NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    14-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aswoensdag - Dies cinerum

    Vandaag is het voor de katholieken 'Aswoensdag'.

    De veertigdaagse vastentijd om zich klaar te maken voor Pasen start.
    40 dagen van boete, inkeer, versobering en verandering.

    Een begeleidend orgelstukje.

    Bijlagen:
    Dies cinerum.m4a (667.8 KB)   
    Dies cinerum.pdf (37.8 KB)   


    12-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orgelmuziek

    Het is niet de tijd van het jaar, maar toch dit orgelstukje voor de drieëenheid: Sancta Trinitas.
    3 zelfstandige stukjes die 1 geheel vormen en een onderlinge band hebben.

    Bijlagen:
    Sancta trinitas.pdf (525.9 KB)   
    Sancta Trinitas.wav (8 MB)   


    08-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 jaar Studiecentrum Vlaamse Muziek

    Jubileum Studiecentrum voor Vlaamse Muziek: 20 jaar zorg voor muziekerfgoed

     

     

    Op 12 februari 1998 ging in Antwerpen het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek van start, met weinig middelen en veel overtuiging. Ondertussen is er veel gerealiseerd: tal van partituren werden van de vergetelheid gered en geïnventariseerd, meer dan 150 partituren werden gepubliceerd en internationaal gedistribueerd, er werd wetenschappelijk onderzoek verricht en aan publiekswerking gedaan en er werden vooral veel vergeten partituren opnieuw tot klinken gebracht. Het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek groeide zo uit tot het centrum voor muzikaal erfgoed in Vlaanderen en ondersteunt zo zowel de actuele muziekpraktijk als het (muziek)historisch onderzoek.

     

    Om twintig jaar werking in de verf te zetten en naar de toekomst te blikken, organiseert het Studiecentrum op 9 februari in het Kraakhuis van het Muziekcentrum De Bijloke Gent een gratis publieksevenement, met een studienamiddag (vanaf 14 u.), een avondconcert (vanaf 20 u.) en een feestelijke drink.

     

    In de namiddag wordt een caleidoscopisch overzicht gegeven van wat er aan artistiek onderzoek aan de gang is, aan de hand van lezingen, presentaties en recitals. ’s Avonds serveren drie fantastische musici een fraaie selectie trombone- en pianomuziek.

     

    PROGRAMMA:

     

    14 - 18 u.

    Studienamiddag

     

    Dr. David VERGAUWEN, ‘Zingen van passer en winkelhaak’: muziek en vrijmetselarij in negentiende-eeuws België.

     

    Stefaan Vandenbroucke (tenor) & Alexander Makay (arrangementen en gitaar)

      

    Piet STRYCKERS, De versluierde identiteit van Pierre Jean Suremont (1762-1831) ontsluierd.

      

    Alison SANDFORD MACKENZIE, Frédéric Bonzon (1850-1926) and the Royal Tunbridge Wells Belgian refugees, 1914-1919.

     

    Balder Dendievel (hobo) & Kristien Devolder (piano)

      

    Trompetmuziek vanuit het Koninklijk Conservatorium van Brussel

    Vic Legley (1915-1994), Rhapsodie op. 39

    Raphaël D’Haene (1943), Sonate op. 3

    Benny Wiame (trompet) & Bart Meynckens (piano)

      

    Jan DEWILDE, Eva dell’Acqua (1856-1930) en Maria Matthijssens (1861-1916): componerende vrouwen tussen intimiteit en publieke ruimte.

     

    Eloïse Mabille (sopraan) & Hannah Aelvoet (piano)

     

     _______________________________________________________

    20 u.

    Concert

     

    Bram Fournier (trombone) & Yasuko Takahashi (piano)

     

    Eduard Lassen, Andacht uit Zwei Fantasiestücke

    Emile Wambach, Concertaria voor bazuin

    Peter Benoit, Andante voor bazuin

    August De Boeck, Fantaisie for trombone et piano

      

    Jozef De Beenhouwer (piano)

     

    Pianomuziek van Peter Benoit, Lodewijk Mortelmans, Joseph Ryelandt, Prosper Van Eechaute en Marinus De Jong.

      

    Feestelijke verjaardagsdrink

     

     

    Reserveren vóór 5 februari via svm@ap.be.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vic Nees herdacht

    Hommage aan Vic



    In dit concert brengen de zangers van het Vlaams Radio Koor hulde aan hun voormalige chef-dirigent, Vic Nees.
    Zijn Passio super Galli Cantu. Vijf jaar geleden voor het eerst uitgevoerd enkele dagen voor het heengaan van de componist staat centraal.
    Drie Vlaamse en drie internationale componisten vergezellen hem doorheen deze hommage.
    Drie walsen voor piano van Frédérique Devreese geven ritme aan het programma.
    Morten Lauridsen en Arvo Pärt zijn generatiegenoten van Vic die net als hij nieuwe wegen vond om de koormuziek een prominente plaats te geven in het concertleven.
    We luisteren naar Nocturnes III (Lauridsen) en Da Pacem Domine (Pärt).
    Van Jan Van der Roost vertolkt het koor Of Moon and Sun.
    Koenraad Stercks is de pianist.

    11 februari 2018
    11:00 uur
    8 - 15 €

    Onze-Lieve-Vrouwekapel
    Lange Gasthuisstraat 45 - Antwerpen

    Info: 

    Koorlink vzw

    Zirkstraat 24/21
    2000 Antwerpen
    T. 03 227 35 37 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hommage aan Herman Roelstraete

    Op zondag 4 februari om 16 uur vond in de Sint Stefanuskerk (Augustijnen) in Gent (St. Margrietstraat) een orgelconcert plaats.

    Dit solorecital door Eric Hallein uit Roeselare bracht hulde aan Herman Roelstraete. Maar we hoorden ook muziek van andere (West-)Vlaamse componisten zoals Adriaan Willaert, wereldberoemd geworden als kapelmeester van de San Marco-Basiliek in Venetië, Willy Ostyn en Jaak Lemmens.
     
    Hallein vertolkte de werken met een grote vlotheid.
    Jammer genoeg vertoonde het majestueuze Forrestorgel enkele mankementen. Zo bleven er noten hangen en was er een probleem met de koppeling. De dag voor het concert was alles nog volledig in orde.
    Daardoor moest de organist af en toe eens herbeginnen. Het instellen van de juiste registratie was telkens een adembenemende zoektocht van proberen en veranderen.
    De twee assistenten leken wel tussen elk werk het orgel te moeten verbouwen.
    Vooral de Fantaisie en la van Franck werd daardoor gekweld.
    We hadden de indruk dat de organist er niet kon in slagen de volheid en veelzijdigheid van het nochtans rijke orgel te laten klinken.

    Voor ons waren de werkjes van Willy Ostyn een ontdekking (Roosvensters en Toccata). Boeiende laatromantische composities.
    De orgelwerken van Roestraete waren zeer gevarieerd. Nu eens zeer klassiek, dan romantsisch en bij wijlen modern van tonaliteit.
    Een grootse Finale van Lemmens sloot het concert af, op een bisnummer na.

    Ondanks de technische storingen werd het toch een zeer aangename orgelnamiddag.
    Jammer dat niet meer luisteraars (een 50-tal) naar de kerk waren afgezakt.
    In het publiek herkenden we o.a. Raymond Schroyens die leraar van Hallein was en zelf ook interessante orgelmuziek schreef.

    Een lovenswaardig initiatief van Paul De Maeyer en De Principaal.


    15-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE PHAEDRA – CD, IN FLANDERS’ FIELDS 97

     

    Phaedra 25 jaar

    Dit jaar blaast het platenlabel Phaedra 25 verjaardagskaarsjes uit.

    In de loop van die kwarteeuw verschenen onder de naam Phaedra Classics een 40-tal CD’s met muziek van internationaal befaamde componisten, uitgevoerd door Vlaamse uitvoerders.

    In de reeks In Flanders’ Fields verschenen bijna 100 CD’s met muziek van Vlaamse toondichters. In principe van componisten die werkten tussen 1830 en 1950, maar af en toe kleurde samensteller Luc Famaey wat buiten de lijntjes. Zo werd ook al eens muziek van modernere componisten (bv. Piet Swerts en Johan Duyck) of van de barokcomponist Willem-Gommaar Kennis opgenomen en uitgebracht.

     

    Jubileumuitgave

    Voor deze jubileumplaat werd geopteerd voor operamuziek en liederen van Lodewijk Mortelmans, August De Boeck en Peter Aerts.

    Lodewijk Mortelmans (1868-1952) was een van de eerste oud-leerlingen van Benoit die de Prijs Van Rome won en later zijn leermeester zou opvolgen als conservatoriumdirecteur.

    Hij schreef interessante orkestwerken (In Memoriam; Helios; Morgenstemming…) en pianomuziek maar is vooral gekend als liederencomponist. Hij slaagde er perfect in tekst en muziek tot een psychologische eenheid te verwerken. Een schoolvoorbeeld is ‘Als de ziele luistert’, op tekst van Guido Gezelle. Hier wordt het lied gebracht door sopraan met orkestbegeleiding. Eveneens het lied ‘Ellen, een Lied van de Smart’ (voor tenor en orkest) beantwoordt aan die kenmerken. Een zeer aangrijpend lied. Vreemd dat Mortelmans zelf uitdrukkelijk de uitvoering ervan verbood.

    Zijn enige opera ‘Kinderen der zee’, op tekst van Rafaël Verhulst, werd gecreëerd in 1920.

    Het verhaal behandelt een dramatische en noodlottige liefdesgeschiedenis. Mortelmans’ muziek ademt de invloed van Wagner met leidmotieven, een rijke, afwisselende, beweeglijke en volle orkestklank en veel tragiek en zwaarmoedigheid.

    De opera werd bij de première niet erg gunstig ontvangen en Mortelmans verbood nadien verdere opvoeringen. Zo wordt de cd bijna een florilegium van verboden vruchten….

    Hij maakte er echter wel een suite van met een selectie van vocale en instrumentale stukken.

    Uit die suite horen we op de cd enkele aria’s en duetten met verve vertolkt door sopraan Liesbeth Devos, tenor Peter Gijsbertsen en bas-bariton Werner Van Mechelen.

    De Würtenbergische Philharmonie Reutlingen staat onder de leiding van Dirk Vermeulen.

    Ook August De Boeck (1865-1937) kennen we als virtuoos toondichter van symfonische muziek (Symfonie in G; Dahomese Rhapsodie; Nocturne…), cantates en liederen. Vooral zijn liederen op Franse teksten oogstten internationale lof. Maurice Ravel vond ze even mooi als de liederen van Gabriel Fauré. ‘C’est en toi, bien aimé’ bewijst dit ten volle.

    Maar net zoals Mortelmans waagde De Boeck zich aan het operagenre. Vijfmaal zelfs. Twee sopraanaria’s, uit La route d’ Emeraude / Francesca en Winternachtsdroom illustreren de veelzijdigheid van de Merchtemnaar die telkens de juiste toon wist te vinden om de bij wijlen passionele emoties uit te drukken. De Boecks opera’s hebben een onmiskenbare invloed van Wagner, maar hebben ook een veristische inslag in die zin dat de melodieën nooit een zuiver esthetische functie hebben, maar steeds gebruikt worden om een landschap, een gebeurtenis of de gevoelens van een personage uit te beelden of op te roepen.

     

    Peter Aerts

    Bij het grote publiek is Peter Aerts (1912-1996) wellicht minder bekend. Dus is het zeer lovenswaardig dat de cd ook een stuk van deze componist aanbiedt.

    Aerts volgde pianolessen bij zijn tante Jozefa Aerts, studeerde notenleer bij Karel Candael, Hendrik Van Schoor en Jan Broeckx en volgde lessen compositie, harmonie en orkestratie bij o.a. Lodewijk Ontrop, Jef Schampaert, August Baeyens (zelf een leerling van De Boeck) en Edward Verheyden. Om den brode studeerde hij tussendoor voor tandtechnicus.

    Hij werkte als begeleider nauw samen met Jef Van Hoof en werkte bij het NIR en VLANARA. Hij was ook koordirigent.

    Aerts componeerde als laat-romanticus met wat modernistische inslag een zeer gevarieerd oeuvre bijeen van liederen, missen, kamermuziek, orkestwerken, piano- en beiaardcomposities, koormuziek en zelfs een opera.

    Verschillende werken werden bekroond met provinciale of andere prijzen.

    Peter Gijsbertsen vertolkt op deze cd het uitdrukkingsvolle lied ‘In Flanders’ Fields’ op de gekende oorlogsverzen van John McCrae.

     

    Lyriek ten top

    Deze cd bevat niet meteen de meest opgewekte of lichte muziek. Alle composities bevatten een pathetiek, een vol emotioneel lyrisme met een wijd gedragen melos, een breedvoerige melodieuze en bij wijlen tragische, getourmenteerde en melancholische  dramatiek.

    De solisten zingen zeer spanningsvol, genuanceerd, beweeglijk en soepel.

    Het orkest begeleidt accuraat en veelkleurig.

    Orkest en soli zijn heel goed in harmonie en balans waardoor de tekstverstaanbaarheid zeer groot is en de begeleiding toch zeer levendig en haarfijn tot haar recht komt.

    Warm aanbevolen voor al wie houdt van romantische opera en liederen.

     

     

    Peter Leys

     ________________________________________________

    Phaedra

    In Flanders’ Fields 97

    92097

    Arias and Orchestral Songs by Lodewijk Mortelmans, Peter Aerts, August De Boeck.

    Liesbeth Devos (sopraan), Peter Gijsbertsen (tenor), Werner Van Mechelen (bas-bariton);

    Würtenbergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk Vermeulen.

    € 21 (per post) of € 13 (download)

    http://www.phaedracd.com


    11-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Platenlabel Phaedra op Klara n.a.v. 25 jaar Phaedra

    Zaterdag aanstaande op Klara vanaf 15 tot 18u 

    heel wat over Phaedra cd tgv 25ste verjaardag.

    Gesprekken met Jozef de Beenhouwer, Liesbeth Devos, 

    Dirk Vermeulen en Luc Famaey

    En verder nog Vlad Weverbergh en Bart Tijskens over Vlaamse muziek

    w.o. werk van Tobi en Emmanuel Durlet.

    Presentatie: Nicole van Opstal

    Hierna de volledige playlist:

     

    13 januari 2018 van 15:00 tot 18:00

    15:00 - 16:00

    • Jef van Hoof2. Scherzo uit Symfonie nr.2 in As0:04:51Janacek Philharmonic Orchestra Ostrava o.l.v. Ivo VenkovPhaedra 92067
    • Piet SwertsPrélude: Le jardin à Giverny0:04:17Russell Hirshfield, pianoPhaedra 92095
    • Victor Vreuls3. Simple et calme uit Pianotrio op.10:09:16I Giocatori Piano TrioPhaedra 92080
    • Wolfgang Amadeus MozartIII Menuetto uit Klarinetkwintet in A groot, KV 581 /Stadler Quintett0:04:50Vlad Weverbergh, bassetklarinet; Terra Nova CollectiveEigen beheer
    • Henri Joseph TobiNr. 4 uit Zes trio's voor klarinet, viool en b.c. op.10:08:53Vlad Weverbergh, klarinet; Katalin Hrivnak, viool; Edouard Catalan, cello; Luc Vanvaerenbergh, pianoforte; Terra NovaVlad records VR-009
    • Robert SchumannThema en variaties op een origineel thema in Es, WoO 24 /Geistervariationen0:13:05Jozef de Beenhouwer, pianoPhaedra 292037

    16:00 - 17:00

    • Richard StraussStändchen op.17 nr.20:02:25Peter Gijsbertsen, tenor; Jozef de Beenhouwer, pianoPhaedra PH 292035
    • Robert SchumannArabeske in C, op. 180:07:11Jozef de Beenhouwer, pianoPhaedra 292037
    • Lodewijk MortelmansEllen (een lied van de Smart)0:11:04Peter Gijsbertsen, tenor; Die Wurttembergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk VermeulenPhaedra 92097
    • August de BoeckRecitatief en Cantilene van Francesca (uit La route d'Emeraude)0:04:08Liesbeth Devos, sopraan; Die Wurttembergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk VermeulenPhaedra 92097

    17:00 - 18:00

    • Lodewijk MortelmansAls de Ziele luistert0:03:30Liesbeth Devos, sopraan; Die Wurttembergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk VermeulenPhaedra 92097
    • Joseph Haydn
    • 2. Allegro di molto uit Symfonie nr.49 in f La passione0:04:27Prima La Musica o.l.v. Dirk VermeulenEufoda 1320
    • Joseph Ryelandt2. Andante uit Strijkkwartet nr.2 in f0:07:39Spiegel StrijkkwartetPhaedra 92055
    • Emmanuel DurletSonate nr.9 in g voor viool en piano (naar Willem Gommaar Kennis)0:09:35Eliot Lawson, viool; Kiyotaka Izumi, pianoZedclassics ZED 17002
    • Emmanuel DurletSonate nr.6 in F voor viool en piano (naar Willem Gommaar Kennis)0:09:17Eliot Lawson, viool; Kiyotaka Izumi, pianoZedclassics ZED 17002
    • Lodewijk MortelmansLyrische pastorale voor hoorn en orkest0:07:38Diechje Minne, Hoorn; Filharmonie Hradec Kralové o.l.v. Herman EngelsPhaedra 92096


    10-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homage aan Jef Tinel

    Op zondag 4 november 2018 organiseert Paul De Maeyer met de orgelvereniging De Principaal een homage-orgelconcert rond Jef Tinel. Om 16 uur in de Gentse Augustijnenkerk (Sint Stefanuskerk in de Sint Magrietstraat nabij het Gravensteen).

    Organist-componist-pedagoog-dirigent Jef Tinel (1885-1972) was na WO II decennialang organist in deze Gentse Augustijnenkerk.

    Het Forrestorgel zal bespeeld worden door de Nederlandse organist Ad Van de Wege (1955).
    Hij is momenteel organist van de Sint-Barbarakerk in Maldegem, waar Jef Tinel begin vorige eeuw zijn carrière begon. Een fijn toeval.
    Tinels kleinzoon Peter Leys (1958) zal de figuur Jef Tinel toelichten.

    Meer info via: http://www.deprincipaal.be/De_Principaal/


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zin om mee te zingen?

    Op zondag 4 maart 2018 om 14.30 uur vindt in de Antwerpse Lotto-Arena het 81ste Vlaams Nationaal Zangfeest plaats.

    Er zijn optredens van Brassband Scaldis, Gene Thomas, Corlea Botha uit Zuid-Afrika, dansgroep Are U Famous, Tantris, kinderkoor 'Al wat je zingt ben je zelf',  muziekkapellen van het VNJ, KSA-Oudenaarde en Chiro Buggenhout-Opstal.

    Uiteraard bestaat het leeuwendeel van het programma uit samenzangliederen van Peter Benoit, Emiel Hullebroeck, Jef Tinel, Jef Van Hoof, Armand Preud'homme, Ignace De Sutter, Paul Heyninck, Wannes Van de Velde, Herman Elegast....
    De dirigenten zijn Danny Van Uffel, Simon De Paepe en Peter Leys.

    Hebt u zin om vanop de eerste rij dit namiddagconcert en spectakel mee te maken en actief het zangfeestkoor te versterken?
    Dat kan!

    Zie in de bijlage voor de info.
    Hartelijk welkom! 

    Bijlagen:
    zangfeest.pdf (679.5 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A SYMPHONY OF TREES OP EEN PHAEDRA CD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    In 2017 herdachten we de Slag van Passchendaele.

    Dat was een uiterst bloedige, gruwelijke en vrij zinloze slag die 100 jaar geleden uitgevochten werd in de Ieperse Salient.

    Om die verjaardag met de gepaste luister te herdenken schreef Piet Swerts (°1960) een koorsymfonie op teksten van de Engelse soldaat-dichter-componist Ivor Gurney (1890-1937).

    Swerts hoeven we nauwelijks nog voor te stellen.

    Deze Limburgse musicus geniet internationale faam als componist, pianist en dirigent. Hij is professor aan het Leuvense Lemmensinstituut en is door het grote publiek gekend dankzij werken zoals ‘Zodiac’ (opgelegd vioolconcerto voor de Elisabethwedstrijd) en ‘Rotations’ (opgelegd pianoconcerto voor diezelfde wedstrijd).

    Ivor Gurney kwam in 1917 aan op het Ieperse front.

    Hij was zeer geschokt door het oorlogsgeweld en de nefaste invloed ervan op het landschap. ‘Een verschrikking’, zo schreef hij in zijn gedichten. De natuur en de bomen waren een vaste inspiratiebron voor zijn compositorisch en poëtisch oeuvre. Vandaar dan ook de titel ‘A symphony of trees’.

    Hij dichtte zowat 50 stukken over Ieper.

    De boom wordt gebruikt als een metafoor van alle menselijke emoties.

    Er werden daarnaast enkele gedichten van vrouwelijke dichteressen (Charlotte Mew en Margaret Postgate Cole) gebruikt om ook het vrouwelijke element in dit oorlogsdrama aan bod te laten komen.

    Piet Swerts leerde de gedichten van Gurney kennen via Piet Chielens, de conservator van het In Flanders Fieldmuseum in Ieper. Het was ook Chielens’ idee een groots muziekwerk te laten creëren n.a.v. 100 jaar Passchendaele.

    Piet Swerts bestudeerde dit thema gedurende 7 jaar en nam 2 jaar om deze koorsymfonie te componeren.

    De compositie bestaat uit 19 delen waarin koor, orkest en solisten elkaar spontaan afwisselen, aanvullen en ondersteunen.

    Het werk start met een sterke opener van het orgel die dan overgaat naar koor en orkest. Daarna treedt er een grote verstilling op.

    De symfonie eindigt met een trage maar grootse climax. En zo vormt het hele werk een grote spanningsboog zonder dipjes maar met een sterke structuur.

    Viermaal gebruikt Swerts het gedicht ‘Memory, let all slip’ als ankerpunt, leidmotief in dit meer dan 83 minuten durende opus.

    Vier orkestrale interludia brengen rust en sfeer en maken de overgang tussen de verschillende delen.

    Het gebruik van de hoorn in ‘Interludium I’ en het daaropvolgende ‘Klaaglied’ verwijst duidelijk naar de bossen en de heuvels van Ieper.

    Interludium II is een duidelijke verwijzing naar het beginthema.

    Na de krachtige intro en het intieme Klaaglied horen we het boeiende lied ‘The silent one’ waar de tenor geregeld ostinaatgewijs bijgetreden wordt door het koormotief ‘the silent one’.

    De dreigende doodsklok is constant aanwezig zonder opdringerig te worden. Allemaal voorbeelden van een doordachte structuur en beschrijvende sfeerschepping.

    In 2015 werden 138 bomen, olmen, geplant als herinnering aan de Ieperboog. Ook hiernaar verwijst de symfonie.

    Het getal 138 speelt bij Swerts een sleutelrol in de compositie. 1 – 3 – 8. Constant hanteert de toondichter deze hele en halve toonafstanden en combineert hij – naar het voorbeeld van Fauré’s Requiem - mineur- en majeurakkoorden om de gewenste tragische, droevige, klagende, berustende en bij wijlen heroïsche klanken te bekomen.

    Bij het componeren heeft Piet Swerts opvallend veel rekening gehouden met de akoestiek van de Ieperse Sint-Maartenskathedraal waar de creatie plaats vond. Hij koos resoluut voor een grote koorbezetting (348 zangers) met jeugd- en kinderkoren naast gemengde koren, een groot symfonisch orkest, twee orgels (het kathedraalorgel en een orkestorgel) en twee zangsolisten (sopraan en tenor).

    De wereldcreatie vond plaats op 15 september 2017. Op 16 september volgde een tweede uitvoering.

    Beide concerten werden opgenomen en de voorliggende Phaedra-cd is een combinatie van beide performances.

    Het Symfonieorkest Vlaanderen, de sopraan Lee Bisset, de tenor Thomas Blondelle en de 11 koren stonden onder leiding van David Angus.

    Om het koor extra tot zijn recht te laten komen werd geopteerd voor een U-opstelling rond het orkest. De kinderkoren zongen nu eens boven op het oksaal en dan weer beneden. De trompettist – een directe verwijzing naar The Last Post – speelde vanuit een nis boven het orkest. De hoornist en paukenist waren apart opgesteld.

    Omwille van de galm gebruikte de componist slechts één snel deel. De rest is breder en trager.

    Uiteraard zijn er schoonheidsfoutjes – onvermijdelijk in een live-uitvoering – maar deze gaan ongemerkt aan u en mij voorbij. Koren, soli en orkest kwijten zich zeer goed van hun taak. Het geheel klinkt zeer homogeen en gedisciplineerd, stemmig, sereen, wrang en stil waar het moet en krachtig en stoer waar het mag.

    50 jaar na Brittens War Requiem, 100 jaar na de horror in en om Ieper en ongeveer 150 jaar na Benoits De Oorlog hebben we opnieuw een machtige en eigentijdse oorlogs- en vredescompositie. Van een Vlaams componist!

    Schitterend gecomponeerd door Piet Swerts, voortreffelijk uitgevoerd door David Angus en de zijnen, technisch vakkundig geregistreerd en aantrekkelijk uitgebracht door Luc Famaey en heel zijn Phaedra-ploeg. Meer dan zomaar een aanrader….

    Luisteren en genieten! Hopelijk komt de wereldvrede vanzelf mee….

     

    A symphony of trees

    An homage to Ivor Gurney and Ypres

    Piet Swerts

    In Flanders’ Fields 98 

    www.phaedracd.com

     


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ)
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (SVM)
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van JEF TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • PETER LEYS op Soundcloud

  • Website LODEWIJK MORTELMANS
  • Website AUGUST DE BOECK
  • Youtubekanaal PETER LEYS
  • Website LUDO CLAESEN
  • Website JAN VAN DER ROOST
  • Website EDGAR TINEL
  • Koor en Stem - Vlaams Brabant
  • Website EMMANUEL DURLET

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!