assalaamu 'aleikum,
Vertaald vanuit het arabisch door Abu Safia El Qoraychy
Bronnen:
Verschillende geleerden
Het islamitische oordeel betreffende demonstraties e.d.
Sheikh Haafidh al-Hakami
Onze verplichtingen betreffende de heersers
Sheikh Naasiruddin al-Albaani
Het in opstand komen tegen de Hoekaam (regeringsleider)
Sheikh ibn al Qayyim al Jawziyyah
Het openlijk afwijzen van de Heersers en Koningen en het doen aan Rebellie
Verschillende geleerden
(De moslim broederschap) - De bittere waarheid over Djama'atoel Ikhwaan al-Muslimeen
In naam van allah de Erbarmer de Meest barmhartige
de Islam is een religie van barmhartigheid en rechtvaardigheid, het is een religie van orde en veiligheid.
de doelstellingen van de islam bestaan uit het beschermen van de mensen in al de facetten van zijn/haar leven. daarom zijn de regels in de islam als barmhartigheid en rechtvaardigheid voor de mens; het zorgt dat de mens achter de profijtvolle zaken gaat betreft zijn lichaam en geest en zijn familie en maatschappij en zorgt voor het binnenhalen van deze goede zaken en dat de mens wegblijft van de schadelijke zaken betreft zijn lichaam en geest en familie en maatschappij en deze slechte zaken dus vermijdt en wegdoet.
de Islam is een religie die ons de enige juiste levenswijze geeft en ordent om zo in dit leven en na de dood profijt te halen en schade te vermijden.
En een van die zaken die de Islam voor ons ordent is de omgang tussen burgers en leiders. en hoe de burgers dienen om te gaan als de leider zich niet goed gedraagt tegenover hem of andere burgers.
Allah de Verheven zegt in soerat Annisa, aayah 59:
"O, jullie die geloven, gehoorzaam Allah en Zijn boodschapper en degenen, die onder jullie gezag hebben..."
in heel veel authentieke overleveringen van de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam staat dat een moslim de moslimleiders moet gehoorzamen ook al zijn ze onrechtvaardig, en dat pas als zij de moslim opdragen om iets slechts te doen dan moet hij hun daarin niet gehoorzamen. want de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam heeft in een authentieke overlevering gezegd dat er geen gehoorzaamheid is aan een schepsel in ongehoorzaamheid van Allah. dus de gehoorzaamheid van Allah gaat boven de gehoorzaamheid van een schepsel.
bijvoorbeeld bij de gehoorzaamheid van de ouders of de gehoorzaamheid van een vrouw aan haar man, wat een verplichting is in de Islam.
als een vader/moeder of een echtgenoot vraagt om iets slechts te doen dan mag een moslim zijn vader/moeder of de vrouw haar echtgenoot niet gehoorzamen daarin, maar buiten dat moet men wel gehoorzaam blijven aan de ouders of de echtgenoot.
hetzelfde geldt voor de gehoorzaamheid van de moslimleider.
dit is allemaal te vinden o.a in de vele a'hadith die in "sa'hi'h verzameling" staan van imam Bouchari en imam Moeslim, ra'himahuma-Allah, onder de hoofdstukken die gaan over gezag en het gehoorzamen van de leider , en ook in andere 'hadithboeken:
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"het is een verplichting voor een moslim om naar de leider te luisteren en hem te gehoorzamen, of hij het nu leuk vindt of niet, behalve als hem wordt opgedragen (door de leider) om een zonde te begaan,als hij wordt opgedragen omdat te doen dan moet hij er geen gehoor aan geven en dat niet gehoorzamen."
[bouchari: 13/121. moeslim 3/1469]
sheich Almubarkfori zegt: "het is niet toegestaan om de leider te bestrijden ook al beveelt hij je een zonde te begaan"
[tu'hfatu-l-a'hwazi.5/365]
een metgezel vroeg de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam: O profeet van Allah, als er leiders zullen zijn die om hun rechten vragen maar onze rechten niet geven, wat beveelt u ons dan? de profeet negeerde hem, en de metgezel vroeg het weer en de profeet negeerde hem en de metgezel vroeg hem weer. toen zei de boodschapper van Allah:
"luister naar de leider en gehoorzaam hem. want zij zijn verantwoordelijk voor wat hen opgedragen is en jullie zijn verantwoordelijk voor wat jullie opgedragen is."
[moeslim;3/1474]
sheich Burdjes zegt: "het betekent dat Allah de leiders opgedragen heeft om rechtvaardig te zijn onder de mensen, en als zij dat doen worden zij beloont en als zij dat nalaten dan zijn zij in zonde. en het volk is opgedragen om de leiders te gehoorzamen, als zij dat doen dan worden zij beloont en als zij dat nalaten dan zijn zij in zonde."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 92]
in een lange overlevering zegt de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam, aan de metgezel 'Hudhaifa bnu Alyamaan, radia Allahu 'anhuma:
"er zullen na mij leiders komen die niet leiden volgens mijn leiding en niet mijn sunna praktiseren, en er zullen mannen van hen zijn wiens harten als die van de duivels zijn in lichamen van mensen. 'Hudhaifa vroeg toen wat hij dan moet doen wanneer hij dat nog zal meemaken? toen zei de profeet salla Allahu 'aleihi wasallam:
"luister naar de leider en gehoorzaam hem, ook al slaat hij jou op je rug en pakt hij jou geld af, luister naar hem en gehoorzaam hem."
[moeslim; 3/1476]
sheich Burdjis zegt: "en deze 'hadith is een van de duidelijkste 'hadith betreft de gehoorzaamheid aan een onrechtvaardige leider. deze leiders worden beschreven als dwalend en dat ze dwalingen en verderf brengen, en toch geeft de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama aan om hun te gehoorzamen, ook al slaan ze je en pakken ze je geld af..."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 93-94]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"als er iemand leider over jullie wordt en jullie zien dat hij iets slechts doet dan moet hij datgene wat die leider voor slechts doet haten, maar jullie mogen dan niet ongehoorzaam worden aan de leider."
[moeslim: 3/1481]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"wie van jullie iets ziet wat hij afkeurt van zijn leider die moet sabr hebben, want degene die al is het maar een klein beetje ongehoorzaam is aan zijn leider en sterft in die staat die sterft in een staat van zonde."
[albouchari; 13/5, moeslim; 3/1477]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"[...] wie de leider gehoorzaamt die gehoorzaamt mij, en wie ongehoorzaam is aan de leider die is ongehoorzaam aan mij."
[albouchari: 13/111, moeslim: 3/1466]
imam ibn 'Hadjar zegt: "en in deze 'hadith staat dat men verplicht is de leiders te gehoorzamen, zolang het niet gehoorzaamheid is in zaken die niet toegestaan zijn. de wijsheid van het gehoorzamen van de leider is; het bewaken van de eenheid, omdat verdeeldheid zorgt voor verderf ."
[Fat'h albari, de uitleg bij deze 'hadith]
de profeet salla Allahu 'aleihi wasallama zegt:
"wie advies wil geven aan de leider die moet het niet in het openbaar doen maar moet hem bij zijn hand nemen en zich afzonderen waar niemand hen ziet. als de leider van hem aanneemt dan heeft hij zijn doel bereikt en als de leider niet van hem aanneemt dan heeft heeft hij zijn plicht gedaan."
[ahmad;3/403, ibn abi 'Aaseem; 2/521: sa'hi'h verklaard door Al-albaani]
de metgezel 'Umar bnu algattab, radia Allahu 'anhu zegt: "[...] luister dus en gehoorzaam je leider, ook al slaat hij jou; heb dan sabr, ook al ontneemt hij jou iets; heb dan sabr..."
[Almusannaf; 12/544; met een goede keten van overleveraars]
Toen er fitna was tijdens de khalifaat van 'de metgezel Uthmaan bnu 'Afaan, radia Allahu 'anh, werd aan de metgezel Usaama bnu Zayd, radia Allahu 'anhuma, gezegd: "waarom ga je niet naar binnen bij 'Utmaan om met hem te praten?" toen zei Usaamah: "denken jullie dat ik met hem ga praten pas als jullie het kunnen horen? bij Allah ik heb hem gesproken onder 4 ogen zonder dat ik een deur open waar ik niet wil dat ik de eerste ben die het open."
[albouchari; 6/330, moeslim; 4/2290]
imam ibn 'hadjar zegt in zijn uitleg op deze woorden: "dat hij de deur van het in het openbaar bekritiseren van leider niet wil openen uit vrees voor de verdeeldheid die zal ontstaan."
[Fat'h albari; 13/52]
er werd aan de metgezel ibn 'Abbaas radia Allahu 'anhuma gevraagd of men de leider moet aansporen om het goede te doen, waarop hij antwoordde: "als je bang bent dat hij je zal doden dan niet, en als je hem gaat adviseren doe dat dan tussen jou en hem, en ga niet roddelen over je leider."
[authentieke uitspraak, almusannaf; 15/75]
de metgezel Anas bnu Malik, radia Allahu 'anh, zegt: "de groten onder ons van de metgezellen hebben ons verboden om de leiders uit te schelden, hen te bedriegen en ongehoorzaam te zijn aan hen..."
[Assunna van ibn abi 'Aaseem; 2/488, met een goede keten]
Al-fudail bnu 'Iyaad, ra'himahu-Allah, zegt: "als ik een smeekbede mocht doen die verhoord wordt dan zou ik smeekbede doen voor de leider." toen hem gevraagd werd hoezo dat? antwoordde hij: "als ik voor mezelf deze smeebede zou doen dan blijft het goede alleen bij mij, maar als ik deze smeekbede verricht voor de leider dan zal het goede voor iedereen zijn, want als ik Allah vraag om de leider goed te laten zijn dan zal zijn goedheid resulteren in de goedheid van de mensen en van het land..."
[Al'hilyah; 8/91; met een authentieke keten]
imam Ahmad zegt: "ik verricht dag en nacht smeekbede voor de leider, dat Allah hem standvastig laat zijn en hem succes brengt . en ik zie dat als een verplichting."
[Assunna van Al-gallaal;1/83]
en in al de bekende grondteksten van 'aqida en sunna zoals al'qidah atta'hawiyyah, al'aqida alqairawaniyyah, 'aqidat assalaf as'haab al-'hadith enz, staat dat de mensen van ahl assunna wa aldjamaa'a de goede en slechte leiders gehoorzamen en het verboden is om in opstand tegen hen te komen en smeekbede voor hun verrichten en geen smeekbede tegen hen verrichten.
en er is hieromtrent consensus (overeenstemming) onder de moslims. zoals de geleerden dat hebben aangegeven o.a: imam albouchari, imam annawawi, imam ibn 'hadjar, imam ibn 'hazm, imam ibn abi zayd alqayrawani, imam alqurtubi en nog veel meer.
(er zijn nog veel overleveringen en uitspraken van de vrome voorgangers betreft dit onderwerp, maar ik heb alleen een aantal opgesomd om een algemeen beeld te geven hierover)
sheich Burdjis zegt: "dat de geleerden bij het opnoemen van de wijsheden uit deze heilige teksten, zeggen dat het ongehoorzaam zijn van de leiders en in opstand komen tegen hen een zonde is en tegenstrijdig is met waarop de mensen van ahl assunna zijn."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 101]
sheich al-islaam ibn Taymiyyah zegt: "geen een van de mensen van kennis staat het toe dat men de leiders bedriegt en in opstand tegen hun komt op wat voor manier dan ook. want zoals het bekend is, was dat niet de gewoonte van de mensen van sunna van toen en nu."
[Madjmoo' fatawa ibn Taymiyyah:35/12]
en hij zegt ook: "[...] want het in opstand komen tegen de leiders brengt nog meer onrecht en verderf dan het onrecht van de leiders, dus dient men sabr te hebben in het onrecht wat zij verrichten [...]"
[Madjmoo' fatawa ibn Taymiyyah:28/179]
ibn Al-azraq zegt: "want sabr hebben in het onrecht van de leiders, behoort tot de vastberadenheid van de religie en tot de adviezen die oprechte geleerden geven"
[Badaa-i' assulki fi tabaa-i' almulki: 1/76]
Al-hasan al-basriy zei: "weet, moge Allah jullie beschermen, dat een onrechtvaardige leider een straf is van Allah op jullie, en dat de straf van Allah niet geweerd kan worden met zwaarden, maar met smeekbeden, berouw tonen en terugkeren naar Allah en het verlaten van zonden."
[ashari'a van imam Al-adjoori: 38]
sheich Burdjis zegt: "dit is hoe de mensen van ahl assunna wa aldjamaa'a omgaan met de onrechtvaardige leiders. ze gaan ermee om door sabr te hebben en hoop te hebben in Allah. en zoeken naar oplossingen voor dit probleem door te kijken naar de oorzaken; de zonden die zij zelf hebben begaan, zoals Allah de Verhevene zegt: "en wat jullie treft aan rampen/problemen komt door wat jullie eigen handen hebben verricht en Allah vergeeft vele zonden."{Ashura; 30}. dus zij haasten zich naar berouwtoning en vergeving en vragen Allah om hen uit deze benarde situatie te halen."
[Mu'amalat al'hukkaam fi dau-i alkitabi wassunnati; 136]
en Allah weet het beste.