Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
info islam
welkom op de site met info over de islam
28-07-2011
Compassie, de essentie van de islaam
Compassie, de essentie van de islaam
Compassie en empathie zijn centrale waarden in islaam en
vertegenwoordigen de ware geest van de islamitische levenswijze.
Compassie betekent gevoeligheid voor de conditie of staat van alle
schepselen, zowel mensen als dieren als planten.
De metgezellen van de Profeet vroegen: "Zullen wij ook beloond
worden voor het tonen van vriendelijkheid ten opzichte van dieren?" De
Profeet zei:
"Een beloning wordt in verband met ieder levend schepsel gegeven."
(Sahiehain)
Islaam en boeddhisme delen deze gemeenschappelijke basis. Hoewel
boeddhisme als een levenswijze van vrede en compassie bekend staat,
wordt de islaam vaak met oorlog geassocieerd, inclusief jihad tegen
niet-moslims. Dit is niet correct, want de islaam is evenzeer een
levenswijze van vrede en compassie als het boeddhisme.
Laten wij daarom niet naar haar geschiedenis gaan maar naar haar leerstellingen,
welke op de Qur'aan en de soennah en de uitspraken van de metgezellen gebaseerd zijn.
Verbondenheid met anderen
Om onze doelstellingen te bereiken dienen we vanuit rahmah
(compassie) verbondenheid met de ander te creëren. De Profeet heeft
gezegd dat 'de djamaa'ah'
(de groep die samen is) rahmah is. Ook heeft de metgezel Nu'maan bin Bashier overgeleverd dat de Profeet zei:
"De gelovigen zijn in hun onderlinge vriendelijkheid,
compassie en genegenheid als een lichaam. Wanneer een van de ledematen
lijdt reageert het hele lichaam met waakzaamheid en koorts." (Sahiehain)
(In Arabic: 'tawaadihiem wa taraahoemihiem wa ta'aatoefihiem')
In deze overlevering wordt het woord 'taraahoemihiem' ('hun rahmah') gebruikt.
De beeldspraak van het lichaam is heel treffend omdat
ledematen met elkaar verbonden en niet los van elkaar zijn! Compassie,
liefde en zorg zijn niet vanzelfsprekend aanwezig, we moeten ze
ontwikkelen en aan elkaar tonen.
We dienen er heel hard voor te werken. De Profeet zei:
"Niemand van jullie moet met iets over een van
mijn metgezellen bij mij komen, want ik wil niet naar jullie toe gaan
behalve met een zuiver hart." (Abu Daawuud en At-Tirmidhie van Ibn Mas'ud)
Wat een zuivere omgangsvorm! Kijk hoeveel de mensen om ons
heen oordelen en over elkaar praten en hoe men meningen over elkaar
heeft zonder de moeite te hebben genomen om de ander te leren kennen.
De islamitische gemeenschap is zoveel bezig met uiterlijk vertoon,
terwijl het innerlijk wordt verwaarloosd en de Profeet duidelijk heeft
gezegd:
"Ik ben slechts gestuurd ter perfectionering van de akhlaaq (goed karakter)."
(Ahmad, Baihaaqie, Haakim)
Liefde moet groeien. Je houdt niet diep van iemand als je
hem net hebt ontmoet. Misschien mag je hem graag en is er zelfs een
zielsverwantschap, maar door samen te zijn en te delen en elkaar te
leren kennen gaat de liefde groeien. Omdat we weinig tijd met elkaar
doormaken komen we niet nader tot elkaar en worden gevoelens van liefde
niet geuit, waardoor we niet praktiseren wat de hadieth zegt:
"Wanneer iemand van zijn broeder houdt laat hij hem dan vertellen dat hij van hem houdt."
(Abu Daawuud en At-Tirmidhie-Hasan, overgeleverd door Abu Karimah)
Denk na over wat verbondenheid en liefde teweeg brengen. In een overlevering van Abu Hurairah heeft de Profeet gezegd:
"Er zijn onder de dienaren van Allaah mensen die geen
profeten en geen martelaars zijn, waarop de profeten en de martelaars
op de Dag der Opstanding jaloers zullen zijn vanwege hun plaats bij
Allaah. Men zei: "Wie zijn zij, O Boodschapper van Allaah,
wij willen van hen houden." Hij zei:
"Het zijn volkeren die omwille van Allaah van
elkaar houden zonder dat zij familieleden van elkaar zijn en zonder dat
zij geld aan elkaar geven.
Bij Allaah, hun gezichten stralen en zij staan op stralend licht."
Abu Daawuud, Sahieh verklaard door shaikh al-Albaanie.
"Wij willen van hen houden" gaat hier over liefde die de
metgezellen van de Profeet voelden voor degenen die zij niet eens
kenden, maar voor wie zij liefde voelden omdat zij geliefd waren bij
hun Schepper en Zijn Profeet.
Dit raakt de overlevering waarin ons wordt uitgelegd dat
wij de zoetheid van het geloof niet zullen proeven zolang ons hart niet
aan drie voorwaarden voldoet, waarvan een is dat wij van de ander
houden. De hadieth wijst ons erop dat dit houden van niet gebaseerd is
op de bloedband of iemands rijkdom, maar omwille van Allaah.
Omwille van Allaah is volgens de boodschap die de mensheid heeft ontvangen,
soortgelijk doorgegeven door duizenden profeten en
boodschappers, iedere keer tegemoet komend aan de behoeften en
eigenschappen van de volkeren waaruit zij voort kwamen,
zodat men zich in deze leiders kon herkennen.
Compassie voor iedereen
Het is rahmah dat onze harten beweegt en ons motiveert anderen te helpen.
Compassie is de beste kwaliteit die iemand tegenover anderen kan hebben.
Maar als wij de ander niet willen zien of leren kennen, hoe
kunnen wij dan voor diegene voelen? Hoe kunnen wij diegene tegemoet
komen in zijn of haar pijn en verdriet?
Wat we overal ter wereld zien is dat moslims islamitische lezingen bijwonen,
maar zonder een relatie met de andere aanwezigen aan te gaan.
Wanneer de lezing is afgelopen gaat iedereen direct weg en
niemand heeft elkaar leren kennen. Over het algemeen voelt iedereen wel
compassie, maar velen meten het. Sommigen voelen compassie voor
mensen, maar niet voor dieren.
Anderen voelen alleen compassie voor mensen van hun eigen land of geloof.
Velen schijnen ergens een lijn te trekken. Compassie vraagt ons om offers te maken,
om te investeren, om de zacht -en vriendelijkheid in onszelf te ontwikkelen en in te zetten naar de ander toe.
Sacrifice is always of the self
As one decides to serve the greater good,
Crossing in one's heart an inner gulf,
Replacing what one wants with what one would.
It is an act of faith sustained by love,
For faith or love alone is not enough.
Islaam leert ons vanuit rahmah met iedere ander om te gaan.
Het leert ons niet arrogant te zijn en op anderen neer te kijken, over
anderen te roddelen of anderen onrecht aan te doen. 'Iyaad bin Himaar
heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
"Iemand dient zichzelf niet boven een ander te plaatsen, noch een ander onrecht aan te doen." (Muslim)
Onze liefde en rahmah gaan meestal uit naar degenen met
wie we bevriend zijn en van wie we houden. Soms hebben we vanuit
compassie ook medelijden met iemand.
Om zuiver te zijn dient rahmah gebaseerd te zijn op respect voor anderen.
Zoals een andere overlevering zegt:
"Hij onderdrukt hem niet, noch kijkt hij op
hem neer, noch vernedert hij hem. Het is erg genoeg voor een moslim om
zijn broeder te minachten. (Abu Hurairah, Sahieh Muslim)
Veel moslims stoten degene die anders is dan hun af,
respecteren diegene niet en veroordelen diegene bij voorbaat. Zij
vergeten dat de Profeet als een rahmah voor iedereen kwam en niet
alleen voor de moslims. Wij dienen hem als een voorbeeld te nemen in hoe
hij met niet-moslims omging.
Peace is not a passive attitude; it is an active state.
It requires having constant attention and determination,
in order to live and to respond as a peaceful being to any upset in life.
You need to be brave and vigilant. The most powerful form of teaching is by example.
What you see through your eyes creates great impact.
The heart accepts it and it does not need many words.
You can't impose peace through force but you can be peaceful
and create a peaceful environment.
Empathie
Het verschil tussen empathie en genegenheid kennen is voor
sommige mensen misschien moeilijk, want het verschil is klein. Als
bijvoorbeeld je vriendin haar vader door een auto ongeluk om het leven
komt, voel je genegenheid (sympathie) voor haar omdat je kunt
voorstellen dat het voor haar heel moeilijk is om hiermee om te gaan.
Maar wanneer je zelf ook je vader door een auto ongeluk hebt verloren
weet je hoe moeilijk het is om een geliefde te verliezen. Dit is
empathie.
In dit geval kun je je gevoelsmatig in de ander verplaatsen.
Empathie vloeit voor een belangrijk deel voort uit de kennis van
jezelf. Als je je eigen gevoelsleven goed kent, voel je de ander
gemakkelijk aan en kun je je goed in de ander verplaatsen. Empathie is
een emotioneel gevoel van bezorgdheid en begrip voor de situatie waar
iemand anders in zit. Empathie is ook het voorstelling- en
inlevingsvermogen om je in de ander te kunnen inleven of een gevoel van
totale identificatie met iemand anders zijn situatie en gevoelswereld.
Empathie wordt gedefinieerd als een daad van begrip en het ondergaan
van dezelfde gevoelens en ervaringen die iemand anders op dat moment of
voorheen heeft gehad. Het wordt meestal niet met woorden uitgedrukt,
maar is meer een houding, een gevoelsmatige manier van met de ander
omgaan.
Ons gedrag
Wat we in de islamitische gemeenschap zien is dat moslims
zich meer bezig houden met regels en wetten en rituelen dan met gedrag
en omgangsvormen.
Het is tegen de aard van de spiritualiteit van de islaam in
wanneer men hier geen aandacht aan besteedt.
Helaas is dit de reden waarom anderen de rijkdom van de islaam niet leren kennen,
want hoe kom je daarbij als de volgelingen van die levenswijze je
er niet naartoe trekken? In ons dagelijks leven, in onze omgang met
jong en oud, met mannen en vrouwen,
met moslims en niet-moslims dient ons gedrag vervult te zijn van goede manieren,
wat doen we anders met de
woorden van onze geliefde Profeet:
"Er is niets dat zwaarder op de Weegschaal weegt dan een goed karakter."
(Ahmad, Abu Daawuud)
Veel moslimjongeren zeggen dat hun huwelijkspartner moslim
moet zijn en vijf keer per dag moet bidden. De jongeren dienen de
inzichten van de ouderen en degenen met kennis en levenservaring
aangereikt te krijgen. Onder andere dat karakter en iemands manieren de
redenen zijn van een goede relatie en de basis van een moslim die de
islaam waarlijk heeft begrepen. Iemand die een hart vol rahmah heeft,
draagt anderen een warm hart toe, wil andere mensen dienen, anderen
helpen, anderen eerbiedigen,
en minder egoïstisch zijn.
Islaam stelt de moeder als voorbeeld van degene die
natuurlijker wijze heel veel rahmah heeft. Mijn hoop is dat meer en
meer mensen zich de waarde van compassie zullen gaan realiseren en zo
de weg van rahmah van de Profeet volgen. In deze tijd van materialisme,
eenzaamheid en depressie is de weg van compassie de enige genezing van
het hart.
De echte compassie is niet gebaseerd op onze eigen
projecties en verwachtingen, maar eerder op de behoeften van anderen,
ongeacht of de ander een dichtbij zijnde vriend is of een vijand.
Compassie laat ons oog hebben voor lijden, het erkennen als
onderdeel van het leven. Zoals Ibn Qayyim al-Djawziyyah zei:
"Pijnen zijn een van de kenmerken van iemands
ontwikkeling, waar geen mens of dier voor kan worden gespaard. Wanneer
de mens zonder pijn zou zijn, zou hij geen mens zijn, eerder een engel
of ander soort schepsel."
(Miftaah Daar al-Sa'aadah, 2:230,231)
Het staat ons toe om onrechtvaardigheid zonder aarzeling
te benoemen en met al onze vaardigheid ter beschikking hier sterk tegen
te handelen.
"No matter what is going on, never give up. Develop
the heart. Too much energy in your country is spent on developing the
mind instead of the heart. Develop the heart;
be compassionate. Work for peace in your heart and in the
world. Work for peace and I say again: Never give up, no matter what is
happening, no matter what is going on around you; never give up."
De Profeet Muhammad zei:
"Allaah kijkt niet naar jullie uiterlijk, maar naar jullie harten."
(Muslim)
En:
"Pas op, er is een klompje vlees in het
lichaam; als dat goed is, is het hele lichaam goed en als dat slecht
is, is het hele lichaam bedorven, en dat is het hart."
(Nu'maan bin Bashier, hadieth sahieh)
De da'wah in de islamitische gemeenschap is vervuld van
kennis, maar ontbreekt aan rahmah, dat is waarom het de mensen niet
verandert zoals het zou moeten.
Allaah zegt in de Qur'aan dat Hij een volk niet zal
veranderen tenzij het volk zichzelf verandert. Hoe kunnen wij de
boodschap van de islaam uitdragen zonder zelf de innerlijke betekenis
ervan te verwezenlijken?
Shaikh al Albaanie zei:
"Er is een uitspraak die een van de verspreiders van de
islaam zei, waarvan ik hoopte dat zijn volgelingen eraan vast zouden
houden:
"Vestig de islamitische staat in je hart op, het zal voor jou op de aarde worden gevestigd."
Dat wil zeggen dat een moslim met de juiste geloofsleer,
gebaseerd op de Qur'aan en de soennah hierdoor zonder twijfel zijn
aanbidding en zijn gedrag en zijn manieren zal corrigeren.
ook wel te vinden op de site www.compassion-in-islam.com
Een
Nederlands spreekwoord luidt: een goede voorbereiding is het halve
werk en dat geldt ook voor de Ramadan. Door jezelf goed voor te
bereiden op de Ramadan, zal je veel bewuster de Ramadan in gaan en veel
beter weten wat je wilt en weten wat je moet doen. De Ramadan is een
bijzondere maand met veel voortreffelijkheden, laat deze niet verloren
gaan en bereid je voor.
Ramadan planning voor iedereen
Iedereen
is anders en dat zorgt ervoor dat er geen Ramadan planning bestaat die
handig is voor iedereen. Iedereen gaat op een eigen manier aan het werk.
Sommige mensen houden ervan om met schemas te werken, waarin ze
handelingen afkruizen wanneer ze het gedaan hebben, terwijl anderen
liever nadenken over hun doel en dit opschrijven of gewoon onthouden.
Bedenk daarom eerst op welke manier jij je het beste kunt voorbereiden
op de Ramadan en wellicht heb je iets aan het onderstaande stappenplan.
Ramadan planning maken
De volgende stappen kunnen je helpen bij het maken van een Ramadan planning:
Stap 1: Het einddoel vaststellen
Stel
allereerst het einddoel vast. Wat wil je met alles wat je gaat doen
bereiken? Hoogstwaarschijnlijk staat dit antwoord al vast, aangezien het
vasten gebeurt om Allah te behagen en om zo het Paradijs te bereiken.
Toch is het goed om hier over na te denken en hier goed bij stil te
staan, want alleen met het einddoel in gedachte, kun je jezelf echt
overgeven eraan.
Stap 2: Streefdoelen vaststellen
Wat
zijn je streefdoelen? Wat wil je bereiken tijdens deze Ramadan? Dit
kunnen zaken zijn als: een beter imaan, een bepaalde zonde verlaten,
bepaalde vrijwillige daden verrichten. Het kan hier gaan om fysieke
doelen, zoals het gebed verrichten of naar de moskee gaan. Maar er kan
ook sprake zijn van spirituele doelen, zoals het verbeteren van je imaan
of het verkrijgen van geduld.
Voorbeelden van streefdoelen:
Een bepaalde hoeveelheid suwar leren uit de Koran
De hoofddoek dragen
Gebeden op tijd verrichten
Zoveel mogelijk naar de moskee gaan
Meer dhikr doen
Stap 3: Stel bij ieder streefdoel vast, hoe je dit kunt bereiken
Wanneer
je bijvoorbeeld als streefdoel hebt dat je de gebeden voortaan op tijd
wilt gaan verrichten, dan kun je er over nadenken hoe je dit kunt
bereiken. Wanneer je de tijd vergeet, kun je er over nadenken om een
adhan-klok aan te schaffen of deze op je computer of telefoon te zetten.
Of je kunt iemand in je omgeving vragen om je te herinneren aan de
tijd.
Stap 4: Wat heb je nodig?
Om doelen te kunnen
bereiken, kan het zijn dat je iets nodig hebt, zoals in het voorbeeld
bij stap 3: een adhan-klok. Maak een lijstje van je benodigdheden en
zorg ervoor dat je het op tijd in huis hebt.
Stap 5: Doelen en handelingen koppelen aan tijd
Maak
met jezelf afspraken over de doelen. Sommige doelen zijn moeilijk aan
tijd te koppelen, maar bij andere doelen is dit gemakkelijk. Spreek
bijvoorbeeld met jezelf af dat je jezelf iedere dag 5 minuten terugtrekt
om dhikr te verrichten of dat je iedere ochtend na Fadjr een half uur
Koran gaat lezen.
Bedenk ook hoe je jezelf het beste aan
deze doelen kunt houden. Voor sommigen helpt een af-streep-schema en
voor anderen helpt het om tijd in de agenda te reserveren. Ga na wat
voor jou het beste werkt.
Meer Ramadan ideeën
Wakker blijven na het fajr gebed
Bijf
na het Fajr gebed wakker tot zonsopgang, want de Profeet (vrede en
zegeningen zij met hem) heeft gezegd dat degene die het Fajr gebed in
gemeenschap bidt, daarna blijft zitten tot zonsopgang om Allah te
aanbidden en daarna twee gebedseenheden bidt (salat duha), de volledige
beloning heeft van de Hajj en de Umrah. 1
Overigens dient deze tijd wel nuttig besteed te worden, door bijvoorbeeld dhikr te verrichten of Koran te lezen.
Eten voor Fajr, Suhur
Opstaan voor Fajr voor Suhur, om te eten, want de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:
Eet Suhur, want het is gezegend. 2
Het is daarom beter om op te staan voor het Fajr gebed en te eten in plaats van door te slapen, zoals velen doen.
Regelmatig sadaqa geven
Regelmatig sadaqa geven, Allah zegt immers in de Koran:
Jullie
zullen al-birr 3 niet bereiken, totdat jullie van wat jullie liefhebben
bijdragen geven. En wat jullie ook van iets bijdragen: voorwaar, Allah
is daarover Alwetend. 4
Toen dit vers geopenbaard
werd, begonnen de metgezellen hun meest geliefde bezittingen weg te
geven als Sadaqa. 5 En dat geldt ook voor ons als we al-birr willen
bereiken: geef uit op de weg van Allah, zelfs al is het maar met een
dadel:
Bescherm jezelf tegen het vuur, al is het door het weggeven van een halve dadel. 6
Nodig mensen uit om het vasten te verbreken
Stel
je voor: je vast een dag, maar je krijgt de beloning alsof je twee keer
hebt gevast, of drie keer, of vier keer of zelfs 10 keer. Kan dat? Ja!
Dat kan. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:
Degene
die een vastende voedt met hetgeen waarmee hij zelf zijn vasten
verbreekt, krijgt een beloning die gelijk is aan hem (degene van wie hij
het vasten verbreekt), zonder dat de beloning van de vastende persoon
enigzins verminderd wordt. 7
Smeekbeden verrichten voor afwezige moslims
De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:
Geen
enkele gelovige verricht smeekbeden voor zijn afwezige broeder zonder
dat de Engelen zeggen: Moge jou hetzelfde gegeven worden. 8
Zoek vergeving bij Allah
Allah, de Alhorende, de Alziende, zegt in de Koran:
Zeg
(O Mohammed): Zal ik jullie over (iets) beters dan dat mededelen? Voor
degenen die (Allah) vrezen zijn er Tuinen (Paradijs) bij hun Heer, waar
onder door de rivieren stromen, daar zijn zij eeuwig levenden en (daar
zijn) reine echtgenotes en het welbehagen van Allah. En Allah is
Alziende over de dienaren.
(Zij zijn) degenen die zeggen: Onze
Heer, voorwaar, wij geloofden, vergeef ons onze zonden en bescherm ons
tegen de bestraffing van de Hel.
(Zij zijn) de geduldigen en de
waarachtigen en de gehoorzamen en degenen die (voor Allah) uitgeven en
degenen die (Allah) om vergeving vragen in het laatste (deel) van de
nacht. 9
Deze verzen laten de kenmerken zien van de
Mutaqqun. Zij zijn degenen die om vergeving vragen, sadaqa geven, Allah
gehoorzamen en dergelijke en hun beloning is het Paradijs. Vraag daarom
vergeving bij Allah en laat je ook door de andere handelingen in dit
vers leiden, om zo tot de Mutaqqun te behoren.
_________________________________
1: Overgeleverd door Tirmidhi, Sahih verklaard door Al-Albani
2: Overgeleverd door Bukharie, door Anas ibn Malik
3: Al-Birr wordt in dit vers vertaald als Paradijs, het goede of gehoorzaamheid
4: Koran, 3:92
5: Tafsir Ibn Kathir
6: Overgeleverd door Bukharie en Muslim, door Adi ibn Hatim
7: Overgeleverd door Tirmidhi, door Zaid ibn Khalid Al-Juhani
Er is een tijd voor dit en er is een tijd voor dat door Fouzia Almuslimah op zondag 5 juni 2011 om 16:47
Hanzala al Usaida heeft overgeleverd: Ik ontmoette Abu Bakr en hij
vroeg: Hoe gaat het met je? Ik antwoordde: Hanzala is een hypocriet
geworden. Hij zei: SubhanAllah, wat zeg je nu? Daarop zei ik:
Wanneer we bij de Boodschapper van Allah zijn, spreekt hij over het
vuur en het Paradijs alsof we het voor ons zien. Maar als we het
gezelschap van de Boodschapper van Allah verlaten en ons met onze
vrouwen, onze kinderen en als we ons om onze bezittingen bekommeren, dan
vergeten wij veel. Abu Bakr zei: Bij Allah! Mij gebeurt hetzelfde.
Abu
Bakr en ik gingen vervolgens naar de Boodschapper van Allah en ik zei
tegen hem: O Boodschapper van Allah, Hanzala is een hypocriet
geworden. Hij vroeg: Wat is er met jou gebeurd? Ik antwoordde: O
Boodschapper van Allah, als we bij u zijn, worden we herinnerd aan het
Hellevuur en het Paradijs, tot het is alsof wij het voor ons zien. Dan
gaan we weg van jou en houden ons bezig met onze vrouwen en kinderen
bezig, en bekommeren ons om onze bezittingen en dan vergeten wij veel.
Toen
zei de Boodschapper van Allah: Bij Hem in Wiens Hand mijn ziel is, als
je op hetzelfde niveau bleef als je met mij was en je ten allen tijden
Allah zou gedenken, dan zouden de engelen je de hand schudden als je
rustte of als je rondliep, maar O Hanzala, er is een tijd (voor dit) en
er is een tijd (voor dat), en hij herhaalde deze zin drie maal.
Deze
hadith waarin Hanzala al Usaida (moge Allah tevreden met hem zijn) zijn
gesprek met Abu Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) en de Profeet
(vrede en zegingen zij met hem) overgeleverd heeft, staat vermeld in
Sahih Muslim.
In de naam van Allaah de Meest Genadevolle, de Meest Barmhartige
Moge de vrede en zegeningen van Allaah op jou zijn
Alle
lof zij Allaah . We zoeken zijn hulp en vergiffenis. We zoeken
toevlucht bij Allaah van het slechte van onze zielen en van onze slechte
daden. Wie Allaah leid zal nooit verdwaald raken en wie Allaah in de
steek laat niemand kan hem leiden. Ik getuig dat er geen god is dan
Allaah en ik getuig dat Muhammad Zijn slaaf en Profeet is.
Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah
As-Salaam Alaikum Wa-Rahmatullahi Wa-Barakatuhu
Onthul je zondes niet
Onder
de leerstellingen van Allaahs Boodschapper(vrede zij met hem) is dat
je zonden als een geheim moet bewaren. Wanneer iemand een zondige daad
begaat die tegen de bevelen van Allaah of het morele karakter zijn, of
dat het een daad is die de eer kan schaden dan zou het geheim gehouden
moeten worden en vergeving van Allaah worden gezocht in de duisternis
van de nacht.
De boodschapper van
Allaah(vrede zij met hem) zei: Mijn gehele volk is veilig behalve
al-Mujahirin(degenen die opscheppen met hun zondes). Onder de Mujaharah
is een man die een (slechte) daad begaat en wakker wordt in de ochtend
terwijl Allaah zijn (zonde) verborgen hield. Hij zegt:Oh zus- en zo!
Vorige nacht deed ik dit en dat. Hij gaat slapen terwijl Allaah zijn
(zonde) geheim hield, maar hij wordt wakker in de ochtend en ontbloot
wat Allaah geheim hield![Saheeh al-Bukhari]
Abdullah
Ibn Masoud(Moge Allaah tevreden met hem zijn) overleverde; een man kwam
naar de Profeet en zei: O Boodschapper van Allaah! Ik heb mij vermengd
met een andere vrouw in het afgelegen zijde van al-Medina en ik was mijn
begeertes aan het volbrengen, kort gezegd ik had seksuele gemeenschap
met haar. Dus hier ben ik. Oordeel mij in overeenstemming naar wat u
besluit. Umar Ibn al-Khattab(Moge Allaah tevreden met hem zijn) zei
toen: Allaah bewaarde je geheim, waarom hield je het niet verborgen?
[Sharh Muslim]
Evenzo wanneer iemand
bewust wordt van iemand anders zijn zonden dan zou hij het ook geheim
moeten houden. Allaahs Boodschapper(vrede zij met hem) zei:Hij die een
ontbering op deze Dunya(wereld) voor een gelovige verlicht Allaah zal
een ontbering (van hem) verlossen op de Dag des Oordeels. Hij die een
verschuldigd persoon vergemakkelijkt, Allaah zal het makkelijk voor hem
maken op deze Dunya en het Hiernamaals. Hij die een Moslim
beschermt(betekend zijn fouten en tekortkomingen) Allaah zal hem
beschermen in deze Dunya en het Hiernamaals.[Saheeh Muslim]
Tegenwoordig
zijn er ook zoveel ongebruikelijke kanalen die zonden verspreiden in de
maatschappij zoals boeken, televisie programmas welke de misdaden van
anderen benoemen, ongeoorloofde daden en onzedelijkheid onder het mom
van bewustwording creëren onder de mensen. Deze programmas die
bedoeld zijn om de mensen te helpen tegen de misdrijven helpen in
werkelijkheid het misdaden te verspreiden in de samenleving! Misdaden
die voorheen onbekend waren bij de mensen zijn nu alledaagse
overtredingen geworden! Het is daarom belangrijk voor de Moslims om deze
te vermijden om elke dusdanige toegang te vermijden die leiden naar de
vernietiging van onze Moslim Oemmah.
Onthul je zondes
niet(ongeacht ze groot of klein zijn), zelfs niet tegen je naasten zoals
je echtgenoot of je ouders. Vraag Allaah om vergeving voor je zondes
die je hebt begaan en vraag Allaah ook om je te helpen je te behoeden
van hetzelfde in de toekomst. Verberg en onthul de zondes van je mede
Moslim broeders en zusters en niet Moslims niet aan anderen.
De
Boodschapper van Allah s.a.w.s heeft gezegd: Er was eens een Man voor
jullie (tijd). En deze man overdreef in het plegen van zonden. En toen
hij op zijn sterfbed lag, liet hij zijn kinderen om zich heen
verzamelen. Hij zei Als ik kom te sterven, dan wil ik dat jullie mijn
lichaam verbranden en datgene dat overblijft van mijn lichaam fijnmalen.
En wacht tot het aanbreken van een stormige dag. En verstrooi mijn as
overal. Toen hij overleed deden zijn kinderen wat hij van hen verlangde.
Toen gaf Allah opdracht aan de aarde: alle stofdeeltjes die deel
uitmaakte van zijn lichaam bijeen te brengen. En Hij zei tegen hem
Wees en de man stond voor Allah, ongedeerd. Allah zei Mijn dienaar,
wat heeft jou ertoe geleidt om zoiets te doen. De man zei mijn vrees
voor U. Allah zei Ik heb je vergeven. Door Al-Bukhari en Muslim
Enkele van de meest gehoorde islamitische uitdrukkingen zijn:
Bismillahir rahmanir rahiem = In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Deze zin wordt bijna overal voor gebruikt:
lezen van de Koran, voor het slapen gaan, het eten, naar buiten gaan, enz.
Al hamdoe lillah = Alle lof en dank is voor Allah.
Dit
zegt men i.p.v.: "Te gek!"; "Goed zo"; "Wat fijn"; "Gefeliciteerd"..
"Al hamdoe lillah" zegt men o.a. wanneer men een complimentje krijgt of
geeft en i.p.v. te applaudisseren!
Men moet zich voor alle handelingen tot Allah wenden, en geen enkel goed werk aan zichzelf toeschrijven.
Het is achteloos genoeg om een beloning te vragen voor een handeling die je niet verricht hebt.
Allah is immers de Schepper van jou en je acties.
Tevens zegt men dit als anderen bepaalde lichamelijke gebreken' van je benadrukken.
Niemand vindt het leuk om tot vervelends toe op die manier onder de aandacht gebracht te worden.
Op opmerkingen als: "Wat ben je toch klein van stuk"; "Wat ben je toch lang" kan men reageren met:
"Al hamdoe lillah". Allah heeft ieder mens perfect geschapen.
Allahoe akbar = Allah is de Allergrootste..
Allahoe alim = Allah is de Alwetende, Allah weet het het best.
Dit
zegt men bijv. i.p.v.: "Ik weet het niet"; of bij een discussie waar
men niet uit komt; of als iemand je een vraag stelt en je wilt geen
antwoord geven omdat je in verlegenheid gebracht bent of omdat het iets
vertrouwelijks betreft.
En bedenkt: Mensen kunnen onbeleefde vragen stellen, maar of jij als ondervraagde dit ook wil beantwoorden, is wat anders!
"...Boven elke wetende, staat de Alwetende."
(Heilige Koran 12:76 ; Joesof)
Amien = Het woord "amien" is op zichzelf een gebed wat betekent: "O Heer, beantwoord mijn gebed"..
Dit zegt men o.a. aan het einde van een doe'aa (smeekbede).
'Aoedzoe billah (ie-mie nasj sjaitaanir radjiem) = Ik zoek mijn toevlucht bij Allah (tegen Satan, de verworpene).
Dit zegt men als men verleid wordt door de Sjaitaan (de duivel).
Bijvoorbeeld
:als je woede voelt opkomen; als je de neiging krijgt om te roddelen of
als je slechte jaloezie voelt opkomen. We zoeken dus bescherming bij
Allah tegen onze slechte eigenschappen.
As-salamoe aleikoem = Vrede zij met jou.
Dit is de vredesgroet die men geeft aan een moslim..
"En
wanneer degenen die in Onze tekenen geloven, tot u komen, zeg dan:
As-salamoe aleikoem' (Vrede zij met jou). (Heilige Koran 6:54;
Al-Anaam)
"Het is aanbevolen iedere geloofsgenoot te groeten, bekend of onbekend."
wa aleikoem salam (wa rahmatullahi wa barakatoehoe)= En met jou zij de vrede (en Allah's barmhartigheid en Zijn zegeningen)..
Dit is het antwoord op de vredesgroet van een moslim.
"En
wanneer gij met een groet wordt begroet, groet dan terug met een betere
groet, of geeft deze althans terug." (Heilige Koran 4:86; An-Nisa)
wa aleikoem = Ook zo, Voor u hetzelfde.
Dit is het antwoord op de vredesgroet van een niet-moslim.
Astagfir-allah = Moge Allah het vergeven.
Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Shit!"; "O wat stom zeg" , " Oeps!" , " O jee!"
Bismillah = In naam van Allah..
Dit wordt gezegd als een moslim een bepaald werk begint, bijvoorbeeld als men samen begint te eten.
Ook zegt men "Bismillah" i.p.v. "alsjeblieft" en wanneer men gaat zitten..
Barak Allah = Moge Allah je zegenen..
Als
moslims, na bij iemand gegeten te hebben, het huis verlaten, of als zij
zich verontschuldigen niet aan de maaltijd deel te kunnen nemen.
Djazakallah = Moge Allah je belonen..
Dit zegt men bijv. i.p.v. "dankjewel". Djazakallah zegt men tegen een man/jongen..
Djazakiellah zegt men tegen een vrouw/meisje..
Fi amanillah = Moge Allah je beschermen (afscheidsgroet).
Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Pas goed op jezelf", "Wees voorzichtig".(afscheidsgroet)
Fi sabilillah = Op Allah's weg, voor de zaak van Allah.
Iets doen op Allah's weg zonder er iets materieels voor terug te verwachten.
Inna lillahi wa inna Ilaha radjioen = We behoren tot Allah en tot Hem zullen we terugkeren.
Dit zegt men zodra men hoort dat een moslimbroeder of -zuster overleden is.
Insha Allah = Alleen als Allah het wil, met Allah's welbehagen..
"En zeg niet over iets: "Ik zal het morgen doen, zonder (erbij te zeggen): 'Insha Allah'.
La Ilaha Illa Allah = Er is geen andere god dan Allah, Er is geen godheid waard aanbeden te worden dan Allah.
La hawla wa la qoewwata iella billah = Er is geen macht en geen kracht buiten dat van Allah.
Dit zegt een moslim bij een gevoel van wrevel of verontwaardiging.
Ma'a al salama = Ga in vrede.
Dit zegt men i.p.v. "Tot kijk". Antwoord op de afscheidsgroet: "Fi amanillah" (Moge Allah je beschermen).
Marhaban = Welkom. Maak het je gemakkelijk.
Saddaq Allahoe adziem = Allah's woord is waarheid.
Dit zegt men bij het beëindigen van het lezen van Al Qor'aan al Kariem (de Heilige Koran).
Sjafakallah = Moge Allah je gezondheid schenken.
Dit zegt men bijv. i.p.v. "Beterschap". Sjafakallah zegt men tegen een man/jongen.
Sjafakiellah zegt men tegen een vrouw/meisje
Soebhan allah = Heilig, zonder tekortkomingen is Allah.
Uitdrukking van verbazing of verwondering, bij het zien van iets ongewoons.
Qadr Allah = het lot van Allah, het heeft zo moeten zijn.
(Al-Qadr = voorbestemming).
Aboe
Hoeraira vertelde dat Allah's boodschapper zei: "...als iets (in de
vorm van problemen) je overkomt, zeg dan niet: "Als ik dat niet had
gedaan, was dat en dat niet gebeurd', maar zeg: " Qadr Allah " (Allah
deed wat hij had bepaald om te doen)... (Gedeelte van een hadith =
overlevering)
De waarschuwingen op aarde, hebben zich vaak moeten herhalen, Maar toch had je niet verwacht, de boete nu al te betalen, De engel is gekomen, zoals je ooit las in verhalen, Kwam hij zonder genade, om jouw ziel op te halen!
Je hebt een reis gemaakt, en hebt de hemelen gezien, Alle poorten zijn geopend, die jij mag betreden indien, Je zult slagen voor de toets, maar je twijfelt want misschien, Zul je niet antwoorden op, de vragen over de ware dien.
Je mag terug naar je lichaam, en voelt de angst al meteen je wilt vluchten maar je benen, ze lijken wel van steen Je kijkt goed in je graf, maar ziet niemand om je heen. Je hebt geen geld of spullen meer, je bent werkelijk alleen, Hoe had je kunnen denken, dat de status die jij had? Je voor eeuwig zou volgen, terwijl jij je graf vergat? Hoe had je kunnen denken, dat jij al het geluk bezat? Terwijl jij keer op keer, de regels overtrad?
De engelen zijn bij je, ze bezoeken je maar even, En stellen je wat vragen, die jou hart zullen doen beven, Heb jij op de aarde, naar het juiste kunnen streven? En zal dit jou nog baten, in jouw volgende leven?
Want zuster, lieve zuster, weet en luister goed, Dat jij iedere daad die je verricht, in je graf weer ontmoet!
Je gaat dood je overlijdt, En gooit je daden in de strijd, Je hoopt dat zij je kunnen baten, Wanneer het wereldse je zal verlaten.
Je voelt je verloren en zo alleen, Je kijkt angstig om je heen, Alles is zwart in dit nauwe graf, En dan begint de reis van de ware straf..
Het is te vroeg voor de uitspraak, Maar te laat voor de goedmaak, Je kunt niks anders meer dan zwijgen, Want je gradatie kan niet meer stijgen
Het doet er niet toe, wat jij nog zegt Je bent al in je graf gelegd. Het is nu te laat, voor jouw oprechte spijt, Want dit lieve zuster, is de dag van de waarheid!
Een touw om mijn hart, steeds strakker gespannen. Met een brok in mijn keel, door een onvervuld verlangen. Een ontevreden ziel, die zijn zorgen wil verbannen. Maar niemand ziet mij schreeuwen, niemand helpt me te ontspannen!!
Ya Rabi ik vraag U, het touw weer los te maken. Ik smeek U uit die brok, mijn tranen vrij te laten. Ya Rabi mijn ziel, alleen U kunt hem verblijden. Zonder U ben ik verloren, help mij het slechte te vermijden!!!
Ya Allah mijn traan, vloeit richting U mijn Heer, Het heeft rivieren rondgevaren, maar kent de weg niet meer, Ya Allah ben ik verkeerd, wie ren ik tegemoet? Is dit Uw leiding of shaytaan, die dit nu met me doet, Ik weet wat ik wil volgen, maar ik weet niet wie me leidt, Ya Allah ik blijf op zoek, tot het einde van de strijd, Want van dit wereldse leven, kan ik niet meer genieten, Deze wereldse bestraffing, laat enkel tranen gieten, Gevangen hier op aarde, met de wereld om me heen, Angstig vol verlangen, naar mijn moment met U alleen, Op weg naar Uw vergeving, met als ticket hier mijn traan, Vol hoop dat ik gered wordt, wanneer de wereld zal vergaan!!!!!!!!!
Vergeetachtigheid tijdens het Gebed.
Aboe Hoerairah (ra) heeft overgeleverd dat de Profeet (saws) zei:
"Wanneer de oproep tot het gebed wordt uitgesproken, dan neemt
Satan de benen (hij zorgt ervoor dat ie snel weg gaat), en laat er wind
door heen gaan met geluid, en wanneer de oproep tot het gebed is
geëindigd, komt hij terug, en wanneer de Iqama uitgesproken wordt neemt
hij weer de benen, en als het is geëindigd, komt hij weer terug om te
bemoeien tussen de (biddende) persoon en zijn hart, Satan zegt tegen hem
"herinner dit of dat' totdat de persoon vergeet of hij nu drie of vier
Rakaat heeft gebeden: dus als iemand vergeet of hij nu drie of vier
Rakaat heeft gebeden, dan zou hij twee neerwerpingen moeten uitvoeren
als Sahoe (vergeetachtigheid)."
Sahieh al-Boekharie, Volume 4, Boek 54 (Schepping), Nummer 505.
A Salaam 'Alaikoem Waruhmatullah Wa Barakatoeh Beste Broeders en Zusters,
Ik wil jullie graag een aantal aandachtspunten meegeven waar je op moet leten tijdens het gebed. En dat zijn de volgende;
- Als je gaat bidden wees je er dan altijd van bewust tegenover wie je staat! (Je staat namelijk wel tegenover Allah!)
- Bid nooit als je nodig naar de WC moet, maar ga gewoon naar de WC en
doe vervolgens de wassing (woedoe), je zal zien dat je dan veel
gemakkelijker bid en je concentratie bij het gebed houdt.
- Als je bid probeer dan zo goed mogelijk te concentreren, zit dus niet
constant je kleren goed te maken en hier en daar te krabben en doe je
hand voor je mond wanneer je gaapt!
- Als je gezamelijk bid (met 2 of meer personen) zorg dan dat je altijd
in goede rijen naast elkaar staat. Voeten naast elkaar in een rechte
lijn.
- Als het mogelijk bid dan ook gezamelijk (2 of meer personen) want het
gebed dat gezamelijk wordt verricht heeft 27 maal meer verdiensten dan
het gebed dat alleen wordt verricht.
- Als je klaar bent met het gebed spring dan niet gelijk weer op maar
doe een aantal smeekbeden door bijvoorbeeld Allah te vragen jouw gebed
te accepteren of je te vergeven.
- Zorg ervoor dat je gepaste en schone kleding draagt als je gaat
bidden. Voor de heren betekent dat geen korte broek die uit komt boven
de knieën en voor de dames geen doorschijnende en/of strakke kleding.
- Bid het gebed altijd op tijd. Dit betekent dat je de gebeden moet bidden op de tijden die er voor staan.
laten we er voor elkaar zijn of je nou en hoofddoek draagt of niet
Niqaab, Ghimaar, Abaya, of normale kleding gecombineerd met de Hijaab?
Of helemaal geen Hijaab. Vertel, hier wat jij draagt! En schaam je,
vooral niet. We hebben (bijna) allemaal een periode zonder een Hijaab
rond gelopen. Dus, vertel hier wat je zou willen verbeteren of juist
niet. Wie weet, kunnen we wat voor elkaar betekenen, In'sha-Allaah!
De Profeet (vrede zij met hem) zegt: %u201CEen vrouw wordt om vier
redenen gehuwd; haar bezittingen, haar status, haar schoonheid en haar
geloof. Trouw met hen om hun geloof, opdat je zult slagen.%u201D
(al-Boekhaari en Moeslim)
Een imam die lesgeeft in een moskee vertelt dat hij op een dag benaderd
werd door een kleine jongen die zich wilde inschrijven voor de lessen
van de Koran. Hij vroeg het kind of hij iets van de Koran van buiten
kende. Het kind antwoordde bevestigend. De imam vroeg hem eerst iets
voor te dragen uit Djoez%u2019 cAmma, waarna het kind begon te
reciteren.
Daarna vroeg hij hem om Soerat Tabaaraka voor te dragen en ook dat deed
de jongen. De imam verbaasde zich over zijn Hifdh (memorisatie). Hij
vroeg hem daarna om Soerat an-Nahl voor te dragen en ook dat deed hij.
Toen hij het kind vroeg of hij de hele Koran uit zijn hoofd kende,
antwoordde het kind bevestigend. Hij vroeg hem om de volgende dag zijn
vader mee te nemen. De imam wilde heel graag de man ontmoeten die hier
verantwoordelijk voor was.
Maar tot zijn grote verbazing, zag hij de volgende dag een man
binnenkomen van wie niet te zien was dat hij zich aan de Soennah hield.
De vader merkte de verbazing van de imam op en besloot deze weg te
nemen. Hij zei tegen hem: %u201CDegene die hiervoor verantwoordelijk is,
is zijn moeder. Een vrouw gelijke aan duizend mannen! Ik heb vier zonen
thuis en ze kennen allemaal de Koran uit hun hoofd. En mijn dochter van
vier kent Djoez%u2019 cAmma uit haar hoofd.%u201D
De imam vroeg vervolgens hoe dit mogelijk was. De vader antwoordde:
%u201COp het moment dat het kind begint te praten, begint zijn moeder
hem te onderwijzen en hem aan te moedigen. Degene die als eerste klaar
is met leren, mag bepalen wat wij die avond eten. Degene die als eerste
de geleerde teksten herhaalt, mag bepalen waar wij het weekend
doorbrengen. En degene die als eerste de hele Koran leert, mag bepalen
waar wij dit jaar op vakantie gaan. Op deze wijze creëert zij tussen de
kinderen een gezonde sfeer van wedijver en competitie.%u201D
Dit is een voorbeeld van een rechtschapen vrouw. Wanneer zij goed is,
zal ook haar gezin goed zijn. Dit is de vrouw die de Profeet ons heeft
geadviseerd te huwen. Dit is de vrouw die de toekomst van kinderen
veilig stelt. Zij zorgt ervoor dat zij verbonden raken met de Koran,
zodat de Koran op de Dag des Oordeels voor hen zal bemiddelen.
Probeer je deze vrouw in te beelden op de Dag des Oordeels, terwijl zij
kijkt naar haar kinderen die steeds hogerop klimmen in de rangen van het
Paradijs vanwege de Koran die zij hun heeft onderwezen. Alle
verdiensten zullen ook in haar weegschaal terechtkomen. Daarom willen
wij iedere moeder aanmoedigen om in de voetsporen te treden van deze
vrouw. Zet een schema op en begin je kinderen de Koran te leren, zodat
ook jouw weegschaal gevuld wordt met verdiensten.
Vrede zy met jouw.ik ben geduld ken je my Ik ben het wapen waarmee je kan stryden in moeilijke tyden Ik ben je kracht in tyden van onmacht Ik ben jouw leidraad in de tyd dat je niet meer verder kunt vechten en dreigt te grypen naar het slechte
Ik spoor je in tyden van wanhoop tot het goede,en ben daar met de wil van Allah swt om je van het kwade te behoeden
Ken je me .ik ben geduld,ik ben daar wanneer Allahswt je overvloedig zegent.en jij dreigt je zegeningen verkeerd te besteden Ik ben bij je ,jij bid en Allahswt verhoort je gebeden Ik ben dat goede gevoel dat je opbeurt.wanneer er weer iets ergs gebeurt
ken je my Ik ben geduld.leer me kennen maak me tot je beste vriendin,en wordt 1van hen die bij Allahswt het paradys verdient Laat me je vriendin zijn die je in het donkere naar het licht doet streven
Als je mij 1maal bezit weet dan dat Allah Subhan Wa TAlA JE EEN BIJZONDER GESCHENK HEEFT GEGEVEN
Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
Over de Imaam van de hadieth, ash-Shaykh Mohammad Naasiroed-Dien al-Albaanie - moge Allah hem genadig zijn - is verteld:
Eens belde een zuster uit Algerije de Shaykh op en zei: "O Shaykh! Ik heb nieuws!"
De Shaykh zei: "Ik hoop dat Allah u gezegend heeft met goed nieuws."
Zij zei: "Eén van de zusters had een droom, en ik zal u deze vertellen."
De Shaykh zei: "Ik hoop dat ze (iets) goeds heeft gezien."
Zij zei: "O Shaykh! Is het bevestigd dat wanneer iemand komt en
jou over een droom vertelt, dat je zegt: "Ik hoop dat je (iets) goeds
hebt gezien en (hopelijk) is het goed"? Is dit bevestigd in de Soennah?"
De Shaykh antwoordde: "Nee, dit is niet bevestigd. Echter, er schuilt geen kwaad in om deze (term) soms te gebruiken."
Zij zei: "De zuster zag zichzelf op een balkon dat uitkeek op
een pad. En op dit pad zag ze de Boodschapper - sallallahoe 'alayhi wa
sallam - met zijn (bekende) beschrijving. Toen zag ze mij tegenover de
Boodschapper - sallallahoe 'alayhi wa sallam - staan en zag de
Boodschapper naar mij glimlachen, en ik glimlachte naar hem.
Vervolgens riep ik haar en zei: "Kom naar beneden. Kom naar ons."
Toen zij naar beneden kwam, vroeg ze me: "Naar wie kijk je?"
Dus zei ik: "Kijk naar degene die naar mij keek," en ze
zag de Boodschapper - sallallahoe 'alayhi wa sallam. Daarna glimlachte
de Boodschapper - sallallahoe 'alayhi wa sallam - en ging op het pad
voort.
Daarop liepen we (de zuster en ik) samen op het(zelfde) pad, en tijdens
het lopen zagen we een Shaykh op het(zelfde) pad. We begroetten hem en
zeiden: "As-salaamoe 'alaykoem(1)."
Hij antwoordde: "Wa 'alaykoemoes-salaamoe wa rahmatoellahi wa barakaatoeh(2)."
Hierop vroeg de Shaykh ons: "Hebben jullie de Boodschapper - sallallahoe 'alayhi wa sallam - gezien?"
Wij antwoordden: "Ja, wij hebben hem gezien."
Toen vroeg deze zuster me: "Wie is deze Shaykh?"
Dus zei ik tegen haar: "Dit is ash-Shaykh al-Albaanie." [einde van de droom]
De zuster die de Shaykh had gebeld, zei toen: "Ik vraag Allah om
dit goed nieuws voor u te laten zijn, o Shaykh, en ik wilde u graag op
de hoogte brengen. O Shaykh, ik hoop dat dit goed nieuws is - als Allah
het wil, dat u zich op de weg van de Soennah bevindt - als Allah, de
Verhevene, het wil. Wat zegt u, o Shaykh?"
Op dat moment zei de Shaykh niets, maar er begonnen tranen (over
zijn wangen) te rollen en hij begon overdadig te huilen. Toen vroeg hij
de broeders die in zijn bijeenkomst waren om te vertrekken.
Moehaddith al-Asr Mohammad Naasiroed-Dien al-Albaanie - blz. 40
Denk niet, o moslim die is getroffen is door influisteringen, dat deze
influisteringen niet zullen verdwijnen, omdat zij jou in hun greep
hebben en de Satan dezit van jou heeft over genomen. Weet dat de listen
van de Satan zwak is, zoals Allaah (Verheven is Hij) zegt :
Voorwaar, de listen van de Satan is zwak.
[soerat an-Nisaa- 4:76]
Meerdere commentatoren van de Koran hebben gezegt dat de Satan bij de
mensen influistert om zijn toestand te verderven, maar dat deze
influisteringen geen enkel invloed op de dienaar hebben waneer hij zich
tot Allaah went. Deze vijand heeft dus geen enkel macht. De Satan bezit
een grote zwakheid en de degene die Allaah aan zijn zijde heeft, bezit
een grote kracht.
Shaykhoel-Islaam ibn Taymiyyah zegt in Masjoe' al-Fataawa (22/608) :
'De dienaar dient standvastig te zijn, geduld te hebben en zich blijven
houden aan de gedachtenissen en aan het gebed. Hij dient dit niet op te
geven, want door voordurend uit te voeren, wort de list van de Satan van
hem afgewend:
Voorwaar, De listen van de Satan is zwak.
[Soerat an-Nisaa- 4:76]'
Verder zegt hij in madjoe' al-Fataawa (1/363):
'Op de plaats waar het licht van het Geloof en de Tawhied4 versterkt en
de sporen van het profeetschap van de Boodschap de overhand hebben,
verzwakken deze duivelse toestand.'
4Voetnoot van de vertaler : Tawhied : De aanbidding van Allaah alleen.
Bron : Uit het boek Bescherming van de moslims tegen de influisteringen van de Demonen en de Duivels [blz. 19/20]
Auteur: Shaykh Mohammed ibn 'Abdillaah al-Imaam
Oorspronkelijke titel: Inqaadh al-Moeslimien min waswasat al-Djinn wash-Shayaatien.
Uitgever: Daar al-Aathaar
Vertaald vanuit het arabische door : Ridouane Mallouki
Niet-moslim wetenschappers over het wonder van de Koran
Niet-moslim wetenschappers over het wonder van de Koran
Keith L. Moore
Professor Emeritus, Departement van Anatomie en Celbiologie,
Universiteit van Toronto. Een onderscheiden embryoloog en de auteur van
verschillende medische tekstboeken, waaronder Clinically Oriented
Anatomy (3e Editie) en The Developing Human (5e Editie, samen met T.V.N.
Persaud).
Dr. Moore is een voormalig president van de Canadese Associatie van
Anatomen en van de Amerikaanse Associatie van Klinische Anatomen. Hij
werd door de Canadese Associatie van Anatomen geëerd met de prestigieuze
J.C.B. Grant Award en in 1994 ontving hij de Honoured Member Award van
de Amerikaanse Associatie van Klinische Anatomen voor "uitmuntende
bijdragen in het gebied van klinische anatomie".
"De afgelopen drie jaar heb ik samengewerkt met het Embryologie Comité
van de Koning Abdoel-Aziez Universiteit in Jeddah, Saoedi-Arabië, en
heb hen geholpen in het interpreteren van de vele verklaringen in de en
de Soennah die betrekking hebben op menselijke reproductie en prenatale
ontwikkeling. In het begin was ik verbaasd over de nauwkeurigheid van de
verklaringen welke zijn vastgelegd in de 7e eeuw na Chr., voordat de
wetenschap van embryologie was gegrondvest. Hoewel ik op de hoogte was
van de glorierijke geschiedenis van moslim wetenschappers in de 10e eeuw
na Chr. en van sommige van hun bijdragen aan de geneeskunde, wist ik
niets over de religieuze feiten en overtuigingen die de Koran en de
Soennah bevatten."
Tijdens een conferentie in Cairo presenteerde hij een onderzoeksrapport en verklaarde:
"Het heeft mij een groot genoegen gedaan om te helpen om verklaringen in
de Koran over de menselijke ontwikkeling te verduidelijken. Het is
duidelijk voor mij dat deze verklaringen tot Mohammad moeten zijn
gekomen van God, of Allah, omdat het meeste van deze kennis pas vele
eeuwen later ontdekt werd. Dit bewijst voor mij dat Mohammad een
boodschapper van God, of Allah, moet zijn geweest."
Professor Moore zei verder:
"...Omdat het faseren van menselijke embryo's ingewikkeld is, vanwege
het onafgebroken proces van verandering tijdens de ontwikkeling, is er
voorgesteld om een nieuw systeem van classificatie te ontwikkelen waarin
men de termen gebruikt die in de Koran en de Soennah worden vermeld.
Het voorgestelde systeem is eenvoudig, begrijpelijk en komt overeen met
de hedendaagse embryologische kennis."
"De intensieve studies van de Koran en Hadieth in de afgelopen vier jaar
hebben een systeem van classificeren van menselijke embryo's onthuld
dat geweldig is, aangezien het is opgenomen in de 7e eeuw na Chr... De
beschrijvingen in de Koran kunnen niet gebaseerd zijn op
wetenschappelijke kennis van de 7e eeuw..."
E. Marshall Johnson
Professor en Voorzitter van het Departement van Anatomie en
Ontwikkelingsbiologie en Directeur van het Daniel Baugh Instituut,
Thomas Jefferson Universiteit, Philadelphia, Pennsylvania, Verenigde
Staten.
Auteur van meer dan 200 publicaties. Voormalig President van de
Teratologie Sociëteit en andere prestaties. Professor Johnson begon
interesse te tonen voor de wetenschappelijke wonderen in de Koran
tijdens de 7e Saoedische Medische Conferentie (1982), toen een speciaal
comité werd samengesteld om de wetenschappelijke wonderen in de Koran en
Hadieth te onderzoeken. In het begin weigerde Professor Johnson het
bestaan van zulke verzen in de Koran en Hadieth te accepteren. Maar na
een discussie stelde hij er belangen in en concentreerde zijn onderzoek
op zowel de innerlijke als de uiterlijke ontwikkeling van de foetus.
"...Samengevat beschrijft de Koran niet alleen de ontwikkeling van de
externe vorm, maar benadrukt ook de interne stadia, de stadia binnenin
het embryo, van zijn creatie en ontwikkeling. Hij legt de nadruk op
belangrijke gebeurtenissen erkend door de hedendaagse wetenschap."
"Als wetenschapper kan ik enkel zaken behandelen die ik specifiek kan
zien. Ik kan de embryologie en ontwikkelingsbiologie begrijpen. In kan
de woorden begrijpen die voor mij vertaald worden uit de Koran. Zoals ik
al eerder het voorbeeld gaf, als ik mijzelf zou verplaatsen naar dat
tijdperk, wetend wat ik vandaag weet en dingen zou beschrijven, zou ik
de dingen die beschreven werden niet kunnen beschrijven ...
Ik zie geen bewijs om het concept te weerleggen dat dit individu
Mohammad deze informatie moest ontwikkelen vanuit een of andere
plaats... Dus ik zie hier niets wat in strijd is met het concept dat er
sprake is van Goddelijke tussenkomst in datgene wat hij kon
schrijven..."
T.V.N. Persaud
Professor van Anatomie en Professor van Pediatrie en Kindergeneeskunde, Universiteit van Manitoba, Winnipeg, Manitoba, Canada.
Auteur en bewerker van meer dan 20 boeken en hij heeft meer dan 181
wetenschappelijke rapporten gepubliceerd. Medeauteur van The Developing
Human (5e Editie, samen met Keith L. Moore). Hij ontving de J.C.B. Award
in 1991. Professor Persaud heeft verscheidene onderzoeksverslagen
gepresenteerd.
"Het lijkt mij dat Mohammad een heel normale man was. Hij kon niet
lezen, hij kon niet schrijven. In feite was hij ongeletterd...
We praten over 1400 jaar geleden; je hebt een ongeletterde persoon die
diepgaande verklaringen geeft welke ongelooflijk nauwkeurig zijn, van
wetenschappelijke aard...
Ik persoonlijk kan niet zien hoe dit puur toeval kan zijn. Er zijn
teveel nauwkeurigheden. Net zoals Dr. Moore heb ik er geen enkele moeite
mee te erkennen dat dit een Goddelijke inspiratie of openbaring is
welke hem geleid heeft naar deze verklaringen."
Joe Leigh Simpson
Professor en Voorzitter van het Departement van Verloskunde en
Gynaecologie, Baylor College van Geneeskunde, Houston, Texas, Verenigde
Staten.
Hij is de President van de Amerikaanse Fertiliteit Sociëteit. Hij heeft
vele prijzen ontvangen, waaronder de Association of Professors of
Obstetrics and Gynaecology Public Recognition Award in 1992. Net als
vele anderen werd Professor Simpson in verbazing gebracht toen hij
ontdekte dat de Koran en Hadieth verzen bevatten die betrekking hebben
op het studiegebied waarin hij gespecialiseerd is. Hij insisteerde in
het verifiëren van de tekst die hem gepresenteerd werd vanuit de Koran
en Hadieth.
"Deze Hadieths (uitspraken van Mohammad) kunnen niet zijn verkregen op
basis van de wetenschappelijke kennis die in de tijd van de auteur'
beschikbaar was... Hieruit volgt niet alleen dat er geen conflict is
tussen genetica en religie (Islaam), maar in feite kan religie (Islaam)
de wetenschap leiden door openbaringen toe te voegen aan sommige van de
traditionele wetenschappelijke benaderingen... Er bestaan verklaringen
in de Koran die eeuwen later waarheid zijn gebleken, wat weergeeft dat
de kennis in de Koran afkomstig is van God."
Alfred Kroner
Professor van het Departement van Geowetenschap, Universiteit van Mainz, Duitsland.
Professor Kroner is één van de bekendste geologen van de wereld en is
welbekend onder zijn collega-wetenschappers om zijn kritiek op de
theorieën van sommige grote wetenschappers op zijn gebied. Verschillende
Qor-anische verzen en Hadieth werden hem gepresenteerd welke hij
bestudeerde en becommentarieerde.
"Als ik denk aan waar Mohammad vandaan kwam... Ik denk dat het bijna
onmogelijk is dat hij kennis kon hebben over zaken als de oorsprong van
het universum, omdat wetenschappers slechts in de laatste paar jaren met
zeer gecompliceerde en geavanceerde technologische methodes ontdekt
hebben dat dit het geval is."
"Iemand die niets wist over nucleaire natuurkunde 1400 jaar geleden kon,
denk ik, niet vanuit zijn eigen verstand bedenken dat bijvoorbeeld de
aarde en de hemelen dezelfde oorsprong hebben, of vele andere van de
kwesties die we hier behandeld hebben...
Als je dit alles combineert en je combineert al deze verklaringen die
gedaan worden in de Koran met betrekking tot de aarde, de formatie van
de aarde en de wetenschap in het algemeen, kun je feitelijk zeggen dat
de verklaringen die daar gedaan worden op vele manieren waarheid zijn.
Zij kunnen nu bevestigd worden door wetenschappelijke methodes. In
zekere zin kun je zeggen dat de Koran een eenvoudig wetenschappelijk
tekstboek is voor de simpele mens. Vele van de verklaringen die daar
gedaan worden, konden in die tijd niet bewezen worden, maar moderne
wetenschappelijke methodes zijn nu in een positie om hetgeen Mohammad
1400 jaar geleden gezegd heeft, te bewijzen."
Yushidi Kusan
Directeur van het Tokio Observatoruim, Tokio, Japan.
Een aantal Qor-anische verzen werden aan hem getoond die het begin van
het universum en de hemelen en de relatie van de aarde met de hemelen,
beschrijven. Hij drukte zijn verbazing uit en zei dat de Koran het
universum beschrijft als gezien vanuit het hoogste observatiepunt; alles
is duidelijk en helder.
"Ik zeg, ik ben zeer onder de indruk door ware astronomische feiten in
de Koran te vinden. Wij moderne astronomen hebben een heel klein
gedeelte van het universum bestudeerd. Wij hebben onze inspanningen
verenigd om een heel klein gedeelte te kunnen begrijpen. Omdat wij
telescopen gebruiken, kunnen wij enkel zeer weinig delen van de hemel
zien zonder te denken aan het hele universum. Dus door de Koran te lezen
en door de vragen te beantwoorden, denk ik dat ik mijn toekomstige weg
kan vinden voor het onderzoeken van het universum."
Professor Armstrong
Professor Armstrong werkt voor de NASA en is tevens Professor van
Astronomie aan de Universiteit van Kansas, Lawrence, Kansas, Verenigde
Staten.
Professor Armstrong werd een aantal vragen gesteld over Qor-anische
verzen die zijn gebied van specialisatie behandelen. Uiteindelijk werd
hij gevraagd: "U heeft zelf de ware aard van moderne astronomie gezien
en ontdekt door middel van moderne apparatuur, raketten en satellieten
die ontwikkeld zijn door de mens. U heeft ook gezien hoe dezelfde feiten
veertien eeuwen geleden werden vermeld door de Koran. Wat is dus uw
opinie?"
"Dit is een moeilijke vraag waarover ik heb nagedacht sinds onze
discussie hier. Ik ben ervan onder de indruk hoe opmerkelijk sommige
oude geschriften blijken overeen te komen met de moderne en recente
astronomie. Ik ben geen toereikend geleerde van de menselijke
geschiedenis om mijzelf compleet en vertrouwelijk te verplaatsen in de
omstandigheden die 1400 jaar geleden geheerst hebben.
Met zekerheid zou ik het daarbij willen laten dat wat wij gezien hebben
opmerkelijk is. Het kan misschien wel of misschien geen
wetenschappelijke verklaring hebben. Het kan goed iets zijn boven
hetgeen wij begrijpen als gewone menselijke ervaring om de geschriften
die wij gezien hebben te verklaren."
William Hay
Professor van Oceanografie, Universiteit van Colorado, Boulder, Colorado, Verenigde Staten.
Professor Hay is één van de bekendste zeewetenschappers in de Verenigde
Staten. Vele vragen werden aan hem gesteld over de zeeoppervlakte, de
onderscheider tussen het bovenste en onderste van de zee, de oceaanbodem
en marinegeologie.
"Ik vind het zeer interessant dat dit soort informatie zich in de oude
geschriften van de Heilige Koran bevindt en ik heb geen manier om te
weten waar dit vandaan zou komen. Maar ik denk dat het buitengewoon
interessant is dat deze informatie daar is en dit werk zal worden
voortgezet om de betekenis van sommige passages te ontdekken."
Toen hij gevraagd werd over de bron van de Koran, antwoordde hij:
"Wel, ik denk dat het het Goddelijke Wezen moet zijn."
Durja Rao
Professor van Marinegeologie, onderwijst aan de Koning Abdoel-Aziez Universiteit, Jeddah, Saoedi-Arabië.
Verscheidene verzen die het terrein van zijn specialisatie behandelen,
werden aan hem gepresenteerd. Vervolgens werd hij gevraagd: "Wat vindt u
van de aanwezigheid van de wetenschappelijke informatie in de Koran?
Hoe kon de Profeet Mohammad - vrede en gebeden over hem - veertien
eeuwen geleden kennis hebben van deze feiten?"
"Het is moeilijk voor te stellen dat soort kennis bestond in die tijd,
ongeveer 1400 jaar terug. Het kan zijn dat zij over sommige dingen een
simpel idee hadden, maar om deze dingen tot in de kleinste details te
beschrijven is heel moeilijk. Dit is dus absoluut geen simpele
menselijke kennis. Een normaal mens kan dit verschijnsel niet zo
gedetailleerd uitleggen. Dus ik denk dat de informatie van een
bovennatuurlijke bron gekomen moet zijn."
Professor Siaveda
Professor van Marinegeologie, Japan.
Hem werd een aantal vragen gesteld in zijn specialisatiegebied;
vervolgens werd hij geïnformeerd over de Qor-anische verzen en Hadieth
welke de verschijnselen vermelden waarover hij sprak. Daarna werd hij
gevraagd: "Wat is uw opinie over wat u gezien heeft in de Koran en de
Soennah met betrekking tot de geheimen van het universum, welke
wetenschappers vandaag pas ontdekt hebben?"
"Ik vind dat het mij zeer, zeer mysterieus schijnt, bijna niet te
geloven. Ik denk werkelijk dat als hetgeen u gezegd heeft waar is, het
boek werkelijk een zeer opmerkelijk boek is, dat geef ik toe."
Tejatat Tejasen
Voorzitter van het Departement van Anatomie en voormalig Hoofd van de
Faculteit van Geneeskunde, Universiteit van Chiang Mai, Thailand.
Professor Tejasen bestudeerde verschillende artikelen over de Koran en
de moderne embryologie. Hij bracht vier dagen door met verschillende
geleerden, moslims en niet-moslims, en besprak dit fenomeen in de Koran
en Hadieth. Tijdens de 8e Saoedische Medische Conferentie in Riyad,
Saoedi-Arabië, stond hij op en zei:
"In de afgelopen drie jaar, raakte ik geïnteresseerd in de Koran...
Vanwege mijn studies en wat ik geleerd heb door deze conferentie, geloof
ik dat alles wat 1400 jaar geleden in de Koran is vastgelegd de
waarheid moet zijn. Dit kan bewezen worden door de wetenschappelijke
middelen.
Aangezien de Profeet Mohammad niet kon lezen, noch schrijven, moet
Mohammad een boodschapper zijn die deze waarheid verkondigde die aan hem
geopenbaard was als verlichting door de Ene Die de Wenselijke Schepper
is. Deze Schepper moet God, of Allah, zijn.
Ik denk dat dit de tijd is om te zeggen "Laa ilaaha illallah", er is
geen god om te aanbidden dan Allah (God), "Mohammad Rasoeloellah",
Mohammad is de Boodschapper van Allah.
Het meest kostbare wat ik heb verworven door naar deze conferentie te
komen is "Laa ilaaha illallah" en dat ik moslim ben geworden."
Dr. Maurice Bucaille
Geboren in 1920, voormalig hoofd van de Chirurgische Kliniek,
Universiteit van Parijs. Hij heeft zich een lange tijd verdiept in de
overeenkomsten tussen de leringen van de Heilige Geschriften en de
moderne seculiere kennis.
Hij is de auteur van de bestseller "The Bible, The Qur'an and Science"
(1976). Zijn klassieke studies van de talen van de Heilige Geschriften,
waaronder Arabisch, samen met zijn kennis van hiërogliefen, hebben hem
toegestaan een multidisciplinair onderzoek te verrichten, waarin zijn
persoonlijke bijdrage als een medische dokter beslissende argumenten
heeft geproduceerd. Zijn werk "Mummies of the Pharaohs - Modern Medical
Investigations" (St. Martins Press, 1990), won een Historie Prijs van de
Académie Française en een andere prijs van de Franse Nationale Academie
van Geneeskunde.
Zijn andere werken includeren: "What is the Origin of Man" (Seghers,
1988), "Moses and Pharaoh, the Hebrews in Egypt" (NTT Mediascope Inc,
1994) en "Réflexions sur le Coran" (Mohamed Talbi & Maurice
Bucaille, Seghers, 1989).
Na een studie die tien jaar duurde, sprak Dr. Maurice Bucaille de Franse
Academie van Geneeskunde in 1976 toe aangaande het bestaan van zekere
verklaringen in de Koran betreffende fysiologie en reproductie. Zijn
reden om dit te doen was:
"...Onze kennis van deze disciplines is zodanig dat het onmogelijk is om
te verklaren hoe een tekst geproduceerd in de tijd van de Koran ideeën
kon bevatten die slechts in de moderne tijden zijn ontdekt."
"Bovenstaande waarneming maakt de hypothese, die naar voren werd
gebracht door degenen die Mohammad als de auteur van de Koran zien,
onhoudbaar. Hoe kan een man die ongeletterd is, de meest belangrijke
auteur worden - betreffende literaire verdiensten - in de gehele
Arabische literatuur?
Hoe kon hij vervolgens waarheden van wetenschappelijke aard verklaren
die geen ander mens mogelijk had kunnen ontwikkelen in die tijd; en dit
alles zonder ook maar één keer de kleinste fout te maken in zijn
verklaringen over het onderwerp?"
Einde van de citaten...
Wij zullen hun Onze Tekenen laten zien in de horizonnen en in
henzelf, totdat het voor hen duidelijk wordt dat het de Waarheid is. Is
het niet voldoende dat jouw Heer Getuige is van alle zaken?
De sleutels van het ongeziene zijn er vijf. Niemand kent ze, behalve Allah:
De sleutels van het ongeziene zijn er vijf. Niemand kent ze, behalve Allah:
1. Niemand weet wat er morgen zal gebeuren, behalve Allah
2. Niemand weet wat er in baarmoeder is, behalve Allah
3. Niemand weet wanneer het zal regenen, behalve Allah
4. Niemand weet op welke grond hij zal sterven
5. Niemand weet wanneer het Uur zal aanbreken, behalve Allah.
Deze overlevering is overgeleverd door Abdullah ibn Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).
Allah zegt in de Koran: Voorwaar, Allah beschikt over de kennis van het Uur, en Hij zendt de regen neer, en Hij kent wat zich in de schoten bevindt. En niemand weet wat hij morgen zal doen. En niemand weet op welke grond hij zal sterven. Voorwaar, Allah is van alles op de hoogte, Alwetend.
Dit vers staat in Surah Luqman (31:34). De hadith staat in Bukharie
De moslim vrouw die der kat in de kast stopte zonder eten.......
Boechari en Moeslim heeft overgeleverd van Ibn 'Oemar dat de Profeet saw zei:
"Een vrouw was gestraft vanwege een kat die zij opgesloten hield tot die van honger dood was gegaan. Zij werd in de hel gegooid. Er werd gezegd en Allah soeb7ana wa ta'ala weet he, het beste. "Je hebt haar geen eten gegeven en geen water toen je haar opsloot, en je liet haar ook niet vrij, zodat zij van het ongedierte van de aarde kon eten."
De Profeet saw reikte tot zulk een hoog niveau van genade, dat toen hij en zijn metgezellen eens op een bepaalde plaats halt hielden, een vogel boven zijn hoofd verscheen, alsof zij om zijn hulp vroeg en bij hem klaagde over de wandaad van iemand die haar ei meegenomen had. Hij zei: "Wie van jullie heeft haar tot wanhoop gebracht door haar ei weg te nemen?" Een man zei: "O Boodschapper van Allah, ik heb het genomen." De Profeet saw zei: "Leg het uit genade voor haar terug."
De Profeet saw wilde in deze situatie het gevoel van een alomvattende genade in het bewustzijn van de moslims, mannen en vrouwen, planten, zodat zij van nature mededogen zouden hebben, zelfs voor dieren, want iedereen die vriendelijk voor dieren is, zal niet grof tegen zijn moslimbroeder zijn.
De Profeet saw was vol mededogen voor zowel mens als dier. Hij moedigde altijd het mededogen onder de mensen aan en probeerde het diep in de harten van de moslimmannen en -vrouwen in te planten, en zei dat het de sleutel tot Allahs genade, vergiffenis en beloning was. Allah soeb7ana wa ta'ala zou degene die mededogen hebben, vergeven, zelfs als het zondaars zijn.
In Sahih Moeslim zegt Aboe Hoerairah:
"De Boodschapper van Allah soeb7ana wa ta'ala zei: "Een hond liep rond een bron en ging bijna dood van de dorst, toen zag een joodse h... hem. Zij trok haar schoen uit en bracht hem water, dat zij hem te drinken gaf. Zij werd door deze daad vergeven."
Wat is de zegening voor het mededogen en de genade groot voor de mensheid! Wat zijn het prachtige eigenschappen! Het is voldoende eer en ??en status, als we weten, dat de Rabb van de Verheerlijking en de Majesteit Zijn eigen naam van rahman (genade, mededogen) heeft afgeleid en dat hij Al-Rahim en Al-Rahman genoemd wordt
??Ibn 'Abbaas radia Allaahu anhu berichtte dat de Boodschapper van Allaah SallAllaahu aleihi wa salaam zei:
"Zal ik jullie vertellen over jullie mannen die onder de bewoners van Jennah zijn? De profeten zullen in Jennah zijn, de siddiqs (oprechten) zullen in Jennah zijn, de shoehadaa (martelaren) zullen in Jennah zijn, een kind (dat voor de pubertijd overlijdt) zal in Jennah zijn, en een man die slechts ter wille van Allaah zijn afgelegen broeder opzoekt. En wat betreft jullie vrouwen die onder de mensen van Jennah zijn: zij die liefdevol is en veel kinderen gebaard heeft en die zorgzaam voor haar man is, die, wanneer hij boos wordt, haar hand in de zijne legt en zegt: 'Ik zal niet gaan slapen totdat je blij bent." ". Overgeleverd door Tammam Ar-Raazie', Ibn Asaakir en anderen. Door Al-Albaani geklasseerd als hasan.
??Ibnoel Djawzie radia Allaahu anhu heeft gezegd: 'Ik zweer jullie bij Allaah. Ik heb mensen gezien die veel bidden en vasten en die enkel spreken wanneer het nodig is. Die godvrezend lijken door hun gedrag en hun kledij. Maar de harten keren zich van hen weg en de mensen kennen hen hun status niet toe. En ik heb mensen gezien die de beste kleren droegen, niet veel extra aanbidding verrichten en uiterlijk niet zéér godvrezend leken. Maar de harten waren gevuld met liefde voor Hem. Vervolgens dacht ik na over wat hiervan de oorzaak kon zijn. Ik begreep dat het de daden waren die zij in het geheim verrichten. En er werd overgeleverd dat Imaam Maalik Radia Allaahu anhu niet veel extra daden verrichte zoals gebeden en vasten (en toch was hij geëerd), maar dit was zeker omwille van zijn innerlijke. Diegene die zijn innerlijke dus rechtzet, zal omwille van zijn gunsten gekend worden en zal door de harten geliefd worden. Pas op voor deze geheimen, want een goede uiterlijke vertoning zal niet baten, wanneer het innerlijke verdorven is.'
Als ik toevallig voor je deur sta te huilen,
Zou je mij troosten?
Als ik je bel en vroeg om mij op te halen omdat er iets gebeurd is,
Zou je dan komen?
Als ik op een dag aan het eind ben
gekomen van mijn leven;
Wil je dan deel uitmaken van die laatste dag?
Als ik een schouder nodig heb om
op uit te huilen,
Zou je me dan de jouwe geven?
Dit is een test om te zien wie je echte
Vrienden zijn of als je gewoon met iemand wilt praten
zij er voor je zijn.
Weet je wat de relatie is tussen je twee ogen?
Ze knipperen samen, ze bewegen samen
Ze huilen samen, ze zien dingen samen,
en ze slapen samen,
Maar ze zien elkaar nooit;
.. dat is wat vriendschap is.
Een armband van het Paradijs zou de zon dovenWanneer iemand van de mensen van het Paradijs zijn armband in deze wereld zou tonen, dan zou het licht hiervan (van de armband) het licht van de zon doven, zoals het licht van de zon het licht van de sterren dooft.
Deze hadith is overgeleverd door Sad ibn Abi Waqqas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en is sahih verklaard door Al-Albaanie. De hadith is opgenomen in Sahih Al-Jami (5251)
Een armband van het Paradijs zou de zon dovenWanneer iemand van de mensen van het Paradijs zijn armband in deze wereld zou tonen, dan zou het licht hiervan (van de armband) het licht van de zon doven, zoals het licht van de zon het licht van de sterren dooft.
Deze hadith is overgeleverd door Sad ibn Abi Waqqas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en is sahih verklaard door Al-Albaanie. De hadith is opgenomen in Sahih Al-Jami (5251)
Talha ibn Ubaydallah heeft overgeleverd dat twee mannen de Boodschapper van Allaah bezochten die beiden gelijktijdig de Islam accepteerden. Één van de twee mannen participeerde meer in Jihad dan de ander, en hij vocht [op een dag] een veldslag waarin hij om het leven kwam als martelaar. De andere man bleef achter voor een jaar, waarna ook hij overleed.
Talha ibn Ubaydallah heeft gezegd:In mijn droom stond ik samen met hen [de twee mannen] voor de deur van het Paradijs. Iemand kwam uit het Paradijs en liet de man die later overleed eerst [het Paradijs] betreden. Daaraanvolgend kwam hij er weer uit en liet toen de martelaar naar binnen. Toen hij weer uit het Paradijs kwam zei hij tegen mij: Ga terug, jou tijd is nog niet gekomen.
Talha werd wakker en informeerde anderen over zijn droom en allen waren zij verrast. Toen de Boodschapper van Allaah geïnformeerd werd hierover zei hij:Wat is hetgeen jullie heeft doen verrassen?
Zij zeiden: O Boodschapper van Allaah! Hij heeft harder gestreefd [in Jihad] en is als martelaar om het leven gekomen, maar de ander heeft het Paradijs eerder betreden dan hem.
De Boodschapper van Allaah zei:Bleef hij niet achter voor een jaar?
Zij zeiden:Ja [dat deed hij].
De Boodschapper van Allaah zei:Heeft hij niet de maand Ramadaan bereikt, gevast en gebeden met zo en zoveel prosternaties in dat jaar?
Zij zeiden:Ja.
De Boodschapper van Allaah zei: Dus het verschil tussen hen is groter dan hetgeen zich bevindt tussen de Hemelen en aarde.
Talha ibn Ubaydallah heeft overgeleverd dat twee mannen de Boodschapper van Allaah bezochten die beiden gelijktijdig de Islam accepteerden. Één van de twee mannen participeerde meer in Jihad dan de ander, en hij vocht [op een dag] een veldslag waarin hij om het leven kwam als martelaar. De andere man bleef achter voor een jaar, waarna ook hij overleed.
Talha ibn Ubaydallah heeft gezegd:In mijn droom stond ik samen met hen [de twee mannen] voor de deur van het Paradijs. Iemand kwam uit het Paradijs en liet de man die later overleed eerst [het Paradijs] betreden. Daaraanvolgend kwam hij er weer uit en liet toen de martelaar naar binnen. Toen hij weer uit het Paradijs kwam zei hij tegen mij: Ga terug, jou tijd is nog niet gekomen.
Talha werd wakker en informeerde anderen over zijn droom en allen waren zij verrast. Toen de Boodschapper van Allaah geïnformeerd werd hierover zei hij:Wat is hetgeen jullie heeft doen verrassen?
Zij zeiden: O Boodschapper van Allaah! Hij heeft harder gestreefd [in Jihad] en is als martelaar om het leven gekomen, maar de ander heeft het Paradijs eerder betreden dan hem.
De Boodschapper van Allaah zei:Bleef hij niet achter voor een jaar?
Zij zeiden:Ja [dat deed hij].
De Boodschapper van Allaah zei:Heeft hij niet de maand Ramadaan bereikt, gevast en gebeden met zo en zoveel prosternaties in dat jaar?
Zij zeiden:Ja.
De Boodschapper van Allaah zei: Dus het verschil tussen hen is groter dan hetgeen zich bevindt tussen de Hemelen en aarde.
1) Jibriel = Leraar der Profeten & Boodschapper van Allah (Subhana wa Ta'ala)
2) Mika'iel = Zorgt voor regen en brengt rizq
3) Israafiel = De aankondiger van Yawm al Qiyaama (door op de bazuin te blazen)
4) Malik al Mawt = Engel des Doods
5/6) Monkar & Nakir = De ondervragers in het graf
7) Raqieb = Schrijft de goede daden van de mens op
8) Atied = Schrijft de slechte daden van de mens op
9) Maalik = Bewaakt de poorten van de Hel
10) Redwaan = Bewaakt de poorten van het Paradijs.
Zusters bedek je gewoon.. Deze warmte is niks vergelijken met de hitte van de HEL
Al zie je die koeffaar met korte mouwen enz lopen, hun eindbestemming kennen we wel.. Allah leiden wie Hij wilt... Wie een volk immiteert is een van hun
Ougtie bedek je!! voordat je bedekt wordt in een witte laken en in je graf wordt gelegd!!
Bedek je hoe je heb bedekt in de winter want Allah is er ook in de zomer
O jullie die geloven! weer van jullie zelf en jullie gezinnen een vuur af (hel) waarvan de brandstof mensen en stenen is, waarover (aangewezen) engelen, hard en streng, zijn aangesteld, die niet ongehoorzaam zijn aan de bevelen die zij van Allah ontvangen, maar doeb wat hun bevolen is. ( 66.6)
Wanneer je je overrompeld voelt, is er een bepaalde smeekbede die je kunt opzeggen "a`udhu bi-llahi as-sami` al-`aliem min ash- shaytan ar-rajiem" (zie Koran Surah 41 : Ayah 36 voor uitleg).
De vertaling is: "Ik zoek mijn toevlucht bij God, de Alhorende de Alwetende, tegen de vervloekte Shaytan (Satan)."
Blackberry of Koran?
Wat zal er gebeuren als we de Koran op dezelfde manier behandelen als de blackberry..? Als we hem altijd en overal met ons meenemen? Als we speciaal stoppen onderweg en nakijken of we hem vergeten zijn en als dat het geval is terugkeren? Als we hem meermaals per dag bekijken? Als we hem zien als iets onmisselijk en we echt niet zonder kunnen leven? Als we hem cadeau geven aan een familielid of vriend? Als we hem gebruiken in tijden van nood? Denk daar goed over na en ik hoop dat je je na deze bc zal nadenken en insha'Allah er wat gaat aan doen.
De Koran is een gids voor diegene die het rechte pad zoeken en een licht voor diegene die stappen richting Allah swt..
Het is nog niet te laat voor die beslissing!
genezing tegen tovenarij en de geneedmiddelen der van
De wettige middelen van de bescherming tegen tovenarij en het geneesmiddel daarvan
Door de nobele Shaykh
al-Allaamah Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan
- moge Allah hem genadig zijn -
Vraag: Wat zijn de wettige middelen die aangeraden worden als bescherming tegen tovenarij en wat is het geneesmiddel voor degene die door iets daarvan getroffen is?
Antwoord: De wettige middelen voor de genezing van tovenarij zijn die middelen die al-Allaamah Ibn al-Qayyim - moge Allah hem genadig zijn - heeft genoemd, en zei: "Hierover zijn twee soorten overgeleverd van de Profeet - sallallahoe alayhi wa sallam:
De eerste en tevens de meest effectieve: het opzoeken van de tovenarij en deze tenietdoen, zoals het authentiek is overgeleverd van de Profeet - sallallahoe alayhi wa sallam - dat hij zijn Heer - Verheerlijkt is Hij - daarover vroeg, waarop Hij hem deze aanwees en hij deze in een put vond. Toen hij deze uit de put haalde, verdween datgene waar hij last van had, zozeer dat het net was alsof hij van boeien werd bevrijd. (1) "
Tot aan zijn woorden: "En tot de meest profijtelijke geneesmiddelen voor de tovenarij behoren de Goddelijke geneesmiddelen, en deze zijn door middel van gedachtenissen, Verzen en smeekbeden..."
Dit is de tweede soort van geneesmiddelen voor de tovenarij, en dit gebeurt door middel van de wettige smeekbeden en het reciteren van de Qor-aan over degene die betoverd is, door Soerah al-Faatihah (1), Soerah al-Ikhlaas (112), Soerah al-Falaq (113), Soerah an-Naas (114) en andere Verzen van de Qor-aan te reciteren en te blazen over degene die getroffen is door tovenarij. Dan zal hij met de toestemming van Allah genezen.
Bron: al-Moentaqa min Fataawash-Shaykh Saalih al-Fawzaan deel 2, blz. 58
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki
????Ben je nou een Moslim omdat je vader Mohammed en je moeder Fatima heet
Of omdat je geen varkensvlees eet
Ben je nou een Moslim omdat je oosters bloed hebt
Of omdat je graag een westerling mept
Ben je nou een Moslim omdat je het suikerfeest viert
Of omdat je jezelf met hanna versierd
Ben je nou een Moslim omdat je graag met meerdere vrouwen trouwt
Of omdat je van schapenvlees houd
Ben je nou een Moslim omdat je graag een Hoofddoek draagt
Of omdat je graag tegen de westerlingen klaagt
Ben je nou een Moslim omdat je bruin haar hebt met krullen
Of omdat je in bezit bent van Arabische spullen
Ben je nou een Moslim omdat je vroeger naar Moskee werd gebracht
Of omdat je graag de westerlingen uitlacht
Ben je nou een Moslim omdat je anders bent dan een Europeaan
Of omdat je de westerlingen graag wenst naar de Maan
Ben je nou een Moslim omdat je van jongs af aan een tweede taal kent Of omdat je graag van de westerlingen wegrent
Is het nu echt daarom, waarom je een Moslim bent
Nu ben je dood, O had je de Islam maar beter gekend
Dan zou je weten dat God de mens niet onrechtvaardig behandeld
Dat God iedereen over een kam scheert die hier over deze aarde wandelt
De enigste reden waarom je Moslim kan zijn
Is dat je God erkent en naar Hem luistert en je maakt jezelf rein
Rein zit niet in je afkomst noch je naaste verwanten Rein zijn is luisteren naar God, anders maak je jezelf te schande
En die schande is de Hel
Beginnend op de Dag des Oordeels boven ons de Zon zo dichtbij O zo fel
Denk je nou echt dat je een Moslim bent omdat je Mohammed, Rachid of Abdel-Hafid heet
Denk je nou echt dat dat de wijze is waarop God meet
Denk je nou echt dat God de mens zo onrechtvaardig behandeld
Iedereen over 1 kam scheert die deze aarde bewandeld
Het geloven in 1 God die de mens de leiding schenkt
Is voor iedereen weggelegd en liefde en vreugde met zich mee brengt ??God's leiding is er voor iedereen en allemaal
??God's leiding is niet de Shahada uitspreken met een heils kabaal
God's leiding is de weg volgen die God naar de mensheid heeft gezonden
God's leiding is niet over God praten met onze monden
Moslim zijn is God's leiding praktiseren
En nooit of te nimmer de Islam de rug toe keren
Moslim zijn dat begint in je hart
Daar gaat de Islam van start
Moslim zijn dat ben je nadat je overtuigd bent van God's leiding
Dat je accepteert en nastreeft voor het Paradijs, die bestemming, die bereiking
Als je daarvoor alles wilt doen en alles op wilt geven
Zodat je de juiste weg volgt en dat Inscha-Allah, God je je zonden zal vergeven Dat je berouw toont om je daden
Dat je berouw toont voor je schade
Die je hebt aangericht op God's aarde
Dat God je moge vergeven
Degene die je dit leven heeft gegeven
Dat wij de mensen zo verschillend zijn
Is omdat God wil dat we elkaar leren kennen en dat vinden we ook fijn
Want we gaan graag op reis naar een ver land
En bezoeken daar graag het strand
Maar ben je nu een Moslim omdat je in een Arabisch land bent geboren
Is dat de reden waarom God de moslims boven de andere heeft uitverkoren
Of is het omdat je je Heer aanbid en Hem Zijn lof geeft die Hem toebehoort
Als je dat doet en alles op wilt geven daarvoor, ook al wordt je hiervoor vermoord
Als je hierin gelooft eerlijk en oprecht
Dan kom je als winnaar uit dit gevecht
Dit gevecht op aarde tussen de Schaytaan en jou
Laat je afkomst totaal en geheel in de kooi
God zal geen waarde hechten aan je afkomst zoals de Schaytaan
De Schaytaan denkt over alle mensen loop toch naar de Maan
De Schaytaan haat de mens en wil hem meenemen de Hel in, door van je te winnen in dit spel waar je je nu in bevind
Ja de Hel, de ellende, de verrotting, de eeuwige straf, God wil niet dat je dit ondervind
Maar als we niet luisteren krijgen we straf
Klinkt dit nou logisch of zeg ik nou iets maf
God wil dat we allemaal goed zijn en Zijn leiding op de eerste plaats zetten
Ondanks dat je de Islam vergeet
Is dat de manier, de wijze
Wat jou nou werkelijk een Moslim maakt, dat is omdat je de Islam kent
De Islam praktiseert
En je nooit of te nimmer tot een ander geloof bekeerd
O mensen leer over God, de Islam, over waar je nu werkelijk in geloofd
Voordat de Engel des Doods naar je toe komt en je van je leven beroofd.
Iedere dag wordt die angst groter. Bang om nu te sterven terwijl je er nog niet klaar voor bent of er niet op voorbereid bent wanneer de dag aanbreekt dat de deuren van berouw gesloten worden.
Wie herkent dit ?
Zo bang dat jouw zonden niet vergeven worden of dat je je met zaken bezig houdt die verkeerd zijn, je wilt je praktiseren maar je leefomstandigheden werken niet mee. Wat maakt de vervloekte Shaitan het toch moeilijk.
Wanneer je beseft dat het einde aanbreekt, dan pas wil je het beste van dit leven maken en veranderd je denkwijze.
We leven allemaal voor een mooie auto, groot huis, etc. Ik word bij alles herinnerd aan de dood. Kijk om je heen, neem nou alle rampen in Japan. Je ziet hoe de auto's en jachten meegenomen worden door de stroom van het water. Dan pas zie je hoe weinig die dure auto's of jachten voorstellen. Al die zaken kunnen je afgenomen worden, zelfs je kinderen! Ga nou voor jezelf na wat we bij je blijft. Ja hoor, je daden, niet meer, niet minder.
Beste broeders en zusters kennen jullie het gevoel waarbij je vanbinnen huilt, omdat je bang bent voor de bestraffingen van Allah? Vast wel, doe daar dan iets mee!
Moge Allah ons Insha'Allah leiden naar het goede pad en ons het Paradijs doen betreden. Moge Allah onze zonden Insha'Allah vergeven en dit leven voor ons vermakkelijken. Moge Allah de verwerpelijke Shaitan ver van ons vandaan houden en het goede bij ons houden Insha'Allah.
Heb je naasten lief en breng meer tijd met je gezin en familie door. Leer andere over de islam en besteed je dag nuttig.
Gister bestaat niet meer en de toekomst bestaat ook niet. Het enige wat er echt is, is vandaag, NU. Iedere dag is een nieuwe dag waar jij je voor de volle 100% moet kunt geven voor Allah. Probeer minimaal van iedere dag een nuttige en leerzame dag te maken.
Laat jouw verleden je dag niet bepalen, die is geweest. Laat morgen vandaag niet bepalen, want morgen is je NIET beloofd.
Als men zegt dat iets een test en tegelijkeretijd een gunst kan zij
"Als men zegt dat iets een test en tegelijkertijd een gunst kan zijn, dan spreekt dit mekaar niet tegen. Wanneer men kijkt naar de manier waarop dit plaatsvindt, dan kan men zeggen dat het een rampspoed is. Maar als men naar het eindresulaat kijkt, dan zal men merken dat dit een barmhartigheid was. En dit is zoals een zieke die een medicijn drinkt dat hij niet lekker vindt, terwijl het een gunst is aangezien het de ziekte geneest?"Tasliyatoe ahlul masaa3ib
Allah zegt: Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden als zij zeggen: Wij geloven
Allah zegt: Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden als zij zeggen: Wij geloven, en dat zij niet op de proef gesteld worden? Zoals dit vers laat zien en zoals het merendeel van ons zelf ondervonden heeft, onderwerpt Allah ons in ons leven aan vele beproevingen. Hoewel de beproevingen door vele mensen beschouwd worden als slecht, is het juist voor de moslim een zeer grote gunst. Immers, de moslim kan een grote beloning behalen uit het geduldig doorstaan van beproevingen. Dit betekent echter niet dat we zouden moeten vragen om beproevingen. Daarom, als we een beproeving bij anderen zien, zouden we Allah moeten prijzen, omdat Hij ons ervoor behoed heeft.
Betekenis van de smeekbede
Alle lofprijzingen komen Allah toe Die mij gespaard heeft voor datgene waarmee Hij jou getroffen heeft en mij daarmee begunstigd heeft boven veel schepselen.
Uitspraak van de smeekbede
Al-hamdoelillahi alladhie 3aafaanie mimmaa abtalaaka bihi wa faddhalanie 3ala kathierin mimman galaqa tafdhiela.
Extra informatie over de smeekbede
Deze smeekbede staat vermeld in At-Thirmidhi (5/494). Het Koranvers staat in soerah Al-Ankaboet (29:2).
kijk eerst naar je eigen fouten voor je en ander wijst op zijn fouten
??Ibn ' Abbas radia Allahoe 'anhoe zei: "Als je de fouten van je vriend wenst te noemen, noem dan eerst je eigen fouten." (Boechari Adaab al-Moefraad nr 328Ibn al djawzie rahimahu Allaah heeft gezegd in zijn Sayd al- khaater: "Veel mensen denken veel te gemakkelijk over zaken waarvan zij denken dat het niet zo ernstig is, maar in feite het fundament van hun geloof ondermijnen, zoals het kijken naar verboden zaken, of, zoals sommige studenten doen boeken lenen en ze vervolgens niet terug geven aan hun rechtmatige eigenaar. Een van de selef zei: "Ik vatte een kleine hap veel te licht op en nu veertig jaar later heb ik nog steeds wroeging. Dat wil zeggen dat iets verboden had gegeten, een kleine hap en hij dacht dat het niet zo erg was. Zoals je zo vaak hoort tegenwoordig: een kleine slokje wijn kan toch geen kwaad. Hij zei dit wel uit bescheidenheid, moge Allaah hem genadig zijn.Abu Umama (radiya Allaahu 'anhu) heeft de profeet (salla Allaahu 'alayhi wa sallem) horen zeggen: "Ik garandeer een huis in de omgeving van het Paradijs voor degene die ruzies vermijd, al was het in de nacht. Ik garandeer een huis in het midden van Paradijs voor degene die liegen vermijdt, ook al was het tijdens het vertellen van een grap. En ik garandeer een huis in de hoogste deel van het Paradijs voor degene die zijn karakter verbeterd.'' Aboe Dawoed, boek 41, hadieth 4782
Allah is je vriend in goede en slechte tijden,
Je kunt bij Hem terecht met al je geheimen,
Je voelt je zelf beter wanneer je tot Hem bidt,
Dan krijg je op het leven meer grip.
Hij houdt van je wat je ook doet,
Doe je verkeerd toon dan de moet
,Om vergiffenis bij Hem te vragen,
En Allah zal je zeker niet verlagen.
Kom bij Allah met al je problemen,
Hij zal ze zeker ter harte nemen,
Ook met goede daden kun je bij Hem terecht,
Hij zal je belonen zo hoog dat is ongekend.
Allah is je vriend vergeet dat nooit,
Hij helpt je in je hoogste nood,
Klop bij Hem aan wanneer je vreest,
Hij houdt van jou dan het meest
Allah heeft de verlenster en degene waarbij het haar word verlengd,vervloekt
Het is overgeleverd van Asma dat een vrouw de profeet vroeg (over iets) en zei: "O boodschapper van Allah mijn dochter.. en haar haar is uitgevallen en ik heb haar getrouwd (d.w.z. laten trouwen), mag ik het (haar) verlengen?" Hij zei: "Allah heeft de verlengster en degene waarbij het haar wordt verlengd, vervloekt."
En in andere overlevering is er gezegd: Al Waasielah en Al moestawsielah": degene die vraagt om dat bij haar te doen. En soortgelijk hieraan is overgeleverd van Aishah, door Al-Boechaarie en Moeslim.
Uitleg van Shaykh Ibn Saalih Uthaymien rahiemoe'allah
Deze hadieth noemt drie soorten vrouwen, namelijk:
1. De vrouwen die het haar verlengen of bij elkaar brengen (met nephaar)
2. De vrouwen die dergelijk haar wensen te hebben.
3. De vrouwen wiens haar gemixt wordt met het haar van een andere vrouw.
Al deze drie soorten vrouwen zijn vervloekt. Dergelijk kunsthaar of nephaar wordt een pruik genoemd. "Schoonheidssalons" zijn zeer actief in het ertoe aanzetten om dergelijk haar en andere schaamteloze modes aan te nemen.
Allaah (Verheven en Vrij is Hij van elke tekortkoming zegt:
"O mensen, voorwaar, de Belofte van Allaah is waar. Laat daarom het wereldse leven jullie niet misleiden. En laat de misleider jullie niet van Allaah weghouden. Voorwaar, de shaytaan is voor jullie een vijand, beschouwt hem daarom als een vijand. Voorwaar, hij roept zijn volgelingen op om de bewoners van het laaiende vuur te worden." (35:5-6)
Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 32 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.