
O mensen, vrees jullie Heer Die jullie uit een enkele ziel schiep.
En Die daaruit zijn echtgenote schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voort
komen. En vrees Allaah in Wiens naam jullie elkaar (om hulp) vragen.
En onderhoud de familiebanden. Voorwaar, Allaah is de Waker over jullie.
O jullie die geloven! Vrees Allaah en spreek (altijd) de waarheid.
Hij zal jullie aansporen tot het verrichten van goede daden en jullie zonden vergeven.
En wie Allaah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt; waarlijk, die heeft een geweldige triomf
behaald.
Soerah Al-Ahzaab 33: 70-71
De meest waarachtige spraak is die van Allaahs Boek (de Quraan) en de beste leiding is die van
Muhammad -salla-llaahu alaihi wa-sallam-. Het ergste kwaad zijn toevoegingen en iedere
toevoeging (in religie) is een bidah en iedere bidah is een misleiding en iedere misleiding en iedere
vorm van misleiding is in het vuur.
Onze missie: zuivering en welgemanierdheid
Het juiste islamitische geloof en de juiste islamitische daden dienen van Allaahs Boek en de soennah
van Zijn Boodschapper af te stammen en dienen geleid te worden door de kennis en het begrip
van de sahaabah. (de metgezellen van de Profeet) Dit is het duidelijke pad van leiding dat Allaah voor
de mensen heeft geschetst en dat leidt naar hun onmiddellijke en fundamentele succes en geluk.
Helaas zijn de meeste moslims in verschillende mate van dit prachtige pad weg gegaan.
Dus dient ieder serieus werk om de islaam weer onder de moslims tot leven te brengen twee
elementen te bevatten:
1) Zuivering: het proces om dit pad van belemmeringen en onduidelijkheden te zuiveren en
mensen er naar toe te leiden.
2) Welgemanierdheid: het regelmatige, aanhoudende proces van mensen leren hoe op dit pad
te leven en eraan trouw te blijven en zich aan haar bevelen te houden.
Deze twee elementen waren centraal in de Profeets missie. In soerah Ad-Djumuah 62: 2 staat:
Hij is Degene Die bij degenen die ongeletterd zijn een Boodschapper uit hun midden zond,
die hun Zijn verzen voordroeg, en die hen reinigde, en die hen het Boek en de Wijsheid onderwees,
terwijl zij daarvoor in duidelijke dwaling verkeerden.3
Hierdoor realiseren we ons de noodzaak om aan het Nederlands sprekende publiek verantwoorde
schrijfwerken aan te bieden die het begrip van islaam verbeteren. Het presenteren hiervan omvat
twee aspecten:
1) Gezuiverde islamitische leerstellingen.
2) Praktische leidraad om ze toe te passen.
Waarlijk, dit is de missie die we aannemen en dit schrijfwerk is een nederige stap in die richting.
1) Zuivering
Zuivering (of tasfiyah) is vereist met betrekking tot onze bronnen van islamitische kennis,
ons geloof en onze praktijken.
a. Het zuiveren van onze bronnen van kennis
Overleveringen die vals aan de Profeet of zijn metgezellen zijn toegeschreven mogen niet als
bronnen van kennis of basis voor daden worden gebruikt. In feite behoren dit soort overleveringen
tot de voornaamste oorzaken van het afwijken van de ware islaam. Daarom is het zuiveren van onze
kennis van de zwakke en bedachte overleveringen een essentiele taak die volledig in onze studie en
ons onderwijs moet worden opgenomen. Rasuulullaah prees degenen die er naar streven om de
islamitische kennis te zuiveren toen hij zei:
Deze kennis zal door de betrouwbare individuen van iedere generatie worden gedragen.
Zij zullen er de wijzigingen van de extremisten, de leugens van de leugenaren en de verkeerde
interpretaties van de arrogante uit weg halen.
Al-Baihaaqie, Ibn Adiyy en anderen, overgeleverd door Abu Hurairah, Ibn Masud en andere
metgezellen. Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie. (Mishkaat ul-masaabih nr. 239)
b. Ons geloof zuiveren
Het geloof van vele moslims is besmet met de misverstanden die van filosofische argumenten komen
en onislamitische meningen. Daarom vraagt het nodige zuiveringsproces het zuiveren van ons geloof
zodat het alleen gebaseerd is op betrouwbare teksten van de Quraan en de soennah en schoon is
van iedere vorm van shirk (iets of iemand naast Allaah plaatsen). Zo was het geloof van de sahaabah
welke Allaah heeft geprezen in soerah Al-Baqarah 2: 137:
Als zij dan geloven in het gelijke van waarin jullie geloven, dan volgen zij waarlijk de leiding.
c. Onze daden zuiveren4
Veel moslims mengen hun religieuze praktijken en daden van aanbidding met bidahs (toevoegingen)
die niet door Allaah of Zijn Boodschapper zijn goed gekeurd. Daarom is er een enorme
inspanning nodig om de daden van aanbidding van de moslims zo te zuiveren dat ze zich aanpassen
met betrouwbare teksten van de Quraan en de soennah, met het begrip en het praktiseren van de
sahaabah en het verwerpen van bidahs. Dit is het enige acceptabele pad van leiding,
zoals Allaah in soerah An-Nisaa 4: 115 zegt:
En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een
andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd
had en Wij zullen hem in de Hel binnen leiden. En dat is de slechtste bestemming!
2) Welgemanierdheid
Welgemanierdheid (of tarbiyyah) is om ons geloof en onze daden op zuivere kennis te vestigen.
Tarbiyyah gaat hand in hand met zuiveren.
a. Ware volgelingen van de eerste drie generaties metgezellen worden.
De bovenstaande discussie over het zuiveren van ons geloof en onze daden, dient te worden
uitgebreid met het opvoeden van onszelf en onze gemeenschap volgens de zuivere leringen,
waarbij we ernaar dienen te streven om ware volgelingen te worden van onze grote salaf;
de sahaabah. In soerah At-Tawbah 9: 100 zegt Allaah:
En de allereerste (moslims) van de muhaadjiroen (emigranten vanuit Makkah)
en de Ansaar (bewoners van Madinah die de muhaadjiroen hielpen)
en degenen die hen volgden in goede daden: Allaah heeft welbehagen met hen en zij hebben
welbehagen met Hem. Hij heeft voor hen Tuinen (in het Paradijs) bereid waar onder door de
rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwig levenden. Dat is de geweldige overwinning.
De sahaabah waren de vrome mensen die door Allaah werden gekozen om Zijn Profeet te
vergezellen. Dus zij verlieten de valse religie van hun voorvaders en vereenzelvigden zichzelf met de
Profeet, leerden direct van hem en vestigden met hem de eerste en beste islamitische gemeenschap
en droegen zijn leerstellingen nauwkeurig en volledig over aan andere mensen. Wanneer de moslims
de sahaabah tot hun ware rolmodellen maken, zullen zij geneigd zijn om de waarheid onpartijdig te
gaan zoeken en niet langer eigenwijs vast te houden aan vooringenomen sektes en wetscholen.
b. Het uitnodigen naar de zuivere religie
Een essentieel deel van het proces van welgemanierdheid is alle mensen -zowel moslims als nietmoslims- uit te nodigen naar de pure en onvervalste religie. Dit dient te gebeuren door goede
voorbeelden te laten zien, onszelf met goede manieren te bekleden en waardevolle, effectieve en 5
vriendelijke benaderingen te bewerkstellingen, welke van belang zijn vanwege de boodschap die we
dragen. Allaah zegt in soerah Aal-Imraan 3: 104:
En laat er uit jullie een groep voort komen die uitnodigt tot het goede en oproept tot
deugdelijkheid en (die) het verwerpelijke verbiedt, en zij zijn degenen die welslagend zijn.
Hierbij helpen is een plicht voor iedere moslim volgens zijn/haar beste vermogen,
zoals Allaah in soerah Al-Maaidah 5: 2 beveelt:
Ondersteun elkaar bij het goede (al birr) en taqwaa en help elkaar niet in zonde en
overtreding.
Dit is de enige weg om Allaahs acceptatie te verkrijgen en geluk en succes te bereiken.
Allaah zegt in soerah Al-Asr 103: 1-3:
Bij de tijd. Voorwaar, de mens lijdt zeker verlies. Behalve degenen die geloven en goede daden
verrichten en elkaar aansporen tot de Waarheid en elkaar aansporen tot geduld.
En dit is de manier om te midden van de gelovigen een ware en eerlijke compassie te vestigen die
een sterke, verenigende oorzaak ten grondslag heeft. Allaah zegt in soerah Aal-Imraan 3: 103:
En houdt jullie allen stevig vast aan het touw (de godsdienst) van Allaah en wees niet verdeeld.
c. De islamitische oplossing presenteren
Uitnodigen naar de waarheid houdt het vinden van realistische islamitische oplossingen voor
veelomvattende problemen in. Er is geen twijfel dat Allaahs leiding de enige allesomvattende weg is
voor het oplossen van problemen van de mensen zowel op individueel als maatschappelijk niveau.
Allaah zegt in soerah Al-Maaidah 5: 49:
En oordeel (O Muhammad ) onder hen met wat Allaah neer gezonden heeft, en volg niet hun
begeerten.
Waarlijk, we zoeken Allaahs leiding en hulp en we smeken Hem om ons in staat te laten zijn om
onszelf en onze gemeenschappen te zuiveren en op te voeden op een manier die Hem het meest
tevreden stelt. Aamien.
Inleiding6
Alleen hij (zal gebaat zijn), die met een zuiver hart naar Allaah komt.
(Soerah Ash Shuaraa 26: 89)
Alle lof is aan Allaah, De Enige Die het waard is om aanbeden te worden.
Moge Allaah Zijn Boodschappers onder Zijn engelen noemen.
De volgende verhandeling: Hoe verbeter je jouw hart, is vandaag nodig, vooral omdat weinigen de
zorg dragen om het te corrigeren. Als reactie op een dergelijke behoefte in de islamitische
gemeenschap, heeft de shaikh; Abu Islaam deze verhandeling voort gebracht.
Het originele ervan was een lezing die vijf jaar geleden in zijn moskee in Jordanië door hem aan de
studenten van kennis werd gegeven, waar ik bij aanwezig was. Na de klas vroeg ik om zijn
toestemming om het te vertalen en met de toestemming van Allaah was ik ertoe in staat om dit werk
van het Arabisch naar het Engels te vertalen. De reden waarom ik dit werk van de shaikh koos,
is vanwege de enorme behoefte aan het verbeteren van de ummah.
Ik vraag Allaah, De Ene, vrij verwijderd van tekortkomingen, de Meest Hoge, om mijn daden zuiver
voor Zijn nobele Gezicht te laten zijn en dat Hij het tot een voordeel voor mijzelf en mijn
moslimbroeders en zusters laat zijn in alle hoeken van de wereld. Moge Hij dit werk ook tot een
bewijs vòòr mij maken en niet tegen mij, op de Dag waarop noch kinderen, noch bezittingen iemand
tot voordeel zullen zijn, behalve voor degene die met en zuiver hart tot Allaah komt.
Ibn Radjab heeft over het vers Alleen hij (zal gebaat zijn), die met een zuiver hart naar Allaah
komt. (Soerah Ash Shuaraa 26: 89) gezegd:
Dit zuivere hart is degene die vrij is van alle ziekten, aantastingen en alle weerzinwekkende zaken.
Het is het hart dat niets anders dan liefde voor Allaah bevat, vrees voor Hem en vrees voor al datgene
dat hem zal distantiëren van Allaah.
(Djaamie al Uloom wal hikam, p. 71)
Ik bezocht de shaikh ook om hem om zijn biografie te vragen, waar hij op antwoordde:
Ik ga dat niet doen, schrijf eerder over mij wat je van mij weet en wat je van me gezien hebt.
Ik was onder de indruk van zijn uitspraak, omdat hij op geen enkele manier zichzelf prees of goed
over zichzelf sprak. Ik dank de nobele shaikh voor het tot stand brengen van dit werk en ik vraag
Allaah om hem te belonen. Alle voetnoten (*) zijn door mij toegevoegd.
De shaikh zijn biografie
De naam van de shaikh is Saaleh ibn Taaha Abdul Waahid. Hij is bekend als Abu Islaam
en werd in Egypte geboren. Daar studeerde hij met shaikh Abdul-Adhiem Badawie, de schrijver van
Al-Kietaab Al Wadjiez en een afgestudeerde van de Al Azhar universiteit van Egypte.
Shaikh Abdul-Adhiem onderwees in de moskee in een klein dorpje.
Hier was het dat shaikh Abu Islaam hem ontmoette en enorm veel voordeel haalde uit zijn kennis. 7
Op een dag had shaikh Abdul-Adhiem een droom waarin hij zag dat Abu Islaam een van zijn meest
vooraanstaande leerlingen was, die baat had bij zijn kennis. Hij vertelde hem hierover, waarop shaikh
Abu Islaam reageerde met het prijzen van Allaah. Sinds dat moment werd hij een vaste student van
de shaikh voor meer dan dertig jaar. In deze periode studeerde hij hadieth, fiqh en de usool ervan en
Arabisch. Jaren later migreerden beiden naar Jordanië, waar shaikh Abu Islaam nog steeds verblijft.
Hier ontmoetten zij beiden shaikh Al-Albaanie en hadden baat bij zijn rijkdom van kennis.
Later keerde shaikh Abdul Adhiem terug naar Egypte. Shaikh Al-Albaanie adviseerde Abu Islaam om
daar niet terug te keren, vanwege de vele ahaadieth die de grootsheid en zegeningen van leven in
Shaam aantonen. Hij adviseerde hem verder om in Jordanië te blijven om de moslims te onderwijzen.
(*Zie verder: Al Aqieda first if they onley knew, van shaikh Al-Islaam)
Hij verbleef daar en was negenentwintig jaar lang een leerling van shaikh Al-Albaanie, totdat hij stierf
(moge Allaah hem vergeven, rahmah met hem hebben en zijn graf tot een tuin maken van de tuinen
van Djannah).
Abu Islaam is nu de iemaam en de khatieb (spreker) van moskee Ibraahiem in het district van Al-Hadj
Hasan. Hij leidt ook wekelijkse klassen in fiqh, aqiedah en tafsier. Hij is ook de schrijver van vele
boeken. De meest bekende is: Al Aqieda tul awal wa low kaanoe ya lamoen.
(Aqieda first, if they onley knew) Shaikh Abu Islaam reist geregeld naar de Emiraten omwille van de
dawah.
Dankbetuiging van de vertaler
Alle lof is aan Allaah. Moge Hij lof, zegening en vrede aan Muhammad, zijn familie, zijn volgelingen en
zijn metgezellen sturen.
Ik dank Hem dat Hij mij toestaat om dit werk te vertalen en ik dank Hem ook om mij ertoe in staat te
stellen om met onze nobele shaikh te studeren. Ik vraag Allaah om hem te belonen evenals mijn
dichtbij zijnde en geliefde broeder Abu Taahirah ibn Muncey en zijn vrouw Umm Taahirah, die lange
en zware uren hebben besteed aan de editie van deze handeling. Ik zou Umm Shauwkaani ook willen
bedanken voor haar enorme inspanning en tijd om dit werk te typen en om mij aan te moedigen en
te helpen om de kennis van deze Dien te verspreiden. Moge Allaah haar belonen, vergeven en het
van haar accepteren en haar Zijn Paradijs schenken.
Ik wil mijn dichtbij zijnde broeder uit België Sulimaan ibn Haaroen ook enorm bedanken voor het
aanmoedigen en enorm helpen van mij, moge Allaah hem enorm belonen, evenals zijn moeder en
zijn familie. Ik zou Abdul Haqq Kofi willen bedanken voor het nakijken van dit werk en het corrigeren
ervan voor ons, moge Allaah hem belonen en ook Khalid Knight van de administratie van
Salafmanhaj.com en ik vraag Allaah om hem ook te belonen voor het ontwerpen van ons nieuwe kaft
voor dit boek. Ik adviseer alle muslimoen om Abdul Haqq en Khalid Knight hun site te bezoeken:
salafimanhaj.com omdat Allaah deze website met veel goeds heeft gezegend.
Ik zou ook mijn geliefde moeder, zus en familie willen bedanken voor hun steun en hulp.
Tot slot wil ik mijn geliefde broeder Yahyaa ibn Campbell bedanken, die mij door de jaren heen heeft
geholpen en aangemoedigd. Moge Allaah hem belonen, zijn positie in het Paradijs verheffen
en hem op laten rijzen met onze geliefde profeten.8
Ik vraag Allaah om hen allen standvastig te maken in deze grootse religie en hen te laten behoren tot
degenen die het Gezicht van de Meest Hoge zullen zien. Ik vraag Allaah om dit werk van mij te
accepteren en om mij mijn fouten te vergeven en dit werk tot een voordeel voor mijzelf en mijn
broeders en zusters te maken. Ik zou ook deze kans willen nemen om mijn broeders en zusters,
evenals mijzelf te adviseren om te praktiseren wat wij leren en er hard naar te streven om Allaah om
Allaah altijd tevreden te stellen. Als iemand mij in verband met dit werk of bepaalde persoonlijke of
privézaken, of vragen wil benaderen, waarvan zij willen dat ik die aan de shuyuukh hier in Jordanië
stel; zoals: shaikh Alie, shaikh Saliem, shaikh Mashoer Hasan, shaikh Musa Nasr, shaikh Hussain al
Awaysha, shaikh Abu Islaam of shaikh Ussar, de Arabische taalkundige, benader mij dan per mail:
Talib_Jordan@hotmail.com
Taalib ibn Tyson, Amman, Jordanië, 1 juli 2008
Aantekening van de uitgever
Broeders en zusters, de zaak van het hart is geen lichte zaak, dus als wij allen aandacht schenken aan
de verbetering ervan, zal de ummah hierdoor verbeteren. We dienen het belang van het hart te
belichten, zodat ieder van ons zijn hart voor zijn ogen plaatst en er dag en nacht aan werkt om het te
verbeteren.
Wij herinneren jullie eraan dat het hart een stuk vlees in het lichaam is dat het bloed helpt om te
stromen en als het zou stoppen dan zou het hele lichaam automatisch sterven.
Het hart is een van de redenen voor geluk in dit leven en het volgende leven en is tegelijkertijd een
reden voor wroeging en een triest leven.
De Boodschapper van Allaah heeft gezegd:
Waarlijk, er is een stukje vlees in het lichaam. Als het goed is, dan zullen de daden goed zijn
en als het corrupt is, dan zullen de daden corrupt zijn. Waarlijk, het is het hart.
Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim
Abu Islaam
Hoe kun je jouw hart verbeteren?
Wij prijzen Allaah, Die ons begunstigd heeft en ons heeft laten samen komen in een masdjid
(moskee) van de masaadjid van Allaah en deze zegening is inderdaad van Allaah.
Wij vragen Allaah om ons allen èèn te laten zijn, zoals Hij ons in deze masdjid heeft verenigd
en om ons ook in de hoogste plek in het Paradijs te herenigen.
Wij vragen Allaah om succes en ikhlaas (oprechtheid) in onze uitspraak met wat wij leren.
Ons voorgenomen onderwerp van vandaag heet: Hoe verbeter je jouw hart.
Broeders en zusters, wij leven in vreemde tijden, ik zweer dat het verbeteren van zaken eerst begint
bij het verbeteren (zuiveren) van het hart van haat, afgunst en van onderlinge onenigheid. 9
Als gevolg van deze gebreken heeft de vijand ons overwonnen. Waarom? Omdat zij zien dat wij heel
zwak en verdeeld zijn geworden.
Een van de redenen waarom wij in een dergelijke toestand verkeren is omdat onze harten ziek zijn
geworden, of vanwege de ziekte van verlangens of onzekerheid. Allaah spreekt over de ziekte van
verlangens wanneer hij in soerah Al-Ahzaab 33: 32 zegt:
Wees niet zacht in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is,
(van hypocrisie of slecht verlangen naar onwettige omgang) begeerte gaat voelen.
Zieke verlangens hebben ervoor gezorgd dat we onze gebeden hebben verlaten, evenals onze Dien
(religie), want onze harten zijn gevuld met het ophopen van bezittingen en het uitgeven aan
wereldse bezittingen waar zo naar verlangd wordt. Kijk naar ons; alles waar we druk mee bezig zijn
is geld om onze verlangens te bevredigen!
De andere ziekte is die van twijfel; onzekerheid. Vanwege een gebrek aan ilm (kennis) ervaren we
twijfels in onze harten. Als resultaat hiervan zijn we in groepen verdeeld, zwaarden zijn naar onze
leiders getrokken, kufr (ongeloof) is over elkaar uitgesproken, zelfs tot het punt dat iemand kufr over
zijn eigen ouders uitspreekt en het gebed in de moskee is verworpen.
In soerah Al-Baqarah 2: 10 zegt Allaah over de ziekte van twijfel:
In hun harten is een ziekte (van twijfel en hypocrisie) en Allaah heeft deze ziekte laten
toenemen.
Als een student van ilm (kennis) met iemand zit die aan zulke beschrijvingen voldoet,
zal hij gemakkelijk de ziekte van verdeeldheid, haat en afgunst bemerken. Onze huidige situatie heeft
ervoor gezorgd dat onze vijanden ons hebben overwonnen, verslagen en vernederd.
Zij hebben onze zwakte uitgebuit en hebben meedogenloos geïnvesteerd om onze twijfels,
verwarring en onderlinge verdeeldheid toe te laten nemen. Zij bereiken dit door ons versierde
verlangens voor te schotelen zoals de televisie, satelliet, geld en vrouwen. Deze zijn toegevoegd aan
onze zwakte en als resultaat hebben zij de overhand over ons.
Broeders en zusters, de zaak van het hart is geen onbelangrijke zaak. Als wij allen aandacht zouden
besteden aan de verbetering ervan, zou de ummah erdoor verbeterd worden.
Het resultaat van een onverbeterd hart is zichtbaar bij degenen die over djihaad spreken terwijl zij
naast de masdjid wonen en hun gebeden niet verrichten. Ik zeg tegen en dergelijk persoon:
O jij die over djihaad spreekt, waar was jij met het fadjrgebed? We hebben je niet in de
bijeenkomsten van kennis gezien of de bijeenkomsten waarin de Quraan wordt geleerd.
Waarom? Omdat jouw hart corrupt is geworden.
Het is voor ons nodig om het belang van het hart te begrijpen, zodat ieder van ons zijn eigen hart
voor zijn ogen plaatst en er dag en nacht aan werkt om het te verbeteren.10
De eerste zaak, als het over het hart gaat, is dat het een orgaan in het lichaam is dat de bloedstroom
beheerst en als het zou stoppen zou het lichaam automatisch sterven. Het hart is een van de redenen
voor geluk in dit leven en de volgende. Tegelijkertijd is het een reden voor een spijtig leven.
De Boodschapper van Allaah heeft gezegd:
Waarlijk, er is een stukje vlees in het lichaam. Als het goed is, dan zullen de daden goed zijn
en als het corrupt is, dan zullen de daden corrupt zijn. Waarlijk, het is het hart.
Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim
Het lichaam waarvan het hart iemaan (geloof) en de juiste geloofsleer (aqiedah) bezit,
zal veel voordeel in zijn leven verkrijgen. Dit zal een dergelijk persoon leiden naar het verrichten van
gehoorzame daden, zoals het neerslaan van zijn blik in de straten, alleen luisteren naar datgene waar
Allaah tevreden mee is en alleen datgene met zijn tong zeggen wat goed is.
Zijn hele leven wordt daardoor een leven waar zijn Heer tevreden mee is.
De vergelijking van een hart dat zuiver en sterk is, kan worden vergeleken met een rechtvaardige
commandeur die rechtvaardige soldaten produceert. Hieruit blijkt dat een rechtvaardig hart alleen
rechtvaardige daden produceert. Als het hart ziek is, zal het hele lichaam ook ziek zijn.
Een dergelijk hart zal neigen naar zaken zoals muziek, roken en ander soort zonden.
De tweede zaak, in verband met het hart, is dat het een middel is om kennis te vergaren.
Deze kennis kan verkregen worden door te luisteren, observeren en te bevestigen met het hart.
Ieder van ons kwam ter wereld zonder iets te weten. Laten wij niet denken dat iemand als een
geleerde (an aalim) werd geboren, men dient eerder kennis te vergaren.
Wij streven er met al onze kracht naar om (wereldse) kennis te vergaren en een niveau of diploma
of doctoraal te behalen, wat onvoldoende is bij Allaah. Wanneer het aankomt op het leren van deze
mooie Dien (religie), dan doen wij maar heel weinig moeite. Allaah zegt in soerah An-Nahl 16:78:
En Allaah bracht jullie uit de buiken van jullie moeders voort, terwijl jullie niets wisten.
En Hij gaf jullie het gehoor en het zien en de harten. Hopelijk zullen jullie dankbaarheid tonen.
Dit is de reden waarom Allaah ons het gehoor, het zicht en een hart heeft gegeven.
Wij gebruiken ze echter niet voor het verkrijgen van kennis en hierdoor vallen we in zonden,
wat een misdaad is. Dit zijn allemaal gunsten van Allaah, waar wij op de Dag des Oordeels zonder
twijfel over zullen worden ondervraagd. Dus het hart is een middel om over deze grote Dien (religie)
na te denken en het te begrijpen.
Ten derde is het hart de plek van intenties. De Boodschapper heeft in de Sahiehain gezegd:
Alle daden zijn volgens hun intentie. 11
Van hieruit vraag ik jullie; waar komen intenties oorspronkelijk uit voort? Is het niet uit het hart?
Als onze intenties, die uit onze harten voort komen zuiver zijn en als wij alleen Allaah Zijn
tevredenheid zoeken, dan zal Hij op de Dag der Opstanding onze daden accepteren.
Dit kan met een hadieth worden aangetoond die in Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim is
verzameld, waarin drie mannen in een grot vast zaten. Zij smeekten Allaah met hun rechtvaardige
daden en Allaah beschermde hen tegen de dood. Waarom? Omdat hun ikhlaas (oprechtheid) voor
Allaah was, wat het belang van vrome daden aantoont en hoe het een persoon kan veilig stellen in
dit leven en in de volgende.
Als de daden voor anderen dan Allaah worden vericht zullen ze door Hem op de Dag des Oordeels
worden verworpen. De hadieth die door Muslim en Bukhaarie is verzameld, informeert ons over drie
mannen die op de Dag des Oordeels als eersten door vuur zullen worden verteerd.
De eerste man zocht naar kennis en gaf fataawa (religieuze uitspraken) zodat men zou zeggen dat hij
een geleerde was. Aan diegene zal gevraagd worden waarom hij kennis vergaarde en onderwees en
fataawa gaf en dan zal diegene zeggen dat hij dat deed om Allaah Zijn tevredenheid te verkrijgen,
waarna gezegd zal worden dat hij loog en dan wordt er bevolen dat hij naar het Vuur wordt gesleept
en erin wordt gegooid. De tweede man was degene die op Allaahs Pad vocht, zodat er gezegd zou
worden dat hij een dappere strijder was, dus aan hem zal ook gevraagd worden waarom hij dat deed
en hij zal antwoorden dat hij dat deed om Allaahs Gezicht te zoeken. Dus zal er tegen hem gezegd
worden dat hij loog, en dat hij alleen vocht zodat men zou zeggen dat hij een dappere strijder was.
Dan zal hij naar het Vuur worden gesleept en erin worden gegooid. De derde man zal iemand zijn die
sadaqah (liefdadigheid) weg gaf voor Allaahs Zaak, dus er zal ook aan hem worden gevraagd waarom
hij dat deed en hij zal zeggen dat hij het voor Allaahs Zaak deed. Er zal gezegd worden dat hij het
weg gaf om vrijgevig genoemd te worden, dus er zal bevolen worden dat hij naar het Vuur moet
worden gesleept en erin worden gegooid. (Zie voor de exacte bewoording de hadieth in de
Sahiehain)
Zoals we kunnen zien, werden alle daden verworpen vanwege het gebrek aan ikhlaas.
Degenen die daden verrichten voor anderen dan Allaah zullen tot de vooraanstaanden behoren die
in het Vuur zullen branden, zoals het geval zal zijn met de drie die in de hadieth worden genoemd.
De drie mannen in de grot werden juist gered, omdat Allaah hun daden accepteerde.
Een persoon zal verantwoordelijk worden gehouden op basis van zijn intentie. Ook als hij de intentie
had om een slechte daad te verrichten, maar werd tegengehouden om het daadwerkelijk te doen
(niet vanwege zijn eigen keuze), de Boodschapper heeft gezegd:
Wanneer twee moslims elkaar ontmoeten en tegen elkaar vechten of met hun zwaarden in een
strijd met elkaar verwikkeld zijn, zijn beiden gedoemd naar de Hel te gaan. Dus er werd gezegd:
O Boodschapper van Allaah, wat degen betreft die doodt; het is begrijpelijk waarom hij in de
hel is, maar waarom de gedode? Hij antwoordde: Hij verlangde ernaar om zijn tegenstander te
doden.
Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh-Muslim12
De gedode man die in deze hadieth wordt genoemd had de intentie om zijn tegenstander te doden,
maar werd tegen gehouden om dat te doen.
De vierde zaak, wat betreft het hart, is dat het de plek is van de Quraan, het bewijs hiervoor vinden
we in Allaahs uitspraak in soerah Ash-Shuaaraa 26: 192-194:
En voorwaar, het (de Quraan) is een openbaring van de Heer der werelden,
waarmee de getrouwe ruh (de engel Djibriel) neerdaalde;
op jouw hart (O Muhammad), opdat jij tot degene die waarschuwen behoort.
Wij vragen ons zelf vaak af waarom we (de Quraan) niet kunnen onthouden.
Waarom is het zo moeilijk? Omdat onze harten ziek zijn geworden.
Dus als het hart dag en nacht naar muziek en zondige uitspraken luistert en als het corrupt is met het
kwade van deze dunya (wereldse leven), hoe kunnen wij dan de Quraan onthouden?
Als je een kop met water vult en vervolgens thee, melk en meer water erbij doet, waar gaat het dan
naar toe? Broeders en zusters, het hart is de plek van de Quraan en het is belangrijk om het zuiver te
houden van alle vormen van corruptie als wij echt de Quraan willen onthouden.
Ten vijfde is het hart de plek waar Allaah naar kijkt. Hij kijkt niet naar ons uiterlijk, noch naar onze
kleren. De Boodschapper heeft in Sahieh Muslim gezegd:
Allaah kijkt niet naar jullie lichamelijke verschijning, maar Hij kijkt naar jullie harten en daden.
Allaah houdt er niet van om in onze harten haat, shirk (afgoderij) afgunst en alle andere gif soorten
te zien. Hij houdt er eerder van om onze harten zuiver, puur en vol taqwaa (nederigheid) en liefde te
zien. Hij kijkt naar onze harten en daden of zij overeenstemmen met de soennah van de
Boodschapper. Allaah zegt in soerah Al-Araaf 7: 26:
O Kinderen van Aadam, voorzeker, Wij hebben voor jullie kleding neer gezonden om jullie
schaamte te bedekken en als een versiering en het kleed van taqwaa (Allaah vrezen) dat is het
beste.
Met veel spijt hoe dan ook, schenken wij speciale aandacht aan ons uiterlijk,
maar we zorgen er niet voor dat we het innerlijk; dat wil zeggen het hart, zuiver houden voor Allaah.
Ten zesde is het hart het centrum van taqwaa. Wij horen altijd over mensen die zeggen:
Maar shaikh, iemaan (geloof) is in het hart! Voor hen zijn de baard, de gebeden en de hidjaab
(bedekking van de vrouw) niet belangrijk. De meest belangrijke zaak voor hen is datgene wat in het
hart is.13
De Boodschapper legde in een overlevering uit wat er precies in het hart is:
De Boodschapper wees naar zijn hart en zei: At-taqwaa is hier, en hij zei drie keer:
At-taqwaa is hier, at-taqwaa is hier, at-taqwaa is hier.
Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim
Allaah beschrijft de muttaqoen (degenen die Allaah vrezen) als degenen die geven, hun harten
vrezen en zij competeren met elkaar in het verrichten van goede daden. Aaishah heeft gezegd:
De Boodschapper zei: Nee, o dochter van As-Siddieq. Het zijn degenen die geven en Allaah
vrezen, van hen zal Allaah hun daden accepteren.
Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim
Want taqwaa stamt van het hart, dit toont het belang aan dat eraan moet worden gegeven.
Ten zevende is het hart een zegening van Allaah en Hij zal ons erover vragen op de Dag des Oordeels.
Allaah zegt in soerah Al-Israa 17: 36:
Waarlijk, het gehoor, en het zicht en de harten; allen zullen ondervraagd worden.
O moslim, het is een bewijs in dit vers dat Allaah jou over jouw hart -en dat is zeker- zal ondervragen.
Ten achtste is het hart een plek van ziekte. Allaah zegt in soerah Al-Baqarah 2: 10:
In hun harten is een ziekte en Allaah heeft hun ziekte laten toenemen.
De ziekte van het hart dat in het vers hierboven wordt genoemd is die van twijfel en hypocrisie.
Allaah zegt ook in soerah Al-Ahzaab 33: 32:
Wees niet zacht in jullie manier van spreken (o vrouwen), waardoor degene in wiens hart een
ziekte is, (van hypocrisie of slecht verlangen naar onwettige omgang) begeerte gaat voelen,
maar spreek op een respectvolle manier.
Als het hart ziek wordt en eventueel sterft, zal een dergelijk persoon afdwalen.14
Ten negende verandert en draait het hart. Dit is de reden waarom het qalb wordt genoemd.
(*Het Arabische woord qalb betekent hart en stamt van het woord qalaba wat draaien
betekent. Qalb verwijst daarom naar draaien en dat de gevoelens ervan veranderen.
Voor verdere verwijzing zei: Arab Dictionary Lisaanul Arab vol. 1. P. 804. Van Ibn Mundhir.
Zie ook: Qaamoosul Muheet p. 130)
Als iemand bijvoorbeeld uren lang voor een televisie zit en niet bidt, verandert diegene van een staat
van geloof naar ongeloof. Het is voor ons verplicht, o moslimbroeders en zusters, als wij het complot
van de niet-moslims die oorlog en strijd tegen ons voeren inzien, dat wij steviger in onze Dien
(religie) staan; onze iemaan vergroten en erin geloven dat Allaah een weg voor ons zal openen.
Kennis hebben over het belang van het hart zal ons helpen om het te verbeteren.
Maar wat houdt ons tegen om dat te doen? Waarom stoppen we niet met roken broeders?
Vanwege de ziekte van het hart. Waarom bidden we geen fadjr in de masdjid?
Waarom scheren we onze baarden? Waarom verlaten onze vrouwen het huis terwijl ze niet correct
gekleed gaan? Waarom slapen we de hele nacht door, zonder het nachtgebed te bidden?
Wat houdt ons tegen om onze zakaah (liefdadigheid) te betalen? Wat houdt ons tegen om onze
winkels te sluiten wanneer de tijd voor het gebed is aangebroken, zodat wij bidden?
Wat houdt ons tegen om het Boek van Allaah te leren en de situatie met een broeder of zuster te
verbeteren waar wij de afgelopen tien jaar geen aandacht aan hebben besteed?
Wat houdt ons tegen om goed te doen met onze ouders? Het antwoord op al deze vragen is
ongetwijfeld dat onze harten ziek zijn geworden. Iedereen die zich bewust is van zijn of haar fouten
of tekortkomingen, moet beginnen met het te verbeteren en als dit lukt, zal hun hele leven
veranderen. We moeten onze ogen verbeteren, onze harten, onze hoofden (gedachten) en handen
en dan zullen we zien dat onze harten verbeterd worden; schoon en puur, zoals de Boodschapper
in een overlevering in de Sahiehain heeft gezegd:
In de zoon van Aadam bevindt zich een stuk vlees, als het goed is zijn de daden goed
en als het corrupt is, zijn de daden corrupt, waarlijk, het is het hart.
DE TWEEDE LEZING
Dus broeders en zusters, kunnen we het enorme belang van onze harten zien?
Men dient zijn hart voor zijn ogen te plaatsen en het dag en nacht te verbeteren.
O moslim, hoe wordt het hart verbeterd? Hoe verbetert ieder van ons zijn hart?
De verbetering van het hart kan worden verwezenlijkt door ten eerste naar Allaah terug te vliegen
voor steun en hulp. Het is van Allaah dat alle hulp en steun afkomt. Wij dienen Hem aan te roepen
via ons smeekgebed (duaa), wat helaas, heel spijtig velen van ons achterwege hebben gelaten.
Allaah zegt in soerah Ghaafir 40: 60:
(En jullie Heer zei:) Roep Mij aan, Ik zal jullie verhoren.15
Allaah zegt ook in soerah An-Nisaa 4: 32:
En vraag Allaah om Zijn gunst.
Ik zweer jullie dat als je naar je vriend zou gaan en hij zou zeggen: Vraag wat dan ook aan mij en ik
zal het je geven en hij gaat door met dit aanbod totdat je het accepteert, het hem na een bepaalde
tijd begint te belasten, totdat hij eventueel stopt om aan jouw verzoek te voldoen.
Bij Allaah, Die alles wat in de hemelen en de aarde is bezit, is dit is niet zo!
Wanneer Hij zegt: Roep Mij aan, vraag Mij om Mijn zegeningen, Ik zal jou beantwoorden,
dan is dit onbeperkt! De Boodschapper heeft ook over duaa gezegd:
Duaa baat datgene wat neer gezonden is en wat niet neer gezonden is.
Hasan verklaard door shaikh Al-Albaanie, zie: Sahieh Al-Djaamia 3409
*Deze hadieth toont aan dat duaa invloed heeft op gebeurtenissen die Allaah plaats laat vinden
en dat duaa datgene wat niet plaats vindt kan voorkomen.
Degenen die niet vanuit hun verlangens spreken, bekennen zij niet dat duaa (smeekgebed) helpt?
Om deze reden dienen wij veel duaa te maken. Als je een echtgenote nodig hebt, vraag Allaah er dan
om. Als je arm bent, vraag Allaah om rijkdom. Als je ziek bent, vraag Allaah om jou te genezen.
Er zijn veel verzen in de Quraan die over profeten van Allaah spreken die duaa tot Hem verrichtten
en Hij beantwoordde hen. De Profeet Ayoeb bijvoorbeeld, die ziek was, maakte duaa en Allaah
beantwoordde hem. Zakaariyah, die geen kinderen kon krijgen, maakte duaa en Allaah verhoorde
zijn gebeden. Yuunus, die in de buik van de walvis was, vroeg Allaah en Hij antwoordde hem.
Iedere moslim moet regelmatig duaa maken en speciaal voor zijn hart. De gelovigen smeken Allaah,
zoals Hij ons heeft geleerd in de Quraan. In soerah Aali-Imraan 3: 8 staat:
(Zij zeggen:) Onze Heer, laat onze harten niet afwijken nadat U ons geleid heeft
en schenk ons van Uw kant rahmah. Voorwaar, U bent de Schenker.
Wij dienen Allaah voortdurend te smeken om onze harten te beschermen tegen afdwaling.
Hoeveel moslims hebben tegenwoordig dit vers onthouden? We moeten ons altijd bewust zijn van
het feit dat de harten van de zonen van Aadam tussen de Vingers van Allaah zijn en Hij draait ze zoals
Hij wil. Om deze reden maakte de Boodschapper vaak de duaa:
O Draaier van de harten, maak mijn hart standvastig met gehoorzaamheid aan U!
Sahieh verklaard door shaikh Al-Albaanie in Sahieh al-Djaamiah 7988
En in een andere overlevering:16
O Draaier van de harten, maak mijn hart standvastig op Uw Dien (religie).
Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie in At-Tirmidhie
Vandaag hebben de moslims deze duaa nodig, vanwege de verschillende soorten fitnah
(beproevingen) om ons heen. In een andere hadieth maakte de Boodschapper de volgende
duaa:
Ik ben Uw dienaar, maak mijn hart tevreden met de Quraan en laat het een licht in mijn borst zijn
|