Foto
Een interessant adres?
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Blog als favoriet !
Foto
Archief per maand
  • 04-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
  • De mot
  • Meester ziet u die?
  • Het meisje met haar engelen!
  • De zegeningen van Bismillah
  • Als allah dat wilt
  • tiener moeder
  • wees verstandig
  • tajweed lessen
  • de naiefe jonge en de slimme jongen
  • soms
  • wat is politiek
  • DE RUQYA ZONDER GELD BEVAT MEER ZEGENINGEN
  • Soms heb je die beproeving nodig
  • de jood die 3 vragen stelde
  • zestig manieren om de Liefde van je vrouw te houden
  • mijn moeder
  • De Liefde & Barmhartigheid van Allaah Azza wa Djall‏
  • bn al-Qayyim (rahimahullaah) says:
  • De Hiedjra (Emigratie omwille van Allaah)
  • ik gaap erg veel tijdens het gebed
  • De waarde van een moeder
  • vragen te stellen over iets dat mijn dwars zat.
  • dit verhaal schreef ik toen ik even alleen wilde zijn
  • Mijn leven is heel erg veranderd na gisteren.
  • Een glas melk
  • en jonge man met 3 vragen
  • JE BENT ONBETAALBAAR VOOR DIEGENE DIE VAN JE HOUDEN
  • Het lezen van de koran
  • Moeilijke tijden
  • HET EERBIEDIGEN VAN OUDERS: VERHAAL MET MORAAL
  • oordeel niet te snel
  • DE WIJZE MAN
  • Hij reciteerde de Qoraan
  • Aisha en haar Parels
  • de zwarte vrouw.
  • A King With Four Wives
  • Armoede / Rijkdom
  • Type Ticket: Enkeltje
  • De waarde van een moeder
  • en zuster die dit schreef voor mij Parel in Islam ... Dat ben jij! mijn lieve zuster
  • De smaak van het snoep..."
  • Een plaats
  • My heart full of compassion
  • Say there's a weak spot
  • Time is ticking very fast en verdwaald zijn we
  • Het werk van Allaah,
  • She smliled...
  • Moeders en dochters
  • Ik groeide op tot een volwassen meid,
  • Isn't the woman there my sister
  • Een zus met wie je alles kan delen.
  • Jij kwam in mijn leven
  • Dank je voor de duizend dingen,
  • vriendschap
  • ben ik dan zo verwend?
  • Salaam oe alaikoem
  • Mysterieuze ziekte verandert jongen langzaam in skelet
  • Wilders roept moslims op islam te verlaten
  • Daar stond ze dan.
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk.
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • het verhaal van natasja chiafele het verhaal van en bekeerde
  • Vrouwenemancipatie,
  • Zijn mannen en vrouwen gelijk?
  • Hoe zou het zijn die eerste keer?
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • en meisje in de spiegel
  • wonderen van de
  • download de flyers en deel ze uit
  • laatste nieuws van de dawah centrum in suriname
  • dawah project suriname
  • gapen tijdens gebed
  • hoe verbeter jij jou hart
  • de dawah project in suriname
  • het witr gebed
  • De Sadjdah voor vergeetachtigheid
  • tijd plaats kleding en soorten gebeden
  • Het verhaal van de adzaan
  • de woedhoe
  • shahada/geloofsgetuigenis
  • wat is islam?
  • Brief van een jongen
  • Woorden gericht aan de oprichtster maimunah van der heiden
  • gedichten 7
  • gedichten 6
  • gedichten 5
  • gedichten 4
  • gedichten 3
  • gedichten 2
  • gedichten
  • De gunsten van du'aa & dhikrullaah
  • Totdat jullie terugkeren naar het praktiseren van jullie deen
    Zoeken in blog

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Mailinglijst

    "Wil je op de hoogte geworden houden van alle updates van deze website, schrijf je dan nu in voor de emaillijst:


    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
    Een interessant adres?
    Een interessant adres?
    Welkom op mijn blog. geniet en leer van de verhalen op mijn website
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    als je en lezing zou geven,waar zou jij het over hebben?
    engelen
    het hiernamaals
    het paradijs
    de hel
    Allah
    de soorten geloven en het boek
    het leven van de profeten
    tawba en taqwa verrichten
    de wetenschapelijke onderzoeken
    djins en de shayjtaan
    iets anders
    Bekijk resultaat

    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • www.compassion-in-islam.com
  • 1001gedichten.nl
  • risala.nl
  • forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    info islam

    welkom op de site met info over de islam
    26-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoe verbeter jij jou hart
    SHAIKH ABU ISLAAM SAALEH BIN TAAHA ‘ABDUL-WAAHID

    Vertaald naar het Engels door Taalib ibn Tyson al Britaanie


    Vertaald naar het Nederlands door Um Sadjaad

    Introductie
    In de Naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle
    Alle lof en dank is aan Allaah, de Heer van de hemelen en de aarde en alles wat bestaat.                                   
    De Heer van het universum, Die de beste beloning geeft aan degenen die Hem vrezen                                   
    en groot verlies aan de overtreders. We prijzen Hem en smeken Hem om Zijn hulp en vergeving.                                                 
    We zoeken toevlucht bij Hem tegen het slechte in onszelf en het slechte in onze daden.                                      
    Degene die door Allaah is geleid kan door niemand misleid worden en degene die misleid is door 
    Allaah kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat niemand het recht heeft om aanbeden te 
    worden, behalve Allaah Alleen. Verder getuig ik dat Muhammad -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-                  
    Zijn ware Profeet en Boodschapper is, de leider van de Boodschappers en leidraad van de gelovigen. 
    Wij plaatsen al het vertrouwen in Allaah Alleen, Allaah is voldoende voor ons en Hij is de beste 
    Helper. Er is geen kracht om het slechte te weerstaan behalve via Allaah, noch enige kracht om goed 
    te doen behalve via Hem Alleen. Moge Allaah Zijn vrede en zegeningen aan de laatste Profeet 
    Muhammad  schenken en aan zijn nobele en pure familie en aan al zijn nobele metgezellen en 
    degenen die zijn voetstappen volgen tot aan de Dag des Oordeels.                                                                                  
    Allaah, de Verhevene zegt in soerah Aal-‘Imraan 3: 102:
    “O jullie die geloven, vrees Allaah vol ware godsvrees voor Hem,                                                                                               
    en sterf niet anders dan als moslims.”2
    En in soerah An-Nisaa’ 4: 1: 
    “O mensen, vrees jullie Heer Die jullie uit een enkele ziel schiep.                                                                                            
    En Die daaruit zijn echtgenote schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voort 
    komen. En vrees Allaah in Wiens naam jullie elkaar (om hulp) vragen.                                                                                      
    En onderhoud de familiebanden. Voorwaar, Allaah is de Waker over jullie.”  
    “O jullie die geloven! Vrees Allaah en spreek (altijd) de waarheid.                                                                                  
    Hij zal jullie aansporen tot het verrichten van goede daden en jullie zonden vergeven.                                                         
    En wie Allaah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt; waarlijk, die heeft een geweldige triomf 
    behaald.”                                                                                                                                                                                 
    Soerah Al-Ahzaab 33: 70-71                                                                            
    De meest waarachtige spraak is die van Allaahs Boek (de Qur’aan) en de beste leiding is die van 
    Muhammad -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-. Het ergste kwaad zijn toevoegingen en iedere 
    toevoeging (in religie) is een bid’ah en iedere bid’ah is een misleiding en iedere misleiding en iedere 
    vorm van misleiding is in het vuur.
    Onze missie: zuivering en welgemanierdheid
    Het juiste islamitische geloof en de juiste islamitische daden dienen van Allaahs Boek en de soennah 
    van Zijn Boodschapper  af te stammen en dienen geleid te worden door de kennis en het begrip 
    van de sahaabah. (de metgezellen van de Profeet) Dit is het duidelijke pad van leiding dat Allaah voor 
    de mensen heeft geschetst en dat leidt naar hun onmiddellijke en fundamentele succes en geluk. 
    Helaas zijn de meeste moslims in verschillende mate van dit prachtige pad weg gegaan.                                        
    Dus dient ieder serieus werk om de islaam weer onder de moslims tot leven te brengen twee 
    elementen te bevatten:
    1) Zuivering: het proces om dit pad van belemmeringen en onduidelijkheden te zuiveren en 
    mensen er naar toe te leiden.
    2) Welgemanierdheid: het regelmatige, aanhoudende proces van mensen leren hoe op dit pad 
    te leven en eraan trouw te blijven en zich aan haar bevelen te houden.
    Deze twee elementen waren centraal in de Profeet’s  missie. In soerah Ad-Djumu’ah 62: 2 staat:
    “Hij is Degene Die bij degenen die ongeletterd zijn een Boodschapper  uit hun midden zond, 
    die hun Zijn verzen voordroeg, en die hen reinigde, en die hen het Boek en de Wijsheid onderwees, 
    terwijl zij daarvoor in duidelijke dwaling verkeerden.”3
    Hierdoor realiseren we ons de noodzaak om aan het Nederlands sprekende publiek verantwoorde 
    schrijfwerken aan te bieden die het begrip van islaam verbeteren. Het presenteren hiervan omvat 
    twee aspecten:
    1) Gezuiverde islamitische leerstellingen.
    2) Praktische leidraad om ze toe te passen.
    Waarlijk, dit is de missie die we aannemen en dit schrijfwerk is een nederige stap in die richting.
    1) Zuivering
    Zuivering (of ‘tasfiyah’) is vereist met betrekking tot onze bronnen van islamitische kennis,                                
    ons geloof en onze praktijken. 
    a. Het zuiveren van onze bronnen van kennis
    Overleveringen die vals aan de Profeet  of zijn metgezellen zijn toegeschreven mogen niet als 
    bronnen van kennis of basis voor daden worden gebruikt. In feite behoren dit soort overleveringen 
    tot de voornaamste oorzaken van het afwijken van de ware islaam. Daarom is het zuiveren van onze 
    kennis van de zwakke en bedachte overleveringen een essentiele taak die volledig in onze studie en 
    ons onderwijs moet worden opgenomen. Rasuulullaah  prees degenen die er naar streven om de 
    islamitische kennis te zuiveren toen hij zei:
    “Deze kennis zal door de betrouwbare individuen van iedere generatie worden gedragen.                                     
    Zij zullen er de wijzigingen van de extremisten, de leugens van de leugenaren en de verkeerde 
    interpretaties van de arrogante uit weg halen.”                                                                                                               
    Al-Baihaaqie, Ibn ‘Adiyy en anderen, overgeleverd door Abu Hurairah, Ibn Mas’ud en andere 
    metgezellen. Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie. (‘Mishkaat ul-masaabih’ nr. 239)
    b. Ons geloof zuiveren  
    Het geloof van vele moslims is besmet met de misverstanden die van filosofische argumenten komen 
    en onislamitische meningen. Daarom vraagt het nodige zuiveringsproces het zuiveren van ons geloof 
    zodat het alleen gebaseerd is op betrouwbare teksten van de Qur’aan en de soennah en schoon is 
    van iedere vorm van shirk (iets of iemand naast Allaah plaatsen). Zo was het geloof van de sahaabah 
    welke Allaah heeft geprezen in soerah Al-Baqarah 2: 137:
    “Als zij dan geloven in het gelijke van waarin jullie geloven, dan volgen zij waarlijk de leiding.” 
    c. Onze daden zuiveren4
    Veel moslims mengen hun religieuze praktijken en daden van aanbidding met bid’ahs (toevoegingen) 
    die niet door Allaah of Zijn Boodschapper  zijn goed gekeurd. Daarom is er een enorme 
    inspanning nodig om de daden van aanbidding van de moslims zo te zuiveren dat ze zich aanpassen 
    met betrouwbare teksten van de Qur’aan en de soennah, met het begrip en het praktiseren van de 
    sahaabah en het verwerpen van bid’ahs. Dit is het enige acceptabele pad van leiding,                                                
    zoals Allaah in soerah An-Nisaa’ 4: 115 zegt:
    “En wie de Boodschapper  tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een 
    andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd 
    had en Wij zullen hem in de Hel binnen leiden. En dat is de slechtste bestemming!”
    2) Welgemanierdheid
    Welgemanierdheid (of ‘tarbiyyah’) is om ons geloof en onze daden op zuivere kennis te vestigen. 
    Tarbiyyah gaat hand in hand met zuiveren.
    a. Ware volgelingen van de eerste drie generaties metgezellen worden.
    De bovenstaande discussie over het zuiveren van ons geloof en onze daden, dient te worden 
    uitgebreid met het opvoeden van onszelf en onze gemeenschap volgens de zuivere leringen,                          
    waarbij we ernaar dienen te streven om ware volgelingen te worden van onze grote salaf;                                     
    de sahaabah. In soerah At-Tawbah 9: 100 zegt Allaah:
    “En de allereerste (moslims) van de muhaadjiroen (emigranten vanuit Makkah)                                                           
    en de Ansaar (bewoners van Madinah die de muhaadjiroen hielpen)                                                                                                      
    en degenen die hen volgden in goede daden: Allaah heeft welbehagen met hen en zij hebben 
    welbehagen met Hem. Hij heeft voor hen Tuinen (in het Paradijs) bereid waar onder door de 
    rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwig levenden. Dat is de geweldige overwinning.”
      
    De sahaabah waren de vrome mensen die door Allaah werden gekozen om Zijn Profeet  te 
    vergezellen. Dus zij verlieten de valse religie van hun voorvaders en vereenzelvigden zichzelf met de 
    Profeet, leerden direct van hem en vestigden met hem de eerste en beste islamitische gemeenschap 
    en droegen zijn leerstellingen nauwkeurig en volledig over aan andere mensen. Wanneer de moslims 
    de sahaabah tot hun ware rolmodellen maken, zullen zij geneigd zijn om de waarheid onpartijdig te 
    gaan zoeken en niet langer eigenwijs vast te houden aan vooringenomen sektes en wetscholen.
    b. Het uitnodigen naar de zuivere religie
    Een essentieel deel van het proces van welgemanierdheid is alle mensen -zowel moslims als nietmoslims- uit te nodigen naar de pure en onvervalste religie. Dit dient te gebeuren door goede 
    voorbeelden te laten zien, onszelf met goede manieren te bekleden en waardevolle, effectieve en 5
    vriendelijke benaderingen te bewerkstellingen, welke van belang zijn vanwege de boodschap die we 
    dragen. Allaah zegt in soerah Aal-‘Imraan 3: 104:
    “En laat er uit jullie een groep voort komen die uitnodigt tot het goede en oproept tot 
    deugdelijkheid en (die) het verwerpelijke verbiedt, en zij zijn degenen die welslagend zijn.”
    Hierbij helpen is een plicht voor iedere moslim volgens zijn/haar beste vermogen,                                                         
    zoals Allaah in soerah Al-Maa’idah 5: 2 beveelt:
    “Ondersteun elkaar bij het goede (‘al birr’) en taqwaa’ en help elkaar niet in zonde en 
    overtreding.”
    Dit is de enige weg om Allaahs acceptatie te verkrijgen en geluk en succes te bereiken.                                                  
    Allaah zegt in soerah Al-‘Asr 103: 1-3:
    “Bij de tijd. Voorwaar, de mens lijdt zeker verlies. Behalve degenen die geloven en goede daden 
    verrichten en elkaar aansporen tot de Waarheid en elkaar aansporen tot geduld.”
    En dit is de manier om te midden van de gelovigen een ware en eerlijke compassie te vestigen die 
    een sterke, verenigende oorzaak ten grondslag heeft. Allaah zegt in soerah Aal-‘Imraan 3: 103:
    “En houdt jullie allen stevig vast aan het touw (de godsdienst) van Allaah en wees niet verdeeld.”
    c. De islamitische oplossing presenteren
    Uitnodigen naar de waarheid houdt het vinden van realistische islamitische oplossingen voor 
    veelomvattende problemen in. Er is geen twijfel dat Allaah’s leiding de enige allesomvattende weg is 
    voor het oplossen van problemen van de mensen zowel op individueel als maatschappelijk niveau. 
    Allaah zegt in soerah Al-Maa’idah 5: 49:
    “En oordeel (O Muhammad  ) onder hen met wat Allaah neer gezonden heeft, en volg niet hun 
    begeerten.”
    Waarlijk, we zoeken Allaahs leiding en hulp en we smeken Hem om ons in staat te laten zijn om 
    onszelf en onze gemeenschappen te zuiveren en op te voeden op een manier die Hem het meest 
    tevreden stelt. Aamien.
    Inleiding6
    “Alleen hij (zal gebaat zijn), die met een zuiver hart naar Allaah komt.”                                                             
    (Soerah Ash Shu’araa 26: 89)
    Alle lof is aan Allaah, De Enige Die het waard is om aanbeden te worden.                                                                              
    Moge Allaah Zijn Boodschappers onder Zijn engelen noemen.
    De volgende verhandeling: ‘Hoe verbeter je jouw hart’, is vandaag nodig, vooral omdat weinigen de 
    zorg dragen om het te corrigeren. Als reactie op een dergelijke behoefte in de islamitische 
    gemeenschap, heeft de shaikh; Abu Islaam deze verhandeling voort gebracht.                                                         
    Het originele ervan was een lezing die vijf jaar geleden in zijn moskee in Jordanië door hem aan de 
    studenten van kennis werd gegeven, waar ik bij aanwezig was. Na de klas vroeg ik om zijn 
    toestemming om het te vertalen en met de toestemming van Allaah was ik ertoe in staat om dit werk 
    van het Arabisch naar het Engels te vertalen. De reden waarom ik dit werk van de shaikh koos,                                     
    is vanwege de enorme behoefte aan het verbeteren van de ummah.
    Ik vraag Allaah, De Ene, vrij verwijderd van tekortkomingen, de Meest Hoge, om mijn daden zuiver 
    voor Zijn nobele Gezicht te laten zijn en dat Hij het tot een voordeel voor mijzelf en mijn 
    moslimbroeders en zusters laat zijn in alle hoeken van de wereld. Moge Hij dit werk ook tot een 
    bewijs vòòr mij maken en niet tegen mij, op de Dag waarop noch kinderen, noch bezittingen iemand 
    tot voordeel zullen zijn, behalve voor degene die met en zuiver hart tot Allaah komt.
    Ibn Radjab heeft over het vers “Alleen hij (zal gebaat zijn), die met een zuiver hart naar Allaah 
    komt.” (Soerah Ash Shu’araa 26: 89) gezegd:
    “Dit zuivere hart is degene die vrij is van alle ziekten, aantastingen en alle weerzinwekkende zaken. 
    Het is het hart dat niets anders dan liefde voor Allaah bevat, vrees voor Hem en vrees voor al datgene 
    dat hem zal distantiëren van Allaah.”                                                                                                                                                                            
    (‘Djaamie’ al ‘Uloom wal hikam’, p. 71) 
    Ik bezocht de shaikh ook om hem om zijn biografie te vragen, waar hij op antwoordde:
    “Ik ga dat niet doen, schrijf eerder over mij wat je van mij weet en wat je van me gezien hebt.”
    Ik was onder de indruk van zijn uitspraak, omdat hij op geen enkele manier zichzelf prees of goed 
    over zichzelf sprak. Ik dank de nobele shaikh voor het tot stand brengen van dit werk en ik vraag 
    Allaah om hem te belonen. Alle voetnoten (*) zijn door mij toegevoegd.
    De shaikh zijn biografie
    De naam van de shaikh is Saaleh ibn Taaha ‘Abdul Waahid. Hij is bekend als Abu Islaam                                              
    en werd in Egypte geboren. Daar studeerde hij met shaikh ‘Abdul-‘Adhiem Badawie, de schrijver van 
    ‘Al-Kietaab Al Wadjiez’ en een afgestudeerde van de Al Azhar universiteit van Egypte.                                
    Shaikh ‘Abdul-‘Adhiem onderwees in de moskee in een klein dorpje.                                                                           
    Hier was het dat shaikh Abu Islaam hem ontmoette en enorm veel voordeel haalde uit zijn kennis.                7
    Op een dag had shaikh ‘Abdul-‘Adhiem een droom waarin hij zag dat Abu Islaam een van zijn meest 
    vooraanstaande leerlingen was, die baat had bij zijn kennis. Hij vertelde hem hierover, waarop shaikh 
    Abu Islaam reageerde met het prijzen van Allaah. Sinds dat moment werd hij een vaste student van 
    de shaikh voor meer dan dertig jaar. In deze periode studeerde hij hadieth, fiqh en de usool ervan en 
    Arabisch. Jaren later migreerden beiden naar Jordanië, waar shaikh Abu Islaam nog steeds verblijft. 
    Hier ontmoetten zij beiden shaikh Al-Albaanie en hadden baat bij zijn rijkdom van kennis.                                     
    Later keerde shaikh ‘Abdul ‘Adhiem terug naar Egypte. Shaikh Al-Albaanie adviseerde Abu Islaam om 
    daar niet terug te keren, vanwege de vele ahaadieth die de grootsheid en zegeningen van leven in 
    Shaam aantonen. Hij adviseerde hem verder om in Jordanië te blijven om de moslims te onderwijzen. 
    (*Zie verder: ‘Al ‘Aqieda first if they onley knew’, van shaikh Al-Islaam)                                                                        
    Hij verbleef daar en was negenentwintig jaar lang een leerling van shaikh Al-Albaanie, totdat hij stierf 
    (moge Allaah hem vergeven, rahmah met hem hebben en zijn graf tot een tuin maken van de tuinen 
    van Djannah).                   
    Abu Islaam is nu de iemaam en de khatieb (spreker) van moskee Ibraahiem in het district van Al-Hadj 
    Hasan. Hij leidt ook wekelijkse klassen in fiqh, ‘aqiedah en tafsier. Hij is ook de schrijver van vele 
    boeken. De meest bekende is: ‘Al ‘Aqieda tul awal wa low kaanoe ya ‘lamoen.’                                                                       
    (‘Aqieda first, if they onley knew’) Shaikh Abu Islaam reist geregeld naar de Emiraten omwille van de 
    daw’ah.        
    Dankbetuiging van de vertaler
    Alle lof is aan Allaah. Moge Hij lof, zegening en vrede aan Muhammad, zijn familie, zijn volgelingen en 
    zijn metgezellen sturen.
    Ik dank Hem dat Hij mij toestaat om dit werk te vertalen en ik dank Hem ook om mij ertoe in staat te 
    stellen om met onze nobele shaikh te studeren. Ik vraag Allaah om hem te belonen evenals mijn 
    dichtbij zijnde en geliefde broeder Abu Taahirah ibn Muncey en zijn vrouw Umm Taahirah, die lange 
    en zware uren hebben besteed aan de editie van deze handeling. Ik zou Umm Shauwkaani ook willen  
    bedanken voor haar enorme inspanning en tijd om dit werk te typen en om mij aan te moedigen en 
    te helpen om de kennis van deze Dien te verspreiden. Moge Allaah haar belonen, vergeven en het 
    van haar accepteren en haar Zijn Paradijs schenken. 
    Ik wil mijn dichtbij zijnde broeder uit België Sulimaan ibn Haaroen ook enorm bedanken voor het 
    aanmoedigen en enorm helpen van mij, moge Allaah hem enorm belonen, evenals zijn moeder en 
    zijn familie. Ik zou ‘Abdul Haqq Kofi willen bedanken voor het nakijken van dit werk en het corrigeren 
    ervan voor ons, moge Allaah hem belonen en ook Khalid Knight van de administratie van 
    Salafmanhaj.com en ik vraag Allaah om hem ook te belonen voor het ontwerpen van ons nieuwe kaft 
    voor dit boek. Ik adviseer alle muslimoen om ‘Abdul Haqq en Khalid Knight hun site te bezoeken: 
    salafimanhaj.com omdat Allaah deze website met veel goeds heeft gezegend. 
    Ik zou ook mijn geliefde moeder, zus en familie willen bedanken voor hun steun en hulp.
    Tot slot wil ik mijn geliefde broeder Yahyaa ibn Campbell bedanken, die mij door de jaren heen heeft 
    geholpen en aangemoedigd. Moge Allaah hem belonen, zijn positie in het Paradijs verheffen                                           
    en hem op laten rijzen met onze geliefde profeten.8
    Ik vraag Allaah om hen allen standvastig te maken in deze grootse religie en hen te laten behoren tot 
    degenen die het Gezicht van de Meest Hoge zullen zien. Ik vraag Allaah om dit werk van mij te 
    accepteren en om mij mijn fouten te vergeven en dit werk tot een voordeel voor mijzelf en mijn 
    broeders en zusters te maken. Ik zou ook deze kans willen nemen om mijn broeders en zusters, 
    evenals mijzelf te adviseren om te praktiseren wat wij leren en er hard naar te streven om Allaah om 
    Allaah altijd tevreden te stellen. Als iemand mij in verband met dit werk of bepaalde persoonlijke of 
    privézaken, of vragen wil benaderen, waarvan zij willen dat ik die aan de shuyuukh hier in Jordanië 
    stel; zoals: shaikh ‘Alie, shaikh Saliem, shaikh Mashoer Hasan, shaikh Musa Nasr, shaikh Hussain al 
    ‘Awaysha, shaikh Abu Islaam of shaikh Ussar, de Arabische taalkundige, benader mij dan per mail: 
    Talib_Jordan@hotmail.com
    Taalib ibn Tyson, Amman, Jordanië, 1 juli 2008
    Aantekening van de uitgever
    Broeders en zusters, de zaak van het hart is geen lichte zaak, dus als wij allen aandacht schenken aan 
    de verbetering ervan, zal de ummah hierdoor verbeteren. We dienen het belang van het hart te 
    belichten, zodat ieder van ons zijn hart voor zijn ogen plaatst en er dag en nacht aan werkt om het te 
    verbeteren.
    Wij herinneren jullie eraan dat het hart een stuk vlees in het lichaam is dat het bloed helpt om te 
    stromen en als het zou stoppen dan zou het hele lichaam automatisch sterven.                                               
    Het hart is een van de redenen voor geluk in dit leven en het volgende leven en is tegelijkertijd een 
    reden voor wroeging en een triest leven.   
    De Boodschapper van Allaah  heeft gezegd:
    “Waarlijk, er is een stukje vlees in het lichaam. Als het goed is, dan zullen de daden goed zijn                                             
    en als het corrupt is, dan zullen de daden corrupt zijn. Waarlijk, het is het hart.”                                                                  
    Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim
    Abu Islaam
    Hoe kun je jouw hart verbeteren?
    Wij prijzen Allaah, Die ons begunstigd heeft en ons heeft laten samen komen in een masdjid 
    (moskee) van de masaadjid van Allaah en deze zegening is inderdaad van Allaah.                                                            
    Wij vragen Allaah om ons allen èèn te laten zijn, zoals Hij ons in deze masdjid heeft verenigd                                 
    en om ons ook in de hoogste plek in het Paradijs te herenigen.
    Wij vragen Allaah om succes en ikhlaas (oprechtheid) in onze uitspraak met wat wij leren.                                                         
    Ons voorgenomen onderwerp van vandaag heet: ‘Hoe verbeter je jouw hart.’                                                    
    Broeders en zusters, wij leven in vreemde tijden, ik zweer dat het verbeteren van zaken eerst begint 
    bij het verbeteren (zuiveren) van het hart van haat, afgunst en van onderlinge onenigheid.                               9
    Als gevolg van deze gebreken heeft de vijand ons overwonnen. Waarom? Omdat zij zien dat wij heel 
    zwak en verdeeld zijn geworden.
    Een van de redenen waarom wij in een dergelijke toestand verkeren is omdat onze harten ziek zijn 
    geworden, of vanwege de ziekte van verlangens of onzekerheid. Allaah spreekt over de ziekte van 
    verlangens wanneer hij in soerah Al-Ahzaab 33: 32 zegt:
    “Wees niet zacht in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is,                           
    (van hypocrisie of slecht verlangen naar onwettige omgang) begeerte gaat voelen.”     
    Zieke verlangens hebben ervoor gezorgd dat we onze gebeden hebben verlaten, evenals onze Dien 
    (religie), want onze harten zijn gevuld met het ophopen van bezittingen en het uitgeven aan 
    wereldse bezittingen waar zo naar verlangd wordt. Kijk naar ons; alles waar we druk mee bezig zijn                       
    is geld om onze verlangens te bevredigen!
    De andere ziekte is die van twijfel; onzekerheid. Vanwege een gebrek aan ‘ilm (kennis) ervaren we 
    twijfels in onze harten. Als resultaat hiervan zijn we in groepen verdeeld, zwaarden zijn naar onze 
    leiders getrokken, kufr (ongeloof) is over elkaar uitgesproken, zelfs tot het punt dat iemand kufr over 
    zijn eigen ouders uitspreekt en het gebed in de moskee is verworpen.                                                                        
    In soerah Al-Baqarah 2: 10 zegt Allaah over de ziekte van twijfel:
    “In hun harten is een ziekte (van twijfel en hypocrisie) en Allaah heeft deze ziekte laten 
    toenemen.”
    Als een student van ‘ilm (kennis) met iemand zit die aan zulke beschrijvingen voldoet,                                                   
    zal hij gemakkelijk de ziekte van verdeeldheid, haat en afgunst bemerken. Onze huidige situatie heeft 
    ervoor gezorgd dat onze vijanden ons hebben overwonnen, verslagen en vernederd.
    Zij hebben onze zwakte uitgebuit en hebben meedogenloos geïnvesteerd om onze twijfels, 
    verwarring en onderlinge verdeeldheid toe te laten nemen. Zij bereiken dit door ons versierde 
    verlangens voor te schotelen zoals de televisie, satelliet, geld en vrouwen. Deze zijn toegevoegd aan 
    onze zwakte en als resultaat hebben zij de overhand over ons.
    Broeders en zusters, de zaak van het hart is geen onbelangrijke zaak. Als wij allen aandacht zouden 
    besteden aan de verbetering ervan, zou de ummah erdoor verbeterd worden.
    Het resultaat van een onverbeterd hart is zichtbaar bij degenen die over djihaad spreken terwijl zij 
    naast de masdjid wonen en hun gebeden niet verrichten. Ik zeg tegen en dergelijk persoon:                                  
    “O jij die over djihaad spreekt, waar was jij met het fadjrgebed? We hebben je niet in de 
    bijeenkomsten van kennis gezien of de bijeenkomsten waarin de Qur’aan wordt geleerd.                              
    Waarom? Omdat jouw hart corrupt is geworden.”
    Het is voor ons nodig om het belang van het hart te begrijpen, zodat ieder van ons zijn eigen hart 
    voor zijn ogen plaatst en er dag en nacht aan werkt om het te verbeteren.10
    De eerste zaak, als het over het hart gaat, is dat het een orgaan in het lichaam is dat de bloedstroom 
    beheerst en als het zou stoppen zou het lichaam automatisch sterven. Het hart is een van de redenen
    voor geluk in dit leven en de volgende. Tegelijkertijd is het een reden voor een spijtig leven.   
    De Boodschapper van Allaah  heeft gezegd:
    “Waarlijk, er is een stukje vlees in het lichaam. Als het goed is, dan zullen de daden goed zijn                                            
    en als het corrupt is, dan zullen de daden corrupt zijn. Waarlijk, het is het hart.”                                                                  
    Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim
    Het lichaam waarvan het hart iemaan (geloof) en de juiste geloofsleer (‘aqiedah’) bezit,                                             
    zal veel voordeel in zijn leven verkrijgen. Dit zal een dergelijk persoon leiden naar het verrichten van 
    gehoorzame daden, zoals het neerslaan van zijn blik in de straten, alleen luisteren naar datgene waar 
    Allaah tevreden mee is en alleen datgene met zijn tong zeggen wat goed is.                                                                              
    Zijn hele leven wordt daardoor een leven waar zijn Heer tevreden mee is.
    De vergelijking van een hart dat zuiver en sterk is, kan worden vergeleken met een rechtvaardige 
    commandeur die rechtvaardige soldaten produceert. Hieruit blijkt dat een rechtvaardig hart alleen 
    rechtvaardige daden produceert. Als het hart ziek is, zal het hele lichaam ook ziek zijn.                                        
    Een dergelijk hart zal neigen naar zaken zoals muziek, roken en ander soort zonden.
    De tweede zaak, in verband met het hart, is dat het een middel is om kennis te vergaren.                                 
    Deze kennis kan verkregen worden door te luisteren, observeren en te bevestigen met het hart.
    Ieder van ons kwam ter wereld zonder iets te weten. Laten wij niet denken dat iemand als een 
    geleerde (‘an aa’lim’) werd geboren, men dient eerder kennis te vergaren.                                                                   
    Wij streven er met al onze kracht naar om (wereldse) kennis te vergaren en een niveau of diploma                                 
    of doctoraal te behalen, wat onvoldoende is bij Allaah. Wanneer het aankomt op het leren van deze 
    mooie Dien (religie), dan doen wij maar heel weinig moeite. Allaah zegt in soerah An-Nahl 16:78:
    “En Allaah bracht jullie uit de buiken van jullie moeders voort, terwijl jullie niets wisten.                                        
    En Hij gaf jullie het gehoor en het zien en de harten. Hopelijk zullen jullie dankbaarheid tonen.”
    Dit is de reden waarom Allaah ons het gehoor, het zicht en een hart heeft gegeven.                                                           
    Wij gebruiken ze echter niet voor het verkrijgen van kennis en hierdoor vallen we in zonden,                                          
    wat een misdaad is. Dit zijn allemaal gunsten van Allaah, waar wij op de Dag des Oordeels zonder 
    twijfel over zullen worden ondervraagd. Dus het hart is een middel om over deze grote Dien (religie) 
    na te denken en het te begrijpen.
    Ten derde is het hart de plek van intenties. De Boodschapper  heeft in de Sahiehain gezegd:
    “Alle daden zijn volgens hun intentie.”    11
    Van hieruit vraag ik jullie; waar komen intenties oorspronkelijk uit voort? Is het niet uit het hart?                           
    Als onze intenties, die uit onze harten voort komen zuiver zijn en als wij alleen Allaah Zijn 
    tevredenheid zoeken, dan zal Hij op de Dag der Opstanding onze daden accepteren.                                                            
    Dit kan met een hadieth worden aangetoond die in Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim is 
    verzameld, waarin drie mannen in een grot vast zaten. Zij smeekten Allaah met hun rechtvaardige 
    daden en Allaah beschermde hen tegen de dood. Waarom? Omdat hun ikhlaas (oprechtheid) voor 
    Allaah was, wat het belang van vrome daden aantoont en hoe het een persoon kan veilig stellen in 
    dit leven en in de volgende. 
    Als de daden voor anderen dan Allaah worden vericht zullen ze door Hem op de Dag des Oordeels 
    worden verworpen. De hadieth die door Muslim en Bukhaarie is verzameld, informeert ons over drie 
    mannen die op de Dag des Oordeels als eersten door vuur zullen worden verteerd.                                                               
    De eerste man zocht naar kennis en gaf fataawa (religieuze uitspraken) zodat men zou zeggen dat hij 
    een geleerde was. Aan diegene zal gevraagd worden waarom hij kennis vergaarde en onderwees en 
    fataawa gaf en dan zal diegene zeggen dat hij dat deed om Allaah Zijn tevredenheid te verkrijgen, 
    waarna gezegd zal worden dat hij loog en dan wordt er bevolen dat hij naar het Vuur wordt gesleept 
    en erin wordt gegooid. De tweede man was degene die op Allaah’s Pad vocht, zodat er gezegd zou 
    worden dat hij een dappere strijder was, dus aan hem zal ook gevraagd worden waarom hij dat deed
    en hij zal antwoorden dat hij dat deed om Allaah’s Gezicht te zoeken. Dus zal er tegen hem gezegd 
    worden dat hij loog, en dat hij alleen vocht zodat men zou zeggen dat hij een dappere strijder was. 
    Dan zal hij naar het Vuur worden gesleept en erin worden gegooid. De derde man zal iemand zijn die 
    sadaqah (liefdadigheid) weg gaf voor Allaah’s Zaak, dus er zal ook aan hem worden gevraagd waarom 
    hij dat deed en hij zal zeggen dat hij het voor Allaah’s Zaak deed. Er zal gezegd worden dat hij het 
    weg gaf om vrijgevig genoemd te worden, dus er zal bevolen worden dat hij naar het Vuur moet 
    worden gesleept en erin worden gegooid. (Zie voor de exacte bewoording de hadieth in de 
    Sahiehain)
    Zoals we kunnen zien, werden alle daden verworpen vanwege het gebrek aan ikhlaas.                                   
    Degenen die daden verrichten voor anderen dan Allaah zullen tot de vooraanstaanden behoren die 
    in het Vuur zullen branden, zoals het geval zal zijn met de drie die in de hadieth worden genoemd. 
    De drie mannen in de grot werden juist gered, omdat Allaah hun daden accepteerde.
    Een persoon zal verantwoordelijk worden gehouden op basis van zijn intentie. Ook als hij de intentie 
    had om een slechte daad te verrichten, maar werd tegengehouden om het daadwerkelijk te doen                                   
    (niet vanwege zijn eigen keuze), de Boodschapper  heeft gezegd:
    “Wanneer twee moslims elkaar ontmoeten en tegen elkaar vechten of met hun zwaarden in een 
    strijd met elkaar verwikkeld zijn, zijn beiden gedoemd naar de Hel te gaan. Dus er werd gezegd:                                   
    “O Boodschapper van Allaah,  wat degen betreft die doodt; het is begrijpelijk waarom hij in de 
    hel is, maar waarom de gedode?” Hij antwoordde: “Hij verlangde ernaar om zijn tegenstander te 
    doden.”                                                                                                                                                                                             
    Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh-Muslim12
    De gedode man die in deze hadieth wordt genoemd had de intentie om zijn tegenstander te doden, 
    maar werd tegen gehouden om dat te doen.
    De vierde zaak, wat betreft het hart, is dat het de plek is van de Qur’aan, het bewijs hiervoor vinden 
    we in Allaah’s uitspraak in soerah Ash-Shua’araa 26: 192-194:
    “En voorwaar, het (de Qur’aan) is een openbaring van de Heer der werelden,                                                    
    waarmee de getrouwe ruh (de engel Djibriel) neerdaalde;                                                                                                                                                                            
    op jouw hart (O Muhammad), opdat jij tot degene die waarschuwen behoort.”
    Wij vragen ons zelf vaak af waarom we (de Qur’aan) niet kunnen onthouden.                                                     
    Waarom is het zo moeilijk? Omdat onze harten ziek zijn geworden.
    Dus als het hart dag en nacht naar muziek en zondige uitspraken luistert en als het corrupt is met het 
    kwade van deze dunya (wereldse leven), hoe kunnen wij dan de Qur’aan onthouden?                                                 
    Als je een kop met water vult en vervolgens thee, melk en meer water erbij doet, waar gaat het dan 
    naar toe? Broeders en zusters, het hart is de plek van de Qur’aan en het is belangrijk om het zuiver te 
    houden van alle vormen van corruptie als wij echt de Qur’aan willen onthouden. 
    Ten vijfde is het hart de plek waar Allaah naar kijkt. Hij kijkt niet naar ons uiterlijk, noch naar onze 
    kleren. De Boodschapper  heeft in Sahieh Muslim gezegd:
    “Allaah kijkt niet naar jullie lichamelijke verschijning, maar Hij kijkt naar jullie harten en daden.”    
    Allaah houdt er niet van om in onze harten haat, shirk (afgoderij) afgunst en alle andere gif soorten 
    te zien. Hij houdt er eerder van om onze harten zuiver, puur en vol taqwaa’ (nederigheid) en liefde te 
    zien. Hij kijkt naar onze harten en daden of zij overeenstemmen met de soennah van de 
    Boodschapper.  Allaah zegt in soerah Al-A’raaf 7: 26:
    “O Kinderen van Aadam, voorzeker, Wij hebben voor jullie kleding neer gezonden om jullie 
    schaamte te bedekken en als een versiering en het kleed van taqwaa’ (Allaah vrezen) dat is het 
    beste.”
    Met veel spijt hoe dan ook, schenken wij speciale aandacht aan ons uiterlijk,                                                     
    maar we zorgen er niet voor dat we het innerlijk; dat wil zeggen het hart, zuiver houden voor Allaah.
    Ten zesde is het hart het centrum van taqwaa’. Wij horen altijd over mensen die zeggen:                                   
    “Maar shaikh, iemaan (geloof) is in het hart!” Voor hen zijn de baard, de gebeden en de hidjaab 
    (bedekking van de vrouw) niet belangrijk. De meest belangrijke zaak voor hen is datgene wat in het 
    hart is.13
    De Boodschapper  legde in een overlevering uit wat er precies in het hart is:
    “De Boodschapper  wees naar zijn hart en zei: “At-taqwaa’ is hier”, en hij zei drie keer:                                              
    “At-taqwaa’ is hier, at-taqwaa’ is hier, at-taqwaa’ is hier.”                                                                                                                      
    Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim
    Allaah beschrijft de muttaqoen (degenen die Allaah vrezen) als degenen die geven, hun harten 
    vrezen en zij competeren met elkaar in het verrichten van goede daden. ‘Aa’ishah  heeft gezegd:
    “De Boodschapper  zei: “Nee, o dochter van As-Siddieq. Het zijn degenen die geven en Allaah 
    vrezen, van hen zal Allaah hun daden accepteren.”                                                                                          
    Sahieh Al-Bukhaarie en Sahieh Muslim  
    Want taqwaa’ stamt van het hart, dit toont het belang aan dat eraan moet worden gegeven.
    Ten zevende is het hart een zegening van Allaah en Hij zal ons erover vragen op de Dag des Oordeels. 
    Allaah zegt in soerah Al-Israa’ 17: 36:
    “Waarlijk, het gehoor, en het zicht en de harten; allen zullen ondervraagd worden.”
    O moslim, het is een bewijs in dit vers dat Allaah jou over jouw hart -en dat is zeker- zal ondervragen. 
    Ten achtste is het hart een plek van ziekte. Allaah zegt in soerah Al-Baqarah 2: 10:
    “In hun harten is een ziekte en Allaah heeft hun ziekte laten toenemen.”
    De ziekte van het hart dat in het vers hierboven wordt genoemd is die van twijfel en hypocrisie. 
    Allaah zegt ook in soerah Al-Ahzaab 33: 32:
    “Wees niet zacht in jullie manier van spreken (o vrouwen), waardoor degene in wiens hart een 
    ziekte is, (van hypocrisie of slecht verlangen naar onwettige omgang) begeerte gaat voelen,                         
    maar spreek op een respectvolle manier.”       
    Als het hart ziek wordt en eventueel sterft, zal een dergelijk persoon afdwalen.14
    Ten negende verandert en draait het hart. Dit is de reden waarom het ‘qalb’ wordt genoemd.                          
    (*Het Arabische woord ‘qalb’ betekent ‘hart’ en stamt van het woord ‘qalaba’ wat ‘draaien’
    betekent. Qalb verwijst daarom naar draaien en dat de gevoelens ervan veranderen.                                          
    Voor verdere verwijzing zei: ‘Arab Dictionary Lisaanul Arab’ vol. 1. P. 804. Van Ibn Mundhir.                                  
    Zie ook: ‘Qaamoosul Muheet’ p. 130)
    Als iemand bijvoorbeeld uren lang voor een televisie zit en niet bidt, verandert diegene van een staat 
    van geloof naar ongeloof. Het is voor ons verplicht, o moslimbroeders en zusters, als wij het complot 
    van de niet-moslims die oorlog en strijd tegen ons voeren inzien, dat wij steviger in onze Dien 
    (religie) staan; onze iemaan vergroten en erin geloven dat Allaah een weg voor ons zal openen. 
    Kennis hebben over het belang van het hart zal ons helpen om het te verbeteren.                                                
    Maar wat houdt ons tegen om dat te doen? Waarom stoppen we niet met roken broeders? 
    Vanwege de ziekte van het hart. Waarom bidden we geen fadjr in de masdjid?                                      
    Waarom scheren we onze baarden? Waarom verlaten onze vrouwen het huis terwijl ze niet correct 
    gekleed gaan? Waarom slapen we de hele nacht door, zonder het nachtgebed te bidden?                                      
    Wat houdt ons tegen om onze zakaah (liefdadigheid) te betalen? Wat houdt ons tegen om onze 
    winkels te sluiten wanneer de tijd voor het gebed is aangebroken, zodat wij bidden?                                                                      
    Wat houdt ons tegen om het Boek van Allaah te leren en de situatie met een broeder of zuster te 
    verbeteren waar wij de afgelopen tien jaar geen aandacht aan hebben besteed?                                         
    Wat houdt ons tegen om goed te doen met onze ouders? Het antwoord op al deze vragen is 
    ongetwijfeld dat onze harten ziek zijn geworden. Iedereen die zich bewust is van zijn of haar fouten 
    of tekortkomingen, moet beginnen met het te verbeteren en als dit lukt, zal hun hele leven 
    veranderen. We moeten onze ogen verbeteren, onze harten, onze hoofden (gedachten) en handen 
    en dan zullen we zien dat onze harten verbeterd worden; schoon en puur, zoals de Boodschapper 
    in een overlevering in de Sahiehain heeft gezegd:
    “In de zoon van Aadam bevindt zich een stuk vlees, als het goed is zijn de daden goed                                    
    en als het corrupt is, zijn de daden corrupt, waarlijk, het is het hart.”
    DE TWEEDE LEZING
    Dus broeders en zusters, kunnen we het enorme belang van onze harten zien?                                                            
    Men dient zijn hart voor zijn ogen te plaatsen en het dag en nacht te verbeteren.                                                                
    O moslim, hoe wordt het hart verbeterd? Hoe verbetert ieder van ons zijn hart?                                                              
    De verbetering van het hart kan worden verwezenlijkt door ten eerste naar Allaah terug te vliegen 
    voor steun en hulp. Het is van Allaah dat alle hulp en steun afkomt. Wij dienen Hem aan te roepen 
    via ons smeekgebed (‘du’aa’), wat helaas, heel spijtig velen van ons achterwege hebben gelaten.                                                     
    Allaah zegt in soerah Ghaafir 40: 60:
    “(En jullie Heer zei:) “Roep Mij aan, Ik zal jullie verhoren.”15
    Allaah zegt ook in soerah An-Nisaa’ 4: 32:
    “En vraag Allaah om Zijn gunst.”
    Ik zweer jullie dat als je naar je vriend zou gaan en hij zou zeggen: “Vraag wat dan ook aan mij en ik 
    zal het je geven” en hij gaat door met dit aanbod totdat je het accepteert, het hem na een bepaalde 
    tijd begint te belasten, totdat hij eventueel stopt om aan jouw verzoek te voldoen.                                                                      
    Bij Allaah, Die alles wat in de hemelen en de aarde is bezit, is dit is niet zo!                                                                                      
    Wanneer Hij zegt: ‘Roep Mij aan, vraag Mij om Mijn zegeningen, Ik zal jou beantwoorden,                            
    dan is dit onbeperkt! De Boodschapper  heeft ook over du’aa gezegd: 
    “Du’aa baat datgene wat neer gezonden is en wat niet neer gezonden is.”                                                                                
    Hasan verklaard door shaikh Al-Albaanie, zie: ‘Sahieh Al-Djaami’a’ 3409
    *Deze hadieth toont aan dat du’aa invloed heeft op gebeurtenissen die Allaah plaats laat vinden                         
    en dat du’aa datgene wat niet plaats vindt kan voorkomen.  
    Degenen die niet vanuit hun verlangens spreken, bekennen zij niet dat du’aa (smeekgebed) helpt? 
    Om deze reden dienen wij veel du’aa te maken. Als je een echtgenote nodig hebt, vraag Allaah er dan 
    om. Als je arm bent, vraag Allaah om rijkdom. Als je ziek bent, vraag Allaah om jou te genezen.                                            
    Er zijn veel verzen in de Qur’aan die over profeten van Allaah spreken die du’aa tot Hem verrichtten 
    en Hij beantwoordde hen. De Profeet Ayoeb bijvoorbeeld, die ziek was, maakte du’aa en Allaah 
    beantwoordde hem. Zakaariyah, die geen kinderen kon krijgen, maakte du’aa en Allaah verhoorde 
    zijn gebeden. Yuunus, die in de buik van de walvis was, vroeg Allaah en Hij antwoordde hem.                                
    Iedere moslim moet regelmatig du’aa maken en speciaal voor zijn hart. De gelovigen smeken Allaah, 
    zoals Hij ons heeft geleerd in de Qur’aan. In soerah Aali-‘Imraan 3: 8 staat:
    “(Zij zeggen:) “Onze Heer, laat onze harten niet afwijken nadat U ons geleid heeft                                                          
    en schenk ons van Uw kant rahmah. Voorwaar, U bent de Schenker.”
    Wij dienen Allaah voortdurend te smeken om onze harten te beschermen tegen afdwaling.                                
    Hoeveel moslims hebben tegenwoordig dit vers onthouden? We moeten ons altijd bewust zijn van 
    het feit dat de harten van de zonen van Aadam tussen de Vingers van Allaah zijn en Hij draait ze zoals 
    Hij wil. Om deze reden maakte de Boodschapper  vaak de du’aa:
    “O Draaier van de harten, maak mijn hart standvastig met gehoorzaamheid aan U!”                                       
    Sahieh verklaard door shaikh Al-Albaanie in ‘Sahieh al-Djaamiah’ 7988
    En in een andere overlevering:16
    “O Draaier van de harten, maak mijn hart standvastig op Uw Dien (religie).”                                                            
    Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie in At-Tirmidhie
    Vandaag hebben de moslims deze du’aa nodig, vanwege de verschillende soorten fitnah 
    (beproevingen) om ons heen. In een andere hadieth maakte de Boodschapper  de volgende 
    du’aa:
    “Ik ben Uw dienaar, maak mijn hart tevreden met de Qur’aan en laat het een licht in mijn borst zijn 
    en een middel om mijn pijn weg te halen.”                           &


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • Foto

    Mailinglijst

    wil je informatie over de islam inshaallah, schrijf je dan in in de maillijst.



    Foto

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Foto


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
    Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
    Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 33 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.

    Foto

    Foto

    Foto

    Hoofdpunten blog info_islam
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar

    Foto

    Nieuws NOS (NL)


    Foto

    twijfel niet om me te mailen

    heb je vragen of wil je wat kwijt mail me en ik reageer wel terug


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog,geniet van het lezen en laat en bericht achter;)
    Foto


    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!