Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
26-12-2006
Tropische Cyclonen .
De zwaarste en meest verwoestende stormen in de tropen worden Tropische Cyclonen genoemd .
Ook deze cyclonen worden met een schaalgetal aangegeven .
U begrijpt dat windkracht 6 op straat als zeer harde wind wordt ervaren en windkracht 7 maakt fietsen heel moeilijk. Wij varen over het algemeen niet uit als er windkracht 6 wordt voorspeld. Windkracht 8 wordt door ons al als echte storm ervaren en zoeken een vluchthaven. Een tanker of vrachtschip merkt echter vrijwel weinig van windkracht 8.
m/s
=
meter per seconde
km/u
=
kilometer per uur
knopen
=
zeemijl per uur ( 1 zeemijl = 1852 meter )
miles/u
=
mijl per uur ( 1 landmijl = 1609 meter )
stuwdruk
=
de druk van de wind in kilogram per vierkante meter
op een vlak dat loodrecht op de windrichting staat
De gemiddelde windsnelheid wordt berekend over een interval van 10 minuten .
Na een verblijf van enkele dagen , varen we van Terschelling naar Leeuwarden . Terug via de Waddenzee naar Harlingen , door de voorhaven en nieuwe voorhaven waar we de aanlegplaatsen van de veerboten paseren . Door de Tjerk Hiddesluizen en Basculebrug naar het Van Harinxma Kanaal naar Leeuwarden .
De Brandaris is ongetwijfeld de meest bekende vuurtoren van Nederland. Het is de oudst overgebleven als vuurtoren gebouwde toren in Nederland.
Deze toren heeft twee voorgangers. De eerste toren stortte in zee toen deze te dichtbij gekomen was. De tweede toren werd gebouwd op de locatie van de huidige toren, maar stortte tijdens de bouw in elkaar.
In 1907 was de toren is de eerste vuurtoren in Nederland die elektrisch licht kreeg.
De toren heeft speciale vogelverlichting, zodat de vogels niet meer tegen de toren aanvliegen.
Het Eiland Terschelling Terschelling is het middelste Nederlandse Waddeneiland. Sinds eeuwen heeft de mens de ligging van Terschelling benut. In vroegere dagen beschutte de Dellewalbaai - de enige natuurlijke baai van Nederland - de vissers- en handelsschepen tegen storm en slecht weer. Tegenwoordig weten duizenden watertoeristen zich veilig in de prachtige passantenhaven. Ook het eiland zelf met zijn unieke sfeer, natuur en landschap is erg in trek bij toeristen. Daarmee zijn drie belangrijke pijlers van het eiland genoemd: de zee, het toerisme en de natuur.
Terschelling wordt aan de noordkant begrensd door de Noordzee en aan de zuidkant door de Waddenzee. De dichtst bij zijnde haven aan de vaste wal is Harlingen. Deze havenplaats ligt hemelsbreed ongeveer 25 km van Terschelling en via de vaargeulen circa 35 km.
De haven in West-Terschelling bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste de gemeentelijke haven in de Kom. Deze haven biedt plaats aan o.a. de schepen van de reddingsmaatschappij en de lokale bergers. Op deze haven is de gemeentelijke havenverordening van toepassing. De schepen van rederij Doeksen, de Terschellinger vissersvloot en de zogenaamde bruine vloot vinden ligplaats in de Rijkshaven. Deze haven wordt door Rijkswaterstaat beheerd (tel. 0562 - 442235). De gasten van de charterschepen van de bruine vloot kunnen gebruik maken van een in 1992 gerealiseerde sanitaire voorziening.
In de Dellewalbaai is de Terschellinger passantenhaven gesitueerd. Deze modern ingerichte jachthaven beschikt o.a. over een wasserette, water- en elektriciteitsvoorzieningen op de steigers en een toiletgebouw. De passantenhaven wordt beheerd door de Stichting Passantenhaven Terschelling (havenmeesters: tel. 0562 - 443337). Bijzonder is de HOI, de havenontvangstinstallatie waar milieu belastende afvalstoffen als bilgewater en olie kunnen worden ingeleverd.
Na het buiten varen van de sluis van Kornwerderzand varen we richting Harlingen . We blijven tussen de bebakening varen doordat het op somige plaatsen toch vrij ondiep is . Al vrij snel komen we dichter bij Harlingen waar we bakboord gaan we varen langs de Pollendam , deze dam is aangelegd om de vaargeul naar Harlingen op diepte te houden . Vervolgens zien we het eilandje Griend . Dit is een vogelreservaat waar de grote stern zijn toevlucht zoekt . In het seizoen komen hier enige vogelwachters , voor de rest is het eilandje onbewoond . Onze tocht gaat nu richting van het zeegat tussen Vlieland en Terschelling , we krijgen nu een wat ruimer vaarwater . Tijdens onze tocht komen we de veerdienst van Vlieland en Terschelling tegen alsook enkele vissersschepen en pleziervaartuigen . Na enige tijd zien we aan bakboord een grote zandplaat liggen . Dit is de Richel , het privé-strand van de zeehonden , bij zonnig weer komen ze met velen koesteren in de zon . Er is nu geen zon , en zien dus geen zeehonden zonnebaden . We varen via de vaargeulen Meep en Slenk naar de haven van Terschelling .
De Waddenzee is een binnenzee die aan de ene kant grenst aan de Waddeneilanden en de Noordzee , en aan de andere kant begrensd wordt door het vasteland van Duitsland , Denemarken en Nederland en door de Afsluitdijk met daarachter het IJsselmeer .
De Waddenzee wordt gekenmerkt door tijdens eb droogvallende zandplaten , met diepere geulen .
Het Nederlandse deel van de Waddenzee is grotendeels een beschermd natuurmonument en is door de Unesco aangewezen als Biosfeerreservaat .
Het weer is grijs met een matige wind , het getij is gunstig voor de tocht . Het voornaamste is de zichtbaarheid en dat het niet te hard gaat regenen .
Cardinale markering . Worden toegepast op brede vaarwaters en meren Deze markering word gebruikt in samenhang met het kompas en geeft aan waar zich, ten opzichte van een gevaar , bevaarbaar water bevindt. De markeringen worden genoemd naar het kwadrant waarin ze liggen . Deze benaming duidt tevens de zijde aan waarlangs de markering moet worden gepasseerd . De kwadrantenliggen tussen de volgende peilingsleinen , gezien vanuit het te markeren punt . Noordkwadrant : tussen NW en NO Oostkwadrant : tussen NO en ZO Zuidkwadrant : tussen ZO en ZW Westkwadrant : tussen ZW en NW
Na het IJsselmeer krijgen we de Lorentzsluizen voor het waterstandverschil tussen IJsselmeer en de Waddenzee te overbruggen . We hebben geluk de sluisdeuren staan open en er ligt reeds een boot in te wachten . Het is nog vroeg in het jaar en nog niet druk op het water zodat het bij 2 boten blijft .
Onze volgende proefvaart gaat deze maal van Workum naar Terschelling . Zodat we het gedrag van de boot op ruwer water en met de stroming op de Waddenzee kunnen ervaren . Het is vrij koud grijs en een matige wind . Op de foto het vertrek op het vaarwater Het Zool naar het IJsselmeer .
Het stadje Workum ligt in de Zuidwesthoek van Friesland en is één van de oudste stadjes van deze provincie. Workum heeft voor iedereen genoeg te bieden: van Jopie Huisman tot gezellige terrasjes en van gildebaren tot natuurwaarden. U kunt genieten van de prachtige schilderijen van de oudijzer- en lompenkoopman Jopie Huisman, maar er is ook museum waar u kennis maakt met de rijke historie van Workum. Een wandeling door het oude centrum is een attractie op zichzelf; de vele schitterende monumenten en geveltjes staan in rijen naast elkaar. Maar ook de natuur rondom het stadje is zeker de moeite waard. U kunt prachtige natuurwandelingen en fietstochten maken langs de Friese IJsselmeerkust of door de kleine dorpjes en gehuchtjes in de omgeving.
We hebben na bezoek aan Makkum ongeveer de zelfde vaarroute terug genomen . Foto met zicht op de sluis in Workum waar het vrij druk is . We hebben in workum een voorlopige ligplaats tot het einde van de proefvaarten . Daarna varen we naar onze thuishaven in Port-Zélande .
In de Middeleeuwen had Makkum de naam Poort naar de Zuiderzee. Dit had Makkum te danken aan twee sluizen, die eigendom waren van een nabijgelegen klooster. Makkum kon zich zo ontwikkelen tot een belangrijk handelscentrum met een strategische positie.
De Gouden Eeuw van Makkum startte in de 17e eeuw en duurde tot de 18e eeuw. In die tijd was Makkum een belangrijk bedrijvigheids- en handelscentrum, inclusief steenbakkerijen, tegelbakkerijen, hout, olie, papier en pelmolens, scheepswerven en meer dan 100 kalkovens. De kalkbranderijen waren de belangrijkste peilers voor de welvaart van Makkum. Veel mensen waren hier werkzaam. De kalk van hoge kwaliteit werd onder andere gebruikt bij de bouw van huizen in Amsterdam. Het transport van het basismateriaal en de eindproducten gebeurde per schip en als gevolg daarvan floreerde de scheepvaart en de scheepsbouw. De visserij was eveneens van belang voor Makkum en nog vandaag is Makkum de basis van een kleine vloot vissersschepen.
Wanneer we door Makkum wandelen zien we nog de getuigen van deze rijke historie. Makkum heeft een stedelijke structuur die dateert uit de 17e eeuw. Vooral bij de sluis vinden we fraaie koopmanshuizen en huizen met prachtige gevels en indrukwekkende ornamenten.
De 19e eeuw bracht een terugval als gevolg van het verzanden van de Zuiderzee en het groter worden van de schepen waardoor de haven van Makkum niet meer bereikt kon worden. De bedrijvigheid liep terug en alleen de scheepsbouw en de aardewerkindustrie bleven over.
In de 20e eeuw zien we weer vooruitgang dankzij de aanleg van de Afsluitdijk en de aanleg van het Makkumerdiep voor plezier- en bedrijfsvaart.
De laatste jaren heeft het toerisme zich sterk ontwikkeld in Makkum, met een grote aantrekkingskracht op de water(sport)liefhebbers. Het recreatiegebied De Holle Poarte met zijn strand, kampeerterrein, vakantiewoningen en boulevard trekt elk jaar grote groepen toeristen. Zeker een bezoek waard is de aardewerkfabriek van de Koninklijke Tichelaar Makkum, het oudste aardewerkbedrijf van Nederland waar het wereldberoemde Makkumer aardewerk volgens een meer dan vier eeuwen oude methode wordt vervaardigd.
Foto met zicht op de toegang van het centrum Makkum . Die bestaat nog uit twee bruggen en een sluis maar geen ligplaats voor ons . Ligplaatsen aan de aanlegplaatsen aan de buitenkant .
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar