Met uitleg van Ibn Haadjar, An-Nawaawie, Al-Mubaarakpurie, Al-Munnawie, Al-Albaanie,
Al-Uthaymien, Al-Abbaad en anderen
Vertaald door Um sadjaad
Introductie
In de Naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle
Alle lof en dank is aan Allaah, de Heer van de hemelen en de aarde en alles wat bestaat.
De Heer van het universum, Die de beste beloning geeft aan degenen die Hem vrezen
en groot verlies aan de overtreders. We prijzen Hem en smeken Hem om Zijn hulp en vergeving.
We zoeken toevlucht bij Hem tegen het slechte in onszelf en het slechte in onze daden.
Degene die door Allaah is geleid kan door niemand misleid worden en degene die misleid is door
Allaah kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat niemand het recht heeft om aanbeden te
worden, behalve Allaah Alleen. Verder getuig ik dat Muhammad -salla-llaahu alaihi wa-sallam-
Zijn ware Profeet en Boodschapper is, de leider van de Boodschappers en leidraad van de gelovigen.
Wij plaatsen al het vertrouwen in Allaah Alleen, Allaah is voldoende voor ons en Hij is de beste
Helper. Er is geen kracht om het slechte te weerstaan behalve via Allaah, noch enige kracht om goed
te doen behalve via Hem Alleen. Moge Allaah Zijn vrede en zegeningen aan de laatste Profeet
Muhammad schenken en aan zijn nobele en pure familie en aan al zijn nobele metgezellen en
degenen die zijn voetstappen volgen tot aan de Dag des Oordeels.
Allaah, de Verhevene zegt in soerah Aal-Imraan 3: 102:
O jullie die geloven, vrees Allaah vol ware godsvrees voor Hem,
en sterf niet anders dan als moslims.2
En in soerah An-Nisaa 4: 1:
O mensen, vrees jullie Heer Die jullie uit een enkele ziel schiep.
En Die daaruit zijn echtgenote schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voort
komen. En vrees Allaah in Wiens naam jullie elkaar (om hulp) vragen.
En onderhoud de familiebanden. Voorwaar, Allaah is de Waker over jullie.
O jullie die geloven! Vrees Allaah en spreek (altijd) de waarheid.
Hij zal jullie aansporen tot het verrichten van goede daden en jullie zonden vergeven.
En wie Allaah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt; waarlijk, die heeft een geweldige triomf
behaald.
Soerah Al-Ahzaab 33: 70-71
De meest waarachtige spraak is die van Allaahs Boek (de Quraan) en de beste leiding is die van
Muhammad -salla-llaahu alaihi wa-sallam-. Het ergste kwaad zijn toevoegingen en iedere
toevoeging (in religie) is een bidah en iedere bidah is een misleiding en iedere misleiding en iedere
vorm van misleiding is in het vuur.
Onze missie: zuivering en welgemanierdheid
Het juiste islamitische geloof en de juiste islamitische daden dienen van Allaahs Boek en de soennah
van Zijn Boodschapper af te stammen en dienen geleid te worden door de kennis en het begrip
van de sahaabah. (de metgezellen van de Profeet) Dit is het duidelijke pad van leiding dat Allaah voor
de mensen heeft geschetst en dat leidt naar hun onmiddellijke en fundamentele succes en geluk.
Helaas zijn de meeste moslims in verschillende mate van dit prachtige pad weg gegaan.
Dus dient ieder serieus werk om de islaam weer onder de moslims tot leven te brengen twee
elementen te bevatten:
1) Zuivering: het proces om dit pad van belemmeringen en onduidelijkheden te zuiveren en
mensen er naar toe te leiden.
2) Welgemanierdheid: het regelmatige, aanhoudende proces van mensen leren hoe op dit pad
te leven en eraan trouw te blijven en zich aan haar bevelen te houden.
Deze twee elementen waren centraal in de Profeets missie. In soerah Ad-Djumuah 62: 2 staat:
Hij is Degene Die bij degenen die ongeletterd zijn een Boodschapper uit hun midden zond,
die hun Zijn verzen voordroeg, en die hen reinigde, en die hen het Boek en de Wijsheid onderwees,
terwijl zij daarvoor in duidelijke dwaling verkeerden.3
Hierdoor realiseren we ons de noodzaak om aan het Nederlands sprekende publiek verantwoorde
schrijfwerken aan te bieden die het begrip van islaam verbeteren. Het presenteren hiervan omvat
twee aspecten:
1) Gezuiverde islamitische leerstellingen.
2) Praktische leidraad om ze toe te passen.
Waarlijk, dit is de missie die we aannemen en dit schrijfwerk is een nederige stap in die richting.
1) Zuivering
Zuivering (of tasfiyah) is vereist met betrekking tot onze bronnen van islamitische kennis,
ons geloof en onze praktijken.
a. Het zuiveren van onze bronnen van kennis
Overleveringen die vals aan de Profeet of zijn metgezellen zijn toegeschreven mogen niet als
bronnen van kennis of basis voor daden worden gebruikt. In feite behoren dit soort overleveringen
tot de voornaamste oorzaken van het afwijken van de ware islaam. Daarom is het zuiveren van onze
kennis van de zwakke en bedachte overleveringen een essentiele taak die volledig in onze studie en
ons onderwijs moet worden opgenomen. Rasuulullaah prees degenen die er naar streven om de
islamitische kennis te zuiveren toen hij zei:
Deze kennis zal door de betrouwbare individuen van iedere generatie worden gedragen.
Zij zullen er de wijzigingen van de extremisten, de leugens van de leugenaren en de verkeerde
interpretaties van de arrogante uit weg halen.
Al-Baihaaqie, Ibn Adiyy en anderen, overgeleverd door Abu Hurairah, Ibn Masud en andere
metgezellen. Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie. (Mishkaat ul-masaabih nr. 239)
b. Ons geloof zuiveren
Het geloof van vele moslims is besmet met de misverstanden die van filosofische argumenten komen
en onislamitische meningen. Daarom vraagt het nodige zuiveringsproces het zuiveren van ons geloof
zodat het alleen gebaseerd is op betrouwbare teksten van de Quraan en de soennah en schoon is
van iedere vorm van shirk (iets of iemand naast Allaah plaatsen). Zo was het geloof van de sahaabah
welke Allaah heeft geprezen in soerah Al-Baqarah 2: 137:
Als zij dan geloven in het gelijke van waarin jullie geloven, dan volgen zij waarlijk de leiding. 4
c. Onze daden zuiveren
Veel moslims mengen hun religieuze praktijken en daden van aanbidding met bidahs (toevoegingen)
die niet door Allaah of Zijn Boodschapper zijn goed gekeurd. Daarom is er een enorme
inspanning nodig om de daden van aanbidding van de moslims zo te zuiveren dat ze zich aanpassen
met betrouwbare teksten van de Quraan en de soennah, met het begrip en het praktiseren van de
sahaabah en het verwerpen van bidahs. Dit is het enige acceptabele pad van leiding,
zoals Allaah in soerah An-Nisaa 4: 115 zegt:
En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een
andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd
had en Wij zullen hem in de Hel binnen leiden. En dat is de slechtste bestemming!
2) Welgemanierdheid
Welgemanierdheid (of tarbiyyah) is om ons geloof en onze daden op zuivere kennis te vestigen.
Tarbiyyah gaat hand in hand met zuiveren.
a. Ware volgelingen van de eerste drie generaties metgezellen worden.
De bovenstaande discussie over het zuiveren van ons geloof en onze daden, dient te worden
uitgebreid met het opvoeden van onszelf en onze gemeenschap volgens de zuivere leringen,
waarbij we ernaar dienen te streven om ware volgelingen te worden van onze grote salaf;
de sahaabah. In soerah At-Tawbah 9: 100 zegt Allaah:
En de allereerste (moslims) van de muhaadjiroen (emigranten vanuit Makkah)
en de Ansaar (bewoners van Madinah die de muhaadjiroen hielpen)
en degenen die hen volgden in goede daden: Allaah heeft welbehagen met hen en zij hebben
welbehagen met Hem. Hij heeft voor hen Tuinen (in het Paradijs) bereid waar onder door de
rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwig levenden. Dat is de geweldige overwinning.
De sahaabah waren de vrome mensen die door Allaah werden gekozen om Zijn Profeet te
vergezellen. Dus zij verlieten de valse religie van hun voorvaders en vereenzelvigden zichzelf met de
Profeet, leerden direct van hem en vestigden met hem de eerste en beste islamitische gemeenschap
en droegen zijn leerstellingen nauwkeurig en volledig over aan andere mensen. Wanneer de moslims
de sahaabah tot hun ware rolmodellen maken, zullen zij geneigd zijn om de waarheid onpartijdig te
gaan zoeken en niet langer eigenwijs vast te houden aan vooringenomen sektes en wetscholen.
b. Het uitnodigen naar de zuivere religie5
Een essentieel deel van het proces van welgemanierdheid is alle mensen -zowel moslims als nietmoslims- uit te nodigen naar de pure en onvervalste religie. Dit dient te gebeuren door goede
voorbeelden te laten zien, onszelf met goede manieren te bekleden en waardevolle, effectieve en
vriendelijke benaderingen te bewerkstellingen, welke van belang zijn vanwege de boodschap die we
dragen. Allaah zegt in soerah Aal-Imraan 3: 104:
En laat er uit jullie een groep voort komen die uitnodigt tot het goede en oproept tot
deugdelijkheid en (die) het verwerpelijke verbiedt, en zij zijn degenen die welslagend zijn.
Hierbij helpen is een plicht voor iedere moslim volgens zijn/haar beste vermogen,
zoals Allaah in soerah Al-Maaidah 5: 2 beveelt:
Ondersteun elkaar bij het goede (al birr) en taqwaa en help elkaar niet in zonde en
overtreding.
Dit is de enige weg om Allaahs acceptatie te verkrijgen en geluk en succes te bereiken.
Allaah zegt in soerah Al-Asr 103: 1-3:
Bij de tijd. Voorwaar, de mens lijdt zeker verlies. Behalve degenen die geloven en goede daden
verrichten en elkaar aansporen tot de Waarheid en elkaar aansporen tot geduld.
En dit is de manier om te midden van de gelovigen een ware en eerlijke compassie te vestigen die
een sterke, verenigende oorzaak ten grondslag heeft. Allaah zegt in soerah Aal-Imraan 3: 103:
En houdt jullie allen stevig vast aan het touw (de godsdienst) van Allaah en wees niet verdeeld.
c. De islamitische oplossing presenteren
Uitnodigen naar de waarheid houdt het vinden van realistische islamitische oplossingen voor
veelomvattende problemen in. Er is geen twijfel dat Allaahs leiding de enige allesomvattende weg is
voor het oplossen van problemen van de mensen zowel op individueel als maatschappelijk niveau.
Allaah zegt in soerah Al-Maaidah 5: 49:
En oordeel (O Muhammad ) onder hen met wat Allaah neer gezonden heeft,
en volg niet hun begeerten.
Waarlijk, we zoeken Allaahs leiding en hulp en we smeken Hem om ons in staat te laten zijn om
onszelf en onze gemeenschappen te zuiveren en op te voeden op een manier die Hem het meest
tevreden stelt. Aamien.6
Om verder te gaan:
Waarlijk, de meest ware toespraak is het Boek van Allaah en de beste leiding is de leiding van
Muhammad. En de slechtste zaken zijn de nieuwe toegevoegde zaken (bidah)
en alle nieuwe zaken zijn toevoegingen in de religie en alle toevoegingen zijn misleiding
en alle misleiding leidt naar het Vuur.
Waarlijk, niemand kan de uitmuntendheid van het Boek ontkennen, waarvan de beschrijving is,
zoals de Almachtige heeft gezegd:
Dit is het Boek (de Quraan) waaraan geen twijfel is, een leidraad voor de moettaqoen.
(soerah Al-Baqarah 2: 1-2)
Geprezen is Hij, waarlijk dat is een grote zegen, en Hij heeft dat uitgelegd:
Voorzeker, Allaah gaf een grote gunst aan de gelovigen, toen Hij tot hen een Boodschapper uit
hun midden stuurde. Hij draagt hen Zijn verzen voor. En hij reinigt hen (de gelovigen)
en hij onderwijst hun het Boek en de Wijsheid, terwijl zij daarvoor zeker in duidelijke dwaling
verkeerden.
(soerah Aal-Imraan 3: 164)
En Hij, de Ware heeft gezegd:
(Dit is) een Boek dat Wij aan jou (O Muhammad ) hebben neer gezonden,
opdat jij de mensen uit de duisternissen naar het licht zult voeren, met verlof van hun Heer,
naar het Pad van de Almachtige, de Geprezene.
(soerah Ibraahiem 14: 1)
Al-Allaamah as-shaikh Abdur-Rahmaan as-Sadie (rahimahullaah) heeft in zijn uitleg van dit vers
gezegd:
De Meest Verhevene laat weten dat Hij Zijn Boek als een voordeel voor de schepping heeft gestuurd
aan Zijn Profeet Muhammad; om de mensen van de donkerte van onwetendheid en ongeloof
en armzalige normen en alle soorten zonden te halen, naar het licht van kennis en iemaan (geloof)
en goed karakter
En de Meest Glorierijke zegt ook:7
En Wij hebben jou het Boek neer gezonden, als een uitleg van alle zaken en als leiding
en barmhartigheid en een verheugende tijding voor de moslims.
(soerah An-Nahl 16: 89)
Al-iemaam Ibn Kathier brengt in zijn uitleg van dit vers een hadieth naar voren van de nobele
metgezel Ibn Masud die in zijn uitleg van dit vers zei:
(Een Boek dat is) uitgebreid en omvattend; waarlijk, de Quraan omvat alle soorten voordelige
kennis, over wat vooraf is gegaan en over wat gaat komen en het oordeelt over alles wat verboden
en wat toegestaan is en het is een opheldering van dat wat de mensen nodig hebben in hun religieuze
en wereldse zaken en in hun levens en hun Hiernamaals.
Geprezen is Allaah, Die deze grote gunst aan ons heeft gestuurd. En waarlijk, haar uitmuntendheid
eindigt nooit en niets is gelijk aan haar. Het is de beste soort leiding voor degenen die leiding zoeken.
Het leidt naar het rechte pad en de juiste manhadj (geloofsleer):
Voorwaar, de Quraan leidt naar wat rechter is en brengt de goede tijdingen aan de gelovigen die
goede werken verrichten; dat er voor hen een grote beloning is.
(soerah Al-Israa 17: 9)
In zijn uitleg van dit vers zegt Al-Allaamah as-shaikh As-Sadie (rahimahullaah):
De Meest Verhevene informeert over de nobelheid van de Quraan en haar majesteit.
En dat het leidt naar wat rechter is, dat wil zeggen: datgene wat het meest oprecht is
en het meest verheven in termen van geloofsovertuiging en daden en moraal (deugdzaamheid).
Degene die de leiding aanneemt die de Quraan aanreikt wordt de meest complete onder de mensen
en het meest rechtvaardig en standvastig onder hen en de meest geleide onder hen, in alle zaken
Waarom nemen de moslims de Quraan niet als hun leider en houden zij er niet aan vast na al deze
verzen en veel meer die we lezen? Inderdaad, we dienen onze prioriteiten opnieuw te overdenken!
Of misschien behoren wij tot degenen die beschreven en berispt zijn:
Denken zijn niet diep na over de Quraan? Er zijn zelfs sloten op hun harten.
(soerah Muhammad 47: 24)
We zoeken Allaahs bescherming hiertegen. Of misschien vergeten wij wat er op de Dag des Oordeels
zal gebeuren:8
En de Boodschapper zei: O mijn Heer, voorwaar, mijn volk heeft deze Quraan achter
gelaten. (zij luisterden er niet naar noch leefden zij volgens haar wetten en bevelen)
(soerah Al-Furqaan 25: 30)
Ibn Kathier heeft in zijn uitleg van dit vers en het beschrijven van de methodes van mensen die de
Quraan hebben verlaten gezegd:
En het verlaten betekent ook het niet leren en herhalen ervan. En niet nadenken over de
betekenissen en het (niet)begrijpen behoort ook tot het verlaten. En haar bevelen niet uitvoeren en
haar verboden niet nalaten behoort ook tot het verlaten ervan. En ook het vervangen ervan met
poëzie of kletsen of muziek of nutteloos gepraat of iets anders ervoor in de plaats, behoort ook tot het
verlaten ervan. Dus wij vragen Allaah, de Meest Nobele Schenker van Gunsten, Degene Die alles kan
doen wat Hij wil, om ons weg te houden van datgene wat Hij veracht en om ons te leiden naar
datgene waar Hij tevreden mee is; van het leren en begrijpen van Zijn Boek en dag en nacht
standvastig te zijn met wat het vereist op een manier waar Hij tevreden mee is en waar Hij van houdt.
Waarlijk, Hij is de Meest Vriendelijke, de Schenker.
En daarom zag ik het belang van het samenstellen van betrouwbare overleveringen die over de
uitmuntendheid gaan van de Quraan; recitatie, herinnering, overdenking, begrijpen en ernaar
handelen.
En om de voetstappen van onze geleerden te volgen besloot ik om veertig ahaadieth samen te
stellen. Maar zoals de lezer zal zien bevat het boek meer dan dat, alhamdulillaah.
En in voordeel van de hadieth heb ik korte uitleg en fragmenten van de geleerden toegevoegd op
plekken waar het paste. Ik heb dit werk (in haar Arabische versie) doorgestuurd aan onze shaikh;
shaikh Khaalid al-Anbarie (hafidhahullaah) en hij was er alhamdulillaah tevreden over.
Al het goede van dit werk is een zegen van Allaah en als er fouten zijn dan is het van mijzelf en de
shaytaan.
Ik wil mijn broer Abu Imraan en mijn zus Umm Aaishah bedanken voor het nakijken en bewerken
van het werk. En ook mijn broer Taalib al-Britaanie voor al zijn hulp en advies.
Moge Allaah hen met al het goede belonen en ons allen standvastig maken op de Quraan en de
soennah en de gezegende methode van de Vrome Voorgangers.
Ik vraag Allaah om ons te leiden en ons tot Zijn speciale mensen t e laten behoren; de Ahlul Quraan.,
om het dag en nacht te reciteren, onze borsten ermee te verlichten, onze religie erdoor te begrijpen
en het in alle zaken onze iemaam te laten zijn. Waarlijk, Hij is Degene Die leidt naar al het goede.
Abu Waheeda as-Salafie (admin@almuflihoon.com)9
De mensen van de Quraan zijn de beste mensen
Uthmaan heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:
De beste van jullie zijn degenen die de Quraan leren en (degenen die) het onderwijzen.
Verzameld door Al-Bukhaarie (4739), Ibn Hibbaan (118), At-Tirmidhie (2907),
An-Nasaaie in Al-Kubra(8037), Abu Daawuud (1452), Ahmad (500), en Ad-Daarimie (3337)
En in de verzameling van Al-Bukhaarie staat ook dat Uthmaan heeft overgeleverd dat de Profeet
heeft gezegd:
De meest deugdzame van jullie zijn degenen die de Quraan leren en (degenen die) het
onderwijzen.
Al-Haafidh Ibn Haadjar zei:
Wij zeggen: de Quraan is de meest nobele van alle soorten kennis. Dus degene die het leert
en het aan anderen onderwijst wordt meer nobel dan degene die iets anders dan dat onderwijst,
zelfs al onderwijst hij iets dat goed wordt vastgesteld voor zijn leerling. En er is geen twijfel dat het
leren van de Quraan en het onderwijzen ervan completer is voor iemands ziel en voor anderen
Fath ul-Baarie 14/ 244
Al-Iemaam Al-Albaanie zei in Silsilah as-Sahiehah (1173) in zijn notities onder deze hadieth:
En in deze hadieth is een bevel om de Quraan te leren en dat de beste leraar de leraar van de
Quraan is en dat de beste kennis die iemand kan leren de kennis van de Quraan is.
Dus hoe wenselijk is het dat de studenten van kennis zich dit realiseren, want er is groot voordeel in.
En tot de rampen die ons tijdperk hebben geraakt, behoort dat je vele van de oproepers of
beginnelingen onder de studenten van kennis ziet die fatwas geven en vragen van mensen
beantwoorden terwijl zij niet eens hun recitatie van soeratul-Faatihah correct hebben gemaakt
volgens de juiste manier van reciteren
Vervolgens zei hij:
Dus het advies aan mijzelf en vervolgens aan hen, is dat het beste waar de student van kennis mee
kan beginnen, het uit het hoofd leren van de Quraan is.
Het is leiding en licht
Zayd ibn Arqam heeft (in een lange overlevering) gezegd:10
De Profeet gaf een waarschuwing en zei toen:
O mensen! Waarlijk ik ben een mens en het wordt gevreesd dat de boodschapper van mijn Heer
tot mij komt en ik zal antwoorden (aan de dood) en dus laat ik waarlijk twee grote dingen bij jullie
achter; de eerste daarvan is het Boek van Allaah; er is leiding en licht in.
Houd jullie daarom aan het Boek van Allaah vast en houd er stevig aan vast.
Zayd zei: Dus hij spoorde krachtig aan tot het Boek van Allaah en hij moedigde ertoe aan
Verzameld door Muslim (7/ 123), At-Tirmidhie (3790), Ahmad (3/ 14, 17, 26, 59,
Al-Albaanie in Silsilah as-Sahiehah 5/ 37
De beste kennis en de bron van rahmah en genoemd worden bij Allaah
Abu Hurairah heeft (in een lange hadieth) gezegd: De Profeet zei:
Allaah zal een weg naar het Paradijs vergemakkelijken voor degene die op een pad loopt om
kennis te vergaren. En waarlijk, geen groep verzamelt in een van de huizen van Allaah,
het Boek van Allaah reciterend en het onderling bestuderend, zonder dat rust op hen neerdaalt,
rahmah hen omhult en de engelen hen omringen en Allaah noemt hen bij degenen die in Zijn
aanwezigheid zijn.
Musnad van Iemaam Ahmad (2/ 252), Sahieh Muslim (2699), Sunan Abie Daawuud (1455)
Shaikh al-Allamah Abdul-Muhsin al-Abbaad zegt:
In zijn ( ) uitspraak: Allaah zal een weg naar het Paradijs vergemakkelijken voor degene die op
een pad loopt om kennis te vergaren bevindt zich de aanmoediging om wettige kennis te vergaren
en het pad te bewandelen dat jou daar naartoe leidt. Of door te reizen om kennis te vergaren
of door de middelen tot je beschikking te nemen zoals lezen in boeken waar je voordeel uit kunt halen
of door je regelmatig in het gezelschap van geleerden te bevinden en kennis van hen te verkrijgen
en andere middelen
En de beloning hiervoor is het gemak dat Allaah schept waarmee de student van kennis naar het
Paradijs wordt geleid.
En dat wordt gerealiseerd door zijn sterke wil dat hij datgene wil bereiken wat hij van plan was en dat
is kennis. En het wordt ook gerealiseerd door zijn sterke wil om te handelen volgens datgene wat hij
leert, wat betreft de wetgevingen. En dat zal de reden zijn waarom hij het Paradijs zal binnen treden.
En in zijn ( ) uitspraak: En waarlijk, geen groep verzamelt in een van de huizen van Allaah,
het Boek van Allaah reciterend en
bevindt zich een aanmoediging voor het samen zijn in de
masdjid; de Quraan te reciteren en te bestuderen. De een reciteert en de ander luistert;
om de beurt reciterend zodat zij elkaar kunnen corrigeren en versterken in het reciteren op de juiste
manier en zodat zij allemaal voordeel bij elkaar hebben.11
Tot waar hij zei:
En de beloningen van het samen komen in de masdjid, het reciteren en studeren van de Quraan
bestaat uit vier zaken:rust daalt op hen neer, rahmah omhult hen en de engelen omringen hen
en Allaah noemt hen onder de engelen.
Fath-ul-Qawiyyul-matien fie Sharh arbaien; hadieth 36
Degene die het als een leider aanwijst zal erdoor geleid worden naar het Paradijs
Djaabir heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:
De Quraan is een bemiddelaar en het bemiddelt (met Allaahs toestemming).
En het is een tegenstander die waarheidsgetrouw is. Dus degene die het als zijn leider aanwijst
zal (erdoor) naar het Paradijs worden geleid. En degene die het achter zich plaatst zal (erdoor) naar
het Vuur worden geleid.
Verzameld door Ibn Hibbaan; 1793, Al-Albaanie in Silsilah as-Sahiehah; 2019,
en in Sahieh al-Djaamie as-Saghier; 4443
Al-Allamah Al-Munnawie heeft gezegd:
Dit is vanwege de (andere) principes van de Sharieah; (dat is) de soennah,
de idjmaa(de overeenstemming) en de qieyaas (analogische conclusie van geleerden);
deze zijn allemaal op de Quraan gebaseerd. Dus degene die het niet als zijn leider maakt heeft
andere dan de exacte basis gebouwd en hierdoor zal het hem naar het Vuur leiden.
Faydhul-Qadier; 4/ 699
Het advies van de Profeet
Abu Dharr heeft gezegd: O Boodschapper van Allaah! Adviseer mij. Dus zei hij:
Ik adviseer jullie om taqwaa tegenover Allaah te hebben, want dat is inderdaad de piek van alle
zaken. Dus zei ik: O Boodschapper van Allaah, adviseer mij meer.
Dus zei hij: (Ik adviseer jou) de recitatie van de Quraan is aan jou.
Waarlijk, het is een licht voor jou in deze wereld en het is een licht voor jou in het Hiernamaals.
Overgeleverd door Ibn Hibbaan (in een lange hadieth) en hij heeft het betrouwbaar verklaard
en ook Sahieh at-Targhieb wat-Tarhieb van Al-Albaanie; 1422
Het is het teken/wonder geopenbaard aan de Profeet
Abu Hurairah heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:12
Er is nooit een profeet onder de profeten geweest, zonder dat hij (met een teken) van onder de
tekenen was begunstigd, waardoor de mensen werden aangespoord om (in hem) te geloven.
En waarlijk, aan mij is de openbaring (van de Quraan) geschonken die Allaah aan mij geopenbaard
heeft. Ik hoop dat ik het grootste aantal volgelingen zal hebben op de Dag der Opstanding.
Verzameld door Muslim; 217
Iemaam An-Nawaawie heeft overgeleverd:
Een van de interpretaties van de hadieth is dat aan iedere profeet wonderen werden gegeven
die bijna op die van de profeet die voor hem kwam leken, waardoor de mensen in hem geloofden.
Wat het grootste wonder betreft, de meest zichtbare, dat is de Quraan; aan geen van de profeten
werd ooit iets soortgelijks geschonken. En vanwege dit zei hij: Ik zal het grootste aantal volgelingen
hebben.
Sharh Sahieh Muslim 1/ 278
Het karakter van de Boodschapper van Allaah
Sad bin Hishaam vroeg in een lange hadieth over enige kennis van degene die tot de mensen
behoort die de meeste kennis hebben
Ik zei: O moeder der gelovigen, vertel mij over het karakter van de Boodschapper van Allaah.
Zij (Aaishah ) vroeg: Lees je de Quraan niet? Ik zei: Ja, dat doe ik. Hierop zei zij:
Het karakter van de Boodschapper van Allaah was de Quraan.
Hij zei: Ik voelde me geneigd om op te staan en (verder) niets te vragen tot ik sterf.
Verzameld door Muslim; 1233
Iemaam An-Nawaawie zei:
De betekenis ervan is handelen naar de Quraan en stoppen bij de voorgeschreven grenzen ervan
(de verboden zaken) en gedragen volgens de manier die het voorschrijft en de voorbeelden
(vergelijkingen) overdenken en de verhalen die het bevat en bezinnen op de betekenissen ervan
en de recitatie ervan mooi maken.
Sharh Sahieh Muslim; 3/ 86
Zij zijn de mensen van Allaah en zij zijn Zijn speciale mensen
Anas ibn Maalik heeft overgeleverd: De Boodschapper van Allaah zei:
Waarlijk, Allaah heeft Zijn (speciale) mensen op de aarde. Zij (de metgezellen) zeiden:
O Boodschapper van Allaah, wie zijn zij? Hij zei: Zij zijn de mensen (die de metgezellen
zijn) van de Quraan. Zij zijn de mensen van Allaah en zij zijn Zijn speciale mensen. 13
Verzameld door Ibn Maadjah; 215, Ahmad; 13566; Ad-Daarimie; 3326;
en Sahieh at-Targhieb wa-Tarhieb van Al-Albaanie; 1432
Al-Allaamah al-Munnawie heeft gezegd:
Het betekent: degenen die de Quraan onthouden; degenen die ernaar handelen zijn de awliyaa
(dichtbijzijnde vrienden) van Allaah. Zij zijn speciaal voor Hem van onder de gehele mensheid.
Zij worden zo (de mensen van Allaah) genoemd om hun verhevenheid aan te tonen,
zoals er gezegd is; het Huis van Allaah (Makkah).
Faydhul-Qadier; 3/ 87
Het is beter dan de beste wereldse bezittingen
Uqbah ibn Aamir heeft gezegd: De Boodschapper van Allaah kwam naar buiten terwijl wij
in het hogere deel van de moskee zaten, dus zei hij:
Houd iemand van jullie ervan om iedere dag wakker te worden en naar Buthaan of al-Aqieq te
gaan (bepaalde plaatsen) en twee vette (goede) kamelen te krijgen, zonder enige zonde te begaan,
noch enige relaties af te snijden? Wij zeiden: Wij zouden dat zeer zeker willen,
O Boodschapper van Allaah. Dus zei hij: Zal niemand van jullie naar de moskee gaan
en twee verzen van het Boek van Allaah, de Meest Glorierijke, de Meest Machtige, leren of lezen?
Want dat is beter voor hem dan twee vrouwtjeskamelen. En drie (verzen)zijn beter voor hem dan
drie (vrouwtjeskamelen) en vier (verzen) zijn beter voor hem dan vier (vrouwtjeskamelen).
En het aantal (verzen in totaal) is beter dan hetzelfde aantal kamelen.
Verzameld door Muslim; 1332
De Quraan is een bewijs voor of tegen jou
Abu Maalik al-Asharie heeft overgeleverd: De Boodschapper van Allaah zei:
Reinheid is de helft van geloof (iemaan). En Alhamdulillaah vult de schalen en SubhaanAllaah
en Alhamdulillaah vullen wat tussen de hemel en de aarde is. En de salaah (het gebed) is een licht
en sadaqah (liefdadigheid) is een bewijs en geduld is (geestelijke) verlichting en de Quraan is een
bewijs voor of tegen jou. Iedere persoon begint zijn dag als een verkoper voor zijn ziel;
het bevrijdend of zijn ondergang veroorzakend.
Verzameld door Muslim; 328, Al-Albaanie in Sahieh al-Djaamie as-Saghier; 3857; At-Tirmidhie;
3517 en hij zei dat de hadieth Hasan Sahieh is
Al-Allaamah al-Mubaarakpuurie zegt in de uitleg van de uitspraak: En de Quraan is een bewijs voor
of tegen jou: En de betekenis ervan is duidelijk en dat is: het zal tot jouw voordeel zijn als je het 14
reciteert en ernaar handelt en als je dat niet doet dan is het een bewijs tegen jou.
Tuhfatul ahwaadhie; 8/ 414
Shaikh al-Allamah Abdul-Muhsin al-Abbaad heeft gezegd:
Tot de voordelen van deze hadieth behoren:
- De aanmoediging om ijverig en met inzicht met de Quraan te zijn. Het leren, over de betekenissen
ervan nadenken en ernaar handelen zodat het een bewijs voor iemand kan zijn.
- Een waarschuwing tegen ongehoorzaamheid wat betreft datgene wat de Quraan vereist
zodat het geen bewijs tegen iemand zal zijn.
Fath-ul-Qawiyyul-matien fie Sharh araien; hadieth 23
Rust daalt neer vanwege de recitatie van de Quraan
Al-Baraa bin Aazib heeft gezegd:
Iemand van onder de metgezellen reciteerde soerah Al-Kahf en er was een paard aan zijn zijde
met twee touwen vast gebonden. Toen overschaduwde een wolk hem en terwijl het steeds
dichterbij kwam begon zijn paard er bang voor te worden. In de ochtend vertrok hij en vertelde het
aan de Profeet en hij zei: Dat was de rust (sakinah) die neer daalt vanwege de recitatie
van de Quraan.
Verzameld door Muslim; 1325
Iemaam An-Nawaawie zei:
En tot de lering in de hadieth behoort de gunst van recitatie. En dat het een reden is voor het
neerdalen van rahmah en de aanwezigheid van de engelen. En er is ook de gunst van luisteren naar
de Quraan in (de hadieth).
Sharh Sahieh Muslim; 3/ 148
De Quraan is het perfecte Woord van Allaah, ongeschapen, een middel om toevlucht te zoeken
Sad ibn Abie Waqqaas heeft overgeleverd van Khawlah bint Hakiem dat de Boodschapper
van Allaah heeft gezegd:
Degene die een plek heeft bereikt en vervolgens zei: Audhu bikalimaatillaahi taammaati min
sharri maa khalaq (Ik zoek toevlucht in Allaahs perfecte woorden tegen het kwaad van Zijn
schepping.); niets zal hem raken totdat hij die plek verlaat.
Verzameld door Muslim; 4881 en At-Tirmidhie; 3437 15
Al-Allaamah al-Mubaarakpuurie heeft gezegd: Al-Harraawie en anderen hebben gezegd:
De woorden zijn de Quraan en zij zijn perfect. En de betekenis is dat geen defecte of slechte
eigenschappen ooit erin gaan, in tegenstelling tot de woorden van mensen.
En er is gezegd dat zij nuttig zijn, voldoende en een genezing van al datgene waar toevlucht tegen
wordt gezocht.
Tuhfatul ahwaadhie; 8/ 333
De vergelijking van de gelovige die de Quraan reciteert
Abu Musaa al-Asharie heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd:
De vergelijking van de gelovige die de Quraan reciteert is als de citrusvrucht; haar geur is goed
en haar smaak is goed. En de vergelijking van de gelovige die de Quraan niet leest is als de dadel;
er is geen geur en haar smaak is zoet. En de vergelijking van de hypocriet die de Quraan leest is als
de ui; haar geur is goed en haar smaak is zuur. En de vergelijking van de hypocriet die de Quraan
niet leest is als de tarwe; het heeft geen enkele geur en de smaak ervan is bitter.
Overeen gestemd
Iemaam An-Nawaawie heeft gezegd:
In de hadieth is de aanbeveling om de Quraan uit het hoofd te leren.
En een aanbeveling om voorbeelden te geven om zodoende de bedoelde betekenis van iets weer te
geven en duidelijk te maken. &
|