Binnenkort vieren we Kerstmis. Het tweede leerjaar is al druk in de weer met het inoefenen van een heuse kerstmusical. Er wordt ook aan de passende attributen gedacht.
Hier zie je ons een kerstbal, kaarsje of klokje schilderen.
Eergisteren op 12 december was er een infovergadering met de titel Op naar het secundair onderwijs. De hoofdtitels waren: Wat wil ik? en Wat ligt mij? Er zijn ook soorten richtingen, b.v. algemeen secundair onderwijs, dat is Latijnse en het moderne. Er is ook nog de technische richting. Daar heb je theoretisch of praktisch-technisch. Er is ook nog het beroeps. Na het 2de jaar middelbaar kan je kiezen tussen het hoger onderwijs of het beroeps. Nu aan 12 jaar moeten we een moeilijke keuze maken.
Op vrijdag 8 december 2006 hebben we met 2 klassen van het zesde leerjaar in t Groen Plekske gewerkt. De wilgen werden gesnoeid en we plantten een levend bouwwerk met wilgentenen. Iedereenhad laarzen of vuile schoenen aan. Het was wel nodig want het weer was barslecht! Meneer Kurt heeft ons goed geholpen. Hij weet van tuinieren alles af! Thomas De Clerck, klas 6C
Vlgones een sduite aan ene elgnese unvirestiet mkaat het neit uit in wlke vlgrodoe de lttrees in een wrood satan, het eigne dat blagnrijek is, is dat de ersete en de ltaatse ltteer op de gdoee palats satan. De rset kann ttaaol oiznn zjin maar tcoh kun je het geod leezn. Dit kmot dradoot we neit ltteer voor ltteer arpat lzeen maar wodoren in zjin gheeel.
Op 7 december kwam Wim Vancoillie naar onze school. Hij kwam vertellen over zijn hobby. Als hobby graaft hij dingen op van de Eerste en de Tweede Wereldoorlog: wapens, bommen, helmen,... Hij had een stuk van zijn verzameling mee en een video van zijn hobby. En we vonden het heel interessant.
Sander Van Compernolle, klas 4A
Wim Vancoillie kwam vertellen over zijn hobby, namelijk opgravingen doen van de Eerste Wereldoorlog. We hebben een reportage gezien. Ik vond het interessant omdat hij enkele spullen had meegebracht. Hij doet veel opgravingen in weilanden in de Westhoek. Ik vind het wel erg dat ons land twee oorlogen moest meemaken. Nooit meer oorlog!!
Josephine Vandenbossche, klas 4A
Op 7 december is Wim Vancoillie komen vertellen over de twee oorlogen. In de oorlog schieten ze met veel granaten en bommen, gif. Elke week verwisselen de soldaten van loopgraaf. De soldaten die in de dichtste loopgraaf zaten moeten naar de veiligste loopgraaf en de anderen in de gevaarlijke loopgraaf. Als de soldaten mosterdgif inademen dan verbranden hun longen. Het is heel interessant.
Iedereen weet dat oorlog erg is omdat de mensen sneuvelen zonder doel. Ze sneuvelen door gas en gif en geweren en met schoppen, enz. En het ergste van al is dat al die soldaten moesten mensen doden op een erge manier en als ze ten aanval moesten dat ze in de loopgraven bleven. En de officier bleef altijd tot laatst en als er dan nog soldaten in de loopgraven zaten dan worden zij gedood door de officier. Maar geluk hebben wij wel dat er nu geen oorlog is. En nu nog vinden ze dingen uit de tweede wereldoorlog en eerste wereldoorlog. Ik wil alleen zeggen: Oorlog is erg. En niet denken dat dat leuk is.
Op 7 december is het 4de leerjaar gaan luisteren naar Wim Vancoillie. Hij heeft een speciale hobby: Hij graaft dingen op in de Westhoek van tijdens W.O. I en W.O. II. Hij had een paar dingen mee: een revolver, een onschadelijke bom, een aantal lege flessen van rum, enz... We hebben ook een filmpje over de oorlog gezien.
Melanie Van Daele
Er is een meneer gekomen en hij vertelde over zijn hobby. Hij zoekt voorwerpen van W.O. I en W.O. II, b.v. een helm, een deel van een gasmasker en een geweer. Hij heeft ons een film getoond waarin ze tonen hoe ze die dingen opsporen.
Vandaag heeft meneer Wim Vancoillie uitleg gegeven over de oorlog. Zijn uitleg was heel interessant. De oorlog is zeer geweldig. Want er zijn maar liefst 4,5 miljard kogels en bommen geschoten. In het Belgische leger zijn er in de Eerste Wereldoorlog 125 000 soldaten gesneuveld. Er is heel hard gevochten in de Westhoek. De oorlog is de grootste ruzie die bestaat.
Ward Declerck
Hij heeft een rare hobby, voorwerpen van in de oorlog zoeken. Hij vindt veel wapens en bommen en reuzengrote bommen. Het is levensgevaarlijk wat hij voor hobby heeft. Alles wat hij vindt, vindt hij in Passendale, in de Westhoek en bij boeren die zo'n wapens of bommen vinden op hun land. En hij brengt dat elk jaar mee naar school. Ook filmt hij dat allemaal. Hij toont ook foto's van in de oorlog in volle strijd.
Gisteren 5 december was het de dag van de vrijwilliger.
Daarom besloten wij de mama's, papa's, oma's en opa's die vrijwillig bij ons iedere dag komen lezen met de kinderen, in de bloemetjes te zetten met een pakje zelf gebakken koekjes.
Hij komt ... hij komt... die lieve goede sint. De kinderen van klas 1 A zetten alvast hun schoentje klaar. En ja... hun eerste brief hebben ze reeds geschreven. Bravo! En nu maar wachten tot 6 december.
Tijdens de lessen TOBO (Technologische Opvoeding in het BasisOnderwijs) hebben we geleerd dat je met millimeter moet werken. We hebben stroomschemas leren tekenen en ik ken er nu al een hele boel gereedschap bij. We hebben ook geleerd hoe je met een striptang moet werken en het verschil tussen de verschillende schroeven.We leerden nog als laatste dat er verschillende boren bestaan, b.v. de houtboor, de steenboor, de verzinkboor en de universeleboor. In één woord de lessen waren leuk
Op de foto zie je dat ik met een striptang een elektriciteitsdraad aan het ontmantelen ben.
Op maandag 4 december zijn het 4de en 5de leerjaar komen kijken in de refter naar de tentoonstelling van Anne Frank. Er waren 6 themas. Ik zat in het thema van de onderduikers.
De onderduikers waren Albert Dussel, Otto Frank, Edith Frank, Anne Frank, Margot Frank, meneer Van Daan, mevrouw Van Daan en Peter Van Daan. Dat waren ze allemaal. Ik heb aan 2 kinderen van het 5de leerjaar gevraagd wat ze er van vonden. Thomas vond het heel mooi, vooral de nagemaakte Achterhuizen. En Fiebe vond het ook heel erg mooi. Ze vinden dat we dat meer moeten doen.
De leerkrachten die middagtoezicht houden in de eetzaal zullen vanaf nu een witte voorschoot en een petje dragen. Dit moet voor de hygiëne. Deze middag konden de leerlingen van V2 al eens kennismaken met dit nieuwe uniform. De meeste leerlingen vonden het wel leuk staan. Juf Ann, juf Katrien en meester Lieven zagen het ook wel zitten !
Na het lezen van het tekstje op de blog over de olijvenoogst hebben we vandaag olijven geproefd: zwarte olijven, groene olijven natuur en groene olijven opgevuld met knoflook. Enkele leerlingen kenden de smaak van olijven niet. Voor een viertal kinderen beviel het proeven van olijven helemaal niet : "De smaak is zo raar en ze ruiken...." Een zestal jongens en meisjes genoot van het proeven en vonden vooral de groene olijven heel lekker. Zoals Thomas op de foto. In het reclamefoldertje van de wereldwinkel staat een artikeltje over de olijfolie van Palestina. Bij Oxfam kan je olijfolie kopen die in Israël en Palestina gekocht werd via een vredes- en mensenrechtenorganisatie waarin Israëli's en Palestijnen vreedzaam samenwerken. We willen met de klas wel zo'n fles olie kopen en dan 's een couscoussalade bereiden met de Palestijnse olijfolie. Kom je dan 's proeven ??
Op 3 december werd Lotte 7 jaar. Ze is de jongste van onze klas. We zongen liedjes in de onthaalhoek en maakten een Chinees vuurwerk. De jarige kreeg een kroon en mocht een cadeautje kiezen uit de schatkist. Lotte koos een springballetje.
I am Marsha Goren and I am the coordinator of the Globaldreamers Holocaust project. I am so proud of the work you are doing about this important subject. It is vital to teach children to be good people so that his will never happen again to any people anywhere.
You are proving that you care about what happens to you and children that are everywhere.
You are acting as goodwill ambassadors and global friends. You are showing the world that children and educators have the power to make the world a better place for all of us.
Beste kinderen van de Sint-Amandusschool Meulebeke,
Ik ben Marsha Goren en ik ben de coördinator van het project Globaldreamers Holocaust. Ik ben heel fier op het werk dat jullie doen over dit belangrijk onderwerp. Het is belangrijk om kinderen te leren om goede mensen te zijn, zodat dit (Holocaust) nooit meer gebeurt met mensen van om het even waar. Jullie bewijzen dat jullie bezorgd zijn om wat er met jou gebeurt en ook met kinderen van elders. Jullie tonen de wereld dat kinderen en opvoeders de kracht hebben om iets goeds te maken van de wereld, voor ieder van ons.
Ik ben fier op jullie allemaal,
God zegene en beware jullie,
Marsha Goren
Marsha Goren is een Engelse leerkracht, die lesgeeft in de Ein Ganim basisschool in Petach Tikvah in Israël. In Amerika kreeg ze de prijs 'Outstanding Excellence in Holocaust Teaching'. Goren verspreidt informatie over de Holocaust via een website. Daarop plaatst ze het verhaal van haar moeder Sonia Frenkel, die de kampen van Majdanek en Auschwitz overleefde. Ze is intussen wel al gestorven. Via de website voeren haar leerlingen van het zesde leerjaar gesprekken met leeftijdgenoten in 32 scholen van overal ter wereld.
Zaterdagavond hebben bijna alle 75 kandidaat-vormelingen hun aanvraag gedaan om volgend jaar eind april gevormd te worden. Tijdens de eucharistieviering nodigde meneer pastoor hen allemaal uit om naar voren te komen. Daar zeiden ze een voor een dat ze heel graag hun vormsel willen doen. Als beloning kregen ze een kaartje met daarop de stempel van de parochie. Mevrouw Rita, die verantwoordelijk is voor de vormselcatechese zal nu de 15 groepjes samenstellen. Ze houdt daarbij rekening met de opgegeven voorkeurdag: woensdagnamiddag of zaterdag voor of na de middag. De 15 catechisten ontvangen vanaf februari hun groepje een zevental keer bij hen thuis. De vormselviering zelf vindt plaats op zaterdag 28 april om 14.30 uur.