is dit ook zo in de harde werkelijkheid ?
In Abzurdistan informeert de overheid haar ingezetenen via allerlei kanalen, hetzij via de TV, hetzij via de radio of nog via het schrift. Allemaal goed en wel voor de promotie van de beleidsmakers (?) of - voerders (?) maar wat heeft de burger aan deze egotripperij ? Een klein voorbeeld ter illustratie.
In de periode dat ik in openbare dienst overleefde en de intrede van de multimedia in de administratie meemaakte, vergezelde een informatief muismatje de gloednieuwe PC. Daar stond het dan - in grote letters - U de vraag, wij het antwoord. Prachtig toch, maar
inderdaad er is een maar. Was "men" toch wel er vergeten bij te schrijven wanneer dat verrekte antwoord zou verstrekt worden zekers.
Ik wacht nog altijd sinds de vraag op 26 januari 2008 (ben reeds lang uit dienst en met pensioen) werd verstuurd (naar "info@vlaamsbrabant.be"). Klantvriendelijk zijn, oh ja, daar heeft men op het Provincieplein 1 wél de mond van vol. Heb ik ondertussen dan stil gezeten en van pure frustratie "m'n kas oepgefret" (zoals sommige het zouden zeggen) ? Nee hoor, niks frustratie, wel ontgoocheld doch terzake zeker niet stil gezeten maar dat ga ik lekker niet verklappen. Na de eerste verjaardag van dat mailtje werd trouwens geen enkel antwoord meer verwacht en mag de vraag verder in vrede rusten.
Straf, hé. Zelfs van een ontvangstmelding van de mail (indien mijn vraag wat opzoekingswerk van haar kant zou vergen) geen spoor. Niks, nada, nul de botten. En dit is niet de enige gelukzaligmakende ervaring met die administratie. Maar waarom dit postje ? Wel, 'k ga 't zeggen.
Het informatiemagazine van de provincie Vlaams-Brabant - uitgave oktober 2010 - prikkelde mijn nieuwsgierigheid door hetgeen ze op bladzijde 2 in de zinsnede : "Het provinciebestuur heeft sinds 2000 resoluut gekozen voor de ondersteuning van innovatie." weggaf. En ik die dacht dat de ontvanger van mijn mail van 2008 zodanig van de inhoud ervan moet zijn geschrokken dat 'em er kierewiet van geworden is en bijgevolg niet meer aan antwoorden toe kwam. Zou dit de innovatie zijn waarover men het heeft ? Dan had dat muismatje m.i. moeten vermelden "U de vraag, wij het antwoord doch wij verklappen het niet" of zoiets. Hier kan lustig over gezwansd worden doch men kan niet om deze ondeontologische en onprofessionele werkwijze heen, de bewijzen zijn er. Hopelijk is men met de jaren wat wijzer geworden. IJdele hoop ?
|