Foto
Een interessant adres?
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Blog als favoriet !
Foto
Archief per maand
  • 04-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
  • De mot
  • Meester ziet u die?
  • Het meisje met haar engelen!
  • De zegeningen van Bismillah
  • Als allah dat wilt
  • tiener moeder
  • wees verstandig
  • tajweed lessen
  • de naiefe jonge en de slimme jongen
  • soms
  • wat is politiek
  • DE RUQYA ZONDER GELD BEVAT MEER ZEGENINGEN
  • Soms heb je die beproeving nodig
  • de jood die 3 vragen stelde
  • zestig manieren om de Liefde van je vrouw te houden
  • mijn moeder
  • De Liefde & Barmhartigheid van Allaah Azza wa Djall‏
  • bn al-Qayyim (rahimahullaah) says:
  • De Hiedjra (Emigratie omwille van Allaah)
  • ik gaap erg veel tijdens het gebed
  • De waarde van een moeder
  • vragen te stellen over iets dat mijn dwars zat.
  • dit verhaal schreef ik toen ik even alleen wilde zijn
  • Mijn leven is heel erg veranderd na gisteren.
  • Een glas melk
  • en jonge man met 3 vragen
  • JE BENT ONBETAALBAAR VOOR DIEGENE DIE VAN JE HOUDEN
  • Het lezen van de koran
  • Moeilijke tijden
  • HET EERBIEDIGEN VAN OUDERS: VERHAAL MET MORAAL
  • oordeel niet te snel
  • DE WIJZE MAN
  • Hij reciteerde de Qoraan
  • Aisha en haar Parels
  • de zwarte vrouw.
  • A King With Four Wives
  • Armoede / Rijkdom
  • Type Ticket: Enkeltje
  • De waarde van een moeder
  • en zuster die dit schreef voor mij Parel in Islam ... Dat ben jij! mijn lieve zuster
  • De smaak van het snoep..."
  • Een plaats
  • My heart full of compassion
  • Say there's a weak spot
  • Time is ticking very fast en verdwaald zijn we
  • Het werk van Allaah,
  • She smliled...
  • Moeders en dochters
  • Ik groeide op tot een volwassen meid,
  • Isn't the woman there my sister
  • Een zus met wie je alles kan delen.
  • Jij kwam in mijn leven
  • Dank je voor de duizend dingen,
  • vriendschap
  • ben ik dan zo verwend?
  • Salaam oe alaikoem
  • Mysterieuze ziekte verandert jongen langzaam in skelet
  • Wilders roept moslims op islam te verlaten
  • Daar stond ze dan.
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk.
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • het verhaal van natasja chiafele het verhaal van en bekeerde
  • Vrouwenemancipatie,
  • Zijn mannen en vrouwen gelijk?
  • Hoe zou het zijn die eerste keer?
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • en meisje in de spiegel
  • wonderen van de
  • download de flyers en deel ze uit
  • laatste nieuws van de dawah centrum in suriname
  • dawah project suriname
  • gapen tijdens gebed
  • hoe verbeter jij jou hart
  • de dawah project in suriname
  • het witr gebed
  • De Sadjdah voor vergeetachtigheid
  • tijd plaats kleding en soorten gebeden
  • Het verhaal van de adzaan
  • de woedhoe
  • shahada/geloofsgetuigenis
  • wat is islam?
  • Brief van een jongen
  • Woorden gericht aan de oprichtster maimunah van der heiden
  • gedichten 7
  • gedichten 6
  • gedichten 5
  • gedichten 4
  • gedichten 3
  • gedichten 2
  • gedichten
  • De gunsten van du'aa & dhikrullaah
  • Totdat jullie terugkeren naar het praktiseren van jullie deen
    Zoeken in blog

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Mailinglijst

    "Wil je op de hoogte geworden houden van alle updates van deze website, schrijf je dan nu in voor de emaillijst:


    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
    Een interessant adres?
    Een interessant adres?
    Welkom op mijn blog. geniet en leer van de verhalen op mijn website
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    als je en lezing zou geven,waar zou jij het over hebben?
    engelen
    het hiernamaals
    het paradijs
    de hel
    Allah
    de soorten geloven en het boek
    het leven van de profeten
    tawba en taqwa verrichten
    de wetenschapelijke onderzoeken
    djins en de shayjtaan
    iets anders
    Bekijk resultaat

    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • www.compassion-in-islam.com
  • 1001gedichten.nl
  • risala.nl
  • forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    info islam

    welkom op de site met info over de islam
    03-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de discussie van de hoogste engelen
                                    (wat betreft de kafaraat (daden die zonden schoon wissen)                                                                                                        
    en de darajaat (daden die het niveau in het Hiernamaals verhogen)
    Origineel geschreven door Al-Hafidh Ibn Rajab Al-Hanbali
    Ikhtiyar al-Awlaa fee Sharh Hadith Ikhtisaam al-Mala al-A’alaa
    Vertaald door Um Sadjaad.
    Introductie.



    In de Naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle. 
    Alle lof en dank is aan Allaah, de Heer van de hemelen en de aarde en alles wat bestaat.                                   
    De Heer van het universum, Die de beste beloning geeft aan degenen die Hem vrezen                                  
    en groot verlies aan de overtreders. We prijzen Hem en smeken Hem om Zijn hulp en vergeving.                                                 
    We zoeken toevlucht bij Hem tegen het slechte in onszelf en het slechte in onze daden.                                      
    Degene die door Allaah is geleid kan door niemand misleid worden en degene die misleid is door 
    Allaah kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat niemand het recht heeft om aanbeden te
    worden, behalve Allaah Alleen. Verder getuig ik dat Muhammad -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-                 
    Zijn ware Profeet en Boodschapper is, de leider van de Boodschappers en leidraad van de gelovigen. 
    Wij plaatsen al het vertrouwen in Allaah Alleen, Allaah is voldoende voor ons en Hij is de Beste 
    Helper. Er is geen kracht om het slechte te weerstaan behalve via Allaah, noch enige kracht om goed 
    te doen behalve via Hem Alleen. Moge Allaah Zijn vrede en zegeningen aan de laatste Profeet 
    Muhammad-salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- schenken en aan zijn nobele en pure familie en aan al zijn 
    nobele metgezellen en degenen die zijn voetstappen volgen tot aan de Dag des Oordeels.                                   
    Allaah, de Verhevene zegt:
    “O JULLIE DIE GELOVEN! VREES ALLAAH EN SPREEK (ALTIJD) DE WAARHEID.                                                             
    HIJ ZAL JULLIE AANSPOREN TOT HET VERRICHTEN VAN GOEDE DADEN EN JULLIE JE ZONDEN 
    VERGEVEN. EN WIE ALLAAH EN ZIJN BOODSCHAPPER GEHOORZAAMT:                                                       
    WAARLIJK, DIE HEEFT EEN GEWELDIGE TRIOMF BEHAALD.” (soerah Al-Ahzaab 33: 70-71)
    De meest waarachtige spraak is die van Allaahs Boek (de Qur’aan) en de beste leiding is die van 
    Muhammad -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-. Het ergste kwaad zijn toevoegingen en iedere 
    toevoeging (in religie) is een bid’ah en iedere bid’ah is een misleiding en iedere misleiding en iedere 
    vorm van misleiding is in het vuur. 2
    Voor je ligt de vertaling van een waardevol boek met betrekking tot een waardevolle hadieth van 
    Rasuulullaah -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-. Het onderwerp van de hadieth gaat over de engelen van 
    de hoogste hemel, discussiërend over de daden die zonden schoon wissen en het niveau in het 
    Hiernamaals verhogen. Al-Hafidh ibn Rajab (rahimahullaah) heeft de hadieth heel mooi in detail 
    uitgelegd. En we realiseren ons dat dit werk met de toestemming van Allaah de moslims zal helpen 
    om meer goede daden te verrichten, omdat het een aanmoediging is en vol van herinneringen vanuit 
    citaten uit de Qur’aan en de ahaadieth. We realiseren ons ook dat de moslim jongeren te druk bezig 
    zijn met spraak en de daden negeren die hen op de Dag des Oordeels zullen helpen.                                                 
    We smeken Allaah om de schrijver en ons allen profijt te schenken door ons de tawfieq te geven dat 
    we handelen volgens datgene waar onze Heer tevreden mee is, aamien.
    DE BIOGRAFIE VAN DE AUTEUR.
    Zijn naam, kunya, roepnaam en afkomst:                                                                                                                
    Hij was de nobele iemaam, de hafidh, de criticus, Zayn-ud-Dien ‘Abdur-Rahmaan bin Ahmad bin 
    ‘Abdir-Rahmaan bin al-Hasan bin Muhammad bin Abil-Barakat Masud As-Salami Al-Baghdadi 
    (vanwege zijn geboorteplaats), Al-Hanbali (vanwege zijn madh-hab), Ad-Dimashqi (vanwege zijn 
    verblijfplaats en dood). Zijn kunya was Abul-Faraj, en zijn bijnaam was Ibn Rajab, wat de bijnaam van 
    zijn vader was, die in die maand (Rajab) was geboren. 
    Zijn geboorte en jeugd:                                                                                                                                                
    Hij was geboren in Baghdad in 736 na de hidjrah en werd opgevoed door een goed geïnformeerde 
    familie, stevig geworteld in kennis, nobelheid en vroomheid. Zijn vader speelde de grootste rol in het 
    sturen van hem richting waardevolle kennis.
    Zijn leraren:                                                                                                                                                                
    Hij leerde en nam kennis van de grootste geleerden van de ummah in zijn tijd. Van onder de meest 
    bekende van hen was Ibn Qayyim al-Jawziyyah, met wie hij gedurende de laatste jaren van zijn leven 
    verbleef totdat hij (Ibn Qayyim) in 751 na de hidjrah overlijdde. Dit is hoe hij hem beschreef:                  
    ‘Moge Allaah genade met hem hebben, hij was een persoon van ‘ibaadah en tahadjud, iemand die zo 
    lang mogelijk in zijn salaah verbleef. Hij was altijd toegewijd aan het herdenken (van Allaah),                         
    volledig in bezit genomen door zijn liefde voor Allaah, aldoor berouw tonend aan Hem, altijd Zijn 
    vergeving vragend, zijn armoede en zwakheid tonend aan Allaah, zijn ware staat van 
    onderworpenheid aan Hem tonend. Hij bereikte een niveau van devotie wat ik nooit eerder bij iemand 
    heb gezien, noch heb ik iemand gezien die geleerder was of meer kennis van de betekenissen van de 
    Qur’aan, de soennah en de innerlijke waarheden van het geloof had.’                                                                        
    Adh-Dhayl ‘alaa Tabaqaatal-Hanabilah (2/ 456-457).  
    Zijn studie afspraken:                                                                                                                                             
    Zayn-ud-Dien al-‘Iraqi, Ibn an-Naqeeb, Muhammad bin Isma’il al-Khabaz, Dawud bin Ibrahim                 3
    at-‘Ataar, Ibn Qadi al-Jabal en Ahmad bin ‘Abdil-Hadi al-Hanbali. In Makkah leerde hij van al-Fakhr 
    ‘Uthman bin Yusuf an-Nawairee. Terwijl hij in Jerusalem leerde van al-Hafidh al-‘Ala’i.                             
    In Egypte leerde hij van Sadr-ud-Deen Abul-Fath al-Maydumi en Nasir-ud-Deen ibn al-Muluk.
    Zijn studie afspraken:                                                                                                                                                    
    Ibn Rajab wijdde zichzelf aan kennis en besteedde al zijn tijd aan onderzoeken, schrijven, 
    onderwijzen, werken op het gebied van kennis en het uitbrengen van legale regels.                                
    In 791 na de hidjrah werd hem een lerarenpositie gegeven in de Hanbali school.                                                   
    Na de dood van Ibn Qadi al-Jabal (rahimahullaah) in 771 na de hidjrah werd Ibn Rajab dinsdags als 
    het hoofd van de halaqah (studie groep) aangesteld in de Centrale masdjid van Banu Umayyah.                              
    Dit was een heel populaire halaqah die door veel mensen werd bijgewoond. Er werd over zijn 
    halaqaat gezegd: “Zijn bijeenkomsten waren een herinnering voor de harten, het gewone volk had er 
    veel baat bij, hij was een persoon waar de verschillende groeperingen het over eens waren en hun 
    harten werden door hem beïnvloed.” Minhaj Ibn Rajab fil-aqeedah (p.58)   
    Zijn leerlingen:                                                                                                                                                   
    Studenten van kennis wendden zich tot Al-Hafidh Ibn Rajab (rahimahullaah) om van hem te leren,
    voordeel uit zijn kennis te halen en zijn overleveringen te horen. Dit was zo omdat hij een iemaam 
    was in de wetenschappen van hadieth, zowel in overleveren als in onderzoeken. De reden was dat hij 
    een groot deel van zijn tijd -geheel in beslag genomen-besteedde aan het onderwerp dat hij niet 
    kende behalve via de hadieth. Er was niemand (in zijn tijd) die er bekwamer in was dan hem. 
      
    Zijn meest beroemde leerlingen:
    (1) Abul-‘Abbas Ahmad bin Abi Bakr bin ‘Ali al-Hanbali, bekend als Ibn ar-Risaam (d.884 H)
    (2) Abul-Fadl Ahmad bin N’asr bin Ahmad, de muftie van de landen van Egypte (d.844 H)
    (3) Dawud bin Sulayman al-Mawsili (d.844 H)
    (4) ‘Abdur-Rahmaan bin Ahmad bin Muhammad al-Muqri.
    (5) Zayn-ud-Deen ‘Abdur-Rahmaan bin Sulayman bin Abil-Karam, bekend als Abu Shi’ar.
    (6) Abu Dharr az-Zarkashi (d. 846 H)
    (7) De rechter ‘Alaa-ud-Deen Ibn al-Lahaam al-Ba’Ali (d. 803 H)
    (8) Ahmad bin Sayf-id-Deen al-Hamawi, en Ibn Mulaqqin, de shaikh van Al-Hafidh Ibn Hajar                          
    (d. 804) 
    De lofuitingen van geleerden over hem:                                                                                                                      
    Ibn Qadee Shuhbah zei over hem in zijn biografie, zoals vermeld staat in Al-Jawhar-ul-Munaddad 
    (p.48): “Hij las en werd een expert in de verschillende gebieden van wetenschap. Hij werd geheel in 
    beslag genomen door de zaken van de (Hanbali) madh-hab totdat hij het onder de knie had.                          
    Hij wijdde zichzelf aan het bezig zijn met de kennis van de teksten, defecten en betekenissen van de 
    hadieth en trok zichzelf terug om te schrijven.” Ibn Hajr zei over hem in Inbaa-ul-Ghamr:                             
    “Hij had een hoge expertische in de wetenschappelijke disciplines van hadieth wat betreft de namen 4
    van de overleveraars, hun biografieën, hun wegen van overlevering en bewustzijn van hun 
    betekenissen.” Ibraaheem bin Muhammad Ibn Muflih zei over hem: “Hij was de shaikh, de grote 
    geleerde, de hafidh, degene die weg bleef van het wereldse leven. Hij was de shaikh van de Hanbali 
    madh-hab en hij schreef vele waardevolle boeken.” Ibn al-Lahaam gaf een inzicht in zijn 
    nauwgezetheid toen het op oprechtheid aan kwam. Hij zei: “De shaikh discussiërde een keer over een 
    zaak met ons en hij blonk hierbij uit tot het niveau dat wij verbaasd waren over zijn perfectie in deze 
    zaak. Hierna woonde hij een bijeenkomst bij waarin geleerden van verschillende madhahib                            
    (madh-habs) aanwezig waren; hoe dan ook zei hij geen woord in deze bijeenkomst. Dus toen wij 
    vertrokken vroeg ik hem: “Besprak u de zaak niet voorheen met ons?” Hij antwoordde:                            
    “Waarlijk, wanneer ik spreek, hoop ik hierbij Zijn (Allaah) beloning te winnen en ik vreesde dat als ik in 
    deze bijeenkomst sprak, het voor een ander doel dan dit zou zijn.”                                                                                        
    (Ibn Hadi noemde het in zijn boek Adh-Dhayl: 40)    
    Zijn geloofsleer:                                                                                                                                                               
    Ibn Rajab volgde de manhadj van de Salaf wat betreft zaken van iemaan en het verkrijgen van kennis. 
    Hij steunde het en beschermde het tegen valse argumenten van de tegenstanders. Zijn boeken zijn 
    vol daarvan en hij schreef sommige beschouwingen speciaal over dit onderwerp zoals zijn boek 
    ‘Bayan Fadlu ‘Ilm-is-Salaf ‘alaal-Khalaf (De Waarde van de Kennis van de Salaf boven de Khalaf).
      
    Zijn madh-hab met betrekking tot helpende zaken:                                                                                               
    In Fiqh volgde hij de madh-hab van de eerbiedwaardige iemaam, Ahmad bin Hanbal (rahimahullaah),            
    die de voornaamste geleerde is van de (Hanbali) madh-hab. Zijn boek: ‘Al-Qawaa’id al-Kubraa filFuroo’ is een van zijn meest vooraanstaande werken op het gebied van fiqh, wat zijn enorme kennis 
    laat zien over de ingewikkelde details van fiqhzaken. Dit is op zo; n manier dat Al-Hafidh Ibn Hajr in 
    zijn boek Ad-Durar zei: “Hij deed er excellent werk mee.” En Ibn Qaadee Shuhba en Ibn Muflih 
    zeiden: “Het toont zijn volledige kennis aan van de (Hanbali) madh-hab.” En in Kashf-udh-Dhunoon
    staat er: “Het is een boek van de wonderen van zijn tijd. En het is op een manier dat hij ernaar 
    gezocht heeft om er veel in uit te leggen. Sommigen beweren dat hij de verspreide principes van 
    Shaikh-ul-Islaam Ibn Taimiyyah vond en ze samen bracht, maar dat is niet het geval. Hij was eerder 
    boven dat. Dat is wat werd beweerd.”
    Al-Hafidh Ibn Rajab was diep verbonden met de werken van Shaikh-ul-Islaam Ibn Taimiyyah,             
    want hij bracht legale regels uit volgens hen en verwees voortdurend naar zijn boeken. Dit was zo 
    omdat hij zich als een leerling onder Ibn Qayyim al-Jawziyyah bevond, de meest uitblinkende leerling 
    van Shaikh-ul-Islaam Ibn Taimiyyah, moge Allaah rahmah met hen allen hebben. Maar ondanks dit 
    was hij geen blinde volgeling of fanatieke aanhanger (van zijn leraar). Hij herzag en onderzocht de 
    betrouwbaarheid en volgde eerder de bewijzen.  
        
    Zijn geschreven werken:                                                                                                                                                
    Al-Hafidh Ibn Rajab werd als een van de meest bekwame en beroemde geleerden van zijn tijd 5
    beschouwd. Hij heeft talrijke en waardevolle werken op het gebied van Tafsir, Hadieth, Fiqh, 
    Geschiedenis en Raqaa’iq (hart verzachtende materie). Onder zijn boeken zijn: 
    Wat betreft tafsir en Qur’aan wetenschappen:                                                                                                          
    1. Tafsir soerah Al-Ikhlaas. 2. Tafsir soerah Al-Faatihah. 3. Tafsir soerah An-N’Asr. 4. I’raab alBasmallaah. 5. Al-Istighnaa bil-Qur’aan.
    Wat betreft hadieth en haar wetenschappen:                                                                                                         
    1. Sharh Jaami’ at-Tirmidhie. 2. Sharh ‘Ilal at-Tirmidhie. 3. Fath-ul-Baarie bi-Sharh Sahieh alBukhaarie. 4. Jaami’ul-‘Uloom wal-Hikam fee Sharh khamseena Hadithan min Jawaami’ il-Kalim.           
    Hij heeft ook een collectie van verhandelingen waarin hij apart hadieth uitlegt, zoals:                             
    5. Sharh Hadieth: Maa Dhi’baani Jaa’iaan ursilaa fee Ghanam…(Het kwaad van hunkeren naar 
    rijkdom en status). 6. Ikhtiyar al-Awlaa fee Sharh Hadieth Ikhtisaam al-Mala al-A’alaa (De discussie 
    van de hoogste engelen). 7. Noor-ul-Iqtibaas fee Mishkaat Wasiyyat-in-Nabi Libn ‘Abbas. 8.           
    Ghayat-un-Nafa’ fee Sharh Hadieth Tamtheel-ul-Mu’min bi-Khaamat-iz-Zara’. 9. Kashf-ul-Kurbah fee 
    Wasfi Haali Ahlil-Ghurbah (Verdrietige gevoelens verlichten in het beschrijven van de conditie van de 
    vreemdelingen). En vele anderen. 
      
    Wat betreft fiqh:                                                                                                                                                            
    1. Al-Istikhraaj fee Ahkaam-il-Kharaaj. 2. Al-Qawaa’id-ul-Fiqhiyyah. 3. Kitaab Ahkaam-ul-Khawaateem 
    wa maa yata’alaqu bihaa.
    Wat betreft biografische en historische verslagen:                                                                                               
    1. Adh-Dhayl ‘alaa Tabaqaat-il-Hanaabilah. 2. Mukhtasar Seerah ‘Umar bin ‘Abdil-‘Aziz. 3.                      
    Seerah ‘Abdul-Maalik bin ‘Umar bin ‘Abdil-‘Aziz.
    Wat betreft belangrijke waarschuwingen die het hart verzachten:                                                                     
    1. Lataa’if-ul-Ma’aarif feemaa Li-Mawaasim-il-‘Aam min al-Wadhaa’if. 2. At-Takhweef min an-Naar 
    wat-Ta’reef bi-Haali Daar-il-Bawaar. 3. Al-farq bayna an-Naseehah wat-Ta’yeer (Het verschil tussen 
    adviseren en afkeuren) 4. Ahwaal Ahlil-Quboor. 
    Zijn dood:                                                                                                                                                                     
    Al-Hafidh Ibn Rajab (rahimahullaah) stierf op een maandagnacht, de vierde van Ramadaan, 795 na de 
    hidjrah. Hij stierf terwijl hij in Damascus was in een land dat al-Humayriyyah werd genoemd in een 
    tuingebied dat hij huurde. Zijn begrafenisgebed werd de volgende dag verricht en hij werd begraven 
    in de Baab as-Sagheer begraafplaats dichtbij Shaikh Abul-Faraj ash-Sheeraazee.   6
    DE DISCUSSIE VAN DE HOOGSTE ENGELEN
    Iemaam Ahmad heeft overgeleverd dat Mu’aadh –radiya-llaahu ‘anhu- zei:
    “Op een dag was Rasuulullaah -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- zo laat voor het fadjr-gebed,          
    dat we de horen van de zon bijna konden zien. Rasuulullaah kwam haastig en de ‘iqaamah voor de 
    salaah werd gemaakt. Hij bad en toen hij de salaam maakte zei hij:                                                              
    “Sta zoals jullie allemaal in jullie rijen zijn.” Hij keerde zich toen naar ons toe en zei:                                              
    “Ik zal jullie laten weten wat me tegen hield deze ochtend. Waarlijk, ik stond de afgelopen nacht in 
    salaah en ik bad wat voor mij geschreven was om te bidden. Ik begon me toen slaperig te voelen in 
    mijn salaah totdat het me overmande. Toen was ik plotseling met mijn Heer in de beste der 
    verschijningen. Hij vroeg: “O Muhammad, over wat discussiëren de hoogste engelen?”                             
    Ik zei: “Ik weet het niet, mijn Heer.” Hij vroeg: “O Muhammad, over wat discussiëren de hoogste 
    engelen?” Ik zei: “Ik weet het niet, mijn Heer.” Hij vroeg: “O Muhammad, over wat discussiëren de 
    hoogste engelen?” Ik zei: “Ik weet het niet, mijn Heer.” Toen zag ik Hem Zijn Handen tussen mijn
    schouders plaatsen totdat ik de koelte van Zijn Vingertoppen tussen mijn borst voelde en alles 
    werd duidelijk voor mij en ik wist. Dus vroeg Hij: “O Muhammad, over wat discussiëren de hoogste 
    engelen?” Ik zei: “Over de kafaraat (daden die zonden uit wissen) en de darajaat (daden die het 
    niveau in al-Aakhirah verhogen).” Hij vroeg: “Wat zijn de kafaraat?” Ik zei: “De voeten richting het 
    djumu’ah-gebed bewegen, in de masaadjid zitten na de salaah en de wudhuu’ op de juiste manier
    verrichten in moeilijke condities.” Hij vroeg toen: “Wat zijn de darajaat?” Ik zei:                                
    “Aangename spraak hebben en bidden terwijl de mensen slapen.” Hij zei: “Vraag!”                                               
    Ik zei: “O Allaah! Ik smeek U om de mogelijkheid om de goede daden te verrichten en de 
    mogelijkheid om de slechte daden op te geven, de armen lief te hebben, mij te vergeven en rahmah 
    voor mij te hebben. En wanneer U een volk beproeft, laat mij dan sterven zonder beproeft te 
    worden. Ik smeek U om Uw liefde en de liefde van degenen die U lief hebben en liefde voor die 
    daden die mij dichter tot Uw liefde brengen.” Rasuulullaah zei toen: “Waarlijk, het is de waarheid, 
    dus studeer het en onderwijs het.”                                                                                                                                                                  
    Ahmad (5/243), At-Tirmidhie (hadiethnr. 3235), Ibn Khuzaymah in zijn boek At-Tawhied (p.218)                      
    en Ad-Darqutanie zoals beschreven in Al-Isaabah (2/306).
    Deze hadieth is verzameld door At-Tirmidhie die zei dat de hadieth ‘hasan-sahieh’ is.                                               
    At-Tirmidhie (8/415) Hij (At-Tirmidhie) zei: “Ik vroeg Muhammad Ibn Ismaa’iel Al-Bukhaarie over 
    deze hadieth en hij zei: “Deze hadieth is hasan-sahieh.”
    Volgens Ibn Rajab bestaan er verschillende overleveringsketens voor de hadieth, sommige met meer 
    en sommige met minder woorden. Hij heeft de variatie van ketenen en woorden van de hadieth in 
    zijn boek Sharh At-Tirmidhie vermeld. In sommige van de overleveringen van iemaam Ahmad en                               
    At-Tirmidhie staat:                                                                                                                                                        
    “Per voet naar de ‘salaat-ul-djamaa’ah’ lopen in plaats van ‘salaat-ul-djumu’ah”.                                             
    (dus lopen naar een van de vijf verplichte gebeden in de moskee met de groep in plaats van het 
    vrijdagmiddaggebed)7
    Bij hen beiden staat ook na het noemen van de kafaraat:                                                                                    
    “Degene die in goedheid leeft en in goedheid sterft,                                                                                                             
    zijn weegschaal van zonden zullen zijn zoals op de dag waarop zijn moeder van hem beviel.”                                                                                                              
    Wat de darajaat betreft noemen zij ook beiden in sommige overleveringen:                                                         
    “Het verspreiden van de salaam”  in plaats van “aangename spraak”.                                                                                   
    In andere overleveringen staat: “En ik wist wat in de hemelen en in de aarde was”                                                       
    en toen reciteerde hij: “EN ZO LIETEN WIJ IBRAAHIEM HET KONINKRIJK DER HEMELEN EN DER 
    AARDE ZIEN OPDAT HIJ TOT EEN VAN DE OVERTUIGENDEN ZOU BEHOREN.”                                                                       
    (soerah Al-An’aam 6: 75)                                                                                                                                                                     
    In een andere overlevering staat:                                                                                                                                           
    “ALLES TUSSEN DE HEMELEN EN DE AARDE WERD AAN MIJ GEMANIFESTEERD”                                                     
    En in een andere overlevering: “WAT TUSSEN HET OOSTEN EN HET WESTEN IS.”                                                        
    In sommige overleveringen over de du’aa worden de woorden toegevoegd:                                                                   
    “En om mijn berouw te accepteren.” In sommige overleveringen staat ook:                                                                             
    “De du’aa op de juiste manier verrichten in koude situaties.”                                                                                                     
    En: “Hij (Allaah) heeft gezegd: “O Muhammad, wanneer je bidt, zeg: “O Allaah, ik smeek U om de 
    mogelijkheid om goede daden te verrichten…” tot aan het einde van de hadieth.                                                               
    De bedoeling hier is om de hadieth uit te leggen en er enige kennis, regels en andere mogelijke 
    profijtvolle punten uit te verkrijgen.
    DE PROFEET -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- VERTRAAGDE NORMAAL GESPROKEN HET FADJR
    GEBED NIET. 
    Deze hadieth is een bewijs dat het niet de gewoonte was van Rasuulullaah-salla-llaahu ‘alaihi wasallam- om het fadjr gebed te vertragen totdat de zon ongeveer gerezen was.                                               
    Waarlijk, zijn gewoonte was om salaatul-fadjr te bidden wanneer de donkerte van het laatste deel 
    van de nacht zich mengde met het licht dat verschijnt bij de eerste zonnestralen.                                                    
    Waarlijk, er is gezegd dat het vertragen van de salaah totdat het zonlicht begint te verschijnen een 
    weerzinwekkende daad is, die niet toegestaan is tenzij er een geldige reden voor is.                                   
    Waarlijk, het is niet toegestaan om op deze tijd te bidden tenzij het vanwege een geldige reden is, 
    zoals het niet toegestaan is om het ‘asr gebed te vertragen totdat de zon geel-roodachtig is.                                               
    Dit is de mening van Al-Qaadie Abu Ya’la van onze metgezellen zoals hij in een van zijn boeken 
    beweerde. Iemaam Ahmad speelde op deze mening in toen hij zei:                                                                           
    “Dit is inderdaad de salaah van degene die de grenzen overschrijdt.” Masaa’il ibn Haanie (1/29)
    Er is bewijs in deze hadieth dat het toegestaan is om de salaah te verkorten wanneer men het 
    verricht als de tijd bijna voorbij is en vreest dat hij het niet binnen de juiste tijd kan afmaken wanneer 
    men het verlengt. Abu Bakr As-Siddieq-radiya-llaahu ‘anhu- zei toen hij de salaatul-fadjr verlengde 
    met het reciteren van soeratul-Baqarah totdat de zon bijna was gerezen:                                                                    
    “Als de zon gerezen zou zijn, zouden jullie ons niet onoplettend hebben gevonden.”                                    
    (Al-Bayhaaqie (1/379). Al-Bayhaaqie heeft ook een soort gelijke hadieth verzameld, overgeleverd 
    door ‘Umar ibn Al-Khattaab met een sahieh isnaad (1/389). Hij vertraagde de salaah niet bewust 8
    noch verlengde hij het, want hij begon de salaah toen het nog donker was en het was vanwege de 
    lange recitatie dat de salaah al die tijd nam. Dus als de zon al opgekomen was zou het niet tegen hem 
    worden gehouden omdat het niet bewust werd gedaan. Dit toont aan dat hij de geldigheid van de 
    salaah tijdens zonsopgang  zag, zoals Rasuulullaah -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- degene die 1 
    raka’ah van het fadjr gebed kan bidden voordat de zon op is, bevolen heeft de salaah te voltooien.             
    In de hadieth overgeleverd door Abu Hurairah -radiya-llaahu ‘anhu- heeft Rasuulullaah                                                         
    -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- gezegd:                                                                                                                                                       
    “Degene die 1 raka’ah van het fadjr gebed pakt voordat de zon is opgekomen heeft waarlijk het 
    fadjr gebed gehaald.” Al-Bukhaarie (2/56) en Muslim (1/424).                                                                                                    
    In een andere hadieth staat:                                                                                                                                                       
    “Laat degene die in staat is om 1 sadjdah te maken voordat de zon is opgekomen zijn gebed af 
    maken.” Al-Bukhaarie (2/38)
    GOEDE DROMEN DIENEN AAN GOEDE VRIENDEN TE WORDEN VERTELD.
    Deze hadieth van Mu’aadh is een bewijs dat degene die een droom heeft die hem bevalt het aan zijn 
    nabije vrienden dient te vertellen, vooral wanneer zijn droom goede tijdingen voor hen bevat, 
    waardoor zij kunnen leren over datgene wat hen voordeel zal schenken.                                                              
    Waarlijk, wanneer Rasuulullaah -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- salaatul-fadjr had gebeden zei hij 
    tegen zijn metgezellen: “Wie van jullie had een droom vannacht?”                                                                                                              
    Al-Bukhaarie (3/251) en Muslim (4/1781)
    Deze hadieth toont ook aan dat het goede tijdingen zijn voor degene die tahadjud bidt totdat slaap 
    hem overmant en vervolgens een droom heeft die hem pleziert. Al-Hasan Al-Basrie zei:                                                  
    “Wanneer slaap een dienaar overmant terwijl hij sadjdah verricht, schept Allaah op bij de engelen, 
    zeggende: “O engelen, kijk naar Mijn dienaar, zijn lichaam is in gehoorzaamheid aan Mij en zijn ziel is 
    met Mij.” Iemaam Ahmad in Az-Zuhd (p.280) met een betrouwbare isnaad.
    DE HOGE STATUS VAN DE PROFEET -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallamDeze hadieth toont de superioriteit en de hoge status aan van de Boodschapper- salla-llaahu ‘alaihi 
    wa-sallam- als degene die door Allaah werd gekozen om over datgene wat in de hemelen en op de 
    aarde is te leren. De zaak waarover de engelen in de hemelen gingen discussiëren werd aan hem 
    bekend gemaakt zoals aan Ibraahiem het rijk van de hemelen en de aarde werd getoond.                                     
    Het is overgeleverd in een betrouwbare hadieth dat aan hem- salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-                                    
    alles werd gegeven, behalve de sleutels van de vijf ongeziene zaken waar Allaah kennis van heeft,                   
    zoals in de Aayah uit soerah Luuqmaan 31: 34 is vermeld:
    “WAARLIJK, ALLAAH BESCHIKT OVER DE KENNIS VAN HET UUR, EN HIJ ZENDT DE REGEN NEER,                           
    EN HIJ KENT WAT ZICH IN DE SCHOTEN BEVINDT. EN NIEMAND WEET WAT HIJ MORGEN ZAL DOEN. 
    EN NIEMAND WEET OP WELKE GROND HIJ ZAL STERVEN. VOORWAAR, ALLAAH IS VAN ALLES OP DE 
    HOOGTE, ALWETEND.”9
    DE BESCHRIJVING VAN ALLAAH.
    Wat betreft de beschrijving die Rasuulullaah -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- gaf over zijn Heer,              
    die is echt en het is de waarheid waar men in moet geloven, zoals Allaah Zichzelf heeft beschreven, 
    terwijl enige vergelijking met Hem teniet doet. Wanneer iets verwarrend en moeilijk te begrijpen is, 
    dient men datgene te doen wat degenen doen die stevig gegrondvest zijn in kennis.                                   
    Allaah heeft hen geprezen door in soerah Alie-‘Imraan 3: 7 over hen te zeggen, wanneer zij langs een 
    onduidelijke zaak komen: “WIJ GELOVEN ERIN, ALLES IS VAN ONZE HEER.”                                        
    (DUIDELIJKE EN ONDUIDELIJKE VERZEN) Zoals de Boodschapper -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- zei 
    over de Qur’aan: “Vertrouw de kennis waar jullie onwetend over zijn toe aan degene die het weet.”                                   
    Ahmad, An-Nasaa’ie e.a.  Deel van een hadieth overgeleverd door Abdur-Razaaq (11/216),                                 
    Ahmad (2/181). Al-Bukhaarie in Khalq afa’alal-‘ibaad (p.63), Al-Aajoerie in Ash-sharie’ah (p.67).                                                     
    Al-Baghawie in Sharh as-sunnah (1/260) en de isnaad is hasan. Noch dient men zich te belasten met 
    datgene waar men geen kennis over heeft, want voor diegene wordt ondergang gevreesd.                       
    Weet -moge Allaah jou en mij onderwijzen- dat de verzen over de Eigenschappen van Allaah niet 
    worden beschouwd als die van de onduidelijke verzen, behalve vanuit het oogpunt dat niemand, 
    behalve  Allaah weet hoe precies deze Eigenschappen zijn.                                                                                                           
    “EN ZIJ ZULLEN NOOIT IETS VAN ZIJN KENNIS KUNNEN OMVATTEN” (soerah Thaa Haa 20: 110)
    Shaikh Al-Islaam Ibn Taimiyyah zegt: “En soortgelijk is datgene wat Allaah ons heeft laten weten over 
    Zichzelf, zoals Zijn stijgen boven Zijn Troon, Zijn gehoor, Zijn zicht, Zijn spraak etc.                                                        
    Want waarlijk, niemand weet precies hoe deze eigenschappen zijn, behalve Allaah.”                                 
    Zoals Rabi’ah ibn Abi Abdur-Rahmaan en Maalik ibn Anas hebben gezegd -en de rest van de mensen 
    van kennis hebben het geaccepteerd-, toen gevraagd werd: “Ar-Rahmaan istawaa (rees) over de 
    Troon. (soerah Thaa Haa 20: 5) Hoe is deze istawaa?” Hij zei: “De istawaa is bekend, de manier 
    waarop is onbekend, erin geloven is een verplichting en erover vragen is een bid’ah (toevoeging).”                                           
    Dit zijn de woorden van iemaam Maalik. Dus hij zei dat de istawaa bekend is- en dit is de uitleg van 
    de uitspraak-, maar dat de manier hoe dit precies is onbekend is, en dit is de kennis die Allaah voor 
    Zichzelf heeft gehouden. Dit was tegelijkertijd het geloof van de anderen van onder de salaf,                   
    zoals Ibn Al-Maajshuwn en Ahmad Ibn Hanbal, die zei dat de dienaar geen kennis heeft van hoe de 
    Eigenschappen zijn waar Allaah Zichzelf mee beschreven heeft. Dus de manier waarop, is alleen iets 
    wat Allaah weet. Wat betreft de betekenis van het kijken en horen van Allaah dan begrijpt iedereen
    de betekenis hiervan op het niveau van zijn vermogen want men kan begrijpen wat er bedoeld wordt 
    met horen en zien en men kan weten wat het verschil tussen deze twee is, ook al weet men niet hoe 
    Hij hoort en hoe Hij ziet. Het is eerder zo dat mensen in het algemeen weten dat zij een ziel in zich 
    hebben; maar zij weten hoe dan ook niet precies hoe het is. Soortgelijk weten zij dat stijgen boven de 
    Troon inhoudt dat de Heer gerezen is boven Zijn troon zoals de salaf hebben uitgelegd. Dus dit is de 
    welbekende betekenis die begrepen wordt van dit woord en het is niet mogelijk dat het een andere 
    betekenis heeft.” (Al-fataawa: 17/ 373-374)
    Ibn Abbaas heeft een hadieth verzameld van Rasuulullaah -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- waar een 
    man zich aan stoorde en dus toonde hij beklag nadat hij de hadieth had gehoord.                                                            
    Dus Ibn Abbaas zei: “Wat is het, waar zij voor dienen te vrezen! Zij accepteren gemakkelijk datgene 
    wat duidelijk is, maar hoe dan ook, wanneer het aan komt op zaken die onduidelijk zijn, worden zij 
    vernietigd!” Overgeleverd door Abdur-Razaaq. Verzameld door Ibn Abi Aasim in As-sunnah (p.584) en 10
    de isnaad is sahieh. Dus iedere keer wanneer een gelovige uitspraken hoort zoals deze, dienen zij te 
    zeggen:                                         
    “Dit is wat Allaah en Zijn Boodschapper ons hebben beloofd, en Allaah en Zijn Boodschapper 
    hebben gelijk.” En het doet hun slechts in geloof en onderwerping toenemen.                                                      
    (Soerah Al-Ahzaab 33: 22)
    ENGELEN HEBBEN HET VERMOGEN TOT REDENEREN.   
    Dit is een bewijs dat de hoogste engelen, degenen die het dichtste bij Allaah zijn, onderling 
    discussiëren over wat de daden zijn die de zoon van Aadam dichter tot zijn Heer brengen en wat 
    ervoor zorgt dat zijn zonden worden uitgewist. En waarlijk, Allaah heeft ons laten weten dat de 
    engelen vergeving voor hen vragen en du’aa voor hen maken, gebaseerd op Zijn uitspraak in soerah 
    Ghaafir 40: 7: 
    “DEGENEN (ENGELEN) DIE DE TROON DRAGEN EN DEGENEN DIE ZICH ER OMHEEN BEVINDEN, 
    PRIJZEN DE GLORIE VAN HUN HEER MET ZIJN LOFPRIJZING                                                                              
    EN GELOVEN IN HEM EN VRAGEN HEM OM VERGEVING VOOR DEGENEN DIE GELOVEN.                                   
    (EN ZEGGEN:) “ONZE HEER, UW RAHMAH EN KENNIS OMVATTEN ALLE ZAKEN,                                 
    VERGEEF DAAROM DEGENEN DIE BEROUW TONEN EN DIE UW WEG VOLGEN                                                 
    EN BESCHERM HEN TEGEN DE BESTRAFFING VAN DE HEL.”                                                                                                 
    In de betrouwbare hadieth staat: “Waarlijk, wanneer Allaah een dienaar lief heeft roept Hij:                                                                              
    “O Djibriel, waarlijk, Ik houd van die en die persoon” dus Djibriel houdt ook van hem.                           
    Dan verkondigt hij (Djibriel) aan de hemelen: “Waarlijk, Allaah houdt van die en die persoon,        
    dus bewoners van de hemelen houd ook van hem.” Hij plaatst dan in de (harten van de) bewoners 
    van de aarde acceptatie (in sommige overleveringen: liefde) voor deze persoon.”                                                                                                                                           
    Al-Bukhaarie 10/461 en Muslim 4/2030.
    Abu Hurairah –radiya-llaahu ‘anhu- zei: “Wanneer de zoon van Aadam sterft vragen de mensen: 
    “Wat heeft hij achter gelaten?” En de engelen vragen: “Wat heeft hij vooruit gestuurd?”                                          
    Verzameld door Al-Bayhaaqie in Shu’ab al-eman. De hadieth is overgeleverd door Abu Hurairah zoals 
    Manaawie zei in Fayd 1/43. Maar in de isnaad is Yaha ibn Sulaymaan Al-Ja’fie over wie An-Nasaa’ie
    heeft gezegd dat hij niet betrouwbaar is. Dus de engelen informeren en zijn bezorgd over de daden 
    van de zoon van Aadam. De rest van de hadieth focust op de kafaraat, de darajaat en de du’aa en 
    voor ieder is er een hoofdstuk.
    HOOFDSTUK 1. WAT BETREFT DE KAFARAAT.
    Kafaraat zijn daden die de fouten en zonden schoonwissen. 
    Het verrichten van de wudhuu’ onder moeilijke omstandigheden, het lopen naar de djumu’ah en 
    djamaa’ah gebeden en het zitten in de moskee behoren tot die daden. Sommige overleveringen 
    zeggen: 11
    “Degene die dat doet leeft in goedheid, sterft in goedheid en zijn zonden zullen gelijkwaardig zijn
    aan de dag waarop zijn moeder van hem beviel.” De genoemde daden vegen meestal zonden 
    schoon, hoe dan ook kunnen zij iemands niveau verheffen zoals staat in de hadieth van Abu Hurairah, 
    verzameld door Muslim, waarin Rasuulullaah –salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- zei:                                              
    “Mag ik jullie leiden naar datgene waar Allaah zonden mee wist en rangen mee verhoogt?”                         
    Zij zeiden: “Natuurlijk, O Rasuulullaah.” Hij zei: “Wudhuu’ op de juiste manier verrichten in 
    moeilijke omstandigheden, vaak naar de masaadjid lopen, en wachten op het volgende gebed na 
    de salaah. Want waarlijk, dat is de ribaat, waarlijk dat is de ribaat.”                                                                              
    (ribaat= het bewaken van de grenzen van een islamitische staat.) Muslim 1/219.  
    DE DRIE REDENEN VAN HET UITWISSEN VAN ZONDEN: AL-WUDHUU’. 
    De Qur’aan heeft inderdaad duidelijk gemaakt dat het verrichten van wudhuu’ zonden kan uitwissen. 
    Allaah zegt in soerah Al-Maa’idah 5: 6:
    “O jullie die geloven! Wanneer jullie je voorbereiden op de salaah, wast dan jullie gezichten en 
    jullie handen tot de ellebogen en wrijft over jullie hoofden en wast jullie voeten tot de enkels. 
    Indien jullie junuub zijn, reinigt jullie dan. En indien jullie ziek zijn, of op reis, of als een van jullie 
    van het toilet is gekomen, of jullie hebben jullie vrouwen aangeraakt (gemeenschap gehad) en 
    jullie vinden dan geen water; verricht dan tayammoem met schone aarde. En wrijft ermee over 
    jullie gezichten en jullie handen. Allaah wil het jullie niet moeilijk maken, maar Hij wil jullie 
    reinigen, zodat Hij Zijn genieting voor jullie vervolmaakt. Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn.”
    Dus Zijn uitspraak “Hij wil jullie reinigen” houdt zuiveren van het lichaam met water in en zuiveren 
    van het hart van zonden en deze vervolmaking van Zijn gunst vindt plaats wanneer iemands zonden 
    zijn verwijderd en vergeven. En zoals de Meest Hoge tegen zijn Profeet heeft gezegd:                                                
    “Opdat Allaah jouw vroegere en toekomstige zonden zal vergeven, en Zijn gunst aan jou zal 
    vervolmaken.” (Soerah Al-Fath 48: 2) De hadieth van Mu’aadh verzameld door At-Tirmidhie getuigt 
    van dit punt. Mu’aadh overleverde “dat de Profeet een man du’aa hoorde maken:                                                 
    “O Allaah, ik smeek U om de volledige zegening.” Dus de Profeet vroeg: “Weet je wat de volledige 
    zegening is?” De man antwoordde: “Het is slechts een du’aa die ik maak waarbij ik op goeds 
    hoop.” Dus zei Rasuulullaah –salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-: “Waarlijk, de volledige zegening is om
    beschermd te worden tegen het Vuur en het Paradijs te mogen binnen treden.”                                                                                                                    
    Hasan, verzameld door Ahmad (5/231), Al-Bukhaarie in Adabil-mufrad (p.765) en At-Tirmidhie 
    (nr.3527). Al-Albaanie zei dat de hadieth da’ief is. (da’eef Adabil-mufrad: 113)
    De volledige zegeningen kunnen niet verkregen worden, behalve wanneer iemands zonden worden 
    uitgewist. Er zijn vele teksten van Rasuulullaah –salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- die zeggen dat 
    wudhuu’ zonden uitwist, zoals in de hadieth verzameld door Muslim waarbij Uthmaan wudhuu’ 
    <


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • Foto

    Mailinglijst

    wil je informatie over de islam inshaallah, schrijf je dan in in de maillijst.



    Foto

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Foto


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
    Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
    Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 32 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.

    Foto

    Foto

    Foto

    Hoofdpunten blog info_islam
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar

    Foto

    Nieuws NOS (NL)


    Foto

    twijfel niet om me te mailen

    heb je vragen of wil je wat kwijt mail me en ik reageer wel terug


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog,geniet van het lezen en laat en bericht achter;)
    Foto


    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!