Foto
Een interessant adres?
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Blog als favoriet !
Foto
Archief per maand
  • 04-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
  • De mot
  • Meester ziet u die?
  • Het meisje met haar engelen!
  • De zegeningen van Bismillah
  • Als allah dat wilt
  • tiener moeder
  • wees verstandig
  • tajweed lessen
  • de naiefe jonge en de slimme jongen
  • soms
  • wat is politiek
  • DE RUQYA ZONDER GELD BEVAT MEER ZEGENINGEN
  • Soms heb je die beproeving nodig
  • de jood die 3 vragen stelde
  • zestig manieren om de Liefde van je vrouw te houden
  • mijn moeder
  • De Liefde & Barmhartigheid van Allaah Azza wa Djall‏
  • bn al-Qayyim (rahimahullaah) says:
  • De Hiedjra (Emigratie omwille van Allaah)
  • ik gaap erg veel tijdens het gebed
  • De waarde van een moeder
  • vragen te stellen over iets dat mijn dwars zat.
  • dit verhaal schreef ik toen ik even alleen wilde zijn
  • Mijn leven is heel erg veranderd na gisteren.
  • Een glas melk
  • en jonge man met 3 vragen
  • JE BENT ONBETAALBAAR VOOR DIEGENE DIE VAN JE HOUDEN
  • Het lezen van de koran
  • Moeilijke tijden
  • HET EERBIEDIGEN VAN OUDERS: VERHAAL MET MORAAL
  • oordeel niet te snel
  • DE WIJZE MAN
  • Hij reciteerde de Qoraan
  • Aisha en haar Parels
  • de zwarte vrouw.
  • A King With Four Wives
  • Armoede / Rijkdom
  • Type Ticket: Enkeltje
  • De waarde van een moeder
  • en zuster die dit schreef voor mij Parel in Islam ... Dat ben jij! mijn lieve zuster
  • De smaak van het snoep..."
  • Een plaats
  • My heart full of compassion
  • Say there's a weak spot
  • Time is ticking very fast en verdwaald zijn we
  • Het werk van Allaah,
  • She smliled...
  • Moeders en dochters
  • Ik groeide op tot een volwassen meid,
  • Isn't the woman there my sister
  • Een zus met wie je alles kan delen.
  • Jij kwam in mijn leven
  • Dank je voor de duizend dingen,
  • vriendschap
  • ben ik dan zo verwend?
  • Salaam oe alaikoem
  • Mysterieuze ziekte verandert jongen langzaam in skelet
  • Wilders roept moslims op islam te verlaten
  • Daar stond ze dan.
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk.
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • het verhaal van natasja chiafele het verhaal van en bekeerde
  • Vrouwenemancipatie,
  • Zijn mannen en vrouwen gelijk?
  • Hoe zou het zijn die eerste keer?
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • en meisje in de spiegel
  • wonderen van de
  • download de flyers en deel ze uit
  • laatste nieuws van de dawah centrum in suriname
  • dawah project suriname
  • gapen tijdens gebed
  • hoe verbeter jij jou hart
  • de dawah project in suriname
  • het witr gebed
  • De Sadjdah voor vergeetachtigheid
  • tijd plaats kleding en soorten gebeden
  • Het verhaal van de adzaan
  • de woedhoe
  • shahada/geloofsgetuigenis
  • wat is islam?
  • Brief van een jongen
  • Woorden gericht aan de oprichtster maimunah van der heiden
  • gedichten 7
  • gedichten 6
  • gedichten 5
  • gedichten 4
  • gedichten 3
  • gedichten 2
  • gedichten
  • De gunsten van du'aa & dhikrullaah
  • Totdat jullie terugkeren naar het praktiseren van jullie deen
    Zoeken in blog

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Mailinglijst

    "Wil je op de hoogte geworden houden van alle updates van deze website, schrijf je dan nu in voor de emaillijst:


    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
    Een interessant adres?
    Een interessant adres?
    Welkom op mijn blog. geniet en leer van de verhalen op mijn website
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    als je en lezing zou geven,waar zou jij het over hebben?
    engelen
    het hiernamaals
    het paradijs
    de hel
    Allah
    de soorten geloven en het boek
    het leven van de profeten
    tawba en taqwa verrichten
    de wetenschapelijke onderzoeken
    djins en de shayjtaan
    iets anders
    Bekijk resultaat

    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • www.compassion-in-islam.com
  • 1001gedichten.nl
  • risala.nl
  • forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    info islam

    welkom op de site met info over de islam
    01-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederigheid, concentratie in het gebed
    1
    “Waarlijk, de dienaar bidt een gebed waarover niets anders wordt geschreven dan een tiende, negende, achtste, zevende, zesde, vijfde, vierde, derde of de helft ervan.” Abu Daawuud en An-Nasaa’ie met een goede sanad (overleveringsketen): Hadieth Sahieh, verzameld door Ibn al-Mubaarak in az-Zuhd (10/21/1-2)
    DOOR UM SADJAAD
    In de Naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle
    Alle lof en dank is aan Allaah, de Heer van de hemelen en de aarde en alles wat bestaat. De Heer van het universum, Die de beste beloning geeft aan degenen die Hem vrezen en groot verlies aan de overtreders. We prijzen Hem en smeken Hem om Zijn hulp en vergeving. We zoeken toevlucht bij Hem tegen het slechte in onszelf en het slechte in onze daden. Degene die door Allaah is geleid kan door niemand misleid worden en degene die misleid is door Allaah kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat niemand het recht heeft om aanbeden te worden, behalve Allaah Alleen. Verder getuig ik dat Muhammad -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam- Zijn ware Profeet en Boodschapper is, de leider van de Boodschappers en leidraad van de gelovigen. Wij plaatsen al het vertrouwen in Allaah Alleen, Allaah is voldoende voor ons en Hij is de beste Helper. Er is geen kracht om het slechte te weerstaan behalve via Allaah, noch enige kracht om goed te doen behalve via Hem Alleen. Moge Allaah Zijn vrede en zegeningen aan de laatste Profeet Muhammad schenken en aan zijn nobele en pure familie en aan al zijn nobele metgezellen en degenen die zijn voetstappen volgen tot aan de Dag des Oordeels. Allaah, de Verhevene zegt in soerah Ali-‘Imraan 3: 102:
    2
    “O jullie die geloven, vrees Allaah vol ware godsvrees voor Hem, en sterf niet anders dan als moslims.”
    En in soerah An-Nisaa’ 4: 1:
    “O mensen, vrees jullie Heer Die jullie uit een enkele ziel schiep. En Die daaruit zijn echtgenote schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voort komen. En vrees Allaah in Wiens naam jullie elkaar (om hulp) vragen. En onderhoud de familiebanden. Voorwaar, Allaah is de Waker over jullie.”
    “O jullie die geloven! Vrees Allaah en spreek (altijd) de waarheid. Hij zal jullie aansporen tot het verrichten van goede daden en jullie zonden vergeven. En wie Allaah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt; waarlijk, die heeft een geweldige triomf behaald.” Soerah Al-Ahzaab 33: 70-71.
    De meest waarachtige spraak is die van Allaahs Boek (de Qur’aan) en de beste leiding is die van Muhammad -salla-llaahu ‘alaihi wa-sallam-. Het ergste kwaad bestaat uit toevoegingen en iedere toevoeging (in religie) is een bid’ah en iedere bid’ah is een misleiding en iedere misleiding en iedere vorm van misleiding is in het vuur.
    Onze missie: zuivering en welgemanierdheid
    Het juiste islamitische geloof en de juiste islamitische daden dienen van Allaahs Boek en de soennah van Zijn Boodschapper af te stammen en dienen geleid te worden door de kennis en het begrip van de sahaabah. (de metgezellen van de Profeet) Dit is het duidelijke pad van leiding dat Allaah voor de mensen heeft geschetst en dat leidt naar hun onmiddellijke en fundamentele succes en geluk. Helaas zijn de meeste moslims in verschillende mate van dit prachtige pad weg gegaan. Dus dient ieder serieus werk om de islaam weer onder de moslims tot leven te brengen twee elementen te bevatten:
    1) Zuivering: het proces om dit pad van belemmeringen en onduidelijkheden te zuiveren en mensen er naar toe te leiden.
    2) Welgemanierdheid: het regelmatige, aanhoudende proces van mensen leren hoe op dit pad te leven en eraan trouw te blijven en zich aan haar bevelen te houden.
    Deze twee elementen waren centraal in de Profeets missie. In soerah Ad-Djumu’ah 62: 2 staat:
    3
    “Hij is Degene Die bij degenen die ongeletterd zijn een Boodschapper uit hun midden zond, die hun Zijn verzen voordroeg, en die hen reinigde, en die hun het Boek en de Wijsheid onderwees, terwijl zij daarvoor in duidelijke dwaling verkeerden.”
    Hierdoor realiseren we ons de noodzaak om aan het Nederlands sprekende publiek verantwoorde schrijfwerken aan te bieden die het begrip van de islaam verbeteren. Het presenteren hiervan omvat twee aspecten:
    1) Gezuiverde islamitische leerstellingen.
    2) Praktische leidraad om ze toe te passen.
    Waarlijk, dit is de missie die we aannemen en dit boek is een nederige stap in die richting.
    1) Zuivering
    Zuivering (of ‘tasfiyah’) is vereist met betrekking tot onze bronnen van islamitische kennis, ons geloof en onze praktijken.
    a. Het zuiveren van onze bronnen van kennis
    Overleveringen die vals aan de Profeet of zijn metgezellen zijn toegeschreven mogen niet als bronnen van kennis of basis voor daden worden gebruikt. In feite behoren dit soort overleveringen tot de voornaamste oorzaken van het afwijken van de ware islaam. Daarom is het zuiveren van onze kennis van de zwakke en bedachte overleveringen een essentiele taak die volledig in onze studie en ons onderwijs moet worden opgenomen. Rasuulullaah prees degenen die er naar streven om de islamitische kennis te zuiveren toen hij zei:
    “Deze kennis zal door de betrouwbare individuen van iedere generatie worden gedragen. Zij zullen er de wijzigingen van de extremisten, de leugens van de leugenaren en de verkeerde interpretaties van de arrogante uit weg halen.” Al-Baihaaqie, Ibn ‘Adiyy en anderen, overgeleverd door Abu Hurairah, Ibn Mas’ud en andere metgezellen. Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie. (Mishkaat ul-masaabih nr. 239)
    b. Ons geloof zuiveren
    Het geloof van vele moslims is besmet met de misverstanden die van filosofische argumenten komen en onislamitische meningen. Daarom vraagt het nodige zuiveringsproces het zuiveren van ons geloof zodat het alleen gebaseerd is op betrouwbare teksten van de Qur’aan en de soennah en schoon is van iedere vorm van shirk (iets of iemand naast Allaah plaatsen). Zo was het geloof van de sahaabah welke Allaah heeft geprezen in soerah Al-Baqarah 2: 137:
    “Als zij dan geloven in het gelijke van waarin jullie geloven, dan volgen zij waarlijk de leiding.”
    4
    c. Onze daden zuiveren
    Veel moslims mengen hun religieuze praktijken en daden van aanbidding met bid’ahs (toevoegingen) die niet door Allaah of Zijn Boodschapper zijn goed gekeurd. Daarom is er een enorme inspanning nodig om de daden van aanbidding van de moslims zo te zuiveren dat ze zich aanpassen met betrouwbare teksten van de Qur’aan en de soennah, met het begrip en het praktiseren van de sahaabah en het verwerpen van bid’ahs. Dit is het enige acceptabele pad van leiding, zoals Allaah in soerah An-Nisaa’ 4: 115 zegt:
    “En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnen leiden. En dat is de slechtste bestemming!”
    2) Welgemanierdheid
    Welgemanierdheid (of ‘tarbiyyah’) is om ons geloof en onze daden op zuivere kennis te vestigen. Tarbiyyah gaat hand in hand met zuiveren.
    a. Ware volgelingen van de eerste drie generaties metgezellen worden.
    De bovenstaande discussie over het zuiveren van ons geloof en onze daden, dient te worden uitgebreid met het opvoeden van onszelf en onze gemeenschap volgens de zuivere leringen, waarbij we ernaar dienen te streven om ware volgelingen te worden van onze grote salaf; de sahaabah. In soerah At-Tawbah 9: 100 zegt Allaah:
    “En de allereerste (moslims) van de muhaadjiroen (emigranten vanuit Madinah) en de Ansaar (bewoners van Madinah die de muhaadjiroen hielpen) en degenen die hen volgden in goede daden: Allaah heeft welbehagen met hen en zij hebben welbehagen met Hem. Hij heeft voor hen Tuinen (in het Paradijs) bereid waar onder door de rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwig levenden. Dat is de geweldige overwinning.”
    De sahaabah waren de vrome mensen die door Allaah werden gekozen om Zijn Profeet te vergezellen. Dus zij verlieten de valse religie van hun voorvaders en vereenzelvigden zichzelf met de Profeet, leerden direct van hem en vestigden met hem de eerste en beste islamitische gemeenschap en droegen zijn leerstellingen nauwkeurig en volledig over aan andere mensen. Wanneer de moslims de sahaabah tot hun ware rolmodellen maken, zullen zij geneigd zijn om de waarheid onpartijdig te gaan zoeken en niet langer eigenwijs vast te houden aan vooringenomen sektes en wetscholen.
    b. Het uitnodigen naar de zuivere religie
    5
    Een essentieel deel van het proces van welgemanierdheid is alle mensen -zowel moslims als niet-moslims- uit te nodigen naar de pure en onvervalste religie. Dit dient te gebeuren door goede voorbeelden te laten zien, onszelf met goede manieren te bekleden en waardevolle, effectieve en vriendelijke benaderingen te bewerkstellingen, welke van belang zijn vanwege de boodschap die we dragen. Allaah zegt in soerah Ali-‘Imraan 3: 104:
    “En laat er uit jullie een groep voort komen die uitnodigt tot het goede en oproept tot deugdelijkheid en (die) het verwerpelijke verbiedt, en zij zijn degenen die welslagend zijn.”
    Hierbij helpen is een plicht voor iedere moslim volgens zijn/haar beste vermogen, zoals Allaah in soerah Al-Maa’idah 5: 2 beveelt:
    “Ondersteun elkaar bij het goede (‘al birr’) en taqwaa’ en help elkaar niet in zonde en overtreding.”
    Dit is de enige weg om Allaahs acceptatie te verkrijgen en geluk en succes te bereiken. Allaah zegt in soerah Al-‘Asr 103: 1-3:
    “Bij de tijd. Voorwaar, de mens lijdt zeker verlies. Behalve degenen die geloven en goede daden verrichten en elkaar aansporen tot de Waarheid en elkaar aansporen tot geduld.”
    En dit is de manier om te midden van de gelovigen een ware en eerlijke compassie te vestigen die een sterke, verenigende oorzaak ten grondslag heeft. Allaah zegt in soerah Ali-‘Imraan 3: 103:
    “En houdt jullie allen stevig vast aan het touw (de godsdienst) van Allaah en wees niet verdeeld.”
    c. De islamitische oplossing presenteren
    Uitnodigen naar de waarheid houdt het vinden van realistische islamitische oplossingen voor veelomvattende problemen in. Er is geen twijfel dat Allaahs leiding de enige allesomvattende weg is voor het oplossen van problemen van de mensen zowel op individueel als maatschappelijk niveau. Allaah zegt in soerah Al-Maa’idah 5: 49:
    “En oordeel (O Muhammad ) onder hen met wat Allaah neer gezonden heeft, en volg niet hun begeerten.”
    Waarlijk, we zoeken Allaahs leiding en hulp en we smeken Hem om ons in staat te laten zijn om onszelf en onze gemeenschappen te zuiveren en op te voeden op een manier die Hem het meest tevreden stelt. Aamien.
    6
    Inleiding:
    De moslims zijn het gebed als iets onbelangrijks gaan behandelen. Velen bidden niet, of bidden de gebeden niet op tijd of hebben nooit de moeite genomen om zich te verdiepen in hoe het gebed correct volgens de soennah van de Profeet gebeden dient te worden. Aandacht en nederigheid in gebeden zijn verdwenen en harten zijn afwezig en donker geworden en deze toestand van de mensen is wijd verspreid en wereldwijd te herkennen. Ieder van ons dient aan zichzelf toe te geven dat hij zijn gebeden verwaarloost en niet voortdurend op de juiste manier verricht. Niemand van ons kan zeggen dat hij iedere keer al zijn gebeden op een hoog niveau, vol nederigheid en concentratie verricht en dat hij tevreden is over zichzelf. Heel vaak bidden wij met een automatisme waarbij onze lichamen bewegen en onze lippen spreken, maar onze harten en gedachten ergens anders zijn. Wij hebben hier niet voortdurend controle over, zoals Anas heeft overgeleverd, dat de Profeet heeft gezegd:
    “Toen Allaah Aadam vormde in het Paradijs, liet Hij hem daar blijven zolang Hij wou. Iblies begon om hem heen te draaien om te zien hoe hij was. Toen Iblies zag dat hij hol was van binnen, wist hij dat de nieuwe schepping geschapen was met de bedoeling dat hij geen controle over zichzelf zou hebben.” Sahieh Muslim 4/ 2016. Nr. 2611
    Wij dienen erbij stil te staan dat degenen die Allaah verwerpen en Hem weigeren te gedenken en te aanbidden shayaatien als metgezellen krijgen aangesteld, zoals we lezen in soerah Az-Zoekhroef 43: 36:
    “En wie zich afkeert van het gedenken van Ar-Rahmaan, wijzen Wij shaytaan aan als zijn ‘qarien’ (onafscheidelijke zielsverwant).”
    De meesten van ons zijn druk met van alles en nog wat en besteden weinig tijd aan het aanbidden van Allaah. Wat is er mis met ons dat wij rust en succes in zaken zoeken die ons weg laten keren van onze geliefde Heer? In soerah Faathir 35: 5 staat:
    “O mensen, voorwaar, de belofte van Allaah is waar. Laat daarom het wereldse leven jullie niet verleiden en laat de verleider (shaytaan) jullie niet van de vergeving van Allaah weghouden.”
    Ibraahiem ibn Aadam, een geleerde uit de derde eeuw, een docent en een metgezel van Sufyan ath-Thawrie, werd eens door iemand gevraagd over de woorden van Allaah:
    “En jullie Heer zei: “Roept Mij aan, Ik zal jullie (gebeden) verhoren.”(40:60) De persoon in kwestie zei: “We smeken maar we worden niet verhoord.”
    7
    Aldus zei Ibraahiem tegen hem:
    “Je kent Allaah, toch gehoorzaam je Hem niet. Je reciteert de Qur’aan, toch handel je er niet naar. Je kent shaytaan, toch ga je met hem akkoord. Je zegt dat je houdt van Muhammad, toch laat je zijn soennah in de steek. Je verkondigt je liefde voor het paradijs, toch handel je niet om het te verkrijgen. Je verkondigt dat je de hel vreest, toch weerhoud je jezelf niet van het verrichten van zonden. Je zegt: “Inderdaad, de dood is waar”, toch bereid je jezelf niet voor. Je brengt de fouten van anderen naar voren, toch kijk je niet naar je eigen fouten. Je eet van datgene waarmee Allaah je voorzien heeft, toch bedank je Hem niet. Je begraaft je doden, toch leer je er geen les van.” (Uit: ‘Khushuu’ fi salaat’ van ibn Radjab al-Hanbalie (rahimahullaah)
    Laat ons liever behoren tot degenen die in soerah An-Nur 24: 37 worden benoemd:
    “Mannen die noch door handel, noch door verkoop van de dhikrullaah worden afgeleid, noch van het verrichten van de salaah, noch van het geven van de zakaah. Zij vrezen een Dag waarop harten en ogen zullen sidderen.”
    Abu Hurairah heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah zei:
    “Wees vlug met het verrichten van goede daden (voordat je wordt overweldigd) door een onrust die zal zijn als een deel van de donkere nacht. Een man zal een gelovige zijn in de ochtend en in de avond een ongelovige worden, of hij zal een gelovige zijn in de avond en in de ochtend een ongelovige worden en hij zal zijn geloof voor werelds goeds verkopen.” Muslim
    Abu Dharr heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
    “Allaah, de Verhevene en Glorierijke zei: “O Mijn dienaren, het zijn niets anders dan jullie daden die Ik voor jullie bereken en vervolgens voor jullie vergoed. Dus laat degene die goeds vindt (in het Hiernamaals) Allaah loven en laat degene die iets anders dan dat niemand anders dan zichzelf beschuldigen.” Deel van een hadieth verzameld door Muslim
    “Degene die een goede daad verricht; het is voor zichzelf.” Soerah Al-Djaathiyah 45: 15
    Hoeveel moeite doen we om zoveel mogelijk goede daden te verrichten voordat de dag komt waarop
    8
    “…een man zal weg vluchten van zijn broeder en van zijn moeder en zijn vader en van zijn vrouw en zijn kinderen. Iedere man zal die Dag genoeg hebben dat hem zorgeloos tegenover anderen zal maken.” Soerah ‘Abasa 80: 34-37
    Adie bin Haatim heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah zei:
    “Ieder van jullie zal tot zijn Heer spreken zonder tolk tussen hun. Hij zal naar zijn rechter kant kijken en alleen de daden zien die hij vroeger had verricht. Hij zal naar zijn linker kant kijken en alleen de daden zien die hij vroeger had verricht en hij zal voor zich kijken en niets anders dan Vuur zien voor zijn gezicht. Dus bescherm jullie zelf tegen het Vuur, zelfs door een halve dadelvrucht weg te geven (als sadaqah).” Al-Bukhaarie en Muslim
    Het (correcte) gebed weerhoudt van slechte daden
    Er zijn geheimen in het gebed verborgen, zowel voor het lichaam als voor de geest, zowel voor het individu als voor de samenleving. Als alle moslims het gebed zouden verrichten zoals de Profeet het ons onderwezen heeft en zoals Allaah het voor Zijn dienaren bedoeld heeft, dan zouden vele slechte daden en zonden worden opgegeven en dan zou er vrede ontstaan. In soerah Al-‘Ankaboet 29: 45 staat immers:
    “Verricht het gebed, want voorwaar, het gebed weerhoudt van de schandelijke daad en het verwerpelijke.”
    Shaikh Muhammad Djamaal ud-Dien al-Qaasimie heeft over het gebed dat tegen het schandelijke en verwerpelijke beschermt gezegd:
    “Het ware gebed in de Ogen van Allaah en het gebed dat een beloning verdient, is het gebed waarin de gelovige door vrees voor Allaah en verlangen om berouw te tonen wordt aangewakkerd, want Allaah zegt: “Allaah aanvaardt slechts het offer van degenen die vervuld zijn van vrome vrees voor Allaah.” (soerah Al-Maa’idah 5: 27) Hij moet nederig geconcentreerd zijn met zijn hart en zijn zintuigen en als hij het gebed zodoende verricht heeft, moet hij ervoor waken dat hij geen zonden verricht die het gebed teniet doen. Dat is het gebed dat beschermt tegen schandelijke en verwerpelijke daden.” Mahaasin at-tafsier
    De geleerden zijn het er over eens dat deze bescherming ontstaat door het effect van het regelmatig verrichten van het gebed dat verricht wordt met khushuu’ vanuit de ziel. Dit effect wordt duidelijk in de vrees voor Allaah en het gevoel zowel in het geheim als in het alleen zijn door Hem te worden
    9
    waargenomen. Dit ‘zichzelf waarnemen’ is dwingender bij de gelovige dan het waargenomen worden door de mensen van buitenaf. De Boodschapper van Allaah was gewend te zeggen:
    “Mijn Heer! Zorg dat we U genoeg vrezen om te verhinderen dat we U ongehoorzaam zijn.” At-Tirmidhie. Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie in Sahieh Sunan At-Tirmidhie
    Wat denk je van een moslim die nederig en geconcentreerd en vol overgave in zijn gebed is. Die de Qur’aan met liefde en aandacht reciteert, zijn stem trilt, zijn oog traant, hij dankt en prijst Allaah en smeekt Hem om Zijn vergeving en Zijn liefde en rahmah, hij smeekt hem om leiding en om hem vrome daden te laten verrichten, zal hij zich schamen om zonden te gaan verrichten als dit alles vol overgave gebeurde? Wat kan hij doen in de tijd tussen de vijf gebeden als hij echt met aandacht en nederigheid bidt? Het feit dat zoveel moslims bidden maar ook zoveel zonden begaan toont aan dat hun gebed zonder khushuu’ (nederigheid, concentratie) is. Hun gebed verandert hun gedrag niet omdat het een lichamelijk gebed is zonder de aanwezigheid van het hart!
    Wij kunnen alleen hopen dat onze gebeden ons zullen weerhouden van schaamteloze en onrechtvaardige zaken en dat wij beloningen en zegeningen ervoor zullen ontvangen als wij het gebed qua smeekbeden, ‘adhkaar’ (herdenkingen), bewegingen, manieren en hoofdzaken volgens de gedetailleerde beschrijving van de Profeet verrichten. Hoe meer de dienaar erop toeziet dat zijn gebed volmaakt is, door met zorg zijn wudhuu’ te verrichten, door het tijdstip van het gebed te respecteren, door de zuilen (‘arkaan’) en de verplichtingen (‘waadjibaat’) ervan te verrichten, hoe meer zijn hart gezuiverd wordt, zijn iemaan versterkt en zijn verlangen om het goede te doen vermeerdert en zijn verlangen om het slechte te doen vermindert. Onze harten dienen aanwezig te zijn tegenover Allaah, vol van liefde, hoop en vrees, zodat het lichaam nederig en geconcentreerd en rustig is en zodat de ziel zich kan verheffen. We dienen na te denken over elke daad en elke dhikr van het gebed en de verhevenheid van Allaah te herdenken en Hem te vereren alsof wij voor Hem staan.
    Als wij ons realiseren dat het grootste in de schepping Zijn Troon is, waarin de zeven hemelen en zeven aarden kunnen worden geplaatst, dan kunnen wij inzien hoe groots Allaah is en waarom wij zeggen: “Allaahu Akbar.” Wellicht zal ons dit kleiner en meer nederig maken en ons helpen geen arrogantie te hebben. Het correcte gebed bestaat uit onderwerping van hart en ziel en goed gedrag tegenover Allaah en jezelf en Zijn schepping en al zijn schepselen. Deze nederigheid weerhoudt de dienaar ervan om onrecht te verrichten en trots en arrogant te zijn. De ware moslim doet niemand onrecht aan, omdat hij zich aan de woorden van de Profeet houdt:
    “De ware moslim is degene van wie de moslims niets te vrezen hebben, noch van zijn tong, noch van zijn hand. De ware gelovige is degene van wie de mensen niets te vrezen hebben, noch voor hun leven, noch voor hun bezittingen.” At-Tirmidhie (nr. 2627) en An-Nasaa’ie (nr. 4998) Sahieh verklaard door shaikh al-Albaanie in Sahieh Sunan At-Tirmidhie
    We begrijpen nu dat het gebed niet is voorgeschreven omdat Allaah onze aanbidding nodig heeft, maar omdat wij (mens en djinn) dit nodig hebben om onszelf te beschermen tegen ‘al fahshaa’
    10
    en ‘al munkar’; al het slechte en verwerpelijke. Abu Dharr al-Ghifarie heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd dat Allaah (in een ‘hadieth-qudsie’) heeft gezegd:
    “O Mijn dienaren! Als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mens onder jullie en de djinn onder jullie, zo vroom zouden zijn als het meest vrome hart van welke man ook onder jullie, dan zou dat Mijn Koninkrijk niet in het minst vergroten. O Mijn dienaren! Als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mens onder jullie en de djinn onder jullie, zo slecht zou zijn als het meest slechte hart van welke man ook onder jullie, dan zou dat Mijn Koninkrijk niet in het minst verkleinen. O Mijn dienaren! Als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mens onder jullie en de djinn onder jullie, op zouden staan op een plaats en Mij om iets verzoeken, en als ik iedereen zou geven wat hij verzocht, dat zou niet in het minst verminderen wat Ik heb, net zo min als de naald de zee vermindert als hij erin geworpen wordt.” Deel van een hadieth van Muslim, At-Tirmidhie en Ibn Maadjah
    Hoeveel moslims hebben begrepen dat dit het doel van het gebed is? Het gebed is een recht dat Allaah op Zijn dienaren heeft. De Qur’aan staat vol met verzen die ons opdragen om Hem te aanbidden en niemand anders behalve Hem. Allaah heeft in soerah Adh-Dhaariyaat 51: 56 gezegd:
    “Ik heb de djinn en de mensheid slechts geschapen om Mij te aanbidden.”
    En in soerah Al-Baqarah 2: 21 staat:
    “O mensheid! Aanbid jullie Heer…”
    Ibn Taymiyyah heeft over dit vers gezegd: “’Ibaadah (aanbidding) is een algemene term die alles omvat waar Allaah van houdt en tevreden mee is, zowel in uitspraken als daden (zowel) de zichtbare en verborgen.”
    En deze aanbidding telt totdat wij sterven, zoals in soerah Al-Hidjr 15: 99 staat:
    “En aanbid jouw Heer (O Muhammad) totdat al yaqeen (de dood) tot jou komt.”
    In soerah An-Nur 24: 21 zegt Allaah:
    “En als het niet van de gunst van Allaah en Zijn rahmah voor jullie was, dan zou nooit iemand van jullie gezuiverd zijn van zonden.”
    11
    Wij dienen ons te realiseren dat het gebed en het wachten op het gezamenlijke gebed en de rituele wassing die eraan vooraf gaat en iedere stap naar de moskee om in de djamaa’ah te bidden ons zuivert van onze zonden. We zullen de bewijzen hiervan benoemen.
    Het gebed veegt zonden en slechte daden schoon
    Ieder van ons is een zondaar en als wij geen moslims waren, dan zouden wij geen idee hebben hoe wij ons van al deze zonden zouden kunnen bevrijden. Maar het is de islaam die ons de kans geeft om zonder zonden te sterven, subhaanAllaah, en er is geen enkele andere levenswijze die deze gunst aan de mens en de djinn schenkt. Abu Ayyoeb heeft overgeleverd dat de Profeet gewend was te zeggen:
    “Waarlijk, ieder gebed verwijdert de zonden die ervoor komen.” Ahmad met een hasan isnaad
    Iedere buiging die wij in het gebed verrichten veegt onze zonden schoon, zoals de Profeet zei:
    “Wanneer een dienaar staat om te bidden, worden al zijn zonden gebracht en op zijn hoofd en schouders geplaatst. Elke keer wanneer hij buigt of knielt, vallen ze van hem af.” Al-Baihaaqie in as-Sunan al-Kubra 3/10, zie ook: Sahiehul-Djaamie’
    Abu Hurairah heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd:
    “De vijf dagelijkse gebeden en het djumu’ah (vrijdag)gebed tot aan het djumu’ahgebed, zijn een boetedoening voor wat ertussen is, zolang iemand niet schuldig is aan grote zonden.” Muslim 1/151. Nr. 448 van de Engelse vertaling
    ‘Abdullaah ibn Mas’ud heeft overgeleverd dat Allaah’s Boodschapper heeft gezegd:
    “Jullie vallen in vernietiging (door veel zonden te begaan), jullie vallen in vernietiging, dan wanneer jullie het ochtend (‘subh’) gebed bidden, wassen jullie dat weg. Dan vallen jullie in vernietiging, jullie vallen in vernietiging, dan wanneer jullie het dohr gebed bidden, wassen jullie dat weg. Dan vallen jullie in vernietiging, jullie vallen in vernietiging, dan wanneer jullie het asr gebed bidden, wassen jullie dat weg. Dan vallen jullie in vernietiging, jullie vallen in vernietiging, dan wanneer jullie het maghreb gebed bidden, wassen jullie dat weg. Dan vallen jullie in vernietiging, jullie vallen in vernietiging, dan wanneer jullie het maghreb gebed bidden, wassen jullie dat weg. Dan vallen jullie in vernietiging, jullie vallen in vernietiging, dan wanneer jullie het ishaa’ gebed bidden, wassen jullie dat weg. Dan slapen jullie, dus niets is tegen jullie opgeschreven tot jullie wakker worden.” At-Tabaraanie in As-Saghier
    12
    En de Profeet heeft gezegd:
    “Als de iemaam ‘aamien’ zegt, zeg het dan ook, want wanneer jouw ‘aamien’ samenvalt met de ‘aamien’ van de engelen zullen je voorgaande zonden worden vergeven.” Sahieh Al-Bukhaarie nr. 747
    En hetzelfde geldt voor het zeggen van ‘Rabbannaa wa laka ‘l hamd’ nadat de iemaam ‘Sami’a llaahu liman hamidah’ heeft gezegd. Rifaa’ah ibn Raafie az-Zirqie zei bovendien hierover:
    “Op een dag waren we achter de Profeet aan het bidden. Toen hij zijn hoofd ophief zei hij: “Sami’a ‘llaahu liman hamidah”, en een man achter hem zei: “Rabbanaa wa laka l’hamdu, hamdan kathiran tayyiban mubaarakan fih.” Toen hij klaar was, zei hij: “Wie is degene die sprak? Ik zag meer dan dertig engelen zich haasten om het als eerste op te schrijven.” Sahieh Al-Bukhaarie, Al Fath, 2/284
    Abu ‘Uthmaan heeft overgeleverd dat hij en Salmaan samen onder een boom waren. Salmaan nam een gedroogde tak van de boom en schudde het totdat de bladeren eraf vielen. Toen zei hij: “O Abu ‘Uthmaan, zul je mij niet vragen waarom ik dit deed?” Ik zei: “En waarom deed je dat?” Hij zei: “Allaah’s Boodschapper deed hetzelfde met mij terwijl ik met hem onder een boom was. Hij nam een gedroogde tak van de boom en schudde het totdat haar bladeren eraf vielen en zei vervolgens:
    “O Salmaan! Zul je mij niet vragen waarom ik dit deed?” Ik zei: “En waarom deed u dat?” Hij zei: “Wanneer de moslim wudhuu’ maakt en het goed doet, vervolgens bidt hij de vijf dagelijkse gebeden, dan vallen zijn zonden weg zoals al deze bladeren weg vallen, en hij zei:
    “En verricht gebeden perfect aan de twee einden van de dag en in sommige uren van de nacht. Waarlijk, goede daden verwijderen slechte daden. Dat is een herinnering voor degenen die herinneren.” (soerah Hoed 11: 114) Ahmad, An-Nasaa’ie en At-Tabaraanie
    Abu Hurairah heeft gezegd:
    “Er waren twee mannen van Baliyy, van de (stam van) Qudaa’ah die islaam accepteerden en met Allaah’s Boodschapper waren. Toen werd een van hen martelaar en de ander stierf een jaar later. Dus Talhah ibn ‘Ubaydillaah zei: “Ik zag degene die later was (in een droom) en hij was het Paradijs eerder binnen getreden dan de martelaar, dus ik was daar verbaasd over. Dus ik noemde dat bij de Boodschapper van Allaah, of het werd aan de Boodschapper van Allaah verteld, dus de Boodschapper van Allaah zei:
    13
    “Vastte hij niet Ramadaan na hem en bad hij niet (zesduizend (meer) rak’ahs en die en die soennahgebeden?” Ahmad met een hasan isnaad
    Zet jezelf weer recht door je gebeden weer recht te zetten
    Het gebed is als een gunst aan ons geopenbaard en ons op gedragen. Al ben je gestopt met bidden, al bad je niet meer op tijd, keer terug in berouw tot jouw Heer. Denk niet dat je verloren bent en dat het geen zin meer heeft. Wanhoop niet aan de rahmah en vergeving van Allaah, denk aan de hadieth die Ahmad en al-Haakim hebben overgeleverd:
    “Voorwaar, shaytaan zei: “Bij Uw glorie en majesteit, ik zal nooit ophouden met het misleiden van Uw dienaren zolang hun zielen nog in hun lichamen verblijven.” En de Heer zei: “Bij Mijn glorie en majesteit, Ik zal nooit ophouden met vergeving schenken, zolang zij om Mijn vergeving vragen.” Sahieh al-Djaamie’ as-Saghier 2/ 72
    Het is voor niemand te laat, wat je ook gedaan hebt en waar je je ook op dit moment in bevindt, want Allaah zegt in soerah Az-Zoemar 39: 53:
    “Zeg: “O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allaah. Voorwaar Allaah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige.”
    ‘Abdullaah ibn ‘Umar heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
    “Voor degene die het gebed verricht, zal het een licht zijn, een bewijs en een verlossing op de Dag der Opstanding. Voor degene die het niet onderhouden heeft, is er geen licht, geen bewijs, geen oplossing en op de Dag der Opstanding is hij als Qaarun, Fir’awn, Haman en ‘Ubayy ibnu Khalaf.” Overgeleverd door Ahmad, At-Tabaraanie en Ibn Hibbaan
    O moslims, o jongeren zorg dat je geen een gebed mis loopt want Nawfal ibn Mu’aawiyah heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:
    “Degene die het gebed mist, het is alsof hij zijn familie heeft verloren en zijn rijkdom.” Ibn Hibbaan in zijn Sahieh en het verschijnt in Sahieh ut-Targheeb nr. 576
    14
    Hoe zou het voelen als je je geliefde zoon zou verliezen? Hoe zou het voelen als je je ouders zou verliezen, je vrouw of je echtgenoot? Hoe zou jouw verdriet zijn als je je familie en al je bezittingen kwijt zou raken? Wij dienen ons te realiseren dat het gebed het eerste is waar Allaah ons op de Dag der Opstanding over zal ondervragen. Anas heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:
    “De eerste zaak waar een persoon op wordt afgerekend op de Dag der Opstanding is het gebed. Dus als dat in orde is, zullen de rest van zijn daden in orde zijn. Maar als het defect is dan zullen de rest van zijn daden defect zijn.” At-Tabaraanie in al-Awsat en Ad-Diyaa. Zie: Sahiehul-Djaamie’ nr. 2570
    Wij hebben nog de kans om onszelf recht te zetten. Wij hebben nog de kans om ons in berouw terug te keren naar onze Heer. Wat zou de dode van deze wereld wensen wanneer hij terug mocht keren? Zijn bezittingen, goud, geld, zijn familieleden? Abu Hurairah zei dat de Profeet langs een graf kwam en zei:
    “Wie is de bewoner van dit graf?” Zij zeiden: “Die en die.” Hij zei: “Twee rak’aah zouden geliefder voor hem zijn dan de rest van de wereld.” At-Tabaraanie in al-Awsat met een hasan isnaad
    Thawbaan heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah zei:
    “Blijf op het rechte pad, waar jullie niet volledig toe in staat zullen zijn (behalve met Allaah’s hulp) en weet dat de beste van jullie daden het gebed is en niemand geeft zorg en aandacht aan de wudhuu’ behalve een gelovige.” Al-Haakim met een Sahieh isnaad tot de standaard van Al-Bukhaarie en Muslim. Zie: Sahiehut-Targheeb nr. 375
    Verricht vanaf nu je gebeden op tijd, ook op je werk en ook op school want dat is een voorwaarde. Allaah geeft degene die op tijd bidt en die de wudhuu’ en de buigingen correct verricht zijn vergeving beloofd, dit blijkt uit de hadieth waarin de Profeet heeft gezegd:
    “Er zijn vijf gebeden die Allaah, Machtig en Verheven, verplicht heeft gemaakt; degene die de wudhuu’ hiervoor goed verricht, de gebeden op hun juiste tijdstip verricht, volledig is in de buigingen en in nederigheid, diegene heeft de garantie van Allaah dat Hij hem zal vergeven. Maar degene die dit niet doet heeft geen garantie van Allaah; als Hij wil zal Hij hem vergeven of als Hij wil zal Hij hem straffen.” Abu Daawuud, Maalik, Nasaa’ie en Ibn Hibbaan. Sahieh verklaard door meerdere iemaams
    Ziyaad, de vrome aanbidder die de bevrijde slaaf was van Ibn ‘Abbaas, had de gewoonte om in de masdjid van Madinah te verblijven, dus op een dag hoorde men hem zichzelf berispen:
    15
    “Waar wil je heen gaan? Naar een plek die beter is dan deze masdjid? Wil je het huis zien van die en die persoon?” Omdat de masaadjid de huizen van Allaah zijn, schreef Hij het toe aan de eer van Zijn Naam en vanwege de verbondenheid van degenen die van Allaah houden.
    Hoe kunnen wij het gebed achterwege laten, terwijl Allaah trots op ons is als wij onze verplichte gebeden verrichten en over ons opschept bij de engelen, zoals is overgeleverd in de Musnad en de Sunan van Ibn Maadjah van Abdullaah Ibn Amr die zei:
    “Ik bad maghreb met Rasuulullaah en sommigen vertrokken en sommigen bleven. Dus Rasuulullaah kwam haastig, hunkerend naar brood en zijn knieen waren zichtbaar. Hij zei: “Ik heb goede tijdingen voor jullie allemaal! Jullie Heer heeft waarlijk een deur van de deuren van de hemelen geopend, opscheppend over jullie allemaal tegenover de engelen. Hij zegt: “Kijk naar mijn dienaren, zij hebben zojuist een verplicht gebed beëindigd en zij wachten op de volgende.” Overgeleverd door Ibn Maadjah (801) en Ahmad (2/186). Shaikh Ahmad Shaakir zei in zijn commentaar op de Musnad dat de hadieth Sahieh is. (11/31)
    De voorwaarden zijn de wudhuu’ juist verrichten en de rukuu’ en de sudjuud juist verrichten, maar hoeveel mensen verrichten dit niet verkeerd en hoe weinig steun is er onder de moslims? ‘Uqba bin ‘Aamir al-Djuhanie heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:
    “Er is geen persoon die met zorg zijn rituele wassing verricht en die twee rak’aah verricht waarbij hij innerlijk en uiterlijk geconcentreerd is, zonder dat hem het Paradijs wordt toegekend.” Abu Daawuud (nr. 906) en An-Nasaa’ie (1/ 95). Sahieh verklaard door shaikh al-Albaanie. Zie: Sahieh Sunan Abi Daawuud
    Geliefde moslims, het lichaam van de mens ontvangt dagelijks een grote hoeveelheid aan elektromagnetische stralingen van de elektrische apparatuur die wij dagelijks gebruiken (computer, mobiel, radio, tv. etc.). Dit veroorzaakt vaak onverklaarbare hoofdpijnen, stress, oververmoeidheid, luiheid, en overige klachten in verschillende delen van je lichaam. Een van de Westerse onderzoekers, (zelf géén moslim) heeft als conclusie van een diepgaand onderzoek het volgende verklaard:
    “De mens kan van die elektromagnetische lading, die ongezond is voor het lichaam, alleen afkomen door zijn voorhoofd meerdere keren per dag met de grond in aanraking te brengen. De aarde heeft namelijk een ontladende werking. Daarom gebruiken de bouwkundigen een elektrische draad die de donderinslagen en andere elektrische schokken en golven naar de grond afleidt.”
    Wat houdt ons nog tegen? Denken wij dat Allaah het gebed zonder wijsheid en diepere betekenis aan ons heeft voorgeschreven? De moslims hebben het djumu’ah gebed verlaten, de salaat ul-djamaa’ah en zelfs het gebed dat iemand alleen met zichzelf in zijn huis verricht!
    16
    Weten wij niet dat onze gebeden in het register van vrome daden in de zevende hemel worden geschreven indien zij het vereiste niveau bereiken en ons tegen houden om slechte dingen te doen?
    “Gebed gevolg door gebed met geen ijdel gepraat ertussen wordt in de ‘Illiyyoen opgeschreven.” Abu Daawuud, Engelse vertaling 1/338, nr. 1283, zie: Sahiehul-Djaamie’ nr. 3731
    Er zijn vele moslims die weigeren de salaah en de wudhuu’ opnieuw te leren nadat zij het hun leven lang vanuit hun traditie hebben verricht zonder zich af te vragen of zij dit wel echt volgens de soennah doen. Zij zeggen dat de mensen met kennis de moslims moeten opdragen te bidden maar hen niet dienen te onderwijzen hoe men dient te bidden. Dit is hetzelfde als een generaal met een leger die zijn soldaten opdraagt om te vechten zonder ze te leren hoe zij hun wapens dienen te gebruiken en zichzelf moeten beschermen. Zien wij niet in dat het corrigeren van de ummah begint bij het corrigeren van de geloofsleer (volgens de Qur’aan en de soennah en de uitleg van de eerste drie generatie metgezellen) en het corrigeren van de wudhuu’ en het gebed?
    Degene die vanuit luiheid niet bidt, maar gelooft dat het gebed verplicht is, is geen kaafir
    Het is niet toegestaan om degenen die het gebed verwaarloost een ongelovige (‘kaafir’) te noemen. Iemaam Ahmad ibn Hanbal heeft in zijn raadgeving aan zijn leerling, de iemaam, de geleerde Musaddad ibn Musarhad gezegd:
    “Niets kan een moslim buiten de islaam doen treden, behalve het feit andere goden deelgenoot van Allaah, de Verhevene te maken, of een van de verplichtingen die Allaah heeft opgelegd om te verrichten te verwerpen, door zijn verplichte karakter te verloochenen. Als deze moslim echter deze verplichting uit gemakzucht en luiheid verlaat, zal zijn lot afhangen van de wil van Allaah. Ofwel beslist Hij om hem te straffen, ofwel om hem te vergeven.” Zie: ‘Tabaqaat al-Hanaabila’ 1/ 343
    In soerah An-Nisaa’ 4: 48 staat:
    “Voorwaar, Allaah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten worden toegekend, maar Hij vergeeft daarnaast alles, aan wie Hij wil.”
    Iemaam Muhammad ibn ‘Abd al-Wahhaab heeft gezegd in ‘Ad-Durar as-Saniyya’ (1/ 70):
    “De vijf pilaren van islaam zijn samengesteld uit een pilaar; namelijk de twee geloofsgetuigenissen en de vier pijlers. Voor wat deze laatste betreft, al wie hun verplichte karakter erkent, maar ze verlaat uit luiheid is nog altijd een moslim.”
    Hudhayfah ibn al-Yamaan heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:
    17
    “(De voorschriften van) de islaam zullen vergeten worden zoals de motieven van een versleten kledingstuk verdwijnen, totdat er niet meer geweten wordt wat de vasten, het gebed, bedevaart en de armenbelasting zijn. In een enkele nacht zullen verzen van het Boek van Allaah verdwijnen totdat er geen enkel meer van overblijft. Slechts enkele mensen zullen dus nog overblijven; oude mannen en oude vrouwen, die zullen zeggen: “Tijdens hun leven zeiden onze ouders: “Laa ilaaha illaa’llaah” en wij zeiden het dus zoals zij.” Ibn Maadjah (4049), Al-Haakim (4/ 473). Sahieh verklaard door Al-Haakim, Adh-Dhahabie en Al-Busirie heeft het eveneens Sahieh verklaard in ‘Misbaah az-Zudjaadja’ en al-Haafidh (Ibn Haadjar) beschouwt de isnaad als sterk in Fathul-Baarie’ (13/ 16)
    Shaikh al-Albaanie zij in zijn werk ‘Silsilat al-Ahaadieth As-Sahiehah’ (1/ 175-176) als commentaar op deze hadieth sahieh:
    “In deze hadieth bevindt zich een van de belangrijkste rechtswetenschappelijke lessen, namelijk dat de getuigenis “Er is geen godheid aanbidding waardig behalve Allaah” degene die ze uitspreekt redt van het eeuwig verblijf in de hel op Dag van de Opstanding, zelfs als geen enkele van de andere pilaren van de islaam heeft verricht, zoals het gebed en andere. Het is algemeen bekend dat de geleerden van mening hebben verschild over de status van degene die het gebed in het bijzonder verlaat, hoewel hij overtuigd is van de verplichting ervan. Zo meent de meerderheid van de geleerden dat hij desondanks niet ongelovig wordt, maar wel een daad van verdorvenheid heeft begaan. Ahmad van zijn kant (zoals sommigen het van hem overleveren) is van mening dat deze persoon ongelovig wordt en dat hij het verdient om tot de dood veroordeeld te worden, niet als toepassing van een wettelijke straf, maar omdat hij van het geloof is afgevallen (door het gebed te verlaten). Aan de andere kant is er authentiek overgeleverd van de metgezellen dat zij geen enkel verlaten daad als ongeloof beschouwden, uitgezonderd het gebed. Dit is overgeleverd door At-Tirmidhie en Al-Haakim. Zie: ‘Sahieh at-Targhieb’ (1/ 367). Ik meen van mijn kant dat de meest correcte mening die van de meerderheid van de geleerden is. Wat de mening van de Metgezellen betreft, is er geen duidelijke aanwijzing dat hun woorden wijzen op het ongeloof dat tot de eeuwige hel leidt en niet kan worden vergeven door Allaah. Hoe zou het zo kunnen zijn, terwijl Hudhayfah ibn al-Yamaan (die een van de voornaamste Metgezellen is) antwoordt tegen Silah ibn Zufar, die gefaald heeft om van de hadieth te begrijpen wat Ahmad ervan begrepen heeft, namelijk: “Wat voor zin zal het voor hen hebben om van de Eenheid van Allaah te getuigen als ze niet weten wat het gebed is?” in die verwoording, nadat hij zich van hem afgewend heeft: “O Silhah! Dat zal hen redden van de hel” tot drie drie keer toe?” Dat is dus een heldere uitspraak van Hudhayfah die aantoont dat wie het gebed verlaat (en hetzelfde geldt voor de andere pijlers van de islaam) geen ongelovige is. Hij is dus een moslim, die gered zal worden van het eeuwige verblijf in de hel op de Dag der Opstanding.” Shaikh al-Albaanie. ‘Het verlaten van het gebed.’
    Op tijd bidden
    Het niet op tijd bidden of het ‘inhalen’ van de gebeden is niet toegestaan, want er staat duidelijk in soerah An-Nisaa’ 4: 103:
    18
    “Waarlijk, het gebed is aan de gelovigen op vastgestelde tijden opgedragen.”
    En ‘Abdullaah ibn Mas’ud heeft overgeleverd:
    “Ik vroeg de Profeet welke daad het meest geliefd bij Allaah is. Hij antwoordde: “Gebed in haar tijd.” Sahieh Al-Bukhaarie 1/300. Nr. 505 van de Engelse vertaling
    De Boodschapper van Allaah heeft overgeleverd in een hadieth verhaald door Abu Hurairah dat Allaah, de Verhevene heeft gezegd:
    “Ik zal oorlog verklaren aan degene die vijandschap toont aan een vrome aanbidder van Mij. En de meest geliefde zaak waarmee Mijn dienaar dichterbij Mij komt is dat wat Ik hem heb opgedragen. En Mijn dienaar komt dichter bij Mij door het verrichten van nawaafil (gebeden of extra daden die verricht worden naast dat wat verplicht is) totdat Ik van hem houd.” Deel van een hadieth uit Sahieh Al-Bukhaarie
    En Mus’ab ibn Sa’d zei:
    “Ik zei tegen mijn vader: “O mijn vader! Zie je Zijn uitspraak (in soerah Al-Maa’uun 107: 5): “Degenen die achteloos zijn over hun gebeden.” (“Alladhiena hoem ‘an salaatihiem saahoen”) Wie van ons is nooit afgeleid? Wie van ons heeft zijn aandacht nooit ergens anders?” Hij zei: “Dat is niet wat het betekent. Het is eerder achteloos met de tijden zijn. Iemand wordt achteloos tot het moment dat hij de tijd ervan mist.” Overgeleverd door Abu Ya’laa met een hasan isnaad, zie: Sahieh ut-Targheeb nr. 575
    Abu Dharr heeft overgeleverd:
    “De Boodschaper van Allaah stootte mij tegen mijn dijbeen aan en zei: “Wat zou je doen als je in een tijd leefde waarin de mensen hun gebeden zouden uitstellen tot buiten de aangegeven tijd?” Abu Dharr zei: “Wat raadt u mij aan te doen?” Hij zei: “Verricht het gebed op de voorgeschreven tijd, ga dan door met je eigen werkzaamheden, als de ‘iqaamah wordt uitgesproken, bid dan met de anderen in djamaa’ah (in de groep).” Sahieh Muslim
    Het is Allaah’s recht dat wij Hem aanbidden en door Hem te aanbidden zal hij ons steunen. Ibn ‘Abbaas zei: “Op een dag reed ik achter de Profeet toen hij zei:
    19
    “O jongen! Ik zal jou over bepaalde zaken instructies geven. Heb zorg voor de bevelen van Allaah, dan zal Hij je behouden. Bescherm Zijn rechten; Hij zal altijd met jou zijn.” Deel van een hadieth verzameld door At-Tirmidhie
    En in een andere overlevering:
    “Bescherm de bevelen van Allaah; je zult Hem voor je vinden. Herdenk Hem in voorspoed en Hij zal jou herdenken in tegenspoed.”
    En vanwege deze gehoorzaamheid aan Allaah zal er altijd een uitkomst komen:
    “En degene die Allaah vreest en zijn plicht tegenover Hem onderhoudt, Hij zal voor hem een uitweg maken (uit iedere moeilijkheid). En Hij zal hem schenken vanuit (bronnen) die hij nooit kon voorstellen…” Soerah At-Talaaq 65: 2-3
    “O jullie die geloven, als jullie Allaah vrezen, zal Hij jullie Furqaan schenken (een vermogen om onderscheid te kunnen maken tussen het goede en slechte), en jullie slechte daden uitwissen en jullie vergeven. En Allaah is de Bezitter van de Geweldige Gunst.” Soerah Al-Anfaal 8: 29
    In dit vers zegt Allaah “Yaa ayuhaal ladhiena aamanuu in tattaqu’llaah” waarbij het laatste woord op taqwaa’ wijst en taqwaa’ wordt omschreven als ‘leven in gehoorzaamheid (aan Allaah) en wegblijven van ongehoorzaamheid.
    Het steunen en onderwijzen van ‘degene die slecht bidt’
    Wij dienen iedere moslims die het gebed verlaten heeft of niet kent, te steunen en aan te moedigen en te onderwijzen want dat deed de Profeet ook. Abu Hurairah heeft overgeleverd:
    “De Boodschapper van Allaah kwam een moskee binnen en iemand volgde hem. De man verrichtte het gebed en ging vervolgens naar de Profeet groette hem; hij beantwoordde zijn groet en zei (tegen hem): “Keer terug om te bidden! Want je hebt niet gebeden.” De man ging terug en bad op dezelfde manier als daarvoor en kwam de Profeet opnieuw begroeten, die zei: “Keer terug om te bidden, want je hebt niet gebeden.” Maar toen hij hem een derde keer dezelfde opmerking gaf zwoer de man: “Bij Degene Die u met de Waarheid heeft gezonden, ik kan slechts op deze manier bidden. Leer het mij alstublieft.” De Boodschapper van Allaah zei hem toen:
    20
    “Als je jezelf klaar maakt om te bidden, verricht dan eerst je rituele wassing en zorg ervoor dat je met zorg de lichaamsdelen met water wast. Richt je vervolgens naar de qiblah en verricht de takbier. Reciteer dan datgene van de Qur’aan wat je gemakkelijk kunt reciteren en buig daarna, totdat je in evenwicht bent in de rukuu’. Kom dan in de rechte positie terug totdat je helemaal recht staat en neem een pauze in acht. Kniel vervolgens totdat je stabiel bent in die houding. Kom daarna recht totdat je rustig neerzit, kniel vervolgens opnieuw totdat je stabiel bent in die houding. Het is op die manier dat je gedurende het hele gebed te werk moet gaan.” Sahieh Al-Bukhaarie nr. 757
    De literatuur over hadieth en fiqh spreekt over ‘degene die slecht bad’ waarbij naar deze hadieth van Abu Hurairah wordt verwezen. De Profeet lette altijd op of de mensen wel correct baden, waarom zien we dit niet terug in de ummah? De moslims in deze tijd helpen elkaar niet de salaah volgens de soennah te verrichten, zij onderwijzen elkaar niet, noch verbeteren zij elkaar. De Profeet zag een man bidden die zijn rukuu’ niet behoorlijk afmaakte en die vluchtig zijn sudjuud deed, dus zei hij:
    “Als deze man in deze staat zou sterven, dan zou hij in een ander geloof sterven dan dat van Muhammad; hij verricht geen volledige rukuu’ en het gepik in zijn sudjuud is als een hongerig persoon die een of twee dadels eet, waar hij helemaal niets aan heeft.” Abu Ya’laa in zijn nMusnad (340/3491/1), Aadjoerie in al-Arba’ien, Baihaaqie, Tabaraanie 91/192/1, Diya’ in al-Muntaqaa (276/1), Ibn ‘Asaakir (2/ 226/2, 414/1, 8/14/1, 76/2) met een hasan isnaad en Ibn Khuzaimah verklaarde het Sahieh (1/82/1) Ibn Battah heeft een ondersteunende mursal overlevering voor het eerste deel van de hadieth, zonder toevoeging in al-Ibaanah (5/43/1)
    Op een keer was de Profeet aan het bidden, toen hij uit zijn ooghoek een man zag die zijn ruggengraat niet recht maakte in rukuu’ en sudjuud. Toen hij klaar was zei hij:
    “O verzameling van moslims! Voorwaar, het gebed is niet geldig van degene die zijn ruggengraat niet vestigt in rukuu’ en sudjuud.” Ibn Abi Shaibah (1/89/1), Ibn Maadjah en Ahmad, met een Sahieh isnaad
    De Boodschapper van Allaah zei:
    “De ergste dief van de mensen is degene die van zijn gebed steelt.” Men zei: “O Rasuulullaah, hoe steelt hij van zijn gebed?” Hij zei: “Hij maakt zijn rukuu’ en zijn sudjuud niet af.” Ibn Abi Shaibah (1/89/2), Tabaraanie en Haakim, die het Sahieh verklaarde en Dhahabie was het er mee eens
    21
    Voor hoeveel moslims geldt dit? SubhaanAllaah, hebben wij geen zorg voor de ummah van Rasuulullaah? Hoe bezorgd was onze Profeet altijd over het gebed van de moslims! Een paar dagen voordat de Profeet overleed, werd hij zo ziek, dat hij de druk van de ziekte niet te boven kon komen of naar buiten kon gaan om de moskee binnen te gaan. ‘Ubaydullaah ibn ‘Abdullaah heeft overgeleverd:
    “Ik bezocht ‘Aa’ishah en zei tegen haar: “Wil je mij niet informeren over de ziekte van de Boodschapper van Allaah?” Ze zei: “Inderdaad, ja. Het werd zwaar voor de Profeet, dus zei hij:
    “Hebben de mensen gebeden?” Wij zeiden: “Nee, en zij wachten op jou, O Boodschapper van Allaah!” Hij zei: “Doe wat water voor mij in de waspot.” We deden dat en hij waste zich en wilde opstaan, maar viel flauw. Toen hij weer bijkwam, vroeg hij opnieuw: “Hebben de mensen gebeden?” Wij zeiden: “Nee, en zij wachten op jou, O Boodschapper van Allaah!” Deel van een hadieth uit Sahieh Al-Bukhaarie, 1/ 99. Engelse vertaling: 1/228. Nr. 832
    ‘Alie zei:
    “De laatste woorden van de Profeet waren: “Het gebed, het gebed en vrees Allaah met betrekking tot wat jullie rechter handen bezitten.” Abu Daawuud. Engelse vertaling: 3/1425. Nr. 5137 en Ibn Maadjah en het is in Sahieh ul Djaamie’ nr. 4492
    Vier keer viel de Profeet flauw en iedere keer als hij bij kwam vroeg hij direct of de mensen gebeden hadden. Toen hij zich iets beter voelde bad hij met de djamaa’ah (de groep) mee, hij ging naar hen, leunend op twee van zijn metgezellen toe om samen met hen te bidden. Dit toont het belang van het gebed en het bidden in de djamaa’ah aan. Als hij hier zoveel belang aan hechtte terwijl hij ziek was en stervende, hoe zit het dan met ons die wellicht gezond zijn en fit? Hoe zit het met jullie, o moslimjongeren die waarde dienen te geven aan jullie tijd en gezondheid! Hoe zit het met degenen die te lui zijn om te bidden en die zo veel zonden begaan dat zij zich schamen om voor Allaah te gaan staan. Hebben zij dan niet begrepen waar het gebed toe dient? O moslims denk eraan dat Allaah in de Qur’aan zegt dat de Profeet een voorbeeld voor ons is:
    “Voorzeker, de Boodschapper van Allaah is voor jullie een goed voorbeeld, voor wie op (de beloning) van Allaah en het Hiernamaals hoopt, en voor wie Allaah veelvuldig gedenkt.” (Soerah Al-Ahzaab 33: 21)
    Maar de meeste mensen hebben de Profeet niet echt als voorbeeld genomen. Zij hebben afstand genomen van zijn woorden en handelingen terwijl zij aan de andere kant beweren
    22
    van hem te houden en tot de zuivere aanbidders te behoren. Toen Rasuulullaah eens te horen kreeg dat sommige mensen bepaalde zaken die hij bevolen had niet verrichtten, zei hij:
    “Wat is er aan de hand met de mensen dat zij iets niet doen wat ik wel doe. Wallaahi, ik heb de beste kennis over Allaah te midden van hen en ik heb de meeste taqwaa’.” Sahieh Muslim en Sahieh Al-Bukhaarie
    Waar is het corrigeren dan van ‘degene die slecht bidt?’
    Zo veel mogelijk volgens de manier van de Profeet bidden
    Shaikh al-Albaanie heeft gezegd:
    “Toen ik het boek “At-Targheeb wat-Tarheeb”van Haafiz al-Mundhiri uit had en het aan onze broeders onderwees, werd het voor ons allemaal duidelijk dat de belangrijke positie van het gebed, en de beloning ervoor en de genade en het respect dat diegenen wacht die het op de juiste manier verrichten, af hangt van hoe dicht het bij de manier van de Profeet is. Dat is wat er bedoeld wordt met de hadieth waarin hij gezegd heeft:
    “Waarlijk, de dienaar bidt een gebed waarover niets anders wordt geschreven dan een tiende, negende, achtste, zevende, zesde, vijfde, vierde, derde of de helft ervan.” Abu Daawuud en Nasaa’ie met een goede sanad (overleveringsketen): Hadieth Sahieh, verzameld door Ibn al-Mubaarak in az-Zuhd (10/21/1-2)
    En shaikh al-Albaanie gaat dan verder:
    “Daarom wees ik de broeders erop dat het voor ons niet mogelijk is de salaat te verrichten op de manier waarop dat hoort, of zelfs maar in de buurt ervan te komen, tenzij we de beschrijving van de profeet zijn gebed precies weten, inclusief de basis ervan, de manieren, houdingen, du’aas en herinneringen (adhkaar), en dan moeite doen om die kennis met zorg in praktijk te brengen, want dan zouden we kunnen hopen dat onze gebeden ons weghouden van schaamtevolle en verkeerde daden en dat de beloning en de zegeningen die in de overleveringen genoemd worden voor ons zullen worden neer geschreven.”
    Maar weinig mensen bidden zo nauwkeurig het gebed zoals dat echt hoort, omdat zij zichzelf beperken tot een bepaalde wetschool; zelfs vele geleerden. Maar zoals iedereen die de pure soennah volgt weet, zijn er in iedere madhab soennahs die in andere madhabs niet gevonden worden, sterker nog; er zijn zelfs in iedere madhab uitspraken en daden die niet waarheidsgetrouw terug te brengen zijn naar de Profeet
    23
    Het gebed is een van de belangrijkste dingen die de Profeet aan zijn ummah heeft uitgelegd, zowel mondeling als in praktijk; zelfs biddend op de preekstoel; staande en buigende en naar sudjuud gaande en daarna zei hij tegen zijn metgezellen:
    “Ik heb dit gedaan zodat jullie me zullen volgen en mijn gebed leren.” Bukhaarie en Muslim
    Het moet duidelijk zijn dat niets wanneer dan ook en van wie dan ook ooit beter kan zijn dan wat de Profeet ons heeft gegeven. Ibn Kathir heeft gezegd:
    “Zij volgen niet de rechte religie die Allaah voor jullie heeft bepaald, zij volgen eerder dat wat de shayaatien te midden van de djinns en de mensen voor hen bepalen.”
    Het gebed is een middel om dicht bij de Profeet te komen in het Paradijs
    Rabie’ah ibn Ka’b zei:
    “Ik bracht de nacht met de Boodschapper van Allaah door en bracht hem water voor wudhuu’ en wat hij maar nodig had. Dus zei hij tegen mij: “Vraag mij.” Ik zei: “Ik vraag alleen om uw gezelschap in het Paradijs.” Hij zei: “Wens jij om iets anders te vragen?” Ik zei: “Dat is het.” Hij zei: “Steun mij dan wat betreft jouw ziel door veel sudjuud te verrichten.” Sahieh Muslim 1/256. Nr. 990 van de Engelse vertaling
    Thawbaan zei: “Ik hoorde Rasuulullaah zeggen:
    “Verricht vaker salaah, want iedere sudjuud die je verricht voor Allaah zal jouw positie een graad verhogen en een van je zonden verminderen.” Muslim
    Abu Hurairah heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
    “Het gebed is het beste van wat er is voorgeschreven, dus degene die in staat is om een groot deel ervan te verrichten laat hem dat doen.” At-Tabaraanie in al-Awsat. Shaikh al-Albaanie zei: “Het heeft steunende overleveringen die het versterken, omdat het is overgeleverd door at-Tayaalisie, Ahmad en al-Haakim via de keten van Abu Dharr.”
    24
    Abu Hurairah heeft ook overgeleverd dat de Profeet zei:
    “Geen man verblijft in de masdjid voor de salaah zonder dat Allaah zo vreugdevol met hem is als de familie is wanneer iemand die weg was terug komt.” Overgeleverd door At-Taylasie (2334), Ahmad (2/328), Ibn Khuzaymah (1503), Ibn Hibbaan (309), Al-Haakim (1/213). Al-Albaanie zei dat de hadieth sahieh is (Sahieh Ibn Maadjah: 652)
    En Abu Hurairah heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
    “De engelen bidden voor ieder van jullie zolang hij op zijn gebedsplek is en zijn wudhuu’ niet verbreekt. Zij zeggen: “O Allaah, vergeef hem, heb rahmah voor hem, zolang hij op de salaah wacht. Niets houdt hem tegen om naar zijn familie terug te keren behalve de salaah.” Al-Bukhaarie (2/142) en Muslim (1/459)
    Nederigheid en concentratie in het gebed en de beloning daarvoor
    Veel mensen hebben geen nederigheid noch concentratie in hun gebed omdat het hart tot iets anders dan Allaah is gericht en met andere zaken verbonden is dan Allaah. Wanneer iemand de hele dag bezig is met onzinnige zaken en geen spirituele voeding tot zich neemt, zal het hart ook in het gebed bezig zijn met datgene waar het de hele dag al mee bezig was. ‘Uthmaan ibn Abi Uways heeft gezegd:
    “Er werd mij verteld dat de Boodschapper van Allaah een gebed leidde waarin hij de Qur’aan met hoorbare stem reciteerde waarna hij de gelovigen vroeg: “Heb ik iets weggelaten van de soerah die ik gereciteerd heb?” De gelovigen zeiden: We weten het niet.” Ubayy bin Ka’b zei toen: “Ja, u bent bepaalde verzen vergeten.” De Boodschapper van Allaah zei:
    “Wat hebben sommige personen toch in hun hoofd? Het Boek van Allaah wordt zovaak voor hen gereciteerd en als er een vers wordt weggelaten, merken zij het zelfs niet! Het is op die manier dat de grootsheid van Allaah uit het hart van de kinderen van Israel verdwenen is; ze waren met hun lichaam aanwezig, maar niet met hun hart. Allaah aanvaardt een daad van een dienaar enkel als die persoon zich zowel met zijn lichaam als met zijn hart met deze daad verbindt.” Madjma’ az-zawaa’id 2/ 69
    Wanneer het hart met andere zaken dan Allaah bezig is volgt vervolgens de blik die weg gaat kijken en hoeveel mensen doen dit in hun salaah! Abu Dharr heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd:
    25
    “Allaah blijft naar Zijn dienaar gericht die aan het bidden is, zolang diegene niet weg kijkt. Zodra hij zijn gezicht afwendt, wendt Allaah Zich van hem af.” Abu Daawuud (nr. 909)
    Al-Hasan al-Basrie heeft gezegd:
    “Als je een gebed wil verrichten uit onderworpenheid aan Allaah en met de bedoeling om nederig voor Hem te zijn, verricht dan het gebed zoals Allaah het jou bevolen heeft. Zorg ervoor dat niets jou afleidt van het gebed en wend je niet af. Je mag je aandacht niet op iets anders dan Allaah vestigen, terwijl Hij naar jou kijkt. Als je aan Allaah vraagt om jou het Paradijs te schenken en om jou te beschermen tegen het vuur, doe dit dan niet met een hart dat onverschillig en niet aandachtig is.” Al-Fawaa’id, Ibn al-Qayyim, p. 347
    Hoe verkrijg je ‘al-khushuu’?
    Qataadah heeft gezegd:
    “Khushuu’ bevindt zich in het hart. Het houdt vrees in en het neerslaan van de blik in het gebed.”
    Iemaam Ash-Shawkaanie heeft in zijn boek ‘Fath al-Qadir’ gezegd:
    “Sommigen hebben khushuu’ ondergebracht bij de daden van het hart, zoals vrees en ontzag voor Allaah en anderen hebben het bij de daden van het lichaam ondergebracht, zoals het in acht nemen van rust en geen overbodige bewegingen maken in het gebed.” Fath al-Qadir, van Muhammad bin ‘Ali Ash-Shawkaanie 1/ 470
    Ibn al-Qayyim (rahimahullaah) heeft gezegd:
    “Khushuu’ van het ware geloof is wanneer het hart bewust en nederig is ten opzichte van de grootsheid en glorie van Allaah en wanneer het hart gevuld is met ontzag, vrees en schaamte, zodat het hart volkomen nederig is voor Allaah en als het ware gebroken met vrees en schaamte, liefde en erkenning van de zegeningen van Allaah en zijn eigen zonden. Khushuu’ van het hart wordt zonder twijfel gevolgd door khushuu’ van het lichaam. Wat betreft khushuu’ van hypocrisie, dit is iets dat met grote show wordt gedaan, zonder dat er khushuu’ in het hart is. De persoon die werkelijk khushuu’ voor Allaah voelt, is iemand die niet langer liefde voor zijn lusten voelt. Zijn hart is puur en gevuld met het licht van de grootsheid van Allaah. Zijn eigen zelfzuchtige begeerten zijn gestorven vanwege de vrees en het ontzag die zijn hart hebben gevuld tot het over stroomt zodat zijn lichamelijke functies gekalmeerd worden. Zijn hart is veredeld en heeft zijn rust gevonden bij het gedenken van Allaah en er komt kalmte van zijn Heer op hem neer.”
    26
    Khushuu’ heeft met nederigheid te maken ‘at-tawaadu’ genoemd. Dit wordt bereikt door kennis over Allaah; Zijn Namen en Eigenschappen, je verdiepen in de Qur’aan en de soennah. In soerah Faatir 35: 28 staat:
    “Onder al Zijn dienaren zijn het slechts degenen die kennis hebben die Allaah vrezen.”
    Als wij ons de waarde van bidden met khushuu’ zouden realiseren dan zouden wij hier voortdurend naar streven. ‘Amr bin ‘Absa as-Sulamie heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
    “Als de gelovige begint te bidden, Allaah dankt, Hem looft, Hem verheerlijkt zoals het hoort en zijn hart aan zijn Heer wijdt, dan ontdoet hij zich van zijn zonden en wordt opnieuw zo zuiver als op de dag dat zijn moeder hem ter wereld bracht.” Sahieh Muslim nr. 8320
    ‘Uqbah bin ‘Aamir al-Djuhanie heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:
    “Er is geen persoon die met zorg zijn rituele wassing verricht en die twee rak’ah verricht waarbij hij innerlijk en uiterlijk geconcentreerd is, zonder dat hem het Paradijs wordt toegekend.” Abu Daawuud (nr. 906) en An-Nasaa’ie (1/ 95). Sahieh verklaard door shaikh al-Albaanie, zie: Sahieh Sunan Abi Daawuud
    Degene die het gebed met nederigheid en volledige concentratie bidt, zal zich verlicht voelen wanneer hij zijn gebed beëindigt, alsof zijn last van hem is weg genomen. Hij zal zich op zijn gemak en verfrist voelen, zodat hij zou willen dat hij niet gestopt was met bidden, omdat het een zodanig geweldige bron van vreugde en steun voor hem is in zijn dagelijkse leven. Hij zal zichzelf in een gevangenis voelen totdat hij weer gaat bidden; hij zal gemak en verlichting in zijn gebed vinden, in plaats van het gevoel er snel van af te willen zijn. Zij die van het gebed houden zeggen: “Wij bidden en vinden gemak in het gebed”, net zoals hun leider, voorbeeld en Profeet zei:
    “O Bilaal, laat ons gemak in het gebed vinden.” Hij zei niet: “Laat ons het snel doen zodat we ervan af zijn.”
    Als het hart van khushuu’ getuigt, dan getuigen het gehoor, het zicht, het hoofd en alle organen van nederigheid. De Profeet zei in zijn rukuu’:
    “O Allaah, voor U buig ik in gebed en in U geloof ik en aan U heb ik mij over gegeven. Voor U is mijn gehoor, mijn gezichtsvermogen, mijn verstand, mijn botten, mijn zenuwen en wat mijn voeten dragen, nederig en gebogen.” Sahieh Muslim 1/534, Abu Daawuud, An-Nasaa’ie en At-Tirmidhie
    27
    (in het Arabisch zeg je deze du’aa als volgt:
    “Allaahoemma laka raka’tu, wa bika aamantu, wa laka aslamtu khasha’a laka samie’, wa basarie, wa moekhie, wa ‘adhzmie, wa ‘asabie, wa maa staqalla bihi qadamie.”)
    De Profeet zei ook in zijn du’aa:
    “Allaahoemma innie a’udhu bika min qalbin laa yakhsha.” (“O Allaah, ik zoek toevlucht bij U tegen een hart zonder khushuu’.” ) At-Tirmidhie, 5/485, nr. 3482; Sahieh Sunan at-Tirmidhie, 2769
    Ibn Mas’ud heeft gezegd:
    “Degene die de Qur’aan in zijn hart draagt dient bekend te zijn met zijn nachtgebed als de mensen slapen en dient bekend te zijn met het vasten van zijn dag als de mensen overdag eten en met zijn bedroefdheid als de mensen blij zijn en met zijn gehuil als de mensen in gelach uitbarsten en met zijn stilte als de mensen luidruchtig zijn en met zijn khushuu’ als de mensen zich met andere dingen bezig houden.”
    De Profeet heeft gezegd:
    “Het gebed wordt verricht, twee rak’aat per twee rak’aat, waarbij de tashahhud wordt verricht na elke twee rak’aat en het houdt in dat de gelovige zijn best doet om khushuu’ in zichzelf te doen ontstaan (‘takhashshu’), om te getuigen van nederigheid (‘tadarru’), en om zich (tegenover Allaah) behoeftig op te stellen (‘tamaskun’).” At-Tirmidhie (nr. 385)
    Het woord ‘takhashshu’ betekent dat degene die geen khushuu’ heeft zijn best moet doen om dit in zichzelf op te wekken en dat hij degenen die khushuu’ hebben moet proberen na te doen. Het is zoals Rasuulullaah zei:
    “Reciteer de Qur’aan en huil; als jullie er niet toe in slagen om te huilen, doe dan jullie best om dat wel te doen.” At-Tabaraanie en Al-Baihaaqie
    In een hadieth uit Sahieh Muslim die overgeleverd is door Ibn ‘Abbaas heeft ‘Umar ibn al-Khattaab gezegd:
    28
    “Ik zag Abu Bakr en Rasuulullaah huilend samen zittend. Ik zei: “O Rasuulullaah, laat mij over iets weten dat jou en jouw metgezel laat huilen. Als het iets is dat mij aan het huilen zal maken, zal ik huilen en als het me niet aan het huilen maakt, zal ik mijzelf forceren te huilen vanwege jullie twee.”
    Kun je je zoiets voorstellen in onze tijd? Wij voeren uren lang nutteloze gesprekken, trekken elkaar meer naar beneden dan dat we onze iemaan versterken, en huilen zelden om al-aakhirah. Vele metgezellen die tot de eerste drie generaties behoorden kregen wanneer zij waarschuwingen in bijeenkomsten gehoord hadden een gevoel van rust en waardigheid en sommigen van hen konden geen voedsel eten daarna, terwijl anderen in praktijk brachten wat ze gehoord hadden.
    Het aandachten luisteren naar de Qur’aan en haar betekenis overdenken evenals het lezen en bestuderen van boeken met betrouwbare kennis helpt de shaytaan weg te drijven, de iemaan te versterken, het hart te verzachten en vergemakkelijkt daarom het huilen. Er is overgeleverd dat een man bij Hassan, de kleinzoon van de Profeet kwam klagen over de hardheid van zijn hart, dus zei hij:
    "Breng het dichterbij de herinnering van Allaah."
    En hij zei ook:
    “De bijeenkomsten van dhikrullaah geven leven aan kennis en brengen khushuu’ in het hart. Het dode hart wordt tot leven gebracht door de herinnering aan Allaah zoals dode aarde tot leven wordt gebracht met regen.”
    Abu Umaamah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah zei:
    “Er is niets meer geliefd bij Allaah, de Meest Verhevene dan de twee druppels: een traandruppel die gehuild wordt vanwege vrees voor Allaah, de Meest Verhevene en een bloed druppel die vergoten wordt voor de Zaak van Allaah de Meest Verhevene.” (deel van een hadieth) Verzameld door At-Tirmidhie; Hadieth hasan. Zie: Al-Mishkaat en Sahieh At-Targhieb
    Het huilen van ‘Umar kon tot in de laatste gebedsrijen worden gehoord, zoals blijkt uit een overlevering van ‘Abdullaah ibn Shaddaad die zei:
    “Ik hoorde het snuiven van ‘Umar vanuit de laatste rijen, terwijl hij het vers van de Qur’aan reciteerde: “Ik klaag alleen over mijn verdriet en leed bij Allaah.” Soerah Yuusuf 12: 86/ Sahieh Al-Bukhaarie
    29
    Anas heeft overgeleverd dat Rasuulullaah heeft gezegd:
    “Drie soorten mensen zullen de zoetheid van iemaan proeven: Degene die meer van Allaah en Zijn Boodschapper houdt dan van wi


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • Foto

    Mailinglijst

    wil je informatie over de islam inshaallah, schrijf je dan in in de maillijst.



    Foto

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Foto


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
    Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
    Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 33 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.

    Foto

    Foto

    Foto

    Hoofdpunten blog info_islam
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar

    Foto

    Nieuws NOS (NL)


    Foto

    twijfel niet om me te mailen

    heb je vragen of wil je wat kwijt mail me en ik reageer wel terug


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog,geniet van het lezen en laat en bericht achter;)
    Foto


    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!