Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
18-11-2008
Schepen botsen in Rotterdamse haven
Schepen botsen in Rotterdamse haven
In de Rotterdamse Petroleumhaven zijn vanochtend een zeeschip en een binnenvaartschip met elkaar in aanvaring gekomen. Het binnenvaartschip is daarbij fors geraakt. Er zijn geen gewonden gevallen, zo meldde een woordvoerster van de politie.
Het ongeval gebeurde rond zeven uur. Twee uur later begon het binnenvaartschip te zinken. Twee sleepboten van de havendienst hielden het vaartuig drijvende. De ongevaarlijke lading zonnebloemolie is van boord gehaald. Het schip is naar de kade gesleept.
Het scheepvaartverkeer heeft nauwelijks hinder ondervonden van het ongeval.
Dat is geen beste maidentrip voor dit nieuwe schip. Tijdens de eerste paar reizen komen er altijd zaken naar boven die nog niet helemaal naar behoren werken . Maar dit is toch wel een gevaarlijk mankement
TERNEUZEN - Op de Westerschelde bij Terneuzen is maandag een zeeschip in problemen geraakt tijdens haar eerste reis.
Het schip, varend onder Nederlandse vlag en met een lengte van 110 meter, was onderweg van Friesland naar Antwerpen om daar haar eerste lading in te nemen. Ter hoogte van Terneuzen raakte het schip plotseling onbestuurbaar.
Het schip liep volledig uit zijn koers en raakte hierbij een markeringston. Het lukte de bemanning het schip weer onder controle te krijgen door over te schakelen op handbesturing. Uit voorzorg werd het schip ten anker gebracht.
Na inspectie bleek dat het gyrokompas defect was. Het schip voer op handbesturing en gebruik makend van het magnetisch kompas door naar Antwerpen. Daar zijn specialisten aan boord gegaan om het kompas te repareren.
MSC heeft besloten om haar nieuwe recordschepen voorlopig tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied in te zetten. Tot nu toe voeren de grootste schepen van de rederij (9.580 teu) uit Genève op Noord-Europa.
Deze week neemt MSC een eerste schip van meer dan 10.000 teu in ontvangst. Het gaat om de door Hyundai Samho gebouwde MSC Sola die 363,5 meter lang en 45,60 meter breed is. De nieuwbouw kan 11.600 teu laden. Bij een gemiddeld gewicht van 14 ton per teu kunnen bijna 8.200 containers geladen worden.
In de loop van december moet ook de MSC Daniela in de vaart komen. De capaciteit van dat schip zal meer dan 14.000 teu bedragen. Het wordt net als de MSC Sola in de Jade Service ingeschakeld die het Verre Oosten met Valencia en Gioia Tauro verbindt. In Valencia slaat MSC de Aziatische lading voor Afrika en Zuid-Amerika over. In de Jade Service varen nu schepen van 6.700 teu en eentje van 8.200 teu.
Op termijn wil MSC ook schepen van meer dan 11.000 teu naar haar Noord-Europese hub in Antwerpen sturen, maar daarvoor is een aanpassing van het scheepvaartreglement op de Westerschelde nodig. Voorlopig mogen geen schepen van meer dan 360 meter lengte de stroom opvaren, maar de Vlamingen hebben bij de Scheldedirecteuren al een voorstel tot wijziging ingediend.
Watersportverbond vindt aantal inzamelstations vuilwater ontoereikend
Watersportverbond vindt aantal inzamelstations vuilwater ontoereikend
Sinds 1 januari 2008 is het activiteitenbesluit van toepassing op het beheer van jachthavens. Jachthavens zijn onder andere verplicht een installatie te hebben voor het uitpompen van vuilwater uit een plezierjacht. Dit houdt nauw verband met het lozingenbesluit voor pleziervaartuigen, dat op 1 januari 2009 in werking treedt en waarbij het verboden is om toiletwater van een pleziervaartuig te lozen.
Voor zover bekend zijn er momenteel ongeveer 300 inzamelstations voor vuilwater. Afgezet tegen een geschat aantal van 250.000 kajuit zeil- en motorjachten lijkt dit ontoereikend.
Het Watersportverbond heeft een peiling gehouden onder haar leden. Daaruit blijkt dat onze leden grote stagnatie voorzien bij het afvoeren van vuilwater, vooral in de weekenden. Daarnaast concluderen wij in de praktijk dat de uitpompvoorzieningen die beschikbaar zijn regelmatig buiten werking of slecht bereikbaar zijn.
Omdat er naar verwachting vanwege het lozingenverbod voor de pleziervaart een groter aanbod van vuilwater gaat komen, hebben wij de minister van Ruimte en Milieu gevraagd constructief mee te denken over het stimuleren van locaties van pompstations. Wij zijn er van overtuigd dat het essentieel is om voldoende pompcapaciteit beschikbaar te hebben om het lozingenverbod voor pleziervaartuigen succesvol te kunnen implementeren. Wij hebben de minister dan ook verzocht om samen met onder andere het Watersportverbond te zoeken naar mogelijkheden en stimulerende maatregelen zodat jachthavens het activiteitenbesluit gaan naleven.
Bovenbouw superjacht arriveert in Vlissingen voor de afbouw
Bovenbouw superjacht arriveert in Vlissingen voor de afbouw
Op een ponton arriveert de aluminium bovenbouw van het nieuwe superjacht bij Vlissingen. Het is gemaakt op een Poolse werf en wordt in Vlissingen samengevoegd met de stalen romp. foto Lex de Meester
VLISSINGEN - De opdrachtgever voor de bouw van het nieuwe jacht van Amels heeft zijn contract niet geannuleerd.
Misschien heeft hij of zij door de kredietcrisis wel wat kapitaal verloren. Maar niet zodanig dat de opdracht is ingetrokken, aldus commercieel directeur Rob Luijendijk van Amels Vlissingen.
Gistermiddag arriveerde in de buitenhaven van Vlissingen vanuit Polen de aluminium opbouw voor dat nieuwe jacht. Het wordt in Vlissingen op de stalen romp geplaatst en verder afgebouwd. Over ruim twee jaar moet het klaar zijn en vertrekt het naar de Middellandse Zee.
Wie de eigenaar is van het nieuwe jacht, daar zwijgt Luijendijk over. Hij mag niet eens zeggen uit welk werelddeel die koper komt. Wat hij wel kwijt wil, is dat de bouw van het jacht het grootste project wordt dat door de jachtbouwdivisie van Damen Shipyards wordt uitgevoerd. Het gaat om een Amels 212 Limited Edition, de grote broer van de al succesvolle Amels 171, een jacht met een lengte van 55 meter.
De opbouw van de Amels 212 meet 66 meter. Het interieur, zoals het op de website van de jachtenbouwer is afgebeeld, is overweldigend. Alleen al de slaaphut van de eigenaar is enorm, groter dan menig luxe villa.
Volgens Kees Bimmel van Amels zijn de tekeningen op de site alleen maar suggesties die uitgevoerd kunnen worden. Het staat elke koper vrij om samen met een architect zijn eigen ontwerp te maken. Dus de omvang van de slaaphut van de eigenaar kan per schip enorm verschillen.
Hij weet dat een schip als de Amels 212 zo'n vijftien bemanningsleden nodig heeft. Dat zijn deels nautische specialisten, deels mensen die in de bediening werken.
Ondanks de kredietcrisis zit de orderportefeuille van Amels nog lekker vol, aldus Luijendijk. Er wordt gewerkt aan vijf Amels 171 en ook een tweede Amels 212 is in voorbereiding.
Volgens de directeur hoort Amels samen met een andere Nederlandse jachtenbouwer, Feadship in Kaag, en een Duitse werf tot de wereldtop als het gaat om de bouw van superjachten. Andere werven proberen al lang door te dringen tot die top, maar daar slagen ze volgens hem nog steeds niet in. Want superjachtenbouw is volgens hem echt een vak apart. "Alles moet perfect zijn."
Volgens Bimmel zijn jachten als de Amels 212 superzeewaardig. Tegelijkertijd geeft hij aan dat ze in de praktijk maar weinig zeemijlen maken. "Ze liggen meer in een haven dan dat ze varen."
(Novum) - De tweede etappe van de Volvo Ocean Race is zaterdag iets later van start gegaan door gebrek aan wind. Acht boten vertrokken om 12.20 uur Nederlandse tijd vanuit Kaapstad voor een reis van 4.450 nautische mijlen -ruim 8200 kilometer- naar Kochi. De teams worden rond 3 december verwacht in de Indiase havenstad, de eerste Aziatische stad die wordt aangedaan door de zeilrace om de wereld.
De traditionele etappe van Kaapstad naar Australië of Nieuw-Zeeland is vervangen door de race naar India. De temperaturen liggen hierdoor hoger, maar het weer is ook minder voorspelbaar. IJsbergen en bijtende kou maken plaats voor andere hindernissen, zoals de commerciële scheepvaart.
Rond de kust van Oost-Afrika is een veiligheidszone ingesteld om de formaties te beschermen tegen de piraten die actief zijn in de wateren rond Somalië. De schippers werden niettemin gewaarschuwd en woonden een verplichte briefing over piraterij bij.
Puma Ocean Racing, tweede in de stand, ging er zaterdag als een speer vandoor en zette de andere schepen direct op achterstand. Na enkele mijlen kwam het schip in een windstilte terecht en werd ingehaald door de overige deelnemers. Koploper Ericsson 4 nam een kleine voorsprong door langs de kust te varen. Zusterboot Ericsson 3, Puma, de Chinees-Ierse Green Dragon en de Telefonica Blue van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking volgden in het kielzog van de koploper.
Het Nederlandse Team Delta Lloyd en Team Russia, die samen de achterhoede vormen in het klassement, kozen samen met Telefonica Black een koers verder van de kust af en stonden direct op achterstand.
Belgisch - Duitse Searex Powerboat verpulvert wereldrecord snelheid .
Het Belgisch/Duits SEAREX P1 Powerboat duo verpulverde op 6 november jongstleden het snelheids wereldrecord te Coniston UK lake district. Met hun P1 powerboat SEAREX FALCON, aangedreven door 2 640 pk sterke supercharged motoren, haalden ze een topsnelheid van 219,6 km/u. Het duo Passchier Gino (throttles) en Siegfried Greve (pilot) hadden hiervoor slechts 2 pogingen nodig.
Er zijn bij dergelijke recordaanvallen slechts 4 pogingen verspreid over 2 dagen toegelaten. Op hun eerste run die enkel maar een testrun was, haalden ze al makkelijk 210 km/u. Het uiteindelijk record hebben ze dus vastgezet op 219,6 km/u in de P1 Evolution klasse.
Volgend jaar mikken beiden op een verbetering van hun huidig record. De 230 km/u zou er moeten inzitten. Ondertussen hebben ze met een Nationaal- en een Wereldrecord hun doel bereikt. Daarbij kregen ze nog de hoogste onderscheiding van de Royal Yacht Association, de zogenaamde K7 Golden Star.
Het is iedere powerboat piloots droom om die onderscheiding ooit te mogen bemachtigen. Die onderscheiding is een eerbetoon aan ene Donald Campbell, in in het jaar 1967 met zijn K7 Bluebird Turbo Jet aangedreven powerboat op het Coniston meer na een tragisch ongeval om het leven kwam.
Yerseke 137 van strand gehaald , tussen Scheveningen en Ter Heijde
Yerseke 137 van strand gehaald
SCHEVENINGEN - De kleine garnalenkotter Yerseke 137 is vanochtend omstreeks half vier van het strand tussen Scheveningen en Ter Heijde gehaald door de KNRM-reddingboot Kitty Roosmale Nepveu uit Scheveningen.
De YE 137 voer - met twee opvarenden aan boord, Izaak Breen en Antoine Sinke - rond drie uur vlakbij het strand over een strekdam die zich onzichtbaar onder water bevond. De kotter bleef met het bakboordnet achter de strekdam haken, waarop het schip door de golven op het strand is gezet.
De bemanning waarschuwde verkeerscentrale Scheveningen. De KNRM-reddingboot Kitty Roosmale Nepveu schoot tehulp. De YE 137 maakte inmiddels water door een gat in de romp. De bemanning van de reddingboot zette een bergingspomp op de YE 137 over. In de machinekamer stond twintig, dertig centimeter water. Nadat de machinekamer was leeggepompt, is de YE 137 door de reddingboot van het strand getrokken.
De viskotter van 300 pk, ruim 19 meter lang en ruim 5 meter breed, is door een andere reddingboot vanaf Hoek van Holland, de Prinses Margriet uit Stellendam, naar Stellendam gesleept waar het schip bij scheepswerf Padmos voor reparatie in een dok is drooggezet. Het water heeft, volgens bemanningslid Antoine Sinke, niet zo hoog gestaan in de machinekamer dat de motor schade heeft opgelopen. Dat zou een enorme schadepost zijn geweest.
620 meter nieuwe aanlegplaatsen in Midden Delfland
620 meter nieuwe aanlegplaatsen in Midden Delfland
Bron: KNWV | Datum: 13-11-2008
Gereed voor het seizoen 2009
In Midden Delfland zal verspreid over diverse locaties 620 meter nieuwe aanlegsteigers gerealiseerd worden. De steigers komen aan de Noordvliet, de Boonervliet, de Middelvliet, de Vlaardingse Vaart en de Gaag. Voor het nieuwe watersportseizoen in 2009 moeten de aanlegplaatsen gereed zijn.
Deze steigers stonden beschreven in het aanlegplaatsenplan, wat voortkomt uit het watersportactieplan van het recreatieschap Midden Delfland. Dit actieplan heeft tot doel knelpunten op te lossen en voorzieningen in Midden Delfland uit te breiden. Deelplannen die staan beschreven in het watersportactieplan, moeten nog uitgevoerd worden. Voorbeelden van deze deelplannen zijn een verbeterplan voor vaarwegen en informatievoorzieningen voor waterrecreatie.
De werkgroep Midden Delfland van het Watersportverbond is nauw betrokken geweest bij het opstellen van deze plannen en is trots op het behaalde resultaat. Het is altijd fijn als na veel overleg er concreet iets ondernomen wordt waar onze leden iets aan hebben aldus Bert Steenhoek van de werkgroep Midden Delfland.
Stuurloos dwars op de golven . Overtocht van Tanger naar Barcelona
Stuurloos dwars op de golven
De 438 passagiers aan boord van het veerschip Fantastic zullen hun overtocht van Tanger naar Barcelona niet snel vergeten.
Foto mare-press
Tijdens de reis op 30 oktober in zwaar weer viel de hoofdmotor van de 188 meter lange ferry uit. Daardoor kwam het schip van rederij Grande Navi Veloci dwars op de golven te liggen en maakte schuivers van zo'n dertig graden. Een groot aantal passagiers kon zich niet op de been houden en werd door het schip geslingerd. Veertig mensen liepen verwondingen op en op het autodek ontstond een ravage doordat voertuigen tegen elkaar schoven. Het lukte de bemanning de voortstuwing na enige tijd weer aan de praat te krijgen.
Een binnenschip is woensdagochtend door nog onbekende oorzaak tegen de Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer gevaren. Hetzelfde schip vernielde vorige week vrijdag al een deel van het remmingwerk van de brug.
Woensdagochtend raakte het schip de brug aan de kant van Wormer. Hierdoor liep het fietspad op de brug flinke schade op. Daarom moest de brug handmatig naar beneden woren gehaald. Het scheepvaartverkeer over de Zaan liep hierdoor flinke vertraging op. Bron : Schuttevaer.nl
Grote zoekaktie naar zeilers in nood op IJsselmeer
Grote zoekaktie naar zeilers in nood op IJsselmeer
Bron: KLPD | Datum: 12-11-2008
Waterpolitie en KNRM vol in berijf
Zondag 9 november zochten Waterpolitie en reddingsboten van de KNRM urenlang naar een zeilboot die op het IJsselmeer in de problemen was geraakt. Kort na middernacht werd het schip met twee opvarenden door een reddingsboot aangetroffen. De zeilen waren stuk en ook de motor had het begeven.
Uren zoeken bij windkracht 8
Kort na 20.00 uur kwam de zeiler via 112 bij de meldkamer van het KLPD binnen. Het schip voer ergens in de buurt van Amsterdam en had motorstoring. De schipper werd direct doorverbonden met een politievaartuig in Amsterdam en bij doorvragen bleek het waarschijnlijk in de buurt van het eiland Pampus te drijven. De Waterpolitie ging direct ter plaatse maar kon het zeilschip niet vinden. Er was inmiddels ook geen telefonische verbinding meer met de zeiler. Via de Kustwacht werden ook de reddingsboten uit Marken, Naarden , Muiden en Huizen gealarmeerd. De P85 fungeerde als on scene commander en in totaal acht reddingsboten zochten de verschillende zoeksectoren af. Het weer verslechterde tijdens de zoekactie van ZW 6/7 tot ZZW, kracht 8. Na bijna twee uur zoeken kwamen de reddingsboten weer bij elkaar bij de Blocq van Kuffeler en er werden nieuwe afspraken gemaakt over de zoeksectoren. Om 00.30 uur meldde de reddingsboot Frans Verkade, die met drie andere reddingsboten langs de Oostvaardersdijk richting Lelystad voer, dat ze het betreffende zeilschip hadden gevonden. Er was contact gemaakt en alles aan boord was OK. Het onfortuinlijke zeilschip werd afgesleept naar Lelystad. Daar vertelde de 56-jarige schipper uit Hillegom tegen de Waterpolitie dat hij met zijn pas gekochte jacht onderweg was van Sneek naar leiden. Ze voeren onder zeil toen deze door plotselinge rukwinden scheurden. De motor die daarop gestart werd liet het na korte tijd afweten. Vervolgens dreven ze stuurloos rond tot ze ontdekt werden.
Kajuitzeiljacht vast in veiligheidslijn van Oosterscheldekering
Kajuitzeiljacht vast in veiligheidslijn van Oosterscheldekering
Bron: KNRM
Veiligheidslijn doet zijn werk Zaterdagavond rond zeven uur, hebben de twee reddingboten van station Noordland, weer een jacht uit de veiligheidslijn van de Oosterscheldekering bevrijd.
Het betrof hier het 13 m lange kajuitzeiljacht "Fellowship" met 4 personen aan boord en thuishaven Zierikzee. Zij waren aan het zeilen op de Oosterschelde bij de stormvloedkering. Bij windkracht 7 en de duisternis verdaagde zij in de veiligheidslijn van de kering.
Het KNRM reddingstation Noordland werd te hulp gevraagd, waarop de reddingboten Koopmansdank en Harder te hulp schoten.
Met wat inspanning lukte het om het zeiljacht er weer uit te krijgen. Na inspectie van roer en schroef kon het jacht zonder schade zijn reis weer vervolgen. De beide reddingboten keerde, na even met het jacht ter controle meegevaren te hebben, weer terug naar hun station.
Cruise Noordse Fjorden . Vertrek uit Flam met verrassing .
Cruise Noordse Fjorden . Vertrek uit Flam met verrassing .
Na een mooie dag in Flam Noorwegen . Wordt alles klaargemaakt om naar onze volgende bestemming te cruisen .
Op de briefing voor het vertrek meld de Kapitein. Doordat het weer zo gunstig en windstil is belooft hij ons een verassing .
Bij het vertrek verzamelen de meeste onder ons zich op dek 10 , van daar heeft men een vrij goed overzicht wat de verrassing zal zijn .
De verrassing is dat we een nog smallere arm van het Fjord in varen , en bijna op het einde van het Fjord maken we een dubbele pirouette .
Iedereen vroeg zich af wat er stond te gebeuren terug achteruit of draaien maar dat leek ons niet mogelijk , en toch gebeurde dit éénmaal was blijkbaar niet voldoen en hij draaide nogmaals het gaf de indruk dat we zowel vooraan als achteraan de rotsen zouden raken .
Tijdens onze cruise in de noordse fjorden , hebben we een bezoek gebracht aan een mooi dorpje in Noorwegen . We zijn er aangekomen ongeveer rond 08.00h en er terug vertrokken om 17.00h Flam een dorpje met zon 500 inwoners , gelegen op het einde van de Aurlandsfjord een arm van de Sognefjord . De naam Flam betekent klein plat gedeelte tussen steile bergen . Flam is een populaire bestemming voor toeristen die de natuur van de Noordse Fjorden willen bezoeken . Flam ontvangt nu bijna een half miljoen bezoekers per jaar . De belangrijkste attractie is de beroemde Flamsbana-treinbaan tussen Flam en Myrdal één van de steilste treintrajecten ter wereld . Ook kan men er wandelen van Myrdal naar Flam . Er doen zon 115 cruiseschepen per jaar de haven van Flam aan . In een voormalig stationsgebouw van Flam is een museum over de Flamsbanatreinbaan .
Doop reddingboot en ingebruikname nieuwe reddingloods Petten
Doop reddingboot en ingebruikname nieuwe reddingloods Petten IJmuiden, 6 novemerber 2008
Op 8 november a.s. wordt de reddingboot Dolfijn gedoopt op het reddingstation Petten. De boot wordt mede mogelijk gemaakt door een ruimhartige schenking van de Stichting Helden der Zee Fonds Dorus Rijkers. Mevrouw E.M. Dragt-Overberg, echtgenote van de voorzitter van Stichting Helden der Zee Fonds Dorus Rijkers, zal de doopplechtigheid uitvoeren.
Derde Dolfijn Deze nieuwe Atlantic is de derde reddingboot Dolfijn, die bij de KNRM in de vaart komt. De eerste Dolfijn kwam in 1974 in dienst op station Burghsluis en werd later omgedoopt tot Griend en bij reddingstation Ouddorp ondergebracht. De tweede Dolfijn werd in 1991 gestationeerd op Petten. Deze Dolfijn wordt, nu de derde Dolfijn in de vaart komt, omgedoopt tot Beluga en gaat naar reddingstation Scheveningen om daar de Fint te vervangen. Omdat de vorige reddingboot Dolfijn vele jaren trouwe dienst heeft gedaan is op verzoek van plaatselijke commissie, schipper en bemanning van reddingstation Petten de naam Dolfijn gehandhaafd voor de Atlantic die op 8 november ten doop wordt gehouden. Daarmee is de derde KNRM reddingboot Dolfijn geboren.
Om de nieuwe reddingboot te huisvesten is een schuur tegenover het bestaande boothuis gebouwd. Deze biedt voortaan onderdak aan de reddingboot Dolfijn en tractor. In het boothuis R.J. Verweij blijft het bemanningsverblijf en het kusthulpverleningsvoertuig staan.
Achtergrondinformatie reddingboot Dolfijn De reddingboot Dolfijn is een rubberboot met polyester bodem met een lengte van 7,50 meter van het type Atlantic 75. Aan boord is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden. De reddingboot is gebouwd door de Engelse reddingmaatschappij RNLI die de boot geheel naar de wensen van de KNRM inrichtte.
Achtergrond station Petten Petten is een van de oudste reddingstations van de KNRM met een rijk verleden. Al in 1825, een jaar na oprichting, krijgt Petten een nieuwe strandreddingboot, die in de kerk werd gestald, waarbij de kerkmeester huur ontving om de kerk te kunnen onderhouden. Na een periode met alleen een wippertoestel krijgt het station in 1986 weer een boot tot haar beschikking. De bemanning van reddingstation Petten bestaat uit 17 vrijwilligers die zorg dragen voor de reddingboot Dolfijn en een kusthulpverleningsvoertuig.
De Sluiskiltunnel bij het Zeeuws-Vlaamse Terneuzen kan worden aangelegd. De financiering door het rijk is rond door de verkoop van de Westerscheldetunnel aan Zeeland. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en de provincie Zeeland hebben dat woensdag bekendgemaakt. De tunnel moet in 2014 klaar zijn.
De tunnel is al lang een vurige wens in Zeeland. De brug die nu over het Kanaal van Gent naar Terneuzen ligt, staat gemiddeld twintig minuten per uur open. Dit zorgt voor veel vertraging. Ook kunnen door de tunnel grotere schepen door het kanaal naar Gent.
Het project wordt onder meer betaald door het Rijk, de provincie Zeeland, het havenschap Zeeland Seaports en de Vlaamse regering. De tunnel is wel 25 miljoen euro duurder geworden door prijsstijgingen in wegen- en tunnelbouw. Het Rijk en de provincie willen dat bedrag delen. In totaal kost de aanleg van de tunnel 275 miljoen. In december besluiten Provinciale Staten of de tunnel er komt.
Eerste Belgische zeiljacht kost twee miljoen euro Kempense luxeboot slaat aan ondanks crisis
ARENDONK - België heeft voortaan een eigen zeiljacht: de Z60, de enige in zijn klasse die tegelijk supersnel en superluxueus is. Andere bijzonderheden: hij werd ontworpen door de huisdesigner van BMW, kost twee miljoen euro en wordt gemaakt in Arendonk.
Het klinkt misschien raar, maar het eerste Belgische zestigvoet-zeiljacht wordt gemaakt op de droge Kempense zandgrond, bij Zeydon in de Hoge Mauw in Arendonk, naar een ontwerp van de vermaarde topdesigner Chris Bangle van BMW.
'Hoe BMW in Arendonk terechtkomt? Ik heb nog contacten van vroeger', zegt Ben Van Hool (37) van Zeydon. Ben is de kleinzoon van bussenbouwer Van Hool, die vier jaar geleden samen met zijn schoonbroer David (38) uit de familiezaak stapte om van zijn hobby zijn beroep te maken: zeilen.
De vormgeving van de Z60 draagt de handtekening van BMW. 'Het poepje van onze boot doet denken aan de 6-reeks van BMW. De bovenbouw volgt de lijnen van de X5 en de zijkant is geïnspireerd op de 1-reeks', zegt Ben Van Hool.
Broer en schoonbroer Van Hool slaagden erin om het beste van twee werelden in één boot samen te brengen: de snelheid van een wedstrijdjacht en het comfort van een drijvende loft. 'Na vier jaar bouwen konden we de Z60 in augustus te water laten, waarna we koers zetten naar Les Voiles de Saint-Tropez, de zeiljachtenshow aan de Côte d'Azur. Onderweg belandden we in een zware storm, maar onze boot gaf geen krimp.'
Intussen stevent de Z60 alweer af op zijn volgende bestemming: de International Boat Show van Barcelona. Op de vaarroute naar Spanje realiseerde hij nog vrolijk een topsnelheid van 23 knopen. Dat is meer dan veertig kilometer per uur, uitzonderlijk voor dit type van zeiljacht. Hoewel het in Saint-Tropez en Barcelona krioelt van de exclusieve jachten, blijkt de Z60 op te vallen. Vooral rijke vijftigers en zestigers tonen interesse.
Rijk zijn is een must om de Z60 te kunnen kopen, want het Arendonkse plezierbootje kost twee miljoen euro. Dat is de prijs van vier Kempense villa's. Ben en David hopen elk jaar vier tot vijf Z60'en te verkopen, al beseffen ze dat het niet op het ideale moment is: de winter staat voor de deur en we zitten in volle financiële crisis.
De Ericsson 4 voor de kust van Zuid-Afrika. Foto Reuters
Ericsson 4 wint eerste etappe Ocean Race
Kaapstad, 2 nov. De Ericsson 4 heeft de eerste etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen. Het Zweedse zeilteam arriveerde vanochtend als eerste in de haven van Kaapstad, met een voorsprong van bijna acht uur op de eerste achtervolger. De Nederlandse boot Delta Lloyd ligt op de zesde plaats.
Door de winst mag het team van schipper Torben Greal acht punten bijschrijven in het klassement, waardoor de Ericsson 4 nu aan kop gaat met veertien punten. Eerder konden de deelnemers aan de Volvo Ocean Race punten verdienen bij twee havenraces in het Spaanse Alicante, startplaats van de zeilrace om de wereld. Vanuit Alicante voer de vloot over 6500 zeemijl (ongeveer 12.000 kilometer) naar Zuid-Afrika. Onderweg schreef het Zweedse zeiljacht al historie door als eerste in 24 uur de 'magische grens' van 600 mijl te doorbreken.
,,Het was een geweldige trip met enorme snelheden'', jubelde Greal in de haven van Kaapstad. ,,Ik ben blij met wat we bereikt hebben.'' De Braziliaanse schipper kan bovendien vertrouwen putten uit een opmerkelijk feit. De laatste vijf edities van de Volvo Ocean Race pakte de winnaar van de eerste etappe uiteindelijk ook de eindzege.
De deelnemers aan de beruchte zeilrace beginnen op 15 november aan de tweede etappe, die voert van Kaapstad naar Cochin in India. De tiende editie van de voormalige Whitbread-race omvat tien etappes. De finish na 37.000 zeemijl (68.500 kilometer) is eind juni in het Russische Sint-Petersburg.
De oude sloep van Freddy Heineken staat te koop. Voor 950.000 is het jacht in het Zuid-Franse Antibes af te halen. Daarvoor krijgt u wel een bootje waar zelfs onze Koninklijke familie op heeft gevaren.
Het schip is nog in perfecte conditie, maar dat kan ook een verkooppraatje zijn natuurlijk. De Something Cool werd immers gebouwd in 1954 door scheepswerf Feyenoord, toen genaamd als de Louise III.
Aan boord van de Something Cool vinden we drie slaapvertrekken in hypermoderne jaren70 look: de stijl van wijlen Freddy Heineken is dus niet aangetast. De turquoise vloerbedekking, badkamer, badlakens, lampenkapjes en tafelkleedjes doen denken aan die goeie oude tijd waarin James Bond zijn Wodka Martini nog shaken, not stirred dronk.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar