BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
28-08-2016
1957 - VLAAMSE TOP TIEN - VIDEO BUONA SERA LOUIS PRIMA
Was 1956 het jaar van de doorbraak van de Rock 'n roll in de USA dan was 1957 het jaar dat deze doorbraak bevestigde. In Vlaanderen was het nog altijd kalm maar toch zien we in december 1957 toch al enkele rockers verschijnen..
De Vlaamse top tien van december 1957 zag er als volgt uit :
1.Ik sta op wacht : Bobbejaan Schoepen. 2. Buona sera : Louis Prima. Zie video hieronder. 3. With all my heart, Heel mijn hart : Joddy Sands, N. Wijsbeck, Jo Leemans. 4. Diana : Paul Anka. 5. Love letters in the sand : Pat Boone. 6. Fascination : Nat King Cole. 7. Boerinnekensdans : Orgel Decap. 8. Jailhouse rock : Elvis Presley. Zie foto 9. Love me forever : Four Esquires. 10. Beguine the beguine : Pat Boone.
Verder vinden we nog : Island in the sun, Bye bye love, Heimatlos, enz..
Op de radio was reeds veel rock 'n roll muziek te horen. Ik was dan 13 jaar en liep school in Aalter bij de Broeders van liefde, het lager middelbaar. Veel van mijn medeleerlingen waren ook reeds grote fan van de nieuwe muziek en Radio Luxemburg was ons station. Elvis Presley was dus ook top in Vlaanderen bij de jongeren maar Buona sera was het meest populair bij veel twintigers.
VANDAAG EEN VIDEO VAN BUONA SERA VAN LOUIS PRIMA. EEN LIVE OPNAME (waarschijnlijk achteraf gesynchroniseerd) DIE WEL VEEL VERSCHILT VAN DE PLAAT.
1957. Een man die in 1957 liefst 4 millionsellers op zijn naam schreef was HARRY BELAFONTE. De nummers waren : "Belafonte sings the Caribbean", "Banana boat song"," Mama look a booboo" en "Mary's Boy Child".
Harry was geboren in New York en aan vijf jaar verhuisde hij naar Jamaica. Rond zijn dertiende kwam hij terug naar de USA. Vervolgens was hij 3 jaar in het leger. Hij volgde wat toneelschool maar dit mislukte en hij werd pakjesdrager op Broadway en hij trachtte ook wat te zingen. Folk songs kwamen populair en hij werd opgemerkt en kon een LP maken. Deze LP "Calypso" was meteen goud in 1956 en bevatte de bovenstaande nummers die op hun beurt goud werden als single..
Van een blitzcarriere gesproken. Hij had dan ook een zeer mooie stem, was een mooie man en zong met een accent dat exotisch klonk. Hij was de voorloper van de raggae van Bob Marley.
Ikzelf was niet zo een grote fan van Harry Belafonte maar je kon er niet naast luisteren en ik zag dat twintigers , zowel man of vrouw, zijn liedjes zeer graag hoorden. "Banana boat song" stond dan ook op nummer een in de Vlaamse top 20 in april 1957 en werd grijs gedraaid op de radio.
HIERONDER BANANA BOAT SONG - HARRY BELAFONTE - EEN AUDIO VERSIE
1957. In dit jaar was er een millionseller die ons nu nog zeer bekend in de oren klinkt, namelijk LUCKY LIPS. Van Cliff Richard (zie foto) zul je vragen ? Neen, de song was gezongen door ene RUTH BROWN en het was reeds haar derde millionseller. Hij was geschreven door Jerry Leiber en Mike Stoller, de hitleveranciers van Elvis Presley. In 1963 zou dan Cliff een millionseller scoren met een enigszins aangepaste versie van het liedje, minder rythm en blues en meer pop.
Muziek blijft dus van alle tijden en alles kan terugkeren en terug succesvol zijn. In 1957 hadden we nog millionsellers die het vermelden waard zijn : "West side story" : Muziek van de theatershow, later verfilmd. "Melodie d'amour" : The Ames brothers, geschreven met medewerking van Henri Salvador. "Young blood ": The Coasters, later gecoverd door Jerry Lee Lewis op zijn cd Young blood in 1995. "You send me" : Sam Cooke "At the hop" : Danny and the juniors, tot op vandaag nog veel gespeeld. "Little Darlin": The Diamonds, Doo whop. "I'm walking": Fats Domino, ook succesvol gecoverd door Pat Boone en Ricky Nelson. "Since I met you baby" : Ivory Joe Hunter, later succesvol gecoverd door Jerry Lee Lewis in de jaren 70. "Young love": Tab Hunter, een andere versie van de song door Sonny James werd ook een millionseller. "Raunchy" : een mooie gitaarhit van Sun Records. "Party Doll ": Buddy Knox.
En nog veel andere. Alle waren ze een beetje of veel Rock 'n roll, maar de verwatering begon reeds toe te slaan. Mede door de druk van de moraalridders , de ouders en de geestelijkheid werd alles afgezwakt en zouden de komende jaren voor de Bobbys, de Eddys, de Tommys, de Jimmys, de Fabians en de Brendas zijn.
Allemaal mooie jongens of meisjes maar de snijdende en bijtende rock zou verdwijnen. Toch was de muziek veranderd, de Crooners van weleer bleven standhouden maar speelden niet meer de hoofdrol. De initiele (Classic) rock 'n roll periode was kort en krachtig maar zou voor altijd aanhangers blijven hebben.
Onder video, in bijlage, een live youtube video van Lucky Lips door Cliff Richard and the Shadows.
HIERONDER EEN AUDIO VERSIE VAN LUCKY LIPS DOOR RUTH BROWN. CLIFF ZONG DUS OOK EEN (MOOIE) VERWATERDE VERSIE VAN DEZE RYTHM AND BLUES SONG.
1957 - IK STA OP WACHT - JOOP DE KNEGT - BOBBEJAAN SCHOEPEN
In 1957 in december stond een plaat op nummer 1 in de Vlaame hitparade die 8 maand in de top 20 zou blijven : IK STA OP WACHT. Het werd gezongen door "Bobbejaan Schoepen" (Zie foto) maar in Nederland was er eveneens een succesuitvoering van dit nummer gezongen door ene "Joop De Knegt". Op de radio werd dit enorm veel gespeeld en zowel de uitvoering van Bobbejaan als die van Joop waren veel te horen.
Ik hoorde dit nummer graag. Het verdriet liep eraf en ik leefde mee met de soldaat die zijn meisje kwijtspeelde aan een andere tijdens zijn legerdienst. Het was Vlaamse stroop van het zuiverste gehalte maar iedereen hoorde het graag. Op dat moment was ik dus maar 13 jaar. Het was geschreven door de Nederlander "Stan Haag", een latere disk jockey van Radio Veronika. Het was ook de tijd van de BOERINNEKENSDANS (nr 7 ) dat op trouwfeesten en bals top was. Ook Freddy Quinn was daar met zijn tweede monsterhit HEIMATLOS (nr 19). Hiermee was hij definitief gelanceerd als superster in Europa en superfavoriet van de Vlamingen, want hij kende en zong ook Vlaams.
Toen ik September 1964, aan mijn 20 jaar, begon te werken in Brugge, bij "Pemco Glidden International", juist voor mijn legerdienst in Duitsland, kwam ik van Ruiselede mee met een auto tot aan de Pathoekeweg in Brugge. Het bedrijf waar ik werkte lag helemaal op het einde van deze weg en ik marcheerde dan een twee kilometer tot aan de fabriek. Ik had een beetje schrik van het onbekende leger en alhoewel ik niet verloofd was op dat moment zong ik , tijdens deze lange wandeling, op stap, het liedje IK STA OP WACHT van 6 jaar geleden. Soms kwamen me de tranen in de ogen, ik weet nu nog niet hoe dat kwam. Ik denk dat een soort premature heimee was omdat ik binnenkort een jaar lang van huis weg zou zijn.
Onder de video, in bijlage, de audio versie van Bobbejaan Schoepen. Ik vind geen video.
HIERONDER JOOP DE KNEGT - VEEL LATER DAN 1957 - MET EEN SOLDATENKOOR. IK STA WACHT - HET BLIJFT MOOI. HET IS WEL WEER PLAYBACK.
1957 - COUNTRY - MARTY ROBBINS - A WHITE SPORTS COAT
1957. Tijdens de geboorte van de Rock 'n roll in het Zuiden van de USA was ook de country muziek verder zeer populair. Een van de nieuwe country zangers was MARTY ROBBINS. Hij was van Arizona en was geboren in 1925. Op 19 jaar ging hij in het leger, de Zeemacht, voor 3 jaar. Daarna begon hij professioneel te zingen en hij schreef zelf veel nummers. Hij was te horen op de radio en ook op de Grand ole opry, een grote Radioshow, waarvan hij spelend lid werd en zo dikwijls aan bod kwam.
Met "A white sports coat and a pink carnation" had hij dan in 1957 zijn eerste millionseller. In Vlaanderen kwam dit niet in de top 20 maar werd toch nu en dan gespeeld en zeker op Radio Luxemburg. Ik hoorde dit nummer zeer graag en daar is ook wel mijn liefde voor de country muziek mee begonnen. Marty had het nummer zelf geschreven en er zouden nog zeer veel hitnummers volgen. Marty was ook de eerste country artiest die ook aan de bak kwam in de gokstad LAS VEGAS. Veel zangers zouden nadien hun carriere voortzetten in Las Vegas na hun eerste succesperiode.
Onder de video, in bijlage, vind je een audio-opname van de song, wegens de slechte audio kwaliteit van de video.
Nog eens eronder vind je een opname van "A white sports coat" door Jerry Marvin, uw dienaar.
1957 was het het jaar van de totale doorbraak van de Rock'n Roll en veel dat niet zomaar als rock kon beschouwd worden werd daar ook onder gebracht. Langs de zwarte kant in de USA werden veel blues songs als rock verkocht en veel country werd een beetje aangepast en zo een rock label opgeplakt. Als het maar nieuw klonk en dus goed verkocht.
Een van de artiesten die uit de country kwamen waren de immens populaire Everly Brothers. Hun ouders waren bekende country artiesten die veel op tournee waren en een radioshow hadden. De broers zongen mee vanaf 6, 7 jaar. Wanneer de broers hun middelbaar hadden gedaan stopten hun ouders hun zangcarriere om al hun krachten te wijden aan de carriere van hun zoons. Hun eerste million seller was" Bye Bye Love". Ze hadden reeds vlug een tournee in Engeland en hun hit werd onmiddellijk een wereldhit. Hun stemmen pasten wonderwel samen en het was praktisch onmogelijk om hen te imiteren.
Ook in 1957 was de opvolger "Wake up Little Susie" ook een millionseller en dus een kanjer van een hit. Will Tura had hier ook een hitje met de Vlaamse versie van "Bye Bye Love". Hiermede was de trend gezet om Vlaamse vertalingen van Amerikaanse hits te maken en ook veel succes mee te hebben. De Everlys zelf stonden in de Vlaamse Top 2O in december 57 met "Bye Bye Love".
HIERONDER EEN VIDEO VAN BYE BYE LOVE - IK WAS VERLEKKERD OP HUN ZWARE FENDER GITAREN - MIJN EERSTE ELEKTRISCHE GITAAR ZOU DAAROM ER EEN WORDEN MET EEN KLANKKAST. DIT LIJKT EEN LIVE VERSIE.
1957 - BUDDY HOLLY WITH THE CRICKETS - PEGGY SUE VIDEO
1957. Dit was dus echt het jaar van alle rock artiesten. Buddy Holly was van Lubbock Texas en geboren in 1936. Hij startte zijn muziekcarriere met viool en piano maar schakelde dan over op gitaar. Hij speelde op een" Fender Stratocaster", de gitaar die later wereldberoemd zou worden en ook door The Shadows in Engeland en Europa werd gelanceerd.
Hij had in 1957 twee millionsellers : THAT'LL BE THE DAY en PEGGY SUE. Zijn gitaarspel was fantastisch en het was een combinatie begeleiding en solo door mekaar. Hij schreef zijn nummers samen met Jerry Allison en Norman Petty, de eerste was lid van zijn groep The Crickets en de tweede zijn producer en eigenaar van zijn platenfirma. In 1959 kwamen Buddy, Richie Valens (Donna) The Big Bopper (JP Richardson met zijn Chantilly lace) om in een vliegtuigongeval.
Niettegenstaande zijn korte carriere heeft hij een grote impact gehad op de latere sixties. The Beatles waren grote fans en zijn songs worden ook nu nog dagelijks op de radio gespeeld en zeer veel covergroepen hebben zijn composities op hun repertoire.
In de Vlaamse top 20 was Buddy Holly niet te bespeuren in 1957. Hij er zou er voor de eerste keer in voorkomen in september 1963 met Bo Diddley. Het was dus weer eens Radio Luxemburg geblazen.
1957 was een heel groot jaar voor Elvis en hij had maar liefst 5 singles die een miljoen verkochten maar ook 2 langspeelplaten gingen een miljoen keer over de toonbank. De singles waren : "Too much", "All shook up"," Loving you", "Teddy Bear" en "Jailhouse rock" (zie de video van enkele dagen geleden). De albums waren : "Elvis" (met nieuwe songs en veel Little Richard dus harde rock) en het "Elvis Christmas album". Hier in Vlaanderen konden we dus de meeste songs nu en dan horen op Radio Luxembourg (Engelse uitzendingen) en bij mij ( 13j) begon de muzikale microbe voor goed te kriebelen. Elvis speelde altijd gitaar als we hem zagen op foto en dus begon ik er sterk aan te denken gitarist te worden in plaats van mijn eerste liefde te volgen, de accordeon, zoals mijn kozijn Joel Deriviere.
Aangezien Radio Luxemburg laat uitzondt en ik wilde opblijven om te luisteren kwam ik een beetje in conflict met mijn moeder die mij na een tijd kwam aanmanen om te gaan slapen. Zij was nochtans ook een liefhebber van muziek. De films van Elvis heb in die tijd niet gezien maar wel later, zelfs verschillende keren. Het viel mij, als toekomstige gitarist, maar later op dat Elvis helemaal niet live speelde in zijn films. Hij playbackte bovenop zijn eigen muziek.
Ook in de Amerikaanse televisieshows (oa Perry Como) die we we later soms bij de geburen konden zien (We hadden thuis geen televisie) werd dus geplaybackt dat het een lust was, maar dat had ik dus in het begin absoluut niet door. Op playback komen we later nog eens terug. In ieder geval : als Elvis playbackte was het altijd 100 % juist, wat niet van iedereen kon gezegd worden.
1957. Billy Vaughn had in dit jaar zijn tweede millionseller, SAIL ALONG SILVERLY MOON. In 1955 had hij zijn eerste miljoenenverkoop met MELODY OF LOVE, dit was gewoon MELODIE D'AMOUR, maar instrumentaal met groot orkest.
Zijn orkest speelde speelde zeer mooie, simpele muziek en de gitaar had een mooie rol in het geheel. Met zijn studio orkest begeleidde hij oa Pat Boone. Hij zou later de ene superhit na de andere maken.
Ik had het als 13 jarige niet zomaar voor bigbandmuziek, maar wat Billy Vaughn bracht vond ik wel mooi. Hij was ook zeer populair in Duitsland en dat maakte hem zo een voorloper voor James last. James speelde ook populaire deuntjes met een groot orkest gebaseerd op een stevige beat , gitaar en bas.
Pas in september 1958 zou Billy Vaughn in de Vlaamse TOP 20 verschijnen met "Sail along silverly moon". Ik heb zeer veel geluisterd naar dit mooie nummer en ben nadien Billy Vaughn blijven volgen. Hij volgde een beetje de manier van spelen van het orkest van Fats Domino. Ook hier was de gitaar zeer hoorbaar aanwezig en ondersteunde op zeer mooie manier het geheel.
HIERONDER EEN GELUIDSVERSIE VAN SAIL ALONG SILVERLY MOON - NOG ATIJD ZEER MOOI.
1957. Chuck Berry kwam reeds aan bod in deze blog enkele weken geleden met een video van "Roll over Beethoven" opgenomen in Brussel.. In 1957 had Chuck nog eens 2 millionsellers namelijk "SchoolDays" en "Rock 'n roll music".
Zijn vorige millionsellers waren in 1955 : "Maybellene" en in 1956: "Roll over Beethoven".
Hij was geboren in 1931 in California en hij kwam uit een tamelijk welstellende (zwarte) familie en hij ging dus naar school en was een goede dichter. Zijn eerste succes "Maybellene" was meteen een voltreffer. Hij schreef het samen de bekende disk jockey Alan Freed. Het is twijfelachtig of Alan Freed inderdaad hieraan meegeschreven heeft. Het was in die tijd de gewoonte dat aankomende (en zeker zwarte) artiesten hun royalties moesten delen met hun platenfirma. Daarom stond er een producer of een manager vermeld als co-auteur van de songs, maar dit was zuiver financieel, in feite het uitmelken van jonge artiesten. In ieder geval, door Alan Freed, kwam Chuck aan de bak bij het blanke publiek. De rest is historie.
Hij maakte dus de ene hit na de andere, kwam op TV en in films. Zijn succes duurde niet zo lang want hij werd op een bepaald moment veroordeeld en geinterneerd voor het zogezegd ontvoeren (over een states - grens in de States) van een minderjarig meisje. Het was wel nog de tijd van de rassenscheiding in de de States en de zwarten werden zeer hard aangepakt.
Zijn carriere kende dus een onderbreking en hij zou eerst na veel jaren terug erkend worden en terug hits gaan maken. The Beatles en de Rolling Stones visten zijn oude hits terug op in de jaren 60. Zo heb ikzelf in de jaren 60 Chuck leren kennen en heb ik zijn oud werk terug opgezocht. Hier speelde ook terug Guy Mortier van HUMO een grote rol want hij speelde steevast in zijn radioprogramma "Schudden voor gebruik", na Jerry Lee Lewis en Fats Domino, ook Chuck Berry in zijn programma. Tot op vandaag spelen The Shadoogies en veel andere groepen en zangers nog "Roll over Beethoven", "Johnny B Goode", "Sweet little sixteen" en nog vele andere hits van Chuck.
Hij treedt op hoge leeftjd jaar nog 40 keer per jaar op en dit over gans de wereld. Hij is nog niet vergeten dat hij bij het begin van carriere gerold werd door de platenfirmas en eist, bij ieder optreden zijn geld , in cash, op voorhand. Zijn motto is : geen geld, geen muziek. Ook mag zijn gelegenheids- begeleidingsgroep praktisch geen geld kosten omdat hij zich, vroeger, ook hieraan, arm betaald heeft. Dit is dan ook de reden waarom zijn optredens soms niet al te best zijn. Hij speelt spraktisch alleen en de ondersteuning is dikwijls zeer slecht. Spijtig voor zulk een enorm talent.
Met mijn legerband THE JUMPING DEVILS speelden we in Spich, Duitsland, steevast in 1964 en 1965 "Rock 'n roll music", want dit was op dat moment een jukeboxhit, in een versie van The Beatles. Spijtig genoeg heb ik hier geen opnamen van.
Chuck kwam in 1957 niet voor in de Vlaamse top 20 en het was dus weer Radio Luxemburg geblazen. De enige keer dat Chuck in de Vlaamse top 20 verscheen was in juli 64 met het nummer "No particular place to go" op nummer 15.
HIERONDER CHUCK BERRY MET ROCK 'N ROLL MUSIC IN 1972 - LIVE IN LONDON.
1957. In dit jaar van de definitieve doorbraak van de Rock 'n roll moeten we zeker aandacht besteden aan een grote Mijnheer in dit genre.
EDDY COCHRAN werd geboren in 1938 en leerde zoals vele jonge rock 'n rollers zichzelf spelen op gitaar, bas,drums,piano en saxofoon. Rond 15 jaar begon hij op te treden in 1957 had hij zijn eerste millionseller met SITTIN ON THE BALCONY. Deze hit werd gevolgd in 1958 en 1959 door 20 FLIGHT ROCK, C'MON EVERYBODY en SUMMERTIMES BLUES. Hij schreef al de nummers zelf met de medewerking van andere muzikanten, maar we weten ondertussen dat die medewerking waarschijnlijk fictief was. Hij trad ook op in films en was op weg om een heel grote te worden in de nieuwe muziek.
Hij werd gevraagd voor een toernee in Engeland in 1960 en daar sloeg het noodlot toe en hij verongelukte in een auto-ongeval. Gene Vincent was met hem in dezelfde auto maar hij overleefde het ongeval. De muziek van Eddy was prachtig en was pure rock 'n roll. Als gitarist was hij super. Hij speelde eveneens blues. Een gekend blues nummer is MILK COW BLUES geschreven door Kokomo Arnold. Eddy zong en speelde dit op een prachtige manier en je zou gezworen hebben dat hij zwart was en niet blank.
Eddy stond met" C'mon everybody" in de Vlaamse top 20 in mei 1959 op de twintigste plaats. Hij werd na zijn dood veel gespeeld en ook Guy Mortier van BRT en HUMO was een grote fan. Eddy ontviel ons dus op 22 jarige leeftijd. Zijn muziek wordt nog dagelijks gepeeld en veel coverbands hebben een of meerdere songs van hem in hun repertoire.
In 1957 had Ricky Nelson 3 millionsellers namelijk : A TEENAGE ROMANCE, BE BOP BABY en STOOD UP/WAITIN IN SCHOOL. Niet slecht voor een 17 jarige. In de Vlaamse top 20 was er absoluut niets van terug te vinden en het zou tot 1961 duren vooraleer Ricky in de Vlaamse Top 20 zou komen (met "Hello Mary Lou")..
De ouders van Ricky hadden 18 jaar een TV show in de USA en Ricky trad vanaf 8 jaar ook op in deze show. Vanaf 16 jaar startte hij dan zijn eigen zang-solocarriere met groot succes. Hij was zeer groot en zeer knap en had veel succes bij de meisjes. Hij verzamelde een groep rond zich met als solo-gitarist de legendarische JAMES BURTON. (Op de foto rechts van Ricky).
James maakte de gitaarsound voor de groep en was op slag praktisch even beroemd als Ricky zelf, zeker bij de muzikanten en muziekkenners. James speelde jaren nadien bij Elvis Presley in zijn comeback in 1968. James was ook jarenlang leadgitarist bij Jerry Lee Lewis. Zijn sound en zijn gitaarspel zijn niet te evenaren. Hank Marvin nam James als voorbeeld bij de ontwikkeling van The Shadows sound.
Ricky Nelson was een echt popidool en zijn muziek was veel zachter dan die van de echte rockers. Zijn muziek was ook veel melodieuzer. Later zou hij de eerste zijn die de country-rock creeerde en speelde.
Zoals Elvis is hij later ook in een veel films beginnen spelen, maar hij is nooit gestopt met optredens. Spijtig genoeg is hij in de jaren 80 verongelukt met zijn prive vliegtuig dat hij nog maar pas had gekocht van Jerry Lee Lewis. De show bizz is blijkbaar ook klein.
HIERONDER RICKY NELSON MET BE-BOP BABY. LET OP DE GITAARSOUND VAN JAMES BURTON. JAMES SPEELT HIER NOG GEEN SOLO, MAAR LATER ZAL HIJ DAT WEL SYSTEMATISCH DOEN EN DAARMEE GESCHIEDENIS SCHRIJVEN. DIT IS EEN TV SHOW VERSIE DUS PLAYBACK.
1957 - GREAT BALLS OF FIRE - JERRY LEE LEWIS VIDEO
1957. Gisteren hadden we het over de eerste millionseller van de KILLER Jerry Lee lewis, WHOLE LOTTA SHAKING GOING ON. Toen ik dus in 1957 dertien jaar was heb ik, spijtig genoeg, nooit veel van Jerry gehoord niettegenstaande dat hij in oktober 57 in de Vlaamse top 20 stond met "Whole lotta shaking going on", en dit op nummer 13 gedurende 1 maand. GREAT BALLS OF FIRE, zijn tweede millionseller kwam in februari 58 in de Vlaamse Top 20 en bleef daar eveneens een maand. Het enige wat me nadien hiervan bij bleef was de kreet GREAT BALLS OF FIRE, met de beroemde Sun Records echo.
Dat Jerry geboycot werd op radio en televisie nadat uitgekomen was, op tournee in Engeland, dat hij getrouwd was met een achternicht heb ik nooit goed beseft in die dagen en Jerry was voor mij een verre radioherinnering. Jerry Lee kwam terug een beetje bij mij in de belangstelling door een succes Radioprogramma in de jaren 60 van Guy Mortier,"Schudden voor gebruik" de latere hoofdredacteur van HUMO. Hij draaide Jerry en andere oude rockers en dat was mijn ding. Ik vond het echt spijtig dat Jerry geen nieuw materiaal meer uitbracht. Ik wist op dat moment niet dat Sun records op sterven na dood was,en Jerry bleef daar noodgedwongen onder contract tot 1968. Sam Phillips bracht nog zeer weinig platen uit en hij maakte geen promotie meer voor Jerry, maar liet hem ook niet vrij.
Er zijn veel vuile verhalen verteld over Jerry en veel daarvan zullen wel geheel of gedeeltelijk waar zijn. Hij trouwde ook 7 keer en had een massa liefjes. Een zaak is wel duidelijk : hij komt uit een zeer arme familie, deze familie was zeer christelijk en Jerry heeft zijn hele leven getracht te leven volgens de christelijke regels maar het is hem niet gelukt. Hij voelde zich ook altijd een zondaar omdat hij Rock 'n roll zong. Zijn gezegde is " ik ben een kristen maar ik kan niet leven naar mijn geloof, ik ben te zwak". Ik denk dan dat er veel zo zijn.
Hij trouwde reeds zeer jong en meerdere keren omdat hij, volgens zijn geloof, ongetrouwd, niets mocht hebben hebben met een meisje of een vrouw. Als hij getrouwd was, was vrijen geen zonde meer. Dus....
In de jaren 70 werd Jerry terug weer zeer populair en dan ben ik beginnen zijn carriere van zeer nabij volgen, ik heb zeer veel platen, oude en nieuwe, van hem kunnen kopen en heb ondertussen reeds 12 maal een concert van hem bijgewoond hier in Belgie. In mijn blog zal hij vanaf nu regelmatig terug komen want er is wel het een en het ander over hem te vertellen, en dat tot op vandaag.
HIERONDER JERRY LEE LEWIS MET GREAT BALLS OF FIRE - 1957. GEEN PLAYBACK..
1957 was het jaar van de doorbraak van Paul Anka met de millionseller DIANA. Paul was geen Amerikaan maar een Canadees uit Ottawa. Hij schreef het nummer DIANA toen hij 14 jaar was, hij is geboren in 1941. Op 12 jaar had hij reeds een eigen band maar het succes kwam niet zomaar. Hij mocht enige tijd later naar Hollywood verhuizen bij zijn oom die connecties had in de filmwereld.
Hij tekende in Hollywood een platencontract, nam enkele platen op zonder veel succes maar met zijn nummer DIANA kreeg hij een kontrakt bij ABC PARAMOUNT en de rest is geschiedenis. Van DIANA werden in een eerste uitgave werden wereldwijd 8 miljoen platen verkocht en in ieder land waren er uitvoerders in hun eigen taal. In 1961 schreef hij dan de titelsong voor de film THE LONGEST DAY wat hem voor lang en tot tegenwoordig een zeer grote man maakt in de showbusiness. In Vlaanderen verscheen hij met Diana in oktober 1957 in de top 20 en bleef daar 7 maanden. Zijn hoogste notering was nummer 2.
Paul Anka was een fenomeen maar werd wel een stuk weggelachen door oudere muzikanten. Wie schrijft nu een rijmliedje over een kleine jongen die hopeloos verliefd is op een oudere dame? In het puriteins Amerika konden ze er niet mee lachen, een jonge gast met een ouder meisje, dit was pervers en de moraalridders deden vergeefse pogingen om de song te boycotten op alle zenders. Dit zou, zoals we al weten, het geval zijn met alle goedverkopende rock 'n roll songs van voor 1960.
Paul was wel een van de eerste zeer jeugdige singer-songwriters. Dit was nieuw in die tijd en het zou eerst tot volle ontplooiing komen met de folksingers en hun protestsongs later in de jaren zestig.
HIERONDER PAUL ANKA MET EEN MOOIE LIVE MEDLEY VAN ENKELE VAN ZIJN GROTE HITS - GEEN ROCK N ROLL BEGELEIDING MAAR EEN GROOT ORKEST.
1957 - WHOLE LOTTA SHAKIN GOING ON - JERRY LEE LEWIS
1957. Elvis was top en Sam Phillips van Sun Records in Memphis had hem verkocht aan RCA Victor voor 40.000 dollar. Sam was dus rijk maar hij was wel zijn grootste ontdekking kwijt. Hij moest dus nieuwe namen lanceren en hij kon dat want hij zat goed bij kas.
Een van die nieuwe namen was JERRY LEE LEWIS. Jerry kwam uit Louisiana en was geen gitarist maar een pianist. Hij had de aandacht van Sam getrokken met het nummer CRAZY ARMS van Ray Price (Zie een vroeger bericht in deze blog) en Sam had het uitgebracht en het was een lokaal succes. Jerry zijn pompende piano was iets nieuws en hij was een goede zanger, hij was ook zeer goed op het podium omdat hij als pianist ook bewoog op een nog nooit eerder geziene manier.
Hij speelde met zijn ellebogen, voeten, stond bovenop zijn piano en hij speelde de ene glissando na de andere. Hij was ook een beetje componist maar hij was meer een stylist. Hij speelde ieder nummer alsof het voor en door hem was geschreven, zijn manier van spelen en zingen was uniek en dat voor ieder nummer.
Het nummer "Whole lotta shakin going on " had Jerry gehoord van zwarte bluesmannen in Ferriday Louisiana, zijn geboortedorp, en hij had het uitgeprobeerd op verschillende optredens en de respons was groot. Sam wilde het nummer "It'll be me" uitbrengen maar Jerry wilde "Whole lotta shakin going on" ook op de plaat, en het kwam, als compromis, op de flipside van "It'll be me".
"Whole lotta shaking" werd , als flipside, een succes rond Memphis. Maar ook hier terug waren daar de moraalridders en het nummer kwam op een blacklist terecht en werd niet meer gespeeld en dus ook niet meer verkocht. De tekst was te suggestief, shaken was niet alleen dansen maar kon anders gezien worden. De moraalridders meenden ook te horen dat Jerry op een bepaald moment HELL vernoemde in de song (well hell come on over baby...). HELL werd in het zuiden van de USA gezien als een cussword = vloeken of vuile praat. Einde verhaal ?
Neen, Judd Phillips, de broer van Sam, die voor de promotie zorgde bij Sun records, ging met Jerry naar New York bij de TV in het programma van Steve Allen. Hier vond men het nummer goed, Judd zweeg in alle talen over de blacklist en eind van de week kwam Jerry, nationaal, op TV (100 miljoen kijkers aub). De reacties waren enorm en kort daarop werden van dit nummer 9 miljoen platen verkocht. Het stond op alle hitparades bovenaan. Morgen gaan we verder met Jerry Lee.
Zijn tweede millionseller in 1957 was "Great balls of fire"...
Onder de video : Jerry Marvin, Uw dienaar, met "Whole lotta shaking going on", mijn eigen versie gebaseerd op de versie van Jerry.
HIERONDER JERRY LEE LEWIS MET WHOLE LOTTA SHAKING GOING ON IN DE STEVE ALLEN SHOW IN 1957. GEEN PLAYBACK VOOR JERRY.