BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
11-05-2016
1969 - CASATSCHOK - DIMITRI DOURAKINE AND HIS ORCHESTRA
1969. Nu en dan hadden zeer speciale nummers een enorm succes en meestal bleef het dan ook maar bij een nummer.
CASATSCHOK werd een nieuwe dans die enorm succes had en waarop men trachtte te dansen op zijn Russisch. De uitvinder van de dans was ene Francois Patrice Saint-Hilaire en de muziek ervan werd gespeeld door DIMITRI DOURAKINE AND HIS ORCHESTRA.
Het nummer stond overal nr 1 in Europa en een gezongen versie kwam er ook van de Franse Rika Zarai. Ook in Mexico was het nummer nr 1 en de song haalde het miljoen in 69.
In Vlaanderen stond het nummer op nr 1 in december 68 en bleef 15 weken in de BRT top 20.
Met Les Charletans waagden we ons ook aan de nummer. Zie de bijlage onder de video.
HIERONDER DE CASATSCHOK DOOR DIMITRI DOURAKINE. EEN AUDIO - VIDEO.
1969. Na zijn monsterhit "When a man loves a woman" uit 1966 was PERCEY SLEDGE(Zie vroeger in deze blog) daar terug in 69 met een heel grote hit : MY SPECIAL PRAYER.
Ik vind dit nummer echter niet terug bij de millionsellers, ik denk dat een vergissing moet zijn.
In Vlaanderen waren we er in alle geval zot van, want hij stond in november 69 op nr 4 in de BRT top 20 en hij bleef 10 weken in de hitparade staan.
Zeer uitzonderlijk, maar in december 1974, 5 jaar na datum, was hij daar terug in de BRT top 20 met hetzelfde nummer terug op nr 4.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN MY SPECIAL PRAYER DOOR PERCY SLEDGE. DIT IS GEEN ORIGINELE OPNAME DENK IK. OP MIJN WURLITZER JUKE BOX HEB IK EEN 45 TOERENPLAAT EN DIE KLINKT IN IEDER GEVAL ENIGSZINS ANDERS. IN IEDER GEVAL DE STEM EN DE GITAAR OP DEZE PLAAT ZIJN ABSOLUUT MAGNIFIEK.
1969. Het nummer HONKY TONK WOMAN van the Rolling Stones(Zie vroeger in deze blog) werd, eens te meer, geschreven door mick Jagger en Keith Richards.
Op dit nummer was , voor de eerste keer, de nieuwe ritmegitarist te horen : Mick Taylor. Brian Jones was kort daarvoor overleden in niet al te duidelijke omstandigheden.
Honky tonk woman was nr 1 in de UK en ook, daarna, nr 1 in de States. Het werd een millionseller.
Dit nummer was ook voor The Stones de definitieve terugkeer naar de Rock. Dit hadden we ook gezien bij de Beatles (zie vroeger in deze blog).
Een tweede millionseller in 69 was : LET IT BLEED.
In Vlaanderen stond HONKY TONK WOMAN op nr 5 in de BRT top 20 in juli 69. De plaat bleef 11 weken in de hitparade.
HIERONER EEN AUDIO-VIDEO VAN HONKY TONK WOMAN DOOR THE ROLLING STONES. DIT HAD WEL EEN ZEER SPECIALE KLANK. DIT WERD NADERHAND DAN OOK DE GUTSY SOUND GENOEMD.
1969. GET BACK was weer een millionseller voor THE BEATLES en het nummer stond nr 1 in de UK en ook in de USA.
Het was natuurlijk terug geschreven door Paul McCartney en John Lennon.
Ook in Vlaanderen stonden ze ermee op nr 1 in mei 69.
Andere succesnummers waren :
Ob la di ob la da : ook geschreven en nu ook gezongen door The Beatles en een millionseller door The Marmalade vroeger.
The ballad of John and Yoko : nr 1 in Vlaanderen in juni 69.
Come together : nr 2 in Vlaanderen in november 69.
Met al deze nummers gingen ze een stuk terug naar de classic Rock 'n roll en de flower power invloeden waren een beetje aan het wegebben.
Met Les Charletans speelden we dan ook terug een nummer van The Beatles : The ballad of John and Yoko. Germain Van de Weghe : Zang en ritmegitaar, Noel Callewaert : drums, Sylvain Maes : keyboard en bas. Zie deze mp3, in bijlage, onder de video. (1969).
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN THE BALLAD OF JOHN AND YOKO DOOR THE BEATLES.
1969. TOM JONES bracht in 1967 de song uit I'LL NEVER FALL IN LOVE AGAIN uit en het werd nr 2 in de UK en ook in 67 nr 2 in de BRT top 20 in augustus 67.
In Vlaanderen hadden we ondertussen Tom Jones in onze harten gesloten en hij had hier zeer veel succes.
In 1969 ondernam hij dan een grote toernee in de USA en in het bijzonder in Las Vegas was hij top of the bill.
"I'll never fall in love again" werd dan ook uitgebracht in de de States en haalde zeer vlug nr 5 en werd een millionseller.
Een tweede millionseller volgde in 69 : WITHOUT LOVE.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN I'LL NEVER FALL IN LOVE AGAIN DOOR TOM JONES. EEN FANTASTISCHE STEM EN EEN ZEER GOEDE VOORDRACHT.
1969. Country was niet zo maar een succes in Vlaanderen in 69 maar JOHNNY CASH boekte een millionseller met A BOY NAMED SUE.
Dit verhaal van zijn vader die thuis wegging maar eerst nog zijn pas geboren zoon opzadelde met een meisjesnaam SUE, waar hij voor de rest van zijn leven last zou mee hebben.
De manier van zeggen-zingen van Johnny was een regelrechte inspiratie voor de RAPPERS in de jaren 90.
De song haalde nr 1 in de States en nr 3 in de UK.
In 1969 had Johnny Cash ook nog een millionselling album : AT SAN QUENTIN.(live).
In Vlaanderen gaven we weer niet thuis en Johnny kwam niet in de BRT top 20.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN A BOY NAMES SUE DOOR JOHNNY CASH.
1969. Zoals gisteren reeds gezegd was dit jaar een gouden jaar voor veel Vlaamse zangers.
De absolute topper was echter WILL TURA.
Hij stond met HET KAN NIET ZIJN op Nr 1 in de BRT top 100 van 1969 en met "Angelina" op nr 5, dus met twee nummers in de top 5, een grandioze prestatie naast al die buitenlanders.
In de BRT top 20 stond Will Tura als volgt : nr 1 met "Het kan niet zijn", nr 1 met "Angelina", nr 11 met "Dam di dam", nr 1 met "Wat je niet krijgen kan" en nr 1 "Liefdesverdriet".
Dit had niemand hem dus voorgedaan en hij zou dit nog jaren blijven herhalen.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN HET KAN NIET ZIJN DOOR WILL TURA.
1969. In dit jaar waren de Nederlandstalige vedetten weer veel meer populair geworden en waren daardoor ook terug te horen op de radio en op de jukeboxen : hoogvliegers waren : Will Tura, Marc Dex, Jimmy Frey, Marva,enz...
Er was ook een jonge, Vlaamse of Nederlandse ???, zangeres, die nr 6 haalde in de Vlaamse top 20 van gans 1969. Een zeer uitzonderlijke prestatie.
Deze zangeres, ANJA, was aanvankelijk hier niet bekend en iedereen dacht dat het een Vlaamse was die uit het niets was opgestaan en een enorm succes had met het nummer DE LAATSTE DANS.
Haar echte naam was echter ANJA VAN AVOORT, geboren in Breda in 1950 en spijtig genoeg overleden in 2002 na een slepende ziekte.
Toen ze 13 was begon ze reeds te zingen en gitaar te spelen en deed ze mee aan talentenjachten, waarin ze steeds eindigde in de eerste 5.
Op die manier werd ze opgemerkt door het filiaal van de Vlaamse platenfirma MONOPOLE in Nederland en kon ze beginnen met het opnemen van platen. Deze platen hadden een matig succes in Nederland maar ze trad algauw op met het Belgische orkest LOS ALBINOS.
In 1969 nam ze dan, in Brussel, DE LAATSTE DANS op, en het werd een zeer groot succes in Vlaanderen. Ze stond stond dus nr 6 in de Vlaamse top 100 en ze stond op nr 3 in de Vlaamse top 20 in februari 1969. Liest 20 weken na mekaar bleef ze in de hitparade staan.
Met Les Charletans waren we wel zedelijk verplicht om ook dit nummer op te nemen in ons repertoire en dit een of meerdere keren per optreden te spelen. Onder de video, in bijlage, vind je een mp3 van De laatste dans door Les Charletans rond 1969. Noel Callewaert : Zang en drums, Germain Van de Weghe : Ritmegitaar en backing vocals, Sylvain Maes : Keyboard en bas.
Toen onze eerste dochter geboren werd in april 1971 hebben we ze ook ook Anja genoemd, en dit kwam wel een beetje door het succes van Anja , de zangeres.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN DE LAATSTE DANS DOOR ANJA.
1969. ELVIS PRESLEY (zie vroeger meermaals in deze blog) was dus weer beginnen optreden en hij dook ook weer in de studio na 14 jaar.
Hij maakte in 69 een album "ELVIS IN MEMPHIS".
In dit album kwam een soort protestsong voor "IN THE GHETTO". Hij haalde ermee nr 1 in de States en ook nr 1 in de UK. Het werd zijn 59e millionseller.
Hij maakte ook het nummer "SUSPICIOUS MINDS" en terug haalde hij nr 1 in de USA en nr 2 in de UK. Alles was dus weer zoals vroeger, dit nummer werd millionseller nr 60.
DON'T CRY DADDY was de volgende millionseller ( nr 61), hij werd nr 5 in de States en nr 7 in de UK.
Het was toch een regelrechte spijtige zaak dat Elvis al die jaren zo weinig had opgenomen buiten zijn filmsoundtracks. Hij haalde nu natuurlijk wel rap deze schade in.
In Vlaanderen was de situatie als volgt :
"Suspicious minds" : nr 1 in november 69. "In the ghetto" : nr 2 in juni 69. "Don't cry daddy" : nr 2 in januari 1970.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN SUSPICIOUS MINDS DOOR ELVIS PRESLEY. JE HOORT OOK EEN VAN DE BESTE GITARISTEN OOIT IN ACTIE : JAMES BURTON, LATER OOK DE GITARIST VAN JERRY LEE LEWIS, VROEGER DE GITARIST VAN RICKY NELSON.
1969. Een nummer 1 hit in de States in 69 was SUGAR SUGAR van een groep genaamd THE ARCHIES.
Het was een zogenaamd "bubblegum" nummer dat zeer goed in het gehoor lag, maar natuurlijk niets met Rock 'n roll, country of blues te maken had.
THE ARCHIES waren tekenfilmfiguren en de single die uitgebracht werd was ingezongen en ingespeeld door studiomuzikanten. De producer van dit alles was dezelfde als die van The Monkees.
Het nummer werd dus nummer 1 in de USA en ook nr 1 in de UK. Dus een millionseller en ook een heuse wereldhit.
In Vlaanderen was de bubblegum zeer populair geworden en "Sugar Sugar" stond op nr 1 in Vlaanderen in september 69. Het nummer bleef maar liefst 18 weken in de Vlaamse hitparade.
HIERONDER EEN AMINATIEFILM VAN SUGAR. DE ZANGERS ZIJN GELEGENHEIDSFIGUREN.
1969. In 1969 werden THE VENTURES opeens zeer populair in Japan. Vroeger hadden ze een groot aantal instrumentale gitaarhits gehad oa. "Walk don't run" (zie vroeger in deze blog).
Ze gingen zeer veel toeren in Japan en ze verkochten er miljoenen platen. Niet slecht voor een instrumentale gitaargroep.
In 1969 werden dan ook gevraagd een instrumentaal nummer in te spelen als tune voor de TV Serie HAWAII FIVE-0.
Het werd een mooie opname en de TV serie werd ook een succes in de USA maar ook in gans de wereld.
Ze brachten de single uit en haalden ermee nr 4 in de States. Het werd een millionseller en uiteindelijk, door de TV Serie, een wereldhit.
In Vlaanderen kwam het niet in de hitparade, ik weet zelfs niet of hier ooit als single uitgebracht werd. We hoorden het natuurlijk later iedere week op TV toen Hawaii Five-O hier dan ook werd uitgezonden.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN DE TV UITVOERING VAN HAWAII FIVE-O DOOR THE VENTURES.
The Shadoogies spelen The Shadows, Rock 'n roll, Country en Blues, voornamelijk uit de periode 1955 tot 1965. We wagen ons ook aan meer recent werk dat ook aanleunt bij deze gouden periode, waarin de muziek totaal veranderde : DE WONDERJAREN.
HIERONDER THE SHADOOGIES LIVE OP DE ZEEDIJK IN SINT IDESBALD IN DE ZOMER VAN 2007, OP 7 JULI. HET WAS EVENWEL EEN FLAUWE ZOMERDAG GEWEEST EN 'S AVONDS WAS HET KOEL, MET ZELFS NU EN DAN EEN BEETJE LICHTE REGEN. DE STRAKKE ZEEWIND BLIES OOK NOGAL HEVIG IN DE CAMERA VAN GRETA.
ROCK AROUND THE CLOCK, IN DE JAREN 50 UITGEBRACHT DOOR BILL HALEY AND THE COMETS. DIT WAS DE ECHTE START VAN DE ROCK 'N ROLL CRAZE, DIE DE BLANKE JEUGD SOMS TOT HYSTERIE BRACHT.
1969. In 69 kwam FRANK SINATRA verrassend met een nieuwe grote hit MY WAY.
Dit nummer werd in 1967 medegeschreven door de Franse zanger Claude Francois en hij zong het ook met succes als COMME D'HABITUDE.
De Engelse woorden voor de song werden geschreven door de vedette Paul Anka en het werd dus MY WAY.
Frank Sinatra nam het , zonder veel entoesiasme, op, en het nummer had ook maar een matig succces in de USA (het kwam tot nr 27) maar in de UK scoorde hij er wel mee. Hij stond daar nr 4 maar hij bleef maar liefst 122 weken in de Engelse hitparade staan. Een record.
Het werd een dikke millionseller en, nadien, een echte wereldhit.
Dit nummer werd nadien oneindig veel gecoverd en niemand wist toen goed dat dit een Frans nummer was met een Engelse tekst.
Het nummer werd ook de standaardsong voor alle crooners over heel de wereld.
My Way, is, ongelooflijk, nergens terug te vinden in de Vlaamse hitparade, niet in 69 en ook nooit later. Twijfelachtig.
HIERONDER EEN AUDIO- VIDEO VAN MY WAY DOOR FRANK SINATRA, OLD BLUE EYES. GOED GEZONGEN EN GOEDE MUZIEK.
1969. MERLE HAGGARD werd geboren in 1937 Bakerfield, Californie.
Wanneer hij 14 was vluchtte hij weg uit Bakerfield en begon een wild leven "on the road" en werd de enige hippie uit Muskogee genoemd.
Hij belandde in verbeteringsgestichten en verbleef tegen zijn zin natuurlijk 3 jaar in de fameuze gevangenis SAN QUENTIN.
Hij besloot uiteindelijk dat de muziek zijn lang leven was, en nadat Johnny Cash was opgetreden in verschillende gevangenissen, geraakte Merle zelf aan een platencontract en hij nam een country nummer op "Strangers" en het werd een klein succes, waardoor hij toch gelanceerd geraakte.
In 1966 kreeg hij tamelijke erkenning in de country muziek en maakte veel zelfgeschreven hits : "Swinging doors", The bottle let me down", "I'm a lonesome fugitive", "Working man blues" (later allemaal gecoverd door Jerry lee Lewis in zijn country periode, zie vroeger in deze blog).
En dan kwam, in 69, OKIE FROM MUSKOGEE, terug geschreven door hemzelf. Het werd een top 10 country hit en een echte millionseller.
In de volgende jaren was Merle Haggard zeer succesvol, maar zijn "hard living style " speelde hem wel wat parten, zoals dat voor vele country en rock vedetten het geval was.
In Vlaanderen kwam de country muziek praktisch nooit door en deze keer ook niet. Spijtig.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VOOR TV VAN OKIE FROM MUSKOGEE. COUNTRY VAN DE BOVENSTE PLANK.
1969 - BAD MOON RISING - CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL
1969. We zijn aanbeland in het laatste jaar van de fameuze sixties.
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL werd feitelijk gesticht in San Francisco en de leden waren amper 13 jaar.
De leadzanger -gitarist was JOHN FORGERTY en hij schreef zelf de songs voor de groep. John was een grote fan van Chuck Berry en Bo Diddley, twee iconen van de fifties basic rock 'n roll.
De groep noemde eerst "The blue Velvets" en later heetten ze "The Golliwogs".
In 1967 kwam John Forgerty uit het leger en ze namen de draad weer op en repteerden 6 maanden en ze namen een nieuwe naam : CREEDENCE (Geloof in jezelf) CLEARWATER (puur en waar) REVIVAL (een nieuwe richting).
Ze speelden recht voor de raapse Classic Rock 'n roll met in het begin ook nog psychedelic invloeden.
Susie Q werd in 1968 een millionseller, het stond op een album dat goud haalde.(zie vroeger in dezeblog)
IN 1969 kwamen dan PROUD MARY, BAD MOON RISING en GREEN RIVER, 3 millionsellers op een rij. Ze hadden ook niet minder dan 3 millionselling albums : BAYOU COUNTRY, GREEN RIVER en WILLY AND THE POOR BOYS. een ongelooflijk jaar voor een groep die stond voor Classic Rock 'n roll.
Ze hadden ook nog een vierde millionseller single in 69 : DOWN THE CORNER.
In vlaanderen stonden "Proud Mary", "Bad moon rising" en "Green river" respectievelijk nr 7, nr 4 en nr 5.
Eindelijk was de rock ' roll terug en hij zou niet echt meer weg gaan.
HIERONDER BAD MOON RISING DOOR CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL.
1968. Begin 1968 was ELVIS PRESLEY uiteindelijk tot de slotsom gekomen dat filmmaraton nu maar eens moest eindigen.
Hij wilde, live, weer optreden voor een levend publiek en de vedetten van de dag The doors, Jefferson Airplane, Janis Joplin, The Byrds,The Beach Boys, The Beatles, The Rolling Stones en alle Britse invasiegroepen, laten zien en horen wat optreden was en ook wat echte muziek eigenlijk was.
Zijn manager, Kolonel Tom Parker, alias de Nederlander Dries Van Kuyck, was ook een beetje aan het einde van zijn latijn en zijn geldmachine, Elvis, draaide minder goed.
Aanvankelijk was de kolonel nogal terughoudend en wou hij gewoon voort doen met de films.
Dan werd de idee naarvoor gebracht voor een LIVE NBC TV special. De bedragen die in dit verband genoemd werden deden de kolonel overslag gaan en onmiddellijk begon de kolonel zijn ideeen voor de special bekend te maken.
Hij wou Elvis zien in een kerstspecial : ELVIS AND THE WONDERFUL WORLD OF CHRISTMAS. De prijs van Elvis zou 500.000 dollar zijn, hetzelfde bedrag die Elvis kreeg voor een film.
Volgens de kolonel zou Elvis verplicht de show afsluiten met de woorden : "Vrolijk kerstfeest allemaal", en dit het liefst gekleed in smoking.
Er werd door NBC een producer aangesteld, STEVE BINDER, en zijn taak was dus aanvankelijk het voorstel van de kolonel om te buigen naar een Rock ' roll Show. Elvis was bereid om hieraan mee te werken maar hij wou absoluut geen konflikt met de kolonel.
Binder slaagde er onder andere in Elvis te herenigen met zijn vroegere muzikanten : Scotty Moore, DJ Fontana en ook met zijn legermaat Charly Hodge.
Steve installeerde hen in een boksring en ze jamden er vrolijk op los zoals in 1956. Ze maakten grappen en hadden duidelijk een prachtige namiddag.
Elvis zelf was grandioos, wel zenuwachtig en hij zag er fantastisch uit en zijn stem was nooit zo goed geweest.
De kerstliedjes van de kolonel kwamen dus helemaal niet aan bod en Elvis ondervond dat het publiek hem niet vergeten was en hem weer echt zou aanvaarden als de King, ook in 1968.
Deze show was de baanbreker voor de verdere carriere van Elvis, nu met een groot aantal grandioze live optredens, en we zouden nog zeer veel van hem horen.
HIERONDER EEN VIDEO MET EEN DEEL VAN DEZE SPECIAL. Op Youtube kun je deze volledige special bekijken, tik gewoon "Elvis Presley Come back special.
1968. THE BEATLES (Zie vroeger in deze blog) waren in 1968 nog steeds de grootste groep.
Ze hadden 2 millionsellers singles : LADY MADONNA (nr 2 in de UK en nr 2 in de States) , en HEY JUDE ( nr 1 in de UK nr 12 in de USA).
Ze hadden eveneens een grandioze millionseller met hun WIT album, waarop de meest populaire song was : ob la di ob la da, de eerdere millionseller van de groep The Marmalade (zie vroeger in deze blog).
In dit wit album kwamen zeer veel mooie songs voor , onder andere "Back in the USSR"". Ze begonnen ook een beetje terug te gaan naar de basic rock 'n roll van de fifties.
Alle songs waren geschreven door het duo John Lennon en Paul McCartney en de solozang was afwisselend John Lennon , Paul McCartney en ook soms Ringo Starr. Ook Paul Harrison zong nu en dan solo.
"Lady Madonna" stond nr 3 in Vlaanderen in maart 68 en "Hey Jude" kwam zelfs op nr 1 in september 68.
HIERONDER HEY JUDE DOOR THE BEATLES. HET LIJKT LIVE EN ZE AMUSEREN ZICHBLIJKBAAR TEPLETTER. HET DUURT WEL ZEER LANG.
1968. Het was op het eerste gezicht een zeer kalm jaar voor ELVIS PRESLEY.(Zie voeger meermaals in deze blog).
Het was, gelukkig genoeg, maar schijn, want er was storm op komst. Elvis had, eindelijk, besloten terug op te treden, eerst voor TV en later on the road again.(zie vanaf morgen in deze blog).
In 1968 had Elvis maar 1 millionseller en dat was IF I CAN DREAM, weer een ballade en het ging over vrede en verstandhouding, een typisch onderwerp van 1968.
Deze song kwam uit zijn comeback TV special (zie morgen) en hij stond ermee nr 9 in de States en nr 11 in de UK.
In Vlaanderen had Elvis niet meer in de hitparade gestaan in 1967, en in 1968 vind ik hem er ook niet in terug. Vanaf 1970 komt het weer goed en in de volgende jaren zal Elvis, terug zoals zovele jaren, vaste klant zijn in onze hitparade.
HIERONDER EEN SOUNDMIX VIDEO VAN "IF I CAN DREAM" DOOR ELVIS PRESLEY. WAT OPVALT IS DE RAUWE STEM VAN ELVIS. DIT HADDEN WE NIET MEER GEHOORD SINDS ZIJN EERSTE ROCKERS IN DE JAREN 50. DIT WAS DUS AL EEN ZEER GOED TEKEN VAN WAT ER MISSCHIEN TE VERWACHTEN WAS..