BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
03-05-2016
1969 - SAVED BY THE BELL - ROBIN GIBB
1969. Zoals zovele Britse groepen in 69 waren de BEE GEES aan een split toe.
ROBIN GIBB, een van de broers Gibb, werd solo artist.
Hij schreef de song SAVED BY THE BELL, nam het op en het werd onmiddellijk nr 2 in de UK, een grote hit in gans Europa en een millionseller.
Hij stond oa. met de song zeer hoog genoteerd in Denemarken, Nederland en Duitsland.
In Vlaanderen vinden we hem dan ook terug op nr 3 in augustus 69 en hij bleef 11 weken in de hitparade staan.
Ik herinner me goed dat dit nummer zeer veel gedraaid werd op de radio, tot zelfs 10 keer per dag.
HIERONDER SAVED BY THE BELL DOOR ROBIN GIBB, EEN PLAYBACKVIDEO.
1969. In dit jaar waren de Nederlandstalige vedetten weer veel meer populair geworden en waren daardoor ook terug te horen op de radio en op de jukeboxen : hoogvliegers waren : Will Tura, Marc Dex, Jimmy Frey, Marva,enz...
Er was ook een jonge, Vlaamse of Nederlandse ???, zangeres, die nr 6 haalde in de Vlaamse top 20 van gans 1969. Een zeer uitzonderlijke prestatie.
Deze zangeres, ANJA, was aanvankelijk hier niet bekend en iedereen dacht dat het een Vlaamse was die uit het niets was opgestaan en een enorm succes had met het nummer DE LAATSTE DANS.
Haar echte naam was echter ANJA VAN AVOORT, geboren in Breda in 1950 en spijtig genoeg overleden in 2002 na een slepende ziekte.
Toen ze 13 was begon ze reeds te zingen en gitaar te spelen en deed ze mee aan talentenjachten, waarin ze steeds eindigde in de eerste 5.
Op die manier werd ze opgemerkt door het filiaal van de Vlaamse platenfirma MONOPOLE in Nederland en kon ze beginnen met het opnemen van platen. Deze platen hadden een matig succes in Nederland maar ze trad algauw op met het Belgische orkest LOS ALBINOS.
In 1969 nam ze dan, in Brussel, DE LAATSTE DANS op, en het werd een zeer groot succes in Vlaanderen. Ze stond stond dus nr 6 in de Vlaamse top 100 en ze stond op nr 3 in de Vlaamse top 20 in februari 1969. Liest 20 weken na mekaar bleef ze in de hitparade staan.
Met Les Charletans waren we wel zedelijk verplicht om ook dit nummer op te nemen in ons repertoire en dit een of meerdere keren per optreden te spelen. Onder de video, in bijlage, vind je een mp3 van De laatste dans door Les Charletans rond 1969. Noel Callewaert : Zang en drums, Germain Van de Weghe : Ritmegitaar en backing vocals, Sylvain Maes : Keyboard en bas.
Toen onze eerste dochter geboren werd in april 1971 hebben we ze ook ook Anja genoemd, en dit kwam wel een beetje door het succes van Anja , de zangeres.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN DE LAATSTE DANS DOOR ANJA.
1969. ELVIS PRESLEY (zie vroeger meermaals in deze blog) was dus weer beginnen optreden en hij dook ook weer in de studio na 14 jaar.
Hij maakte in 69 een album "ELVIS IN MEMPHIS".
In dit album kwam een soort protestsong voor "IN THE GHETTO". Hij haalde ermee nr 1 in de States en ook nr 1 in de UK. Het werd zijn 59e millionseller.
Hij maakte ook het nummer "SUSPICIOUS MINDS" en terug haalde hij nr 1 in de USA en nr 2 in de UK. Alles was dus weer zoals vroeger, dit nummer werd millionseller nr 60.
DON'T CRY DADDY was de volgende millionseller ( nr 61), hij werd nr 5 in de States en nr 7 in de UK.
Het was toch een regelrechte spijtige zaak dat Elvis al die jaren zo weinig had opgenomen buiten zijn filmsoundtracks. Hij haalde nu natuurlijk wel rap deze schade in.
In Vlaanderen was de situatie als volgt :
"Suspicious minds" : nr 1 in november 69. "In the ghetto" : nr 2 in juni 69. "Don't cry daddy" : nr 2 in januari 1970.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN SUSPICIOUS MINDS DOOR ELVIS PRESLEY. JE HOORT OOK EEN VAN DE BESTE GITARISTEN OOIT IN ACTIE : JAMES BURTON, LATER OOK DE GITARIST VAN JERRY LEE LEWIS, VROEGER DE GITARIST VAN RICKY NELSON.
1969. Een nummer 1 hit in de States in 69 was SUGAR SUGAR van een groep genaamd THE ARCHIES.
Het was een zogenaamd "bubblegum" nummer dat zeer goed in het gehoor lag, maar natuurlijk niets met Rock 'n roll, country of blues te maken had.
THE ARCHIES waren tekenfilmfiguren en de single die uitgebracht werd was ingezongen en ingespeeld door studiomuzikanten. De producer van dit alles was dezelfde als die van The Monkees.
Het nummer werd dus nummer 1 in de USA en ook nr 1 in de UK. Dus een millionseller en ook een heuse wereldhit.
In Vlaanderen was de bubblegum zeer populair geworden en "Sugar Sugar" stond op nr 1 in Vlaanderen in september 69. Het nummer bleef maar liefst 18 weken in de Vlaamse hitparade.
HIERONDER EEN AMINATIEFILM VAN SUGAR. DE ZANGERS ZIJN GELEGENHEIDSFIGUREN.
1969. In 1969 werden THE VENTURES opeens zeer populair in Japan. Vroeger hadden ze een groot aantal instrumentale gitaarhits gehad oa. "Walk don't run" (zie vroeger in deze blog).
Ze gingen zeer veel toeren in Japan en ze verkochten er miljoenen platen. Niet slecht voor een instrumentale gitaargroep.
In 1969 werden dan ook gevraagd een instrumentaal nummer in te spelen als tune voor de TV Serie HAWAII FIVE-0.
Het werd een mooie opname en de TV serie werd ook een succes in de USA maar ook in gans de wereld.
Ze brachten de single uit en haalden ermee nr 4 in de States. Het werd een millionseller en uiteindelijk, door de TV Serie, een wereldhit.
In Vlaanderen kwam het niet in de hitparade, ik weet zelfs niet of hier ooit als single uitgebracht werd. We hoorden het natuurlijk later iedere week op TV toen Hawaii Five-O hier dan ook werd uitgezonden.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN DE TV UITVOERING VAN HAWAII FIVE-O DOOR THE VENTURES.
The Shadoogies spelen The Shadows, Rock 'n roll, Country en Blues, voornamelijk uit de periode 1955 tot 1965. We wagen ons ook aan meer recent werk dat ook aanleunt bij deze gouden periode, waarin de muziek totaal veranderde : DE WONDERJAREN.
HIERONDER THE SHADOOGIES LIVE OP DE ZEEDIJK IN SINT IDESBALD IN DE ZOMER VAN 2007, OP 7 JULI. HET WAS EVENWEL EEN FLAUWE ZOMERDAG GEWEEST EN 'S AVONDS WAS HET KOEL, MET ZELFS NU EN DAN EEN BEETJE LICHTE REGEN. DE STRAKKE ZEEWIND BLIES OOK NOGAL HEVIG IN DE CAMERA VAN GRETA.
ROCK AROUND THE CLOCK, IN DE JAREN 50 UITGEBRACHT DOOR BILL HALEY AND THE COMETS. DIT WAS DE ECHTE START VAN DE ROCK 'N ROLL CRAZE, DIE DE BLANKE JEUGD SOMS TOT HYSTERIE BRACHT.
1969. In 69 kwam FRANK SINATRA verrassend met een nieuwe grote hit MY WAY.
Dit nummer werd in 1967 medegeschreven door de Franse zanger Claude Francois en hij zong het ook met succes als COMME D'HABITUDE.
De Engelse woorden voor de song werden geschreven door de vedette Paul Anka en het werd dus MY WAY.
Frank Sinatra nam het , zonder veel entoesiasme, op, en het nummer had ook maar een matig succces in de USA (het kwam tot nr 27) maar in de UK scoorde hij er wel mee. Hij stond daar nr 4 maar hij bleef maar liefst 122 weken in de Engelse hitparade staan. Een record.
Het werd een dikke millionseller en, nadien, een echte wereldhit.
Dit nummer werd nadien oneindig veel gecoverd en niemand wist toen goed dat dit een Frans nummer was met een Engelse tekst.
Het nummer werd ook de standaardsong voor alle crooners over heel de wereld.
My Way, is, ongelooflijk, nergens terug te vinden in de Vlaamse hitparade, niet in 69 en ook nooit later. Twijfelachtig.
HIERONDER EEN AUDIO- VIDEO VAN MY WAY DOOR FRANK SINATRA, OLD BLUE EYES. GOED GEZONGEN EN GOEDE MUZIEK.
1969. MERLE HAGGARD werd geboren in 1937 Bakerfield, Californie.
Wanneer hij 14 was vluchtte hij weg uit Bakerfield en begon een wild leven "on the road" en werd de enige hippie uit Muskogee genoemd.
Hij belandde in verbeteringsgestichten en verbleef tegen zijn zin natuurlijk 3 jaar in de fameuze gevangenis SAN QUENTIN.
Hij besloot uiteindelijk dat de muziek zijn lang leven was, en nadat Johnny Cash was opgetreden in verschillende gevangenissen, geraakte Merle zelf aan een platencontract en hij nam een country nummer op "Strangers" en het werd een klein succes, waardoor hij toch gelanceerd geraakte.
In 1966 kreeg hij tamelijke erkenning in de country muziek en maakte veel zelfgeschreven hits : "Swinging doors", The bottle let me down", "I'm a lonesome fugitive", "Working man blues" (later allemaal gecoverd door Jerry lee Lewis in zijn country periode, zie vroeger in deze blog).
En dan kwam, in 69, OKIE FROM MUSKOGEE, terug geschreven door hemzelf. Het werd een top 10 country hit en een echte millionseller.
In de volgende jaren was Merle Haggard zeer succesvol, maar zijn "hard living style " speelde hem wel wat parten, zoals dat voor vele country en rock vedetten het geval was.
In Vlaanderen kwam de country muziek praktisch nooit door en deze keer ook niet. Spijtig.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VOOR TV VAN OKIE FROM MUSKOGEE. COUNTRY VAN DE BOVENSTE PLANK.
1969 - BAD MOON RISING - CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL
1969. We zijn aanbeland in het laatste jaar van de fameuze sixties.
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL werd feitelijk gesticht in San Francisco en de leden waren amper 13 jaar.
De leadzanger -gitarist was JOHN FORGERTY en hij schreef zelf de songs voor de groep. John was een grote fan van Chuck Berry en Bo Diddley, twee iconen van de fifties basic rock 'n roll.
De groep noemde eerst "The blue Velvets" en later heetten ze "The Golliwogs".
In 1967 kwam John Forgerty uit het leger en ze namen de draad weer op en repteerden 6 maanden en ze namen een nieuwe naam : CREEDENCE (Geloof in jezelf) CLEARWATER (puur en waar) REVIVAL (een nieuwe richting).
Ze speelden recht voor de raapse Classic Rock 'n roll met in het begin ook nog psychedelic invloeden.
Susie Q werd in 1968 een millionseller, het stond op een album dat goud haalde.(zie vroeger in dezeblog)
IN 1969 kwamen dan PROUD MARY, BAD MOON RISING en GREEN RIVER, 3 millionsellers op een rij. Ze hadden ook niet minder dan 3 millionselling albums : BAYOU COUNTRY, GREEN RIVER en WILLY AND THE POOR BOYS. een ongelooflijk jaar voor een groep die stond voor Classic Rock 'n roll.
Ze hadden ook nog een vierde millionseller single in 69 : DOWN THE CORNER.
In vlaanderen stonden "Proud Mary", "Bad moon rising" en "Green river" respectievelijk nr 7, nr 4 en nr 5.
Eindelijk was de rock ' roll terug en hij zou niet echt meer weg gaan.
HIERONDER BAD MOON RISING DOOR CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL.
1968. Begin 1968 was ELVIS PRESLEY uiteindelijk tot de slotsom gekomen dat filmmaraton nu maar eens moest eindigen.
Hij wilde, live, weer optreden voor een levend publiek en de vedetten van de dag The doors, Jefferson Airplane, Janis Joplin, The Byrds,The Beach Boys, The Beatles, The Rolling Stones en alle Britse invasiegroepen, laten zien en horen wat optreden was en ook wat echte muziek eigenlijk was.
Zijn manager, Kolonel Tom Parker, alias de Nederlander Dries Van Kuyck, was ook een beetje aan het einde van zijn latijn en zijn geldmachine, Elvis, draaide minder goed.
Aanvankelijk was de kolonel nogal terughoudend en wou hij gewoon voort doen met de films.
Dan werd de idee naarvoor gebracht voor een LIVE NBC TV special. De bedragen die in dit verband genoemd werden deden de kolonel overslag gaan en onmiddellijk begon de kolonel zijn ideeen voor de special bekend te maken.
Hij wou Elvis zien in een kerstspecial : ELVIS AND THE WONDERFUL WORLD OF CHRISTMAS. De prijs van Elvis zou 500.000 dollar zijn, hetzelfde bedrag die Elvis kreeg voor een film.
Volgens de kolonel zou Elvis verplicht de show afsluiten met de woorden : "Vrolijk kerstfeest allemaal", en dit het liefst gekleed in smoking.
Er werd door NBC een producer aangesteld, STEVE BINDER, en zijn taak was dus aanvankelijk het voorstel van de kolonel om te buigen naar een Rock ' roll Show. Elvis was bereid om hieraan mee te werken maar hij wou absoluut geen konflikt met de kolonel.
Binder slaagde er onder andere in Elvis te herenigen met zijn vroegere muzikanten : Scotty Moore, DJ Fontana en ook met zijn legermaat Charly Hodge.
Steve installeerde hen in een boksring en ze jamden er vrolijk op los zoals in 1956. Ze maakten grappen en hadden duidelijk een prachtige namiddag.
Elvis zelf was grandioos, wel zenuwachtig en hij zag er fantastisch uit en zijn stem was nooit zo goed geweest.
De kerstliedjes van de kolonel kwamen dus helemaal niet aan bod en Elvis ondervond dat het publiek hem niet vergeten was en hem weer echt zou aanvaarden als de King, ook in 1968.
Deze show was de baanbreker voor de verdere carriere van Elvis, nu met een groot aantal grandioze live optredens, en we zouden nog zeer veel van hem horen.
HIERONDER EEN VIDEO MET EEN DEEL VAN DEZE SPECIAL. Op Youtube kun je deze volledige special bekijken, tik gewoon "Elvis Presley Come back special.
1968. THE BEATLES (Zie vroeger in deze blog) waren in 1968 nog steeds de grootste groep.
Ze hadden 2 millionsellers singles : LADY MADONNA (nr 2 in de UK en nr 2 in de States) , en HEY JUDE ( nr 1 in de UK nr 12 in de USA).
Ze hadden eveneens een grandioze millionseller met hun WIT album, waarop de meest populaire song was : ob la di ob la da, de eerdere millionseller van de groep The Marmalade (zie vroeger in deze blog).
In dit wit album kwamen zeer veel mooie songs voor , onder andere "Back in the USSR"". Ze begonnen ook een beetje terug te gaan naar de basic rock 'n roll van de fifties.
Alle songs waren geschreven door het duo John Lennon en Paul McCartney en de solozang was afwisselend John Lennon , Paul McCartney en ook soms Ringo Starr. Ook Paul Harrison zong nu en dan solo.
"Lady Madonna" stond nr 3 in Vlaanderen in maart 68 en "Hey Jude" kwam zelfs op nr 1 in september 68.
HIERONDER HEY JUDE DOOR THE BEATLES. HET LIJKT LIVE EN ZE AMUSEREN ZICHBLIJKBAAR TEPLETTER. HET DUURT WEL ZEER LANG.
1968. Het was op het eerste gezicht een zeer kalm jaar voor ELVIS PRESLEY.(Zie voeger meermaals in deze blog).
Het was, gelukkig genoeg, maar schijn, want er was storm op komst. Elvis had, eindelijk, besloten terug op te treden, eerst voor TV en later on the road again.(zie vanaf morgen in deze blog).
In 1968 had Elvis maar 1 millionseller en dat was IF I CAN DREAM, weer een ballade en het ging over vrede en verstandhouding, een typisch onderwerp van 1968.
Deze song kwam uit zijn comeback TV special (zie morgen) en hij stond ermee nr 9 in de States en nr 11 in de UK.
In Vlaanderen had Elvis niet meer in de hitparade gestaan in 1967, en in 1968 vind ik hem er ook niet in terug. Vanaf 1970 komt het weer goed en in de volgende jaren zal Elvis, terug zoals zovele jaren, vaste klant zijn in onze hitparade.
HIERONDER EEN SOUNDMIX VIDEO VAN "IF I CAN DREAM" DOOR ELVIS PRESLEY. WAT OPVALT IS DE RAUWE STEM VAN ELVIS. DIT HADDEN WE NIET MEER GEHOORD SINDS ZIJN EERSTE ROCKERS IN DE JAREN 50. DIT WAS DUS AL EEN ZEER GOED TEKEN VAN WAT ER MISSCHIEN TE VERWACHTEN WAS..
1968. Deze groep, van blanken, werd opgestart in 1961 en 62 maakten ze reeds een kleinere hit met She cried. Dit nummer schopte het toch korte tijd tot nr 5 in de Billboard charts. Hun sound had veel weg van een zwarte groep.
Ze maakten daarna veel platen en in 1965 hadden ze een grote hit met CARIA MIA, een Engelse song waarmee ze een hit hadden in de UK.
Ze waren een quintet en JAY BLACK was de leadzanger.
In 68 kwam dan THIS MAGIC MOMENT, een cover van een hit van The Drifters uit 1960, geschreven door de songleveranciers van Elvis Presley : Doc Pomus en Mort Shuman.
Ze haalden nr 4 in de States en het werd hun eerste millionseller.
In Vlaanderen waren we niet zo maar mee. In 1965 hadden Jay en zijn vrienden wel in de Vlaamse hitparade gestaan met "Come a little bit closer".
Het zou tot 1980 duren, 15 jaar na datum, tot CARA MIA, nummer 1 stond in de Vlaamse hitparade.This magic moment vind ik, raar genoeg, nergens terug in de Vlaamse hitparade.
HIERONDER THIS MAGIC MOMENT DOOR JAY AND THE AMERICANS. EEN AUDIO-VIDEO. ZEER MOOIE MUZIEK.
1968. Country was voor een groot deel vergeten in 1968. Er waren wel hits maar alles werd overheerst door de Britse groepen en de psychedelic sound.
Johnny Cash, de country grootheid, maakte echter in 68 een langspeelplaat die, naar zijn uitdrukkelijke wens, LIVE werd opgenomen in de gevangenis FOLSOM PRISON in Californie.
Zijn album werd nr 1 in de USA in de country charts en nr 11 in de popcharts.
Het werd, als album, een two millionseller, en dat wil natuurlijk wat zeggen.
In Vlaanderen waren we niet mee en het zou zelfs tot 1972 duren voor dat Johnny in de Vlaamse top 20 belandde met "A thing called love ".
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN FOLSOM PRISON BLUES DOOR JOHNNY CASH, MAAR DAN WEL IN HET SAN QUENTIN PRISON.
1968. "PICTURES OF MATCHSTICK MEN" stond in de UK op nr 5 en in de USA op nr 11.
De leider van deze Britse beatgroup STATUS QUO was FRANCIS ROSSI geboren in Londen in 1949.
Zijn groep was reeds 2 jaar bezig en waren eerst nogal gekend als "Traffic Jam" en ze deden toernees door de UK en ze traden ook veel op in Europa.
Het nummer werd geschreven door Francis Rossi en als gevolg van hun succes in de UK werden ze ook gevraagd om op toernee te gaan in de USA. Het gevolg was een stijgende verkoop en ze hadden hun eerste millionseller.
Met deze song zaten ze nog diep in de flower power, maar later zouden ze ook teruggrijpen naar de basic Rock 'n roll en echte meestampers gaan maken die ongelooflijk veel succes hadden.
Tot op vandaag treden Status Quo nog meer dan 100 keer per jaar op, en dit over gans de wereld.
In Vlaanderen kwam "Pictures of matchstick men" niet in de Vlaamse hitparade. Hun eerst notering hier was "Ice in the sun", waarmee ze nr 19 stonden in oktober 68. Vanaf 1975 echter waren ze vaste klant in de Vlaamse top 20.
HIERONDER "PICTURES OF MATCHSTICK MEN" DOOR STATUS QUO. DE KLANK IS NIET AL TE BEST, MAAR IN DIE TIJD WAS ALLES WEL EEN BEETJE OVERSTUURD.
1968. OTIS REDDING werd geboren in 1941 en kort na zijn geboorte verhuisde zijn familie naar Macon, Georgia.
Macon was nu juist de thuisbasis van de vermaarde fifties Rock' roller Little Richard (oa. Tutti Frutti) en met Richard als groot voorbeeld wou Otis ook in de muziek.
In Macon en omliggende deed hij mee aan talentenjachten. Hij ontmoette ook een muzikant manager en hij kon platen opnemen weliswaar bij zwarte maatschappijen.
Hij sloot ook aan bij verschillende groepen en geraakte zo bekend in het zuiden van de USA want ze traden zeer veel op.
Hij geraakte later in Memphis, de Sun records stad, en nam een plaat op, een zelfgeschreven nummer : "These arms of mine". Er werden er 750.000 van verkocht en zijn carriere kwam op gang.
Hij toerde in de USA maar ook in Engeland en Europa.
In december 1967 schreef hij dan, samen met zijn producer, de song THE DOCK OF THEBAY, maar 3 dagen na de opname verongelukte Otis in een vliegtuigcrash. Alweer een groot talent dat op die manier om het leven kwam. (Zie vroeger in deze blog : Buddy Holly, Richie Valens, The Big Bopper,...).
Zijn song werd echter postuum een millionseller en haalde nr 1 in de States en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen stond Otis nr 11 in maart 68 en bleef 8 weken n de hitparade.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN THE DOCK OF THE BAY DOOR OTIS REDDING. SPIJTIG DAT HET NOODLOT MOEST TOESLAAN VOOR OTIS REDDING. DIT WAS EEN ARTIEST VAN WIE NOG VEEL TE VERWACHTEN WAS.
1968. RAIN AND TEARS was een oude song geschreven door een componist uit Nuremberg, Duitsland, in de jaren 1600.
De Griekse groep APHRODITE'S CHILD begon in 1963 in Athene, zonder al te veel succes, platen op te nemen en verzeilden uiteindelijk in het toenmalige mekka van de popmuziek, Engeland.
Eerst waren ze gestrand in Parijs in 68 tijdens de studentenrevolte en hier werden ze opgemerkt door de platenfirma Philips.
Ze namen de song "Rain and tears" echter op in het Engels en het werd, eerst in Frankrijk, een onmiddellijke hit. Direct daarop volgden Europa en ook de UK.
De groep bestond uit 3 man, allemaal multi-instrumentalisten. De zanger was de fameuze DEMIS ROUSSOS, die het later, solo, zeer goed zou doen. Zelfs tot op vandaag treedt hij nog op.
Demis was geboren in Egypte in 1947 en verhuisde later naar Athene.
"Rain and tears" werd een Europese hit en een millionseller.
In Vlaanderen stond "Rain and Tears" op nr 7 in juli 68 en bleef 13 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN RAIN AND TEARS DOOR APHRODITE'S CHILD.