BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
11-12-2016
1959 - VLAAMSE TOP 10 - VIDEO VENUS FRANKIE AVALON
1959. De Vlaamse top 10 zag er in juli als volgt uit :
1. SWEETHEART MY DARLING MIJN SCHAT : CATERINA VALENTE 2. VENUS - FRANKIE AVALON 3. CAFE ZONDER BIER - BOBBEJAAN SCHOEPEN 4. PERSONALITY - LLOYD PRICE 5. PETITE FLEUR - CHRIS BARBER 6. MARINA - ROCCO GRANATA 7. LONELY BOY - PAUL ANKA 8. DIE GITARRE UND DAS MEER - FREDDY QUINN 9. TIGER - FABIAN 10. WAAROM ZIJ DE BANANEN KROM - TONY COSARI
Dit was een zeer mooie lijst en alles stond erin : Classic Rock ' roll, Vlaams, Nieuwe Rock 'n roll (meer stroop), Duits, Italiaans door ene Rocco Granata.
Mijn voorkeur ging uit naar Tiger van Fabian en Personality van Lloyd Price, maar ook Frankie Avalon en Paul Anka vond ik goed.
Ondertussen had ik mijn eerste gitaar kunnen kopen (zie foto) met bons van de solomargarine en was ik reeds verwoed aan het oefenen met hulp van een schriftelijke KLAVAR cursus. (Zie hierover ook mijn eerste bericht van 11 december 2008). Het eerste liedje waarvan ik min of meer de akkoorden kon spelen was : Cafe zonder bier van Bobbejaan Schoepen. Het waren er maar drie do, fa en sol7 maar dat was reeds een hele karwei. Er was ook een kort solo tussenspel dat enkele keren voorkwam : sol, la, si do en dat ging ook.
Ik speelde en zong dit voor aan mijn moeder en ze moedigde me aan om verder te doen en ik heb volgehouden.
We komen nog een aantal keren terug op deze Vlaamse top 10 want deze was voor mij van groot belang in de ontwikkeling van mijn muziek.
Frankie Avalon had dit jaar liefst 3 millionsellers : VENUS, JUST ASK YOUR HEART en WHY. Rock was in deze liedjes ver te zoeken, het begin van een nieuwe wending.
HIERONDER VENUS VAN FRANKIE AVALON BIJ DICK CLARK. DE AANWEZIGE MEISJES GAAN UIT DE BOL VOOR DEZE MOOIE JONGEN WANNEER HIJ ZIJN LIEDJE LIPT IN DE TV STUDIO. DE TIJD VAN DE TEENY BOPPERS WAS DUS ECHT BEGONNEN EN ZOU NOG LANG DUREN.
1959. Fabiano Forte, een Italiaan ?, was een zeer mooie jongen en was geboren in Philadelphia in 1943. Hij was dus in 1959 zestien jaar oud en ikzelf was 15. Hij werd ontdekt door een platenfirma die op zoek was naar een schone jongen die ook nog een beetje ritme in zich had en een rauwe stem had. (the groll in the voice).
Tot dan was de CLASSIC ROCK'N ROLL een fenomeen dat veel tegenstand had ondervonden van de blanken die het zagen als niggermusic en er van af wilden. Ze hadden Elvis, Jerry Lee en de zwarten Chuck Berry en Little Richard (zie vroeger in deze blog) moeten slikken maar verder kon en mocht niet. De platenfirmas zochten dus mooie jongens en meisjes om verwaterde rock te zingen en te spelen met teksten die voor iedereen aanvaardbaar waren en zelfs de ouderen kon aanspreken. FABIAN (FORTE) voldeed blijkbaar aan hun profiel en zou en moest gelanceerd worden, ook als voorbeeld voor de toekomst. En aldus gebeurde.
Ik werkte in 1959 (15 jaar oud), tijdens de grote vakantie, bij een landbouwer, Jozef Bruneel, in Ruiselede gedurende 6 dagen per week. Ik verdiende een beetje geld en leerde de boerenstiel zeer goed kennen. Ik reed met de paarden, met de tractor, met de pikmachine , ging mee met de pikbinder, hielp bij de dorsmachine, enz...
Ik kreeg ook te eten 's middags en 's avonds en op een middag kon ik het dagblad inkijken en er stond een ganse bladzijde in over de tweede generatie rock 'n roll met als voorbeeld FABIAN. Er werd beschreven hoe alles in zijn werk ging. De platenfirma's zochten dus mooie jongens en die werden dan in de studio gehaald om songs in te zingen die zeer gemakkelijk te zingen waren, niet te hoog en niet te laag. De begeleiding werd verzorgd door super studiomuzikanten. Alles werd op voorhand op band ingespeeld en de zang werd nadien toegevoegd. De valse en onzekere tonen van de zang werden elektronisch bijgeregeld of gewoon overstemd door de instrumenten en backing vocals.
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dit las, ik was er zeker van dat dit niet klopte omdat ik dan reeds een rock 'n roller geworden was en de nieuwe muziek koesterde. En nu dit. Het scheen uiteindelijk dan toch te kloppen, alhoewel het niet zo overdreven was zoals beschreven was in de gazet, die een beetje sensatie had gezocht.
Fabian kon wel zingen en had ritme maar hij was natuurlijk geen Caruso en had ook niet die pretentie. TIGER werd wel zijn enige millionseller na een tweetal flops maar de meisjes waren stapelgek op hem. Hij kwam op TV, in veel films en deed succesvolle tournees. Tot op vandaag treedt hij nog op en is nog steeds mooi en succesvol.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN TIGER DOOR FABIAN. ZEER GOED VOLGENS MIJ. LET OP DE BACKING VOCALS, DE GITAARSOLOS MET TWEE GITAREN IN PLAATS VAN EEN. EEN ZEER GOEDE ROCK PLAAT, NOG GEEN ZOETE STROOP ZOALS KORT DAARNA ZOU KOMEN.
1959. Zoals ik reeds een aantal keren vermeld heb stond de radio steevast aan bij het ontbijt bij ons in de Knokstraat nr 20, Ruiselede. Natuurlijk wat dat voor het nieuws maar ook, en zeker voor mij, voor de muziek.
Veel van de hits van die tijd werden reed 's morgens gespeeld en er werden ook liedjes gedraaid die niet zomaar in de hîtparade stonden maar blijkbaar de favorieten waren van de radio disk jockeys. Een van die nummers was HEARTACHES BY THE NUMBER van ene GUY MITCHELL. Dit was een slow swingend nummer en ik vond dit mooi : de stem, de tekst en het orkest en ook dit liedje neuriede ik bij het naar school rijden met de fiets. Dit was 7 kilometer dus ik kon wel een volledige langspeelplaat volneurien tijdens de rit.
Deze plaat was Guy zijn zesde millionseller, dus hij was geen onbekende maar ik kende hem niet goed. Nu zie ik dat hij geboren was in 1927, dus 30 jaar in 1959. Geen tienderidool dus maar een crooner. Hij zong reeds als kind op radiostations en in het middelbaar zong hij in de schoolband. Na het leger zong hij terug , was een tijd ziek en in 49 won hij een talentenjacht.
In 1950 kwam de doorbraak met de millionseller my MY HEART CRIES FOR YOU geschreven door orkestleider Percy Faith. Het liedje was wel een Franse traditional dus geadapteerd door Percy. De millionsellers bleven komen : in 1951 : THE ROVING KIND en MY TRULY TRULY FAIR, in 1952 : PITTSBURGH, PENNSYLVANIA, in 1956 : SINGING THE BLUES en de zesde dus in 1959 : HEARTACHES BY THE NUMBER.
Guy stond enkel in 1957 in de Vlaamse top 20 met Singing the blues, geraakte tot nr 4 en bleef 7 maanden genoteerd.
ONDER DE VIDEO EEN MP3 VAN SINGING THE BLUES. GEWOON OP TIKKEN.
HIERONDER HEARTACHES BY THE NUMBER DOOR GUY MITCHELL. EEN AUDIO VIDEO MET FOTOS.
(goed)1959. WILL TURA, alias Arthur Blanckaert uit Veurne, was reeds reeds zeer jong als zanger en muzikant (accordeon en gitaar) begonnen en speelde bij verschillende orkesten en was regionaal reeds goed bekend.
In 1959 kwam hij dan , inspelend op de rock ' roll, met een coverversie van de hit "Personality", van de zwarte zanger Lloyd Price. De Vlaamse titel was : ONVERGETELIJK.
Het nummer had zeer weinig van de rythm and blues van Lloyd Price maar de melodie zat goed en Will zong het goed, maar natuurlijk met zijn Westvlaamse tongval die hij naderhand min of meer bleef behouden.
Will geraakte, als Vlaming, in 1959 in de Vlaamse hitparade op nr 13 met "Onvergetelijk" en hij bleef zelfs 3 maand in de hitparade staan.
Dit was wel iets speciaals : Will was Vlaams, hij zong in het Vlaams en zijn nummer was iets ofwat Rock 'n roll getint.
In 1960 zou een Nederlander dit overdoen namelijk Peter Koelewijn met "Kom van dat dak af". Will zou wel verder Rock ' roll blijven zingen maar zijn grootste successen zouden geen rock zijn. Tijdens zijn optredens zong hij wel (goed) Rock 'n roll.
Hieronder een audio - video van ONVERGETELIJK door Will Tura.
We hadden de instrumentale groepen The Champs met Tequila en Duane Eddy met Rebel Rouser, maar de groep die mij het meest aanstond was Johnny and the Hurricanes met hun enige millionseller in 1959, RED RIVER ROCK.
Dit was de beat versie van de standard RED RIVER VALEY. Deze song zette de trend voor het gebruik van een orgel in de rock. Het werd gespeeld op een klein orgeltje en de klank was kerkorgel (pipe organ). Ze beweerden dat ze op een Hammond speelden maar het zal dan wel een zeer kleine geweest zijn. (Alles was reeds elektronisch). De Hammond orgels in Europa waren allemaal mastodonten (bv Kor Stijn in het liedje van Dorus - Twee motten - speelde op een Hammond met maar liefst 3 handklavieren en een enorm voetklavier, als ik niet mis ben). Een grote lesleybox maakte ook deel uit van het geheel maar dus niet bij de Hurricanes. Op fotos zag je soms wel een grotere orgel, maar meestal was het een klein exemplaar.
Johnny Paris was de leider van de groep. Hij was saxofonist en , zoals op de platen Duane Eddy, kon je de saxofoon goed in horen iedere song. Hij scheurde met zijn saxofoon dat het een lust was. Verder hadden we fantastische drums en gitaarsolos om U tegen te zeggen. Op de juke box was de klank fantastisch zonder meer. Johnny stond met zijn Hurricanes in november 1959 op de tweede plaats in de Vlaamse top 20 en zou daar liefst 6 maanden in blijven.
Weinig orkesten coverden deze song, ze waren bang van radikaal af te gaan, het origineel was te goed en te speciaal. Johnny Paris overleed een aantal jaren terug en na zijn de succesperiode in de jaren 50 en 60 hebben we nog weinig van hem gehoord.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE MET FOTOS VAN RED RIVER ROCK. ZEER MOOIE MUZIEK.
PLUS60. Zoals we reeds vroeger zagen was de carriere van JERRY LEE LEWIS begonnen in 1957 maarze was virtueel geeindigd in 1958 na zijn desastreus bezoek aan Engeland waar uitkwam dat Jerry - (22 jaar) reeds voor de derde keer was getrouwd en zijn derde vrouw, Myra Brown, zijn achternicht was en pas 13 jaar, maar volgens Jerry een volwassen vrouw. Myra was dus de dochter van zijn kozijn, zijn basgitarist.
Dit was natuurlijk ook wel een beetje veel in 1958 en Jerry werd min of meer gedoemd tot de bedelstaf. Hijzelf was zich van geen kwaad bewust, want huwelijken met 13-14 jarigen was in het diepe zuiden van de States niet uitzonderlijk : gemeenscchap mocht alleen binnen het huwelijk, dus men trouwde in plaats van in zonde te leven.
Jerry werd van de ene op de andere dag niet meer gespeeld op de radio en er waren geen TV shows meer. Er kwamen nog amper platen van hem uit en als een plaat uitkwam werd er zelfs geen reklame meer voor gemaakt.
Daarbij kwam dat hij tot 1963 vast zat aan zijn platenfirma Sun Records (Memphis) van de gebroeders Phillips en dat ze hem niet loslieten. (Ze hadden indertijd Elvis Presley laten gaan en dat zou hen geen tweede keer overkomen, dus Jerry moest blijven).
Het trad wel tot 300 keer per jaar op en reisde constant van het ene optreden naar het andere in de USA en hij kwam ook, zeer succesvol, terug naar Engeland en het vasteland van Europa.
In 1963 stapte hij dan over naar Smash records, een onderdeel van Mercury records. Hier maakte hij zeer veel rock 'n roll platen, maar een groot succes haalde hij niet en hij was het algauw ook beu en Smash records maakte al evemin goede reklame en Smash records wilde zo rap mogelijk van Jerry af en omgekeerd was dit ook het geval.
Zijn countryplaat "Another place another time" haalde echter nummer 1 in de countrycharts in 1968. De samenwerking met Smash/Mercury werd dan ook verlengd en Jerry begon aan een ononderbroken reeks van countryhits, met zelfs +- 20 top tien countryhits, praktisch op een rij.
Ook aan dit kwam dus na verloop van tijd een einde en Jerry greep voor zijn optredens en zijn platen terug naar zijn eerste liefde : de Rock 'n roll. Hij had tenandere in al die jaren van countrysuccessen nooit de Rock opgegeven in zijn concerten.
Tot op vandaag treed Jerry (78 jaar) nog op in gans de wereld. Hij was in mei 2013 te gast op het Beale street music festival in Memphis TN, en hij verjongt met jaren na zijn zoveelste huwelijk met Judith vorig jaar. Rock 'n roll is here to stay.
HIERONDER EEN MEDLEY VAN JERRY LEE LEWIS UIT 1982. MEN KAN NIET VERMOEDEN, ALS MEN JERRY HIER ZIET, DAT HIJ ZULK EEN ZWAAR LEVEN ACHTER DE RUG HEEFT. HIJ IS OOK ONNAVOLGBAAR EN NIET IMITEERBAAR. DE KLANK IS WEL ONDERMAATS, MAAR HET IS LIVE.
1958. Niet alleen de mooie jongens en mooie meisjes hadden succes in 1958. Rock 'n roll was van oorsprong dus rythm and blues en de zwarten die deze muziek speelden profiteerden ook mee van de nieuwe rage bij de blanken en verkochten ook miljoenen platen.
Naast Little Richard, Fats Domino, Lloyd Price (zie foto) en nog veel andere, was er ene LARRY WILLIAMS. In 57 - 58 had hij liefst 2 millionsellers : SHORT FAT FANNY en BONY MORONIE. Hij was geboren in 1935 en was de "beat" pianist van LLoyd Price (Personality) tot hij als solo artist een platencontact kreeg bij Speciality Records.
Hij schreef deze nummers zelf en hij had het over magere lange meisjes, korte dikke meisjes, en "making love underneath the apple tree" verwijzend naar Adam en Eva. Making love was dus wel geen simpel kusje op de wang. Beide songs werden op Radio Luxemburg nu en dan gespeeld maar hier in Vlaanderen kwam Williams niet in de top 20.
De muziek was rauw, mooie boogie woogie piano, scheurende sax, knallende drums, ongelooflijk mooie en zware bas en gierende gitaren(dan al). Tot op vandaag zijn er nog veel coverbands die zich wagen aan beide songs. In het voorprogramma van een optreden van Jerry Lee Lewis wordt regelmatig Bony Moronie gespeeld.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN BONY MORONIE DOOR LARRY WILLIAMS.
1958 - THE TEDDY BEARS - TO KNOW HIM IS TO LOVE HIM
1958. "The Teddy Bears" waren en zijn hier zeker niet bekend, het liedje "To know him is to lovehim" klinkt wel bekend in de oren en het werd veel gespeeld, natuurlijk op radio Luxemburg. The Teddy Bears was een trio en een van de leden was de legendarische producer PHIL SPECTOR. (zie foto).
Phil was geboren in 1940 en dus 18 in 1958. Hij ontmoette zijn twee medemuzikanten op de middelbare school en aanvankelijk was alles tijdverdrijf. Dan schreef PHIL de song TO KNOW HIM IS TO LOVE him en ze kregen een platenkontrakt bij DORE records en ze verkochten 1.200.000 platen. Phil startte later zijn eigen platenfirma - PHILLIS RECORDS - en ontdekte in The Sixties THE CRYSTALS en THE RONETTES. Dit was het begin van de meisjesgroepen en Phil werd overal gevraagd als producer en maakte fantastische platen. Men kon zomaar horen wanneer hij achter de knoppen zat.
Hij was een geniale producer en is bekend om zijn WALL OF SOUND. Met alledaagse instrumenten en apparatuur bekwam hij een formidabel geluid dat zich achter de stemmen van zijn zangers en zangeressen onsterfelijk maakte. Hij paste het systeem sound on sound toe. Een bandopnemer met 2 sporen of meer werd gebruikt en alles werd meerdere keren over mekaar opgenomen en zo kreeg men een veel sterker geluid. In de jaren 70 had Philips en ook Sony zulke bandopnemers waar men alles over mekaar kon opnemen, men kon dus bv 10 keer de gitaar boven mekaar spelen en dat gaf een speciaal ruimte-effect. Ik heb hiermee veel geexperimenteerd maar ik kreeg nog geen honderdste van de klank van Phil Spector. PHIL zal nog wel enkele keren aan bod komen in deze blog.
In 1958 kwam" To know him is to love him" niet voor in de Vlaamse top 20 maar ik denk wel dat iedereen het liedje onmiddellijk kan meeneurien. Amy Winehouse maakte ook nog een cover hiervan.
HIERONDER EEN LIVE OPTREDEN VAN THE TEDDY BEARS MET PHIL SPECTOR.
Een zanger die in 1958 drie millionsellers had was Ricky Nelson, we hadden het vroeger reeds uitgebreid over hem.
Het waren BELIEVE WHAT YOU SAY, LONESOME TOWN en POOR LITTLE FOOL.1958. Iemand Geen enkele van deze songs was door hemzelf geschreven, dat zou hij pas later doen. Op veel van deze platen was de prachtige sologitaar te horen van JAMES BURTON( zie foto) en ik luisterde met open mond naar Radio Luxemburg.
Ook Hank Marvin van The Shadows was een fan van James Burton en hij had gezien dat hij op een Fender gitaar speelde en Cliff Richard importeerde een Stratocaster gitaar voor Hank om hem te kunnen naspelen. Naderhand moest Hank vaststellen dat James op een Telecaster speelde. Dat belette niet dat de fameuze Shadowssound ontstond en de wereld hiervan beter werd.
Ricky Nelson kwam in 1958 niet in de Vlaamse Top 20, we zouden hem hier pas goed leren kennen met HELLO MARY LOU in 1961.
HIERONDER RICKY NELSON MET BELIEVE WHAT YOU SAY - EEN AUDIO VERSIE MET FOTOS - MAAR MET DE PRACHTIGE GITAAR VAN JAMES BURTON. MEN HERKENT HIER INDERDAAD ZIJN INVLOED OP THE SHADOWS.
1958. Dit jaar was werkelijk het jaar voor de CLASSIC ROCKERS. Ze hadden bijna allemaal succes met hun nieuwe frisse muziek. Het was ook het jaar waarin de mooie jongens en meisjes begonnen met het voortbrengen van afgeborstelde zogezegde rocksongs die niets meer hadden van de scherpe uptempo nummers en bluesachtige slows die het genre aan de top gebracht hadden.
Een van die echte originals was RITCHIE VALENS. Hij was geboren in 1941 en reeds zeer jong speelde hij in bands en schreef hij nummers. Toen hij 17 was schreef hij het nummer COME ON, LETS GO, hij kreeg een platencontract en verkocht meteen 750.000 exemplaren. In 1958 schreef hij dan de millionseller DONNA met op de achterzijde de meestamper LA BAMBA een traditional gespeeld in een eigen versie.
Dit zou spijtig genoeg zijn enige millionseller worden want hij zat in het hetzelfde vliegtuig waarmee Buddy Holly en The Big Bopper aan hun einde kwamen. Een groot en origineel talent was verloren voorgoed, maar zijn muziek zou, tot op vandaag, niet vergaan en wordt nog zeer veel gespeeld. Donna kwam in mei 59 in de Vlaamse top 20 en zou er 2 maand blijven.
Dit nummer is mij altijd bijgebleven en in het leger speelden we met het kazerneorkest THE JUMPING DEVILS (zie foto)een eigen versie van Donna. De tekst kende ik niet meer, internet bestond nog niet, en ik maakte zelf een tekst om het liedje toch maar te kunnen spelen. La bamba is uiteindelijk een nummer geworden dat verplicht moest gespeeld worden op ieder trouwfeest en tot op vandaag spelen veel disk jockeys dit nog altijd. Het stond in november 61 ook, met vertraging, in de Vlaamse top 20.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN DONNA. DE STEM EN DE MUZIEK ZIJN PRACHTIG
. SPIJTIG DAT ZO IEMAND NA KORTE TIJD ER NIET MEER WAS.
1958. Tussen al deze nieuwe mensen in de hitparades zouden we de Rock 'n roll originator ELVIS PRESLEY bijna vergeten. Elvis was de man, de lieveling van de meisjes maar ook van de mannelijke rockers. Hij maakte de ene plaat en de ene film na de andere en praktisch alles werd goud. In 1958 had hij maar liefst 7 millionsellers : 6 SINGLES EN 1 LP. DON'T - GOUDEN SINGLE NR 17 I BEG OF YOU - GOUD NR 18 WEAR MY RING AROUND YOUR NECK - GOUD NR 19 LP ELVIS GOLDEN RECORDS - GOUDEN LP NR 2 KING CREOLE - GOUD NR 20 - DE TITELSONG VAN DE GELIJKNAMIGE FILM. HARD HEADED WOMAN - GOUD NR 21 I GOT STUNG - GOUD NR 22
Iedere song was harde onvervalste rock 'n roll met snijdende gitaren, een hobbelende bas, prachtige drums en de 4 stemmige backing vocals van THE JORDANAIRES. De stem van Elvis was uniek, niet te copieren en zijn looks werden als maar beter.
Ik stond op de kermis in Ruiselede lang te luisteren naar deze platen die gespeeld werden op de autoscooter. De zware klankkasten lieten een geluid horen dat fantastisch was en dat je ergens anders nooit te beluisteren kreeg. Er was ook een kraam met grijpers en met een Wurlitzer Juke box (zie foto) waar je 5 frank in kon steken en 3 singles kon laten draaien. Ook deze klank was tussen al het kermisgewoel fantastisch en ik kon er maar niet genoeg van krijgen. Ik had niet veel kermisgeld maar een groot deel ging op in de geldgleuf van de juke box.
Wat ik miste op de radio was de mooie bas, die was te horen op de autoscooter en in de Juke box maar veel minder op onze radio thuis die dateerde van kort na de oorlog. Ik was er heilig van overtuigd dat ik op een bepaalde dag deze klank zou kunnen voortbrengen, maar het zou nog lang duren voor dit lukte. Ondertussen verlangde ik naar het tijdstip van de kermis in Ruiselede en de omliggende gemeenten.
HIERONDER ELVIS PRESLEY MET KING CREOLE - DE FILMVERSIE - PLAYBACK MAAR TOCH ECHT MOOI - ZIJN BESTE FILM VOLGENS MIJ.
1958 - COUNTRY ROCK - CONWAY TWITTY - IT'S ONLY MAKE BELIEVE
1958. Harold Jenkins was zijn echte naam, CONWAY TWITTY was zijn pseudoniem. Op tienjarige leeftijd zong hij reeds op de radio en begon ook reeds vroeg songs te schrijven. Wanneer hij 12 jaar was had hij zijn eerste band.
Na zijn legerdienst vormde hij opnieuw een band en schreef IT'S ONLY MAKE BELIEVE dat hij zong met een krachtige zeer hoge stem en naar een klimax toewerkend op het einde van de song. Roy Orbison heeft zeker hier wat van opgestoken, als het niet net andersom was. Conway werd gezien als een rock zanger in 1958 maar is hij later overgeschakeld naar de country en daarin enorm succesvol geworden.
De song werd zijn eerste millionseller en er zouden er nog volgen. Conway kwam niet in de Vlaamse top 20 in 58, hij verscheen erin met MONA LISA in oktober 59 en dat voor 6 maand.
HIERONDER CONWAY TWITTY MET IT'S ONLY MAKE BELIEVE IN 1958 - HET LIJKTLIVE.
1958. Dit jaar was een schitterend jaar voor de Rock 'n rollers maar ook voor de oudere soort muziek.
We hadden het hier al over een deel millionsellers maar volgende min of meer gekende platen verkochten ook meer dan een miljoen exemplaren : SOUTH PACIFIC - FILM SOUNDTRACK YOU ARE MY DESTINY - PAUL ANKA DER LACHENDE VAGABOND - FRED BERTELMAN - BIJ ONS GECOVERD DOOR BOBBEJAAN SCHOEPEN. A WONDERFUL TIME UP THERE - PAT BOONE TRY ME (I NEED YOU) - JAMES BROWN LOLLIPOP - THE CHORDETTS YAKETY YAK - THE COASTERS SIXTEEN CANDLES - THE CRESTS WHOLE LOTTA LOVIN - FATS DOMINO (zie foto). BIRD DOG - ALL I HAVE TO DO IS DREAM - CLAUDETTE - PROBLEMS - THE EVERLY BROTHERS.
De lijst is nog veel uitgebreider. We gaan nog een tijdje door met 1958 omdat dit werkelijk een jaar was waarin veel gebeurde en dit jaar vormde werkelijk een ommekeer in de moderne muziek. In the sixties was alles dan ook terug te brengen naar dit jaar.
HIERONDER BIRD DOG EN TILL I KISSED YOU VAN THE EVERLY BROTHERS. LIVE GESPEELD EN GEZONGEN DENK IK (In 1961). HET IS IN ALLE GEVAL PRACHTIG.
1958. De countrymuziek kwam maar bij mondjesmaat door in Ruiselede in het Knokstraatje. Een van de nummers dat wel te horen was, was OH LONESOME ME. Dit werd gezongen door ene DON GIBSON, country zanger en gitarist.
Hij was blijkbaar ook een zeer goede componist ook want in 1958 had niet een maar 2 millionsellers, het reeds genoemde "Oh lonesome me" maar ook I CAN'T STOP LOVING YOU. Dit laatste nummer zou later een echte wereldkraker worden in de uitvoering van de grote RAY CHARLES. Don was geboren in 1926 en dus geen mooie teenager meer in 1958 maar dat was geen probleem, hij had veel succes. Reeds op 14 jarige leeftijd werd hij professioneel zanger in de country field.
Hij geraakte echter niet in de Vlaamse top 20 in 1958. Het was dus, zoals dikwijls, Radio Luxemburg die aandacht aan hem schonk. Laat op de avond natuurlijk en weeral een beetje gezaag van moeder Irene.
HIERONDER DON GIBSON , LIVE IN 1978, MET "OH LONESOME ME". EEN SWINGENDE UITVOERING MET MOOIE GITAREN.
1958. Niettegenstaande de opkomst en de vestiging van de nieuwe rock 'n roll was de folkmuziek niet dood, zeker niet in de USA en nu en dan kwam deze muziek ook door in Europa. In 1958 was ik dus 14 jaar en ik luisterde zeer veel naar de radio want dat was voor mij de enige bron van muziek thuis.
Radio Luxemburg bracht dus al deze mooie muziek, dikwijls zeer laat, voor mijn moeder was dat zelfs in het midden van de nacht, en dikwijls hadden we hierover woorden, om niet te zeggen een beetje ruzie.
En al met eens was daar de song TOM DOOLEY van een kleine groep THE KINGSTON TRIO. dit was voor mij een echte revelatie. De driestemmige zang, 2 gitaren een banjo. Het klonk perfect ik vergat terug, even, dat ik een rock 'n roll man aan het worden was.
TOM DOOLEY werd dus een millionseller, 4 miljoen verkocht in de eerste uitgaveperiode. Ze werden enorm veel gespeeld en overal gevraagd om op te treden, ook in Europa. Ze brachten ook een LP uit THE KINGSTON TRIO genoemd met allemaal folk songs en traditionals, niet gekend in Europa, maar toch zeer mooi. Deze LP werd eveneens een millionseller, dit deed denken aan Harry Bellafonte een jaar of twee eerder.
Tom Dooley kwam in de Vlaamse hitparade in januari 1959 op nummer 1 en bleef in de top 20, onvoorstelbaar, 7 maanden staan. Van een succes gesproken voor zulk een simpel, maar enorm mooi liedje.
HIERONDER THE KINGSTON TRIO MET TOM DOOLEY, LIVE, IN 1981. ZE ZINGEN DUS NOG STEEDS EN DIT IS ZEER GOED.
1958 - VLAAMSE TOP 10 DECEMBER 1958 - COME CLOSER TO ME - NAT KING COLE
1958. We kijken eens naar de Vlaamse top 10 van december 1958. Het was kommer en kwel, achteraf gezien, maar ik was als 14 jarige niet zo ongelukkig met deze hitparade. Ik had natuurlijk Radio Luxemburg om mijn honger naar rock 'n roll te stillen. 1. HULA HOOP SONG - GEORGIA GIBB. 2. COME PRIMA - MARINO MARINI 3. PATRICIA - FRANCIS BAY 4. SAIL ALONG SILVERY MOON - BILLY VAUGHN 5. COME CLOSER TO ME - NAT KING COLE (Video hieronder). 6. PARIS - FRANCIS BAY 7. KUS KUS POLKA - WILLY LUSTENHOUWER (zie foto) 8. VEEL BITTERE TRANEN - ENNY DENITA 9. WHEN - THE KALIN TWINS 10. KOM BINNEN DUIVINNE - BOBBEJAAN SCHOEPEN
Tijdens het jaar 1958 zagen we volgende rock(achtige) nummers in de de top Vlaamse top 20 : Great balls of fire - Jerry Lee lewis Diana en Crazy love - Paul Anka April love - Pat Boone Jailhouse rock- Elvis Presley Buona sera - Louis Prima Tequila - The Champs
Al bij al een magere lijst, de boost moest duidelijk nog komen , maar ook in 1958 en in de USA was de eerste storm reeds aan het luwen.
HIERONDER NAT KING COLE MET COME CLOSER TO ME IN HET SPAANS EN EEN DEEL IN HET ENGELS. DIT BLIJFT MOOI EN ZOU ZO WEER EEN TOPPER KUNNEN WORDEN. DIT WAS HET LIEVELINGSNUMMER VAN MARK BLITZ UIT MERELBEKE, EEN FAMILIELID VAN MIJ, ONDERTUSSEN SPIJTIG GENOEG OVERLEDEN.
1958. Bobby Darin was een van die schone jongens die het mooie weer begonnen uit te maken. Hij was mooi maar had ook talent, zowel als componist en als muzikant. Hij was geboren in 1936 en reeds vroeg speelde hij piano, drums, vibrafoon, gitaar, mondharmonica en bas.
Hij schreef in 1956 een nummer MY FIRST LOVE en hij geraakte hiermee aan een platenkontrakt bij DECCA. Decca kreeg hem dat jaar ook op TV en daarna schreef hij SPLISH SPLASH, een song over een jonge man die in een onbekende hotelkamer een bad neemt maar niet weet dat in hetzelfde lokaal een party zal gehouden worden en hij dus in zijn blootje moet verschijnen om zijn kleren te kunnen aandoen. Hij zou nog veel mooie songs schrijven en zich zelfs wagen aan songs die Frank Sinatra zong, een crooner.
Hij speelde algauw ook in films , trouwde met Sandra Dee, een tienerfilmster (zie foto) en kwam op voor de rechten van de zangers en acteurs in de USA.( Een beetje zoals wijlen Louis Neefs hier in Vlaanderen). Hij schreef en zong in 1958 nog een tweede millionseller namelijk QUEEN OF THE HOP. In 1958 vinden we hem niet terug in Vlaamse top 20. De eerste keer dat we hem hier zien is in 1959 met zijn fantastische hit DREAM LOVER.
HIERONDER BOBBY DARIN MET EEN PLAYBACK VERSIE VAN SPLISH SPLASH.
1958. The Everly Brothers kregen concurrentie en wel van The Kalin Twins. Het waren Amerikanen uit New York maar ze hadden hier een enorm succes eerst in Engeland maar dan ook op het vasteland. Hun hit WHEN verkocht bij een eerste uitgave 2 miljoen. Ze stonden dus aan de top in Engeland en geraakten tot nr 5 in de USA.
In Vlaanderen stonden ze op nr 4 in september 58 en bleven in de top 20 gedurende 6 maand. Ze zongen werkelijk zoals The Everly Brothers, hadden zeer veel succes en ze gingen op tournee samen met Cliff Richard. Ze waren een typische ONE HIT WONDER.
Na hun succes "When" geraakten ze nooit meer aan de top en waren uiteindelijk genoodzaakt hun vroegere job terug op te nemen. In jaren 70 en 80 was er nu en dan weer een comeback, meestal gepatroneerd door Cliff Richard (terug) maar ze kwamen niet meer terug waar ze ooit gestaan hadden.
De song is typisch voor deze periode, een zware upright bass, mooie begeleidingsgitaren, perfecte harmonies, saxofoon, achtergrond zangers, ritme.
HIERONDER EEN AUDIO WEERGAVE VAN WHEN DOOR THE KALIN TWINS. DE MUZIEK IS EN BLIJFT MOOI. MOOIE SAX.
1958. Tot nu toe hadden we het nog niet veel over vrouwen in de Rock 'n Roll. De rock was in de beginfaze meer een (jonge) mannenzaak.
Een uitzondering hierop was CONNIE FRANCIS. Zij was reeds van zeer jong actief in de muziekwereld. Ze was geboren in het gezegende jaar 38 zoals veel rockers, en reeds jong was zij professioneel bezig op muzikaal gebied. In 1957 had ze reeds en millionseller met MAJESTY OF LOVE dat ze samen zong met ene MARVIN RAINWATER, een hier onbekende naam.
In 1958 had ze dan haar tweede millionseller, alleen gezongen, met WHO'S SORRY NOW, een liedje uit 1923 maar gezongen met haar prachige stem en begeleid door een groep met rock 'n roll piano en rock gitaar. Het was een voorloper wat nadien de trend zou worden voor de teeny boppers. Het liedje had een country ritme met een simpele rockbegeleiding en stond voorbeeld voor haar latere rocksongs (bv Lipstick on your collar).
Ik was toen 14 jaar en op Radio Luxemburg kon je haar dus horen, maar het was een zeer mooi meisje en dat hielp haar om zeer veel succes te hebben bij het jonge volk. In de Vlaamse top 20 was ze niet te bespeuren in 1958. Ze kwam er wel in, in 1960, met het nummer VALENTINO maar dat was al lang geen Rock 'n roll meer, maar een regelrechte smartlap van het zuiverste gehalte. De stroop werd over de rock uitgegoten. Over Connie zullen we het hier later nog wel hebben. Haar persoonlijk leven is niet altijd kleurloos verlopen. Vandaag zingt ze nog altijd als ik me niet vergis.
HIERONDER CONNIE FRANCIS MET EEN AUDIO - VIDEO VAN WHO'S SORRY NOW. LUISTER NAAR DE BEGELEIDING, DIT WAS SPECIAAL IN 1958.
1958. Domenico Modugno vertegenwoordigde Italie op het Eurovisiesongtestival met het liedje NEL BLU DI PINTO DI BLU (VOLARE). Als 14 jarige vond ik dit mooi, zeer goed gezongen en met een orkest erachter waar men U kon tegen zeggen. Het werd ook zeer veel gespeeld op de radio en ik vergat bij dit liedje mijn voorkeur voor de nieuwe Rock 'n Roll.
Deze song werd zeer rap ook gecoverd door veel andere artiesten en in alle talen : Marino Marini (zie foto), Dalida, in het Engels Dean Martin en nog een massa andere. Domenico verkocht in 1958 acht miljoen platen en dit nadat de song uitgebracht werd in de USA. Van een succes gesproken voor een Italiaans nummer.
"Nel blu di pinto di blu" (Volare) stond in juni 1958 op de 5e plaats in de Vlaamse top 20 en zou er 7 maand in blijven. Hier in vlaanderen was het dus de versie van Marino Marini die het blijkbaar deed. Volgens Youtube zong Domenico Modugno het liedje op het songfestival, ik weet niet of er hier soms geen verwarring is. Indien iemand het weet, laat maar van U horen.
HIERONDER VOLARE IN 1958 OP HET EUROVISIESONGFESTIVAL (Domenico Modugno). GOEDE KLANK EN DUIDELIJK LIVE.