BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
31-10-2015
1965 - THE SOUND OF SILENCE - SIMON AND GARFUNKEL
1965. PAUL SIMON (°41)en ART GARFUNKEL (° 41) begonnen voor het eerst samen te spelen en te zingen wanneer ze slechts 13 jaar oud waren, dus reeds in 1954.
Later behaalden ze allebei een graad aan de Universiteit/
Zij werden , niettegenstaande hun hoge opleiding beroepsmuzikanten, en ze traden op in Greenwich Village in New York in koffiehuizen. Dit was natuurlijk het mekka van de protestsongs en de folksongs, maar de verdienste zal wel niet denderend geweest zijn.
Ze waren wel tamelijk succesvol en ze mochten zelfs op tournee door Europa.
Rond 1964 schreef Paul Simon dan THE SOUND OF SILENCE. Zijn songs waren allemaal zeer intellectueel en poetisch maar het werd een millionseller en een enorme wereldhit.
Art zorgde voor de mooie vocale arrangementen en de gitaarpartijen.
In Vlaanderen duurde het, zoals dikwijls, een hele tijd voor dat een Amerikaanse song hier doorkwam en ze stonden slechts in maart 66 op nr 11 in de top 20.
HIERONDER EEN VIDEO VAN THE SOUND OF SILENCE DOOR SIMON AND GARFUNKEL. HET LIJKT EEN LIVE OPNAME.
ZEER MOOIE MUZIEK MAAR VOOR EEN OUDE ROCKER, WAT IK IN 1965 STILLETJES AAN HET WORDEN WAS, TOCH EEN BEETJE AAN DE ZACHTE KANT.
1965. In 65 haalden THE SUPREMES liefst 4 millonsellers :
STOP IN THE NAME OF LOVE nr 1 in de States en nr 7 in de UK.
BACK IN MY ARMS AGAIN
NOTHING BUT HEARTACHES
I HEAR A SYMPHONIE
Dit was dus een absolute supergroep en er scheen geen einde te komen aan hun succes. DIANA ROSS was de leadzangeres van de groep en ze was wel voor een groot deel verantwoordelijk voor het succes van de groep.
In Vlaanderen stond Stop in the name of love op nr 12 in de Vlaamse top 20 in april 65 en ze bleven 2 maand in de hitparade.
Ik had het niet zo voor die meisjesgroepen maar het was toch zeer mooie aparte muziek.
HIERONDER THE SUPREMES MET STOP IN THE NAME OF LOVE.
1965. THE BYRDS hadden in 1965 een monsterhit met MR TAMBOURINE MAN.
Ze stonden zowel nr 1 in de USA en nr 1 in de UK. Dit was nog niet veel gebeurd. Zeer kort na de release van de plaat haalden ze reeds het miljoen.
De song was een folksong geschreven doort BOB DYLAN (zie gisteren) in 64.
The Byrds waren met 5 en ze waren allemaal geboren rond 41-42.
Ze waren een echte groep want er was geen uitgesproken leider en de groep werd gesticht in Los Angeles in 64.
Ze waren allemaal ervaren muzikanten die reeds in zeer veel groepen hadden gespeeld en samen een hele reeks instrumenten beheersten.
Om in te pikken op de heersende mode namen ze dus folkmusic op, maar elektrisch versterkt en op een heel speciale manier gespeeld, onmiddellijk herkenbaar en anders.
Ook hun harmonieen waren zeer goed en zeer moeilijk na te doen.
IN 1965 hadden ze ook nog een tweede milionseller : TURN, TURN, TURN : een folksong van Pete Seeger met een episode uit de bijbel als onderwerp.
In Vlaanderen stonden The Byrds op nr 18 in de Vlaamse top 20 in augustus 65 en ze bleven 1 maand in de hitparade. Ik weet nog dat deze plaat op alle jukeboxen zat, waarschijnlijkdoor het grote succes in de States en de UK. Veel van mijn kameraden vonden deze plaat ook fantastisch.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN MR TAMBOURINE MAN DOOR THE BYRDS MET TOEVOEGING VAN PUBLIEK.
1965. De 5 rolling stones waren allemaal van Londen en omstreken en geboren tussen 1941 en 1944.
Ze waren Mick Jagger : Zang en harmonica, Keith Richards : sologitaar, Brian Jones: gitaar, Bill Wyman : Bass, Charlie Watts : Drums.
Ze waren allemaal bezeten door de rythm and blues en door de Rockers van the fifties.
Voor 65 hadden ze reeds een groot aantal andere hits gehad zoals : It's all over now", "Tell me", "Time is on my side," "Carol", "Route 66", (de laatste 2 allebei van Chuck Berry), enz...
In Vlaanderen zaten al deze platen reeds op de juke boxen en werden zeer veel gespeeld.
Ze werden ontdekt in de Londense Marquee Club en in het zog van The Beatles gingen ze ook naar de USA en waren daar onmiddellijk een enorm succes.
Mick Jagger en Keith Richards schreven in 65 dan SATISFACTION en ze haalden nr 1 eerst in de States en daarna ook in de UK. Ze hadden een ruig voorkomen en hun muziek was zwart , niet blank.
Twee andere millionsellers waren in 65 : THE LAST TIME en GET OFF MY CLOUD, alles geschreven door Mick en Keith.
Ook hun LP's werden goud en ze waren vanaf dan de grootste Engelse groep naast The Beatles. Sommigen vonden hen dan ook veel beter dan The Beatles, veel ruiger en veel meer Rock 'n roll. Het was een beetje een verhouding zoals met Elvis, aanvankelijk ruig maar nadien zachter, met daartegenover Jerry Lee Lewis die nooit zacht zou worden.
In Vlaanderen stonden The Stones in 65 in de hitparade met "Little red rooster", "The last time", "Satisaction" en "Get off mycloud".
In Spich, Duitsland bij het Belgisch Leger speelden we met mijn groep The Jumping Devils :" It's all over now", "Tell me", "Time is on my side"," The last time". We probeerden natuurlijk ook "Satisfaction", maar hier zaten we met een probleem met de sound. De vervormde klank van de sologitaar kregen we niet uit onze gitaren en versterkers.
Het zou nog een hele tijd duren, en dit na onze legerdienst, voor dat we eindelijk wisten waar deze speciale klank vandaan kwam en hoe we dit, een beetje, konden naspelen.
HIERONDER EEN VIDEO VAN SATISFACTION DOOR THE ROLLING STONES. IN 65 SPECIAAL, NIEUW. NR 6 IN DE VLAAMSE TOP 20 IN AUGUSTUS 65. ZE BLEVEN 3 MAANDEN IN DE VLAAMSE HITPARADE.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1965. ELVIS PRESLEY was in 65 dus druk bezig met zijn langdurige filmcarriere met 4 films per jaar en hij trad niet meer op.
Hij bracht de soundtrack nummers van zijn films uit maar ook soms een studio-opname, en dit bleek een succesformule te zijn.
In 1960, juist na zijn legerdienst, nam Elvis een van zijn favoriete nummers op : CRYING IN THE CHAPEL. Dit nummer was reeds een millionseller geweest in 1953 en gezongen door The Orioles.
De song werd in 60 niet uitgebracht, maar in 1965 deed zijn platenfirma dit wel en het werd een millionseller, zijn 5Oe. Hij haalde nr 3 in de USA en nr 1 in de UK.
Zijn tweede millionseller in 65 werd I'M YOURS, van zijn film Tickle me. Het was goud nr 51.
Zijn derde millionseller in dit jaar werd TELL ME WHY. Het werd dus goud nr 52.
Dus Elvis deed het zeker nog opperbest niettegenstaaande de Beatlemania en de Britse en hier ook de Franse invasie op alle hitparades. Rock 'n roll was evenwel zeer ver weg.
In Vlaanderen stond "Crying in the chapel" op nr 4 in juni 65 en bleef in totaal 4 maanden in de hitparade.
Deze plaat zat ook in de jukebox in Spich, Duitsland waar ik gekazerneerd was en ze werd zeer veel gespeeld. Ze deed ons een beetje de heimweh vergeten, want heimweh hadden we wel, we waren van begin november 64 tot eind januari 65 van huis weg.Dit waren drie zeer lange maanden in de koude winter van 64-65.
HIERONDER CRYING IN THE CHAPEL DOOR ELVIS PRESLEY. VOLGENS MIJ EEN PRACHTIGE PLAAT, ZEER GOED GEZONGEN EN ZEER MOOIE MUZIEK. ZOIETS WORDT NU NIET MEER GEMAAKT. SPIJTIG.
1965. Zoals reeds verschillende keren vermeld was de Franse muziek enorm populair in Vlaanderen en had de rock 'n roll volledig verdrongen.
Een van die Franszingende vedetten was MARC ARYAN, een Fransman van Armeense afkomst.
Hij was geboren in 1935 in Valence, Frankrijk en werd op jonge leeftijd langdurig ziek. Daardoor begon hij muziek te studeren en later belandde hij in Parijs. Hij richtte hier een opnamestudio op en begon platen op te nemen en te produceren. Hij was blijkbaar geen goede zakenman want hij ging failliet nog voor zijn eerste plaat op de markt kwam.
Hierop besloot hij af te zakken naar Belgie, Zeebrugge, waar zijn zuster een zaak had.
Hij was ook componist en schreef en zong het nummer "Katy" en dit nummer kwam op nr 6 in de Vlaamse top 50 van 1965, nog voor Adamo. In april 65 stond Marc op nr 3 in de Vlaamse top 20 en hij bleef maar liefst 5 maand in de Vlaamse hitparade.
Zijn stem deed, zoals die van Adamo, veel denken aan Charles Aznavour, ook een Armenier van afkomst.
Algauw verhuisde hij naar Walonnie en richtte terug een eigen studio op en werd zeer succesvol. Hij trad op in gans Europa en ook in de USA.
In1985 overleed hij plots.
In 1965 was ik soldaat in Spich, Duitsland en deze plaat zat op de jukebox in de kantine en werd veel gespeeld. Met mijn legergroep "The Jumping Devils" speelden we het nummer ook bij ieder optreden. Mijn medesoldaat COBERT uit Eeklo zong de Franse nummers. "Cobert" zou ik graag eens terug horen en zien, ik ken zijn voornaam niet meer, dus het is moeilijk. Kent iemand hem misschien?
HIERONDER KATY DOOR MARC ARYAN. EEN AUDIO-VIDEO MET FOTOS. HET NUMMER IS ZEER KORT EN STOPT OOK ABRUPT. NOG VOOR MEN HET BESEFT IS HET GEDAAN.
1965. BOB DYLAN werd geboren in 1941 in Minnesota. Hij was de man van de protestsongs, aanvankelijk acoustisch maar nadien electrisch versterkt.
LIKE A ROLLIN STONE kwam op nr 1 in de USA en op nr 2 in de UK.
Wanneer hij 10 jaar was begon hij gitaar te spelen en te zingen en met 15 schreef hij zijn eerste song.
Hij begon later aan de Universiteit maar dat bleek niet zijn ding en na 6 maand stopte hij ermee. Hij leerde in de plaats gitaar en harmonika spelen en hij begon hier en daar folk songs en negro blues te brengen tijdens (straat) optredens.
Hij ontmoette bij zijn rondreizen WOODY GUTHRIE, de koning van de blanke folkmusic.
De platenfirma CBS ontdekte hem en hij ontmoette in 63 ook Peter, Paul and Mary en Joan Baez.
Dan schreef hij LIKE A ROLLIN' STONE, nam het op en het werd een regelrechte millonseller en wereldhit.
In 65 had hij hierna onmiddellijk een tweede millonseller POSITIVELY 4TH STREET.
Hij was aan de basis een zeer grote fan van LITTLE RICHARD, de architect of Rock 'n roll, maar dit was als blanke natuurlijk zeer hoog gegrepen en het werd dus de folkmusic, aanvankelijk dus acoustisch maar later versterkt en dus toch een beetje Rock 'n roll.
Bob Dylan kwam niet in de Vlaamse top 20 in 65 en het volgende jaar ook niet. Het zou duren tot 1970, dan kwam hij erin met "Wigwam".
HIERONDER EEN LANGE LIVE VERSIE DOOR BOB DYLAN VAN LIKE A ROLLIN' STONE. ELECTRISCH DUS LATER DAN 1965. WEL ZEER GOED.
1965. HANG ON SLOOPY haalde in 65 nr 1 de USA hitparade.
THE MEcCOYS waren aanvankelijk 2 broers uit OHIO (allebei zangers die gitaar en drums speelden).
Ze verhuisden naar Indiana en voegden een basgitarist en een keyboardman toe aan hun groep.
Na zeer veel optredens geraakten ze in New York aan een platencontract en het eerste nummer dat ze opnamen was "Hang on sloopy" en het werd meteen hun eerste millionseller. Het nummer was reeds daarvoor opgenomen door andere groepen maar hun versie had een enorm succes en werd zelfs een wereldhit.
Ze volgden wel de Britse manier van spelen, haardracht en klank en werden soms als Engelsen aanzien.
In Vlaanderen stonden The McCoys op nr 13 in november 65 en nog eens op nr 17 in januari 66.
HIERONDER THE McCOYS MET HANG ON SLOOPY. VOOR DIE DAGEN WAS DIT ZEER SPECIALE MUZIEK EN WEINIG GROEPEN SLAAGDEN ERIN HUN SOUND NA TE SPELEN.
1965. Country and Western star ROGER MILLER scoorde in 65 zijn derde millionseller met KING OF THE ROAD.
Hij schreef het nummer zelf en haalde nr 3 in de States en nr 1 in de UK.
Dit was een zeer herkenbaar nummer en iedereen kon het onmiddellijk meezingen. Het werd dan ook zeer veel gecoverd door andere artiesten ( oa Jerry Lee Lewis).
Roger Miller ontving dan ook in 65 de zeer gegeerde Grammy Award, zeker verdiend.
In 65 was er van Country niet veel te bespeuren in de Vlaamse hitparade en Roger Miller werd hier niet genoteerd. Hij kwam wel veel op de radio in allerlei programmas.
1965. PROTESTSONGS waren in gedurende het jaar 65.
BARRY MCGUIRE had een zeer grote hit in de USA met zijn song EVE OF DESTRUCTION.
Barry werd geboren in Oklahoma in 1935 en was dus in 1965 reeds 30 jaar, niet bepaald de leeftijd meer om tieneridool te spelen natuurlijk.
Hij kreeg geen enkele muzikale opleiding maar speelde toch gitaar, banjo en harmonika. Hij had ook een rauwe stem die zeer geschikt was voor het zingen van deze protestsongs.
Hij speelde ook talentscout en ontdekte THE MAMAS AND THE PAPAS (zie bericht vangisteren in deze blog).
De song" Eve of destruction" was anti-oorlog en werd aanvankelijk eerst verbannen op de Amerikaanse radio. De redding kwam van de vrije radios die de song wel veel speelden en zodoende kwam hij aan een millionseller.
De song haalde nr 1 in de USA en na een toernee door Europa kwam hij op nr 3 in de UK en Europa ontdekte hem ook.
Barry schreef "Eve of destruction" niet zelf, maar hij schreef wel GREEN BACK DOLLAR voor The Kingston Trio en GREEN GREEN voor The New Christy Minstrels.
Ikzelf was niet zo opgezet met deze protestsongs, maar veel studenten in de steden waren blijkbaar wel grote fans. Deze songs konden een beetje gezien worden als muzikale voorlopers op mei 68.
"Eve of destruction" stond nr 15 in de Vlaamse top 20 in november 65 en bleef 1 maand in de hitparade.
HIERONDER BARRY MCGUIRE MET EVE OF DESTRUCTION - EEN AUDIO-VIDEO. LUISTER NAAR DE RAUWE STEM, ER GAAT OOK PRECIES EEN DREIGING UIT VAN DE SONG. ROCK 'N ROLL WAS FEEST MAAR DIT WAS GEEN FEEST MEER.
GUY MORTIER SCHUDDEN VOOR GEBRUIK (2) - CIRCA 1964 - JOS DEGEYTER
Hieronder terug een video van Youtube.
"Schudden voor gebruik" was een radioshow op de BRT in de jaren 60 gepresenteerd door GUY MORTIER de latere hoofredacteur van het weekblad HUMO. Hij was onnoembaar populair bij de Vlaamse jongeren en hij speelde in zijn programma ook steevast Rock 'n roll van de jaren 50.
Jos Degeyter heeft indertijd dit wekelijks programma een aantal keren opgenomen en hij heeft deze opnamen een tijd geleden teruggevonden. Hij heeft een blog op seniorennet met de naam fabian1959.
Dit zijn de enige opnamen die er momenteel bestaan, tot nu toe had niemand dergelijke opnamen teruggevonden en vrijgegeven, ook de BRT niet.
Jos Degeyter bezorgde me deze opnamen ikzelf zet deze audio-opnamen met een fotoshow nu op Toutube. Hij heeft ook een blog op seniorennet. Zie het adres in de bijlage onder de video.
Zie ook een paar dagen terug in deze blog voor de eerste aflevering, er volgen nog.
HIERONDER EEN TWEEDE YOUTUBE VIDEO. EN MAAR GENIETEN VAN DE STEM EN DE HUMOR VAN GUY. VAN DE MUZIEK WORDEN ALLEEN DE INTROS DOORGEGEVEN.
ACTUEEL - GUY MORTIER SCHUDDEN VOOR GEBRUIK CIRCA 1964
Op de BRT was er weinig Rock 'n roll te bespeuren in het begin van de jaren 60. Er waren een aantal programmas die hitparade muziek speelden en die werden veel beluisterd, maar er zat niet altijd veel pit in en de presentatie was nogal vlak. Tot er een programma kwam op de BRT en dat heette "Schudden voor gebruik". het werd gepresenteerd door ene "Guy Mortier" en hij deed dat veel beter dan al de andere.
Het had humor en speelde een beetje de rebel, hij durfde zelfs al eens tegen de kerk en het geloof in te gaan. Hij had het zelfs nu en dan over de Paus, niet altijd even vriendelijk.
Hij speelde ook de Rock 'n roll terug van de jaren 50 : Jerry Lee lewis, Fats Domino, Chuck Berry, Eddy Cochan, Buddy Holly, Bill Haley, Little Richard en al deze superrockers konden op zijn waardering rekenen. Hij draaide ze steevast in ieder programma, dus dit was voor mij, als oude rocker, toen al, gesneden koek.
Dit was natuurlijk mijn ding, ik was bij iedere uitzending present aan de radio en Guy Mortier leerde mij dus de vedetten van the fifties kennen die ik, geboren in 1944, in 1955 dus maar 13 jaar, niet zoveel gehoord had op de radio. Je moet weten dat "Rock around the clock" van Bill Haley uitkwam in 1955, dus .....
Toen ik dan ook ontdekte dat The Beatles, The Rolling Stones, en al de Britse groepen begonnen waren met het spelen covers uit de jaren 50 kon mijn wereld niet meer stuk. Ik zou voor altijd verknocht blijven aan de fifties Rock 'n roll.
Guy Mortier werd dus later hoofredacteur van HUMO, en ik was dan ook een trouwe koper van het blad.
Een paar jaar geleden werd Guy Mortier herdacht in een TV programma voor vele jaren dienst. Woenstijnvis was op zoek gegaan naar audio-opnamen van het programma "Schudden voor gebruik" maar ze hadden blijkbaar niets gevonden en ze moesten het dus doen zonder een geluidsopname.
Jos Degeyter is een blogvriend van mij, zijn blog noemt http://blog.seniorennet.be/fabian1959 en hij geeft ook nu dan een bericht over hits uit de jaren 50 en 60. Hij stuurde me onlangs een opname van een van de uitzendingen van "Schudden voor gebruik" uit 1964. Hij had dit thuis gevonden en hij was vergeten dat hij het ooit opgenomen had van de radio.
Hieronder een van deze uitzendingen. Van de songs is alleen de intro te horen maar de volledig gesproken tekst van Guy Mortier is wel weergegeven.
Ik heb dit op Youtube gezet samen met een montage van foto's van Guy Mortier.
1965 - CALIFORNIA DREAMIN' - THE MAMAS AND THE PAPAS
1965. CALIFORNIA DREAMIN' was een enorme hit in de States en haalde er nr 4.
THE MAMAS AND THE PAPAS waren een folkgroep geleid door ene JOHN PHILLIPS uit New York( ° 1941).
Hij schreef praktisch al de songs maar speelde eerst met een heel aantal groepen, waaronder The Journeymen en dit allemaal rond Greenwich Village.
Hij begon te zwerven en ontmoette veel muzikanten her en der en belandde uiteindelijk in Los Angeles.
Hier vormde hij een groep met nog een man en twee vrouwen en ze noemden zich THE MAMAS AND THE PAPAS, toen een platenman hen vroeg hoe ze heetten. Deze platenman was Barry McGuire (van Eve of destruction).
Ze namen de song CALIFORNIA DREAMIN' op geschreven door John Phillips en het werd een millionseller en ook een wereldhit.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20 in 1965, pas in 1966 kwamen ze erin met MONDAY MONDAY.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN CALIFORNIA DREAMIN' DOOR THE MAMAS AND THE PAPAS. LUISTER NAAR DE MOOIE HARMONIEEN. DIT WAS HUN HANDELSMERK EN HET BEZORGDE HEN EEN ENORM SUCCES.
1965. BERT KAEMFERT de Duitse orkestleider en componist schreef in het begin van de jaren 60 de song MOON OVER NAPLES en het werd een redelijke instrumentale hit in Duitsland en Europa.
Later maakten 2 Amerikanen een tekst op dit nummer en AL MARTINO werd gevraagd dit in te zingen. De nieuwe titel was SPANISH EYES. Dit was niet naar de zin van FREDDY QUINN die eerst werd gevraagd om dit nummer op plaat te zetten. Freddy maakte wel de opname eerst maar het was de versie van Al Martino die werd uitgebracht in de States en ook in Duitsland.
AL haalde ermee nr 11 in de USA en in Duitsland werd het ook een grandioos succes met 800.000 verkochte exemplaren en een blijvende wereldhit en evergreen. Dit was dus een megasucces en meteen had AL Martino zijn tweede millionseller. Grote pech voor Freddy Quinn.
Al Martino had reeds een millionseller gehaald in 1952 met "Here in my heart".
Hij stond in maart 65 op nr 1 in de Vlaamse top 20 en bleef 4 maand in de hitparade.
Tot op vandaag wordt dit nummer door alle disk jockeys nog gedraaid en zeer veel coverbands coveren dit nummer.
HIERONDER AL MARTINO- LIVE GEZONGEN MAAR MET EEN MUZIEKBAND- VOOR TELEVISIE - MET SPANISH EYES. EEN PRACHTIG NUMMER EN ECHT GOED GEZONGEN DOOR EEN CROONER MET MANIEREN.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIE COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1965. Het Amerikaanse antwoord op The Beatles was ontegensprekelijk THE BEACH BOYS.
Ze waren jonge surf boys en de meisjes krijsten hun longen leeg tijdens hun optredens. Ze schreven ook veel van hun nummers zelf en waren ook componisten die veel schreven voor andere artiesten.
In 1965 hadden ze 2 millionsellers :
HELP ME RHONDA : nr 1 in de USA en nr 27 in de UK. Het nummer was geschreven door Brian Wilson.
BARBARA ANN : nr 1 in de USA en nr 3 in de UK.
Vanaf 66 werden ze ook ernorm populair in Europa, zeker na het succes van Sloop John B.
In vlaanderen waren we weer niet onmiddellijk mee en Barbara Ann stond maar in april 66 in de Vlaamse top 20 en dat op nr 11.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN BARBARA ANN DOOR THE BEACH BOYS. ZE WAREN ZEER GOEDE LIVE UITVOERDERS EN HUN HARMONIEEN ZIJN SUPER.
ACTUEEL. Een bericht over het overlijden van de Engelse basgitarist JET HARRIS, en dit op 18 maart 2011. (Dank aan Jos De Geyter voor de informatie)
JET HARRIS was de originele basgitarist van THE SHADOWS. Hij speelde mee op al de eerste opnamen van THE SHADOWS oa. "Apache" en "Wonderful land". Hij beweerde ook dat hij het was die op de naam "The Shadows" kwam toen "The Drifters" van naam moesten veranderen omdat er al een Amerikaanse groep bestond met de naam "The Drifters". (Zie vroeger in deze blog).
Hij had een zeer onconventionele manier van spelen en hij speelde sommige keren meer een volledige melodielijn dan de bas.
Het kwam reeds korte tijd na 1960 tot een spijtige breuk met de andere Shadows en Jet Harris en de drummer van The Shadows : Tony Meeham (ook overleden, in 2005) gingen apart spelen en maakten oa. een instrumentale wereldhit "Diamonds". Dit nummer was een van de enige waarin de basgitaar de volledige song melodie speelde.
Jet Harris zou zijn ganse leven muziek blijven maken maar met hoogten en met laagten en hij zou zelfs optreden in Nederland op 3 april 2011 met een nieuwe groep en hij had ook een nieuwe CD gemaakt en een prachtige nieuwe website laten verschijnen.
Hij stopte ook lange periodes met professioneel spelen van muziek en wijdde zich aan de fotografie.
Alhoewel hij verschillende keren te maken had met kanker, die hij telkens overwon, kwam zijn overlijden toch nog onverwacht aan.
Zonder Jet harris zal de Europese Rock 'n roll nooit meer zijn was hij ooit was.
HIERONDER JET HARRIS MET EEN TAMELIJK RECENTE VIDEO VAN "NIVRAM" MET DE ENGELSE SHADOWS TRIBUTE BAND THE RAPIERS. DIT IS INDERDAAD EEN SUPERBASSIST.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1965. We laten, voorlopig, 1964 achter ons en bekijken 1965.
De Vlaamse top 10 van 1965 zag er als volgt uit :
1. ZORBA'S DANS - MIKIS THEODORAKIS.
2. THE FRENCH SONG - LUCILLE STAR.
3. GOODNIGHT - ROY ORBISON.
4. IL SILENZIO - NINO ROSSI.
5. THIS STRANGE EFFECT - DAVE BERRY.
6. KATY - MARC ARYAN.
7. ALINE - CHRISTOPHE.
8. SE PIANGI, SE RIDI - BOBBY SOLO.
9. N'AVOUE JAMAIS - GUY MARDELL.
10. MES MAINS SUR TES HANCHES - ADAMO.
Dit waren 6 Franse of Latijnse hits in de de top 10. Deze overmacht was dus zeer groot en we moesten reeds gaan zoeken op nr 15 : "Wooly Bully" van Sam the sham and the Pharaohs en, wonder boven wonder, The Beatles op nr 19 met een nummer van Chuck Berry uit the fifties : "Rock 'n roll music", om nog wat rock ' roll tegen te komen.
Onder de video, in bijlage, WOOLY BULLY door The shadoogies in Ruiselede in 2009, 3 jaarlijkse Molenfeesten.
HIERONDER THE BIRDS AND THE BEES VAN JEWEL AKENS, EEN LIVE VIDEO. HIJ STOND OP NR 6 IN DE VLAAMSE HITPARADE IN JUNI 65 EN HIJ ER TWEE MAAND IN BLIJVEN STAAN. DIT NUMMER WAS ZEER VEEL TE HOREN OP DE RADIO.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1964. In 1964, op 9 juli 20 jaar, had ik mijn studies beeindigd in het PHTI, Savaanstraat, Gent en ik mocht me op basis van mijn diploma "gegradueerde in de Handelswetenschappen" noemen.
Tijdens het laatste schooljaar had ik ook, tussendoor, aan een examen meegedaan voor opsteller bij de Post en ik was geslaagd met rond de 90 % en ik had rond juni 1964 een bericht gekregen dat ik mij op 1 juli 1964 mocht aanbieden in Brussel X om te beginnen als opsteller.
Dit was natuurlijk een meevaller : geen enkele dag zonder werk zitten na mijn studies.
Ik had nooit de bedoeling gehad om een carriere bij de post aan te vatten, want ik was voorbestemd als boekhouder of financiele man in een firma, maar als overgang naar de legerdienst, die ik nog moest doen, was dit natuurlijk meegenomen.
Ik meldde mij dus op 1 juli in Brussel X en ik legde in het begin van de namidddag zelfs de eed af als opsteller, maar dan kwam de aap uit de mouw. Er kwam daar, als slot van de dag, een Mijnheer doodleuk vertellen dat de kandidaten voor opsteller best een KOT of een APPARTEMENT huurden in de omgeving van het Zuidstation omdat ze anders veel moeilijkheden zouden ondervinden om op hun werk te geraken. Onze dienst was namelijk een NACHTDIENST voor minstens enkele jaren om te beginnen.
Van een koude douche gesproken. Ik maakte in Brussel X de opmerking dat er gedurende het examen , noch gedurende gans de periode hierna , iets gezegd werd over nachtwerk, en dat ik er niet mee akkoord was.
Dit was mijn eerste teleurstelling in het beroepsleven. Thuis gekomen, heb ik onmiddellijk mijn ontslag geschreven als opsteller en ik zat, zoals zoveel medestudenten , op 2 juli ook zonder werk, maar wel met een diploma A6/A1.
Toen begon de schijnbaar eindeloze zoektocht , ook voor mij dus, naar werk. Dagelijks solliciteren was de boodschap en ook talloze sollicatiegesprekken voeren , meestal zonder enig gevolg. Nu en dan was er wel eens een tweede kans, meer was er niet.
Maar ik had blijkbaar toch geluk en ik mocht op 1 september 1964 beginnen in de Amerikaanse firma GLIDDEN PEMCO INTERNATIONAL in de Pathoekeweg in Brugge, als hulpboekhouder.
Ondertussen had ik vanaf mijn 13e gitaar leren spelen, zonder notenleer, en ik deed het niet slecht dacht ik , maar ik wist ook dat ik nog zeer veel te leren had.
In een van mijn volgende berichten geef ik het vervolg op het huidig bericht : het leger in Spich, Duitsland en mijn wedervaren als muzikant in het tweede deel van jaren 60.
HIERONDER DEAN MARTIN MET EVERYBODY LOVES SOMEBODY, nr 5 in de Vlaamse hitparade in november 64. Dean was een drinkebroer maar hij had het blijkbaar toch allemaal goed onder controle.
1964. DEL SHANNON had in 1964 zijn derde millionseller met KEEP SEARCHIN'.
We zagen vroeger reeds dat Del shannon een van de weinigen was die de classic Rock 'n Roll van de fifties min of meer trouw was gebleven. Hij trok zich weinig aan van de allesverterende Beatlemania en de invasie van Britse groepen in de Amerikaanse hitparade, en deed verder met het maken van zeer mooie rocksongs.
"Keep searchin'" was ook weer een eigen compostie.
Hij haalde ermee nr 9 in de USA en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen was hij zeer veel te horen op de radiostations en hij ook zat op alle juke boxen. Hij kwam wel niet de Vlaamse top 20. Spijtig.
Hij zou nog lang blijven meedraaien en succes hebben.
Zijn hoge falsettostem zat daar natuurlijk ook voor wat tussen en hij was eveneens een goede gitarist.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN KEEP SEARCHIN' VAN DEL SHANNON.
1965 - WOOLY BULLY - SAM THE SHAM AND THE PHARAOHS
VOOR DE WEBSITEE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1965. DOMINGO SAMUDIO (Sham) werd geboren in Dallas en na het middelbaar tekende hij bij de US NAVY en bleeft 4 jaar in het leger.
Bij zijn afzwaai was hij ervan overtuigd dat zijn verder leven zich zou gaan afspelen in de muziek.
Voor de kost begon hij eerst in de bouw te werken en volgde avondschool om zich verder te vervolmaken.
Hij leerde ook orgel spelen en hij kon zich ook een orgel aanschaffen en daarmee geraakte hij aan werk bij diverse groepen, want orgels waren in die tijd zeldzaam.
Hij verhuisde later naar Louisiana en sloot aan bij een groep als orgelist , maar de leider van de groep stopte ermee en Sam deed verder met een aantal muzikanten onder de naam SAM THE SHAM AND THE PHARAOHS. Ze droegen rare kleren en hun act was komisch en hilarisch.
Ze kregen veel werk en geraakten aan een platencontract. Hun eerste nummer was HAUNTED HOUSE en het werd een klein succes, dat was in 64.
In 65 schreef Sam dan WOOLY BULLY en het werd nr 2 in de States en nr 11 in de UK.
De tekst van het liedje was nonsens maar de muziek was apart omdat ze enkel "7" (septieme) akkoorden gebruikten, wat tot dan nog niet veel gehoord was.
In Vlaanderen stond "Wooly Bully" op nr 1 in juni 65 en bleef 4 maand in de hitparade. Het zat overal op de jukeboxen en het was niet weg te slaan van de radio.
Guy Mortier speelde ook nu en dan deze hit "Wooly Bully" in zijn programma "Schudden voor gebruik" op de BRT (Zie gisteren en in de toekomst in deze blog).
Hij speelde en vernoemde ook mijn held "Jerry Lee lewis" praktisch in ieder programma. Daardoor werd Jerry Lee mijn idool voor gans mijn verder leven, zeker nog tot op vandaag. Jerry Lee werd op 28 september 2013 , 78 jaar en hij denkt nog niet aan stoppen, hij heeft onlangs laten verstaan dat hij zou willen overlijden op het podium. "Old rockers never die untill they die, rocking".
The Shadoogies spelen, op vandaag, Wooly Bully bij ieder optreden. Zie een uitvoering ervan onder de video in bijlage.
HIERONDER WOOLY BULLY DOOR SHAM THE SHAM AND THE PHARAOHS IN 1965.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1964. THE ZOMBIES waren 5 Engelsen met onder andere Colin Blunstone waarvan we later nog zouden horen.
Ze waren allemaal klasgenoten ze begonnen op te treden voor schoolfeesten. Bij het einde van hun studies dachten ze eraan te stoppen als groep en de muziek vaarwel te zeggen, zeker in hun groepsverband.
ROD ARGENT, een lid van de groep, had echter een nummer geschreven : SHE'S NOT THERE, ze maakten er toch nog een demo van en brachten het naar Decca records.
Decca bracht het uit en het werd hun eerste millionseller. Ze dachten niet meer aan stoppen en werden beroeps.
Ze haalden nr 12 in de UK en het nummer werd ook gereleasd in de States en stond daar twee weken nr 1.
Vlaanderen was blijkbaar niet rijp voor hun sound, ze kwamen niet in de top 20, maar werden wel veel gedraaid op de radiostations.
Ze waren een van die ontelbare Britse groepen die in het zog van The Beatles veel succes hadden, de een al meer dan de andere natuurlijk.
1964. Freddie Garrity werd geboren in Manchester in 1940. Reeds jong begon hij bij skiffle groups te spelen zoals alle jonge Engelsen dat blijkbaar deden in die tijd.
Van muziek kon hij echter niet leven en hij werd onder andere melkventer van deur tot deur.
Hij vormde echter een groep met allemaal jongens uit Manchester. Ze deden het niet slecht en hadden nogal wat succes.
Ze verhuisden zelfs naar het zuiden van Engeland en werden zeer populair door hun komische, geanimeerde optredens gecombineerd met mooie melodieuze muziek.
In 61 kwamen ze op TV en in 63 werden ze professionele muzikanten en gingen, zoals ieder Britse groep, naar Hamburg en ze traden ook op in een film.
In 65, in het zog van de Beatles, gingen ze naar Amerika en traden op in de tv shows Shinding en Hullabaloo en werden aanzien als de meest populaire Britse groep in de States na de The Beatles.
Ze hadden dan ook twee millionsellers in 63 : I'M TELLING YOU NOW en YOU WERE MADEFOR ME.
In 65 deden ze zelfs een wereldtournee.
In 64 kwam hun derde millionseller uit : I UNDERSTAND.
In Vlaanderen geraakten ze niet in de top 20 maar ze waren wel ook veel te horen op alle radiostations.
HIERONDER EEN AUDIO -VIDEO VAN I UNDERSTAND DOOR FREDDY AND THE DREAMERS. LUISTER NAAR DE MOOIE SAMENZANG.
1964. CILLA BLACK werd geboren in 1943 in Liverpool, de stad van The Beatles.
Na haar middelbaar, 15 jaar, werd ze typiste in een bedrijf.
Na haar uren begon ze dan in 1960 te zingen in THE IRON DOOR een rock 'n roll club in Liverpool, waar ook The Beatles en Gerry and the pacemakers regelmatig optraden.
In 1963 moest ze op een keer een vervanging doen voor the Beatles, die bezet waren, en Brian Epstein, de manager van The Beatles merkte haar op en ze kreeg een platenkontrakt en ze kon stoppen als typiste en werd professionele zangeres.
Ze kwam algauw op Radio Luxemburg en ze maakte haar eerst plaat : "Love of the loved", die het niet slecht deed.
Daarna kwam ANYONE WHO HAD A HEART, een song van Burt Bacharach, en het werd haar eerste millionseller, en ze haalde nr 1 in de UK.
Haar tweede millionseller op rij werd dan YOU'RE MY WORLD, nr 1 in de UK en nr 26 in de USA.
In Vlaanderen waren we niet mee, maar ze werd wel veel gespeeld op de radio en natuurlijk op radio Luxemburg, zoals alle Britse groepen.
YOU'RE MY WORLD stond wel in 1977 in de Vlaamse hitparade maar dan gezongen door The guys and dolls ( 13 jaar na datum). "Anyone who had a heart" stond ook in de Vlaamse hitparade in februari 64 maar dan gezongen door de Amerikaanse DIONNE WARWICK.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN YOU'RE MY WORLD DOOR CILLA BLACK.
1965 - MARMOR STEIN UND EISEN BRICHT - DRAFI DEUTSCHER
1965. Dit was natuurlijk terug een jaar voor the Beatles en ze hadden maar liefst 6 singles die meer dan een miljoen verkochten en ook nog hun LP'S waren millionsellers.
Maar ook in Duitsland deden sommige artiesten het goed. We zagen dat The Beatles en zeer veel Britse groepen vanaf 1958 hun carriere feitelijk begonnen waren in Hamburg, maar het was een Berlijner die in 1965 een millionseller uitbracht : DRAFI DEUTSCHER met het nummer MARMOR STEIN UND EISEN BRICHT.
De song was door hemzelf geschreven.
Hij werd geboren in 1946 en zijn vader was een Hongaar. Aan 11 jaar won Drafi een talentenjacht en hij vormde kort daarop een groep : CHARLIE AND THE TIMEBOMBS. Ze repeteerden veel maar mochten niet optreden omdat ze nog te jong waren.
In 1961, hij was dan 15, vormde hij dan de groep THE MAGICS en ze wonnen algauw een twistfestival in Berlijn.
In 63 kregen ze dan een platencontraact en Drafi werd meer zanger dan gitarist en hij schreef de song : "Marmor stein und eisen bricht" en het werd meteen een millionseller. Alleen in Duistland alleen verkochten ze 800.000 exemplaren, en Europoa volgde, alsook de USA waar het in het Engels werd uitgebracht.
In Vlaanderen kenden we het nummer goed maar het kwam niet in de Vlaamse top 20. Op Radio Luxemburg werd het natuurlijk grijs gedraaid, zeker de zondagnamiddag in het programma van Camillo Felgen.
HIERONDER RAFI DEUTSCHER MET MARMOR STEIN UND EISEN BRICHT, EEN SOUNDMIX VIDEO DENK IK.
1964 - DON'T LET THE SUN CATCH YOU CRYING - GERRY AND THE PACEMAKERS
1964. GERRY Marsen schreef het nummer "Don't let the sun catch you crying" in 64 en het werd een topper in de UK en in de USA, en het werd een millionseller.
Hij werd geboren in Liverpool (alle Engelse muzikanten blijkbaar) en zijn collegas The Pacemakers kwamen ook allemaal uit Liverpool.
Na hun studies gingen ze allemaal werken maar speelden in hun vrije uren muziek. Eerst hier en daar bij de vele Skiffle groups maar algauw vormde Gerry een eigen groep : THE MARS BARS. Later werd dit dus The Pacemakers.
Ze traden op rond Liverpool en belandden , zoals veel groepen uit die tijd, in Hamburg, het mekka van de rockmuziek in het begin van de jaren 60. Hier hadden ze nogal wat succes.
Bij hun terugkomst in de UK traden ze dan veel op, ook samen met the Beatles (die ook in Hamburg geweest waren) en kregen een platencontract. Ze namen de song HOW DO YOU DO IT op, en het werd een hit.
Hun manager werd Brian Epstein, de manager van de Beatles, en dan kwam dan DON'T LET THE SUN CATCH YOU CRYING. Hiermede stonden ze op nr 1 in de UK en nr 4 in de USA. Het werd hun eerste millionseller.
In Vlaanderen vind ik ze niet terug in de top 20, maar ze waren veel te horen op de radio, zoals alle Britse groepen in die periode.
HIERONDER EEN AUTO - VIDEO VAN DON'T LET THE SUN CATCH YOU CRYING DOOR GERRY AND THE PACEMAKERS.
1964. Zoals we reeds verschillende keren gezien hebben was de Franse muziek hier in Vlaanderen zeer populair.
We hadden Adamo maar ook een ganse reeks Franse vedetten die hier soms de Amerikanen verdrongen van de hitparade.
De hits die ze zongen waren praktisch allemaal covers van Amerikaanse hits met soms een zeer simpele tekst waar toch niet naar geluisterd werd. Het was het ritme en de schone jongens en meisjes die de hits zongen die telden, juist zoals in Amerika.
CLAUDE FRANCOIS had hier in 64 twee grote hits :
LA FERME DU BONHEUR : nr 16 in de Vlaamse top 100, nr 3 in juli 64 en 3 maand in hitparade.
J'Y PENSE ET PUIS J'OUBLIE : nr 52 in de Vlaamse top 100, nr 9 in november 64.
Claude was geboren in 39 in Egypte bij het Suez kanaal, maar in 56 kwam de familie terug naar Frankrijk wegens de nationalisatie van het kanaal. Ze gingen in Monte Carlo wonen, maar zijn vader werd zwaar ziek. Claude moest geld verdienen en begon als drummer bij een groot orkest. Hij trouwde met JANET WOOLLACOTT maar ze was eigenlijk niet akkoord met zijn muzikale ambities en later kwam er een scheiding. Janet trouwde dan maar met Gilbert Becaud, nochtans ook een zanger.
IN 1961 begon Claude, zoals praktisch iedereen, covers te maken van Amerikaanse hits en dus te zingen maar ook (goed) te dansen.
In 64 maakte hij dan zijn eerste echte grote hit : LA FERME DU BONHEUR, een franstalige cover van MOCKIN' BIRD HILL, geschreven door Vaughn Horton, en door praktisch iedere zanger en zangeres in de States op plaat gezet.
Dit nummer was origineel een wals maar werd omgevormd tot een beatsong waarop goed kon worden gedanst en gemakkelijk kon meegezongen worden.
Onder de video, de versie van Les Paul and Mary Ford, van "Mockin' bird hill".
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VOOR TV VAN LA FERME DU BONHEUR VAN CLAUDE FRANCOIS. HET WAREN DE MEISJES DIE KWAMEN VOOR CLAUDE EN HEM ZIJN SUCCES GARANDEERDEN.
1964. Buiten de Beatles en The Rolling Stones en de vele andere Britse groepen hadden we ook nog Amerikanen die voortdeden met de basic rock 'n roll of toch afgeleiden daarvan.
Een van deze was TRINI LOPEZ die in 63 een absolute wereldhit had gescoord met "If I had a hammer" (Zie vroeger in deze blog) en daarna de wereld afreisde met een combo van 3 man : hijzelf zang en zijn fantastische Gibson ritme - solo - gitaar, een drummer en een basgitaar.
Dit was voor mij, als gitarist, een openbaring dat iemand met zulk een kleine bezetting zulk een klank kon neerzetten en uit zijn gitaar akkoorden toverde die ik nog nooit gezien had. Hij speelde totaal anders dan ik had geleerd, maar het klonk wel fantastisch. Hij speelde in zijn eentje zowel begeleiding als een stuk solo door elkaar en alles viel perfect in zijn plooi. Ook de bas en de drums vulden elkaar perfect aan.
Ik had inderdaad nog veel te leren, dat besefte ik maar al te goed.
Overal was hij welkom en hij kon in een uur het publiek uit de bol laten gaan.
In Vlaanderen had hij in 64 niet minder dan 5 top 20 hits op een rij :
La Bamba : nr 10 in dec-jan, " Kansas City" : nr 8 in febr, "Goody Goody"" : nr 13 in maart, " Jailer bring me water ": nr 7 in mei, "Bye Bye Blondie ": nr 3 in juli.
Alle orkesten in Vlaanderen speelden zijn nummers, die allemaal meestampers en meezingers waren.
Met mijn groep The Jumping Devils in het Belgisch leger in Spich, Duitsland, speelden we al zijn nummers bij ieder optreden.
HIERONDER LA BAMBA DOOR TRINI LOPEZ - LIVE - FANTASTISCHE ZANG, GITAAR, DRUMS EN BAS.