Het thema was: gevoelens. Juffrouw Martine was de dirigent van het orkest. Zij kondigde alles aan. Meester Geert D'haene deed het geluid. Har, Mo en Nie waren er ook. Het was zeer speciaal want het was in de turnzaal. De gevoelens waren: blij, bang, boos, verdrietig en verliefd. Har, Mo en Nie gingen naar het restaurant. Dat was een cadeau van Nie en haar mama. Har gaf Mo een ring en Mo was zeer tevreden. Nie was zeer stout en onbeleefd in dat restaurant. Mo was zeer boos. De straf van Nie was dat ze niet naar de autocross kon met Har. Nie was zeer verdrietig maar Har maakte haar weer blij. De straf van Nie was opgeheven. En iedereen was blij. Toen gingen ze weer naar huis. En op het einde was er het regenbooglied dat we al kenden. En dat was het.
Ik en nog een paar andere kinderen werken voor bepaalde vakken op de Sprintcomputer. Zoals Frans en nog een paar vakken. Je zit daar op een stoel met een koptelefoon en je moet luisteren wat de computer zegt. Dan moet je dat op een blaadje schrijven. Dan druk je op een knopje en je hoort de volgende vraag. En zo voort. Je kan zoveel keer een vraag laten horen als je wil.
In de vijfde klas bij meester Guido werken de leerlingen samen met Ierse kinderen aan een blog. De verhaaltjes en tekstjes over het leven in de klas, Halloween, Sinterklaas,... worden samen met foto's op de blog geplaatst door meester Stefaan.
In klas 6C zijn we gestart met een blog, in samenwerking met Eline Demey die momenteel in Palestina verblijft. Zowel Eline als de leerlingen van de zesdes plaatsen tekstjes en foto's op de blog.
Ga gerust eens een kijkje nemen en stuur ons misschien ook eens een reactie of een commentaartje.
Dit gedicht schreef Viktor Vandermeulen uit klas 6D voor de wedstrijd die het OCMW organiseerde naar aanleiding van de seniorenweek. Hij won er de klasprijs mee, een waardebon van 6 euro.
Ben je een Europeaan of een Aziaat, heet je Tom of heet je Kaat? Het is niet de bedoeling dat je elkaar haat.
Ben je stinkend rijk of straatarm, ben je stil of sla je vlug alarm? Vanbinnen is iedereen z'n hartje warm.
Ben je een Chinees of een Braziliaan, ben je een Eskimo of een Afrikaan? Iedereen laat wel eens een traan.
Woon je aan zee of in de woestijn, ben je groot of ben je klein? Lachen vindt iedereen fijn.
Zit je in een groot orkest, ben je een straatmuzikant? Iedereen loopt hand in hand.
Met de derde kleuterklas en het eerste leerjaar werken we dit jaar rond Eefje Donkerblauw.
Vandaag was terug zo'n "Eefjesdag". Eefje ontmoette vandaag Koning Goudgeel. Alle kinderen kwamen daarvoor in het blauw en geel gekleed naar de klas. We schilderden dan ook klasdoorbrekend met blauw en geel.
Vandaag ging de tweede activiteit door in het project '1ste leerjaar-3de kleuter'. We werken rond het boekje 'Eefje Donkerblauw' van Geert Decockere. Deze keer was het thema 'Geel'. We kwamen samen in de zaal en zongen we het liedje "Er was eens een geel mannetje... ". Na de inleiding trokken alle groepjes naar de klas om te knutselen rond de kleur Geel. Het werd weer een leuke namiddag en we kijken reeds uit naar de volgende activiteit.
Woensdag 22 november 2006 werden we door enkele ouders en grootouders naar het V.T.I. van Tielt gebracht. Daar hebben we in 3 groepen leren werken met hout, elektriciteit en metaal. We maakten een memohouder die we altijd kunnen gebruiken om te plannen bij het studeren. Door metaal te plooien, draadjes te solderen en plankjes aan elkaar te timmeren hadden we allemaal een mooi werkstukje. Dit alles werd heel goed en uitvoerig uitgelegd door meester Tom, meester Walter en juf Eveline. Als afsluiter hebben we allemaal een drankje gekregen. Daarna reden we terug naar school. Het was een hele leuke en toffe voormiddag!!!
Het was heel leuk. We hebben een soort toneelstuk gedaan. Popidool was het leukst. We hebben een stuk van het raplied van de school mogen zingen. En dan hebben we nog een rapliedje geleerd. Er waren drie kinderen en die waren blij, bang of boos. Je moest een blij, bang of boos gezicht trekken en dan namen ze de beste er uit. We mochten ons verkleden dan een muziekinstrument spelen. De klaaskoeken en de chocomelk waren het lekkerst. MMM!!! En op het einde hebben ze de winnaars bekendgemaakt. Dit zijn de namen van de winnaars van het zesde leerjaar: Viktor Vandermeulen, Lisa Willemyns en Manon D'haeyere.
Op 21 november trokken we met heel het vierde leerjaar naar de Westhoek om er de 'oorlog' opnieuw te beleven. We brachten eerst een bezoek aan de Ijzertoren waar een gids ons heel wat uitleg gaf over deze gruwelijke periode. Vervolgens konden we zoals een echte soldaat ervaren hoe het leven was in de loopgraven in de 'Dodengang'. Het was best een ervaring om koud van te krijgen. Toen trokken we naar Ieper. We zagen er op de Menenpoort ongeveer 55 000 namen van vermiste soldaten. Er waren heel wat 'poppies' en herdenkingskransen te bewonderen. Tenslotte eindigde onze uitstap in Passendale bij het grootste Engelse kerkhof 'Tyne Cot Cemetery' waar zo'n 12 000 gesneuvelden begraven zijn. De boodschap van deze uitstap is overduidelijk: NOOIT MEER OORLOG!
De juffen, de meester en alle kinderen van het vierde leerjaar
Hoe hebben we de ballon gemaakt? We hebben eerst de ballon geblazen. Daarna hebben we de ballon bekleefd. Vervolgens hebben we de ballon geschilderd. Dan hebben we het mandje gemaakt. Ten laatste hebben we de touwtjes eraan gehangen.
Ik wil jullie als eersten het laatste nieuws laten weten: Vrijdagavond is het recordaantal gekaarte tafels op de kaarting verbroken. Het waren er 227. Goed hé. Dit is voor een groot deel te danken aan alle leerlingen van de school. Dank zij jullie massale kaartenverkoop was onze kaarting zo'n succes! Bedankt nog eens en... de vruchten zullen jullie plukken...
Op vrijdag 17 november zijn we naar de burgemeester geweest. Tijdens de les kwam mevrouw Nadine om 9.45 u. langs om mee te gaan naar de burgemeester.
Normaal gingen we op maandag 13 november om 19 u. met de fiets, maar de meester vond het niet veilig omdat het te donker was. Daarom gingen we de vrijdag tijdens de les. We kwamen toe in het gemeentehuis en mochten naar de raadzaal. Daarna gingen we naar het kantoor van de burgemeester. We mochten uitleggen waarvoor we gekomen waren. We hebben gepraat over ons probleem. Hij vertelde ons dat hij er zou over spreken met de politie op de maandelijkse bijeenkomst. Ik vertelde over mijn val van een auto die te dicht bij mij reed.We kwamen voor de veiligheid in de Schutterijstraat. Auto's rijden veel te snel. Toen we weg gingen hebben we een brief met een foto afgegeven. We zijn de burgemeester erg dankbaar vanwege de fietspooling!!!
We hebben met de klas stripfiguren getekend. Eerst moesten we de basisvorm tekenen. En daarin moesten we een kruis tekenen. Dan de ogen, de neus, de oren en het haar. Dan moesten we afwerken (inkleuren en strikjes,...) De volgende week kregen we een blokje klei. We moesten er ook een stripfiguur mee maken. We moesten er een kruisje in tekenen, en de neus uitduwen, enzovoort.
In het derde leerjaar leren we over de belangrijke dagen in november. Vandaag 16 november 2006 bezochten we het oorlogsmuseum in de Spoorweglaan. Dat was vroeger een station! Ja, in Meulebeke reed er vroeger een trein!
De gids vertelde ons o.a. over de badkamer van de soldaten. Op een van de foto's in de linkerkolom zie je een stoffen pot! Hij toonde ook de kleerkast van die soldaten. Dat was een gewone grote groene zak waarin zij al hun gerief moesten stoppen. De helm moest er als laatste in. De kinderen van het derde dachten dat dit een slaapzak was! De gids kon heel goed vertellen over vroeger, over de oorlog. Die soldaten hebben echt het een en het ander meegemaakt!
We mochten ook eens de helmen en petten van die soldaten opzetten! Denk je eens in ... ooit had een soldaat dit ook op z'n hoofd! De gids toonde de inslagen van de kogels op de helmen!
We mochten ook op zoek gaan naar de 'gsm' van de soldaten. We vonden die niet! Het was zo'n oude legertelefoon. Je kon die bijna niet opheffen ... zwaar dat die was !
Wij hebben donderdagnamiddag 16 november geschilderd met onze mond en met een penseel in de mond. Dat was wel moeilijk hoor! We moesten heel fijn schilderen. Alles moesten we met de mond doen: verf nemen, in het water dompelen maar we hebben het er goed van af gebracht! Nu weten we hoe het voelt als je niet kunt wat wij zo gewoon vinden. Probeer het zelf maar eens!
Febe Hellebuyck, Marlies Ampe en Gauthier Desmet, klas 5C
We drukken de vijf gevoelens uit: bang, boos, blij, verdrietig en cool. We tekenen dan gezichtjes, online op het internet. Je hebt twee dingen: de muis en de wis-knop. Dat is alles. We hebben het dan gekopieerd naar Microsoft 2000. Meester Lieven zet dat dan op de schoolsite: http://www.sip.be/stamand/feelings/kidshandinhand.htm. Probeer het zelf ook maar eens. Eerst naar de site en dan zoeken maar.
De leerlingen van het 5de leerjaar werkten deze week rond het thema 'Anders zijn, mensen met een handicap'. Op vrijdag 17 november breien we daar met de leerlingen van 5B een fantastisch sluitstuk aan. We nodigden VZW Doedèskadèn uit: bezieler Jan Van Dijck biedt artistieke activiteiten aan ter bevordering van de integratie van mensen met een handicap. Jan komt rond 10 u. aan met z'n busje vol djembés en onvoorstelbaar bizarre instrumenten. Hij geeft aan de leerlingen van 5B wat vorming in de voormiddag. 's Namiddags komt een busje met volwassen mentaal gehandicapten uit Kapellen. Na de middag repeteren de kinderen samen met de gasten om rond 14 u.30 een spetterend optreden te brengen. Alle leerlingen en leekrachten van de vestiging Schutterijstraat worden er naar toe uitgenodigd. Ook de ouders van de leerlingen uit klas 5B zijn van harte welkom.
bij de foto: De leerlingen van klas 5B knutselden zelf ook muziekinstrumenten.
Woensdag 15 november gingen we met de hele klas naar het VTI in Tielt om kennis te maken met deze eventuele keuze naar volgend jaar toe. We werden er naartoe gebracht door twee ouders van leerlingen uit de klas en door de meester. Toen we aankwamen werden we in drie groepen verdeeld. De eerste groep ging naar metaal, de tweede groep naar hout en de derde naar elektriciteit. Zo schoven we door tot het eindresultaat van een memohouder bekomen werd. We kregen er ook nog een balpen en memoblaadjes bij om ons houdertje 'af' te maken. Als afsluiter werd ook nog een drankje aangeboden. Het werd een leerrijke voormiddag waarbij iedereen iets bijleerde.
Op 13 novemer was er bezoek in onze klas. Een meneer uit Japan die Takeo Yamada heet. Zelf is hij leraar uit het 6de leerjaar in Japan. Hij is naar België gevlogen om zijn vrienden te bezoeken en om naar onze blog te komen kijken. Hij vindt het zeer mooi! Hij heeft zelfs gelukskoekjes meegebracht. Die waren zeer lekker !!! MMM . Volgend jaar is in Japan het Jaar van het Everzwijn. Nu is het het Jaar van de Hond. Hij had een vlieger mee met Japanse letters en een tekening van een everzwijn er op staan. Hij had zijn naam in 3 verschilende tekens geschreven op het bord. In zijn naam zitten er verschillende tekens die iets willen betekenen. Eén daarvan was een tekentje dat 'berg' betekende en 'man', want dat is hij. De mensen uit Japan moeten 3 000 tekens kennen in de plaats dat wij er 26 moeten kennen. De kinderen moeten er ook zoveel kennen. Het duurt minstens 6 jaar om al die tekens te kunnen kennen. Hij had ook een papier mee waar een kindje in Japanse tekens geschreven heeft. Het ging over een bloem, maar de rest wisten we niet. Hij was zo tevreden dat hij hier was om zijn vrienden te ontmoeten. Zelf heeft Takeo een vrouw en twee kinderen van 16 en 12 jaar. Hij zelf is 42 jaar. Hopelijks komt hij nog eens dit jaar terug want dat zou heel tof zijn !!