Op vrijdag hebben we een regenboogmoment gedaan. Ons thema was 'pesten'. Als eerste hadden drie kinderen hun nieuwjaarsbrieven voorgelezen. En dan waren Har, Mo en Nie gekomen. Het was heel mooi. Het deelthema was 'respect hebben'. Na het regenboogmoment hebben we gedanst en hebben we een drankje gekregen.
Yasemin Sahan
Proficiat... aan Emely (klas 2B) en Jonathan Callewaert (4B) met hun broertje Alexander aan Bradnon (4C) en Mathias Debaets (1A) met hun zusje Lara aan Ozlem Ozer (2B) met haar broertje Kâzin en natuurlijk ook proficiat aan de ouders!
Je mocht maar met vier aan Juul werken. Juul is een jongen die gepest wordt en letterlijk kapotgemaakt wordt. Dus wij kregen de opdracht om hem te herstellen. We kregen al zijn onderdelen en gingen direct aan het werk. Maar als we bijna klaar waren, zagen we dat de benen en armen verkeerd zaten. We hebben alles uit elkaar gedraaid en juist gestopt. Als alles juist zat, hebben we een daverend applaus gekregen. Nu maar hopen dat er in het echt nooit meer gepest wordt.
We mochten een Juul maken. Uit allemaal ijsstokjes! Er werd één grote Juul gemaakt, en 23 kleine. Hij kreeg kleren, ogen,... van alles wat. En dan schilderden we onze Juul in heel mooie kleuren. Juul is een symbool om niet te pesten.
Wij blikken graag nog eens terug op de kerstmusical die wij opvoerden voor het eerste en derde leerjaar en voor de derde kleuterklas. Ook veel ouders kwamen vrijdagnamiddag (22 december) kijken.
Jochen en Febe speelden An en Jan, twee gewone kinderen die de echte betekenis van
Kerstmis leren kennen. De andere kinderen beeldden de kaarsjes, klokjes, kerstballen en de piek uit en vormden een reuzegrote kerstboom. Ook de figuren rond de kerststal speelden hun rol in het verhaal.
Op vrijdag 22 december hebben we in de klas een feestje gegeven. Er waren ook geschenkjes die we dan kregen. Maar voor we de geschenkjes kregen speelden we eerst 4 op een rij. We kregen punten als we wonnen: Als je het eerste spel won dan kreeg je 1 punt. Maar als je je twintigste spel won kreeg je dan ook 20 punten! Als je gelijkspeelde dan kreeg je 5 punten en als je verloor dan kreeg je niets. Ik ben gewonnen met 615 punten. Ik mocht dan ook eerst een pakje kiezen. Eerst moest je een blokje trekken en daarop stond dan een nummer. Op een pakje stond dan hetzelfde nummer en dan kreeg je dat pakje. De kerstman was Romy.
In 't Groen Plekske hebben we net voor de vakantie bomen gesnoeid. De takken hebben we op vrijdag 22 december na school gevlochten. Er waren twaalf plaatsen en die waren vlug volzet. In 't Groen Plekske stond een hutje waar al een beetje aan gewerkt was. Daaraan hebben we verdergewerkt. Er stond een machine om het te dikke hout te hakselen. Er werd goed gewerkt en als beloning kregen we een lekkere wafel en een drankje. Van meester Stefaan kregen we een speldje van het WWF (Wereldnatuurfonds) met een dier er op.
Op donderdag 21 december speelden 6Ben 6C het kersttoneel in de kerk. Thomas en Mouna waren Maria en Jozef. Het kerstkindje, Robbe, werd geboren in een stal. Ook de engelen, de herders en het volk kwamen naar het kind Jezus. De herders gaven geschenkjes voor de kleine Jezus. Er werden ook heel wat kerstliedjes gezongen!
Wij, de kinderen van 6A hebben de meeste kaarten verkocht voor de kaarting van het oudercomité(267 kilo!). Daarom kregen we allemaal een pakje met 5 fluostiften. We waren verrast!. Dank je wel, oudercomité!!
Wat is het verschil tussen de lagere school en het middelbaar?
Dat zijn een paar vragen die we stelden aande oud-leerlingenvanhet 6de leerjaar.
We hebben een beetje informatie gekregen hoe het is in het secundaironderwijs, of het middelbaar. Je zult het gewoon moeten zijn om zoveel leerkrachten te hebben. En je zal moeten veel meer leren voor elk vak.Nu moeten we nog wachten tot het volgende schooljaar. En dan is het onze beurt.
Op 20/12/06 ging er op Ter Bocht en in het sportcentrum de Vilo het omnisportbrevet door. Dit was een sportievenamiddag waar alle kinderen van het 1ste tot het 6de leerjaar konden proeven van verschillende sporten. Bijvoorbeeld basket, voetbal, atletiek, pingpong, Voor het
5de en 6de leerjaar was er ook zwemmen. Een lengte zwemmen (zo rap mogelijk) en een halve lengte zwemmenen dan naar de bodem duiken en zoveel mogelijk ringen van de bodem terug naar boven brengen. In de Vilo bij 1, 2 en 3 waren er sporten zoals: clownwerpen, trou-madam, ballon, pingpong, hoepelspringen, Dit was een hele leuke namiddag voor alle deelnemers.
Vorige week gingen we op sportklas naar Ter Borcht. We mochten veel verschillende sporten beoefenen : minivoetbal, tennis, honkbal, estafettes, De laatste dag speelden we ook buiten op het grasveld. Telkens werd een uur sport afgewisseld met een uur les. s Middags mochten we onze boterhammetjes in de voetbalkantine opeten. Dat smaakte wel na zon sportvoormiddag. Vrijdag kregen we ook allemaal een sportbrevet omdat we zo goed hadden meegewerkt. Het was heel fijn!
Voor nieuwjaar hebben we in de klas en over de hele school nieuwjaarsbrieven geschreven.
In onze klas moesten we de kaarten zelf maken. Met sterretjes, kerstboompjes, En dat alles in karton, papier en plastiek. Er waren iedere keer vier kaarten,twee grote lange en twee kleine dikke. Er warendrie kleuren: blauw, zilver, rood. En in die kaarten zitten de nieuwjaarsbrieven. Die hebben we ook zelf geschreven. Wemoesten de gedichtjes overschrijven van bladeren vol gedichtjes.
Op vrijdag 15 december is het 6de leerjaar A gaan snoeien in 't Groen Plekske. Toen we genoeg takken hadden zijn we beginnen weven aan het levend bouwwerk. Zonder de hulp van meneer Kurt en meester Stefaan was het ons niet gelukt! Wie wou kon 's avonds nog een beetje helpen bij het weven.
Op15 december kwam er een meneer naar onze school. Hij hielp de leerlingen van het 6de leerjaar om bomen te snoeien. Met die takken hebben we een cirkel van boompjes aan elkaar geweven. Als de boompjes volgroeid zijn zal er een soort van groen hutje tevoorschijn komen. Als je wou verder meehelpen na 15u., kon dat. Je moest het alleen maar aangevraagd hebben.
Terwijl het cycloopoog van de volle maan langzaam zichtbaar werd tussen als slagschepen voorbijdrijvende wolken, opende de vampier likkebaardend het met fluweel beklede deksel van zijn doodskist en gluurde met bloeddoorlopen ogen naar de kloppende halsslagader van de naderende adolescent.
Deze jongeman wandelde eerder diezelfde avond nietsvermoedend het ogenschijnlijk ongevaarlijke woud in om een handvol cantharellen te bemachtigen voor de soep, die zijn moeder zou serveren als voorafje bij een luxueuze stapel met stroop overgoten pannenkoeken.
Maar zodra de afstammeling van Dracula zijn hoektanden voor hem ontblootte, besefte de jongen dat er geen uitweg was uit deze benarde situatie; vlug zond hij met zijn gsmetje een laatste smsje naar zijn moeder, dat luidde: ma, geef mijn portie maar aan Fikkie, onze rottweiler.
Tekst: jeugdauteur Paul van Loon (bekend van De Griezelbus)
Op vrijdagmorgen 15 december deed ik aan de schoolpoort van vestiging 1 in de Bezemstraat een controle van de fietsverlichting. 64 kinderen waren die morgen met de fiets en... van 58 kinderen was de verlichting vooraan en achteraan perfect. Ze droegen ook allemaal hun fluohesje. Bij de kinderen die te voet kwamen waren er toch een tiental die hun groene jasje niet droegen. 6 fietsers waren niet in orde: voor- of achterlicht of beide waren defect.
Alles bij elkaar is dit voor onze school een knap resultaat. Graag bedank ik de ouders voor hun oplettendheid en toezicht. Nog wat aanmoediging bij het dragen van de fluohesjes en het wordt nog veiliger.
Ik had gevraagd aan meester Chris van het 6de leerjaar om de fietsencontrole op de blog van de school klas te zetten en blijkbaar hadden een heel aantal kinderen dat gelezen.
Laten we verder toezien op de veiligheid van onze kinderen, op deze manier kunnen we wellicht
Op 15 december heeft meester Paul, de meester die zorgt voor de veiligheid op school, de fietsen gecontroleerd. In het totaal zijn er 65 fietsen, waarvan er 58 in orde waren en 6 niet (foei!). Meester Paul heeft de poort bewaakt van 8 uur tot 8.30uur
O, voor ik het vergeet moet ik jullie nog zeggen: Draag jullie fluovestjes, of je nu fietser bent of voetganger.