Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
21-09-2007
Overzichtskaart van de vaarroute gemaakt met PC-Navigo
Bevatten alle gegevens die op de Nederlandse binnenwateren nodig zijn zoals sluizen, doorvaartafmetingen, jachthavens en waarschuwingsborden. Kaarten zijn water- en scheurvast.
Sinds jaar en dag zijn de ANWB Waterkaarten en -atlassen een begrip in de watersportwereld. Geen schipper gaat in Nederland het water op zonder de hulp van deze betrouwbare cartografische en nautische informatie.
De vernieuwde ANWB Wateralmanak 2 (2007) bevat de meest recente informatie over de Nederlandse en Belgische vaarwegen. Met actuele gegevens zoals bedieningstijden van bruggen en sluizen (brug- en sluisnummers zijn terug te vinden op de ANWB/VVV Waterkaarten) en uitgebreide gegevens over jachthavens, inclusief een overzicht van alle faciliteiten en tarieven. In deze gids zijn beschrijvingen van de vaarwegen en de voorzieningen in aparte gedeeltes opgenomen.
Voor het nieuwe vaarseizoen zijn de Wateralmanakken 1 + 2 weer compleet herzien en aangepast aan de nieuwe reglementen. Zo is in deel 1 het nieuwe binnenvaartpolitiereglement (BPR) opgenomen.
De herziene ANWB Wateralmanak 1 (2007/2008) bevat de meest recente vaarreglementen, die men in Nederland en België verplicht aan boord moet hebben. Verder heeft deze uitgave een schat aan praktische informatie als vaaraanwijzingen, vlagvoering en watersport en de wet. Tevens is toegevoegd het uittreksel Handboek Marifonie in de binnenvaart. Dit is verplicht aan boord voor schepen uitgerust met marifoon.
Ik ga mijn blog nog wat aanvullen met wat vaargegevens , het is al een tijd geleden dat er aan gewerkt is .
De vaarroute gaat van Workum met veel via's naar Port-Zélande onze thuishaven .
We starten vanWorkum naar Lemmer . We vertrekken vanaf de scheepswerf van Atlantic Motoryachts waar onze boot de wintermaanden in de winterstallingheeft doorgebracht .
Deze is gelegen aan het vaarwater Het Zool dat in verbinding staat met het IJsselmeer .
We hebben gekozen om niet de snelle maar toeristische route binnendoor te nemen .
Met vernieuwde Wateralmenakken en kaarten van de ANWB , alsook onze routeplanner van PC Navigo die ik al meerdere jaren gebruik om onze route uit te werken .
PC-Navigo (for Windows) is een Route-Planner voor de Binnenwateren van Europa. Het programma is een "River Information System", opgezet om reis- en routeplanning en alles wat ermee samenhangt te optimaliseren. In het programma zijn de gegevens van alle bevaarbare binnenwateren van Europa opgenomen. In een enorm databestand zijn alle relevante vaarwegkenmerken opgeslagen.
De belangrijkste gebruiksmogelijkheden van PC-Navigo zijn:
1. Het leveren van allerlei gegevens over de bevaarbare wateren, zoals doorvaart-afmetingen, stroomsnelheden, marifoonkanalen, bunkerstations, ligging, telefoonnummers, aansluitingen, bedieningstijden enzovoort;
2. Het berekenen van routes, die voor een specifiek schip of scheepstype bevaarbaar zijn, rekening houdend met alle faktoren die de bevaarbaarheid beïnvloeden;
3. Het berekenen van optimale verbindingen tussen twee plaatsen, inclusief de waarschijnlijke tijdsduur en aankomsttijd, weergegeven in een naar keuze gedetailleerde routebeschrijving.
4. Het produceren van een zogenaamd "reisplan" of "voyage plan", waarin conform de eisen en standaarden van de Europese Unie gegevens over positie, planning en scheepsbewegingen van het schip worden opgenomen, die t.z.t. kunnen worden uitgewisseld.
Blankenberge aan de kust en geeft geen verbinding met de binnenwateren , 5 km van Zeebrugge en 19 km van Oostende . Blankenberge is goed herkenbaar met aan de haveningang zijn witte vuurtoren met zwarte kap van 31 m hoogte . De havengeul is 750 m lang en 50 m breed , voor de diepte word men aangeraden te informeren via marifoonkanaal 8 . Vele boten zijn reeds vastgelopen . Ligplaatsen vind men in 2 havens de oude en Nieuwe haven . Een gezellige plaats voor meerdere dagen zeker de moeite waard .
Vianen ligt aan de Lek met de verbinding naar het Merwedekanaal. Vianen heeft een vrije haven , dat wil zeggen laat moet je er niet aankomen daar het dan volzet is maximum verblijf is drie dagen maar heb nooit controle gehad , heb zelfs vastgesteld bij een terugtocht dat er nog 3 dezelfde boten aanwezig waren na een week . Wij verbleven er maar 1 nacht daar er geen plaats meer was zijn we aan de steieger voor watervoorziening gaan liggen . Dat hebben we meermaals moeten aanhoren , daar we de volgende dag vroeg weg waren heeft er niemand hinder van gehad .
Muiden is gelegen aan het IJ-Meer en Markermeer. De haven is door een 1200 m lange bebakende geul te bereiken , welke word onderhouden op een diepte van IJWP - 2m = IJZP - 2.20 m . De max . toegestane diepgang is 1.80m Ten gevolge van afwaaien kan er ca. 0.80 m verschil zijn . Het kan er zeer druk zijn , het is er verboden een tijdelijke of vaste ligplaats te nemen voor schepen met een lengte van 25 m in de jachthaven wegens te beperkte manoeuvreer ruimte .
Enkhuizen aan het ijsselmeer Geeft geen verbinding met de binnenwateren . Aanlopen via het krabbersgat is door een lange dam gescheiden van het ondiepe Enkhuizerzand. Zowel de N als Z toegang tot het Krabbersgat zijn goed kenbaar door de strekdammen . Heeft meerdere jachthavens , en zeker de moeite waard voor een verblijf van enkele dagen . Wij hebben een mooie ligplaats aan de kade in de Buitenhaven of Zuiderhaven .
Bij de watersport word meermaals gebruik gemaakt van de Engelse Lengtematen . Zoals , onze boot heeft een lengte van 50 voet . Hij heeft een maximum snelheid van 28 knopen . De knoop is een eenheid van snelheid die veel gebruikt wordt in de zeevaart en in de gemotoriseerde luchtvaart. Eén knoop is één zeemijl per uur. Eén zeemijl is gedefinieerd als precies 1852 meter. Een knoop is dus een snelheid van 1,852 km/u of 0,51444... m/s.
LENGTEMATEN
mm
mm of
inch
meter
meter
voet
km
km of
zee mijl
inch
of voet
(zee) mijl
25,4
1
0,04
0,3
1
3,28
1,85
1
0,52
50,8
2
0,08
0,61
2
6,56
3,7
2
1,08
76,2
3
0,12
0,91
3
9,84
5,56
3
1,62
101,6
4
0,16
1,22
4
13,12
7,41
4
2,16
127
5
0,2
1,52
5
16,4
9,26
5
2,7
152,4
6
0,24
1,83
6
19,68
11,11
6
3,24
177,8
7
0,28
2,13
7
22,97
12,96
7
3,78
203,2
8
0,32
2,44
8
26,25
14,82
8
4,32
228,6
9
0,35
2,74
9
29,53
16,67
9
4,86
254
10
0,39
3,05
10
32,81
18,52
10
5,4
508
20
0,79
6,1
20
65,61
37,04
20
10,8
762
30
1,18
9,14
30
98,42
55,56
30
16,2
1016
40
1,58
12,2
40
131,2
70,08
40
21,6
1270
50
1,97
15,24
50
164
92,6
50
27
1524
60
2,36
18,29
60
196,9
111,12
60
32,4
1778
70
2,76
21,34
70
229,7
129,64
70
37,8
2032
80
3,15
24,38
80
262,5
148,16
80
43,2
2286
90
3,54
27,43
90
295,3
168,68
90
48,6
2540
100
3,94
30,49
100
328,1
185,2
100
54
Omrekening van de lengtematen : 12 inch is gelijk aan 1 voet 3 voet is gelijk aan 1 yard 2025 yard is gelijk aan 1 zeemijl
De windrichting wordt opgegeven in graden of in windstreken . De gradenverdeling loopt van 0 tot 360 . De tabel geeft de relatie tussen de windstreken en het aantal graden op de windroos weer .
Op de weerkaarten wordt het luchtdrukverloop door middel van isobaren uigezet . Vaak zien we bij een laag drukgebied de isobaren dichter bij elkaar komen . Dit duid op een groot luchtdrukverval met als gevolg het toenemen van de wind rond de depressie . Voor Europese maatstaven ziet de windkracht bij een bepaalde isobarenafstand er als volgt uit .
U begrijpt dat windkracht 6 op straat als zeer harde wind wordt ervaren en windkracht 7 maakt fietsen heel moeilijk. Wij varen over het algemeen niet uit als er windkracht 6 wordt voorspeld. Windkracht 8 wordt door ons al als echte storm ervaren en zoeken een vluchthaven. Een tanker of vrachtschip merkt echter vrijwel weinig van windkracht 8.
m/s
=
meter per seconde
km/u
=
kilometer per uur
knopen
=
zeemijl per uur ( 1 zeemijl = 1852 meter )
miles/u
=
mijl per uur ( 1 landmijl = 1609 meter )
stuwdruk
=
de druk van de wind in kilogram per vierkante meter
op een vlak dat loodrecht op de windrichting staat
De gemiddelde windsnelheid wordt berekend over een interval van 10 minuten .
Na een verblijf van enkele dagen , varen we van Terschelling naar Leeuwarden . Terug via de Waddenzee naar Harlingen , door de voorhaven en nieuwe voorhaven waar we de aanlegplaatsen van de veerboten paseren . Door de Tjerk Hiddesluizen en Basculebrug naar het Van Harinxma Kanaal naar Leeuwarden .
De Brandaris is ongetwijfeld de meest bekende vuurtoren van Nederland. Het is de oudst overgebleven als vuurtoren gebouwde toren in Nederland.
Deze toren heeft twee voorgangers. De eerste toren stortte in zee toen deze te dichtbij gekomen was. De tweede toren werd gebouwd op de locatie van de huidige toren, maar stortte tijdens de bouw in elkaar.
In 1907 was de toren is de eerste vuurtoren in Nederland die elektrisch licht kreeg.
De toren heeft speciale vogelverlichting, zodat de vogels niet meer tegen de toren aanvliegen.
Het Eiland Terschelling Terschelling is het middelste Nederlandse Waddeneiland. Sinds eeuwen heeft de mens de ligging van Terschelling benut. In vroegere dagen beschutte de Dellewalbaai - de enige natuurlijke baai van Nederland - de vissers- en handelsschepen tegen storm en slecht weer. Tegenwoordig weten duizenden watertoeristen zich veilig in de prachtige passantenhaven. Ook het eiland zelf met zijn unieke sfeer, natuur en landschap is erg in trek bij toeristen. Daarmee zijn drie belangrijke pijlers van het eiland genoemd: de zee, het toerisme en de natuur.
Terschelling wordt aan de noordkant begrensd door de Noordzee en aan de zuidkant door de Waddenzee. De dichtst bij zijnde haven aan de vaste wal is Harlingen. Deze havenplaats ligt hemelsbreed ongeveer 25 km van Terschelling en via de vaargeulen circa 35 km.
De haven in West-Terschelling bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste de gemeentelijke haven in de Kom. Deze haven biedt plaats aan o.a. de schepen van de reddingsmaatschappij en de lokale bergers. Op deze haven is de gemeentelijke havenverordening van toepassing. De schepen van rederij Doeksen, de Terschellinger vissersvloot en de zogenaamde bruine vloot vinden ligplaats in de Rijkshaven. Deze haven wordt door Rijkswaterstaat beheerd (tel. 0562 - 442235). De gasten van de charterschepen van de bruine vloot kunnen gebruik maken van een in 1992 gerealiseerde sanitaire voorziening.
In de Dellewalbaai is de Terschellinger passantenhaven gesitueerd. Deze modern ingerichte jachthaven beschikt o.a. over een wasserette, water- en elektriciteitsvoorzieningen op de steigers en een toiletgebouw. De passantenhaven wordt beheerd door de Stichting Passantenhaven Terschelling (havenmeesters: tel. 0562 - 443337). Bijzonder is de HOI, de havenontvangstinstallatie waar milieu belastende afvalstoffen als bilgewater en olie kunnen worden ingeleverd.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar