Bewegingsfluisterende gedachtendans Welkom op mijn Blog over: "Mind Talks" en "Body Blues" of: "dansende kleuren"... .
19-11-2008
Een kleine opfrissing....
Ik heb me weer eens aan mijn PC gezet, om even nog maar iets te schrijven. Een tijd geleden werd ik gevraagd om model te zijn voor een beeldhouwwerk. Ik zou echter afgegoten, of beter, afgeplaasterd worden op mijn voor- en achterkant, om dan als afgietsel met beide hoofdzijden tegen elkaar, gemonteerd te worden op een oude houten ladder. Het moest een evocatie worden op de eerste wereldoorlog met zijn vele duizenden slachtoffers. Het eindresultaat heb ik zelf niet gezien, al is het intussen reeds tentoongesteld geworden. Toen ik daar lag, naakt en op een eerder killig oppervlak enkel met een wit doek bedekt, had ik niet door dat het een werkje van uiterste voorzichtigheid en strikt stil liggen zou worden. Je ligt daar en men plaatst zwachtels op je, doordrongen met een speciale soort plaaster, om zodoende elk detail te kunnen weergeven van je huid en lichaamsvormen. Dan wordt dit verstevigd met dikkere pleister, om uiteindelijk dit geheel stabiel te verankeren aan lange houten latten, die ook weerom met een nog dikkere plaasterpasta aan het vormmodel gehecht worden. Dan kom je stilaan van die moule los door te bewegen, en ik verzeker je, het is hier en daar vrij pijnlijk, vooral als je haartjes erin blijven plakken. Ik had me, zo dacht ik althans, vrij goed over mijn gehele lichaam geschoren. Maar al gaat het mesje nog zo snel..., de plaaster achterhaalt het wel... . Wat ik bijzonder vond eraan was, dat ik heel onbeweeglijk moest zien te blijven, en ook mijn adem enorm sterk onder controle moest weten te houden. Ik ken mijn lichaam vrij goed en weet het ook zich naar mijn geest te doen voegen. Toch is een uur een lange tijd, en dit telkens voor één kant. Je moet zen worden, en dat was er nu percies zo bijzonder aan. Uiteindelijk waren de meester beeldenmakers verbaasd dat ik zo roerloos blijven kon. Voor mij is de grootste kunst van bewegen dan ook die van het niet bewegen. Er is geen zichtbare beweging meer, maar elke spier is in actie om binnen de juiste verhouding aan spierspanning tussen strek- en buigspieren, je gehele lichaam schijnbaar onbeweeglijk te houden. Ik moet toegeven dat ik zelf ook wel trots was dat ik dit dermate gecontroleerd kon volhouden. Het is een hele inspanning, maar het werkt ook erg bevrijdend. Mijn eigen lesmethode is daar trouwens op gericht. Bij welke bewegingsopbouw ook, vraag ik altijd de adem perfect gelijkmatig te houden, zoals ze dat van nature doet, en de inspanning aan die gelijkmatigheid aan te passen en niet omgekeerd. Die attitude noem ik "centering", al werk ik ook rond een vorm van pure fysieke centering, of bewustwording van de invloed van de zwaartekracht die op ons inwerkt, en hoe je daar het best mee omgaat. Uiteindelijk is elke beweging een veelvoud van dit soort gecenterd zijn, zoals de afwijking tegenover het Noorden op een scheepscompas. Dit Noorden en die centering houden je bewustzijn gaande, en zo kom je dan ook niet meer doelloos in beweging, en, of leer je een niet bewegen ook ervaren als voluit bewegen. Het is een binnen deze yoga, bewogen jezelf zijn. Steeds nieuw, nooit af, als een dans vanuit de Metaconcentratie. Actieve relaxatie! Een rustpunt in het te overhaaste dagelijkse bestaan.
Ik ben Hubert Derdeyn, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Onzia(mijn moeders familienaam).
Ik ben een man en woon in Brugge (België) en mijn beroep is (ex-)danser en choreograaf (33% handicap door arbeidsongeval in een theater in 1992).
Ik ben geboren op 26/11/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Zijn en bewegen, digitale fotografie, zeilen, psychologie en filosofie.
Ik heb een heel intense passie voor alles wat met in beweging zijn te maken heeft. Na mijn licentie kinesitherapie, stapte ik in de danswereld en bouwde over de jaren heen, mijn eigen bewegingsleermethode uit. Ik geef avondles en stages.