BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
08-12-2016
1959 - ONVERGETELIJK - WILL TURA
(goed)1959. WILL TURA, alias Arthur Blanckaert uit Veurne, was reeds reeds zeer jong als zanger en muzikant (accordeon en gitaar) begonnen en speelde bij verschillende orkesten en was regionaal reeds goed bekend.
In 1959 kwam hij dan , inspelend op de rock ' roll, met een coverversie van de hit "Personality", van de zwarte zanger Lloyd Price. De Vlaamse titel was : ONVERGETELIJK.
Het nummer had zeer weinig van de rythm and blues van Lloyd Price maar de melodie zat goed en Will zong het goed, maar natuurlijk met zijn Westvlaamse tongval die hij naderhand min of meer bleef behouden.
Will geraakte, als Vlaming, in 1959 in de Vlaamse hitparade op nr 13 met "Onvergetelijk" en hij bleef zelfs 3 maand in de hitparade staan.
Dit was wel iets speciaals : Will was Vlaams, hij zong in het Vlaams en zijn nummer was iets ofwat Rock 'n roll getint.
In 1960 zou een Nederlander dit overdoen namelijk Peter Koelewijn met "Kom van dat dak af". Will zou wel verder Rock ' roll blijven zingen maar zijn grootste successen zouden geen rock zijn. Tijdens zijn optredens zong hij wel (goed) Rock 'n roll.
Hieronder een audio - video van ONVERGETELIJK door Will Tura.
We hadden de instrumentale groepen The Champs met Tequila en Duane Eddy met Rebel Rouser, maar de groep die mij het meest aanstond was Johnny and the Hurricanes met hun enige millionseller in 1959, RED RIVER ROCK.
Dit was de beat versie van de standard RED RIVER VALEY. Deze song zette de trend voor het gebruik van een orgel in de rock. Het werd gespeeld op een klein orgeltje en de klank was kerkorgel (pipe organ). Ze beweerden dat ze op een Hammond speelden maar het zal dan wel een zeer kleine geweest zijn. (Alles was reeds elektronisch). De Hammond orgels in Europa waren allemaal mastodonten (bv Kor Stijn in het liedje van Dorus - Twee motten - speelde op een Hammond met maar liefst 3 handklavieren en een enorm voetklavier, als ik niet mis ben). Een grote lesleybox maakte ook deel uit van het geheel maar dus niet bij de Hurricanes. Op fotos zag je soms wel een grotere orgel, maar meestal was het een klein exemplaar.
Johnny Paris was de leider van de groep. Hij was saxofonist en , zoals op de platen Duane Eddy, kon je de saxofoon goed in horen iedere song. Hij scheurde met zijn saxofoon dat het een lust was. Verder hadden we fantastische drums en gitaarsolos om U tegen te zeggen. Op de juke box was de klank fantastisch zonder meer. Johnny stond met zijn Hurricanes in november 1959 op de tweede plaats in de Vlaamse top 20 en zou daar liefst 6 maanden in blijven.
Weinig orkesten coverden deze song, ze waren bang van radikaal af te gaan, het origineel was te goed en te speciaal. Johnny Paris overleed een aantal jaren terug en na zijn de succesperiode in de jaren 50 en 60 hebben we nog weinig van hem gehoord.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE MET FOTOS VAN RED RIVER ROCK. ZEER MOOIE MUZIEK.
PLUS60. Zoals we reeds vroeger zagen was de carriere van JERRY LEE LEWIS begonnen in 1957 maarze was virtueel geeindigd in 1958 na zijn desastreus bezoek aan Engeland waar uitkwam dat Jerry - (22 jaar) reeds voor de derde keer was getrouwd en zijn derde vrouw, Myra Brown, zijn achternicht was en pas 13 jaar, maar volgens Jerry een volwassen vrouw. Myra was dus de dochter van zijn kozijn, zijn basgitarist.
Dit was natuurlijk ook wel een beetje veel in 1958 en Jerry werd min of meer gedoemd tot de bedelstaf. Hijzelf was zich van geen kwaad bewust, want huwelijken met 13-14 jarigen was in het diepe zuiden van de States niet uitzonderlijk : gemeenscchap mocht alleen binnen het huwelijk, dus men trouwde in plaats van in zonde te leven.
Jerry werd van de ene op de andere dag niet meer gespeeld op de radio en er waren geen TV shows meer. Er kwamen nog amper platen van hem uit en als een plaat uitkwam werd er zelfs geen reklame meer voor gemaakt.
Daarbij kwam dat hij tot 1963 vast zat aan zijn platenfirma Sun Records (Memphis) van de gebroeders Phillips en dat ze hem niet loslieten. (Ze hadden indertijd Elvis Presley laten gaan en dat zou hen geen tweede keer overkomen, dus Jerry moest blijven).
Het trad wel tot 300 keer per jaar op en reisde constant van het ene optreden naar het andere in de USA en hij kwam ook, zeer succesvol, terug naar Engeland en het vasteland van Europa.
In 1963 stapte hij dan over naar Smash records, een onderdeel van Mercury records. Hier maakte hij zeer veel rock 'n roll platen, maar een groot succes haalde hij niet en hij was het algauw ook beu en Smash records maakte al evemin goede reklame en Smash records wilde zo rap mogelijk van Jerry af en omgekeerd was dit ook het geval.
Zijn countryplaat "Another place another time" haalde echter nummer 1 in de countrycharts in 1968. De samenwerking met Smash/Mercury werd dan ook verlengd en Jerry begon aan een ononderbroken reeks van countryhits, met zelfs +- 20 top tien countryhits, praktisch op een rij.
Ook aan dit kwam dus na verloop van tijd een einde en Jerry greep voor zijn optredens en zijn platen terug naar zijn eerste liefde : de Rock 'n roll. Hij had tenandere in al die jaren van countrysuccessen nooit de Rock opgegeven in zijn concerten.
Tot op vandaag treed Jerry (78 jaar) nog op in gans de wereld. Hij was in mei 2013 te gast op het Beale street music festival in Memphis TN, en hij verjongt met jaren na zijn zoveelste huwelijk met Judith vorig jaar. Rock 'n roll is here to stay.
HIERONDER EEN MEDLEY VAN JERRY LEE LEWIS UIT 1982. MEN KAN NIET VERMOEDEN, ALS MEN JERRY HIER ZIET, DAT HIJ ZULK EEN ZWAAR LEVEN ACHTER DE RUG HEEFT. HIJ IS OOK ONNAVOLGBAAR EN NIET IMITEERBAAR. DE KLANK IS WEL ONDERMAATS, MAAR HET IS LIVE.
1958. Niet alleen de mooie jongens en mooie meisjes hadden succes in 1958. Rock 'n roll was van oorsprong dus rythm and blues en de zwarten die deze muziek speelden profiteerden ook mee van de nieuwe rage bij de blanken en verkochten ook miljoenen platen.
Naast Little Richard, Fats Domino, Lloyd Price (zie foto) en nog veel andere, was er ene LARRY WILLIAMS. In 57 - 58 had hij liefst 2 millionsellers : SHORT FAT FANNY en BONY MORONIE. Hij was geboren in 1935 en was de "beat" pianist van LLoyd Price (Personality) tot hij als solo artist een platencontact kreeg bij Speciality Records.
Hij schreef deze nummers zelf en hij had het over magere lange meisjes, korte dikke meisjes, en "making love underneath the apple tree" verwijzend naar Adam en Eva. Making love was dus wel geen simpel kusje op de wang. Beide songs werden op Radio Luxemburg nu en dan gespeeld maar hier in Vlaanderen kwam Williams niet in de top 20.
De muziek was rauw, mooie boogie woogie piano, scheurende sax, knallende drums, ongelooflijk mooie en zware bas en gierende gitaren(dan al). Tot op vandaag zijn er nog veel coverbands die zich wagen aan beide songs. In het voorprogramma van een optreden van Jerry Lee Lewis wordt regelmatig Bony Moronie gespeeld.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN BONY MORONIE DOOR LARRY WILLIAMS.
1958 - THE TEDDY BEARS - TO KNOW HIM IS TO LOVE HIM
1958. "The Teddy Bears" waren en zijn hier zeker niet bekend, het liedje "To know him is to lovehim" klinkt wel bekend in de oren en het werd veel gespeeld, natuurlijk op radio Luxemburg. The Teddy Bears was een trio en een van de leden was de legendarische producer PHIL SPECTOR. (zie foto).
Phil was geboren in 1940 en dus 18 in 1958. Hij ontmoette zijn twee medemuzikanten op de middelbare school en aanvankelijk was alles tijdverdrijf. Dan schreef PHIL de song TO KNOW HIM IS TO LOVE him en ze kregen een platenkontrakt bij DORE records en ze verkochten 1.200.000 platen. Phil startte later zijn eigen platenfirma - PHILLIS RECORDS - en ontdekte in The Sixties THE CRYSTALS en THE RONETTES. Dit was het begin van de meisjesgroepen en Phil werd overal gevraagd als producer en maakte fantastische platen. Men kon zomaar horen wanneer hij achter de knoppen zat.
Hij was een geniale producer en is bekend om zijn WALL OF SOUND. Met alledaagse instrumenten en apparatuur bekwam hij een formidabel geluid dat zich achter de stemmen van zijn zangers en zangeressen onsterfelijk maakte. Hij paste het systeem sound on sound toe. Een bandopnemer met 2 sporen of meer werd gebruikt en alles werd meerdere keren over mekaar opgenomen en zo kreeg men een veel sterker geluid. In de jaren 70 had Philips en ook Sony zulke bandopnemers waar men alles over mekaar kon opnemen, men kon dus bv 10 keer de gitaar boven mekaar spelen en dat gaf een speciaal ruimte-effect. Ik heb hiermee veel geexperimenteerd maar ik kreeg nog geen honderdste van de klank van Phil Spector. PHIL zal nog wel enkele keren aan bod komen in deze blog.
In 1958 kwam" To know him is to love him" niet voor in de Vlaamse top 20 maar ik denk wel dat iedereen het liedje onmiddellijk kan meeneurien. Amy Winehouse maakte ook nog een cover hiervan.
HIERONDER EEN LIVE OPTREDEN VAN THE TEDDY BEARS MET PHIL SPECTOR.
Een zanger die in 1958 drie millionsellers had was Ricky Nelson, we hadden het vroeger reeds uitgebreid over hem.
Het waren BELIEVE WHAT YOU SAY, LONESOME TOWN en POOR LITTLE FOOL.1958. Iemand Geen enkele van deze songs was door hemzelf geschreven, dat zou hij pas later doen. Op veel van deze platen was de prachtige sologitaar te horen van JAMES BURTON( zie foto) en ik luisterde met open mond naar Radio Luxemburg.
Ook Hank Marvin van The Shadows was een fan van James Burton en hij had gezien dat hij op een Fender gitaar speelde en Cliff Richard importeerde een Stratocaster gitaar voor Hank om hem te kunnen naspelen. Naderhand moest Hank vaststellen dat James op een Telecaster speelde. Dat belette niet dat de fameuze Shadowssound ontstond en de wereld hiervan beter werd.
Ricky Nelson kwam in 1958 niet in de Vlaamse Top 20, we zouden hem hier pas goed leren kennen met HELLO MARY LOU in 1961.
HIERONDER RICKY NELSON MET BELIEVE WHAT YOU SAY - EEN AUDIO VERSIE MET FOTOS - MAAR MET DE PRACHTIGE GITAAR VAN JAMES BURTON. MEN HERKENT HIER INDERDAAD ZIJN INVLOED OP THE SHADOWS.
1958. Dit jaar was werkelijk het jaar voor de CLASSIC ROCKERS. Ze hadden bijna allemaal succes met hun nieuwe frisse muziek. Het was ook het jaar waarin de mooie jongens en meisjes begonnen met het voortbrengen van afgeborstelde zogezegde rocksongs die niets meer hadden van de scherpe uptempo nummers en bluesachtige slows die het genre aan de top gebracht hadden.
Een van die echte originals was RITCHIE VALENS. Hij was geboren in 1941 en reeds zeer jong speelde hij in bands en schreef hij nummers. Toen hij 17 was schreef hij het nummer COME ON, LETS GO, hij kreeg een platencontract en verkocht meteen 750.000 exemplaren. In 1958 schreef hij dan de millionseller DONNA met op de achterzijde de meestamper LA BAMBA een traditional gespeeld in een eigen versie.
Dit zou spijtig genoeg zijn enige millionseller worden want hij zat in het hetzelfde vliegtuig waarmee Buddy Holly en The Big Bopper aan hun einde kwamen. Een groot en origineel talent was verloren voorgoed, maar zijn muziek zou, tot op vandaag, niet vergaan en wordt nog zeer veel gespeeld. Donna kwam in mei 59 in de Vlaamse top 20 en zou er 2 maand blijven.
Dit nummer is mij altijd bijgebleven en in het leger speelden we met het kazerneorkest THE JUMPING DEVILS (zie foto)een eigen versie van Donna. De tekst kende ik niet meer, internet bestond nog niet, en ik maakte zelf een tekst om het liedje toch maar te kunnen spelen. La bamba is uiteindelijk een nummer geworden dat verplicht moest gespeeld worden op ieder trouwfeest en tot op vandaag spelen veel disk jockeys dit nog altijd. Het stond in november 61 ook, met vertraging, in de Vlaamse top 20.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN DONNA. DE STEM EN DE MUZIEK ZIJN PRACHTIG
. SPIJTIG DAT ZO IEMAND NA KORTE TIJD ER NIET MEER WAS.
1958. Tussen al deze nieuwe mensen in de hitparades zouden we de Rock 'n roll originator ELVIS PRESLEY bijna vergeten. Elvis was de man, de lieveling van de meisjes maar ook van de mannelijke rockers. Hij maakte de ene plaat en de ene film na de andere en praktisch alles werd goud. In 1958 had hij maar liefst 7 millionsellers : 6 SINGLES EN 1 LP. DON'T - GOUDEN SINGLE NR 17 I BEG OF YOU - GOUD NR 18 WEAR MY RING AROUND YOUR NECK - GOUD NR 19 LP ELVIS GOLDEN RECORDS - GOUDEN LP NR 2 KING CREOLE - GOUD NR 20 - DE TITELSONG VAN DE GELIJKNAMIGE FILM. HARD HEADED WOMAN - GOUD NR 21 I GOT STUNG - GOUD NR 22
Iedere song was harde onvervalste rock 'n roll met snijdende gitaren, een hobbelende bas, prachtige drums en de 4 stemmige backing vocals van THE JORDANAIRES. De stem van Elvis was uniek, niet te copieren en zijn looks werden als maar beter.
Ik stond op de kermis in Ruiselede lang te luisteren naar deze platen die gespeeld werden op de autoscooter. De zware klankkasten lieten een geluid horen dat fantastisch was en dat je ergens anders nooit te beluisteren kreeg. Er was ook een kraam met grijpers en met een Wurlitzer Juke box (zie foto) waar je 5 frank in kon steken en 3 singles kon laten draaien. Ook deze klank was tussen al het kermisgewoel fantastisch en ik kon er maar niet genoeg van krijgen. Ik had niet veel kermisgeld maar een groot deel ging op in de geldgleuf van de juke box.
Wat ik miste op de radio was de mooie bas, die was te horen op de autoscooter en in de Juke box maar veel minder op onze radio thuis die dateerde van kort na de oorlog. Ik was er heilig van overtuigd dat ik op een bepaalde dag deze klank zou kunnen voortbrengen, maar het zou nog lang duren voor dit lukte. Ondertussen verlangde ik naar het tijdstip van de kermis in Ruiselede en de omliggende gemeenten.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET KING CREOLE - DE FILMVERSIE - PLAYBACK MAAR TOCH ECHT MOOI - ZIJN BESTE FILM VOLGENS MIJ.
1958 - COUNTRY ROCK - CONWAY TWITTY - IT'S ONLY MAKE BELIEVE
1958. Harold Jenkins was zijn echte naam, CONWAY TWITTY was zijn pseudoniem. Op tienjarige leeftijd zong hij reeds op de radio en begon ook reeds vroeg songs te schrijven. Wanneer hij 12 jaar was had hij zijn eerste band.
Na zijn legerdienst vormde hij opnieuw een band en schreef IT'S ONLY MAKE BELIEVE dat hij zong met een krachtige zeer hoge stem en naar een klimax toewerkend op het einde van de song. Roy Orbison heeft zeker hier wat van opgestoken, als het niet net andersom was. Conway werd gezien als een rock zanger in 1958 maar is hij later overgeschakeld naar de country en daarin enorm succesvol geworden.
De song werd zijn eerste millionseller en er zouden er nog volgen. Conway kwam niet in de Vlaamse top 20 in 58, hij verscheen erin met MONA LISA in oktober 59 en dat voor 6 maand.
HIERONDER CONWAY TWITTY MET IT'S ONLY MAKE BELIEVE IN 1958 - HET LIJKTLIVE.
1958. Dit jaar was een schitterend jaar voor de Rock 'n rollers maar ook voor de oudere soort muziek.
We hadden het hier al over een deel millionsellers maar volgende min of meer gekende platen verkochten ook meer dan een miljoen exemplaren : SOUTH PACIFIC - FILM SOUNDTRACK YOU ARE MY DESTINY - PAUL ANKA DER LACHENDE VAGABOND - FRED BERTELMAN - BIJ ONS GECOVERD DOOR BOBBEJAAN SCHOEPEN. A WONDERFUL TIME UP THERE - PAT BOONE TRY ME (I NEED YOU) - JAMES BROWN LOLLIPOP - THE CHORDETTS YAKETY YAK - THE COASTERS SIXTEEN CANDLES - THE CRESTS WHOLE LOTTA LOVIN - FATS DOMINO (zie foto). BIRD DOG - ALL I HAVE TO DO IS DREAM - CLAUDETTE - PROBLEMS - THE EVERLY BROTHERS.
De lijst is nog veel uitgebreider. We gaan nog een tijdje door met 1958 omdat dit werkelijk een jaar was waarin veel gebeurde en dit jaar vormde werkelijk een ommekeer in de moderne muziek. In the sixties was alles dan ook terug te brengen naar dit jaar.
HIERONDER BIRD DOG EN TILL I KISSED YOU VAN THE EVERLY BROTHERS. LIVE GESPEELD EN GEZONGEN DENK IK (In 1961). HET IS IN ALLE GEVAL PRACHTIG.
1958. De countrymuziek kwam maar bij mondjesmaat door in Ruiselede in het Knokstraatje. Een van de nummers dat wel te horen was, was OH LONESOME ME. Dit werd gezongen door ene DON GIBSON, country zanger en gitarist.
Hij was blijkbaar ook een zeer goede componist ook want in 1958 had niet een maar 2 millionsellers, het reeds genoemde "Oh lonesome me" maar ook I CAN'T STOP LOVING YOU. Dit laatste nummer zou later een echte wereldkraker worden in de uitvoering van de grote RAY CHARLES. Don was geboren in 1926 en dus geen mooie teenager meer in 1958 maar dat was geen probleem, hij had veel succes. Reeds op 14 jarige leeftijd werd hij professioneel zanger in de country field.
Hij geraakte echter niet in de Vlaamse top 20 in 1958. Het was dus, zoals dikwijls, Radio Luxemburg die aandacht aan hem schonk. Laat op de avond natuurlijk en weeral een beetje gezaag van moeder Irene.
HIERONDER DON GIBSON , LIVE IN 1978, MET "OH LONESOME ME". EEN SWINGENDE UITVOERING MET MOOIE GITAREN.
1958. Niettegenstaande de opkomst en de vestiging van de nieuwe rock 'n roll was de folkmuziek niet dood, zeker niet in de USA en nu en dan kwam deze muziek ook door in Europa. In 1958 was ik dus 14 jaar en ik luisterde zeer veel naar de radio want dat was voor mij de enige bron van muziek thuis.
Radio Luxemburg bracht dus al deze mooie muziek, dikwijls zeer laat, voor mijn moeder was dat zelfs in het midden van de nacht, en dikwijls hadden we hierover woorden, om niet te zeggen een beetje ruzie.
En al met eens was daar de song TOM DOOLEY van een kleine groep THE KINGSTON TRIO. dit was voor mij een echte revelatie. De driestemmige zang, 2 gitaren een banjo. Het klonk perfect ik vergat terug, even, dat ik een rock 'n roll man aan het worden was.
TOM DOOLEY werd dus een millionseller, 4 miljoen verkocht in de eerste uitgaveperiode. Ze werden enorm veel gespeeld en overal gevraagd om op te treden, ook in Europa. Ze brachten ook een LP uit THE KINGSTON TRIO genoemd met allemaal folk songs en traditionals, niet gekend in Europa, maar toch zeer mooi. Deze LP werd eveneens een millionseller, dit deed denken aan Harry Bellafonte een jaar of twee eerder.
Tom Dooley kwam in de Vlaamse hitparade in januari 1959 op nummer 1 en bleef in de top 20, onvoorstelbaar, 7 maanden staan. Van een succes gesproken voor zulk een simpel, maar enorm mooi liedje.
HIERONDER THE KINGSTON TRIO MET TOM DOOLEY, LIVE, IN 1981. ZE ZINGEN DUS NOG STEEDS EN DIT IS ZEER GOED.
1958 - VLAAMSE TOP 10 DECEMBER 1958 - COME CLOSER TO ME - NAT KING COLE
1958. We kijken eens naar de Vlaamse top 10 van december 1958. Het was kommer en kwel, achteraf gezien, maar ik was als 14 jarige niet zo ongelukkig met deze hitparade. Ik had natuurlijk Radio Luxemburg om mijn honger naar rock 'n roll te stillen. 1. HULA HOOP SONG - GEORGIA GIBB. 2. COME PRIMA - MARINO MARINI 3. PATRICIA - FRANCIS BAY 4. SAIL ALONG SILVERY MOON - BILLY VAUGHN 5. COME CLOSER TO ME - NAT KING COLE (Video hieronder). 6. PARIS - FRANCIS BAY 7. KUS KUS POLKA - WILLY LUSTENHOUWER (zie foto) 8. VEEL BITTERE TRANEN - ENNY DENITA 9. WHEN - THE KALIN TWINS 10. KOM BINNEN DUIVINNE - BOBBEJAAN SCHOEPEN
Tijdens het jaar 1958 zagen we volgende rock(achtige) nummers in de de top Vlaamse top 20 : Great balls of fire - Jerry Lee lewis Diana en Crazy love - Paul Anka April love - Pat Boone Jailhouse rock- Elvis Presley Buona sera - Louis Prima Tequila - The Champs
Al bij al een magere lijst, de boost moest duidelijk nog komen , maar ook in 1958 en in de USA was de eerste storm reeds aan het luwen.
HIERONDER NAT KING COLE MET COME CLOSER TO ME IN HET SPAANS EN EEN DEEL IN HET ENGELS. DIT BLIJFT MOOI EN ZOU ZO WEER EEN TOPPER KUNNEN WORDEN. DIT WAS HET LIEVELINGSNUMMER VAN MARK BLITZ UIT MERELBEKE, EEN FAMILIELID VAN MIJ, ONDERTUSSEN SPIJTIG GENOEG OVERLEDEN.
1958. Bobby Darin was een van die schone jongens die het mooie weer begonnen uit te maken. Hij was mooi maar had ook talent, zowel als componist en als muzikant. Hij was geboren in 1936 en reeds vroeg speelde hij piano, drums, vibrafoon, gitaar, mondharmonica en bas.
Hij schreef in 1956 een nummer MY FIRST LOVE en hij geraakte hiermee aan een platenkontrakt bij DECCA. Decca kreeg hem dat jaar ook op TV en daarna schreef hij SPLISH SPLASH, een song over een jonge man die in een onbekende hotelkamer een bad neemt maar niet weet dat in hetzelfde lokaal een party zal gehouden worden en hij dus in zijn blootje moet verschijnen om zijn kleren te kunnen aandoen. Hij zou nog veel mooie songs schrijven en zich zelfs wagen aan songs die Frank Sinatra zong, een crooner.
Hij speelde algauw ook in films , trouwde met Sandra Dee, een tienerfilmster (zie foto) en kwam op voor de rechten van de zangers en acteurs in de USA.( Een beetje zoals wijlen Louis Neefs hier in Vlaanderen). Hij schreef en zong in 1958 nog een tweede millionseller namelijk QUEEN OF THE HOP. In 1958 vinden we hem niet terug in Vlaamse top 20. De eerste keer dat we hem hier zien is in 1959 met zijn fantastische hit DREAM LOVER.
HIERONDER BOBBY DARIN MET EEN PLAYBACK VERSIE VAN SPLISH SPLASH.
1958. The Everly Brothers kregen concurrentie en wel van The Kalin Twins. Het waren Amerikanen uit New York maar ze hadden hier een enorm succes eerst in Engeland maar dan ook op het vasteland. Hun hit WHEN verkocht bij een eerste uitgave 2 miljoen. Ze stonden dus aan de top in Engeland en geraakten tot nr 5 in de USA.
In Vlaanderen stonden ze op nr 4 in september 58 en bleven in de top 20 gedurende 6 maand. Ze zongen werkelijk zoals The Everly Brothers, hadden zeer veel succes en ze gingen op tournee samen met Cliff Richard. Ze waren een typische ONE HIT WONDER.
Na hun succes "When" geraakten ze nooit meer aan de top en waren uiteindelijk genoodzaakt hun vroegere job terug op te nemen. In jaren 70 en 80 was er nu en dan weer een comeback, meestal gepatroneerd door Cliff Richard (terug) maar ze kwamen niet meer terug waar ze ooit gestaan hadden.
De song is typisch voor deze periode, een zware upright bass, mooie begeleidingsgitaren, perfecte harmonies, saxofoon, achtergrond zangers, ritme.
HIERONDER EEN AUDIO WEERGAVE VAN WHEN DOOR THE KALIN TWINS. DE MUZIEK IS EN BLIJFT MOOI. MOOIE SAX.
1958. Tot nu toe hadden we het nog niet veel over vrouwen in de Rock 'n Roll. De rock was in de beginfaze meer een (jonge) mannenzaak.
Een uitzondering hierop was CONNIE FRANCIS. Zij was reeds van zeer jong actief in de muziekwereld. Ze was geboren in het gezegende jaar 38 zoals veel rockers, en reeds jong was zij professioneel bezig op muzikaal gebied. In 1957 had ze reeds en millionseller met MAJESTY OF LOVE dat ze samen zong met ene MARVIN RAINWATER, een hier onbekende naam.
In 1958 had ze dan haar tweede millionseller, alleen gezongen, met WHO'S SORRY NOW, een liedje uit 1923 maar gezongen met haar prachige stem en begeleid door een groep met rock 'n roll piano en rock gitaar. Het was een voorloper wat nadien de trend zou worden voor de teeny boppers. Het liedje had een country ritme met een simpele rockbegeleiding en stond voorbeeld voor haar latere rocksongs (bv Lipstick on your collar).
Ik was toen 14 jaar en op Radio Luxemburg kon je haar dus horen, maar het was een zeer mooi meisje en dat hielp haar om zeer veel succes te hebben bij het jonge volk. In de Vlaamse top 20 was ze niet te bespeuren in 1958. Ze kwam er wel in, in 1960, met het nummer VALENTINO maar dat was al lang geen Rock 'n roll meer, maar een regelrechte smartlap van het zuiverste gehalte. De stroop werd over de rock uitgegoten. Over Connie zullen we het hier later nog wel hebben. Haar persoonlijk leven is niet altijd kleurloos verlopen. Vandaag zingt ze nog altijd als ik me niet vergis.
HIERONDER CONNIE FRANCIS MET EEN AUDIO - VIDEO VAN WHO'S SORRY NOW. LUISTER NAAR DE BEGELEIDING, DIT WAS SPECIAAL IN 1958.
1958. Domenico Modugno vertegenwoordigde Italie op het Eurovisiesongtestival met het liedje NEL BLU DI PINTO DI BLU (VOLARE). Als 14 jarige vond ik dit mooi, zeer goed gezongen en met een orkest erachter waar men U kon tegen zeggen. Het werd ook zeer veel gespeeld op de radio en ik vergat bij dit liedje mijn voorkeur voor de nieuwe Rock 'n Roll.
Deze song werd zeer rap ook gecoverd door veel andere artiesten en in alle talen : Marino Marini (zie foto), Dalida, in het Engels Dean Martin en nog een massa andere. Domenico verkocht in 1958 acht miljoen platen en dit nadat de song uitgebracht werd in de USA. Van een succes gesproken voor een Italiaans nummer.
"Nel blu di pinto di blu" (Volare) stond in juni 1958 op de 5e plaats in de Vlaamse top 20 en zou er 7 maand in blijven. Hier in vlaanderen was het dus de versie van Marino Marini die het blijkbaar deed. Volgens Youtube zong Domenico Modugno het liedje op het songfestival, ik weet niet of er hier soms geen verwarring is. Indien iemand het weet, laat maar van U horen.
HIERONDER VOLARE IN 1958 OP HET EUROVISIESONGFESTIVAL (Domenico Modugno). GOEDE KLANK EN DUIDELIJK LIVE.
1958. Een aantal jonge Amerikaanse studiomuzikanten hadden in 1958 een millionseller met TEQUILA. Ze noemden hun gelegenheidsgroep THE CHAMPS.
Tequila was een instrumental met een aanstekelijk ritme en een grote rol voor de drums, saxofoon en gitaar. Zijn vormden een mooie groep en hadden ook een act met danspasjes die we nadien ook bij The Shadows hebben gezien maar afkomstig waren van de zwarte groepen. Ze volgden een beetje "Raunchy" op (sun records 1957) en met de saxofoon als leadinstrument waren ze precies de voorlopers van Johnny and the Hurricanes. (Zie foto) Ze waren achteraf gezien een stuk verantwoordelijk voor de introductie van de instrumentale hits in de Rock 'n Roll, die tot dan praktisch uitsluitend vocaal was geweest, weliswaar met mooie gitaar- of pianosolos in de songs.
The Champs zouden hun succesreeks verder zetten 1959 en 1960. Daaropvolgend ontwaakte Europa en kregen we de regelrechte invasie van de instrumentale groepen met op kop, natuurlijk, The shadows.
In de Vlaamse top 20 vinden we in 1958 The Champs terug in april op nummer 3 en ze zouden 5 maand in de hitparade blijven. Van een succes gesproken voor een instrumentaal nummer.
HIERONDER EEN LATERE LIVE VERSIE VAN TEQUILA. DE OPVOLGER HIERVAN WAS TO MUCH TEQUILA EN MET DANSPASJES ZOALS THE SHADOWS.
"1958. We hadden het al over "The champs" met hun instrumentale hit "Tequila" en de voortrekkersrol die ze speelden voor de latere gitaargroepen in de USA maar nog meer in Europa.
Een enorm succesvolle gitarist was DUANE EDDY WITH THE REBELS. Duane was geboren in 1938 in de staat New York en hij begon gitaar te spelen op 5 jarige leeftijd, waarna zijn familie naar Phoenix Arizona verhuisde. Met 16 speelde hij in een dance band en per toeval kwam hij op een speciaal gitaargeluid dat men later TWANGY GUITAR zou noemen. Het was in feite niets meer dan een gitaarsologeluid van de dikste (dikwijls gebogen) snaren van de gitaar gespeeld met veel galm, reverb en tremelo. In zijn liedjes kwam hetzelfde tema verschillende keren terug maar telkens in een stijgende toonhoogte. De saxofoon speelde een antwoordduet met de sologitaar, de drums waren zeer ritmisch en zeer luid en de andere muzikanten brachten mondeling hoge klanken uit. Als pluspunt was Duane ook nog een mooie jongen en alhoewel hij niet zong werd hij ook een meisjesidool.
De sound van Duane was een nog nooit gehoorde combinatie en het had succes. In 1958 had Duane met REBEL ROUSER zijn eerste millionseller er zouden er nog veel volgen. Zijn absolute doorbraak kwam in 1960 toen hij de titelsong speelde in de film BECAUSE THEY'RE YOUNG. Deze song is nu nog altijd zeer bekend in Vlaanderen als openingsnummer van de radioserie DE PRE HISTORIE.
In 1958 stond Duane niet in de Vlaamse top 20. Hij kwam er voor de eerste keer in voor in 61 met het nummer PEPE. In 1980 stond hij er ook in en dit als gevolg van het het succes van DE PRE HISTORIE met "Because they're young".
HIERONDER DUANE EDDY WITH THE REBELS MET REBEL ROUSER. PLAYBACK MAAR NATUURLIJK ZEER MOOIE KLANK.
1958. We zagen reeds hoe Jerry Lee Lewis zijn turbulent liefdesleven uiteindelijk op de rails had gekregen. Hij woonde in bij zijn kozijn in Memphis die zijn bassist was en die nu onverwacht ook zijn schoonvader geworden was.
Hij had 4 millionsellers uit, hij stond op het punt Elvis Presley te onttronen als King of Rock 'n roll, en zijn manager had hem aangeraden een tournee door Engeland te maken omdat de Engelsen hem onvoorwaardelijk in hun hart droegen en hij daar zoveel platen verkocht dat het praktisch niet meer reeel was. Iedereen raadde Jerry echter af om kleur te bekennen en hij mocht zeker niet spreken over zijn 3 huwelijken en absoluut zwijgen over MYRA die amper 13,5 jaar was.
Jerry was zich echter van geen kwaad bewust en wilde niet weten van geheimdoenerij. Hij zei dat hij MYRA lief had, dat ze getrouwd waren en dat iedereen dat mocht en zelfs moest weten. Zijn gehele of halve bigamie was voor hem geen punt. Zijn tweede huwelijk was volgens hem niet geldig en dus was zijn derde huwelijk in orde met de Amerikaanse kerk en de wet, het tweede huwelijk had gewoon nooit bestaan. Zijn manager was formeel : er werd in Engeland niet gesproken over zijn jonge bruid en de tournee zou een groot succes worden. Zoals altijd, en nu nog altijd, deed Jerry gewoon zijn zin en iedereen kon de pot op. MYRA , + 13 jaar, vergezelde hem naar Engeland, samen met zijn schoonmoeder, zijn zuster, zijn bassist Ray Brown ( zijn kozijn en schoonvader) en de broer van Myra, Rusty Brown en natuurlijk zijn muzikanten en zijn manager.
In Engeland aangekomen werden ze natuurlijk overvallen door de pers en deze pers slaagde erin MYRA apart te ondervragen. Ze zei, spontaan, dat ze de vrouw was van Jerry en dat ze 15 jaar was (een klein leugentje van 1,5 jaar opgedragen door Jerry om de mensen niet te veel af te schrikken). De dag erna hadden de Engelse reporters reeds ontdekt dat MYRA maar 13,5 was en dat Jerry reeds voor de derde maal getrouwd was en dat hij waarschijnlijk bigamist was. Het Engels parlement kwam samen en Jerry werd uit het land gezet. Hij had amper 3 concerten gegeven van de massa die hij normaal zou gedaan hebben. Hij zat er niet zoveel mee in want hij was zeker dat in USA niemand zou vallen over het feit dat hij met Myra, 13,5 getrouwd was. In het zuiden van The States trouwde men, om godsdienstige redenen, jong tot zeer jong.
Bij aankomst in de States bleek echter dat de wind uit Engeland overgewaaid was, hij werd gemeden. Hij kwam niet meer aan bod op de radio, TV en film en zijn gage viel van 10.000 dollar per concert op 300 dollar per avond. Sun records bracht, contractueel, nu en dan nog een plaat uit maar dit zonder een enkele promotie. Zij verkochten niet slecht, maar millionsellers zaten er niet meer tussen. Dit zou duren tot een heel eind in de jaren 60, maar zijn come back zou dan ook fenomenaal worden met 20 nummer 1 hits in de country music en terug een groot aantal successen in de rock 'n roll, opnieuw. Later berichten we dan ook verder uitgebreid over het fenomeen "Jerry Lee Lewis", mijn grootste favoriet.
HIERONDER JERRY LEWIS LIVE MET ZIJN VIERDE MILLIONSELLER BREATHLESS.