Peter Leys



Inhoud blog
  • KLANKDOMEIN ’24 WAS EEN BOEIENDE EDITIE
  • Melodie in Dorische toon
  • Liedcyclus van Jef Tinel
  • Beiaard- en orgelconcert in Boxtel (Nederland)
  • Profane muziek voor gemengd koor
  • Invention à 2 voix voor orgel van Jef TINEL
  • O moeder met de maagdenkroon
  • Keer dine oghen
  • Meimaand = Mariamaand
  • Meimaand = Mariamaand
  • Ave maris stella
  • KENNISMAKING MET EEN VLAAMS PIANOCOMPONIST
  • Peter Welffens
  • Kristiaan Van Ingelgem overleden
  • Armand Preud'homme 120 jaar geleden geboren
  • Jubileumconcert
  • Nieuwjaar
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstnacht
  • Kerstleyse van Leys.....
  • Voces capituli zingen Jef Tinel
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmuziek
  • Op weg naar Kerstmis
  • Op weg naar Kerstmis
  • kerstmis met muziek van Jef TINEL
  • SINAAI BELEEFT WERELDPRIMEUR
  • Renaat Veremans
  • Klaviermuziek van Jef TINEL gebundeld
  • Te ontdekken....
  • Orgelconcert in Nieuwpoort met Vlaamse orgelmuziek
  • 'AANBIDDING' voor orgel (Jef Tinel) door Fred Mellink
  • Ad Van de Wege speelt Vlaamse orgelmuziek
  • Orgelconcert met Vlaamse muziek
  • 11 juli
  • Orgelcomposities van Jef Tinel
  • Mgr. Jules Van Nuffel
  • 25 mei
  • Liturgische orgelmuziek van Jef Tinel:
  • 11 mei
  • Dansen voor piano
  • 8 mei
  • Introspectie
  • Pianomuziek van Jef Tinel
  • Pasen
  • Orgelmuziek van Jef Tinel
  • Orgelmuziek van Jef Tinel
  • Liturgische orgelmuziek
  • Orgelflorilegium
  • Orgelalbum Jef Tinel
  • Week van de Belgische muziek
  • week van de Belgische muziek
  • 3 orgelwerken
  • Week van de Belgische muziek
  • In exitu
  • 's Avonds als ik slapen ga
  • Wil mij indachtig zijn
  • Wat zijt ge schoon
  • PROCESSIE een orgelwerk van Jef TINEL
  • 'Fantasia' van Jef Tinel voor orgel
  • In exitu
  • Gij frissche lelie op het veld
  • Hymne voor orgel van Jef TINEL
  • ERNEST VAN DER EYKEN
  • 3 stille pianostukjes
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Onbevlekte Maagd
  • Vlaamse polyfonisten in Sinaai
  • 11 november
  • Klankdomein '22
  • Jef Tinel op beiaard
  • Heere God van hemelrijken
  • 15 augustus
  • 15 augustus
  • Jubilate
  • Orgelwerk bewerkt voor strijkorkest
  • 2 zomerse melodietjes....
  • Vakantie
  • 11 juli
  • 11 juli
  • Zomer
  • Moderato voor orgel
  • Jef TINEL 50 jaar overleden
  • Jef TINEL herdacht
  • Jef Tinel 50 jaar overleden
  • Fernand Van Durme
  • Jef Van Hoof
  • Robert Herberigs
  • Emma Coeckelbergh - Tinel, de echtgenote van Edgar
  • Willem Kersters
  • 'Sortie' voor orgel van Jef Tinel
  • Muziek van Jef TINEL op YouTube
  • 160 jaar geleden werd Leo Moeremans geboren: componist, pedagoog, uitgever, instrumentenbouwer
  • Maria Matthyssens: 160 jaar geleden geboren
  • Willem Pelemans: 120 jaar geleden geboren en 30 jaar geleden overleden
  • Marcel Poot 120 jaar geleden geboren
  • Staf Nees 120 jaar geleden geboren
  • Wies Pee (1911 - 1990)
  • André Laporte wordt 90 jaar
  • Harpmuziek
  • Juliaan Wilmots (1936-2000)
  • Vic Nees zou vandaag 85 jaar worden
  • Mazurka van Jef Tinel
  • Ludo Claesen 65
  • Jan Van der Roost 65
  • Lieven Duvosel 65 jaar geleden overleden
  • Alfons Moortgat 140 jaar
  • Peter Ritzen 65 jaar
  • Lode Dieltiens
  • Ecce homo, een oratorium van Raoul De Smet
  • Raoul De Smet
  • Marcel De Boeck (1921-2019)
  • Hilmer Verdin
  • Pianomuziek van Jef Tinel op YouTube
  • Pianomuziek van Jef Tinel
  • Suite 'Gregoriana'
  • Drie koningen
  • Muzikale verjaardagen in 2021
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Orgelmuziek voor Kerstmis (2)
  • Orgelmuziek voor Kerstmis
  • Orgelmuziek van André Laporte
  • Herdenking WO I
  • In memoriam Frederik Devreese (1929-2020)
  • Fantasia voor trompet en orkest
  • Raf Belmans 100
  • Prettige nationale feestdag van 11 juli
  • Een vleugje muziek voor 11 juli
  • Mariamuziek van Jef Tinel (1885-1972)
  • Vlaamse (toon)dichters bezingen Maria
  • Marialiederen op Gezelleteksten
  • Wees gegroet, Maria
  • Ave Maria
  • 11 MEI
  • Moederdag
  • Tu es sacerdos
  • 83ste Vlaams Nationaal Zangfeest
  • Ballingschap...
  • Lente!
  • Corona velt 83ste Vlaams Nationaal Zangfeest
  • Herdenking Peter Benoit en uitreiking Prijs Peter Benoit 2020
  • Ryelandtfestival in Brugge schitterend ingezet
  • 150 jaar Joseph Ryelandt
  • Zangavond Grimbergen
  • Beste wensen
  • MUZIKALE VERJAARDAGEN IN 2020....
  • TINEL EN TIJDGENOTEN in Sinaai
  • Roetskalender 2020
  • MOOI LIEDERENRECITAL
  • MOOI CONCERT MET BENOIT, DE BOECK EN BLOCKX
  • Componist Jos Mertens overleden
  • En nog wat orgelklanken
  • Ook wij zijn bezeten van het orgel.....
  • Seizoen van orgelconcerten...
  • Ode aan Jef Tinel op het orgel
  • Pinksteren met Staf Nees
  • Kristiaan Van Ingelgem 75
  • Renaat Veremans 50 jaar overleden
  • Frédéric Devreese 90
  • En 's avonds is het goed
  • Pianomuziek van Jef Tinel opgenomen
  • Vlaamse zangavond
  • ORGELMUZIEK VAN FLOR PEETERS IN TURIJN
  • folKK
  • Orgelmuziek beluisteren via Youtube
  • Muzikale nieuwjaarsgroet
  • Jarige componisten in 2019
  • Muziek laat leven
  • PETER BENOIT EN KERSTMIS
  • Een filmpje met variaties op een oud-Vlaams kerstlied....
  • Op zoek naar stemmige kerstmuziek?.....
  • Kerstconcert in Sinaai
  • Facebook
  • Jef Tinel in Sinaai
  • Huldeconcert Frits Celis
  • Advent
  • Klankbeeld orgelconcert
  • Herdenkingsconcert 14 - 18
  • 11 november
  • Orgelmuziek van Jef Tinel (live - opnames) te beluisteren op het net
  • Vlaamse muziek op 11 juli
  • 11 juli op Klara
  • Lofzang voor de zwarte Madonna van Halle
  • cd Kamerkoor Terpander zingt Tinel en tijdgenoten
  • Museum August De Boeck
  • Een orgelstukje voor Pasen
  • Kamermuziek voor strijkers van Jef Tinel
  • Aswoensdag - Dies cinerum
  • Orgelmuziek
  • NIEUWE PHAEDRA – CD, IN FLANDERS’ FIELDS 97
  • A SYMPHONY OF TREES OP EEN PHAEDRA CD
  • Laudamus te - Benedicimus te - Adoramus te -Glorificamus te - Gratias agimus tibi
  • Op de eerste dag van het nieuwe jaar....

    Archief
  • Alle berichten

    07-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meimaand = Mariamaand



    'Salve Regina' voor 2 gelijke stemmen en orgel van Jef TINEL (1885 - 1972).
    Uitgevoerd door de Koristen van Keizersberg (Leuven) o.l.v. Peter Maus met organist Peter Jeurissen.

    Partituur verkrijgbaar bij ondergetekende.

    https://www.youtube.com/watch?v=Co_Yx-txJQ8


    04-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ave maris stella
    Jef TINEL: 'Ave maris stella' voor orgel (live opname tijdens Ave Mariaconcert in Halle (3 mei 2024) door organist Antoine Tronquo).


    04-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KENNISMAKING MET EEN VLAAMS PIANOCOMPONIST

    Jef TINEL (1885-1972) studeerde orgel, harmonie, contrapunt en fuga bij Edgar Tinel en Aloïs Desmet aan het Lemmensinstituut in Mechelen en compositie bij Leo Moeremans in Gent.

    Behalve organist, pedagoog en dirigent was hij ook componist. Hij schreef liederen, koorwerken en stukken voor orgel en orkest. Hij componeerde ook voor piano. Geen sonates of concerti, maar kleine en fijne miniaturen, beschrijvende verhaaltjes, dansen, wiegeliederen, ballades en suites.

    Hij was een laat-romanticus met een eigen kleurrijke harmonie, een klassieke vormgeving en soms een vleugje impressionisme.

    Bekijk deze partituur en oordeel zelf… We zijn benieuwd naar uw reacties.

    IMSLP336238-PMLP542976-3_Scherzo's_voor_klavier_nwc_engraving.pdf.pdf


    25-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Welffens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PETER WELFFENS

     

     

    Op 7 mei 1924 zag Peter Welffens het levenslicht in ‘De parochie van de miserie’ in het Antwerpse Sint-Andrieskwartier.

    Zijn thuis ademde muziek en het was dus niet te verwonderen dat Peter ook koos voor een muzikale opleiding en succesvolle carrière als dirigent en componist.

    Hij overleed in Deurne op 11 februari 2003.

     

    Muziek van bij de wieg

    Peters vader, Louis Welffens, was beroepsmusicus en violist. Hij bracht zijn zoon de eerste beginselen van notenleer bij alsook het pianospel. Hij leerde hem via de partituur Beethovens 9de symfonie kennen.    

    Samen zongen ze in het Antwerps kathedraalkoor en onder leiding van Lodewijk De Vocht zongen ze de Mattheuspassie van Bach. Daar ontstond Peters grote muziekdroom, vooral gericht op de grote symfonische muziek.

     

    Muzikale opleiding

    Reeds op zijn 11de begon Welffens lessen notenleer,  piano en klarinet te volgen aan het Antwerpse conservatorium. Hij behaalde er het diploma harmonie bij Jef Van Hoof (1943), piano bij Marinus De Jong (1947) en contrapunt bij Karel Candael (1949).

    Tijdens de jaren ’50 volgde Welffens zomercursussen aan het Mozarteum in Salzburg (compositie bij o.a. Wolfgang Fortner en orkestdirectie bij Igor Markevitsj).

    Van grote leermeesters gesproken!  

     

    Loopbaan als musicus

    Alweer samen met zijn vader speelde Peter Welffens in het orkest ‘Symphonie Grisar’. Peter speelde klarinet. In 1942 echter mocht hij dat ensemble zelf dirigeren, en dan nog in een eigen gecomponeerd symfonisch gedicht.

    In 1943 werd hij repetent bij de Koninklijke Vlaamse Opera in Gent en kon zo ontsnappen aan een verplichte tewerkstelling in Duitsland.

    Een poging om in 1944 over te stappen naar de Antwerpse opera mislukte, maar Van 1945 tot 1989 was hij muziekdirecteur, pianist en klanktechnicus van het Koninklijk Jeugdtheater met tussendoor gastdirecties bij de Koninklijke Nederlandse Schouwburg, de Vlaamse Opera en de dansgezelschappen van Lea Daan en de Gezusters Brabants.

    In de zestiger jaren werd hij muzikaal adviseur en huiscomponist voor Studio Herman Teirlinck.

    De periode tussen 1970 en 1975 was voor Welffens een moeilijke periode met o.a. een alcoholprobleem, paniekaanvallen, angst om op een podium op te treden en identiteitscrisissen. Hij voelde zich als scheppend kunstenaar overbodig en ervaarde een generatieconflict. Het idyllische en romantische van sprookjesfictie moest wijken voor het experimentele en morele lessen.

    Achteraf noemde hij deze periode een ‘zwart gat’ en voelde hij zich herboren met een creatieve explosie en een gevoel van evenwicht als gevolg.

    Vanaf 1979 zetelde hij geregeld in jury’s van muziekwedstrijden en examens aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. In 1981 werd hij docent praktische harmonie aan het Conservatorium van Antwerpen.

     

    Componist

    Zoals eerder gemeld had Welffens reeds vroeg een droom gericht op symfonische muziek.

    Hij componeerde dan vanzelfsprekend heel wat orkestmuziek: een symfonisch gedicht; twee symfonieën; Baroksuite; Concertino voor altviool, cello en strijkorkest; Concerto voor clavecimbel, strijkers en pauken; Rubensdiptiek;  Sinfonia per orchestra da camera en Due movimenti per archi.

    Hij componeerde tevens balletten en kamermuziek voor koperkwintet, houtblazerskwintet, Strijkkwartetten, Kontrasten voor klarinet en piano; Octet voor fluit, hobo, klarinet, fagot en strijkkwartet; Suite voor blazerskwartet; Prayer before the Apocalypse voor zes hoorns en Caleidoscoop voor hobo en piano.

    Zijn verbondenheid met het muziektheater leidde vanzelfsprekend ook tot heel wat vocale composities.

    We vermelden de liedcycli ‘Orpheus en Eurydice’ (tekst van P. Van Keymeulen) voor bariton en orkest en ‘Paysages tristes’ (tekst van P. Verlaine), een drieluik voor sopraan en instrumentaal ensemble.

    ‘Stroppe la corde’ (op tekst van E.Veterman) is een opera in drie bedrijven met een naspel. Daarnaast is er de jeugdopera ‘De dubbeldroom’ en het frisse muzikaal sprookje voor recitanten, solostemmen, kinderkoor en orkest  ‘Hoe de slakken een huis kregen’ op een tekst van Koningin Fabiola.

    Voor 4-stemmig gemengd koor componeerde hij ‘Stabat Mater’.

    Uiteraard kunnen we niet naast de muziek die Welffens componeerde bij toneelstukken. Tussen 1945 en 1989 was hij immers vast verbonden bij het Koninklijk Jeugdtheater en gelegenheidscomponist bij de Koninklijke Nederlandse Schouwburg, de Vlaamse Opera en de dansgezelschappen van Lea Daan en de Gezusters Brabants. We vermelden: ‘De Burger-Edelman’ (Molière), ‘ Peter Pan’, ‘Pinokkio’, ‘Ondine’, ‘De Storm’ (W. Shakespeare), ‘De bruiloft van Kamacho’ (P. Van Langendyck), ‘Een midzomernachtsdroom’ (W. Shakespeare),  ‘De Schone en het beest’, ‘Assepoes’, ‘Jonkvrouwe Edelwater’, ‘Gloriant’, ‘Dona Mirabella’ (F. de Pillecyn) ‘Antigone’ (Sophokles), ‘Coriolanus’ (W. Shakespeare), ‘De straat zijn wij’, ‘Polleke, de Belg’ en ‘Het lied van Hiadwadha’.

    Zijn laatste compositie is een werk voor orgel: ‘Ic segh adieu’ en dateert van 24 april 1997.

    Een kroniek over het muzikantenleven in Antwerpen met anekdotes uit zijn eigen leven en dat van zijn vader bleef onuitgegeven.

     

    Aanvankelijk (tot 1952) componeerde Welffens in de laatromantische Vlaamse traditie met een brede lyriek, zware orkestratie, ruimte voor gevoel en klassieke tonaliteit.

    Na zijn verblijf aan het Mozarteum en onder invloed van Reniet Van der Velden zien we modernistische invloeden, voornamelijk van Bartók en Stravinsky. We horen in zijn werken scherpe dissonanten, polytonaliteit, heftige ritmes en maatwisselingen. Kopers en slagwerk zijn prominenter aanwezig.  Welffens maakte sporadisch ook gebruik van de dodecafonie. Hij zocht naar een evenwicht tussen gevoel en cerebraliteit.

     

    Erkenning

    Welffens’ werk werd verscheidene malen bekroond. Zo werd zijn verzamelde werk voor het Koninklijk Jeugdtheater in 1965 onderscheiden met de Edward Keurvels-prijs. En voor zijn liedcyclus ‘Orpheus en Euridice’ kreeg hij de Lodewijk Mortelmansprijs.  In 1997 werd hij laureaat van de Sabam-prijs.

    In Canada en Zweden werden balletten op zijn muziek gedanst.

    Ooit noemde een recensent (De Standaard 5/4/90) Peter Welffens één van de meest productieve Vlaamse componisten. Als componist, dirigent en pedagoog koppelde Welffens gedegen vakkennis aan een jeugdig enthousiasme en wijze ervaring aan een eerlijke bekommernis voor de toekomst van cultureel Vlaanderen.

     

    Te beluisteren

    In het VRT-radioarchief zitten talrijke opnames van werken van Welffens.

    Maar ook op cd kan men heel wat van zijn werken beluisteren. Bijvoorbeeld Strijkkwartet nr. 1 en nr. 2 (Phaedra In Flanders’ Fields), Tweede symfonie (Alpha Brussels, Wandelen met Eva (Phaedra In Flanders’ Fields) en De kruisoprichting (MUSICA BELGICA).

    Daarnaast bezit het Brussels conservatorium (collectie CeBeDeM) opnames van zijn voornaamste werken op 10 cassetten (inclusief interview met componist).

    Op YouTube kan men luisteren naar Peter Welffens’ tweede Symfonie uitgevoerd door het Antwerp Philharmonic Orchestra onder leiding van Silveer van den Broek. https://www.youtube.com/watch?v=BdK0Zz2Uv68


    22-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kristiaan Van Ingelgem overleden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KRISTIAAN VAN INGELGEM

     

     

    Organist – beiaardier – componist Kristiaan Van Ingelgem werd op 9 juni 1944 geboren in Sint-Gillis  (Dendermonde). Hij bezorgde ons niet alleen veel mooie composities en luistermomenten, maar was tevens de pater familias van een zeer muzikale familie. De liefde voor muziek, naar eigen zeggen geërfd van zijn vader, gaf hij op zijn beurt door aan zijn kinderen Maarten, Pieter en Tineke.

    Op 15 februari 2024 overleed hij in Aalst.

     

    Opleiding

    De eerste muzieklessen en piano-onderricht kreeg hij thuis van zijn vader, Frans-Jan, die organist en koordirigent was in Opwijk.

    Ook op school werd zijn interesse voor muziek gestimuleerd door o.a. priester Marcel Weemaes (dichter en componist van liturgische liederen).

    Na een opleiding in de muziekacademie van Dendermonde trok hij naar het Lemmensinstituut in Mechelen en nadien in Leuven en werd er laureaat orgel en pedagogiek. Hij behaalde er de prijs Lemmens-Tinel (1969). Een van zijn leraars was Kamiel D’Hooghe.

    Verder bekwaamde hij zich in het orgelspel en improvisatie aan het conservatorium van Maastricht (1972).

    In 2004 promoveerde hij aan de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn te Mechelen tot gediplomeerd beiaardier.

     

    Organist, beiaardier en leraar

    In 1970 startte Van Ingelgem zijn carrière als leraar aan diverse instellingen zoals de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen, de Rijksmuziekacademie in Etterbeek, de Kunsthumaniora in Brussel en de Muziekacademie in Aalst.

    Aan het Brusselse en later aan het Antwerpse conservatorium doceerde hij praktische harmonie.

    Naast deze pedagogische opdrachten was Van Ingelgem organist-titularis aan de Sint-Maartenskerk in Aalst (1972) en stadsbeiaardier in Aalst.

    Hij trad als organist solistisch op in binnen- en  buitenland met een voorkeur voor Vlaamse en Franse componisten. Hij werd geprezen omwille van zijn groot improvisatietalent. Ook als begeleider van koren en orkesten werd hij zeer gewaardeerd, o.a. door het knapenkoor Cantate Domino o.l.v. E.H. Michaël Ghijs en het koor De Tweede Adem o.l.v. Kristiaans zoon Maarten. Zo speelde Kristiaan orgel bij grote uitvoeringen van oratoria (vb. ‘De Oorlog’ van Peter Benoit) of op manifestaties zoals het Vlaams-Nationaal Zangfeest. Hij was vaste organist van het omroeporkest van de BRT. In Diksmuide bespeelde hij de beiaard tijdens een misviering van de IJzerbedevaart die rechtstreeks uitgezonden werd door de toenmalige BRT.

    Van Ingelgem organiseerde in Aalst jaarlijks orgelconcerten en was medewerker van het Festival van Vlaanderen.

     

    Componist

    Van Ingelgem componeerde vaak in opdracht van muziekverenigingen of instanties.

    Vanzelfsprekend componeerde hij voor zijn 2 instrumenten: het orgel en de beiaard.

    Voor orgel vermelden we o.a. ‘Toccata’, ‘Sonate’, ‘Passacaglia en fuga’, ‘Te lucis ante terminum’, ‘Impressies’, Jesu, dulcis memoria’ en ‘Fuga’ op een dodecafonisch thema.

    In deze orgelcomposities merken we invloed van de Franse romantische en moderne orgelliteratuur (Franck, Vierne, Widor, Duruflé, Dupré, Messiaen) vermengd met de Vlaamse orgelschool van Lemmens, Tinel, Peeters en Roelstraete. Gregoriaanse invloeden worden vervlochten met moderne en vrije technieken en klanken.

    Voor beiaard schreef hij o.a. ‘Sprookje op de naam Fabiola’ (1998) als plichtwerk bij een beiaardconcours te Mechelen, ‘Sonant’ en ‘Beiaardsuite’. Deze werken zijn spitant met soms een vleugje ondeugendheid.

    Naar de roman van Lous-Paul Boon componeerde Van Ingelgem het orkestwerk ‘Mijn kapellekensbaan’ voor kamerorkest en daarnaast schreef hij enkele kamermuziekstukken  zoals ‘Fantasie’ voor hobo, cello en piano en ‘Sonate’ voor viool en piano.

    Als theatermuziek componeerde hij voor vocale en/of instrumentale bezetting ‘De Wolken’ (tekst: Gaston De Cock, 1985, naar Aristofanes)) en ‘Passio Christi’ (tekst: Wouter De Bruyne, 1991).

    Ook voor piano schreef Van Ingelgem enkele composities.

    In zijn muziek toont Kristiaan Van Ingelgem zich enerzijds als een “denkend” en anderzijds als een “bedachtzaam” componist. “Denkend” in zijn zoeken naar een betekenisvolle interactie tussen werk en context en “bedachtzaam” in zijn gevecht tegen oppervlakkigheid. Hij wil geenszins de Vlaamse traditie verloochenen, maar hij wil die een plaats geven binnen de moderne klankwereld.

    Niet te verwaarlozen zijn zeker de koorcomposities van Kristiaan Van Ingelgem.

    Als oud-student van het Lemmensinstituut bleef hij enerzijds trouw aan de grootsheid en machtige klankidioom van Mgr. Jules Van Nuffel maar met een eigen inbreng van polyritmiek, imitatieve dialoog en homofone declamatie. Toch blijft hij in vergelijking met tijdgenoten zoals Vic Nees, Raymond Schroyens en Kurt Bikkembergs vrij klassiek en behoudsgezind.

    Een greep uit zijn koorcomposities: ‘Twee Feestliederen’ (1970); ‘Drie liedjes van de Koele Wijn’ (1970), ‘Een Gracie’ (4 ad 5 voces, 1971); ‘Vijf oud-Nederlandse volksliederen’ (3 ad 5 voces, met piano, 1972); ‘Amor vincit’ (voces aequales, 1972); ‘Ave Maria’ (vocaal kwartet én gemengd koor, 1977: een originele combinatie van het Ave Maria van Arcadelt en een eigen tegencompositie); ‘Tien geestelijke koorliederen’ (diverse zettingen, 1978); ‘Twaalf oud-Nederlandse volksliederen’ (voc. aeq., 1979); ‘Twee kerstliederen’ (voor vier mannenstemmen, 1979); ‘Victimae paschali’ (4v., 1981); ‘Veni Sancte Spiritus’ (4v., 1981); ‘Vier koorwerken voor mannenstemmen’ (5 ad 6 voces, 1983); ‘6 Liederen’ (voor drie gelijke tot vier gemengde stemmen, 1986); ‘Te Deum’ (soli, koor en symfonisch orkest, 1989); ‘Een lofzang op de Schepper’ (4 ad 5 voces, 1990); ‘Hymnus de organorum opifice’ (4v., 1990); ‘Drie gelegenheidsliederen’(Für Elise voor Louise – E-mail voor Emile – Liedje voor de Liereman, 1996); ‘Psalm 150’ (koor, bariton en symfonisch orkest, 2002); ‘Drie gelegenheidscomposities’ (Als bij nacht de zangers slapen – Missa Falurda – Pridi ty (4 ad 6 voces, 2003)); ‘IJzerbedevaarthymne’ (resp. 1975, 1992, 2004).

    Andere vocale werken zijn nog: ‘Die winter is vergangen’ (SATB, uit De Monte Koorreeks 1968, heruitgegeven in 2011 door Koor&Stem); ‘Vita dulcis’ (SSAA, uitgegeven door Euprint, 2005); ‘Missa nubentium’ (SATB, 2006, uitgegeven door Euprint, 2020); ‘Er viel ’n keer een bladje’ (SSA, op tekst van Guido Gezelle, klavier, 2007, verscheen in 2021 bij Euprint); ‘Het liedje van de liereman’ (SABar, in Mi lanct na di, uitgegeven door Koor&Stem, 2011); ‘Cirkelzang’ (3 soli, SSSA, harp, op tekst van Annie Van Keymeulen, uitgegeven door Euprint, 2014); ‘Hodie Christus natus est’ (2 soli, SSA, harp, uitgegeven door Euprint, 2014); ‘La Najtingalo’ (SSA, 2015, uitgegeven door Euprint, 2016. Voor EMJ/Neerpelt).

     

    Erkenning

    Hij ontving de Stimusprijs voor uitvoering van hedendaagse composities en voor beiaardsuite kreeg hij de Jef Denijnprijs.

    In 2013 kreeg hij de Gaston Feremansprijs.

     

    Te beluisteren

    Verschillende improvisaties, maar ook originele composities voor orgel, beiaard of koor zijn vastgelegd op cd of zijn te beluisteren via archiefopnames van radio en televisie.

    KRISTIAAN VAN INGELGEM IMPROVISEERT OP HET ORGEL VAN DOORNIK, Région Wallonne, 1986

    KRISTIAAN VAN INGELGEM OP HET ORGEL VAN DE NORBERTIJNENABDIJ POSTEL, CD 5509, 1990

    THE ORGAN OF O.L. VROUW HEMELVAART AT NINOVE, Monumenten en Landschappen, CD 88 808, 1992

    ERIC HALLEIN SPEELT SYMFONISCHE ORGELMUZIEK UIT VLAANDEREN, CDSE 92124, 1992

    KRISTIAAN VAN INGELGEM OP HET PELS-ORGEL VAN DE HEILIG-KRUISKERK TE LEBBEKE, P5625, 1994

    KRISTIAAN VAN INGELGEM BESPEELT DE ORGELS VAN BERLARE, UITBERGEN EN OVERMERE (n.a.v. 200 jaar Boerenkrijg), KB 7023, 1998

    300 JAAR FORCEVILLE-ORGEL TE NIEUWENKERKEN BIJ AALST, 2003

    20 JAAR KOORLEVEN IN VLAANDEREN, BRTN Radio 3, CD 1536

    KERSTNACHT, DIE SCHONE, 1991 (Koor Jubilate Lanaken o.l.v. Ludo Claesen)

     

    Op YouTube (kristiaan van ingelgem - YouTube ) vindt men verschillende opnames van werken van / door Van Ingelgem.

     

     

     


    10-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Armand Preud'homme 120 jaar geleden geboren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Susa Nina, De poppenstoet, Roosmarijntje, In de stille Kempen, Kempenland, Naar wat de dennen fluistren…

    Het zijn maar enkele van de honderden liederen waarmee Armand Preud’homme de Vlaming aan het zingen bracht.

    Preud’homme zag het levenslicht in Peer op 21 februari 1904 en overleed in Brasschaat op 7 februari 1986.

    In 1974 gaf men hem de eretitel van ‘Prins van het Vlaamse lied’.

     

    Opleiding

    Vader Preud'homme was organist van de plaatselijke parochiekerk en gaf de liefde voor muziek door aan zijn zoon. Ook zijn oudste zus gaf hem muzieklessen.

    Als 9-jarige verving hij zijn vader aan het orgel en op 13-jarige leeftijd schreef hij zijn eerste lied (‘Herinnering’) op tekst van zijn broer.

    Armand Preud'homme volgde les aan de orgelschool van Hasselt bij Arthur Meulemans en studeerde orgel, harmonie en contrapunt aan het Lemmensinstituut te Mechelen bij Mgr. Jules Van Nuffel, Marinus De Jong, Flor Peeters en Staf Nees.

     

    Professionele loopbaan

    Van 1930 tot 1943 was hij organist in Geel, muziekleraar en fotograaf.  In 1943 werd hij directeur van de muziekschool in Mortsel (Oude God).

    In 1938, dus voor de Tweede Wereldoorlog ontstond de melodie van ‘Kempenland’. Jozef Simons schreef tijdens de oorlog de tekst. Omwille van de versregel ‘Kempenland aan de Dietse kroon’ en het martiale karakter werd het tijdens de oorlog door veel verenigingen gezongen. Dat leidde na de bevrijding tot een veroordeling en gevangenisstraf van 6 maanden. In 1949 werd hij van elke blaam gezuiverd.

    Toch ondervond hij veel problemen om opnieuw werk te vinden. Hij deed zowat van alles om aan de kost te komen: kippen kweken, wasmachines verkopen…

    Na een kortstondige baan bij het Vlaams Economisch Verbond was hij verplicht te gaan stempelen samen met collega-componisten Renaat en Maurits Veremans, Hendrik Diels en Mark Liebrecht (Marcel Oger).

    Enkele jaren werkte hij als organist in cinema's en restaurants en als begeleider van het Antwerpse Sint-Lievenskoor. Zo werd hij in het restaurant ‘Bristol’ aan de Frankrijklei te Antwerpen in het begin van de jaren 50 aangeworven om hammondorgel te spelen. De socialisten waren er goed thuis en als Camille Huysmans langskwam, speelde Preud'homme voor hem muziek van Peter Benoit.

    Maar eind de jaren ‘50 woedde de schoolstrijd en Preud'hommes lied ‘Voor outer en heerd’ werd door de betogende katholieken als strijdlied gezongen. De socialisten dachten dat Preud'homme het speciaal voor die beweging had gecomponeerd en zetten hem – hoewel hij het tegendeel kon bewijzen – in de Bristol aan de deur.

    Van 1957 tot 1968 was hij muziekleraar in Hasselt aan het Technisch Instituut van de Ursulinen. Hij gaf daarnaast ook les aan de Hasseltse orgelschool.

    Intussen werd de componist ook voordrachtgever. Met een zelfgevormd trio (‘Trio Op de purperen hei’)  trok hij Vlaanderen rond voor muzikale avonden.

    In 1968  werd hij samen met Willem De Meyer op culturele zending gestuurd naar Zuid-Afrika.

     

    Dirigent

    Preud'homme was dirigent van de Vlaamse harmonie in Geel en dirigeerde regelmatig op verschillende Vlaams-nationale manifestaties, de internationale Europeade en liederavonden. Op het Vlaams-Nationaal zangfeest was hij een graag geziene en geëerde dirigent. In 1967 weigerde hij echter samen met o.a. Wies Pee nog langer mee te werken omdat hij zijn liederen verdrongen voelde door kleinkunstliederen. Hij vond dat de koorfederatie van het Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ) te veel de nadruk legde op het oude volkslied en de polyfonie ten nadele van (zijn eigen) volkse muziek. Later zou hij echter terugkeren en opnieuw dirigeren.

     

    Componist

    In Geel kwam Armand in contact met een operettegezelschap dat het zware repertoire niet aankon en componeerde enkele lichtere dingen voor hen.

    Zijn eerste operette heette ‘Het leven bloeit open’ en werd 22 keer opgevoerd.

    In de Geelse periode schreef hij ook nog ‘De helden van het land’ en ‘Het schoothondje van mevrouw Pips’.

    Typisch aan Preud’hommes operettes en zangspelen is dat ze een aaneensluiting zijn van liedjes die elk ook een eigen leven kunnen leiden.

    Stilaan begon hij meer liederen te schrijven. Emiel Hullebroeck was hierbij zijn lichtend voorbeeld.

    Zijn favoriete tekstdichters waren Jozef Simons (‘Susa Nina’, ‘Heimwee doet ons hart verlangen’, ‘Voor outer en heerd’) en Eugeen de Ridder (‘Were di’, ‘De Bremer muzikanten’, ‘Kermis in de Kempen’…) die ook nog de teksten schreef voor de operettes ‘Mijn heerlijk Kempenland’ en ‘Op de purp'ren hei’.

    Deze laatste operette was uiterst populair en werd meermaals succesvol uitgevoerd in de Koninklijke Vlaamse Opera (KVO) onder impuls van directeur en zanger Renaat Verbruggen. Dit zangspel kreeg zelfs een bewerking voor TV.

    Ter gelegenheid van de viering van het 600-jarig bestaan van de stad Peer toondichtte hij de operette ‘Bengel’ op een libretto van Tine Van Rompuy-Janssens.

    Als herinnering aan de repressieperiode schreef hij een ‘Amnestiemis’.

    Op teksten van Bert Peleman componeerde hij o.a. ‘Laat ons liefste samen varen’, ‘O.L. Vrouw der schone Schelde’ en ‘Klein-Brabantlied’. Het frisse ‘Dag lieve juffrouw lente’ en ‘Ik drink’ zijn teksten van Louis Verbeeck.

    Geleidelijk probeerde hij zich te vernieuwen met het schrijven van liederen voor kleinkunstzangers zoals Will Ferdy en Miel Cools.

    De liedjes van Preud’homme zijn deels echte volksliederen (stap-, heimat-, kinder-, drink- en liefdesliedjes…) om door een massa gezongen te worden. Ze verklanken alle mogelijke emoties en gevoelens van de Vlaming van strijdvaardigheid over romantiek tot religiositeit. Typisch zijn de meeslepende melodieën en de refreinen met vaak een meerstemmigheid in terts of in canon. ‘Op eer en trouw’ is een voorbeeld van canonische structuur.

    Daarnaast schreef hij luisterliedjes die het midden houden tussen kunstliederen en chansons (bv. ‘Twintig mezenvoetjes’ op een tekst van Guido Gezelle).

    Armand Preud’homme componeerde verder religieuze liederen, missen (o.a. ‘Missa de angelis’ voor koor en orgel), ‘Ave Maria’ voor koor, orgelstukken, werken voor fanfare en harmonie en een cantate ter ere van de Geelse heilige Dimpna voor vierstemmig koor, orkest afgewisseld met bindteksten.

     

    Erkenning

    Preud’homme is ongetwijfeld van zijn generatie de liedercomponist die het meest gezongen en gelauwerd werd. Willem De Meyer promootte enthousiast de liederen van Preud’homme. De Roelanduitgaven publiceerden veel liedjes van hem en via LP’s werden veel liederen openbaar verspreid. De Meyer slaagde er in om Preud’hommes liederen vaak te laten uitzenden via de BRT en in het Belgisch leger zongen de soldatenkoren geestdriftig Preud’hommes liederen.

    Klassieke zangers zoals Renaat Verbruggen, Pieter Vis en Koen Crucke zongen vaak Preud’homme naast vertegenwoordigers van het lichtere lied zoals Louis Neefs en Bob Benny.

    Zijn werk werd bovendien fel gepropageerd door het Armand Preud'hommecomité en de Stichting Armand Preud'homme die het tijdschrift Eigen Aard uitgaf en zijn liederen op plaat zette.

    In 1964 ontving hij de erepenning van de provincie Limburg en het eremetaal van SABAM. Hij werd uitgeroepen tot eresenator van Europa.

    Op 12 januari 1968 ontving hij van Koning Boudewijn de Gouden medaille van de Kroonorde.

    Voor zijn 70ste verjaardag werd hem een huldeboek aangeboden, samengesteld door Lambrecht Swerts, samen met huldeconcerten en plaatopnames.

    De provincie Limburg bekroonde hem in 1975 met de driejaarlijkse muziekprijs.

    Ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag werd zijn (geromanceerde) biografie geschreven door journalist René Melis: Op de heide waait de wind.

    Op initiatief van de vereniging Vlaamse Culturele Producties werd op 31 mei 1981 in het Hasseltse stadspark een levensgroot bronzen beeld (gemaakt door Jan van de Brande) van Preud'homme onthuld.

    Kort erna werd het beeld zwaar beschadigd door een bomaanslag. Het oorlogsverleden was bij sommigen nog niet begraven.

    Armand Preud’homme is ereburger van Peer, Geel, Kampenhout, Kasterlee en Zichem.

    Zijn geboortehuis in Peer werd ingericht als het Armand Preud'homme-museum.

    Het kerstlied ‘Susa Nina’ ontstond in 1941 en werd in 18 talen vertaald. Het lied dankt zijn succes aan de eenvoudige en ontroerende melodie en aan de verwerking van ‘Stille Nacht’ in het refrein. Zelfs de wereldberoemde Wiener Sängerknaben zongen het.

    O.a. in Geel, Beveren en Grimbergen is er een Armand Preud’hommestraat of -laan.

     

    Te beluisteren

    Naast LP’s en zelfs een cd (Armand in New Age) bevat YouTube heel wat opnames van liederen van Armand Preud’homme.

    armand preud'homme - YouTube


    17-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jubileumconcert

    VRIJDAG 19 APRIL OPERA van ANTWERPEN.


    Het ANZ viert zijn 75ste verjaardag met een prachtig concert. Muziek van Vlaamse meesters uitgevoerd door 80 koorleden, 60 muzikanten en 4 solisten o.l.v. Edwig Abrath.

    Meer info:

    75 jaar ANZ - ANZ


    29-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaar

    Het oude jaar is bijna voorbij.

    We blikken terug op wat mooi en minder mooi was in 2023 (resumamus = laten we hernemen), maar kijken ook hoopvol vooruit naar alle goeds dat komen mag in 2024....

    Peter LEYS (1958): "Resumamus" (youtube.com)


    26-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis

    Een laatste bijdrage.....

    Contrebombarde.com Concert hall


    25-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis

    Kerstmis:
    https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/35729


    24-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstnacht

    Kerstnacht: Stil nu 't kindje slapen wil...

    Contrebombarde.com Concert hall


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstleyse van Leys.....

    Peter Leys: Kerstleyse (youtube.com)

    Zalig kerstfeest!


    23-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voces capituli zingen Jef Tinel

    Herders, Hij is geboren - Tinel (youtube.com)


    21-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis

    Een feestelijk orgelwerkje van Jef TINEL, gebaseerd op een gekend kerstlied:

    Contrebombarde.com Concert hall


    19-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis

    Op weg naar de vreugde van Kerstmis: 'Gaudeamus', een orgelwerkje van Jef TINEL.

    Contrebombarde.com Concert hall


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmuziek

    Een orgelwerkje van Jef TINEL als voorbereiding op Kerstmis: Het viel eens hemels douwe.

    Contrebombarde.com Concert hall


    15-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar Kerstmis

    "Ave maris stella" (Wees gegroet, ster der zee) van Jef TINEL (1885-1972):

    Contrebombarde.com Concert hall


    12-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar Kerstmis

    Een orgelwerkje in voorbereiding op Kerstmis: Onbevlekte maagd (Virgo immaculata):

    Contrebombarde.com Concert hall


    05-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kerstmis met muziek van Jef TINEL

    Componist-organist-pedagoog-dirigent Jef TINEL (1885 - 1972) studeerde orgel aan de kosterschool in Sint-Niklaas, orgel, harmonie, contrapunt en fuga aan het Lemmensinstituut in Mechelen en compositie bij Leo Moeremans in Gent.

    Hij componeerde liederen, koorwerken, muziek voor orgel, piano en orkest (snaren. harmonieën en symfonisch orkest).

    Voor de kersttijd schreef hij verschillende liederen, koorwerken en orgelbladzijden.
    Hierbij een bloemlezing van klankfragmenten en partituren:

    Kerstmuziek van Jef Tinel - YouTube

    IMSLP858508-PMLP1350587-Tinel_Jef_Kerstmuziek_voor_orgel.pdf

    s9.imslp.org/files/imglnks/usimg/8/8b/IMSLP858509-PMLP1350587-KERSTMUZIEK_VOOR_ORGEL.mp3


    26-11-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SINAAI BELEEFT WERELDPRIMEUR

    Zaterdagavond 25 november 2023. Sint-Catharinakerk Sinaai.

    Vzw Edgar Tinelmuseum organiseerde een avondvullend concert met het Ensemble Voce d’ Oro onder de titel: Tinel en gouden stemmen.

     

    Het ensemble Voce d’Oro bracht met accordeons, basaccordeon, bandoneon en hobo een kwaliteitsvol concert.

    Op het programma stonden originele composities en bewerkingen van o.a. Adolf Götz, Leon Boëllmann, Johan-Sebastian Bach, Eddy Flecijn, Astor Piazzolla en Edgar Tinel. Klassieke muziek en meer volkse muziek met kleuren en tinten uit Andalusië, Ierland, Polen en de Slavische en Dalmatische oorden. Zelfs een Braziliaans bisnummer ontbrak niet in dat veelkleurig palet.

     

    Wie dacht dat accordeons enkel van dienst kunnen zijn op volksbals of kermisfestivals, moest zijn mening ernstig bijstellen na dit sfeer- en stijlvol optreden. In de naar volksmuziek gekleurde stukken hoorden we echo’s van pizzicato’s van contrabassen of van trompetten of houtblazers. De accordeons klonken als een klassiek orkest in het fragment uit het derde Brandenburgs Concerto van Bach. De Gotische Suite van de hoogromantische orgelcomponist Boëllman klonk alsof het orgel vanop het doksaal werd bespeeld. Piazzolla’s Adios Nonino (afscheid aan zijn vader) bevatte een zeer stemmige dialoog tussen hobo en accordeons net zoals in Götz’ Servische dans Brzo.

    Kortom, een zeer geslaagde en verrassende avond die zelfs door de meest fanatieke klassieke muziekliefhebber kon gesmaakt worden.   

     

    Ontroering ging door de -zeker voor ¾ gevulde – kerk toen Eddy Flecijn soleerde in het Gedicht voor mijn moeder. Flecijn moest afscheid nemen van zijn moeder tijdens de Coronaquarantaine en schreef dit elegisch stukje muziek met de foto van zijn overleden moeder naast zich. Het was alsof ze aanwezig was tijdens de gevoelvolle uitvoering.

     

    De trouwe fans van het Tinelmuseum keken natuurlijk nog meer uit naar hun kippenvelmoment. Eerst brachten drie accordeonisten het derde deel uit de Orgelsonate van de Sinaaise componist Edgar Tinel. Echte orgelklanken. Dit meesterwerk klonk overtuigend in deze originele bezetting.

    Maar nog meer verwondering en emotie bij de wereldpremière van Edgar Tinels Gebed. Na een lange zoektocht dook de partituur van dit pianowerkje uit 1897 op in de Koninklijke Bibliotheek van België, zo vertelde gastheer Marc Laceur. Een verjaardaggeschenk voor Petrus Paulus Alberdingk-Thym. Een korte, innige, sobere en melodieuze compositie. Willem Ceuleers zette het om in een orgelpartituur, maar zaterdag kregen we een zeer mooie versie in een transcriptie voor drie accordeons.

    Er is wellicht nooit eerder een openbare uitvoering van dit Gebed geweest. Het publiek kon dus de heuse wereldpremière van dit kleinood beleven. Zowel publiek als uitvoerders verklaarden nadien enthousiast dat er hopelijk nog meer uitvoeringen zullen volgen.

    Na het concert hieven alle aanwezigen dankbaar en tevreden het glas – geschonken door Huis Jozef. Afspraak op het volgende concert in Sinaai!


    Beste bezoeker

    indien u een vraag of opmerking hebt, kan u die hier formuleren.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ)
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (SVM)
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van JEF TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • PETER LEYS op Soundcloud

  • Website LODEWIJK MORTELMANS
  • Website AUGUST DE BOECK
  • Youtubekanaal PETER LEYS
  • Website LUDO CLAESEN
  • Website JAN VAN DER ROOST
  • Website EDGAR TINEL
  • Koor en Stem - Vlaams Brabant
  • Website EMMANUEL DURLET

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!