Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
06-11-2008
FLAM Noorwegen Cruise Noordse Fjorden 2008
FLAM Noorwegen Cruise Noordse Fjorden 2008
Tijdens onze cruise in de noordse fjorden , hebben we een bezoek gebracht aan een mooi dorpje in Noorwegen . We zijn er aangekomen ongeveer rond 08.00h en er terug vertrokken om 17.00h Flam een dorpje met zon 500 inwoners , gelegen op het einde van de Aurlandsfjord een arm van de Sognefjord . De naam Flam betekent klein plat gedeelte tussen steile bergen . Flam is een populaire bestemming voor toeristen die de natuur van de Noordse Fjorden willen bezoeken . Flam ontvangt nu bijna een half miljoen bezoekers per jaar . De belangrijkste attractie is de beroemde Flamsbana-treinbaan tussen Flam en Myrdal één van de steilste treintrajecten ter wereld . Ook kan men er wandelen van Myrdal naar Flam . Er doen zon 115 cruiseschepen per jaar de haven van Flam aan . In een voormalig stationsgebouw van Flam is een museum over de Flamsbanatreinbaan .
Doop reddingboot en ingebruikname nieuwe reddingloods Petten
Doop reddingboot en ingebruikname nieuwe reddingloods Petten IJmuiden, 6 novemerber 2008
Op 8 november a.s. wordt de reddingboot Dolfijn gedoopt op het reddingstation Petten. De boot wordt mede mogelijk gemaakt door een ruimhartige schenking van de Stichting Helden der Zee Fonds Dorus Rijkers. Mevrouw E.M. Dragt-Overberg, echtgenote van de voorzitter van Stichting Helden der Zee Fonds Dorus Rijkers, zal de doopplechtigheid uitvoeren.
Derde Dolfijn Deze nieuwe Atlantic is de derde reddingboot Dolfijn, die bij de KNRM in de vaart komt. De eerste Dolfijn kwam in 1974 in dienst op station Burghsluis en werd later omgedoopt tot Griend en bij reddingstation Ouddorp ondergebracht. De tweede Dolfijn werd in 1991 gestationeerd op Petten. Deze Dolfijn wordt, nu de derde Dolfijn in de vaart komt, omgedoopt tot Beluga en gaat naar reddingstation Scheveningen om daar de Fint te vervangen. Omdat de vorige reddingboot Dolfijn vele jaren trouwe dienst heeft gedaan is op verzoek van plaatselijke commissie, schipper en bemanning van reddingstation Petten de naam Dolfijn gehandhaafd voor de Atlantic die op 8 november ten doop wordt gehouden. Daarmee is de derde KNRM reddingboot Dolfijn geboren.
Om de nieuwe reddingboot te huisvesten is een schuur tegenover het bestaande boothuis gebouwd. Deze biedt voortaan onderdak aan de reddingboot Dolfijn en tractor. In het boothuis R.J. Verweij blijft het bemanningsverblijf en het kusthulpverleningsvoertuig staan.
Achtergrondinformatie reddingboot Dolfijn De reddingboot Dolfijn is een rubberboot met polyester bodem met een lengte van 7,50 meter van het type Atlantic 75. Aan boord is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden. De reddingboot is gebouwd door de Engelse reddingmaatschappij RNLI die de boot geheel naar de wensen van de KNRM inrichtte.
Achtergrond station Petten Petten is een van de oudste reddingstations van de KNRM met een rijk verleden. Al in 1825, een jaar na oprichting, krijgt Petten een nieuwe strandreddingboot, die in de kerk werd gestald, waarbij de kerkmeester huur ontving om de kerk te kunnen onderhouden. Na een periode met alleen een wippertoestel krijgt het station in 1986 weer een boot tot haar beschikking. De bemanning van reddingstation Petten bestaat uit 17 vrijwilligers die zorg dragen voor de reddingboot Dolfijn en een kusthulpverleningsvoertuig.
De Sluiskiltunnel bij het Zeeuws-Vlaamse Terneuzen kan worden aangelegd. De financiering door het rijk is rond door de verkoop van de Westerscheldetunnel aan Zeeland. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en de provincie Zeeland hebben dat woensdag bekendgemaakt. De tunnel moet in 2014 klaar zijn.
De tunnel is al lang een vurige wens in Zeeland. De brug die nu over het Kanaal van Gent naar Terneuzen ligt, staat gemiddeld twintig minuten per uur open. Dit zorgt voor veel vertraging. Ook kunnen door de tunnel grotere schepen door het kanaal naar Gent.
Het project wordt onder meer betaald door het Rijk, de provincie Zeeland, het havenschap Zeeland Seaports en de Vlaamse regering. De tunnel is wel 25 miljoen euro duurder geworden door prijsstijgingen in wegen- en tunnelbouw. Het Rijk en de provincie willen dat bedrag delen. In totaal kost de aanleg van de tunnel 275 miljoen. In december besluiten Provinciale Staten of de tunnel er komt.
Eerste Belgische zeiljacht kost twee miljoen euro Kempense luxeboot slaat aan ondanks crisis
ARENDONK - België heeft voortaan een eigen zeiljacht: de Z60, de enige in zijn klasse die tegelijk supersnel en superluxueus is. Andere bijzonderheden: hij werd ontworpen door de huisdesigner van BMW, kost twee miljoen euro en wordt gemaakt in Arendonk.
Het klinkt misschien raar, maar het eerste Belgische zestigvoet-zeiljacht wordt gemaakt op de droge Kempense zandgrond, bij Zeydon in de Hoge Mauw in Arendonk, naar een ontwerp van de vermaarde topdesigner Chris Bangle van BMW.
'Hoe BMW in Arendonk terechtkomt? Ik heb nog contacten van vroeger', zegt Ben Van Hool (37) van Zeydon. Ben is de kleinzoon van bussenbouwer Van Hool, die vier jaar geleden samen met zijn schoonbroer David (38) uit de familiezaak stapte om van zijn hobby zijn beroep te maken: zeilen.
De vormgeving van de Z60 draagt de handtekening van BMW. 'Het poepje van onze boot doet denken aan de 6-reeks van BMW. De bovenbouw volgt de lijnen van de X5 en de zijkant is geïnspireerd op de 1-reeks', zegt Ben Van Hool.
Broer en schoonbroer Van Hool slaagden erin om het beste van twee werelden in één boot samen te brengen: de snelheid van een wedstrijdjacht en het comfort van een drijvende loft. 'Na vier jaar bouwen konden we de Z60 in augustus te water laten, waarna we koers zetten naar Les Voiles de Saint-Tropez, de zeiljachtenshow aan de Côte d'Azur. Onderweg belandden we in een zware storm, maar onze boot gaf geen krimp.'
Intussen stevent de Z60 alweer af op zijn volgende bestemming: de International Boat Show van Barcelona. Op de vaarroute naar Spanje realiseerde hij nog vrolijk een topsnelheid van 23 knopen. Dat is meer dan veertig kilometer per uur, uitzonderlijk voor dit type van zeiljacht. Hoewel het in Saint-Tropez en Barcelona krioelt van de exclusieve jachten, blijkt de Z60 op te vallen. Vooral rijke vijftigers en zestigers tonen interesse.
Rijk zijn is een must om de Z60 te kunnen kopen, want het Arendonkse plezierbootje kost twee miljoen euro. Dat is de prijs van vier Kempense villa's. Ben en David hopen elk jaar vier tot vijf Z60'en te verkopen, al beseffen ze dat het niet op het ideale moment is: de winter staat voor de deur en we zitten in volle financiële crisis.
De Ericsson 4 voor de kust van Zuid-Afrika. Foto Reuters
Ericsson 4 wint eerste etappe Ocean Race
Kaapstad, 2 nov. De Ericsson 4 heeft de eerste etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen. Het Zweedse zeilteam arriveerde vanochtend als eerste in de haven van Kaapstad, met een voorsprong van bijna acht uur op de eerste achtervolger. De Nederlandse boot Delta Lloyd ligt op de zesde plaats.
Door de winst mag het team van schipper Torben Greal acht punten bijschrijven in het klassement, waardoor de Ericsson 4 nu aan kop gaat met veertien punten. Eerder konden de deelnemers aan de Volvo Ocean Race punten verdienen bij twee havenraces in het Spaanse Alicante, startplaats van de zeilrace om de wereld. Vanuit Alicante voer de vloot over 6500 zeemijl (ongeveer 12.000 kilometer) naar Zuid-Afrika. Onderweg schreef het Zweedse zeiljacht al historie door als eerste in 24 uur de 'magische grens' van 600 mijl te doorbreken.
,,Het was een geweldige trip met enorme snelheden'', jubelde Greal in de haven van Kaapstad. ,,Ik ben blij met wat we bereikt hebben.'' De Braziliaanse schipper kan bovendien vertrouwen putten uit een opmerkelijk feit. De laatste vijf edities van de Volvo Ocean Race pakte de winnaar van de eerste etappe uiteindelijk ook de eindzege.
De deelnemers aan de beruchte zeilrace beginnen op 15 november aan de tweede etappe, die voert van Kaapstad naar Cochin in India. De tiende editie van de voormalige Whitbread-race omvat tien etappes. De finish na 37.000 zeemijl (68.500 kilometer) is eind juni in het Russische Sint-Petersburg.
De oude sloep van Freddy Heineken staat te koop. Voor 950.000 is het jacht in het Zuid-Franse Antibes af te halen. Daarvoor krijgt u wel een bootje waar zelfs onze Koninklijke familie op heeft gevaren.
Het schip is nog in perfecte conditie, maar dat kan ook een verkooppraatje zijn natuurlijk. De Something Cool werd immers gebouwd in 1954 door scheepswerf Feyenoord, toen genaamd als de Louise III.
Aan boord van de Something Cool vinden we drie slaapvertrekken in hypermoderne jaren70 look: de stijl van wijlen Freddy Heineken is dus niet aangetast. De turquoise vloerbedekking, badkamer, badlakens, lampenkapjes en tafelkleedjes doen denken aan die goeie oude tijd waarin James Bond zijn Wodka Martini nog shaken, not stirred dronk.
In Zaandam wordt momenteel druk gebouwd aan een nieuw zeiljacht voor Jan Ebus. Het casco van de Lionheart is begin 2008 in Makkum in elkaar gelast en vervolgens naar het Zaanse Claasen Jachtbouw verplaatst, waar het compleet afgebouwd wordt. Volgens een insider worden de totale kosten op een slordige 30 miljoen geraamd en wordt de Lionheart eind 2009 of begin 2010 te water gelaten.
Jan Ebus, met 127 miljoen de nummer 195 in de Quote 500, heeft met de Lionheart Nederlands langste J-Classer. Het volledig uit alustar opgetrokken schip telt 144 voet, wat neerkomt op 44 meter. Met een diepgang van bijna 5 meter moest het jacht met een ponton naar Zaandam getransporteerd worden: de Zaan was niet diep genoeg.
De schetsen, gebaseerd op de vroegere J-Class jachten komen van Hoek Design. Oorspronkelijk werden deze schepen gebouwd om tegen elkaar te racen om de Americas Cup. Slechts tien originele exemplaren werden ooit gebouwd, maar door nieuwe regels is het mogelijk om met een replica deel te nemen.
Of de Lionheart ervandoor gaat met de titel mooiste J-Classer ter wereld, is nog niet bekend, dus voorlopig blijft die op naam van de Velsheda, het jacht van modemiljonair Ronald de Waal (nummer 45 in de Quote 500, met 530 miljoen).
Jachtje kopen? Wellicht is het oude jacht van Saddam Hussein iets voor u. Saddam bestelde het jacht in 1981 maar heeft 'm nooit opgehaald omdat hij bang was dat de Amerikanen het zouden bombarderen. Nu heeft de Iraakse overheid het te koop gezet.
Saddam vond het veiliger om de boot in de handen te houden van de Saudische koninklijke familie. Voordat de Amerikanen Irak binnenvielen in 2003 heeft hij de boot op naam gezet van een bedrijf van koning Abdullah van Jordanië op de Cayman eilanden. Omdat Saddam een touw om zijn nek gekregen heeft,vindt Abdullah dat het schip van hem is Volgens een Franse rechter is daar echter niet genoeg bewijs voor. Het schip is gewoon van Saddam, en dus nu van de Iraakse overheid.
Het jacht is 82 meter lang en heeft 41 accommodaties variërend in grootte, en 35 kamers voor de crew. Het jacht heeft een ziekenhuis, zwembaden, een moskee, raketafweergeschut en een mini-duikboot aan boord.
De Iraakse overheid heeft eerst overwogen er een musuem van te maken in de haven van Basra, maar heeft alsnog besloten het ding te koop te zetten. Prijskaartje: $30 miljoen. De overheid waarschuwt wel dat het interieur zó ordinair en ouderwets is dat het minimaal nog eens $30 miljoen zal kosten om de boel op te knappen.
Niet gehinderd door het wereldwijde crisisvirus gaat Special Yachts Holland zijn range betrouwbare, snelle en comfortabele motorboten fors uitbreiden met de zogeheten Atomix Motorboats, die in Nieuw-Zeeland worden gebouwd. De directeuren, Pim Kiewiet en Pascal van der Padt, van het Nederlandse watersportbedrijf in Dordrecht, zijn ervan overtuigd dat de nieuwe lijn van vijf polyester motorboten een spannende en veilige dimensie toevoegen aan de Nederlandse botenmarkt. Special Yachts Holland heeft van de Europese dealer voorlopig de verkooprechten gekregen voor de provincies Noord-Holland, Friesland, Groningen en Drenthe.
De Atomix range bestaat uit de 820 Sport Cruiser, de Bowrider 820, de Center Console 820, de RIB 820 en de RIB 500. De bouw van de hoogwaardige polyester motorboten, variërend van vijf tot ruim acht meter en vervaardigd volgens de sandwich construction, vindt plaats in een uiterst moderne productiehal in Auckland. Om wereldwijd te kunnen concurreren worden de boten van de 820 en 500-serie op dezelfde onderstellen gebouwd, waardoor er slechts met twee mallen wordt gewerkt. Bovendien zijn de ontwerpen afkomstig van de wereldwijd bekende ontwerper van powerboten, Brett Bakewell-White.
De fraaie en diepe V-vormige rompen staan garant voor optimale snelheid en uitstekende vaareigenschappen. Zelfs op ruig vaarwater snijden de boten door de golven. Met het oog op veilig varen, beschikt elke boot over zes in plaats van vier luchtkamers. Alle componenten van de Atomix motorboten komen van bekende internationale topleveranciers, waaronder High Modulus, marktleider in de polyester technologie. Het roestvrijstaal is uitgevoerd in de topkwaliteit SS316.
,,We vinden het een eer dat we de verkooprechten hebben gekregen van de Atomix boten, zegt Pim Kiewiet. ,,We leven momenteel in een hectische tijd, die ook in de watersportbranche sporen zal achterlaten. Maar als ondernemer moet je niet direct het ergste vrezen en wel blijven ondernemen! Als beroepsschippers zijn Pascal en ik ervan overtuigd dat deze range van snelle, supermoderne en ook zeer comfortabele motorboten, een grote aanwinst zijn voor ons land. Ze zullen zeker de aandacht trekken van motorbootliefhebbers. De scherpe basisprijzen van de Atomix-serie variëren van 8.500 tot ruim 55.000 euro incl. btw. Voor de RIB 500 geldt een introductieprijs van 14.500 euro inclusief trailer en een 60 PK Mercury buitenboordmotor. Deze voordeelactie geldt van 1 november 2008 tot 1 april 2009.
Naast de Atomix motorboten is Special Yachts Holland importeur van een gevarieerde serie motorboten, die bij Seamar Yachts in het Turkse Izmir worden gebouwd. Vorig jaar introduceerde het bedrijf op de HISWA in de Amsterdamse Rai de Special Trawler 9.50. Onlangs heeft dit schip een promotietoer gemaakt in Nederland. De opvallende trawler is in de wintermaanden te bewonderen in de haven van Scheepsmakelaardij Goliath in Sneek.
Ernstige geldproblemen zijn er de oorzaak van dat het Helderse Baan Yachtbuilding BV, in 2007 nog Onderneming van het Jaar, haar loods aan Het Nieuwe Werk op slot heeft gegooid en te koop gezet. Een bankroet hangt in de lucht.
Eigenaar/directeur Peter Baan stelde eerder dat ruimtegebrek en het ontbreken van alternatieve locaties reden waren om de stad de rug toe te keren. Hij sprak toen over een gezond bedrijf, maar blijkens onderzoek door deze krant en verklaringen van onder anderen oud-werknemers ligt faillissement serieus op de loer.
Een Poolse constructiefirma die arbeidskrachten aan de werf uitleende, claimt ruim twee ton van Baan.
Verder zitten enkele opdrachtgevers de jachtbouwer wegens wanprestatie achter de broek.
Ondanks herhaalde pogingen blijken Baan en compagnon Dennis de Jong niet langer bereikbaar voor commentaar.
De boot van de Braziliaanse schipper Torben Grael, leider in de etappe van Alicante naar Kaapstad, legde in 24 uur (van dinsdag- tot gisterochtend) in een storm op de zuidelijke Atlantische Oceaan 593 zeemijlen af, 1.098 kilometer een gemiddelde snelheid van 45,75 km per uur.
Het oude 24-uursrecord stond op naam van de Nederlandse ABN Amro II. Het witte zusje van Black Betty legde in januari 2006 tijdens de vorige Ocean Race tussen Kaapstad en Melbourne 563 zeemijlen (1.042 kilometer) af in een etmaal.
De Ericsson 4 is feitelijk een verbeterde versie van de twee boten waarmee ABN Amro deelnam aan de vorige race. Ericsson kocht destijds de winnende boot van die race, Black Betty, over van de Nederlandse bank. De ontwerper ervan, de Argentijn Juan Kouyoumdjian, gebruikte haar als voorbeeld voor de twee Zweedse boten in de huidige race, Ericsson 3 en 4. De bemanning van de Ericsson 4 is een mengelmoes van vooral Nieuw-Zeelanders en Zuid-Amerikanen.
De oude Black Betty, nu van Team Delta Lloyd, raakte de afgelopen dagen ver achter op de leiders. Vanochtend lag de Nederlandse boot zevende, ruim 230 zeemijlen achter Ericsson 4.
In de storm waarin de boten op de Atlantische Oceaan terechtkwamen werden windsnelheden van 46 knopen gemeten (kracht 9). De Spaanse boot van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking, Telefonica Azul (blauw), registreerde de hoogste golf: 7,3 meter.
Reddingboot Watersport terug Na vier maanden van afwezigheid is afgelopen woensdagavond de reddingboot Watersport teruggekeerd van grootonderhoud. Op de werf van Habbeke in Volendam heeft zij een ware metamorfose ondergaan en is zij weer als nieuw aangekomen op station Enkhuizen.
Ze is weer als nieuw De afgelopen maanden is zij geheel uit elkaar gehaald om vervolgens weer opnieuw opgebouwd te worden. Zo zijn onder andere de motoren gereviseerd en is de navigatie en communicatie apparatuur aangepast of vervangen. Verder zijn de laatste modificaties doorgevoerd zo dat zij weer geheel volgens de laatste KNRM eisen up-to-date is. De grootste zichtbare verandering is wel de tube die van een nieuwe buitenlaag is voorzien en het feit dat zij geheel gestraald is en nu verder onbeschilderd door het leven zal gaan. Na het aanbrengen van de laatste stikkers heeft ook de Watersport haar nieuwe KNRM uitstraling gekregen. Afgelopen maandag is er nog een duurtest uitgevoerd door de schipper en enkele bemanningsleden van station Enkhuizen welke zij prima heeft doorstaan.
Binnen vierentwintg uur al in actie Nadat de werf nog een keer alles had nagekken kon dan eindelijk woensdagavond de Watersport opgehaald worden en de reserve reddingboot Valentijn achter gelaten worden bij de Werf. Tijdens de afwezigheid van de Watersport heeft de reddingboot Valentijn maarliefst negenenveertig acties naar tevredenheid vervuld. Toch is een ieder weer blij dat de vertrouwde reddingboot Watersport terug is op station Enkhuizen. Nog geen vierentwintig uur na haar terugkeer heeft de zij al haar eerste actie alweer gehad.
Jeanneau lanceert dit najaar maar liefst twee nieuwe 50 voets Prestiges,
Pleziervaartnieuws » Vijftigvoeters met een ster
Jeanneau lanceert dit najaar maar liefst twee nieuwe 50 voets Prestiges, de luxeversie van hun motorboten gamma. De 50s² vervangt de in 2000 gelanceerde 50s, de sportieve versie met een iets lagere opbouw. De Prestige 50 is het nieuwe vlaggenschip van de flybridge reeks. Hierdoor bestaat de Prestige gamma dus uit 5 flybridge en 5 sportieve modellen. De gloednieuwe Prestige 50 flybridge heeft alles wat de kleinere zusjes kenmerkten. Dat wil zeggen een uitzonderlijk karakter en een doordachte vormgeving.
Prestige 50
Zowel klassiek in de vormgeving van de flybridge versie, als zeer modern qua interieurinrichting.
Zo kan je de Nieuwe Prestige 50 wel omschrijven. Er is vooral gezocht naar een leefbaar interieur met drie aparte hutten telkens met drie natte cellen (toilet/douche) wat meteen garant staat voor maximum privacy. Ook de volume indeling is afwijkend, zoals met een gescheiden salon en eethoek. Op het brugdek zelf is gezocht naar comfort en functionaliteit. Alle controles voor een veilige vaart zijn hier terug te vinden, terwijl er achteraan een werkelijk terras aan ruimte is geschapen voor de opvarenden. De indeling van de drie onderdekse hutten is niet alledaags, met twee dubbele bedden, een douche toiletcel per hut en een centrale keuken. Zowel eethoek als salon bevinden zich op dek niveau, de zithoek sluit aan bij het open achterdek met zwemplatform. De werf beveelt als motorisering twee VOLVO D9 575 pk diesels aan.
Prestige 50s²
Dat het eigen Jeanneau design team samengewerkt heeft met het bekende Italiaanse Garroni ontwerpersbureau liet zich al verraden aan de vorm van dit jacht. Er zouden, naar verluidt, geen compromissen gesloten zijn om de meest vooruitstrevende snufjes in de bouw van dit schip te gebruiken. Hij is verkrijgbaar met twee huttenindelingen, een met twee riante tweepersoonsbedden en een met drie hutten, waarvan een met gescheiden bedden De 50s² heeft dezelfde romp en motorisering als de 50 maar beschikt niet over een crew cabin. Vandaar dat je wel een garage hebt voor een extra bijboot. Bron : Belgian Boat Show.be
Nieuwe vaargeul in het Slotermeer De aanleg van een derde vaargeul tussen Sloten en de Lutsmonding in het Sleattemer Mar (Slotermeer) is gereed. Door deze extra vaargeul, met een diepgang van 2 meter, krijgt de vaarrecreatie rond het Sleattemer Mar een extra impuls. De vaargeul is aangelegd in het kader van het Friese Merenproject om Balk aan te sluiten op het brede vaarwegennetwerk van de Friese meren. Het dorp is daardoor veel toegankelijker geworden voor watersporters.
In totaal is er ongeveer 30.000 m3 zand vrijgekomen bij de werkzaamheden. Dit zand is van dusdanige kwaliteit, dat het gebruikt wordt bij de aanleg van rondweg Woudsend.
Met de aanleg van de derde vaargeul is een bedrag van ongeveer 200.000,- gemoeid. Dit is gefinancierd door de provincie Fryslân, de Europese Gemeenschap, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) en EZ/Kompas.
Het Friese Merenproject is een groot project waarin vele partijen de krachten bundelen: Provincie, Friese gemeenten, waterschappen, recreatieschap De Marrekrite, het Watersportverbond, het bedrijfsleven, It Fryske Gea, Staatsbosbeheer en maatschappelijke organisaties.
OSSENISSE - Op de Westerschelde ter hoogte van camping 't Mussenist aan de Zeedijk bij Ossenisse is zaterdagmiddag het containerschip 'Kota Lagu' aan de grond gelopen. Het schip is inmiddels losgetrokken.
Het schip, 260 meter lang en 32 meter breed, kwam vanuit Antwerpen en liep rond 14.05 uur aan de grond nadat de motor uitviel en het gevaarte daardoor onbestuurbaar werd. De boeg van het schip schoof op een zandplaat.
Vijf sleepboten werden opgeroepen om de Kota Luga los te trekken, maar pogingen daartoe mislukten vanwege het afgaande water. Hierop werden nog enkele extra sleepboten, oliebestrijdingsmiddelen, pompmateriaal en overslag-capaciteit ter plaatse gestuurd, aldus een woordvoerder van Multraship uit Terneuzen.
Vannacht is tijdens hoog water opnieuw een poging gedaan het schip vlot te trekken. Die slaagde wel. De bergers wisten het schip om 00.40 uur met behulp van een achttal bergingssleepboten vlot te trekken en in veiligheid te brengen. Het schip werd vervolgens naar de Scheldepoortwerf in Vlissingen gesleept. Daar arriveerde het rond 05.00 uur.
Aan boord van het schip waren ook gevaarlijke stoffen zijn. Er was echter geen sprake van gevaar voor de volksgezondheid. Hulpverleners stonden stand-by maar hoefden niet ingezet te worden.
Beveiliging van uw schip. We weten het allemaal, slechts weinigen hebben het goed voor elkaar. Jachthavens lijken goed beveiligd, maar heeft iemand u wel eens aangesproken in een vreemde jachthaven om te vragen wat u daar komt Misschien ziet u er wel uit als een ervaren watersportschipper en niet als een echte inbreker. Maar ook de echte inbreker weet dat natuurlijk. Laten we maar hopen dat er niets gebeurt. Grotere schepen worden over het algemeen weinig gestolen omdat de gestolen waar niet of nauwelijks verkoopbaar is. Maar binnende watersportzijn veel leuke zaken voor inbrekers die wel goed verkoopbaar zijn. GPS, telefoon, marifoon, persoonlijke bezittingen, het ligt vaak allemaal voor het grijpen. Bij een gemiddeld zeiljacht met een schuifdak staat zelfs iedere amateur binnen 2 minuten in uw kajuit om te zoeken naar kostbare zaken. Even het schuifdak oplichten en een flinke duw, meer is vaak niet nodig. Bij motorboten is dat al een stuk beter. Een goed slot is een mooi begin, desnoods een hangslot dat over het luik naar uw deurtjes de boel gaat vastzetten. Een startonderbreker treffen we nog op weinig boten aan, een beetje handig zijn met wat draadjes en uw motor loopt, zwaaiend staat de havenmeester te kijken terwijl uw boot het ruime sop kiest
Enkele simpele oplossingen: - Leg waardevolle spullen uit het zicht. Ook apparatuur! - Haal bij de doe-het-zelfzaak een brochure over deugdelijk hang- en sluitwerk. - Dieven hebben altijd haast, zorg dat ook aan dek niets voor het grijpen ligt. - Sluit luiken en koekoeken af. We komen regelmatig tegen dat die open staan! - Leg bijboten goed vast. Een touwtje is niet genoeg! - Bevestig buitenboordmotoren met goedgekeurde sloten! - Houd ook elkaars schepen in de gaten. - Een alarminstallatie en/of verlichting met bewegingsmelder is soms al voldoende om dieven af te schrikken!
Moderne aanpak van inbraak en diefstal beveiliging voor de watersport Via het GSM netwerk is het mogelijk om met behulp van eenvoudige elektronica uw kostbare bezit te bewaken. Met interne bewegingsdetector, sensors en magnetische minischakelaars kunt u een SMS bericht krijgen op uw mobiele telefoon als er onraad is. Via dezelfde telefoon kunt u onmiddellijk actie ondernemen. Deze systemen zijn uit te breiden met vele mogelijkheden. Bilgewater detector, rook/gasmelders, glasbreuk detector en accuspanning detectie behoren tot de mogelijkheden. Zelfs het op afstand bedienen van pompen is mogelijk. Wat in de autowereld als gemeen goed wordt gezien, zien we nu ook binnen de watersport opgang vinden. Het trace and tracking (volgsysteem) waarbij het bovengenoemde meldsysteem wordt gekoppeld aan het GPS netwerk. Wanneer nu onbevoegden met uw schip aan de haal gaan is het voor u en de opsporingsautoriteiten mogelijk om te zien waar het dievenvolkje zich bevindt, met úw bezit. Wanneer geautoriseerde bedrijven deze installaties aanleggen zijn verzekeraars daar zeker in geïnteresseerd en kan een installatie zich via de verlaagde verzekeringspremie zelf terug verdienen.
Registreren van uw boot: dat kan Het Nationaal BotenRegister is een initiatief van de Stichting Nationaal BotenRegister en is gestart door watersportliefhebbers die in het verleden te maken hebben gekregen met diefstal van hun vaartuig. Het Nationaal BotenRegister is onafhankelijk en ongebonden. Het doel van de Stichting Nationaal BotenRegister is het aantal diefstallen van vaartuigen met 50% terug te brengen binnen enkele jaren. Dit moet niet alleen bereikt worden met registratie van uw vaartuig maar ook door met tag's uw vaartuig identificeerbaar te maken.
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit Het VbV vervult een centrale rol in de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Het productenprogramma is zeer breed en varieert van de helpdesk die de gedupeerde dag en nacht verder op weg helpt tot onderzoekers die het rechercheteam ondersteunen.
Bent u slachtoffer van diefstal van uw Pleziervaartuig of buitenboordmotor in Nederland of daar buiten: Om de volgende stappen te kunnen ondernemen heeft u de identificeerbare gegevens nodig van het object. Deze staan onder andere op het CE-certificaat.
Wat is een HIN nummer: HIN nummer: (Hull Identification Number), dat het chassisnummer van het vaartuig is. Een code, opgebouwd uit 15 posities waarin vastgelegd zijn de landencode, fabrikantennaam en model/type informatie. Wordt in de toekomst vervangen door een CIN nummer bestaande uit 17 posities. Het HIN nummer is onderdeel van het CE-certificaat (richtlijn 94/25/EG van het europees parlement en de raad) en is verplicht voor alle pleziervaartuigen die na 16 juni 1998 in de handel zijn gebracht en voor alle tweedehands vaartuigen die worden ingevoerd van buiten de Europese Unie.
IN NEDERLAND Stap 1 De helpdesk van stichting VbV 7 X 24 uur 071- 36 41 777 of meldt uw diefstal direct via internet; Stap 2 Aangifte doen bij de politie in uw woonplaats; Stap 3 Verzekeraar in kennis stellen van de diefstal ook als u niet tegen diefstal verzekerd bent.
IN HET BUITENLAND Stap 1 De helpdesk van stichting VbV bellen 7 x 24 uur +31 71 36 41 777; Stap 2 Aangifte doen bij de politie in het land waar uw object is gestolen; Stap 3 Verzekeraar in kennis stellen van de diefstal ook als u niet tegen diefstal verzekerd bent. Bron : watersportAmanak.nl
De politie heeft woensdagmiddag twee mannen van 20 en 22 jaar uit Kapelle betrapt op de illegale vangst van kreeften in de Grevelingen.
Agenten hielden de twee mannen aan op de Zuid Langeweg in Dreischor na een melding eerder die dag. Bij controle bleek dat ze 33 kreeften bij zich hadden. De kreeften lagen achterin de auto.
Tegen de mannen is proces-verbaal opgemaakt. De kreeften zijn terug gezet.
Bron : omroep Zeeland
Foto's : Van Joke . Grevelingen meer , Vissers op hetGrevelingenmeer .
Verburg sluit convenant met mosselzaad-visserij. Den Haag - Vandaag heeft minister Verburg van LNV met natuurorganisaties en de mosselsector een convenant gesloten over mosselzaadvisserij en natuurherstel in de Waddenzee.
Het convenant beschrijft het proces naar duurzame mosselzaadvisserij en natuurherstel in de Waddenzee, én roept op tot innovatie in de mosselsector waardoor mosselen Zeeuwse roem kunnen blijven.
Dit convenant is een unieke samenwerking tussen de verschillende partijen waarbij de toekomst van de mosselsector duidelijker is geworden én waarbij natuurherstel door afnemende bodemberoerende mosselzaadvisserij wordt bevorderd. Voor eind februari 2009 is er een gezamenlijk Plan van Uitvoering klaar. Daarin staat onder andere het tijdspad waarbinnen natuurherstel plaatsvindt en ook het tijdspad waarbinnen de mosselsector de ruimte krijgt om innovaties door te voeren die leiden tot minder bodemberoerende mosselzaadvisserij in de Waddenzee. Tot 2020 is mosselzaadvisserij in de Waddenzee zodanig dat het past in het nog te maken Natura-2000 beheerplan voor de Waddenzee. Uitgangspunt is dat natuurherstel en verandering van de mosselvisserij gelijk opgaan.
Eind 2006 telde Nederland 800 jachthavens met in totaal 138 duizend ligplaatsen. Deze capaciteit wijkt nagenoeg niet af van die in 2000. Wel is sinds 2000 het aantal grote havens met een vijfde toegenomen.
Verhuur jachthavenplaatsen stabiliseert Het overgrote deel (111 duizend) van de 138 duizend ligplaatsen in Nederlandse jachthavens werd gedurende het hele vaarseizoen verhuurd, voornamelijk aan Nederlanders. Het vaarseizoen loopt van april tot en met oktober. Slechts één op de tien plaatsen werd aan een buitenlandse watersporter verpacht. In 2000 werden er in totaal 110 duizend plaatsen verhuurd.
Meer motorboten en grotere jachthavens In tegenstelling tot het totale aantal ligplaatsen veranderde de samenstelling van de vloot pleziervaartuigen in de afgelopen jaren wel. Het aantal zeilboten met een vaste plek daalde in de periode 20002006 met 9 procent, terwijl het aantal motorboten met 11 procent steeg.
In dezelfde periode verdwenen er naar verhouding veel kleine en middelgrote havens. Het aantal grote havens, met meer dan 350 ligplaatsen, steeg echter, met een vijfde, fors.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar