Mijn Levensboek / René Schupp
Over mijzelf
Ik ben René Schupp, en gebruik soms ook wel de schuilnaam utopia.
Ik ben een man en woon in Kerkrade (Nederland) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 02/01/1941 en ben nu dus 83 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schrijven. Lezen, Muziek, Tai Chi..
FILOSOFIE: Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort de plicht om te denken over wat je zegt.


Categorieën
  • 00. HOMEPAGE (1)
  • 01. ALGEMEEN (4)
  • 02. FAMILIE (29)
  • 03. GESCHIEDENIS (10)
  • 04. SCHOOL (4)
  • 05. WONEN (10)
  • 06. SPORT (3)
  • 07. ARBEID (4)
  • 08. SOLDATENLEVEN (13)
  • 09. HUWELIJK EN GEZIN (9)
  • 10. MUZIEK (6)
  • 11. KORTE VERHALEN (23)
  • 12. BRIEVEN EN GEDICHTEN (8)
  • 13. VRIJWILLIGER (6)
  • 14. BEWUSTWORDING (5)
  • 15. LITERATUUR (7)

  • Verhalen & Gedichten
    05-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12.4 CELIBAAT IN BERAAD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naar aanleiding van een veelvoud van incidenten binnen de R.K. Kerk zijn er onder andere discussies gaande met betrekking tot het celibaat. In de loop der tijd is veel bedekt met de mantel der liefde. Geleidelijk worden wantoestanden aan de orde gesteld. Intussen is gebleken; tienduizenden zijn misbruikt door 'Geestelijke Herders'. Op kostscholen of internaten maar ook vele malen daarbuiten

    ONVOORWAARDEKLIJKE LIEFDE
    In de Christelijke leer een hoofdthema. Jezus Christus onderwees zijn discipelen met de boodschap: 'Gaat heen en vermenigvuldig U'. Hierbij werden geen voorwaarden gesteld. In later eeuwen werd het celibaat opgelegd. Steeds weer is gebleken dat het voor velen een worsteling tegen de natuur blijkt te zijn. Veel is er over gezegd en geschreven. Door keuze van priesterschap én de druk van het celibaat komt hun 'kuisheid' in gevaar.

    • Normen en waarden, celibatair; niet de opdracht van Onze Lieve Heer. Boodschap was veelvuldig; gaat heen en vermenigvuldig. Het dogma van kerk en celibaat; niemand is hierbij gebaat. Verlangens werden ontdekt; met mantel der liefde bedekt.

    • Steeds werd het verzwegen; ook Rome gaf geen zegen. Schuldgevoel, hel en vagevuur; bijgebracht vanaf het eerste uur. Met geweld of non verbaal; geloven maar het verhaal. Indoctrinatie was de leus; belevingen desastreus. Geestelijke herders zijn óók mensen; met verlangens en wensen. Maak hen eindelijk vrij; uit het geniep; gelukkig en blij…!!!

    05-10-2006, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:12. BRIEVEN EN GEDICHTEN
    06-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12.5 ONTMOETINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toeval bestaat niet in het Universum. Wie er ook op je pad komt, hij of zij komt altijd met een boodschap of een les. Ontmoetingen zijn verhalen; je moet er oog voor hebben. Soms moet je doen wat het beste is voor jouw leven en jezelf. Niet wat het beste is om het iedereen naar de zin te maken. Kennis maken met jezelf en de ander.

    Er zijn verschillende definities van toeval. Maar wat in het dagelijks leven meestal onder toeval wordt verstaan, is een opzienbarende samenloop van omstandigheden die schijnbaar zonder opzet, aanleiding en zonder enige logica tot stand komt. Synchroniciteit is het gegeven dat niets zomaar gebeurt. Aanboren van onze Innerlijke Bron; een en al verwondering.

    We zien dat in alle culturen met gidsen wordt gewerkt. Gidsen helpen en begeleiden je op jouw pad. Iedereen heeft een of meerdere gidsen en zij zijn degenen die jou door en door kennen en onvoorwaardelijk zorg voor je dragen. Zij geven ons inzichten en helpen ons onder andere om spiritueel in het leven te staan. We mogen ons realiseren dat er een moment komt waarop we onze gidsen tegenkomen.

    • Het is een mooie zonnige dag en ik loop rustig in mijn eigen tempo over een bospad. Ik voel de warmte van de zon op mijn huid en hoor de vogels fluiten. Het gras onder mijn voeten voelt nog vochtig van de dauw. Mijn lichaam vult zich met de energie van de warmte van de zon en ik kijk naar de bomen. Op korte afstand zit een merel op een tak en zing zijn lied. Vol bewondering blijf ik staan en dank voor het mooie concert.

    • Ik loop verder het bos in, steeds verder weg van de bewoonde wereld. De bomen staan steeds dichter bij elkaar en het zonlicht dringt nog amper tussen de bomen door. Er hangt een mysterieuze sfeer door geuren en kleuren, en de energie in en rondom al het groen, geeft mij het gevoel dat ik een andere wereld kan betreden, de zielenwereld.

    • Ik zie een gouden lichtschijnsel dat mijn richting opkomt. Het licht wordt sterker naarmate het dichterbij komt. Het geeft een gevoel van veiligheid en schoonheid. Vanuit dit licht zie ik een gestalte opdoemen en vaag kan ik het gezicht onderscheiden dat mij toelacht. Mijn gids neemt mij rustig bij de handen en samen knielen we neer.

    • Langzaam voel ik hoe de erkenning uit mijn onbewuste omhoog komt: deze gids ken ik al jaren. Ik herinner mij hoe ik deze gids als klein kind al vaker heb gezien. Ik voel dat er onvoorwaardelijk van mij gehouden wordt. Het is de gids die mij door en door kent, waarbij ik geheel mijzelf kan zijn. Er is communicatie van hart tot hart, van ziel tot ziel. Ik weet dat ik alles kan bespreken en vragen. Samen blijven we aanwezig om elkaar te vinden.

    • In de wetenschap dat ik mijn gids ieder moment van de dag kan bereiken neem ik voor dit moment afscheid. In het besef dat wij het leven samen delen keer ik terug in het alledag bewustzijn. Bron: Mediumschap van aanleg tot beroep.
      (Bewerkt RS).

    06-10-2006, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:12. BRIEVEN EN GEDICHTEN
    07-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12.6 BESCHOUWING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze ervaringen kunnen we zien als het lesprogramma op onze Aardeschool. Ervaringen worden altijd door persoonlijke emoties gekleurd. Door het gebruik van onze zintuigen kunnen we beelden uit het verleden oproepen. Met een reis ´Terug in de Tijd` kan men deze beelden herbeleven en eventueel vanuit een ander perspectief benaderen. Ieders leven wordt in meer of mindere mate gekenmerkt door een rode-, zwarte- en zilveren draad. Een proces van hollen, vallen en opstaan.

    • De rode draad is een term die slaat op een belangrijk onderdeel in ons leven, dat telkens terugkeert en dat alle gebeurtenissen met elkaar verbindt.

    • De zwarte draad bestaat uit gebeurtenissen met een negatieve lading. Het overlijden van ouders, familieleden, vrienden en bekenden is helaas de zwarte bladzijde van mijn boek. Maar ook afscheid nemen van vertrouwde situaties. Vriendschappen en contacten die elders zijn opgebouwd. Loslaten; afscheid nemen doet pijn!

    • Het totale leven is als een zilveren draad. Steeds meer knoopjes komen erin die je moet zien te ontwarren. Ben je daarin geslaagd dan heb je een waardevol sieraad.

    07-10-2006, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:12. BRIEVEN EN GEDICHTEN
    22-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12.7 BRIEF AAN VADER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    22 oktober 2007; een gedenkwaardige dag. Honderd jaar geleden werd vader geboren. Deze dag bezocht ik het graf van mijn ouders. Diepe gevoelens kwamen in mij naar boven. Hierover wil ik schrijven. De inhoud van de brief is een onderdeel van "Mijn Levensboek"; echter privé. Om die reden opgeslagen in mijn "Persoonlijk Album".

    22-10-2007, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:12. BRIEVEN EN GEDICHTEN
    01-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.0 VRIJWILIGER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijwilligers zijn erg belangrijk voor de samenleving; het levende bewijs van solidariteit. Vele handen maken licht werk; samen staan we sterk. Kennis, ervaring en tijd beschikbaar stellen aan de gemeenschap; niet alleen nuttig voor jezelf, maar ook verrrijkend voor anderen.

    NHOUD
    13.1 SLACHTOFFERHULP
    13.2 PARKBEHEERDER
    13.3 KERKBESTUUR
    13.4 VERENIGING VAN EIGENAREN
    13.5 MANTELZORG

    01-08-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:13. VRIJWILLIGER
    02-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.1 SLACHTOFFERHULP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanaf mei 2001 t/m juni 2002 als vrijwilliger werkzaam geweest bij Bureau Slachtofferhulp Nederland; Regio Noord- en Midden Limburg. Hulpverlening aan slachtoffers van misdrijven en verkeersongevallen. De hulp bestond hoofdzakelijk uit de volgende taken: Hulp verlenen bij de verwerking van de schokkende gebeurtenis. Geven van informatie en advies. Hulp bieden bij de afwikkeling van schade.

    TRAINING EN INZET
    In januari 2001 begonnen met de basistraining slachtofferhulp; gevolgd door overige trainingen: persoonlijke effectiviteit; verkeerstraining; seksueel geweld; telefoontraining en creatief denken. Vanaf mei 2001 ingezet als vrijwilliger; aanvankelijk met enkele lichte zaken. Echter door vakantie opvang al vrij snel belast met zware zaken. In bepaalde zaken toonden een aantal cliënten enorm claimgedrag; maar ook zaken in crimineel milieu. Het werd allemaal wat veel. Daarnaast waren er familieomstandigheden en zaken in de vriendenkring, die aandacht vroegen. Door dit alles de keuze gemaakt om als vrijwilliger bij slachtofferhulp te stoppen. Een moeilijke beslissing.

    EXITGESPREK (18-09-2002)
    Op eigen verzoek gestopt met de werkzaamheden (juni 2002). Als afronding een exitgesprek; in overleg na de vakantie periode gehouden. Door teamleidster vastgelegd. In oktober 2002 een afschrift van gehouden exitgesprek en een keurig ´Getuigschrift´ ontvangen. Een en ander vertrouwelijk van aard.

    EVALUATIE
    Het werk bij slachtofferhulp was heel interessant en leerzaam. Daadwerkelijk als vrijwilliger iets betekenen voor een slachtoffer. Huisbezoek bij cliënten om een luisterend oor te bieden en praktische ondersteuning. De sfeer op het bureau was prima. Bij binnenkomst altijd een rondje om mensen te begroeten en even een praatje te maken. Het onderling contact was heel plezierig. Er was een zodanige verhouding, dat er ruimte was om elkaar te vertellen wat er speelde. In alle openheid en respect voor elkaar. Deze houding was ook terug te vinden in de groepsgesprekken. Vrijwilliger bij slachtofferhulp was een enorme verrijking. Heb slachtofferhulp en medewerkers in het hart gesloten; kijk met een warm gevoel terug op deze periode. Dankbaar en zinvol voor de medemens; maar ook een verbreding van eigen horizon.

    02-08-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:13. VRIJWILLIGER
    03-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.2 PARKBEHEERDER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met dit hoofdstuk is een volledig boek te vullen. Beperk mij echter tot de hoofdlijnen.Vanaf november 2006 t/m oktober 2007, samen met Claire als beheerdersechtpaar werkzaam geweest. Door zeer ernstige incidenten met bewoners en nare ervaringen met de eigenaar de werkzaamheden beëindigd. De meningen over veiligheid en taakstelling liepen sterk uiteen. Kennelijk werden de taken door beheerder en echtgenote (te) serieus genomen; op hypocriete wijze weg gemanipuleerd! 

    BUNGALOWPARK
    Het predicaat ’Bungalow & Chaletpark’ is ruim genomen; een kleinschalig bosperceel met enkele motelkamers, diverse woningtypen en caravans. Weinig faciliteiten. Dag en nacht vrij toegankelijk; nauwelijks zicht op in- en uitgaande personen. Naast een aantal ‘vaste’ bewoners eveneens huisvesting werkvolk van verschillende nationaliteiten. Sporadisch dagjesmensen of vakantiegasten aanwezig.

    TOEZICHT EN CONTROLE
    Met betrekking tot de aanwezigheid van verschillende nationaliteiten met hun specifieke gebruiken en gewoonten, toezicht en controle noodzakelijk. Accenten van beheerdersechtpaar lagen dan ook op het waarborgen van een veilig en prettig leefklimaat. Maar ook het nemen van maatregelen bij niet naleven van de gedragsregels. Ondanks verantwoordelijkheid wilde de eigenaar geen voorzieningen aanbrengen om een en ander te waarborgen. Eigenaar regelmatig aangesproken op zijn verantwoordelijkheid.

    • Naar aanleiding van een aantal incidenten, werden door politie regelmatig surveillance gehouden. In ieder geval na een geweldsdelict op zondag 20 mei 2007, omstreeks 06.15 uur. Zie onderstaand artikel Dagblad De Limburger.

    DAGBLAD DE LIMBURGER ( 21-05-2007)
    'Twee onbekende mannen hebben zondagmorgen vroeg de beheerder van Chaletpark De Brenkberg in Schinveld opzettelijk aangereden. De man werd wakker omdat er om zes uur ´s morgens onbekenden rond de dienstwoning van het park rondliepen. Toen hij ging kijken en vroeg wat ze op het terrein deden, gaf de bestuurder vol gas, waardoor de beheerder werd geschept en vervolgens op de grintweg terecht kwam. Hierdoor heeft hij lichamelijk letsel opgelopen; gekneusde ribben, bloeduitstortingen en schaafwonden. Terwijl slachtoffer in het ziekenhuis is behandeld heeft recherche het bosperceel afgezet en een uitvoerig onderzoek opgestart.'

    • Uitgebreid recherche onderzoek; middels kentekenregistratie bleek auto gestolen te zijn. Op later tijdstip zijn daders achterhaald; bleken in Duitsland een crimineel verleden te hebben. In verband met een aantal openstaande zaken, in overleg met Officier van Justitie, als zodanig in Duitsland berecht.

    03-08-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:13. VRIJWILLIGER
    04-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.3 KERKBESTUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ruim twee jaar (2009-2011) als secretaris van samenwerkende Parochies ´Kerkrade-Noord´ in functie geweest; in beginsel op neutrale basis. Feiten en omstandigheden waren van dien aard, dat ik om principiële reden, de functie per 15 november 2011 heb neergelegd. Men kan erover schrijven, praten of proberen los te laten. In ieder geval is de intentie aanwezig om mijn hoofd vrij te maken van veelvuldige gedachten rondom dit thema......

    SECRETARIAAT
    In deze periode is ´Secretariaat Nieuwe Stijl´ op de rails gezet; een periode van spitten en zaaien. Situaties geïnventariseerd en geanalyseerd; conclusies en aanbevelingen hebben plaatsgevonden. Als zodanig is een uitvoerig verslag aan bisdom gepresenteerd. Ondanks de noodzaak van een aantal maatregelen, heb ik mij van verdere procedures onthouden. Bestuur heeft bij individuele installatie de eed afgelegd om naar eer en geweten taken uit te voeren en de gemeenschap als zodanig te dienen. Met dit doel voor ogen en een grondige analyse van 'Oorzaak en Gevolg´ kon ik een en ander niet meer verenigen. Om genoemde reden heb ik besloten de functie kerkmeester (secretaris) neer te leggen. Inmiddels is door het bisdom per genoemde datum ´eervol ontslag´ verleend.

    GRENZELOOS CONTACT
    Met betrekking tot neerleggen van de functie heeft de Deken van Kerkrade een artikel geplaatst in het parochieblad ´Grenzeloos Contact´. Enerzijds waardeer ik de lovende woorden over mijn functioneren; anderzijds betreur ik dat bij velen de indruk is gewekt dat ik om gezondheidsredenen ben opgestapt. Helaas meerdere malen als zodanig hierop aangesproken. Feiten en omstandigheden waren van dien aard dat neutraal functioneren niet meer mogelijk bleek.

    SPREKEN IS ZILVER / ZWIJGEN IS GOUD
    Schriftelijk aan de Deken kenbaar gemaakt, indringend behoefte te hebben om de daadwerkelijke reden van mijn vertrek nogmaals te onderstrepen. Helaas wordt in alle talen gezwegen. Kennelijk wordt standvastig en consequent stelling nemen, niet door ieder in dank aangenomen. Door bovenstaande ervaringen enorm teleurgesteld en ontgoocheld in het Kerkelijk Instituut; blijf echter zoeken naar de waarden van ons dagelijks bestaan.

    DANKWOORD
    Uiteraard dank aan de vele vrijwilligers in de parochiecluster voor hun inzet; hierbij in het bijzonder de kerngroep van de ´Blijde Boodschap.´ Zeer prettige en nauwe samenwerking. Vooral de ondersteuning en (soms) diepgaande gesprekken. Met pijn in mijn hart en dank voor het in mij gestelde vertrouwen. Groot respect en bewondering; met toewijding en liefde werd parochiezaaltje beheerd door mevrouw (B). Helaas bleken gestelde doelen niet haalbaar. Lief en leed van de parochie werd door allen gedeeld. Gezellige maar vaak ook beladen gesprekken.

    DILEMMA
    Reeds eerder verzonden inventarisatie 2009/2010 heb ik ervaren als een dilemma; heeft gediend als onderbouwing van mijn besluit. Vooralsnog is een persoonlijk (uitgebreid) boek en Internet (aangepaste versie) een uitlaatklep. Behoefte om louter en alleen persoonlijke gevoelens weer te geven; tevens om zin te geven aan intensieve tijdbesteding en deze niet als verloren tijd te beschouwen.

    INVENTARISATIE (2009 /2010)
    Betreffende inventarisatie bestaat uit totaal 76 (zesenzeventig) pagina´s; vanwege de aard en karakter niet bedoeld om volledig op deze plaats weer te geven. In origineel komen details in ruime mate en gedetailleerd aan de orde; worden daar waar nodig met naam of toenaam benoemd.

    VERTROUWELIJK
    Uiteraard is een origineel van deze inventarisatie in bezit van auteur. Eveneens als handreiking ter beschikking gesteld aan bisdom Roermond en de Deken van Kerkrade. Voor de goede orde zijn gegevens door auteur als ´Vertrouwelijk´ geclassificeerd; echter behoudt zich het recht voor, om hier op gepaste wijze mee om te gaan.

    DOEL
    Het doel van de inventarisatie is meervoudig; verzamelen van informatie en handreiking om verantwoorde keuze te maken. Ruim twee jaar eenzame worsteling tegen ´Kerkelijk Instituut´ waarbij besluit van bisdom reeds bij voorbaat vast stond. Bestuursleden gericht op 'eigen' parochie; nauwelijks sprake van ondersteuning of samenwerking in clusterverban

    RUBRIEKEN
    In grote lijnen is inventarisatie ingedeeld in een aantal rubrieken; deze zijn vervolgens onderverdeeld in gedetailleerde hoofdstukken:

    • Organisatie
    • Beheer
    • Kerken en kapellen
    • Gebouwen en terreinen
    • Specifiek kerkgebeuren
    • Statistische gegevens
    • Conclusies en aanbevelingen

    ALGEMEEN
    Inventarisatie is in beginsel opgestart medio 2009; vervolgens is deze momentopname nader uitgewerkt met aanvullende informatie van 2010. Met betrekking tot het kerkgebeuren; zijn beschikbare gegevens verzameld met toestemming van Monumentenwacht Limburg; uiteraard met bronvermelding.

    • Onderhavig document pretendeert niet om volledig te zijn; tracht een duidelijk beeld te scheppen en hoofdzaken van bijzaken te scheiden. In beginsel bedoeld voor intern gebruik; biedt mogelijkheden om orde te scheppen in organisatiestructuur en het nemen van adequate maatregelen.
    • Mogelijkheid is niet uitgesloten dat het kan dienen als kapstok voor een eventueel onafhankelijk extern adviesbureau; om organisatie, procedures en bestuurlijke competenties door te lichten middels een zogeheten AUDI

    SPECIFIEK
    Reeds langere tijd de opdracht van het bisdom om een clusterbestuur te vormen; tevens om op termijn een van de kerken aan de eredienst te onttrekken. Door allerlei oorzaken en omstandigheden ernstige stagnatie ontstaan in geformuleerde doelstelling. De overgang van drie kerkbesturen naar een clusterbestuur; een moeizaam en geleidelijk proces. Mutaties binnen het kerkbestuur; formele overdrachten hebben niet plaats kunnen vinden. Heel veel zaken zijn blijven liggen en is ieder voor zich opnieuw het wiel aan het uitvinden. Met betrekking tot beschreven details het volgende:

    • Onbegrijpelijk hoe dit jaren heeft kunnen standhouden. Gebeurtenissen kunnen we niet veranderen; we kunnen en dienen ervan te leren. Herindeling van taken en goede afspraken noodzakelijk. Door middel van een instructieboek c.q. parochieplan wordt de hoop uitgesproken duidelijke structuur te brengen en gestelde doelen te bereiken.

    TENSLOTTE
    Uiteraard bestaat inventarisatie uit een intern onderzoek; waarbij indringend advies is gegeven om voor de goede orde een extern onafhankelijke organisatie in te schakelen. Bisdom heeft waardering en dank uitgesproken voor enorme hoeveelheid werk dat is verzet. Enerzijds heeft intern een vervolg onderzoek plaatsgevonden door financiële afdeling van bisdom. Anderzijds heeft een extern onderzoek en advies plaatsgevonden door voormalig econoom van bisdom.

    • Het is niet aan mij om hier verder over te oordelen; bisdom is uiteindelijk verantwoordelijk op welke wijze men met beschikbare informatie wenst om te gaan. Mijn persoonlijke keus om de functie neer te leggen is naar mijn gevoel de enige en juiste keuze. 
    • Na jarenlang touwtrekken is uiteindelijk de kogel door de kerk; zowel letterlijk als figuurlijk. Middels decreet is invulling gegeven aan reeds eerder voorgenomen besluit van de bisschop om de parochiekerk ´De Blijde Boodschap´ te sluiten.
    • Plechtige eucharistieviering en ´verhuizing´ met processie heeft plaats gevonden op 26 februari 2012. Voor de bewoners van Rolduckerveld een pijnlijke gebeurtenis; immers in eerder stadium werd Norbertuskerk eveneens aan deze wijk onttrokken.
    • Gespreksnotities en correspondenties, met bisdom, particuliere- en overheidsinstanties, onafhankelijke adviescommissie; door secretaris vastgelegd.

    Verslag opgemaakt d.d.18 april 2011

    04-08-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:13. VRIJWILLIGER
    05-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.4 VERENIGING VAN EIGENAREN

    Door onze aankoop van een appartement in Kerkrade werden wij automatisch lid van Vereniging van Eigenaren. De eigenaars zijn van rechtswege lid van de Vereniging van Eigenaren (afgekort tot VvE).  Het doel van de VvE is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren van de appartementsrechten.

    • In de periode van 2004 t/m 2012 in functie geweest als voorzitter van de VvE. Als zodanig de contacten onderhouden met de beheerder, adviescommissie en bewoners. Evenzo de vergaderingen uitgeschreven en voorgezeten. Tevens voor de goede orde en het algemeen belang, onderstaand huishoudelijk reglement samengesteld. Na overdracht van het stokje, beschikbaar in de advies commissie.

    STATUTEN
    De regels waaraan de leden van de VvE zich hebben te houden staan omschreven in de statuten van de VvE. Het geheel aan statuten bestaat in ieder geval uit de notarieel opgestelde splitsingsakte en kan worden uitgebreid met een huishoudelijk reglement.

    HUISHOUDELIJK REGLEMENT
    In het huishoudelijk reglement worden zaken van meer huishoudelijke aard geregeld conform artikel 44 van de splitsingakte.

    BEWONERS
    Voor alle bewoners is het huishoudelijk reglement van toepassing. Bij niet naleven worden ze hierop aangesproken door het bestuur conform artikel 29 van de splitsingakte. 

    BEZOEKERS
    Bezoekers worden gastvrij als gasten behandeld; in de gemeenschappelijke ruimten dienen ze de huisregels ie respecteren. Bij niet naleven dienen ze hierop aangesproken te worden. In principe door de gastheer / gastvrouw.

    WERKNEMERS DERDEN
    Deze dienen eveneens de huisregels in de gemeenschappelijke ruimten te respecteren. Bij niet naleven dienen hier op aangesproken te worden. In principe door opdrachtgever.

    KLACHTEN
    Specifieke klachten kunnen worden doorgegeven aan de beheerder van de VvE.



    05-08-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:13. VRIJWILLIGER
    06-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.5 MANTELZORG

    De thuiszorg is de afgelopen jaren flink versoberd. Er verandert veel, mensen moeten steeds vaker een beroep doen op mantelzorgers. Als gevolg van de vergrijzing van de bevolking en decentralisatie van de maatschappelijke ondersteuning zal het beroep op mantelzorgers steeds groter worden. Mantelzorg is een heel mooi iets, waar onze gezondheidszorg eigenlijk niet meer zonder kan. 

    • Mantelzorg is de zorg voor chronisch zieken, gehandicapten en hulpbehoevenden door naasten: familieleden, vrienden, kennissen en buren. Kenmerkend is de reeds bestaande persoonlijke band tussen de mantelzorger en zijn of haar naaste. Hierbij gaat het om langdurige onbetaalde zorg. 
    • Mantelzorgers kiezen er niet voor om te gaan zorgen: het overkomt hen, omdat ze een emotionele band hebben met degene die zorg nodig heeft. Mantelzorgers besteden heel veel tijd aan dagelijkse zorg en kunnen hier niet zomaar mee stoppen. In principe het aanspreekpunt en de eerste lijnzorg.
    • Al jaar en dag belast met de zorg voor onze naaste buren. In principe is met persoonlijke ervaringen een heel boek te vullen. Echter om privé reden is dit hoofdstuk beperkt tot een algemene omschrijving.

    06-08-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:13. VRIJWILLIGER
    01-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.0 BEWUSTWORDING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ergens op de levensweg bewust geworden dat het leven meer is dan we met onze fysieke zintuigen kunnen waarnemen. De geestelijke geboorte draait om de vraag wie je werkelijk bent, wat je werkelijk wilt en waarom je hier op aarde bent. Elke gebeurtenis in je leven heeft een reden. Deze reden is dat jij jezelf als mens blijft ontwikkelen. Door deze ervaringen kom je steeds dichter bij jezelf, mits je met deze inzichten van deze ervaringen daadwerkelijk iets doet. Dit is zelfreflectie.

    INHOUD
    14.1 MINDFULNESS
    14.2 POLITIEK STATEMENT
    14.3 KERK EN GELOOF
    14.5 SPIRITUALITEIT

    01-09-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:14. BEWUSTWORDING
    02-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.1 MINDFULNESS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volle agenda´s en afspraken; we zijn continu bezig, rennend van het één naar het ander. Zijn we even niet actief dan zijn we druk in ons hoofd over wat er allemaal nog moet gebeuren. Door zo te leven hebben we weinig aandacht voor onze omgeving. Wat wij waarnemen via onze vijf zintuigen is slechts een fractie van de informatie die om ons heen is en naar ons toekomt, waardoor een maalstroom van gedachten ontstaat. Communicatie met je Innerlijke bron; bijzondere uitstapjes in de geest. Meer dan 60.000 gedachten op een dag.

    AUTOMATISCHE PILOOT
    Een belangrijk doel van mindfulness is het doorbreken van de automatische piloot. Dat wil zeggen het doen van handelingen zonder er echt bij te zijn. De kunst is om de aandacht in het hier en nu te brengen. Er zijn veel oefeningen die gemakkelijk in het dagelijks leven zijn toe te passen. Daarbij is telkens het doel om even pas op de plaats te maken. Beeldend gezegd, eilandjes van bewustzijn creëren in de rumoerige zee die leven heet.

    MEDITATIE
    Een van de belangrijkste oefeningen in mindfulness is meditatie. Er zijn veel verschillende soorten meditatie. Sommige zijn sterk gericht op het creëren van ontspanning, andere juist op het openzetten van de geest. Het gaat vooral om het contact met de werkelijkheid.

    ADEM VAN HET LICHAAM
    Er zijn mindfulness oefeningen, naast meditatie waarin gebruik wordt gemaakt van de ademhaling. Ademhalingsoefeningen worden vaak gebruikt als concentratie oefening, maar ook voor ontspanning en als een manier om meer in contact te komen met je lichaam. De adem wordt gebruikt als ankerpunt, van waaruit je al het andere kunt observeren, en het punt waar je altijd met je aandacht terug kunt keren. Veel ademhalingstechnieken die in mindfulness gebruikt worden, zijn afkomstig uit de Yoga en Tai Chi. Het belang van de adem wordt sterk benadrukt en wordt gezien als de levensader. Niet alleen vanwege de fysieke noodzaak, maar ook als bron van de energiehuishouding.

    BODYSCAN
    Behalve aan de adem wordt in mindfulness ook aan het lichaam zelf aandacht besteed. Tijdens de bodyscan maak je een reisdoor het lichaam waarbij ieder gebied, van boven naar beneden, met aandacht wordt onderzocht. Je probeert  bewust te worden waar het lichaam gespannen is en wat het effect is van ontspanning op het lichaam. De bodyscan is een uitgebreide oefening, waarvoor je zeker de tijd moet nemen.

    ONS DENKEN
    Onze hersenen willen aan de gang blijven. Dit leidt onder andere tot zogenaamde gedachtetrips: het rond blijven draaien of blijven hangen in gedachten en verhaaltjes. Op duizend verschillende manier zijn we bezig met dit soort gedachtetrips. Een vergelijkbare en vaak voorkomende vorm van gedachtetrips via eigen gedachten een heel eigen inhoud aan de werkelijkheid geven. Door dit te doen creëer je in gedachten een keten van analyses en conclusies die misschien  wel helemaal niets met de situatie te maken hebben. En opnieuw zit je niet in de werkelijkheid, maar in je eigen versie van de werkelijkheid.

    ZINTUIGEN
    Het is verstandig om even onze zintuigen open te zetten en bewust te kijken, bewust te ruiken, bewust te voelen, enzovoort. Namelijk het openzetten van de zintuigen, of bewust omgaan met zintuiglijke gewaarwording, is de basis van veel mindfulness oefeningen.

    SPIRITUALITEIT
    Als je meer spiritualiteit in je leven wilt, zoek dan naar de spiritualiteit in jezelf: je eigen enthousiasme, je eigen vreugde, en als die er is heb je grote kans dat je datgene wat je doet met al je aandacht doet. Spiritualiteit laat ons een blik zien op een wereld die we kunnen veranderen. Grenzen van energie en bewustzijn stellen ons in staat om een brug te slaan tussen het oude en het nieuwe.

    POSITIEF DENKEN
    Met positief denken, wied je onkruid en plant je bloemen in de tuin van je geest. Je kunt je aandacht beter richten, helderder denken, beter met je gevoelens omgaan en kunt de achtbaan die het leven nu eenmaal is, beter aan. Zo is elke oefening van de geest een vriendelijke daad ten opzichte van jezelf. Beetje voor beetje verwijder je negatieve invloeden en vervangt ze met vervulling van innerlijke vrede, liefde en helderheid.

    CONDITIONERING
    Onze afkomst en opvoeding is bepalend voor de wijze waarop we in de wereld staan. Normen en waarden met de paplepel ingegoten. In de regel willen we graag lief en aardig gevonden geworden.  Om te voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij, passen we ons gedrag aan in doen en laten. Evenzo zijn we teleurgesteld als de ander niet voldoet aan onze eigen verwachtingen.

    LEVENSHOUDING
    De kunst is natuurlijk om van mindfulness een levenshouding te maken, een leven waarin aandacht voor nu een centrale rol speelt. Een leven waarin je bewust bent van je omgeving, van je eigen doen en laten en ook bewust van wat er aan gedachten en gevoelens in je omgaat. Dat lukt zeker niet van de een op andere dag. Het is niet gemakkelijk om gedrag te veranderen, oude patronen heb je niet zo maar afgeleerd. Wanneer je niet meer met je gedachten vooruit bent, is iedere voetstap niet zomaar een middel om een doel te bereiken, maar een opzichzelfstaand uniek gebeuren.

    VERBINDING
    Je kunt verbinding maken met het beeld van het kind dat je vroeger was. Vrolijk, blij, stralend en zo puur. Vele dingen konden zonder schaamte. Het kleine wonder dat je was in de eerste jaren van je leven, die persoon ben je nu ook. Je draagt dit innerlijke kind in je, je draagt het met je mee. Die vrijheid die je als kind ervoer, kun je nu aanspreken in jezelf evenals je vrolijkheid en je lach. Je bent die persoon die je toen ook al was. Dit is de pure verbinding met jezelf en wie jij in essentie bent. Je mag op zoek naar het innerlijke kind in jou die je mogelijk een tijdje uit het oog bent verloren, door de jaren heen, door hoe je al jaren je dingen doet. Je mag verbinding maken met wie je in essentie bent, zo puur als in je eerste jaren. Voel je vrijheid. Voel wat er loskomt en wat het verteld over jou.

    INNERLIJK KIND
    Klein jochie, dat ik zocht. Zo vrolijk, zorgeloos en blij. Klein jochie, dat ik zocht. Ik heb je gevonden. Veel dichterbij dan verwacht. In de meest warme plek van het hart. Ik heb mezelf hervonden. Lief klein jochie. Ik draag je voor altijd met me mee. Samen, hand in hand. Samen, met z’n twee. René en René

    02-09-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:14. BEWUSTWORDING
    03-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.2 POLITIEK STATEMENT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Soms een moeilijk en vaak beladen onderwerp. Het geeft problemen en meningsverschillen hoor je vaak. Ik ben het daar beslist niet mee eens. Ik ben altijd voor mijn politieke mening uitgekomen; daar is niets mis mee. Echter altijd gekozen voor partijen die opkomen voor een eerlijke samenleving, waar de rijken niet nog rijker worden en de armen nog armer. Ik kijk niet naar wat partijen beweren, maar wat partijen in de praktijk doen.

    BELEID
    Politici zijn uitvoerders van het beleid. Zij doen beloften die ze vaak niet kunnen nakomen. Al deze politici horen namelijk tot partijen, die geen ander doel hebben dan hun eigen ideologie doorzetten. Een ideologie lijkt sterk op een primitieve religie. Het grootste deel van de ´mensheid´ bestaat uit schijnheiligen die zichzelf vreselijk belangrijk vinden. Ze maken ruzie en voeren oorlogen om de onnozelste redenen; sluiten vaak om hypocriete reden ´vriendschap´ met tegenstanders.

    GEVEN EN NEMEN
    Onze aarde heeft veel te bieden; nu nog een eerlijke verdeling. De vraag blijft, welke politieke partij heeft dit draagvlak en is in staat om visionair denken om te zetten in daadkracht? Ons dagelijks leven een kwestie van geven en nemen. Politieke machtsstrijd; doemdenken en eilandculturen. Oorzaak en gevolg; sneeuwbal- en boemerangeffecten.

    GEBOORTERECHT
    Wereldwijde organisaties zetten zich in voor een betere wereld. Vaak sluiten wij de ogen voor verantwoordelijkheden of weten niet de vinger op de zere plek te leggen. Europa staat op zijn kop; kredietcrisis. Derde Wereld; eeuwen lang uitgebuit, culturen uitgemergeld. Armoede wereldwijd; terwijl onze aarde zoveel te bieden heeft. Politieke- en economische belangen willen ons anders doen geloven. Uiteindelijk is de aarde van ons allemaal; helaas door opgelegde overtuigingen onredelijk verdeeld. Desondanks blijft het ons geboorterecht.

    OVERTUIGING
    De gevolgen van de collectieve overtuiging, dat er niet voor iedereen genoeg is op de planeet bestaat uit, overleven, strijd, competitie, concurrentie, uitbuiting en machtsuitoefening. Wij mensen zijn sterk beïnvloed door overtuigingen van anderen die we overnemen uit angst. 

    KEUZE
    Het is belangrijk dat we onze verantwoordelijkheid nemen en duidelijke keuzen durven maken; de maatschappij niet laten verkommeren of laten aanmodderen. Geen keuze maken is ook een keuze; echter wel struisvogelpolitiek.

    OPINIEPEILINGEN
    Bijna honderd jaar geleden woedde de strijd voor het algemene kiesrecht voor mannen en vrouwen. Anno 2012 dreigt volgens opiniepeilingen meer dan een kwart van kiesgerechtigden niet te willen stemmen. Mogelijk teleurgesteld in politieke beloften, of het vallen van regeringen. Jammer genoeg geen samenwerking, wel ernstige verwijten naar elkaar.

    03-09-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:14. BEWUSTWORDING
    04-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.3 KERK EN GELOOF
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Binnen kerk en theologie van 2000 jaar christendom is een grote verscheidenheid aan geloven ontstaan. Maar er is meer; de handel en wandel van pastoors, priesters en bisschoppen blijkt niet altijd zo rechtschapen als men op basis van hun geloof zou verwachten. De afgelopen jaren kwamen oneindig veel misstanden in de katholieke kerk aan het licht. Duizenden slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken kwamen naar buiten met het geheim dat zij een leven lang mee hadden gedragen.

    TEGENSTELLINGEN
    Enorme tegenstellingen tussen het zogeheten nostalgisch verleden en huidige tijd. Geestelijkheid in het verleden op voetstukken geplaatst en altijd aanwezig bij bijzondere gebeurtenissen. Incidenten in het verleden met de mantel der liefde bedekt; in huidige tijd worden zaken steeds meer in het daglicht gesteld.

    BEERPUT
    Incidenteel, topjes van de ijsberg; op wereldniveau kennelijk een grote beerput. Dualiteit, goed en kwaad; twee uitersten. Beschrijving noodzakelijk om balans op te maken tussen verleden en heden. Bepalend om keuze te maken welke weg we willen gaan; echter we moeten er voor waken om niet te generaliseren en alles over een kam te scheren.

    KERN VAN BESTAAN
    Geloof, Hoop en Liefde; deze drie-eenheid is de kern van ons bestaan. Ongeacht welke religie men nastreeft. Helaas wordt vanuit verschillende invalshoeken de basis van ons levenspad ontmanteld. Handelwijzen niet altijd te rechtvaardigen.

    VERLEDEN EN HEDEN
    Een ideologie of religie kan niet genoeg volgzame schapen hebben. Het religieuze gedrag van de mensheid is niet te vatten. Een paar grote religies, meestal vrij oud, en een aantal kleinere geloven, die zich van de grote godsdiensten hebben afgescheiden. Allemaal beweren ze dat ze het ware geloof verkondigen. Ze spreken een doem uit over de volgelingen van alle andere godsdiensten. Daarbij beroepen ze zich op teksten die zij zelf, of hun voorouders hebben verdraaid of verkeerd begrepen.

    • Religies vormden in het verleden en eveneens in het heden de aanleiding tot gruwelijke oorlogen. Omdat ze in onnozelheid en zelfoverschatting iedereen die niet tot hun eigen religie hoort tot 'ongelovige´ bestempelen kennen ze ook geen morele bezwaren om elkaar af te slachten. Dat gebeurt allemaal met een onbegrijpelijke ernst en trouw geloof van hun eigen heiland. Helaas is er totaal geen eenheid.
    • Religieuze instituten, rechtbanken en militaire tribunalen schrijven ons codes voor wat betreft moraliteit en gerechtigheid die op invloed zijn op het gedrag van miljoenen. Al sinds de tijd dat we in stamverband leefden zijn we bekend met misdaad en straf en culturen die menslelijke overtredingen veroordelen. De gevolgen van een gedragscode en ethische code die gekoppeld zijn aan alle religies door de geschiedenis heen, zijn enorm.
    • Grote delen van de menselijke samenleving zijn niet in staat het knagende gevoel van zich af te schudden dat zich in de loop van duizenden jaren van culturele conditionering heeft opgebouwd, namelijk dat er in het hiernamaals net als op aarde een of andere vorm van veroordeling en straf moet bestaan.

    MISSIE
    Eeuwenlang trokken duizenden katholieke missionarissen de wereld in om hun ´ware´ geloof te verkondigen. In vele onbereikbare oorden wonnen zij vol overgave hun zieltjes. Vaak eenzaam, soms twijfelend, maar altijd dankbaar als brengers van de Boodschap.

    • Inmiddels is Nederland zelf een missieland geworden. Het geloof dat aan de andere kant van de wereld werd gebracht is ons hier door de vingers geglipt. De kerken lopen leeg. Ooit gingen missionarissen naar Brazilië, nu moeten we daar priesters vandaan halen om hier de gaten te dichten.
    • Rome moet eindelijk wakker worden, open staan voor revitalisering door het loslaten van de regel dat priesters niet getrouwd mogen zijn. De leiders van de kerk zien de ernst van de situatie niet in. Waarom geen vrouwen in het ambt. Mogelijk zijn er genoeg die het willen.

    HET RIJKE ROOMSE LEVEN
    Het Rijke Roomse Leven is in Katholiek Nederland de aanduiding voor de periode 1860-1960, waarin door het benadrukken van katholieke identiteit, door de gerichtheid op Rome, en dankzij een rijke liturgie, de katholieke cultuur een ongekende bloei beleefde. Het katholieke zelfbewustzijn ging hand over hand met een overdonderende hoeveelheid devotionele uitingen, religieuze kunst, pracht en praal.

    • In de verzuilde samenleving dat ons land kenmerkte, gaf het katholieke volksdeel uitbundig vorm en invulling aan het rijke roomse leven. Een kruisje boven de deur, een wijwaterbakje aan de muur, Mariabeelden op het dressoir, het communiebordje en het vastentrommeltje van de kinderen; dat waren nog maar een paar van die overweldigende hoeveelheid materiële uitdrukkingen van de katholieke identiteit in het interieur en in het dagelijks leven.
    • Eeuwenlang waren de katholieken in het fanatiek protestante Nederland achtergesteld, maar nadat in 1853 de bisschoppelijke hiërarchie was hersteld, volgde een bloeitijd die ruim een eeuw zou aanhouden. In zuidelijk Nederland werd vanaf die tijd vrijdags vis gegeten en te biecht gegaan, had iedereen een rozenkrans op zak en liep het hele dorp uit voor de talloze processies. Kinderen waren misdienaar en uit veel gezinnen moest er toch wel één tot het priesterambt worden geroepen, liefst als missionaris om in donker Afrika zieltjes te winnen.

    ROOMSER DAN ROOMS
    Roomse poppenkast; zo zagen andersdenkenden de visuele uitbundige cultuur die zo kenmerkend is voor wat we het rijke roomse leven zijn gaan noemen. Smalend lachten ze maar waren ook wel een beetje jaloers op de katholieken die hun door dagelijkse zonden bevlekte ziel weer wit konden wassen met een bezoek aan de biechtstoel.

    • Onder al dat uiterlijk vertoon ging een ijzig autoritaire hiërarchie schuil, waarbinnen de pastoor als herder de toon aangaf. Zijn woord was wet en daaraan hoefde niemand aan te twijfelen. Via de paus en de bisschoppen kwam zijn gezag rechtstreeks van God en daar viel niet mee te spotten. Dus bepaalde de pastoor hoeveel kinderen er moesten komen, op wie er gestemd werd en bij wie er gewerkt werd.
    • De katholieke signatuur beperkte zich niet tot kerk en geloofsbeweging, maar strekte zich uit over het hele sociale en culturele leven. Katholieke sportverenigingen, omroepen, vakbonden, ziekenhuizen, jeugdclubs. Een volksdeel tot in het merg gevormd, geborgenheid een van de karakteristieken, van de wieg tot het graf verzekerd.

    KATHOLIEKE ZUIL
    Een trots bouwwerk van katholieke organisaties vormde zo de katholieke ´zuil´. Als vanzelfsprekend werd gedacht in termen van ´wij´ en 'ons´. Het verschil met ´de anderen´ werd sterk benadrukt. Die anderen - protestanten, liberalen en socialisten- zetten zich ook af, tegen elkaar en tegen de katholieken. Ook zij organiseerden zich, net als de katholieken, in ´zuilen´. Van de wieg tot het graf bleef in het ´verzuilde´ Nederland iedereen in zijn eigen wereld.

    • Filosoferen is niet voorbehouden aan filosofen en andere geleerden. Iedereen die leeft, heeft de waarheid in pacht. De waarheid is voor iedereen, als de lucht die iedereen vrij in- en uit kan ademen. Wij allen hebben een bron van kennis in ons. Het gaat erom die aan te boren en zelf de verhouding te vinden tot wat is overgeleverd. Filosoferen is vragen stellen. Belangrijker dan de antwoorden van anderen, zijn onze eigen vragen. Het laatste woord is nooit gezegd.
    • Het christendom is vele eeuwen de godsdienst geweest die voor een groot deel het leven en de cultuur heeft beïnvloed. Ook op dit moment heeft het christendom binnen Nederland nog de meeste aanhangers. Toch wordt de vertrouwdheid met het christendom steeds minder vanzelfsprekend. Steeds minder mensen zijn betrokken bij een kerk en steeds minder mensen zijn van huis vertrouwd met de christelijke traditie.

    RELIGIES
    Overal ter wereld hebben mensen rituelen, verhalen en ideeën die gebaseerd zijn op eeuwenoude godsdienstige tradities. Als mens van deze tijd kom je de die godsdiensten vroeg of laat tegen. De vijf grote wereldgodsdiensten: Hindoeïsme, Boeddhisme, Jodendom, Christendom en Islam. Daarnaast nog vele andere religies; elk met eigen tradities en overtuigingen.

    • Godsdienstonderricht in jongere jaren heeft een overzicht geboden van de meest elementaire kennis over de wereldgodsdiensten. In onze opvoeding en latere jaren is hierop voort geborduurd of in bepaalde gevallen los gelaten. Geloven wordt door veel mensen beschouwd als een individuele zaak; draagt een privé karakter.
    • Sommige mensen leiden daaruit af dat godsdienst ook geen aandacht hoort te krijgen in het onderwijs en dat overheid zich niet moet bemoeien met het geloof van mensen. Godsdienst is iets van thuis, en niet iets wat op school thuishoort. Natuurlijk moet overheid of school niet voorschrijven wat mensen precies moeten geloven. Maar de school heeft wel een verantwoordelijkheid voor de kennis die wij hebben van de wereldreligies.
    • Het begrip godsdienst is niet voorbehouden aan één bepaalde geloofsrichting. Het christendom is een godsdienst zoals andere godsdiensten dat ook zijn. Het woord ´godsdienst´ beschrijft in één keer alle verschillende geloofsrichtingen samen, zonder daarbij een oordeel uit te spreken over de waarheid of onwaarheid van wat mensen geloven.

    TRADITIES
    Godsdienstige tradities zijn net zo verschillend als de mensen die er deel aan nemen. Toch is het opvallend dat er een aantal algemene lijnen aan te wijzen is, die in verschillende godsdiensten parallel lopen. Meer aandacht daarvoor maakt dat je de verschillende godsdiensten veel beter kunt begrijpen en waarderen. Het valt bijvoorbeeld op dat de verschillende godsdiensten deels op de zelfde vragen een antwoord proberen te vinden. In alle godsdiensten wordt bijvoorbeeld op een of andere manier aandacht besteed aan de vraag naar de oorsprong van het leven.

    • Opmerkelijk zijn ook de overeenkomsten in de manieren waarop godsdiensten zich ontwikkelen. In de geschiedenis van godsdiensten is vaak te zien dat de traditie begint met een opvallend en belangrijk persoon. Men denkt dan bijvoorbeeld aan: Boeddha, Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed. Bij geen van genoemde personen was het zo dat ze perse een nieuwe godsdienst wilden stichten. Het was voor hen veel belangrijker dat mensen bepaalde ideeën over de wereld en over God zouden bijstellen.
    • Bij het Jodendom, het christendom en de islam geldt dat deze godsdiensten een belangrijke periode de staatsgodsdienst zijn geweest van het gebied waarin zich de godsdienst ontwikkelde. Nadat godsdiensten zich een vanzelfsprekende plek hebben verworven, breekt op een zeker moment een fase aan waarin mensen vinden dat de gelovigen te ver van de oorspronkelijke bedoeling van hun godsdienst zijn afgedwaald. Mensen proberen dan hun godsdienst te ´hervormen´, terug te brengen naar de kern. Een algemeen verschijnsel dat we veel tegenkomen is dat godsdienstige mensen behoefte hebben om hun godsdienst aan te passen aan de moderne tijd.

    SAMENVATTING
    Vanaf de dageraad van de menselijke geschiedenis heeft het mensdom gezocht naar verborgen spirituele betekenissen. De rotstekeningen behoren tot de vroegste voorstellingen die we hebben van spiritueel bewustzijn.

    • Door opvoeding en ervaringen zijn we geconditioneerd. Het is belemmerend voor je ontwikkeling, wanneer je omgeving jouw koers gaat bepalen. We zullen oude conditioneringen los moeten laten om onthecht te raken van ons verleden; van beklemmende en vooral ons klein houdende overtuiging.
    • Ieder mens werkt aan de eigen toekomst en als zodanig liggen heel veel dingen niet vast. Innerlijk weten we dat een bepaalde weg bewandeld moet worden die de toekomst bepaalt. Deze ligt in onszelf besloten; wordt door onze keuzes gecreëerd. Het is een totale optelsom van ons denken en handelen. Het is van grootste belang om te leven en te handelen vanuit het HIER en NU.



    04-09-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:14. BEWUSTWORDING
    05-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.4 SPIRITUALITEIT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In bewerking....

    05-09-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:14. BEWUSTWORDING
    01-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15.0 LITERATUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn Levensboek beschrijft voornamelijk persoonlijke ervaringen en ontstane inzichten. Enerzijds vertaald in verhalen en anderzijds gebundeld in gedichten. Uiteraard heb ik mij laten inspireren door een aantal uitstekende boeken die ik in de loop der tijd gelezen heb. Eveneens door het raadplegen van uitvoerige informatie op Internet. Wereldreligies, levenskunst, esoterische kennis en andere spirituele onderwerpen; inspiratie vanuit alle haarvaten. Je hebt boeken die willen vermaken en je hebt er die je leest omdat je er beter van wilt worden. De belangrijkste lessen in ons leven zijn onze eigen ervaringen.

    INHOUD
    15.1 BRONNEN
    15.2 DE BIJBEL
    15.3 EEN CURSUS IN WONDEREN
    15.4 ZINGEVING VOOR ALLEDAG
    15.5 SHAKTI GAWAIN (1948-2018)
    15.6 ECKHART TOLLE

    01-10-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:15. LITERATUUR
    02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15.1 BRONNEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie kent ze nog?
    De leesplankjes van vroeger en het monotone ritme als de klas de woordjes opdreunde: ´Aap...Noot...Mies.´ Het was een hele beleving; de basis van ons lees en schrijfvermogen. De prachtige wandplaten van ´Cornelis Jetses´ maar ook de latere leesboekjes van ´Ot en Sien´ maakten een diepe indruk. In zijn illustraties legde Jetses vast hoe men vroeger leefde, woonde en werkte. Hierdoor kon ik de wereld aanschouwen en ook mijn fantasie een plaats geven

    FANTASEREN
    Tijdens onze kinderjaren werd onze fantasie gestimuleerd. Sprookjes met de personages en hun kwaliteiten zijn grensverleggend. Wij zijn spelenderwijs vertrouwd geraakt met het verschil tussen goed en kwaad. Wij bevinden ons in voortdurende staat van transformatie en evolutie. Het is geen toeval dat legenden en verhalen uit de overlevering tot onze verbeelding spreken. Vaak zogeheten ijkpunten over de wijze hoe we in het leven staan.

    TEGENSTRIJDIGHEDEN
    Uiteraard komen we in de vele informatiebronnen vaker in aanraking met tegenstrijdigheden. Zo is er ook duidelijk verschil in opvatting:´The Big Bang´ of ´Scheppingsverhaal´. Onze intuïtie kan een goede raadgever zijn. Wij allen hebben een bron van kennis in ons. Het gaat erom die aan te boren en zelf de verhouding te vinden tot wat is overgeleverd. Echter onze horizon verbreden, gaat niet vanzelf. Uiteraard zijn er ook vele malafide commerciële centra of individuele personen met zogeheten spirituele roepingen. Hoe dan ook; we moeten wel bij de les blijven. 

    FILOSOFEREN
    Er zijn vele wegen die naar Rome leiden; zo ook in de wegen naar de Waarheid. Belangrijker dan de antwoorden van anderen, zijn onze eigen vragen. Het laatste woord is nooit gezegd. Zonder het belang van een aantal uitstekende schrijvers uit het oog te verliezen, wil ik graag enkele boeken in het bijzonder onder de aandacht brengen. Een aantal boeken zijn in oude stijl geschreven en moeizaam te lezen. Maar ook boeiende boeken in moderne leesstijl.

    HELENE PETROVNA BLAVATSKY (1831-1891)
    Blavatsky introduceerde de theosofie in de westerse wereld. Door deze stroming zijn begrippen als karma en reïncarnatie bekend geworden. Volgens Blavatsky komen theosofische ideeën overal in oude en nieuwe religies voor en gaat het dus niet om een nieuwe leer. Op die manier beschouwd zou de theosofie een van de meest universele stromingen zijn die er bestaan. Hoewel haar opvattingen omstreden zijn, heeft zij onmiskenbaar een grote invloed gehad op het latere esoterisch-filosofische denken. Enkele bekende werken zijn: Isis Ontsluierd / De Geheime Leer / De Stem van de Stilte / De Sleutel tot de Theosofie. Daarnaast schreef ze ook vele artikelen en occulte vertellingen.

    ALICE BAILEY (1880-1949)
    Zij was een Brits schrijfster en wordt door haar volgelingen gezien als voorzetster van het werk van theosofe Helena Petrovna Blavatsky. Haar volgelingen zien haar als kanaal van wat ze noemen de Hiërarchie van Meesters. Tussen 1919 en haar dood in 1949 schreef ze 24 boeken met esoterische inhoud, die vooral te maken hebben met de ontwikkeling van de ziel en dienstbaarheid aan de mensheid.

    JOZEF RULOF (1898-1952)
    Hij was een helderziend, genezend, schrijvend en schilderend medium. Hij heeft een schat aan wijsheid ontvangen uit het Hiernamaals. Het unieke van Jozef Rulof was de grote hoogte van zijn mediumschap, waardoor de ontvangen wijsheid zuiver op aarde kon komen. De ontvangen wijsheid is beschikbaar in 27 boeken. Website: rulof.org

    BEELDVORMING
    In onze zoektocht naar de Waarheid komen we vaker in aanraking met diverse informatiebronnen. Belangrijke schrijvers over levenskunst en andere spirituele onderwerpen. Een en ander is het overdenken waard en ikan bijdragen aan onze beeldvorming. In de volgende hoofdstukken volt een overzicht van van specifieke boeken.

     

    02-10-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:15. LITERATUUR
    03-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15.2 DE BIJBEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Bijbel omvat twee delen: Het Oude Testament met 39 boeken en het Nieuwe Testament met 27 boeken. Testament betekent verbond. Het Oude Testament is het boek van de belofte; Het Nieuwe Testament is het boek van de vervulling. De tekst van de Bijbel in de Herziene Statenvertaling mag zonder voorafgaande toestemming van de rechthebbenden vrijelijk worden geciteerd. Met dank verwijs ik naar de bron. In meer dan 2500 talen vertaald. Door miljoenen mensen over de gehele wereld dagelijks gelezen. Antwoord op de duizenden vragen van het leven.

    KENNISMAKING
    Als je met de Bijbel kennismaakt, ontdek je al heel gauw dat we helemaal geen geheimzinnige oosterse beweging nodig hebben om rust te vinden in het leven. We hebben zelf in ons Christelijk geloof enorme schatten liggen. Het is alleen zo erg dat we het zicht erop kwijt geraakt zijn. Iedereen heeft er aan meegedaan om alles van de Bijbel en van het christelijk geloof ouderwets en als afgedaan te beschouwen. Zelfs veel kerken hebben zich hieraan schuldig gemaakt. Zij hebben meegedaan om het Woord uit Gods mond te verstoppen voor de mensen. Maar gelukkig, je kunt zelf beginnen om de Bijbel te leren kennen. Ga er gewoon in lezen. Dan leer je Wie God eigenlijk is en wat Hij doet. Dat Hij de eeuwige God is, Die er altijd al was en Die er altijd zal zijn. In de Bijbel staan onder andere het scheppingsverhaal en de val van het paradijs. Ook de hoofdstukken over de zondvloed en de ark kun je hier in terugvinden. Het hoofdstuk over de torenbouw van Babel geeft de reden aan waarom de mensen verspreid zijn over de aarde. Verder worden de geschiedenissen beschreven van Abraham, Izak, Jacob en Jozef. De Bijbel kan een aanloop zijn om antwoord te vinden op de vragen van het leven.

    BIJBELBOEKEN
    Na Genesis vindt je het Bijbelboek Psalmen. In de Psalmen bezingen de dichters hun omgang met God in onder andere treur-, lof-, en dankliederen. Tot slot het complete Nieuwe Testament. Dat is het tweede deel van de Bijbel. Daarin lezen we over de geboorte en het leven van Jezus Christus. Ook wordt hierin uitvoerig Zijn sterven beschreven, maar ook Zijn opstanding en hemelvaart.

    OPENBARING
    Dit is een heel bijzonder boek. Christus heeft aan Zijn Apostel Johannes openbaringen gegeven over de toekomst van de gemeente van Christus. Johannes verbleef als geloof vervolgde op het eiland Patmos, een rotseiland in de Middellandse Zee. Hij werd als predikant in Efeze gevangengenomen en naar dat eiland verbannen. Dit boek heeft de mensen verleid tot de meest spectaculaire gissingen voor de toekomst. Als u dit boek leest moet u er uitdrukkelijk aan denken dat veel dingen een visionaire betekenis hebben. Laat u niet door de eerste de beste fantast meeslepen in zijn of haar verhaal over de Openbaring. Bron: Herziene Statenvertaling.

    03-10-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:15. LITERATUUR
    04-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15.3 EEN CURSUS IN WONDEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Paranormaal doorgekregen tekst, waarin een visie wordt gegeven op de mens en zijn wereld, aangevuld met praktische lessen voor elke dag en antwoorden op veel gestelde vragen. Oorspronkelijk in de Engelse taal uitgegeven door: Foundation for Inner Peace. Nederlandse vertaling in gebonden uitgave: Uitgeverij Ankh-Hermes bv, Deventer. Bron: 978-90-202-8361-7

    TOELICHTING
    Er wordt vaak gedacht dat 'Een cursus in Wonderen' een religieus boek is, maar dit is een misverstand. Een cursus in Wonderen is een spiritueel leerboek dat als doel heeft de mens te helpen zichzelf te ontdoen van belemmerende overtuigingen en op die manier zijn ware zelf te (her)ontdekken. Deze belemmerende overtuigingen veroorzaken een gevoel van onvrede en ongelukkigheid, terwijl ons ware zelf vredig is. Volgens De Cursus (zo wordt het boek ook wel genoemd) zijn er twee emoties: angst en liefde. Wij kunnen op elk moment kiezen voor één van deze twee.

    LEERPROGRAMMA
    Zoals de titel aangeeft is de Cursus van begin tot eind als een leerprogramma opgezet. Deze bestaat uit drie boeken: een Tekstboek van 689 pagina's, een Werkboek van 491 pagina's en een Handboek voor leraren dat uit 94 pagina's bestaat. De volgorde waarin en de wijze waarop men de boeken besluit te gebruiken en te bestuderen is afhankelijk van iemands eigen behoeften en voorkeur. De leerstof die de Cursus aanbiedt is zorgvuldig samengesteld en wordt stap voor stap uitgelegd, zowel op theoretisch als op praktisch niveau. Hij legt de nadruk op toepassing in plaats van theorie en op ervaring in plaats van theologie.

    TEKSTBOEK
    Het Tekstboek is grotendeels theoretisch van aard en zet de concepten uiteen waarop het denksysteem van de Cursus is gebaseerd. Deze ideeën bevatten de grondslag van de lessen van het Werkboek. Zonder de praktische toepassing waarin het Werkboek voorziet zou de tekst grotendeels een reeks abstracties blijven die allerminst toereikend zou zijn om de omkeer in het denken te bewerkstelligen die de Cursus beoogt.

    WERKBOEK
    Het Werkboek bevat 365 lessen, een voor elke dag van het jaar. Het is echter niet noodzakelijk de lessen in dat tempo te doen en het kan zijn dat men bij een bijzonder aansprekende les langer dan één dag wil blijven stilstaan. De instructies dringen er slechts op aan niet te proberen meer dan één les per dag te doen. De praktische aard van het Werkboek wordt onderstreept door de inleiding bij de lessen, waarin de nadruk wordt gelegd op ervaring via toepassing, en niet op een a priori verbintenis met een spiritueel doel.

    HANDBOEK
    Het Handboek voor leraren tenslotte, dat in een vraag- en antwoordvorm geschreven is, geeft antwoord op enkele van de meest voor de hand liggende vragen die een student zou kunnen stellen. Het bevat tevens een verklaring van een aantal van de termen die de Cursus gebruikt en legt die uit binnen het theoretische raamwerk van het Tekstboek.

    04-10-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:15. LITERATUUR
    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15.4 ZINGEVING VOOR ALLEDAG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met belangstelling heb ik het boek ´Zingeving voor Alledag´ van Karen Wassink, gelezen. Het boek spreekt mij enorm aan, prettige en duidelijke leesstijl. Het geeft exact aan hoe ik deze materie ervaar. Het boek is een inspiratiebron voor iedereen die op zoek is naar zingeving. De auteur put uit oude en eigentijdse bronnen, uit filosofie, psychologie, christendom en andere religies. Met toestemming van Karen Wassink heb ik een aantal citaten of passages uit dit boek mogen gebruiken. Uiteraard met grote dank en bronvermelding. ISBN: 978 90 209 6641 1

    ZINGEVING
    Onze dagen zijn gevuld, we hebben het druk. Wij doen veel, hebben veel en worden overspoeld met informatie. Vaak verlangen we te midden van de overvloed naar rust en verdieping, ons bezig te houden met wat echt belangrijk is. Soms zijn de dingen vanzelfsprekend, als het leven ons goed gezind is. Vaak vergeten wij na te denken over wat we doen met onze tijd, onze ogen zijn gesloten voor de grotere werkelijkheid. Maar soms opeens dringt het besef door dat het leven een mysterie is.

    Op momenten dat we onze tijdelijkheid beseffen, staan we stil bij de zin van ons bestaan. Waar gaat het nou echt om, wat is belangrijk en wat willen we met ons leven? We kunnen grote gedachte vormen over de zin van het bestaan, het wordt gevormd door de momenten en dagen die zich aaneenrijgen. De zin van het leven is dan ook niet ver weg te vinden, maar in de gewone dingen, in het leven van alledag, in het hier en nu. De kwaliteit van ons bestaan wordt bepaald hoe wij ons dagelijks leven leiden.

    AANVAARDEN
    Aanvaarden is het leven in hier en nu. Ja zeggen tegen het licht én de duisternis. Niets afwijzen, alles erbij laten horen. De waarheid onder ogen zien. Vaak gaan we uit van hoe het leven moet zijn, in plaats van hoe het is. De realiteit wijkt af van ons ideaalbeeld. We willen dat de wereld anders is, mooier en vreedzamer. We zouden willen dat we andere keuzes hadden gemaakt of dat bepaalde dingen ons niet waren overkomen. We willen onze zwakheden niet onder ogen zien, ons verdriet en onze pijn. Aanvaarden is alles toelaten en aanwezig zijn in het hier en nu.

    VERLANGEN
    Alle grote daden zijn begonnen met een verlangen. Verlangen geeft aan waar we heen willen en doet voelen wat we missen. Vaak durven we onze verlangens niet onder ogen zien en stoppen we ze liever weg. Wij zijn vol dromen en wensen, grote en kleine, materiële en immateriële. Verlangen staat voor alles wat we willen, maar nog niet hebben bereikt.

    HOOP
    Waar leven is,is hoop. Hoop is nodig om onze dromen werkelijkheid te laten worden. Hopen is uit handen geven, wachten en niet weten of de vervulling ooit zal komen. We hopen heel veel op een dag, sommige van onze verlangens kunnen we realiseren met ons verstand. Bijvoorbeeld de trein kun je halen, als je op tijd van huis gaat. Andere dingen hebben wij niet in de hand. Of morgen de zon schijnt, daar hebben we geen invloed op. Wij willen graag het leven onder controle hebben, hebben verleerd het stuur uit handen te geven.

    VERTROUWEN
    Wat vaststaat geeft houvast. Datgene waaraan we niet hoeven te twijfelen, zorgt voor zekerheid. Vanzelfsprekende wetmatigheden, orde en structuur, zijn de ankers in ons bestaan. Allemaal hebben wij talenten, er is wel wat waar we goed in zijn. Vaak doen we dingen omdat de omgeving van ons verwacht. Als we eenmaal een bepaalde richting zijn opgegaan, blijven we daar vaak in zitten. Toch blijft het verlangen te doen wat echt bij ons past soms knagen. Er is moed voor nodig om trouw te zijn aan onze innerlijke stem, Als we ons eigen spoor volgen, doen wat uit ons hart komt, geeft dat vertrouwen.

    LOSLATEN
    Een herfstblad leert je de kunst om los te laten. Loslaten is de leegte toelaten. Nee zeggen tegen wat geen betekenis meer heeft. Voor loslaten is moed nodig. Leven is verliezen. Veel van wat we vasthouden, is overbodig en heeft geen betekenis meer voor de dag van vandaag. We houden niet alleen spullen vast, maar ook gewoontes, gedachten, herinneringen, oordelen en vooroordelen. Wij houden de beelden vast die we van onszelf en het leven hebben gevormd. Weggooien, loslaten is belangrijk, kan een bevrijding zijn. Maar soms ook moeten we loslaten wat voor ons betekenis heeft, waarvan we nog lang geen afscheid willen nemen. Loslaten is een worsteling, doet soms pijn, maar we hebben geen keuze.

    LIEFDE
    Liefde is de basis, de kracht die uit niets iets maakt. Als je de liefde niet hebt, ben je niets. Maar het woord liefde heeft heel betekenissen en wordt zo vaak gebruikt dat het is gaan slijten. Fundamenteel is ons verlangen naar liefde. Wij willen gezien, gekend en gewaardeerd worden. Vaak verwachten wij we veel van elkaar in relaties. Liefde is de centrale kracht die overal tot uiting komt, in de liefde voor jezelf en voor de ander, voor de hele schepping. Als je deel hebt aan de liefde,is die overal terug te vinden, te geven en te ontvangen.

    WILLEN
    Waar een wil is, is een weg. We willen veel, doen veel. Soms willen we te veel, onze agenda staat vol afspraken. Willen wordt moeten. Wat willen we echt? Echte wil begint bij zijn. Iedereen heeft het altijd druk, we willen veel en doen veel. Tijd hebben is het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden en achterwege laten wat niet de moeite waard is. Tijd hebben betekent keuzes maken. Kiezen is moeilijk in deze tijd met een veelheid aan mogelijkheden. Een besluit brengt verantwoordelijkheid met zich mee. We leven onze dagelijks leven, houden ons bezig met allerlei beslommeringen, en soms breekt daarin het besef door dat het leven een mysterie is. Ervaringen van wat boven de dagelijkse werkelijkheid uitstijgt. Het mysterie van het leven, het wonder.

    GROTE EN KLEINE WERELD
    In de afgelopen decennia, misschien al wel in de afgelopen eeuwen, is een belangrijke ontwikkeling aan de gang met betrekking tot de wereld om ons heen. Honderd jaar geleden bestond de wereld voor veel mensen nog vooral uit hun eigen dorp of wijk en uit familie: wat daarbuiten viel, was onbekend.

    Tegenwoordig is dat anders. Wie dat wil, kan van Zuid-Amerika tot aan Azië in de gaten houden wat voor weer het is en op webcams kun je precies zien wie er tweeduizend kilometer verderop over straat loopt. De wereld is dus aan de ene kant veel groter geworden. Tegelijkertijd is de wereld ook veel kleiner geworden: was een afstand van vijftig kilometer vroeger nog een hele reis, tegenwoordig baal je als je er langer dan een halfuur over doet.

    Dezelfde internetverbindingen die ons perspectief op de wereld zoveel breder maken, maken de wereld ook kleiner. Ook de ontwikkelingen als migratie en toerisme maken dat de wereld voor veel mensen dichterbij komt.

    De wereld wordt dus groter en komt dichterbij. Een van de gevolgen daarvan is, dat we ook steeds meer in contact komen met andere religieuze tradities. Sommige mensen gaan daar bewust naar op zoek. In ons land leven we met steeds meer nationaliteiten en godsdienstige tradities bij elkaar. Het verrijkt onze samenleving en stelt ons tegelijk voor vragen: Wat houdt andere mensen bezig, en hoe moet ik opstellen tegenover de ander?

    Het feit dat dit soort vragen gesteld wordt, is een zeer logisch gevolg van het feit dat de wereld tegelijk groter en kleiner wordt. Dat we bij het omgaan met die vragen soms fouten maken is ook helemaal niet erg. Wij kunnen niet van elkaar verwachten dat iedereen altijd van te voren al rekening houdt met de vraag of de ander wel of niet een hand wil geven, en of de ander het wel of niet ergerlijk vindt als je op zondag je gras maait.

    SPANNINGSVELD
    De spanningen die dit soort gewoonten en ideeën oproepen, horen bij het samenleven. Wat wel ergerlijk is, de totale desinteresse van veel mensen om ook maar iets te weten over waarom een ander doet wat hij of zij doet. Deze desinteresse leidt al bij voorbaat tot onbegrip en irritatie; twee begrippen die een grote bedreiging vormen voor de manier waarop we als mensen samenleven Aan elke ontmoeting, interreligieus of niet, gaat de bereidheid vooraf om van elkaar te horen wat je belangrijk vindt. In onze multiculturele samenleving komt de wereld vol geloof steeds dichterbij. Wij zullen daarmee om moeten gaan, of we dat willen of niet.

    Als we willen voorkomen dat Nederland een verzuilde samenleving wordt, zullen we de medemens moeten ontmoeten. Niet om zoveel mogelijk op elkaar te gaan lijken, wel om samen uit te vinden wie we zijn en hoe we met elkaar kunnen samenleven. Een goede ontmoeting leidt niet alleen tot meer begrip voor elkaar, maar helpt ons ook in het vormen van onze eigen identiteit. Pas in de ontmoeting met de ander kom je er achter wie jezelf werkelijk bent. 

    MYSTERIE VAN HET LEVEN
    Vaak is geprobeerd het mysterie te vangen en uit te drukken, in kleuren en in woorden. In filosofie, verhalen, in kunst en in poëzie. Het mysterie is beschreven in vele talen. Ook godsdiensten zijn talen waarin het mysterie van het leven tot uitdrukking wordt gebracht.Wie of wat is God? Een man met een lange baard die vanaf zijn troon in de hemel op de aarde toekijkt? De bron van je bestaan of de stem in de diepte van je hart? Het woord God roept bij iedereen andere associaties en reacties op. Er zijn evenveel beelden van God als er mensen zijn.

    Mensen willen de wereld indelen in gelovigen en niet gelovigen. In sommige kringen is God taboe, zoal s bij de intellectueel bij wie honderden boeken in de kast staan, maar de Bijbel, een van de cultuurbronnen ontbreekt. Een mens is volgens hem niet meer dan moleculen en atomen, een gevolg van de oerknal in het heelal. Maar waar komen die atomen en oerknal vandaan?

    Religie is beladen. Het geloof is zowel verheerlijkt als verguisd. Godsdienst heeft niet alleen veel steun, troost en inspiratie gebracht, maar ook veel leed veroorzaakt. Het geloof is voor mensen soms een verstikkend keurslijf geweest, dat hen bang maakte, hun altijd het gevoel gaf schuldig te zijn.

    Mensen hebben zich losgemaakt, bevrijd uit beknellende vormen van hun traditie en daarmee godsdienst afgezworen. Godsdienst was volgens marxisten opium voor het volk, verboden bij socialisten, achterhaald volgens aanhangers van de wetenschap. Al het leven is immers verklaarbaar uit atomen, moleculen en de oerknal van het heelal.

    Er is een verschil tussen wat godsdienst in essentie is en wat de mensen ervan gemaakt hebben, met dogma´s, regels en intolerantie. Maar al te vaak zijn de meest vreselijke dingen gedaan uit Gods naam. Er zijn oorlogen gevoerd over opvattingen en geloof. Nog steeds leidt godsdienst tot spraakverwarring, onbegrip,oorlog en geweld. Het probleem ontstaat wanneer mensen exclusief de waarheid willen claimen, het alleenrecht op de waarheid denken te bezitten.

    Het kan toch niet zo zijn dat de ene helft van de mensheid het bij het rechte eind heeft en de ander niet? Al de waarheden zijn vormen van de enen waarheid en bestaan naast elkaar. Niets of niemand heeft het alleenrecht op de waarheid, zoals niemand het alleenrecht heeft op de zon, de wind of de aarde. De waarheid heeft vele gezichten.

    Godsdienst is in een slecht daglicht komen te staan door alle benauwdheden die eromheen hingen, alle misverstanden en misbruik, door wat de mensen ermee gedaan hebben. Maar met het wegdoen van alle belemmeringen is ook de inspiratiebron weggegooid. Ondanks de ballast is de kern van de religies verborgen: de schoonheid, wijsheid, geestelijke rijkdom, de prachtige verhalen.

    De Bijbel is de taal van onze cultuur, die eeuwenlang geworteld is. In deze tijd, waarin we met zoveel culturen samenleven, kunnen we ook andere godsdiensten ontmoeten. De kleurrijkheid van de religies is overal om ons heen. Dat wordt soms als een bedreiging gezien, maar brengt niet alleen problemen met zich mee, maar ook kansen.

    De uitwisseling van culturen en achtergronden kunnen we benutten als verrijking. Door te luisteren naar elkaars verhalen, elkaars bronnen leren kennen, kunnen we elkaar inspireren met de rijkdom van de vele talen. De ontmoeting met de ander en andere culturen laat ons zien we zelf zijn en helpt ons onze identiteit te ontwikkelen en te versterken.

    Wij kunnen dankbaar gebruikmaken van wat is overgeleverd, van kennis en inzichten, van het werk dat onze voorvaderen en tijdgenoten hebben gedaan, de inzichten die zij hebben gehad. De Waarheid die zij hebben verkondigd,is opgeschreven en overgeleverd.

    Filosoferen is niet voorbehouden aan filosofen en andere geleerden. Iedereen die leeft, heeft de waarheid in pacht. De waarheid is voor iedereen, als de lucht die iedereen vrij in- en uit kan ademen.

    Wij allen hebben een bron van kennis in ons. Het gaat erom die aan te boren en zelf de verhouding te vinden tot wat is overgeleverd. Filosoferen is vragen stellen. Belangrijker dan de antwoorden van anderen, zijn onze eigen vragen. Het laatste woord is nooit gezegd. Bron: ´Zingeving voor Alledag´(Karen Wassink).

    05-10-2012, 00:00 geschreven door schupp

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:15. LITERATUUR
    Mijn favorieten
  • http://sway.com
  • http://blog.seniorennet.be/schupp
  • http://www.korpscommandotroepen.nl
  • http://www.demijnen.nl
  • http://www.gerardlenting.nl
  • http://www.kkm-lambertus.nl

    Gastenboek
  • Gedicht in dialect "WEIHNACHTE "
  • DA Whitcher
  • Goedemiddag blogmaatje
  • Wens u nog een fijne zondag
  • Wens u nog een fijn weekend

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!