Ik start met een plaatje van een scène uit de opera La Bohème van de Italiaan Puccini, geschreven in 1896. Dit is een afbeelding van Internet van een andere operagroep. Deze opera wordt in het Italiaans gezongen, maar we kunnen het verhaal goed volgen door een vertaling met een lichtkrant boven het toneel. We hebben het droog gehouden maandagavond op het kasteel van Alden Biesen in Bilzen en ook de temperatuur bleef boven de 20 graden, dus een mooie zomeravond.
Het decor en de kleding van deze operagroep was erg slecht. Nou speelt die opera zich af in een arme wijk in Parijs, maar we vonden het echt onverzorgd allemaal. De stemmen van de zangers waren wel mooi, maar je gaat naar een opera om ook van een mooi schouwspel te genieten en dat viel een beetje tegen. Het is een liefdesdrama tussen de dichter Rodolfo en een arm meisje Mimi, die aan tuberculose lijdt en aan het einde van het verhaal sterft.
We hebben deze opera gezien in een kasteel de Alden Biesen in Bilzen, een uur rijden bij ons vandaan.
Dit kasteel was een abdij van de Duitse ridderorde uit 1200. In 1970 is het complex afgebrand en daarna prachtig gerestaureerd door de Vlaamse Gemeenschap. Het concert vond plaats op de binnenplaats, die overdekt was met grote parasols, zodat het bij regen ook kan doorgaan. Op deze luchtfoto kan je de parasols zien tussen de 4 torens van het kasteel.
Om 12 uur gaan we naar het upperdeck van het paviljoen om van een zeer goed verzorgde lunch te genieten en we kunnen buiten op het terras zitten in de schaduw van de bomen en er staat een beetje wind, zodat het goed is uit te houden buiten met de hoge temperaturen van de laatste dagen.
De lunch wordt geserveerd en het voorgerecht wordt gebracht. Vooraan rechts het gezicht van mijn echtgenoot Henk. Het is goed te zien hoe we onder de bomen in de schaduw zitten.
Ik kom Pauline tegen (organisatrice van dit evenement van ABN/AMRO) en ze komt even bij ons aan tafel zitten. We hadden al kennis gemaakt in Kaapstad en ze vond het leuk, dat ik toen het verslag heb doorgestuurd.
De lunch heeft 4 gangen en het dessert is in buffetvorm en dat ziet er ook geweldig uit. Diverse dingen kunnen in chocolade worden gedoopt, zoals fruit
Hier een overzicht van de Maas in Rotterdam. Voor de rij bomen langs de Maas is het paviljoen van ABN/AMRO te zien met gele en groene delen in het dak. Links op de achtergrond de Erasmusbrug en in het midden de Kop van Zuid.
Om 15 uur krijgen we een rondleiding door de haven en we zien ook een simulator staan om het zeilen na te bootsen. De boten worden nu onderhouden voor de laatste etappe.
Hier wordt de boot van de Pirates of the Caribbean uit het dok gehaald en weer te water gelaten.
Ik maak een praatje met de zeilmaker Jean Martin, die ik ook in Kaapstad heb ontmoet en deze jongeman komt uit Antwerpen. Hij repareert de zeilen van de boten ONE en TWO en behoort dus tot de offshore ploeg. De boot van team TWO ligt ook nog in het dok.
Dan lopen we richting Veerhaven om boot ONE te bekijken. De foto boven is een lezersfoto van het AD en rechts onderaan is de Veerhaven, waar nieuwe steigers zijn gemaakt voor deze zeilboten.
Hier ligt dan boot ONE met de bijnaam Black Betty te pronken.
Om 16 uur staat de eerste bus weer gereed om ons terug te brengen naar de parkeergarage.
We komen voor 11 uur aan in de parkeergarage van de Merwehaven in Rotterdam, waar een bus om 11 vertrekt naar de Veerhaven, een rit van 20 minuten.
</o:lock></v:shapetype>
We worden in het grote paviljoen van ABN/AMRO ontvangen. Deze paviljoens hebben ook onderweg overal in diverse havens gestaan en nu zijn er 2 paviljoens aan elkaar gebouwd in de thuishaven. We zien weer een film over de race en krijgen uitleg over allerlei aspecten.
De modellen van de boten worden getoond en ook hoeveel kleding de bemanning aan boord nodig heeft en uit welke materialen dat is gemaakt. Het leven aan boord zien we op de film. De boten zijn van carbon fibre en Kevlar gemaakt. Ook de werking van de kantelkiel met een gewicht van 4500 kg wordt uitgelegd.
De meeste boten zijn het ontwerp van Bruce Farr en het is de eerste keer, dat een boot van een andere ontwerper deze race gaat winnen. De boten van ABN/AMRO zijn in Lelystad gebouwd en de ontwerper is een Argentijn.
Hier zien we de modelboten, de witte is boot TWO en de zwarte is boot ONE
Veel gegevens zijn te vinden op diverse sites, maar ik wil er eentje noemen om eens te kijken.
Na het eerste deel van het verslag over ons bezoek aan Rotterdam op 12 juni komt nu het vervolg waarom we eigenlijk daar zijn geweest.
Ik ben een enthousiast supportster van de Volvo Ocean Race geworden sinds het einde van de eerste leg van Spanje naar Kaapstad, waar de teams van ABN/AMRO, boot ONE met de bijnaam Black Betty en boot TWO nummer 1 en 2 zijn geworden en sindsdien heb ik deze race dagelijks gevolgd via Internet.
Deze zeilrace om de wereld duurt 8 maanden en de lengte is 32.000 zeemijlen. Ik heb steeds alle resultaten en verslagen op mijn webblog geplaatst, maar enkele zijn op de een of andere manier verdwenen.
Het gaat om 7 teams, 2 teams van ABN/AMRO, de Pirates of the Caribbean uit de VS, een team Brasil1 uit Brazilië, Ericsson Racing Team uit Zweden, Movistar uit Spanje en Brunel uit Australië. Ze staan nu in volgorde van de scoretabel, behalve team TWO staat op de 4e plaats. Er is nog 1 leg te gaan van 500 mijl naar Göteborg en de winnaar is overduidelijk team ONE. Om de 2e en 3e plaats kan nog gestreden worden en team TWO staat op de 4e plaats met slechts een halve punt verschil op het team van Ericsson, dus dat is nog spannend of de 4e plaats gehandhaafd kan worden. Het gaat niet zo goed meer met het team van boot TWO, die bemand wordt door jonge amateurzeilers, waarvan er tijdens de oversteek uit New York de sympathieke Nederlander Hans Horrevoets overboord is geslagen en verdronken. Movistar is tijdens deze 6e leg gezonken en is uitgeschakeld en eindigt op plaats 6. Als laatste staat het team van Brunel, die ook enkele legs niet heeft kunnen varen wegens technische problemen.
In Kaapstad hebben we op 11 december 2005 alles gehoord over de teams en de boten van ABN/AMRO en nu hadden we weer een uitnodiging van de bank om naar Rotterdam te komen, dat het eindpunt was van leg 8 uit Porthmouth. Boot ONE heeft tot nu toe 6 legs gewonnen en was nummer 2 op de leg naar Wellington achter Movistar en de leg naar Rotterdam achter Brasil. Donderdag 15 juni om 12 uur is het startsein gegeven voor de laatste leg naar Göteborg.
Team ONE heeft ook de meeste In Port races gewonnen en ook in Rotterdam op zondag. De In Port race in Kaapstad op 26 december heb ik op een boot als toeschouwer mee mogen maken, maar ben wel zeeziek geworden.
De schipper is Mike Sanderson uit Nieuw Zeeland (34 jr) en de navigator is Stan Honey uit de VS (50 jr), de beste navigator van alle teams.
Behalve de schipper en de navigator bevinden zich nog 8 bemanningsleden aan boord van deze 70-voets racejachten.
Boot TWO heeft wel het wereldsnelheidsrecord op zijn naam met 546 zeemijlen in 24 uur.
de Oosterschelde is een Rotterdams vrachtschip uit 1918; zij is het grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland. Deze driemastschoener is gebouwd in Zwartsluis en heeft een lengte van 50 meter. Het schip ligt aan de Westerkade van de Veerhaven in Rotterdam.
Deze foto is door mij gemaakt op 12 juni, waar ik sta in de Veerhaven met uitzicht naar de Erasmusbrug en rechts is dan de Kop van Zuid. Op de voorgrond links de boegspriet van het zeilschip de Oosterschelde.
foto van Internet
De lucht is hier niet zo strak blauw als op 12 juni. Ik wil alleen de plaats laten zien vanwaar ik bovenstaande foto heb gemaakt.
De historische driemaster 'Oosterschelde', het grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland, maakt boeiende zeilreizen op alle zeeën en oceanen. U kunt met ons meezeilen op een van deze reizen. Het programma laat zien welke reizen in de komende tijd worden gemaakt. Meezeilen op zo'n groot authentiek zeilschip is een heel bijzondere ervaring. Er moet voortdurend rekening gehouden worden met de natuurelementen. De omstandigheden op zee zijn nooit dezelfde. Plannen kunnen daarom onderweg gewijzigd worden. Bij langere oversteken wordt 's nachts doorgezeild en worden er wachten gelopen. Alle opvarenden, behalve diegenen die te kennen geven daar geen behoefte aan te hebben, worden samen met de bemanning ingedeeld om het schip te zeilen, te sturen en te navigeren. Zeilervaring is hierbij niet vereist. Het is onze ervaring dat de meeste opvarenden graag actief meedoen met het werk aan boord. De bemanning zal u met plezier uitleggen waarvoor alle lijnen, vallen en schoten dienen. Het samenwerken schept een band, maar ook het samen genieten van de zonsopkomsten en zonsondergangen. Nergens zijn deze zo goed te zien als met de wijde horizon vanaf het water. Het wachtsysteem bestaat uit 3 wachten van 4 uur elk. Dit betekent dat u na een wachtperiode aan dek 8 uur op andere wijze kunt besteden. De 'Oosterschelde' is geliefd geworden onder zee- en natuurliefhebbers. Het zijn geen mensen die meevaren voor een luxe cruise. Voorop staat de actieve en directe kennismaking met de zee, de natuur en het zeilen. Het schip is overigens zeer comfortabel ingericht en van alle gemakken voorzien. Alle hutten zijn voorzien van een wastafel met koud en warm stromend water. Douches zijn gemeenschappelijk. In de ruime en warm ingerichte salon bevinden zich leestafels, zithoeken en een piano. De vloerverwarming en een houtkachel zorgen voor een aangename temperatuur binnen. De ruime bibliotheek biedt boeken over allerlei vaargebieden, het dierenleven en over schepen en het is mogelijk video's te bekijken met documentaires. Het leven aan boord wordt ons gemakkelijk gemaakt door de verzorging van de goede maaltijden, bereid door onze professionele kok en zijn koksmaat.
Erasmusbrug
De Erasmusbrug is naast de Willemsbrug de tweede brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam. De brug verbindt de nieuwe wijk de Kop van Zuid met het centrum aan de noordzijde van de rivier.
De Erasmusbrug is ontworpen door Ben van Berkel (UN Studio) en opgeleverd in 1996. De 808 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon, waaraan de brug de bijnaam "De Zwaan" dankt. Tussen de Kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen. Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
Kort na de opening van de brug bleek in oktober 1996 dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes onverwacht begon te slingeren. Om de trillingen te dempen zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd.
Midden 2004 kwam de brug in het nieuws omdat ontwerper Ben van Berkel vond dat er einde moet komen aan het 'misbruik' van zijn ontwerp: volgens hem rust er op dit soort ontwerpen ook auteursrecht; als aanbieders foto's of schaalmodelen willen verkopen, moeten zij toestemming vragen aan de auteursrechthebbende en een vergoeding betalen. Voorzover bekend geldt dit alleen als bijvoorbeeld de foto commercieel wordt geëxploiteerd of als logo wordt gebruikt.
Hier een kaartje gemaakt, was een lesje van Photoshop om een bladzijde uit een fotoboek te maken met een krul in dat dunne papier. Dat maak je met een filter in het programma. Als onderwerp heb ik het thema van mijn toekomstige website gebruikt en een leuk koordje op Internet gevonden.
Op die website kan je nog niet kijken, die is nog lang niet klaar. De voorpagina maken was lesje 1 en deze week start lesje 2, zal zo kijken op de mailgroep Photoshop wat me te doen staat. Bedankt Maria, dat je hebt gekeken en iets hebt geschreven in het gastenboek.
Gisteren hebben we 2 uurtjes op de fiets gezeten. Tempo bij wind mee 22 km en met wind tegen 12-15 km per uur. Was al weer 2 weken geleden en we willen toch een beetje in vorm blijven, want volgende week 6 juni gaan we 5 dagen naar Remagen aan de Rijn in Duitsland om te fietsen.
Het weer hier is iets opgeklaard sinds vanmorgen vroeg, een mager zonnetje doet zijn best en het is nu 14 graden.
Ik ga verder met de oefening maken voor de website.
Na een paar dagen Wenen zijn we terug in de kou en heb me vermaakt met Photoshop. Ik heb mijn homepage voor een website klaar en zal het hier eens plaatsen. Deze is dus gemaakt met Photoshop. Op deze mailgroep zijn we nu bezig om een website te maken en ik wil die lesjes volgen. Elke week krijgen we een opdracht. Ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om een eigen website bij te houden, maar we zien wel. Ik leer er weer veel van. Ik wil nog vele verslagen van uitstapjes met foto's maken en kom er niet aan toe. Van mij mogen er meer uren in een dag zitten.
Ik heb me door Wenen laten inspireren en vind keizerin Sissi wel bij mijn nicknaam Princess passen en door de bloemen in haar haar, heb ik een achtergrond met edelweiss gezocht. Ook mijn vroegere hond Princess heb ik maar in beeld gebracht en zo is dit ontwerp ontstaan. Voor de knoppen heb ik het patroon uit de mooie japon gekozen.
De welkomregel wil ik laten scrollen, maar weet nog niet hoe ik dat moet doen, dus heb het met Photoshop in een paar lagen verschoven en dat gaat dan met grote stappen.
Met een eigen werkje in Photoshop wens ik alle moeders een mooie dag.
Ik doe er niks aan en heb mijn kinderen en kleinkinderen vorige zondag al gezien. Ik heb een mooi verhaal over een moeder ontvangen en wil dit hier plaatsen.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Voor hen die geen moeder meer hebben is dit nog mooier.
Voor hen die moeder zijn : je zult er van genieten !
De jonge moeder die begon aan haar levenspad vroeg: "Is dit een lange weg?" En de gids zei haar : "Ja, en de weg is hard. En je zult oud zijn vóór je het einde bereikt. Maar het eind zal mooier zijn dan het begin."
De jonge moeder was welgemoed en kon niet geloven dat er iets beters kon zijn dan deze jaren. Dus speelde ze met haar kinderen, en plukte bloemen voor hen onderweg, baadde hun in heldere beekjes en de zon scheen op hen en de moeder zei "Niets kan er mooier zijn dan dit !!"
Toen kwam de nacht, en het onweer en het pad was donker, en de kinderen rilden van angst en kou en de moeder trok ze tegen zich aan en beschutte hen met haar mantel en de kinderen zeiden: "Moeder wij zijn niet bang, want u bent bij ons en dus kan ons niks gebeuren"
En toen kwam de morgen, en ze moesten een berg op en de kinderen werden moe, en de moeder werd moe. Maar ze zei tegen haar kinderen : "Nog even volhouden en we zijn er !" Dus klommen de kinderen verder en toen ze de top bereikten zeiden ze tegen hun moeder : " Dat hadden we niet gekund zonder jou "
En de moeder, toen ze 'snachts omhoog keek naar de sterren, zei tot zichzelf : "Dit was nog een mooiere dag dan de vorige, omdat mijn kinderen hebben geleerd vol te houden als het moeilijk is. Gisteren gaf ik hun standvastigheid en vandaag gaf ik hun moed "
En de volgende dag kwamen er vreemde wolkenformaties die de aarde verduisterden, wolken van oorlog en haat en onheil en de kinderen tastten in het rond en struikelden en de moeder zei hun : " Kijk omhoog. Sla je ogen op naar het licht" En de kinderen keken omhoog en zagen boven de wolken de eeuwige glorie en die geleidde hen door de duisternis. Die avond zei de moeder "Dat was de beste dag van allemaal, want ik heb hun God laten zien !"
En de dagen werden weken, en de weken werden maanden en jaren en de moeder werd oud en klein en gebogen. Maar haar kinderen waren groot en sterk en liepen met trots. En toen de weg moeilijk werd, tilden ze haar op en droegen haar want ze was vederlicht; en op het laatst kwamen ze aan een heuvel en daarachter zagen ze een gouden poort die wijd open stond. En de moeder zei : "Ik heb het eind bereikt van mijn reis. Nou weet ik dat het einde beter is dan het begin, nou weet ik dan mijn kinderen alleen kunnen gaan en hun kinderen na hen"
En de kinderen zeiden: "U zult altijd met ons lopen moeder, zelfs als je door de poort bent gegaan" En ze stonden te kijken toen ze alleen verder ging door de poort die zich achter haar sloot. En ze zeiden: " We kunnen haar niet zien maar ze is nog steeds bij ons. Een moeder als de onze is meer dan een herinnering ze blijft een levende aanwezigheid......." Je moeder is ALTIJD bij je...zij is het geritsel in de bladeren van de bomen als je door de straat loopt; zij is de reuk van wasverzachter in je versgewassen sokken; zij is de koele hand op je voorhoofd als je je niet lekker voelt. Je moeder leeft in je lach. Ze is gekristalliseerd in iedere traan die je laat. Zij is de plek waar je vandaan komt, je eerste thuis; en zij is de routebeschrijving die je volgt met iedere stap die je neemt. Zij is je eerste liefde en je eerste verdriet en niks ter wereld kan je van haar scheiden.
Ook de tijd niet, of ruimte, of zelfs de dood! STUUR DIT DOOR AAN ALLE MOEDERS EN KINDEREN DIE JE KENT
laat ons nooit onze moeder vergeten...
Stuur dit ook door aan de mannen.... zij hebben OOK moeders.....
Wij hebben genoten van prachtig weer. Het is hier 23 graden geworden en ik heb gefietst in korte broek en T-shirt door de fruitstreek van St.Truiden, eerst een uurtje rijden met de auto en toen 43 km fietsen door de heuvels met boomgaarden en Henk zelfs 9 km meer, want die bedacht na de start opeens, dat hij de auto niet op slot had gedaan en toen waren we 4.5 km op weg. Hij in z'n eentje terug en ik heb foto's gemaakt van de omgeving en zelfs een appeltje gestolen, die we onderweg hebben gegeten. De bloesems vielen tegen, ik verwacht dat pas het komende weekend volop, maar ja dan ben ik er niet en dan zal het ook wel erg druk zijn. Het was nu heerlijk rustig om te fietsen. Maar terug bij de auto waren we wel kapot en was het al 17.45 uur en dan nog een uurtje rijden naar huis en ik had geen zin meer om te koken en we zijn langs de frituur gereden en hebben iets mee naar huis genomen.
Hier een afbeelding van de bloesems van de streek Haspengouw met foto's van Internet, die ik als opgave voor Photoshop al heb gemaakt.
Vandaag een oefening gemaakt met Photoshop om een afbeelding te verschuiven in een andere afbeelding. Het lesje maken is het makkelijkste deel, het zoeken naar een onderwerp is moeilijker. En dan op zoek op Internet naar een geschikte afbeelding, vooral een natuurgetrouwe kikker. En dan kom je weer van alles tegen, die ook weer ooit gebruikt kunnen worden. Jullie hebben geen idee hoeveel plaatjes er op mijn pc staan, ikzelf ook niet,hahaha.
De Paasoefeningen zijn weer voorbij en nu weer andere dingen. En ik heb gisteren voor de eerste keer weer op de tennisbaan gestaan, enorm genoten, want het was prima weer om te tennissen, maar ben nu wel stijf en voel mijn rug weer, dus maar weer onder de rode lamp en smeren.
Verder volg ik nog steeds de Volvo zeilrace om de wereld en wil daar een verslag van maken. ABN/AMRO heeft leg 5 maandagavond gewonnen en blijft natuurlijk op de eerste plaats staan in het totaal klassement. Boot TWO is een plaats gezakt (kwam als laatste binnen in Baltimore) en staat nu derde na de boot Movistar (Spaanse boot), die als tweede in Baltimore arriveerde, waar de finish van deze leg was. Voor het verslag zoek ik dan dingen op het Internet, zoals de Chesapeake Bay bij Baltimore en toen kreeg ik allemaal honden te zien, blijkt dus een hondenras te zijn en is een soort Retriever. Ik heb er nog nooit van gehoord.
Zo te zien is de vacht een beetje krullig.
v.l.n.r. de bekende Golden Retriever, Englisch Springer Spaniel en de Chesapeak Bay Retriever.
Hierbij wil ik iedereen fijne Paasdagen toewensen voordat Pasen voorbij is. Ik heb diverse dingen gemaakt met Photoshop en er volgen nu dus een aantal berichtjes met Paasafbeeldingen. Deze envelop is dus getekend als een rechthoek en gevuld met een kleur en na diverse bewerkingen heb je een enveloppe en daarop een afbeelding van viooltjes geplakt en een toef viooltjes aan de zijkant en dan nog een animatie plaatje van een kuiken toegevoegd, hetgeen ik kort geleden heb ontdekt hoe dat te doen met Photoshop. De uitleg van het toevoegen van een gif-bestand met animatie toevoegen aan een bestaande afbeelding, heb ik ook op de mailgroep Photoshop gezet.
Dit is een lesje gevonden op Internet voor PSP, maar ik heb er een lesje van gemaakt voor Photoshop en op de mailgroep gezet. Tot nu toe heb ik 20 prachtige eieren ontvangen van mijn Photoshopvrienden, dus mijn mandje is gevuld.