1 Al-Hamdu lillaah; Waarlijk, alle lof is aan Allaah.We prijzen Hem en smeken Hem om hulp en vergeving. We zoeken toevlucht bij Allaah tegen het kwade van onze zielen en het kwade van onze handelingen. Degene die door Allaah geleid wordt kan door niemand misleid worden en degene die misleid is kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat er geen andere God is dan Allaah-Hij heeft geen deelgenoten- en ik getuig dat Muhammad Zijn dienaar en boodschapper is-vrede zij met hem, zijn familieleden, metgezellen en ieder die hem met goede daden volgt tot aan de Dag des Oordeels. Wat is de dood, ieder mens vraagt zichzelf vroeg of laat in zijn leven af en daarbij komt hij vanzelf bij de vraag terecht waarom wij geschapen zijn. In soerah as-Sad 38:27 zegt Allaah hierover: EN WIJ HEBBEN DE HEMELEN EN DE AARDE EN ALLES WAT DAARTUSSEN IS NIET ZONDER REDEN GESCHAPEN. DAT IS DE MENING VAN DEGENEN DIE NIET GELOVEN. En in soerah az-zaariyat 51:56: IK (ALLAAH) HEB DE MENSEN EN DE JINNS OM GEEN ANDERE REDEN GESCHAPEN DAN OM MIJ TE AANBIDDEN. Hoe de mens zijn Schepper moet aanbidden, het gedrag dat men ten opzichte van elkaar, ten opzichte van zichzelf en de rest van de schepping moet hebben, is via Goddelijke openbaringen voor ons bepaald.Wanneer we deze wetten volgen vervullen we zodoende de bedoeling van ons leven.Het dient onze lichamelijke, geestelijke en spirituele behoeftes.We leven in een samenleving waarin de meeste mensen kiezen voor vrijheid, dit ten koste van veiligheid.De Islaam is een systeem van veiligheid, dit ten koste van vrijheid.De prijs die een niet-Muslim betaalt voor vrijheid is veiligheid en de prijs die een Muslim voor veiligheid betaalt, is vrijheid. Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Deze wereld is als een gevangenis voor een Mu'mien en als een paradijs voor een niet-Muslim." Muslim en anderen. Ieder mens weet dat vroeg of laat het moment zal komen dat hij dood gaat. Niet-Muslims noemen de dood een mysterie of een taboe, maar een Muslim bereidt zich in zijn wereldse leven juist voor op de dood.Onze profeet Muhammad (s.a.s.) heeft ons heel veel uitgelegd over de dood en de tijd in het graf en wat er met onze zielen gebeurt wanneer ze onze lichamen verlaten.En ook de andere profeten die Allaah eerder naar de mensheid stuurde hebben dat gedaan. Daarom is niet geloven in de dood en het leven daarna hetzelfde als niet geloven in Allaah. 2 Denkend aan de dood vragen we ons af wat de waarde van het wereldse leven is: Mustawrid Bin Shaddaad heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "De waarde van deze wereld in vergelijking met die hierna, is als water dat aan je vinger blijft nadat je hem in de oceaan hebt gestoken." verzameld door Sahih Muslim. Allaah zegt in soerah al Anbiyaa 21:34: IEDERE ZIEL ZAL DE DOOD PROEVEN; EN WIJ TESTEN JULLIE MET ZOWEL HET SLECHTE ALS HET GOEDE; EN TOT ONS ZULLEN JULLIE WORDEN TERUGGEKEERD. MAG JE DE DOOD WENSEN? Anas Bin Maalik heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Niemand van jullie moet de dood wensen als hij problemen heeft, maar zeg: "O Allaah, houd mij in leven zolang als daar goeds in is voor mij en breng de dood tot mij als daar goeds in is voor mij." Sahih Muslim 4 Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Niemand van jullie zou de dood moeten wensen en roep er niet om voordat het komt; want wanneer iemand van jullie sterft,houdt hij op met het verrichten van goede daden. En het leven van een gelovige Muslim vermeerdert niets dan goeds voor hem." Sahih Muslim 4 In soerah an-Nisaa 4:29 zegt Allaah: EN PLEEGT GEEN ZELFMOORD.VOORZEKER ALLAAH IS U GENADEVOL.EN WIE DIT OOK DOET, BIJ WIJZE VAN OVERTREDING EN ONRECHTVAARDIGHEID, WIJ ZULLEN HEM IN HET VUUR WERPEN... Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Degene die zichzelf met een stalen wapen doodde, zal de eeuwige bewoner van het Vuur zijn en hij zal het wapen in zijn hand hebben en het steeds weer opnieuw in zijn maag steken. En degene die zichzelf doodde door gif te drinken zal dit in het Vuur steeds weer drinken. En degene die zichzelf doodde door van een berg af te springen, zal op die manier aldoor weer in het Vuur springen en daar voor altijd in blijven." Sahih Muslim 1 "SAKRAT UL-MAWT": DE KWELLINGEN VAN DE DOOD 'A'ishah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) gedurende zijn laatste ziekte een kan water naast zich had; hij deed zijn hand in het water, veegde zijn gezicht ermee en zei:"Laa illaha il Allaah inna lil mawti sakaraat": "Er is geen andere God dan Allaah; waarlijk de dood heeft kwellingen." Nadat hij dit meerdere keren had gezegd, strekte hij zijn hand uit en zei:"Allaahoemarfirlie warhamnie (O Allaah vergeef mij en heb genade voor mij) en laat mij het hoogste gezelschap vergezellen."Toen stierf hij en zijn hand viel lam neer." al-Bukhari. 3 Als Rasuulullaah (s.a.s.) moeilijkheden en kwellingen tijdens het stervensproces ervaren heeft zullen wij dit zeker ervaren; en hebben wij geen garantie dat we er veilig voor zijn zoals sommige Soefies beweren! Het kan heel lang duren om over de kwellingen van de dood heen te komen. Jaabir Bin 'Abdillaah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Een vrome groep van Bani Isra' iel (het volk van Israel) ging naar een van hun begraafplaatsen. Ze zeiden (tegen elkaar):"Laten we twee rak'ahs bidden en vervolgens Allaah smeken om een man vanuit de dood op te wekken, aan wie wij over de dood kunnen vragen."Ze deden dat en na korte tijd hief een man zijn hoofd op uit een van de graven. Hij was bruin van kleur met het spoor van sujud tussen zijn ogen. Hij zei:"O mensen! Wat willen jullie van mij? Ik stierf honderd jaar geleden en de hitte van de dood is tot nu toe niet afgenomen. Smeek Allaah voor mij om mij weer zoals vroeger (op het eerste moment van de dood) te laten zijn." verzameld door Ahmad (in az-Zuhd) 'Abd ul-Hamid (in al-Muntakhab) en Ibn Abi Dawud (in al-Ba'th.) Sahih verklaard door al-Albani (As-Sahihah nr: 2926) Op het tijdstip van onze dood zal de dood ons bereiken; waar we ook zijn. Allaah zegt in soerah an-Nisaa: 4:78: WAAR JULLIE OOK ZULLEN ZIJN; DE DOOD ZAL JULLIE NEMEN, ZELFS ALS JULLIE IN STERKE EN HOGE VESTINGEN ZIJN Op dat tijdstip van de dood kan niemand de ziel tegen houden om het lichaam te verlaten: In soerah Al-Waaqi'ah 56:83 zegt Allaah: WAAROM DAN, WANNEER HET (DE ZIEL) DE KEEL BEREIKT EN JULLIE KIJKEN TOE OP DAT MOMENT, EN WIJ (ONZE ENGELEN) ZIJN DICHTER BIJ HEM DAN JULLIE, MAAR JULLIE ZIEN DAT NIET, WAAROM BRENGEN JULLIE HET DAN NIET TERUG ( NAAR HET LICHAAM) ALS JULLIE WAARHEIDSGETROUW ZIJN? VOORBEREIDEN OP HET EINDE Zijn wij voorbereid op die dag, zoals we ons voor zouden bereiden op een reis, of zijn we te druk met ons dagelijkse leven? 'Umar Ibn al-Khattaab heeft gezegd: "Reken met jezelf af voordat jij wordt afgerekend en weeg je daden voordat ze gewogen worden." Al-Bukhari. Allaah zegt in soerah Al-Munaafiqun 63:9-11: O JULLIE DIE GELOVEN!LAAT JULLIE BEZITTINGEN OF JULLIE KINDEREN JULLIE NIET AFLEIDEN VAN DE HERINNERING AAN ALLAAH.DEGENE DIE DAT DOET BEHOORT TOT DE VERLIEZERS. EN GEEF UIT VAN DATGENE WAARMEE WIJ JULLIE HEBBEN VOORZIEN,VOORDAT DE DOOD TOT IEMAND VAN JULLIE KOMT EN HIJ ZEGT:"MIJN HEER! ALS U MIJ ALLEEN MAAR VOOR EEN WIJL UITSTEL GAF, DAN ZOU IK SADAQAH GEVEN EN TOT DE 4 RECHTSCHAPENEN BEHOREN."MAAR ALLAAH GEEFT GEEN ZIEL UITSTEL WANNEER ZIJN VASTGESTELDE TIJD KOMT. ALLAAH IS WELBEKEND MET ALLES WAT ZIJ DOEN. RUSTEN IN DE DOOD? Wanneer de dood ons neemt, zullen wij dan opgelucht zijn of zal de wereld opgelucht zijn over ons vertrek? Abu Qataadah Bin Rab'i heeft overgeleverd dat een begrafenisstoet langs Rasuulullaah (s.a.s.) kwam en hij zei: "Rustend of rustend van hem." Men vroeg hem:"Wat bedoelt u met "rustend of rustend van hem?"Hij antwoordde:"een gelovende dienaar ("al 'abd al mu'mien") rust omdat hij van de zorgen van dit leven af is. Maar de mensen, het land, bomen en dieren rusten wanneer ze van een korrupte dienaar af zijn."("al 'abd al faajir") verzameld door al-Bukhari en Muslim. DE DOOD VAAK HERDENKEN. Om onze verlangens onder controle te houden en ons geloof te ontwikkelen moeten we heel vaak aan de dood denken. Anas en Abu Hurayrah hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Herinner vaak de vernietiger van de plezieren; de dood. Niemand zal het zich herinneren terwijl hij in problemen is of zijn problemen zullen lichter worden(voelen) en niemand zal het zich herinneren terwijl zijn leven makkelijk gaat of het zal het (genot) voor hem beperkt maken." verzameld door Ibn Hibbaan, al- Bayhaqi en anderen. Sahih verklaard door al-Albani in Irwaa'ul-Ghalil nr: 682. De dood herinneren helpt ons om een evenwichtige kijk op het leven te hebben. Het helpt ons om noch te wanhopen, noch arrogant te zijn. Bovendien wordt onze aanbidding perfecter wanneer we ons de dood herinneren. Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Herinner de dood in je gebed. Waarlijk, wanneer iemand de dood in zijn gebed herinnert, heeft hij meer kans dat hij zijn salaat perfect maakt. Bid het gebed van iemand die niet verwacht dat hij nog een ander gebed zal bidden en voorkom iedere zaak die een verontschuldiging zou eisen." Verzameld door ad-Daylami (in Musnad ul-Firdaws). Hasan verklaard door Al-Albani (as-Sahihah nr: 2839) EEN WOORD WAT BETREFT BID'AHS Het grootste deel van de Muslims in onze tijd is ver weg van het ware, betrouwbare begrip van Islaam, komend van de Qur'aan en de soenah.Deze onwetendheid bestaat uit talloze verkeerde manieren van geloven en praktijken en bid'ahs (toevoegingen), die meestal gebaseerd zijn op zwakke hadieths, misverstanden, het navolgen van de niet-Muslims en niet-Islamitische normen en waarden. De bid'ahs zijn het meest zichtbaar in situaties zoals de dood en begrafenissen; wanneer mensen zichzelf vaak meer dingen toestaan vanwege hun verdriet en hun rouwen. Hierdoor lopen zij enorme risico's dat zij hun goede daden omruilen voor daden van ongehoorzaamheid! Talloze bid'ahs worden in alle culturen toegepast. 5 Verschillende hadieths van Rasuulullaah (s.a.s.) maken duidelijk dat iedere bid'ah een daad van misleiding is. Wat behoort allemaal tot bid'ah? - Iedere bewering of daad of geloof dat in tegenspraak is met de soenah. -Iedere daad die door de Boodschapper van Allaah (s.a.s.) verboden is; ookal is het met de intentie gedaan om Allaah tevreden te stellen. -Iedere daad die bewijs nodig heeft met een duidelijke tekst of bevel maar dat niet heeft, behalve die daden die voortdurend door een sahaabi werden gedaan zonder dat de sahaabah er iets op tegen hadden. -Iedere daad van de niet-Muslims die geassocieerd wordt met een Islamitische daad van aanbidding. -Iedere daad waarvan sommige geleerden- vooral degenen van latere generaties-beweren dat het bevolen is, maar zonder bewijs. -Iedere daad van aanbidding die alleen in een zwakke of verzonnen hadith wordt beschreven. -Iedere buitensporigheid in aanbidding. -Iedere daad van aanbidding die mensen beperkt hebben tot een bepaalde plaats, tijd, beschrijving of nummer, terwijl Allaah dit niet heeft gedaan. WAT MOET EEN STERVENDE DOEN? Voor zover zijn zintuigen het toe staan moet de stervende zoveel mogelijk zijn leven met goede daden beeindigen. Wanneer dat steeds moeilijker wordt, dienen de omringende Muslims hem hierbij te helpen.Wanneer hij tijdens zijn leven nog geen testament heeft opgesteld moet hij dat nu alsnog (laten) doen. HET TESTAMENT. Zowel in de Qur'aan als in de hadith wordt ons bevolen een testament;-in het Arabisch "al-wasiejah"genoemd-te schrijven, wat geldig is zodra degene die het geschreven heeft overlijdt.Het beste is om dit testament bij een notaris officieel te laten vast leggen, omdat we in een niet-Islamitisch land leven waar andere wetten gelden dan die van de Islaam.In soerah al-Baqarah 2:180 staat: HET IS U VOORGESCHREVEN DAT WANNEER DE DOOD TOT EEN VAN JULLIE KOMT, EN HIJ EEN VERMOGEN NALAAT, HIJ EEN TESTAMENT OPMAAKT VOOR OUDERS EN NAASTE FAMILIELEDEN,BILLIJKERWIJZE. DAT IS EEN VERPLICHTING VOOR DE GODVREZENDEN. Ibn Umar heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Het is de plicht van een Muslim die iets nalaat zijn wil erover neer te schrijven." Sahih Muslim deel 3. Talhah Bin Musarrif heeft overgeleverd: "Ik vroeg aan Abdallaah Bin Abu Awf of Rasuulullaah (s.a.s.) een testament (wat betreft zijn bezittingen) had gemaakt en hij zei:"Nee."Ik zei: "Waarom was het maken van een testament dan aan de Muslims opgedragen?" 6 Daarop zei hij:"Hij droeg het op volgens het Boek van Allaah, de Verhevene, de Majestieuze." Sahih Muslim 3. 'A'ishah heeft overgeleverd:"Toen Rasuulullaah (s.a.s.) stierf, bedachten zijn vrouwen het plan om Uthmaan Bin Affaan namens hen als spreker naar Abu Bakr te sturen om hun deel van de erfenis te vragen.Hierop zei 'A'ishah tegen hen:"Heeft Rasuulullaah (s.a.s.) niet gezegd:"Wij (Profeten) hebben geen erfgenamen, wat we achterlaten is (te geven in) in sadaqah." Sahih Muslim 3. EEN DEEL VAN HET TESTAMENT VAN SHAYKH AL-ALBANI: In de Naam van Allaah, Meest Genadig,Schenker van Genade. Ik adviseer mijn vrouw, mijn kinderen, mijn vrienden, en al degenen die mij geliefd zijn, dat zij-wanneer het nieuws van mijn dood hen bereikt-eerst Allaah smeken om mij te vergeven en genade voor mij te hebben en dat zij niet om mij weeklagen, noch met verheven stemmen huilen. Ten tweede adviseer ik hen om mijn begrafenis te versnellen en mijn nabije verwanten of broeders niet over mijn dood laten weten, behalve in die mate die nodig is om mijn begrafenis klaar te maken.Ik vraag hen om mijn buurman en oprechte vriend Izzat Khidr Abu 'Abdillaah de zorg voor het wassen van mijn lichaam te geven,en degene die hij kiest om hem daarin bij te staan. Ten derde koos ik ervoor om in de meest nabije begraafplaats begraven te worden, zodat degenen die mijn lichaam dragen niet genoodzaakt worden om mij in een auto te plaatsen, wat vervolgens de volgelingen van de begrafenis stoet noodzaakt om in hun auto's te rijden.Ik vraag ook om mijn graf in een oude begraafplaats te doen, welke waarschijnlijk in de toekomst niet wordt opgegraven. (een deel wordt hier weggelaten en vervolgens zegt hij:) En degenen die in het land leven waarin ik sterf, moeten degenen die in andere landen wonen, zoals mijn kinderen-niet anderen dan hen noemend- niet over mijn dood laten weten totdat ik begraven ben. Dit is om te voorkomen dat de emoties zullen overweldigen en mensen ernaar handelen, wat tot gevolg zal hebben dat mijn begrafenis vertraagd zal worden. Ik vraag de Beschermer (Allaah)om Hemte mogen ontmoeten terwijl mijn vroegere en komende zonden door Hem vergeven zijn.(een deel wordt hier weggelaten) Ik schenk mijn gehele bibliotheek aan de bieb van de Islamitische Universiteit van Madinah; of het boek nu geprint, gecopieerd is, in manuscript of in mijn handschrift of dat van iemand anders is.Dit is vanwege de goede herinneringen die ik heb wat betreft het oproepen naar de Qur'aan en de soenah volgens de methode van de Salaf as-Saalih toen ik daar een leraar was.Ik hoop dat Allaah het ten goede zal laten komen aan de leiders van die universiteit, zoals de leerlingen die dagen baat hadden bij de eigenaar ervan.En ik vraag Allaah om mij baat te laten hebben bij hen (de leerlingen)via hun oprechtheid en in hun da'wah. (Allaah zegt:)"O mijn Heer! Maak mij dankbaar voor Uw Gunst die U aan mij en mijn ouders geschonken heeft en maak mij iemand die rechtschapen daden verricht waar U van houdt.En verbeter mijn nageslacht voor mij.Waarlijk ik toon U berouw en waarlijk ik ben van onder de Muslims."(soerah Al-Ahqaaf:15) 7 Muhammad Naasir-ud Dien al-Albani.Op de 27 ste dag van Jumaadaa Al-Oolaa, 1410AH.Overgenomen ui het boek van Shaikh 'Alee Hasan Al-Halabee: "Met onze Shaikh, de beschermer van de soenah en de Dien; Muhammad Naasir-ud-Dien Al-Albani p: 27-28 STERVEN VIA PIJN EN ZIEKTE. Abu al-Asharie heeft overgeleverd dat Rasuulullaah(s.a.s.) zei: "Wanneer een dienaar van Allaah ziek wordt of op reis gaat, blijft hij de beloning ontvangen voor de goede daden die hij deed toen hij gezond was of thuis was." Sahih Bukhari. Suhaib Ibn Sinan heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Hoe wonderlijk is het geval van de Mu'mien! (gelovige Muslim) Er is goeds voor hem in alles en dit is alleen het geval bij de mu'mien en bij niemand anders.Wanneer de mu'mien iets aangenaams ontvangt, is Hij Allaah dankbaar en ontvangt een beloning. En wanneer hij tegenslag ervaart verdraagt hij dit geduldig waardoor hij ook wordt beloond." Sahih Muslim. GOEDE GEDACHTEN OVER ALLAAH Een stervende dient goede gedachten en hoop op Allaah te hebben; hierbij denkend aan hoe enorm veel Allaah Zijn dienaren geeft en vooruit kijkend naar Zijn zegeningen en vergeving. Jaabir Bin 'Abdillaah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Niemand van jullie zou moeten sterven zonder goede verwachtingen van Allaah te hebben." verzameld door Muslim en anderen. TUSSEN ANGST EN HOOP Een stervende gelovige dient in een staat tussen angst en hoop te verkeren; angst voor Allaah's straf voor zijn zonden en hopend op Zijn genade. Anas heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) een jonge man bezocht die stervende was. Hij vroeg hem:"Hoe voel je je?"Hij antwoordde:"Wallaahi, O Rasuulullaah(s.a.s.), Ik heb hoop op Allaah en heb angst voor mijn zonden." Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Deze twee kwaliteiten verblijven niet in iemand's hart in deze situatie (van de dood) of Allaah zal hem datgene geven waar hij op hoopt en hem beschermen tegen datgene waar hij bang voor is." verzameld door at-Tirmithi en Ibn Maajah. Hasan verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz: 11) VERLANGEN OM ALLAAH TE ONTMOETEN Wanneer de dood naderbij komt, zal een ware gelovige sterk verlangen om zijn Heer te ontmoeten.Shurayh Bin Haani' heeft overgeleverd dat Abu Hurayrah zei dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Degene die ervan houdt om Allaah te ontmoeten, Allaah houdt ervan om diegene te ontmoeten; en degene die het haat om Allaah te ontmoeten, Allaah haat het om hem te ontmoeten." verzameld door Muslim en al-Bukhari. In een andere hadith wordt deze hadith door Rasuulullaah (s.a.s.) uitgelegd: 8 "... Wanneer de dood tot een gelovige ("mu'mien") komt, wordt hem het goede nieuws van Allaah's rahmah gegeven, en Zijn tevredenheid. Niets is hem dan liever dan wat op hem wacht; hij houdt ervan om Allaah te ontmoeten en Allaah houdt ervan om hem te ontmoeten. Maar wanneer de dood tot een kaafir (niet-moslim) komt, wordt hem het nieuws van Allaah's boosheid, straf en kwellingen gegeven.Niets haat hij dan meer dan wat op hem wacht; hij haat het om Allaah te ontmoeten en Allaah haat het om hem te ontmoeten." verzameld door Muslim en al-Bukhari. MENSEN HUN RECHTEN GEVEN De stervende moet- als hij dat nog kan- zijn verplichtingen ten opzichte van andere mensen nakomen voordat hij sterft. Als hij dat zelf niet meer kan, moet hij anderen aanwijzingen geven om dat voor hem te doen. Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Degene die zijn broeder onrecht heeft aangedaan met zijn bezit of zijn reputatie, laat hem dat recht zetten voordat de Dag der Opstanding komt, want geen dirham of dinaar zal dan geaccepteerd worden; als hij goede daden heeft zullen die van hem worden genomen en aan zijn broeder worden gegeven; en als hij geen goede daden heeft, zal hij belast worden met de zonden van zijn broeder." verzameld door al-Bukhari en anderen. WAT KUN JE VOOR EEN STERVENDE DOEN? Ten eerste dienen degenen die de stervende omringen hem aan te sporen om de shahaadah ("Laa alaaha illa 'Llaah") te zeggen.Dit wordt "talqin"genoemd. Abu Hurayrah en anderen hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Spoor jullie stervenden aan om "Laa ilaaha illa 'Llaah" te zeggen. Degene die als laatste woorden "Laa ilaaha illa 'Llaah" zegt, voordat hij sterft, zal op een dag de Jannah binnen gaan, ongeacht wat er vroeger met hem gebeurd is." verzameld door Muslim, Abu Dawud, Ibn Hibbaan en anderen. Ibn Mas'ud heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Spoor jullie stervenden aan om "Laa ilaaha illa 'Llaah" te zeggen. Waarlijk, het vertrek van de ziel van een mu'mien is (makkelijk) als zweet (vanwege het zeggen van deze woorden), terwijl de ziel van een kaafir uit de zijkant van zijn mond vertrekt, zoals de ziel van een ezel." verzameld door at-Tabaraani in al-Kabir. Sahih verklaard door al-Albani (as-Sahihah nr: 2151). DU'AA MAKEN EN GOEDE DINGEN ZEGGEN Wanneer we iemand bezoeken die stervende is, moeten we oprecht du'aa voor hem maken en goede dingen zeggen. Umm Salamah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah(s.a.s.) zei:"Wanneer jullie bij een zieke of stervende zijn, zeg goede dingen, want de engelen zeggen "aamien" op wat jullie zeggen." verzameld door Muslim, Bayhaaqi en anderen. BID'AHS VOORKOMEN 9 Voorbeelden van veel voorkomende bid'ahs rondom de dood van iemand zijn: het reciteren van soerah Ya-Sin en de stervende met zijn gezicht naar de Qiblah leggen. Zur'ah Bin 'Abd ir- Rahmaan heeft overgeleverd dat hij Sa'id Bin al- Musayyib bezocht toen hij stervende was.Abu Salamah Bin 'Abd ir- Rahmaan was er ook. Sa'id viel soms weg; Abu Salamah liet zijn matras in de richting van de Ka'bah draaien. Toen hij weer bij bewustzijn was, zei Sa'id:"Hebben jullie mijn matras gedraaid?"Er werd hem verteld:"Ja."Hij keek naar Abu Salamah en zei: "Werd dit gedaan terwijl jij ervan af wist?"Hij antwoordde:"Ik droeg hem op om dat te doen."Sa'id vroeg hen om de matras terug te leggen op de plek waar hij eerst lag." verzameld door Ibn Abi Shaybah (4:76) Sahih verklaard door Al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:21) ISLAAM PRESENTEREN AAN NIET-MUSLIMS Het is toegstaan voor een Muslim om stervende niet-Muslims te bezoeken. Dit is toegestaan onder voorwaarde van de afwezigheid van welk teken dan ook van shirk of andere tekenen van ongehoorzaamheid aan Allaah.Het doel dient da'wah te zijn.Dit is heel erg belangrijk, want in soerah Al-Imraan 3:85 zegt Allaah: EN WIE EEN ANDERE GODSDIENST ZOEKT DAN ISLAAM, HET ZAL NIET VAN HEM WORDEN AANVAARD EN HIJ ZAL IN HET HIERNAMAALS TOT DE VERLIEZERS BEHOREN. Abu Musa heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Wanneer het de Dag der Opstanding zal zijn, zal Allaah aan iedere Muslim een Christen of Jood overdragen en zeggen:"Dit is jouw redding van het Vuur." Sahih Muslim. En in soerah al-Fath 48:28 staat: HIJ IS HET DIE ZIJN BOODSCHAPPER MET LEIDING EN DE WARE GODSDIENST HEEFT GEZONDEN OM DEZE (ISLAAM) TE DOEN ZEGEVIEREN BOVEN ALLE GODSDIENSTEN. Anas heeft overgeleverd dat een Joodse jongen de Profeet gewend was te bedienen.Rasuulullaah (s.a.s.) bezocht hem toen hij stervend was, zat bij zijn hoofd en zei tegen hem:"Aslim, aslim!"("Omarm Islaam, omarm Islaam!") Hij keek naar zijn vader en die zei tegen hem:"Gehoorzaam Abu al-Qaasim!" (de Profeet) dus deed hij dat en toen stierf hij. De Profeet (s.a.s.) vertrok zeggende:"Alhamdulillaah; Alle lof is aan Allaah, Die hem beschermde tegen het Vuur."En tegen zijn metgezellen zei hij:"Bid (janaazah) voor jullie metgezel." verzameld door al-Bukhari, Ahmad en anderen. DE OGEN SLUITEN Nadat de ziel iemand's lichaam heeft verlaten en men is er zeker van dat diegene overleden is, worden als eerste de ogen gesloten. Umm Salamah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) Abu Salamah bezocht toen hij gestorven was en zijn blik starend was. Hij sloot zijn ogen en zei:"Wanneer de ziel genomen is, volgt de blik hem." verzameld door Muslim, Ahmad, al-Bayhaqi en anderen. 10 HET LICHAAM BEDEKKEN Het gehele lichaam moet met een laken of een doek bedekt worden. 'A'ishah heeft overgeleverd:"Toen Rasuulullaah (s.a.s.) stierf, werd hij volledig bedekt met een zacht geborduurd kleed." verzameld door Muslim, al-Bukhari en anderen. Wanneer iemand in de staat van ihraam sterft (tijdens hajj of 'umrah) worden het gezicht en het hoofd niet bedekt. Ibn 'Abbaas heeft overgeleverd dat een man tijdens hajj op zijn rijdier op 'Arafah reed, en het gooide hem eraf waardoor hij stierf. De Profeet (s.a.s.) zei:"Was hem met water en sidr en hul hem in (zijn) twee kledingstukken. Parfumeer hem niet; en bedek zijn hoofd en gezicht niet; hij zal op de Dag der Opstanding worden opgewekt terwijl hij de talbiyah zegt." ("Labbayk Allaahoemma labbayk; wat Muslims tijdens hajj zeggen.) verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen. OPSCHIETEN MET DE BEGRAFENIS De Muslims moeten zich haasten met het klaarmaken van het lichaam voor de begrafenis om het zo snel mogelijk te begraven.Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Wees snel met de janazah; als het voor een vroom iemand is; breng je hem naar zijn goede bestemming;en als het niet zo is dan haal je het slechte snel van jullie nekken af." verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen. BEGRAVEN WAAR IEMAND STIERF In overeenkomst met het bevel van Rasuulullaah (s.a.s.) om op te schieten met de begrafenis, moet er voor gezorgd worden dat de overledene wordt begraven in het land waar hij stierf.Het lichaam moet niet verplaatst worden naar een ander land omdat dat de begrafenis vertraagt.Jaabir Bin 'Abdillaah heeft overgeleverd: "Op de dag van Uhud werden de Muslims weggedragen om in al-Baqi (de begraafplaats in Madinah waar vele metgezellen en familieleden van de Profeet liggen). Maar toen werd er geroepen "Rasuulullaah (s.a.s.) beveelt jullie om de doden op de plek waar ze gedood zijn te begraven."Dat was nadat mijn moeder mijn vader en mijn oom (haar broer) op de zijkanten van een kameel had geladen. Dus werden ze allemaal terug gehaald en begraven waar ze gedood waren." verzameld door Ahmad, Abu dawud en anderen. Sahih verklaard door Al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:25) 'Abd ur-Rahmaan Bin Abu Bakr stierf in al-Habashi; een plaats 12 mijl van Makkah vandaan, en werd naar Makkah gebracht om daar begraven te worden.Toen 'A'ishah naar Makkah ging bezocht ze haar broers graf en zei:"Het stoort me dat hij niet begraven werd op de plek waar hij stierf." verzameld door al-Bayhaqi. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:25) 11 Met betrekking tot dit zegt an-Nawawi: "Wanneer de overledene in zijn testament verzocht heeft om naar een ander land te worden verplaatst om daar begraven te worden, moet dit niet zo worden gedaan omdat het verboden is de doden te verplaatsen. Dit is de juiste, en gekozen mening die de meeste geleerden hebben en die juist verklaard is door de meest geleerde van hun." (Al-Athkaar) SCHULDEN AFBETALEN Als de overledene schulden heeft moeten die zo snel mogelijk worden afbetaald van zijn geld of andere bezittingen, en als hij dat niet heeft moeten andere Muslims dat van hun geld doen.Sa'd Bin al-Atwal heeft overgeleverd dat zijn broer stierf, terwijl hij 300 dirhams achterliet en kinderen.Sa'd wou het geld aan de achter blijvende kinderen besteden, maar Rasuulullaah (s.a.s.) zei tegen hem: "Jouw broer wordt weerhouden door zijn schulden, dus ga het voor hem betalen." Sa'd ging en deed wat hem bevolen was en zei toen hij terug kwam: "O Rasuulullaah (s.a.s.) Ik heb al zijn schulden af betaald op twee dinars na waar een vrouw-zonder aanwijzing- om smeekte."Hij zei:"Geef haar, want zij is betrouwbaar." verzameld door Ibn Maajah, Ahmad en al-Bayhaqi. Sahih verklaard door Al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:26) Samurah Bin Jundub heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) het ochtendgebed bad en daarna janaazah voor een overleden man bad. Toen hij daarmee klaar was vroeg hij de mensen:"Is er familie van die en die aanwezig (van de overledene)?" Iedereen bleef eerst stil. Nadat hij zijn vraag drie keer herhaald had, zei een man vanuit een van de laatste rijen:"Hier ben ik"en sleepte zijn kleding en bewoog richting de Profeet (s.a.s.) De Profeet (s.a.s.) zei:"Wat hield jou tegen om mij de eerste twee keren te antwoorden?Ik riep jouw naam niet, behalve vanwege iets goeds. Deze man (de overledene) wordt tegen gehouden om het Paradijs binnen te gaan door zijn schulden. Dus als je wilt; bevrijd hem; geef hem anders over aan Allaah's straf."Samurah ging verder:"Jullie hadden moeten zien hoe zijn familieleden en andere kennissen zich haastten om zijn schulden af te betalen; iedereen werd gevraagd om iets voor hem." verzameld door Abu Dawud, an-Nasaa'i en anderen. Sahih verklaard door Al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:26) Jaabir Bin 'Abdillaah heeft overgeleverd dat nadat er een man gestorven, gewassen,ingewikkeld en geurig gemaakt was,hij daar geplaatst werd waar de overledenen meestal gezet worden (voor het begrafenisgebed); bij de plek van"Jibriel"; een plek dichtbij de moskee van de Profeet.Rasuulullaah (s.a.s.) werd toen gevraagd het janaazah gebed voor hem te bidden. Hij kwam binnen, liep een paar stappen en vroeg toen:"Misschien heeft jullie vriend schulden?" Er werd gezegd:"Ja, twee dinaars."Dus ging hij terug en zei:"Jullie bidden voor jullie vriend!"Abu Qatadah zei:"O Rasuulullaah! Ik zal voor die twee dinaars zorgen."Rasuulullaah (s.a.s.)vroeg:"Zorg jij ervoor met je eigen geld en de overledene is er dan vrij van?"Hij antwoordde:"Ja."Dus bad de Profeet janaazah voor hem. De volgende dag ontmoetten de Profeet en Abu Qataadah elkaar, en Rasuulullaah (s.a.s.) vroeg:"Wat is er met de twee dinaars gebeurd?" 12 Hij antwoordde:"O Rasuulullaah(s.a.s.)!Het is nog maar gisteren dat hij stierf!" De volgende dag vroeg de Profeet hem hetzelfde en hij antwoordde: "Ik heb ze betaald."Rasuulullaah (s.a.s.) zei tegen hem:"Pas nu is zijn huid afgekoeld."(van de straf) verzameld door Ahmad, al-Haakim en anderen. Hasan verklaard door al-Haythami en al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:27) Deze hadith laat zien dat de dode er baat bij heeft dat zijn schulden worden afbetaald. Ibn 'Umar heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Er zijn twee soorten schulden; degene die de overledene van plan was om af te betalen voordat hij stierf; ik heb de zorg daarover.De ander is de schuld die hij niet van plan was af te betalen; dat is datgene dat van zijn goede daden zal worden weggenomen; want er is dan (op de Dag des Oordeels) geen dinaar of dirham." verzameld door at-Tabaraani in al-Kabir. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:13) HUILEN EN ROUWEN OM DE DODE Het is natuurlijk en logisch dat familie, vrienden en andere mensen die verbonden waren met de overledene, verdriet hebben om het verlies van diegene. Gevoelens van emotionele verbondenheid, afhankelijkheid en zorg ten opzichte van de overledene kunnen veel verdriet teweeg brengen. Islaam verbiedt dit niet, maar verbiedt verkeerde handelingen die vaak hiermee samen gaan; zoals weeklagen, schreeuwen, jammeren, kleren scheuren, zichzelf pijnigen enz. OVERGAVE AAN ALLAAH'S WIL EN GEDULD Wanneer een Muslim iets meemaakt wat erg moeilijk voor hem is wordt hij verzocht geduld te hebben-vooral in het begin- en erop te vertrouwen dat Allaah hem zal belonen voor dit geduld.Het is voor hem verplicht dat hij zich overgeeft aan Allaah's wil en accepteert wat hem overkomt.Anas heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) langs een graf kwam waar een vrouw bij zat te huilen. Hij zei tegen haar: "Ataqiellaah en heb sabr (geduld)."Hem niet herkennend antwoordde ze:"Laat mij met rust, jij wordt niet gekweld door datgene wat ik meemaak!"Toen haar verteld werd dat het de Profeet was die tot haar gesproken had was zij gestrest en haastte zich naar zijn deur, waar ze niemand op wacht vond.Ze zei tegen de Profeet: "O Rasuulullaah (s.a.s.),ik heb u niet herkend."Hij antwoordde: "Waarlijk, sabr moet in het begin( van de kwelling) zijn." verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen. "IHTISAAB" Ieder moet uitkijken naar Allaah's beloningen en Zijn vergeving, bij iedere kwelling die iemand overkomt, ongeacht hoe groot die is.Dit wordt "ihtisaab" genoemd. De dood is meestal een kwelling voor de achterblijvenden, waarbij ihtisaab gezocht moet worden.'Abdullaah Bin 'Amr heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Wanneer Allaah van de dienaar die mu'mien is, zijn geliefde van de bewoners van de aarde weg neemt, en hij heeft sabr en ihtisaab, dan zal Allaah voor hem geen beloning accepteren die minder is dan de Jannah." verzameld door an-Nasaa'i. 13 Hasan verklaard door al-Albani. (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:34) Sabr en ihtisaab worden ook hoog beloond wanneer ouders een kind verliezen. Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Wanneer drie kinderen van een Muslim echtpaar sterven voordat zij de pubertijd hebben bereikt, zal Allaah de ouders in het Paradijs binnen laten met de gunst van Zijn genade.Zij (de kinderen) zullen bij een van de poorten van de Jannah staan en er zal tegen hen gezegd worden:"Ga de Jannah binnen."Zij zullen zeggen: "Niet tot onze ouders komen."Er wordt tegen hen gezegd:"Ga met de gunst van Allaah's genade de Jannah binnen samen met jullie ouders." verzameld door an-Nasaa'i, al-Bayhaqi en anderen. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:34) "ISTIRJA" Iedere Muslim moet zijn geloof in Allaah's oppermacht over alles en zijn overgave aan Zijn besluit uiten met bepaalde woorden.Hij moet vaak en doordacht en oprecht "istirja" uitspreken, d.w.z: de woorden: "Inna lillaahi wa innaa ilayhi raaji'un". (van Allaah komen wij en tot Allaah keren wij terug) Allaah zegt in soerah al-Baqarah 2:155: EN GEEF GOED NIEUWS AAN DE GEDULDIGEN: DEGENEN DIE BIJ EEN "MUSIEBAH" (KWELLING)ZEGGEN: "INNA LILLAAHI WA INNAA ILAYHI RAAJI'UN" ZIJ ZIJN HET DIE BELOOND ZULLEN WORDEN MET ZEGENINGEN EN RAHMAH VAN HUN HEER EN ZIJ ZIJN DEGENEN DIE GELEID ZIJN. Umm Salamah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Wanneer een musiebah een Muslim raakt en hij zegt zoals Allaah hem bevolen heeft:"Inna lillaahi wa innaa ilayhi raaji'un, Allaahumma aajirnie fi musiebati wa aagliflie gairan minhaa."(O Allaah beloon mij voor mijn kwelling en geef mij ervoor in de plaats datgene wat beter voor mij is) zal Allaah zeker datgene ervoor in de plaats geven wat beter voor hem is." verzameld door Muslim, al-Baihaqi en Ahmad. Toen Umm Salamah dit had gezegd nadat haar man overleden was werd haar echtgenoot Rasuulullaah (s.a.s.), dus kreeg zij beter in de plaats van wat zij verloor. TOEGESTANE DADEN TIJDENS HET ROUWEN Degenen die toegestaan waren de overledene te kussen terwijl hij leefde mogen hem kussen na zijn dood. Jaabir Bin 'Abdillaah heeft overgeleverd dat zijn vader's lichaam bedekt was nadat hij gestorven en verminkt was.Hij haalde de doek van zijn gezicht en huilde. Degenen die om hem heen waren wilden hem tegen houden om dat te doen, maar Rasuulullaah (s.a.s.) deed dat niet.Toen de Profeet opdroeg dat hij moest worden opgetild (in voorbereiding van de begrafenis) begon zijn zus Fatimah (Jaabir's tante) te huilen. Rasuulullaah (s.a.s.) verzekerde haar van haar broers grootse positie bij Allaah:"Niet huilen; want de engelen beschaduwden hem voortdurend met hun vleugels totdat hij werd opgetild." verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen. 14 'A'ishah heeft overgeleverd:"Rasuulullaah (s.a.s.) kwam daar binnen waar het lichaam van 'Uthmaan Bin Maz'un lag, ontblootte zijn gezicht, leunde over hem, kuste hem en huilde tot ik de tranen over zijn wangen zag rollen." verzameld door at-Tirtmithi, al-Bayhaqi en anderen. Hasan verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:32) HUILEN Het is toegestaan om zachtjes om de overledene te huilen onder de voorwaarde dat het niet gejammer wordt en niet langer dan drie dagen doorgaat. Toen het zoontje van Rasuulullaah (s.a.s.)stierf begonnen zijn ogen te tranen, waardoor een van de metgezellen zei:"Zelfs u (huilt) O Rasuulullaah(s.a.s.)?" Zijn tranen bleven vallen, Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"O Ibn 'Awf, het is een rahmah. De ogen huilen, het hart is bedroefd, maar we zeggen alleen dingen waar onze Heer van houdt. We zijn inderdaad verdrietig om jouw vertrek, O Ibrahim. verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen. 'Abdullaah Bin 'Umar heeft overgeleverd dat Sa'd Bin 'Ubaadah ziek werd. Rasuulullaah (s.a.s.) ging hem bezoeken met 'Abd ur-Rahmaan Bin 'Awf, Sa'd Bin Abi Waqqaas en 'Abdullaah Bin Mas'ud. Toen ze binnen kwamen vonden ze hem buiten bewustzijn. Hij vroeg:"Is hij dood?"Er werd gezegd: "Nee, O Rasuulullaah!"Dus huilde hij, en toen de andere mensen dat zagen begonnen ze ook te huilen. Hij zei toen:"Zullen jullie niet luisteren naar wat ik jullie vertel? Allaah straft niet vanwege de tranen uit de ogen, noch vanwege het verdriet in het hart, maar hij straft of geeft rahmah vanwege dit."(en hij wees naar zijn tong). verzameld door al-Bukhari en Muslim. ROUWEN Rouwen wordt "hidaad" in het Arabisch genoemd en draagt de betekenis van "afwezig" in zich, welke meestal verwijst naar de weduwe die vanwege de dood van haar man veel dingen die normaal gesproken voor haar zijn toegestaan nu achterwege moet laten."Hidaad" betekent dat een weduwe al datgene achterwege laat dat anderen zou doen verlangen om met haar te trouwen; zoals parfum gebruiken, wierook/baghoer, kuhl, en hennah en het dragen van sieraden en mooie kleren en uit haar huis gaan voor dingen of redenen die niet echt nodig zijn.Daarom is rouwen of hidaad een vrouw's lichamelijke expressie van verdriet om haar geliefde. Umm Atiyya heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Een vrouw moet niet om een overledene voor meer dan drie dagen rouwen, behalve in het geval van haar man; dan is het vier maanden en tien dagen. En ze moet geen gekleurde kleding dragen (behalve die van een bepaald soort geverfde garen),of parfum gebruiken, behalve een beetje parfum of wierook wanneer zij schoon is van haar gedrag." Sahih Muslim 2 Om haar vader, moeder of zoon bijvoorbeeld mag een vrouw alleen drie dagen rouwen. Zaynab Bint Abi Salamah heeft overgeleverd dat zij Umm Habibah, de vrouw van Rasuulullaah (s.a.s.) hoorde zeggen: 15 "Het is voor een vrouw die in Allaah en de Laatste Dag gelooft,niet toegestaan om voor meer dan drie dagen om een dode te rouwen, behalve om haar man; waarover ze 4 maanden en 10 dagen mag rouwen." Al-Bukhari. 'Abdullaah Bin Ja'far heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) de familie van Ja'far drie dagen (rouw) toestond, toen kwam hij naar hun toe en zei:"Huil niet meer om mijn broer na deze dag." verzameld door Abu Dawud, an-Nasaa'i en anderen.Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa' iz blz: 32.) ROUWEN VOOR MINDER DRIE DAGEN Anas heeft overgeleverd dat zijn vader Maalik Bin an-Nadr bij zijn moeder Umm Sulaym klaagde:"Deze man (s.a.s.) verbiedt khamr."(bedwelmende middelen zoals alcohol), dus vertrok hij naar het gebied van Syrie om dit gebod te ontvluchten en hij stierf daar.Abu Talhah benaderde de weduwe om met haar te trouwen. Zij was een kleine vrouw met mooie ogen.Zij antwoordde:"O Abu Talhah! Iemand zoals jij zou niet moeten worden geweigerd. Hoe dan ook, ben jij een ongelovige man en ik ben een Muslim vrouw; daarom mag ik niet met jou trouwen!"Hij zei:"Dit is niet datgene waar jij je tijdens je leven druk om maakte."Zij vroeg:"En waar maakte ik mij druk over?"Hij antwoordde: "Het gele en het witte."(goud en zilver) Zij zei:"Ik wil geen enkel wits of geels; alles wat ik van jou wil is Islaam.Als jij Islaam omarmt, zal dat mijn mahr (bruidschat) zijn, en ik zal je om niets anders vragen."Hij vroeg:"Wie zal mij daarmee helpen?"Zij antwoordde:"Rasuulullaah (s.a.s.) zal jou daarbij helpen."Abu Talhah ging naar Rasuulullaah (s.a.s.) terwijl hij met zijn metgezellen zat.Toen de Profeet hem zag, zei hij:"Hier komt Abu Talhah naar jullie toe, met het teken van Islaam tussen zijn ogen."Hij vertelde Rasuulullaah (s.a.s.) wat Umm Sulaym zei, en hij (s.a.s.) liet hun met die speciale bruidschat trouwen. Thaabit zei:"Wij hoorden nooit over een grotere mahr dan die waar zij om vroeg; welke Islaam is!"Dus trouwde Abu Talhah met haar en zij beviel van een zoon waar hij heel erg aan gehecht raakte. Het kind werd ernstig ziek, en Abu Talhah was er erg van onderste boven.De gewoonte van Abu Talhah was op te staan voor het ochtend gebed, wudu doen, met de Profeet gaan bidden, dichtbij hem blijven tot aan de middag, dan thuis te komen om te eten en te rusten.Dan bad hij zuhr, maakte zichzelf klaar, en vertrok opnieuw tot het nachtgebed. Op een avond was Abu Talhah met de Profeet (s.a.s.) in de moskee terwijl het kind stierf. Umm Sulaym zei tegen degenen die bij haar waren:"Laat niemand de dood van zijn zoon bekend maken aan Abu Talhah, zodat ik de eerste ben die het hem laat weten."Zij maakte het lichaam klaar (voor de begrafenis), legde het ergens ver in het huis en bedekte het met een kleed.Abu Talhah kwam terug van de Profeet's moskee met een groep van zijn metgezellen en vroeg haar:"Hoe gaat het met mijn zoon?"Zij antwoordde:"O Abu Talhah, sinds hij ziek is geworden was hij nooit eerder zo stil als hij nu is en ik hoop dat hij nu rust!" Zij bracht het avondeten toen en zette het voor hun neer.Ze aten en de mannen vertrokken. Abu Talhah ging naar bed. Umm Sulaym maakte zichzelf mooi, droeg parfum en volgde hem naar bed. Toen hij de parfum rook deed hij wat een man met zijn vrouw wil. Aan het einde van de nacht zei ze:"O Abu Talhah! Als iemand iets uitleent aan een ander en het dan terug vraagt, heeft diegene dan enig recht om te weigeren het terug te geven?"Hij antwoordde:"Nee!"Ze zei:"Allaah heeft jou je zoon voor een bepaalde tijd geleend, en nam hem toen terug, zoek dus Zijn beloning 16 en wees geduldig!"Hij werd boos en zei:"Jij wachtte tot ik mezelf ten schande maakte met wat ik deed en toen liet je mij weten over de dood van mijn zoon!" Hij zei toen de istirjaa en prees Allaah.In de ochtend deed hij ghusl en ging naar Rasuulullaah (s.a.s.), bad met hem en vertelde hem wat er gebeurd was. Rasuulullaah(s.a.s.) zei:"Moge Allaah jullie zegenen voor wat jullie in jullie afgelopen nacht hebben gedaan."Umm Sulaym was (van die nacht) zwanger geworden en toen de Profeet dat wist zei hij:"Wanneer zij bevallen is, breng mij de baby."Umm Sulaym was gewend om met de Profeet te reizen; vertrekkend wanneer hij vertrok en terug komend wanneer hij terug kwam. De Profeet (s.a.s.) was zichzelf aan het voorbereiden voor op een reis toen Umm Sulaym in het einde van haar zwangerschap was en bevallingspijn voelde.Abu Talhah voelde zichzelf daardoor beperkt en zei:"O Mijn Heer!U weet dat ik ervan houd om met Uw Boodschapper te gaan wanneer hij vertrekt en terug te komen wanneer hij terug komt, maar ik ben beperkt zoals U ziet!"Umm Sulaym vertelde hem:"O Abu Talhah! Ik voel geen pijn meer, laten we dus gaan."Dus gingen zij met Rasuulullaah (s.a.s.) mee.Toen zij op hun terug reis Madinah bereikten begon zij met de bevalling en baarde een zoon.Ze zei tegen haar zoon Anas:"O Anas, neem deze dadels en laat de baby niets eten tot je hem eerst in de ochtend aan Rasuulullaah (s.a.s.) geeft."Het was de gewoonte van de Profeet om niet plotseling in Madinah binnen te komen, maar op de vlakten eromheen te kamperen voordat hij er naar binnen ging. Anas zorgde de hele nacht voor zijn babybroertje, leunend over hem; poberend om hem rustig te maken.In de ochtend nam hij hem mee naar Rasuulullaah (s.a.s.).Hij trof hem aan terwijl hij een gestreept kleed droeg en vee merkte dat hij ontvangen had.Toen hij de baby zag vroeg hij Anas:"Is Milhaan's dochter bevallen?"Hij antwoordde:"Ja!"Hij zei:"Wacht, tot ik klaar ben met wat ik doe."Hij legde toen dat wat hij in zijn hand had weg, hield de baby en vroeg: "Heb je iets met hem meegenomen?"Hij antwoordde:"Ja, wat dadels."De Profeet nam wat van de dadels, kauwde erop, mengde het met zijn speeksel, opende de baby's mond en wreef de gekauwde dadels binnenin zijn mond. De baby begon hongerig het zoete van de dadels en het speeksel van Rasuulullaah (s.a.s.) te zuigen. Dus was het eerste wat de baby's maag binnen ging het speeksel van Rasuulullaah (s.a.s.) Hij zei toen:"Kijk hoe de Ansaar van dadels houden!"Anas zei toen: "O Rasuulullaah! Geef hem een naam!"Hij wreef over zijn gezicht en noemde hem 'Abdullaah. Anas zei dat geen een van de jongeren van de Ansaar zo goed was als 'Abdullaah.Vele mannen stamden van hem af en hij stierf als martelaar in Perzie." Gekombineerde verzameling van al-Bukhari, Muslim, Ahmad en anderen. (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:35-38) ROUWEN MANNEN? In de soenah is het duidelijk dat rouwen niet voor mannen is. De Profeet (s.a.s.) verloor zijn vrouw Khadidjah, zijn zoon Ibrahim, zijn drie dochters Ruqayyah, Umm Kulthum en Zaynab, zijn oom Hamzah, zijn neef Ja'far en vele van zijn metgezellen stierven of werden vermoord. Desondanks zijn er geen overleveringen waaruit blijkt dat hij hidaad voor hen verrichtte,noch deden zijn metgezellen dat toen hij stierf.Daarom is rouwen alleen voor vrouwen, maar dat wil niet zeggen dat mannen niet intens verdriet mogen voelen, of niet mogen huilen. zoals blijkt uit voorheen genoemde hadieths;het gaat erom hoe er met dit verdriet wordt omgegaan. 17 Wanneer iemand weet dat hij gaat sterven, moet hij zijn familie en nabijzijnden verzoeken om niet te rouwen op de manier die haraam is. Als hij dat niet doet terwijl hij weet dat ze op zo'n manier over hem gaan rouwen zal hij daarvoor gestraft worden in zijn graf. Maar als hij gewaarschuwd heeft en men luistert toch niet, dan heeft hij geen schuld.'Abdullaah Bin 'Umar en 'Imraan Bin Husayn hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"De dode wordt gestraft omdat zijn familie om hem huilt."(op de manier die niet toegestaan is) Muslim, Bukhari en anderen. Ibn Mas'ud heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Degene die het gezicht slaat, de kleren scheurt, en de oproep van Jaahiliyyah (de dood verkondigen) maakt, is niet van ons." Muslim, Bukhari en anderen. CONDOLEREN Het is aanbevolen de familie en dichtstbijzijnden te condoleren door middel van het zeggen van woorden die het verdriet enigszins verlichten, de hoop doen rijzen; en geduld versterken; het liefst woorden uit de soenah. Anas Bin Maalik heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s) heeft gezegd: "Degene die zijn mu'min broeder troost terwijl hij een musibah heeft, Allaah zal hem op de Dag der Opstanding in een groen kledingstuk kleden" al-Khatib al-Baghdaadi en anderen. Hasan verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz:206) Alhoewel de rouwperiode beperkt is kan men condoleren zolang als het nodig is. Er worden vaak speciale zalen of tenten gehuurd om de nabestaanden te condoleren, wat bid'ah is. Jarir Bin 'Abdillaah al-Bajali zei: "Wij (de sahaabah) beschouwden bijeenkomsten i.v.m. bezoek aan de overledene z'n familie en het eten maken na de begrafenis beiden als daden van rouw." Ahmad en anderen. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:210) An-Nawawi zei: "Ash-Shaafi, ash-Shiraazi en onze andere geleerden hebben allemaal bekend gemaakt dat het afkeurenswaardig is om (in bijeenkomsten) te zitten om condolenties te ontvangen,wat door de overledene zijn familie gedaan wordt in huizen waar de mensen naar toe gaan om hen te condoleren.Zij moeten juist met hun gewone leven doorgaan en wanneer iemand een van hen tegen komt dient hij hem te troosten. Er is geen onderscheid tussen mannen en vrouwen wat deze regel betreft." Al-Majmu 5:306. Ash-Shaafií zei:"Ik houd niet van bijeenkomsten die gehouden worden om te condoleren, zelfs ookal worden de stemmen van de mensen niet vanwege hun gehuil verheven.Dat vernieuwd namelijk zeker het verdriet en belast de mensen met onnodige kosten en is in conflict met de overlevering van Jarir." Al-Umm 1:248. ETEN MAKEN VOOR DE NABESTAANDEN VAN DE OVERLEDENE Het is aanbevolen om eten voor de nabestaanden te maken zolang zij in de piek van hun verdriet verkeren.Rasuulullaah (s.a.s.) bevool toen Ja'far overleden was: 18 "Maak eten voor de familie van Ja'far, want een zaak is gekomen die hun (van het normale leven )afleidt." Abu Dawud, at-Tirmithi en anderen. Hasan verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:211) 19 BID'AHS DIE RONDOM DE DOOD ZIJN: In verband met het lichaam: -Geloven dat de ziel van de dode rondzweeft op de plek van de dode. -Een kaars bij de dode branden. -De kaken van de overledene vastbinden. -Gewicht op de buik van de overledene leggen. -Een groene tak bij de dode zijn lichaam zetten. -Voortdurend Qur'aan over het lichaam reciteren totdat het gewassen wordt. -De Qur'aan op de dode zijn borst leggen of ergens anders dichtbij hem. Wat het verkondigen van de dood betreft: -De dood vanaf de minaretten verkondigen. -De dood in kranten verkondigen of op deuren via papieren. Wat het rouwen betreft: -Niet eten zolang de overledene niet begraven is. -Het huilen van de familieleden onder iedere maaltijd. -Een jaar lang rouwen;waarin de vrouwen geen hennah, sieraden en mooie kleding dragen. -De overledene zijn foto's ophangen, met zwarte linten erom heen en er tegen praten. -Rouw mensen inhuren om mensen aan te sporen om te huilen via poezie en andere manieren om hun emoties op te wekken. -Qur'aanreciteerders huren of recorders met Qur'aan recitatie.(eventueel 40 dagen lang). -Speciale kleren of kleuren (zoals zwart of wit) dragen om te rouwen. Wat het condoleren betreft: -De nabestaanden hun handen schudden, hun omarmen en kussen. -De nabestaanden staan op een rij bij het graf om condolenties te ontvangen. -Speciale hal of tent huren om te condoleren. -Drie dagen om te condoleren maken. -Op de 40 ste dag de dode herinneren. Overige daden zoals: -Menstruerende vrouwen en vrouwen die na de bevalling bloeden verbieden bij de stervende of de dode te komen. -De nabestaanden geven aalmoezen of bidden 2 rak'aat in de eerste nacht. -Aan arme mensen het soort eten geven waar de overledene van hield. -Al-Fatihah reciteren en anderen aansporen dat te doen vlak na het overlijden of iedere keer wanneer de overledene zijn naam wordt genoemd. TEKENEN VAN EEN GOED EINDE: 1)Het zeggen van de shahaadah; 20 Mu'aath heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.)zei: "Degene wiens laatste woorden "Laa ilaaha illa 'Llaah"zijn, zal de Jannah binnen gaan." verzameld door al-Haakim en anderen. Hasan verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz: 48) Mu'aath heeft een soortgelijke hadith overgeleverd waarin Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Geen ziel (mens) sterft, terwijl hij getuigt- vanuit een gelovend hart- dat er geen andere God is dan Allaah en dat ik Allaah's Boodschapper ben, of Allaah vergeeft hem." verzameld door Ibn Maajah, Ahmad en anderen. Hasan verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:48) Talhah Bin 'Ubayd Llaah heeft overgeleverd:"Ik hoorde Rasuulullaah (s.a.s.) zeggen:"Waarlijk, ik ken woorden die geen een persoon zegt op het moment van zijn dood of zijn gelaatskleur gaat erdoor schijnen, Allaah verwijdert zijn smart; het voorziet zijn ziel van veiligheid wanneer het weggaat van zijn lichaam en het zal een licht zijn voor zijn reputatie op de Dag der Opstanding." 'Umar zei:"Ik weet wat het is!"Talhah vroeg:"SubhaanAllaah, wat is het?" Hij antwoordde:"Ken jij woorden die groter zijn dan die waarmee hij (s.a.s.) zijn oom aanspoorde toen hij stierf:"Laa ilaaha illa 'Llaah?" Talhah zei:"Je hebt de waarheid gesproken! Wallaahi, dit is het!" verzameld door Ahmad, Ibn Hibbaan, en al-Haakim. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:49) 2) Zweet op het voorhoofd. Buraydah Bin al-Khasib was in centraal Azie, toen hij een zieke broeder bezocht.Hij vond hem op de rand van de dood en zag dat zijn voorhoofd bedekt met zweet was, dus zei hij:"Allaahu Akbar! Ik hoorde Rasuulullaah (s.a.s.) zeggen:"Een mu'mien sterft met een zwetend voorhoofd." verzameld door Ahmad, an-Nasaa'i en anderen. Sahih verklaard door al-Haakim, ath-Thahabi en al-Albani (Akhaam ul-Janaa'iz blz:49) 3) Sterven op Vrijdag. 'Abdullaah Bin 'Amr heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Iedere Muslim die op de dag of nacht van Vrijdag sterft wordt door Allaah beschermd tegen de beproeving van het graf." verzameld door Ahmad en at-Tirmithi. Sahih verklaard door al-Albani(Ahkaam ul-Janaa'iz blz:50.) 4) Sterven als martelaar. Al-Miqdaam Bin Ma'd Yakrib, 'Ubaadah Bin as-Saamit en Qays al-Juthaami hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Een martelaar ("shahied") wordt door Allaah beloond met zeven gunsten: hij wordt vergeven bij het eerste gussen van bloed, zijn positie in Jannah wordt hem getoond,hij wordt beschermd tegen de kwellingen in het graf, beschermd tegen de Grote Angst (op de Dag des Oordeels), versierd met de versieringen van Imaan, 21 trouwt met "al-Hur ul-'In" (maagdelijke vrouwen van het Paradijs),en wordt toegestaan om voor 70 familieleden te bemiddelen." verzameld door at-Tirmithi, Ibn Maajah,en Ahmad. Sahih verklaard door al-Albani(Ahkaam ul-Janaa'iz blz:50) Een van de metgezellen heeft overgeleverd dat een man reageerde: "O Rasuulullaah, waarom is het dat alle gelovigen, behalve de martelaren, beproefd worden in hun graven?"Hij antwoordde:"Het flitsen van zwaarden boven hun hoofden was genoeg beproeving (fitnah) voor hen." verzameld door an-Nasaaí. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz: 50) Zelfs een Muslim die oprecht als martelaar zou willen sterven, wordt die positie gegeven, zelfs al sterft hij niet op die manier.Abu Hurayrah en 'Umar hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Degene die Allaah oprecht om martelaarschap vraagt, Allaah zal hem het niveau van martelaren geven, zelfs ookal sterft hij in zijn bed." Muslim en anderen. (Ahkaam ul-Janaa'iz blz: 51) 5) De pest. Maalik Bin Anaas heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "(sterven aan) de pest ("al taa'oen") is een shahaadah (martelaarschap) voor iedere Muslim." verzameld door Bukhari en anderen (Ahkaam ul-Janaa'iz blz: 51) 'A'ishah heeft overgeleverd dat zij Rasuulullaah (s.a.s.) over de pest vroeg en hij vertelde haar:"Het is een vorm van straf waarmee Allaah teistert wie Hij wil. Toen maakte Allaah het tot een genade voor de gelovigen.Dus degene die (in een land) is waar de pest heerst, en geduldig in zijn stad verblijft, wetend dat niets hem zal raken, behalve wat Allaah heeft bepaald, zal de beloning worden geschonken gelijk aan die voor een shahied." Bukhari en anderen. 6) Buikziektes. 'Abdullaah Bin Yasaar heeft overgeleverd dat hij met Sulaymaan Bin Sard en Khaalid Bin 'Arfatah zat toen zij het over een man hadden die gestorven was aan een buikziekte.Beiden lieten merken dat ze bij de begrafenis wensten te zijn, en een van hen zei tegen de ander:"Heeft Rasuulullaah (s.a.s.) niet gezegd: "Degene die gestorven is (aan een ziekte) in zijn buik zal niet gestraft worden in zijn graf."? De andere man zei:"Ja inderdaad!" Ahmad, an-Nasaa'i en anderen. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:53) 7) Iemand's eigendom beschermen. 'Abdullaah Bin 'Amr heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Wanneer iemand's eigendom zonder recht gevaar loopt en iemand wordt gedood terwijl hij het beschermd, is hij een shahied." Al-Bukhari, Muslim en anderen. Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat een man aan Rassulullaah (s.a.s.) vroeg: "O Rasuulullaah(s.a.s.)! Wat moet ik doen wanneer een man mijn geld afpakt?" Hij antwoordde:"Geef het hem niet."Hij vroeg:"Wat als hij met me gaat vechten?" Hij antwoordde:"Vecht terug."Hij vroeg:"Wat als hij me doodt?"Hij antwoordde: 22 "Dan zal je een shahid zijn."Hij vroeg:"Wat als ik hem doodt?"Hij antwoordde: "Hij zal in het Vuur zijn." Muslim, Ahmad en an-Nasaa'i. 8) Beschermen op Allaah's weg. Salmaan heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Een dag en een nacht de wacht houden (beschermen) (op het slagveld) is beter dan een maand lang overdag vasten en 's nachts bidden. En als hij (de wachter) sterft, zullen zijn goede daden die hij gewend was te doen doorgaan zich voor hem op te stapelen(tot de Dag des Oordeels); hij wordt voorzien met de voorzieningen van de Jannah; hij wordt beschermd tegen de ondervrager (engelen in het graf)." Muslim en anderen. 9) Sterven terwijl je een goede daad verricht. Jaabir heeft overgeleverd dat de Profeet (s.a.s.) zei: "Iedere 'abd zal worden opgewekt zoals hij stierf." Muslim en anderen. Hudhayfah heeft overgeleverd dat hij Rasuulullaah (s.a.s.) om zijn borst omarmde en hij vertelde hem:"Degene die "Laa ilaaha illa 'Llaah"zegt, daarbij Allaah's Gezicht zoekend, en zijn daden worden daarmee beeindigd (het zijn z'n laatste daden), gaat de Jannah binnen; hij die een dag vast, daarbij Allaah's Gezicht zoekend, en zijn daden worden daarmee beeindigd, gaat de Jannah binnen; en degene die sadaqah geeft, daarbij Allaah's Gezicht zoekend, en zijn daden worden daarmee beeindigd, zal de Jannah binnen gaan." verzameld door Ahmad. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:58-59) Anas, Abu Umaamah, Abu 'Inabah en 'Amr Bin al-Haqm hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Wanneer Allaah "gair"(goeds) voor een dienaar van Hem wil,spoort Hij hem aan een goede daad te doen voordat hij sterft, zodat degenen om hem heen tevreden met hem zijn.Hij neemt dan terwijl hij dat doet zijn leven weg." Ahmad,at-Tirmithi en anderen. Sahih verklaard door al-Albani.(Sahih ul-Jaami nr.304-307) 10) Vermoord worden door een onderdrukkende leider. Jaabir Bin 'Abdillaah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "de leider van de martelaren van Allaah is Hamzah, evenals een man die voor een onrechtvaardige leider staat,die hem beveelt en verbiedt en vervolgens door hem (de leider) gedood wordt." Al-Haakim en al-Khatib. Sahih verklaard door al-Albani (as-Sahihah nr:374) 11) Geprezen worden door vrome Muslims. Wanneer tenminste twee vrome Muslims, met kennis en die waarheidsgetrouw zijn, de dode prijzen, nadat ze vertouwd met hem zijn geweest, garandeert dit Jannah voor hem.Anas en Abu Hurayrah hebben overgeleverd dat de Profeet langs een begrafenis kwam en de dode prees vanwege de goede dingen die hij deed. Anderen volgden en prezen hem, zeggende:"Voor zover wij weten, hield hij van Allaah en Zijn Boodschapper."Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Gegeven, gegeven, 23 gegeven!"In een andere situatie kwam hij langs een begrafenis en sommigen veroordeelden de dode vanwege de slechte dingen die hij had gedaan. Anderen volgden en veroordeelden hem, zeggende:"Wat was hij inderdaad een slecht persoon wat betreft het vasthouden aan Allaah's Dien." Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Gegeven, gegeven, gegeven."'Umar zei toen:"Ik zou mijn vader en moeder voor u willen offeren!Toen we bij de begrafenis van degene die geprezen werd voor goede daden kwamen, zei je:"Gegeven, gegeven, gegeven." En toen we bij de begrafenis kwamen van degene die veroordeeld werd om slechte daden, zei je:"Gegeven, gegeven, gegeven?"Rasuulullaah (s.a.s) zei: "(Een dode) die jullie prijzen wordt de Jannah gegeven en hij die jullie veroordelen wordt het Vuur gegeven.De engelen zijn Allaah's getuigen in de hemelen; en jullie (de gelovigen) zijn Allaah's getuigen op aarde; jullie zijn Allaah's getuigen op aarde; jullie zijn Allaah's getuigen op aarde! Waarlijk, Allaah heeft engelen die op de tongen van mensen spreken; sprekend over ieder goeds of slechts dat in iemand is." Gekombineerde hadieths van Muslim, al-Bukhari, Ahmad en anderen. Abu al-Aswad ad-Dili heeft overgeleverd dat 'Umar Ibn al-Khattaab zei dat hij Rasuulullaah (s.a.s.) hoorde zeggen: "Wanneer vier Muslims voor een dode getuigen zal Allaah hem in de Jannah laten."De sahaabah vroegen:"" Ook drie?"en:"Ook twee?"En hij antwoordde dat dat zo was. Al-Bukhari, an-Nasaa'i en anderen. Abu Hurayrah en anderen hebben overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Wanneer een Muslim sterft en vier van zijn dichtstbijzijnde buren getuigen dat zij niets dan goeds over hem weten, zegt Allaah:"Ik accepteer jullie getuigenis en vergeef datgene wat jullie niet weten (over hem)." Ahmad, Ibn Hibbaan en anderen. Sahih verklaard door al-Albani (Ahkaam ul-Janaa'iz 61-62) Zoals gebleken is in de hadith over 'Umar kunnen vier Muslims ook twee zijn die getuigen. En dit getuigen is niet alleen tot de sahaabah beperkt maar is ook van toepassing op de gelovigen na hen, die hun weg in geloof, kennis en oprechtheid volgen. 12) Een mengeling van tekenen. Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) vroeg:"Wie denken jullie dat een shahied tenmidden van jullie is?" De sahaabah antwoordden: "Degene die vechtend op de Weg van Allaah sterft is een shahied." Hij zei:"De shahieds van mijn ummah zouden er dan heel weinig zijn!" Ze zeiden:"Wie zijn zij dan O Rasuulullaah?"Hij zei: "Hij die op de weg van Allaah wordt gedood is een shahied, Hij die (natuurlijkerwijze) op de weg van Allaah sterft is een shahied, Hij die aan de pest sterft is een shahied, Hij die aan een buikziekte sterft is een shahied, En hij die verdrinkt is een shahied." verzameld door Muslim en Ahmad. 'Ubaadah Bin As-Saamit heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Een Muslim die vechtend voor Allaah wordt gedood is een shahied, 24 een die aan de pest sterft is een shahied en een vrouw die door de baby in haar buik sterft is een shahiedah; het trekt haar met zijn navelstreng de Jannah binnen." Ahmad, ad-Daarimi en anderen. Sahih verklaard door al-Albani. (Ahkaam ul-Janaa'iz blz:53-54) In de andere betrouwbare hadieths worden ook nog als martelaren genoemd: -degene die dood is getrapt, verdronken, verbrand, onder een ingestort gebouw gestorven, een vrouw die tijdens haar bevalling of wanneer ze een baby in haar buik heeft sterft, degene die aan t.b.c.overlijdt en degene die sterft terwijl hij zijn bezit, familie, bloed (persoon) of Dien beschermt. TEKENEN VAN EEN SLECHT EINDE: 1) Sterven in een staat van ongeloof. Dit is de grote reden waarom iemand na de dood gestraft wordt; verschillende teksten in de Qur'aan en de soenah bewijzen dit.Het is van toepassing op ieder die tot Islaam wordt uitgenodigd en het bewust verwerpt tot het moment dat zijn ziel zijn lichaam verlaat. Jaabir Bin 'Abdillaah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: "Degene die sterft terwijl hij niemand met Allaah (in aanbidding) verenigt gaat de Jannah binnen. En degene die sterft terwijl hij iets met Allaah vereenzelvigt zal het Vuur binnengaan." Muslim, al-Bukhari en anderen. 2) Sterven onder het verrichten van een daad van ongehoorzaamheid. In soerah an-Nisaa 4:97 zegt Allaah: WAARLIJK! WAT DIEGENEN BETREFT DIE DE ENGELEN NEMEN (TIJDENS HUN DOOD)TERWIJL ZIJ ZICHZELF ONRECHT AANDOEN, ZIJ (DE ENGELEN) VRAGEN HEN:"IN WAT VOOR TOESTAND WAREN JULLIE?"ZIJ ANTWOORDEN:"WIJ WAREN ZWAK EN ONDERDRUKT OP DE AARDE."ZIJ VRAGEN HEN:"WAS DE AARDE VAN ALLAAH NIET RUIM GENOEG VOOR JULLIE OM EROP TE EMIGREREN?" ZULKE MENSEN ZULLEN HUN VERBLIJF IN DE HEL VINDEN-WAT EEN SLECHTE BESTEMMING! Sahl Bin Sa'd as-Saa'idi heeft overgeleverd dat in een van de gevechten van Rasuulullaah (s.a.s.) tegen de ongelovigen een bepaalde man heel erg goed vocht in het Muslim leger; ieder die op zijn pad kwam viel hij aan of doodde hij. 's Avonds stopten beide legers met vechten om te rusten en de sahaabah merkten op:"O Rasuulullah! (s.a.s.) Niemand van ons heeft vandaag zoveel gedaan als hij deed!"Hij (s.a.s.) antwoordde:"Waarlijk; hij is een van de bewoners van het Vuur." Toen de sahaabah dit hoorden waren ze erg in de war en zeiden:"Wie van ons zal er naar de Jannah gaan als deze man naar het Vuur gaat?" Maar een van de mannen temidden van hen besloot hem de volgende dag van dichtbij te volgen. Hij deed dat en zag dat hij gewond raakte en zichzelf doodde door de punt van zijn zwaard in zijn borst te steken, er boven op te gaan hangen, totdat het tussen zijn schouders weer eruit kwam.De sahaabi ging terug naar de Profeet en vertelde hem wat hij gezien had. De sahaabah waren verbaasd dat te horen en Rasuulullaah (s.a.s.) zei:"Waarlijk! Lange tijd zal het voor de mensen zo lijken alsof iemand de 25 daden van de mensen van het Paradijs verrichte, maar hij is van de mensen van het Vuur.En lange tijd zal het voor de mensen zo lijken alsof iemand de daden van de mensen van het Vuur verrichtte, maar hij is van de mensen van het Paradijs. Waarlijk! De daden zijn alleen bij hun conclusie." Al-Bukhari, Muslim en anderen. Een soortgelijke situatie vond plaats in een hadith overgeleverd door Abu Hurayrah, die zei dat tijdens de oorlog van Khaybar Rasuulullaah (s.a.s) over een man die Muslim beweerde te zijn zei:"Deze is van de mensen van het Vuur." Onder het vechten vocht de man het beste, zodat sommige Muslims bijna gingen
|