BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
18-01-2016
1966 - MONDAY MONDAY - THE MAMAS AND THE PAPAS
1966. THE MAMAS AND THE PAPAS hadden in 66 hun tweede millionseller met MONDAY MONDAY. Zie hun eerste hit in een vorig bericht in deze blog, jaar 65.
Het nummer was geschreven door de leadzanger van de groep John Phillips en haalde nummer 1 in de States en nr 3 in de UK.
Ze waren zeer productief en ze hadden in 1966 twee albums die ook meer dan een miljoen verkochten. Dit was zeer uitzonderlijk voor een groep die maar zeer kort ontstaan was. De albums waren : "If you can believe your eyes" en "The mamas and the papas".
In Vlaanderen waren ze nr 2 in juni 66 en ze bleven 12 weken in de hitparade.
Dit was werkelijk het begin van flower power periode die zou volgen, eerst in Amerika maar nadien ook hevig in Europa. 1968 was niet ver meer af en alles kreeg duidelijk een geestverruimend tintje. Dit doet zeker niets af van de muziek van de Mamas and the Papas, hun muziek was en blijft mooi.
Ik herinner me goed de avonden in cafe "De Bonte Os" op de markt in Ruiselede en om de haverklap werd "Monday Monday" gedraaid op de jukebox en een aantal jongeren zongen luidkeels mee, hoe later op de avond hoe luider natuurlijk. Dit waren tijden om nooit te vergeten, toen konden we ons amuseren met jukebox muziek en een pint.
HIERONDER EEN PLAYBACK VERSIE VAN MONDAY MONDAY VAN THE MAMAS AND THE PAPAS. ZO HOREN WE GOED HET GELUID VAN DE PLAAT, HET WAS MOOI.
1966. In 66 hadden THE ROLLING STONES niet minder dan 4 singels die het miljoen haalden : 19TH NERVOUS BREAKDOWN (1 IN DE USA), PAINT IT BLACK ( NR 1 IN DE UK), HAVE YOU SEEN YOUR MOTHER BABY STANDING IN THE SHADOW (NR 4 IN THE STATES), MOTHERS LITTLE HELPER-LADY JANE (NR 4 IN DE USA).
Ze hadden ook 2 albums die meer dan een miljoen verkochten : AFTERMATH en BIG HITS.
Al deze monsterhits werden geschreven door het gouden componistenduo MICK JAGGER EN KEITH RICHARDS, respectievelijk zanger en leadgitarist van The rolling Stones.
In het begin van hun carriere werden ze niet serieus genomen, ze waren een soort uitschot en veel mensen waren ervan overtuigd dat het wel eendagsvliegen zouden zijn, maar ze werden uiteindelijk gewaardeerde supervedetten. Velen stelden in 66 The rolling Stones hoger dan The Beatles.
De vergelijking met The Beatles was frappant en ook hun muziekevolutie was gelijklopend : ze begonnen blijkbaar ook zwaar te experimenteren en hun muziek was ook mooi maar er was iets, en dat iets waren vermoedelijk ook geestverruimde middelen.
Ze bleven meer Rock 'n roll dan The Beatles : in hun geval waren ze duidelijk sex, drugs en Rock 'n roll zoals dat later zou genoemd worden. Ik kon hen dus ook niet goed meer volgen, maar ze bleven toch min of meer favorieten van mij.
De verhouding was een beetje deze van Elvis Presley tegenover Jerry Lee Lewis, allebei begonnen als rebel, maar Elvis braver geworden en Jerry lange tijd rebel gebleven.
Op vandaag treden The Rollingsstones nu en dan nog op en worden de grootste rock 'n roll band ter wereld genoemd.
In Vlaanderen stonden al de bovenvermelde nummers gedurende weken in de hitparade, ze werden zeer veel gespeeld op de radio en al hun songs waren jukeboxhits.
HIERONDER, PAINT IT BLACK DOOR THE ROLLING STONES.
1966 - YOU DON'T HAVE T SAY YOU LOVE ME - DUSTY SPRINGFIELD
1966. In het San Remo festival van 1965 kwam een nummer naarvoor : "Io che non vivo". Een mooi nummer in de traditie van de songfestivals van de jaren zestig.
DUSTY SPRINGFIELD zong hiervan een Engelse versie in 1966 : YOU DON'T HAVE TO SAY YOU LOVE ME en Dusty verkocht er 250.000 exemplaren van in de UK alleen, in 2 slechts weken, en werd meteen nr 1.
Zoals alle Britse groepen werd zij, ook als zangeres dan, uitgebracht in de States en ze haalde ze nr 3.
Dit was genoeg voor een regelrechte millionseller en de start van een langdurige carriere voor Dusty.
Haar stem was inderdaad fantastisch en veel zangers van Britse groepen konden hier eens goed naar luisteren en nederig buigen.
In Vlaanderen waren we weer niet mee en het zou duren tot 1989 tot we Dusty in de top 20 mochten verwelkomen met "Nothing has been proved".
HIERONDER DUSTY SPRINGFIELD MET YOU DON'T HAVE TO SAY YOU LOVE ME. TEGENWOORDIG ZIJN ER ZULK GEEN ZANGERESSEN MEER, IN IEDER GEVAL STAAN ZE NIET IN DE HITPARADE. SPIJTIG.
1966. THE BEATLES waren 1966 op hun hoogtepunt en de geestverruimende middelen, die zij volgens sommige bronnen gebruikten, waren nog maar beperkt hoorbaar en zichtbaar voor de buitenwereld.
Ze maakten wel zeer mooie zelfgeschreven muziek en hadden duidelijk de classic rock 'n roll achter zich gelaten alhoewel ze tijdens hun optredens er nog altijd naar terug grepen.
In 66 hadden ze volgende millionsellers : NOWHERE MAN, PAPERBACK WRITER-RAIN, YESTERDAY, YELLOW SUBMARINE-ELEANOR RIGBY. Ze hadden ook een album dat meer dan een miljoen verkocht : REVOLVER.
Stilaan verloor ik echter mijn interesse in The Beatles : ze klonken totaal anders dan mijn eigen roots die terug gingen naar 1956 tot 1965. Ook het feit dat ik muzikant was gaf wat problemen : Ik kon hun nieuwe muziek niet zomaar in 3 of 4 stemmen zingen en stilaan begon ook de klank van hun gitaren of andere instrumenten voor mij ongrijpbaar te worden.
1966 was ook het jaar dat ze stopten (Zie Elvis Presley) met live optredens. Hun gesofistikeerde studio-opnamen konden ze toch niet meer live spelen en John Lennon haalde zich de woede van veel mensen op de hals door in een zotte bui te zeggen dat The Beatles groter waren dan Jezus Christus. Dat had hij duidelijk beter niet gedaan.
In Vlaanderen scoorden the Beatles wel zeer goed : "Yesterday" : nr 1, "We can work it out" : nr 3, "Michelle" : nr 1, "Paperback writer" nr 7, "Yellow submarine" : nr 1.
HIERONDER THE BEATLES IN DE ED SULLIVAN SHOW MET PAPERBACK-WRITER EN RAIN. DIT LAATSTE NUMMER IS REEDS EEN VOORBODE VOOR WAT NADIEN KOMEN ZOU - RARE KLANKEN DIE MIJ ABSOLUUTNIET LAGEN, MAAR ZEER VELEN VONDEN DIT DAN WEL HEMELS EN SUPERIEUR.
1966. Alle succesvolle Engelse groepen hier vermelden zou absoluut eentonig worden, maar een groep willen we toch vermelden : THE TROGGS.
REG PRESLEY was de leadzanger van de groep. Hij werd geboren in 1943 in Hampshire en was in zijn heel jonge jaren basgitarist bij een een rock 'n roll groep en hij werd van beroep metser, het kan ook kasseilegger zijn want in het Engels staat er BRICKLAYER.
Bij THE TROGGS werd hij leadzanger maar hij bespeelde ook de OCARINA, dit is een soort glazen fluit met een speciale klank.
WILD THING werd hun eerste plaat en ze hadden meteen een millionseller te pakken. In die tijd werden alle Britse groepen ook uitgebracht in de USA en ze geraakten hier nr 1, en ook in de UK stonden ze een tijd nr 1.
Onmiddellijk daarna kwam WITH A GIRL LIKE YOU uit geschreven Reg Presley zelf en ze haalden er ook goud mee.
Hun sound was Brits maar toch anders dan de rest. Het waren ook allebei regelrechte jukeboxhits.
In Vlaanderen stond Wild thing op nr 15 in juli 66 en With a girl like you stond op nr 12 in september 66.
HIERONDER EEN PLAYBACK VERSIE VAN WILD THING DOOR THE TROGGS. DE OCARINA KANJE HOREN MAAR NIET ZIEN.
1966 - GIMME SOME LOVIN' - THE SPENCER DAVIS GROUP
1966. SPENCER DAVIS was een universiteitsstudent uit Birminghem, UK, en hij was algauw een fan van de rythm and blues.
Op 13 jarige leeftijd speelde hij ook reeds in een groep die later de naam aannam van THE MUFF WOODY QUARTET. In deze groep speelden Steve Winwood en zijn broer Mervy (Muff) Winwood en Peter York.
Hun eerste publiek optreden was in 1964 en Fontana Records was geinteresseerd. Hun naam werd THE SPENCER DAVIS GROUP.
Ze geraakten in de film TOP GEAR in 1965 samen met alle gekende Britse groepen van dat ogenblik.
Ze brachten de plaat KEEP ON RUNNING uit en het werd kort nr 1 in de UK, dit werd gevolgd door "Somebody help me" en in 1966 kwam GIMME SOME LOVIN' geschreven door Spencer en de gebroeders Winwood.
Het werd hun eerste millionseller, nr 2 in de UK en zeer goed verkopend in de States.
In Vlaanderen waren we precies mee want "Keep on running" stond op nr 19 in februari 66 en "Gimme some lovin' "haalde nr 20 in januari 67.
HIERONDER GIMME SOME LOVIN DOOR THE SPENCER DAVIS GROUP. DE ZANG ISSPECIAAL EN OOK HET ORGEL WAS IN DIE DAGEN ZEER BUITENGEWOON.
1966. De Motown vedetten THE SUPREMES (Zie ook vroeger in deze blog) met leadzangeres DIANA ROSS waren top in 1966 en ze doorstonden blijkbaar toch goed de concurrentie van The Beatles en de andere Britse groepen.
The Supremes hadden inderdaad in 1966 niet minder dan 3 millionsellers : MY WORLD IS EMPTY WITHOUT YOU : nr 4 in de USA, YOU CAN'T HURRY LOVE : nr 1 in de USA en nr 3 in de UK, YOU KEEEP ME HANGING ON : nr 1 in de States en nr 5 in de UK. Allemaaal wereldhits en ook allemaal geschreven door het componistentrio : Holland, Holland en Dozier die we in deze blog reeds meerdere malen tegenkwamen.
Deze drie hits waren de achtste, negende en tiende millionseller voor The Supremes.
Later zou drummer Phil Collins ook een grandioze hit scoren met een coverversie van "You can't hurry love."
Onbegrijpelijk, maar The Supremes vind ik niet terug in de Vlaamse hitparade van 66, ze staan er wel in in 1967 met het nummer "The happening".
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN YOU CAN'T HURRY LOVE DOOR THE SUPREMES. DE ECHTE LIVE YOUTUBEVIDEOS DIE ER ZIJN , ZIJN ZEER SLECHT VAN KWALITEIT, VANDAAR.
PLUS60. Na zijn grandioze successen in de fifties en het begin van de jaren 60 met "Hello Mary Lou" en "Travelin man", was Ricky (ondertussen RICK NELSON geworden), daar terug met een monsterhit : GARDEN PARTY.
Het nummer was door hemzelf geschreven en hij haalde nr 3 in de States, en het werd een millionseller en een echte wereldhit.
Rick werd, in die dagen , ook gevraagd om op te treden op de talloze rock 'n roll revival shows en hij was ook van de partij in Madison Square garden in New York in 1972, maar het publiek nam het hem precies kwalijk dat hij zijn looks (oa zijn langer haar en hippy muzikanten) had veranderd en dat zijn muziek een ietwat andere sound had gekregen : "country rock" ipv straight classic rock 'n roll.
Na dit concert schreef hij het nummer GARDEN PARTY waarin hij liet weten dat ze hem niet meer moesten vragen voor dergelijke festivals als hij zichzelf niet mocht zijn en alleen maar van herinneringen mocht leven en zijn oude hits enkel op de oude manier mocht zingen.
Deze song, "Garden party", werd dus een megahit en was ook de start van een tweede en lange carriere voor Rick Nelson als country rocker, een genre waarvan hij in feite min of meer de uitvinder was.
Rick kwam ook om in een vliegtuigongeval, jaren later. Hij had zijn crashvliegtuig kort daarvoor overgekocht van Jerry Lee Lewis. De muziekwereld is soms klein.
In Vlaanderen stond "Garden party" op nr 21 in de BRT hitlijst in december 1972 en het nummer bleef 8 weken in de Vlaamse hitparade staan.
In bijlage een versie van "Hello Mary Lou" door uw dienaar, Jerry Marvin, als a one man band.
HIERONDER EEN LIVE VERSIE UIT 1985 VAN GARDEN PARTY DOOR RICK NELSON.
1966. In Amerika waren The Beatles enorm populair en de Amerikanen gingen daar iets aan doen.
Er werden inderdaad 5 "zotte" jonge mannen gevraagd om mee te spelen in een TV serie met de veelzeggende naam THE MONKEES. Ze moesten wel een beetje weg hebben van de echte Beatles en prettig gestoord zijn.
De geselecteerden werden opgeleid in acteren, zang, muziek spelen of doen alsof, dansen en gek doen.
Deze aanpak loonde en ze namen algauw een single op met de naam LAST TRAIN TO CLARKSVILLE. Samen het succes van hun TV serie haalden ze het miljoen met hun song.
Ze zongen zelf, bijgestaan door professionelen en alle toen bestaande electronische hulpmiddelen, zoals toonvastheidstoestellen, overdubs en luide achtergrond-backing vocals. De instumenten werden (zeer goed) gespeeld door studiomuzikanten. Op de TV deden The Monkees alsof ze speelden (Ze waren inderdaad zeer goede playbackers).
Hun tweede single werd I'M A BELIEVER, een nummer van de grote NEIL DIAMOND.
Ze stonden terzelfdertijd nr 1 in de USA en in de UK voor een lange tijd. Dit laatste nummer was reeds een millionseller door de voorbestellingen alleen.
In Vlaanderen stonden The Monkees nr 1 in januari 1967 en ze bleven 15 weken in de hitparade. Hun TV serie werd hier ook uitgebracht en kende ook veel succes bij de jongeren.
HIERONDER THE MONKEES MET I'M A BELIEVER. AFGEZIEN VAN HET FEIT DAT HET EEN BEETJE FAKE WAS VOND IK DIT NUMMER NIET SLECHT. DE GITAREN WAREN SPECIAAL EN IK WIST WEER WAT GELEERD.
1966 - ANITA YOU'RE DREAMING - WAYLON JENNINGS - COUNTRY
1966. De country music is in deze blog reeds nu en dan aan bod gekomen, maar nog niet zoveel.
In dit jaar, en ook later, was ik een trouw luisteraar van country programma's op de radio, maar in Vlaanderen waren er niet zoveel en ook op radio Luxemburg waren deze programma's tamelijk schaars.
Op radio Luxemburg hoorden we wel de echte Amerikaanse country en een van de songs die mijn aandacht trok was het nummer ANITA YOU'RE DREAMING van ene WAYLON JENNINGS. Ik kende hem toen absoluut niet maar zijn songs en zijn manier van spelen en zingen trokken mijn aandacht. Dit leek mijn manier van spelen en zingen te zijn : zang maar terzelfdetijd (solo)-gitaarbegeleiding door Waylon zelf en ook een heuse gitaarsolo erbij gespeeld door Waylon zelf. Zijn groep bestond ook uit 3 gitaren en drums.
In Europa was Waylon toen absoluut niet gekend en weinigen wisten iets over hem.
Nu weet ik dat hij geboren werd in Texas in 1937 en dat hij overleden is in 2002, amper 65 jaar oud. Hij was diabetes patient en had daar zijn ganse leven veel last van.
Toen hij 10 jaar was had hij reeds zijn eigen band en van naar school gaan kwam niet veel meer in huis. Hij leerde zichzelf gitaar spelen en componeerde meestal zijn songs zelf.
Achteraf werd hij altijd vermeld als de gelukkige zanger die NIET verongelukte in 1959 tesamen met Buddy Holly,Richie Valens en JP Richardson (The big bopper- Chantilly lace) in een vliegtuigongeluk.
Waylon zou aanvankelijk meevliegen met dit vliegtuig maar hij voelde zich ziek en stond zijn plaats af aan JP Richardson (de man van Chantilly Lace ) en hij bleef dus in leven. Nadien zou hij zich altijd een beetje schuldig voelen omdat hij zou gezegd hebben , al lachend, omdat hij niet meekon : ik hoop dat jullie vliegtuig neerstuikt.
Waylon was succesvol maar hij bereikte nooit de absolute top. Hij begon te zingen in 59 en is blijven zingen en spelen tot zijn overlijden in 2002. Zijn repertoire was country of country getint. Hij was ook de stem die men hoorde in de TV serie "The Dukes of Hazzard" die hier in Vlaanderen jarenlang op de TV te zien was.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN ANTIA YOU'RE DREAMING DOOR WAYLON JENNINGS. DIT IS MIJN DING EN THE SHADOOGIES ZIJN HIEROP OOK VOOR EEN STUK GEBASEERD.
1966. Eind oktober 65 (ik was 21 jaar geworden op 9 juli 65) zwaaide ik af van het leger in Duitsland, Spich Eerste Cyclisten.
Mijn officiele afzwaaidatum was 31 oktober 1965 maar ik kon met een BV (BeroepsVrijwilliger) enkele dagen eerder per auto naar Belgie komen omdat ik nog een paar verlofdagen over had.
Ik mocht van de opvoedingsofficier mijn gitaar, klavar muziekcursus en mijn songteksten in Duitsland laten omdat hij in november toch naar Belgie kwam en dan alles bij bij mij thuis zou afleveren. Voorwaar een mooie attentie van het Belgisch leger.
Deze mooie attentie werd wel een flop omdat ik slechts na een lange periode mijn gitaar terug kreeg uit Duitsland en ik mijn liedjesteksten en mijn muziekcursus helemaal niet terug kreeg. Mijn gitaar was ook veel snaren kwijt en de hals was blijkbaar een beetje geforceerd. Pech natuurlijk.
Ik had reeds voor mijn legerdienst werk in Brugge als hulpboekhouder bij de Amerikaanse firma Pemco International in de Pathoekeweg, dus ik kon mijn nieuw burgerleven aanvangen op een goede manier.
Op het einde van mijn legerdienst had ik ook kontaktgehad met een gitarist-zanger uit Meulebeke en hij zwaaide ongeveer op dezelfde datum af als ikzelf. Hij was van plan een orkest te stichten en hij vroeg mij als solo-gitarist in zijn groep. Ik stemde toe, er kwamen zeer rap repetities en we traden algauw op in Meulebeke in een zaal op de markt.
Ik voelde mij in mijn sas en mijn muzikale toekomst was precies OK.
Zeer rap kwamen er echter wat problemen in de groep en ik vond dat ik moest stoppen bij dit orkest.
De accordeonist van de groep die ik verliet had echter een kozijn, SYLVAIN MAES, accordeonist uit Zwevezele en hij signaleerde aan Sylvain dat ik vrij was. Sylvain had reeds een orkestje met accordeon en slagwerk-zang en hij was op zoek naar een gitarist- zanger om zijn groep te versterken. De naam van de groep was LES CHARLETANS (zie foto) en ik vond dit niet kunnen, maar in die tijd waren de Franse rockgroepjes zeer gekend en veel Vlaamse groepen namen ook een Franse naam aan, vandaar.
Algauw, begin 1966, kwamen dus SYLVAIN MAES en NOEL CALLEWAERT, de drummer-zanger, op een zaterdagnnamiddag bij mij thuis met de vraag om hun groep te vervoegen. Ik had dus toch wel een goede reputatie gekregen, blijkbaar.
Ik stemde toe en zeer kort daarachter was er een repetitie in Zwevezele die mij wel beviel. Sylvain had een zware FARFISA versterker die hij uitbreidde met een zelf gemaakte grote klankkast. Dit was voor mij een openbaring. Ikzelf had nog altijd geen eigen versterker maar ik kon mijn gitaar aansluiten op zijn Farfisa en die was voorzien van reverb (galm) en zelfs een soort echo en vibrato. Het kon dus niet op.
Na enkele repetities hadden wij ons eerste optreden in Schuiferskapelle in de zaal ONDER DE TOREN. Dit was een zeer gekende zaal en we speelden op het trouwfeest van een Rijkswachter, die trouwde in het gala-uniform van de Rijkswacht.
Dit was dus het begin van een eindeloze reeks optredens. We speelden soms tot 130 keer per jaar : trouws, bals, Vlaamse kermissen, enz.
Morgen gaan we verder met een overzicht van het orkest LES CHARLETANS in de periode 1966 - 1970.
HIERONDER EEN FOTO-COMPILATIE VAN LES CHARLETANS UIT 1968. DE DUITSE SONG MONJA WAS EEN MUST IN DIE DAGEN EN WIJ KONDEN HET SPELEN MET 3-STEMMIGE ZANG EN DE SOLOGITAAR KLONK ZOALS ZE MOEST KLINKEN. DE OPNAME GEBEURDE MET EEN KLEINE PHILIPS BANDOPNEMER OP DE SCENE IN ZWEVEZLE.
1966. Gisteren hadden we het reeds uitgebreid over WILL TURA.
Dit jaar had hij dus 4 grote hits en een ervan was "Arrivederci Maria". Dit was een mooi nummer, deze keer geschreven door Will zelf met tekst door Nelly Bijl zoals gewoonlijk.
Dit was ook weer een nummer dat enorm veel werd gespeeld op de radio en op alle jukeboxen zat. Zoals alle nummers van Will Tura speelden ook alle balorkesten dit nummer.
Will stond ermee nr 14 in de top 100 van gans 1966 en hij haalde nr 4 in de Vlaamse top 20 in februari 66.
Will zou dus de grootste Vlaamse zanger blijven tot ver in de jaren 90 met uiteindelijk een van zijn grootste hits : "Hemelsblauw".
Vanaf morgen geef ik wat uitleg over mijn periode als muzikant in de jaren 60 tot 1970.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN ARRIVEDERCI MARIA DOOR WILL TURA.
1966. Reeds vanaf 1962 was onze Vlaamse WILL TURA niet meer van de Vlaamse hitparade weg te slaan.
Ieder jaar had hij minstens 4 titels die maandenlang in de top 20 bleven staan. Zijn twee nummer 1 hits waren" Eenzaam zonder jou" in 1962 en "Draai 797204" in 64.
Dit laatste nummer was een coverversie van een Amerikaanse countrysong (zie vroeger in deze blog).
In 1966 had onze Will terug 4 hits :" Ciao ciao bye bye", "Heimwee naar huis", "Arrividerci Maria" en EL BANDIDO.
Met deze laatste song had hij terug een nummer 1 hit te pakken in Vlaanderen (in november 66) en hij bleef ermee 20 weken in de hitparade staan.
Zoals "Draai dan 797204" was El Bandido terug een coverversie van een Amerikaanse countrysong met de titel :THE GREAT EL TIGRE en het werd in 66 opgenomen door ene "Stu Phillips". Het nummer was geschreven door een oude componist met de naam COBEN , geboren in 1912 en die overleed in 2006.
"The great el tigre" kreeg een Vlaamse tekst (Nelly bijl) en het ritme werd een beetje aangepast (minder country). De Vlaamse tekst was wel tamelijk trouw gebleven aan de Engelse tekst.
Alle duizenden orkesten en orkestjes in Vlaanderen speelden dit nummer meerdere keren op een avond en Will Tura werd met deze song nog meer een echte superster in Vlaanderen.
Onder de video een youtube video met The great el tigre door Stu Phillips.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN EL BANDIDO DOOR WILL TURA. DIT WAS MOOIE MUZIEK, MAAR WE KENDEN TOEN HET ORIGINEEL NIET, DIT IS OOK ZEER MOOI GEDAAN DOOR STU PHILLIPS.
In december 1956 stond Freddy Quinn op de eerste plaats van de Vlaamse top 10 en op de tweede plaats vinden we QUE SERA SERA gezongen door Doris Day. Het liedje werd ook nog genoemd WHATEVER WILL BE WILL BE . "Wat moet zijn zal zijn" zong dan ook onze nationale Jo Leemans met het orkest van Francis Bay, de dirigent van het NIR, de toenmalige VRT. Het was hier , in het Vlaams, een even grote hit als die van Doris Day. (zie foto hierboven).
Ik was toen 12 jaar en ik herinner me zeer goed dat iedereen dit liedje zong of neuriede. We hoorden het ook enorm veel keren op de radio en alle orkestjes speelden deze wals waarop dan werd gedanst. Doris Day zong dit liedje in de film "The man who knew too much". Haar tegenspeler was James Stewart.
Zij stond er 27 weken mee in de hitlijsten in de USA en hier was het eveneens een megahit mede dank zij Jo Leemans. Voor Doris Day was het reeds haar zesde millionseller.
HIERONDER DORIS DAY MET QUE SERA SERA - DE FILMVERSIE - DUS PLAYBACK.
PLUS60 - THE MOST BEAUTIFUL GIRL IN THE WORLD - CHARLIE RICH
PLUS60. In 1960 had CHARLIE RICH een millionseller met "Lonely weekends" (zie vroeger in dezeblog).
1973 bleek echter een geluksjaar voor Charlie want hij had twee single millionsellers op een rij : BEHIND CLOSED DOORS en THE MOST BEAUTIFUL GIRL.
Daarnaast bracht hij ook een LP uit met de titel "BEHIND CLOSED DOORS" en deze LP werd eveneens een millionseller.
Hij kwam uit Arkansas (zie vroeger in deze blog) maar hij begon zijn carriere bij Sun Records in Memphis bij Sam Phillips en hij speelde piano en zong. Zijn pianospel was meer jazz dan rock 'n roll en hij was ook een geschoolde muzikant. Hij schreef ook een aantal rocksongs voor Jerry Lee lewis en andere.
In 68, na jaren toch niet denderend succesvol geweest te zijn, kwam Charlie bij Epic Records waar hij veel country platen maakte met meestal zelfgeschreven songs. Hij bleef daarnaast ook songs schrijven voor anderen.
In 1973 brak hij dan uiteindelijk definitief door, ook op wereldvlak. De 2 succesvolle songs waren deze keer echter niet door hemzelf geschreven.
"The most beautiful girl" kwam op nr 1 in de States en op nr 2 in de UK.
In Vlaanderen waren we deze keer zeker mee : de song stond hier op nr 1 januari 1974 en hij bleef 15 weken in de Vlaamse hitparade. Dagelijks werd dit gespeeld op de radiozenders en Vlaanderen kreeg er blijkbaar niet genoeg van.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN THE MOST BEAUTIFUL GIRL EN NICE AND EASY DOOR CHARLIE RICH. INDERDAAD BEAUTIFUL.
1966. ROY ORBISON kwam reeds meerdere malen aan bod in deze blog.
Hij had inderdaad millionsellers in 1960, 61,62, 63 en 64. (in totaal 12 ).
In 1966 kwam dan LANA uit, een uptempo nummer en dit werd een zeer grote hit in Vlaanderen, maar ik vind het niet terug bij de millionsellers, wat mij ten zeerste verwondert.
In Vlaanderen stond Roy nr 9 in de top 100 van gans 1966 en in juli 66 stond hij nummer 1 in de Vlaamse top 20. Hij bleef niet minder dan 5 volle maanden in de vlaamse hitparade staan.
Het was dan ook een echte jukebox hit, waarop zeer veel gedanst werd in de cafes, iets wat in die tijd normaal was en er werd zelfs veel gedanst de zondagnamiddag en dit reeds vanaf 14 uur bij en rond de jukebox natuurlijk.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN LANA DOOR ROY ORBISON. DIT WAS VOLGENS MIJ ZEER MOOIE CLASSIC ROCK MUZIEK EN DE STEM VAN ROY IS FENOMENAAL. HIJ HAD HET NUMMER NATUURLIJK OOK ZELF GESCHREVEN.
PLUS60. In 1972 had ELVIS PRESLEY terug een millionseller met BURNING LOVE.
De song was een cover van een vroegere rythm and blues song "Burning love" gebracht door ene ARTHUR ALEXANDER. Elvis gaf er een rock ritme aan en scoorde .
Het was Elvis' zijn 66e millionseller sinds 1956 en hij bleef dus op een zeldzame hoogte in de muziekwereld.
In Vlaanderen waren we altijd al trouwe Elvis fans en hij stond met dit nummer op nr 17 in de Brt hitlijsten in november 72 en hij bleef 8 weken in onze hitparade staan.
De fifties rockers deden het dus niet slecht in 72. We hadden Ricky Nelson met Garden party, er was ook Jerry Lee Lewis met "Chantilly lace". Ook vele anderen hadden weer succes maar niet direct gouden platen.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET DE LIVE VERSIE VAN BURNING LOVE UIT ZIJN HAWAII SATELITESHOW. ZEER GOED GEDAAN EN TERUG GEZONGEN MET ZIJN OUDE ROCK'N ROLL DRIVE VAN VROEGER. DE BEGELEIDING IS OOK FANTASTISCH.
1966. De zevende millionseller voor FRANK SINTRA was STRANGERS IN THE NIGHT. Hij had er ook nog gehad in 1944, 44, 53, 55 en 57.
Hij was dus terug en hoe.
Deze song was geschreven door de Duitse orkestleider en componist BERT KAEMPFERT, die we in deze blog reeds veel tegengekomen zijn als componist van populaire songs voor verschillende artiesten.
Bijna op hetzelfde moment had zijn dochter NANCY SINATRA een monsterhit met THESE BOOTS ARE MADE FORE WALKING, hierover berichten wij binnenkort.
Ze zaten in Vlaanderen allebei terzelfdertijd op de al de jukeboxen.
Frank stond op nr 1 in de USA en op hetzelfde moment ook nr 1 in de UK, dit was zeldzaam en uitzonderlijk.
Per uitzondering was dit een nummer van Frank Sinatra dat ik wel graag hoorde, zijn vorig werk was niet echt mijn ding.
In Vlaanderen stond Frank nr 1 in juli 66 en het werd hier zeer veel gespeeld.
HIERONDER FRANK SINATRA MET EEN INGEKORTE LIVE VERSIE VAN STRANGERS IN THE NIGHT. ZIJN STEM WAS WEL ZEER GOED EN HIJ ZONG OP EEN ONGEKEND SPECIALE MANIER, SCHIJNBAAR ZONDER OOK MAAR TUSSENTIJDS ADEM TE HALEN. DIT WAS ZIJN ZOGENAAMDE SINATRA PHRASING DIE NADIEN DOOR VEEL ANDERE ZANGERS WERD OVERGENOMEN MAAR HIJ BLEEF HIERIN TOCH DE KAMPIOEN.
PLUS60. Zoals we reeds melden waren er een heel deel van de fifties-vedetten in de jaren 90 nog altijd zeer aktief.
Vandaag komt CHUCK BERRY aan de beurt.
Hij was rond 1960 enkele jaren uit circulatie geweest wegens een rechtszaak en een internering, maar The Beatles en The Stones haalden hem rond 1962-63 terug uit de vergetelheid en begonnen al zijn hits te coveren.
Hij begon terug fantastisch veel op te treden, gans de wereld rond. 300 optredens per jaar was geen uitzondering en hij schreef nog ook nog een aantal nieuwe hits die onveranderd millionsellers werden.
In 1993 was Chuck (° 1925) 68 jaar oud, maar het is hem niet aan te zien.
Tot op vandaag (87 jaar oud) treedt hij nog altijd op en dit, nog altijd, in gans de wereld. In 2010 heeft hij 30 optredens gedaan , meestal in de USA, maar ook een korte tournee door Brazilie. In 2012 zal hij nog 25 optredens doen, waarvan 2 in Moscow. Je moet het maar doen aan deze leeftijd. Ook in 2013 en 2014 doet hij verder.
De boogie-pianist op de video is waarschijnlijk JOHNNY JOHNSON, de vaste pianist van Chuck Berry en mede-auteur van de meeste van zijn hits. In feite was Chuck hoofdzakelijk de dichter-poëet en Johnny eerder de melodieschrijver. JOHNNY JOHNSON overleed een tijd geleden, alweer een grote Mijnheer van de Rock 'n roll en de blues die ons verlaten heeft.
HIERONDER CHUCK BERRY, NATUURLIJK LIVE, MET JOHNNY B GOODE - 1993. FANTASTISCH.