BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
23-04-2016
1969 - BAD MOON RISING - CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL
1969. We zijn aanbeland in het laatste jaar van de fameuze sixties.
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL werd feitelijk gesticht in San Francisco en de leden waren amper 13 jaar.
De leadzanger -gitarist was JOHN FORGERTY en hij schreef zelf de songs voor de groep. John was een grote fan van Chuck Berry en Bo Diddley, twee iconen van de fifties basic rock 'n roll.
De groep noemde eerst "The blue Velvets" en later heetten ze "The Golliwogs".
In 1967 kwam John Forgerty uit het leger en ze namen de draad weer op en repteerden 6 maanden en ze namen een nieuwe naam : CREEDENCE (Geloof in jezelf) CLEARWATER (puur en waar) REVIVAL (een nieuwe richting).
Ze speelden recht voor de raapse Classic Rock 'n roll met in het begin ook nog psychedelic invloeden.
Susie Q werd in 1968 een millionseller, het stond op een album dat goud haalde.(zie vroeger in dezeblog)
IN 1969 kwamen dan PROUD MARY, BAD MOON RISING en GREEN RIVER, 3 millionsellers op een rij. Ze hadden ook niet minder dan 3 millionselling albums : BAYOU COUNTRY, GREEN RIVER en WILLY AND THE POOR BOYS. een ongelooflijk jaar voor een groep die stond voor Classic Rock 'n roll.
Ze hadden ook nog een vierde millionseller single in 69 : DOWN THE CORNER.
In vlaanderen stonden "Proud Mary", "Bad moon rising" en "Green river" respectievelijk nr 7, nr 4 en nr 5.
Eindelijk was de rock ' roll terug en hij zou niet echt meer weg gaan.
HIERONDER BAD MOON RISING DOOR CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL.
1968. Begin 1968 was ELVIS PRESLEY uiteindelijk tot de slotsom gekomen dat filmmaraton nu maar eens moest eindigen.
Hij wilde, live, weer optreden voor een levend publiek en de vedetten van de dag The doors, Jefferson Airplane, Janis Joplin, The Byrds,The Beach Boys, The Beatles, The Rolling Stones en alle Britse invasiegroepen, laten zien en horen wat optreden was en ook wat echte muziek eigenlijk was.
Zijn manager, Kolonel Tom Parker, alias de Nederlander Dries Van Kuyck, was ook een beetje aan het einde van zijn latijn en zijn geldmachine, Elvis, draaide minder goed.
Aanvankelijk was de kolonel nogal terughoudend en wou hij gewoon voort doen met de films.
Dan werd de idee naarvoor gebracht voor een LIVE NBC TV special. De bedragen die in dit verband genoemd werden deden de kolonel overslag gaan en onmiddellijk begon de kolonel zijn ideeen voor de special bekend te maken.
Hij wou Elvis zien in een kerstspecial : ELVIS AND THE WONDERFUL WORLD OF CHRISTMAS. De prijs van Elvis zou 500.000 dollar zijn, hetzelfde bedrag die Elvis kreeg voor een film.
Volgens de kolonel zou Elvis verplicht de show afsluiten met de woorden : "Vrolijk kerstfeest allemaal", en dit het liefst gekleed in smoking.
Er werd door NBC een producer aangesteld, STEVE BINDER, en zijn taak was dus aanvankelijk het voorstel van de kolonel om te buigen naar een Rock ' roll Show. Elvis was bereid om hieraan mee te werken maar hij wou absoluut geen konflikt met de kolonel.
Binder slaagde er onder andere in Elvis te herenigen met zijn vroegere muzikanten : Scotty Moore, DJ Fontana en ook met zijn legermaat Charly Hodge.
Steve installeerde hen in een boksring en ze jamden er vrolijk op los zoals in 1956. Ze maakten grappen en hadden duidelijk een prachtige namiddag.
Elvis zelf was grandioos, wel zenuwachtig en hij zag er fantastisch uit en zijn stem was nooit zo goed geweest.
De kerstliedjes van de kolonel kwamen dus helemaal niet aan bod en Elvis ondervond dat het publiek hem niet vergeten was en hem weer echt zou aanvaarden als de King, ook in 1968.
Deze show was de baanbreker voor de verdere carriere van Elvis, nu met een groot aantal grandioze live optredens, en we zouden nog zeer veel van hem horen.
HIERONDER EEN VIDEO MET EEN DEEL VAN DEZE SPECIAL. Op Youtube kun je deze volledige special bekijken, tik gewoon "Elvis Presley Come back special.
1968. THE BEATLES (Zie vroeger in deze blog) waren in 1968 nog steeds de grootste groep.
Ze hadden 2 millionsellers singles : LADY MADONNA (nr 2 in de UK en nr 2 in de States) , en HEY JUDE ( nr 1 in de UK nr 12 in de USA).
Ze hadden eveneens een grandioze millionseller met hun WIT album, waarop de meest populaire song was : ob la di ob la da, de eerdere millionseller van de groep The Marmalade (zie vroeger in deze blog).
In dit wit album kwamen zeer veel mooie songs voor , onder andere "Back in the USSR"". Ze begonnen ook een beetje terug te gaan naar de basic rock 'n roll van de fifties.
Alle songs waren geschreven door het duo John Lennon en Paul McCartney en de solozang was afwisselend John Lennon , Paul McCartney en ook soms Ringo Starr. Ook Paul Harrison zong nu en dan solo.
"Lady Madonna" stond nr 3 in Vlaanderen in maart 68 en "Hey Jude" kwam zelfs op nr 1 in september 68.
HIERONDER HEY JUDE DOOR THE BEATLES. HET LIJKT LIVE EN ZE AMUSEREN ZICHBLIJKBAAR TEPLETTER. HET DUURT WEL ZEER LANG.
1968. Het was op het eerste gezicht een zeer kalm jaar voor ELVIS PRESLEY.(Zie voeger meermaals in deze blog).
Het was, gelukkig genoeg, maar schijn, want er was storm op komst. Elvis had, eindelijk, besloten terug op te treden, eerst voor TV en later on the road again.(zie vanaf morgen in deze blog).
In 1968 had Elvis maar 1 millionseller en dat was IF I CAN DREAM, weer een ballade en het ging over vrede en verstandhouding, een typisch onderwerp van 1968.
Deze song kwam uit zijn comeback TV special (zie morgen) en hij stond ermee nr 9 in de States en nr 11 in de UK.
In Vlaanderen had Elvis niet meer in de hitparade gestaan in 1967, en in 1968 vind ik hem er ook niet in terug. Vanaf 1970 komt het weer goed en in de volgende jaren zal Elvis, terug zoals zovele jaren, vaste klant zijn in onze hitparade.
HIERONDER EEN SOUNDMIX VIDEO VAN "IF I CAN DREAM" DOOR ELVIS PRESLEY. WAT OPVALT IS DE RAUWE STEM VAN ELVIS. DIT HADDEN WE NIET MEER GEHOORD SINDS ZIJN EERSTE ROCKERS IN DE JAREN 50. DIT WAS DUS AL EEN ZEER GOED TEKEN VAN WAT ER MISSCHIEN TE VERWACHTEN WAS..
1968. Deze groep, van blanken, werd opgestart in 1961 en 62 maakten ze reeds een kleinere hit met She cried. Dit nummer schopte het toch korte tijd tot nr 5 in de Billboard charts. Hun sound had veel weg van een zwarte groep.
Ze maakten daarna veel platen en in 1965 hadden ze een grote hit met CARIA MIA, een Engelse song waarmee ze een hit hadden in de UK.
Ze waren een quintet en JAY BLACK was de leadzanger.
In 68 kwam dan THIS MAGIC MOMENT, een cover van een hit van The Drifters uit 1960, geschreven door de songleveranciers van Elvis Presley : Doc Pomus en Mort Shuman.
Ze haalden nr 4 in de States en het werd hun eerste millionseller.
In Vlaanderen waren we niet zo maar mee. In 1965 hadden Jay en zijn vrienden wel in de Vlaamse hitparade gestaan met "Come a little bit closer".
Het zou tot 1980 duren, 15 jaar na datum, tot CARA MIA, nummer 1 stond in de Vlaamse hitparade.This magic moment vind ik, raar genoeg, nergens terug in de Vlaamse hitparade.
HIERONDER THIS MAGIC MOMENT DOOR JAY AND THE AMERICANS. EEN AUDIO-VIDEO. ZEER MOOIE MUZIEK.
1968. Country was voor een groot deel vergeten in 1968. Er waren wel hits maar alles werd overheerst door de Britse groepen en de psychedelic sound.
Johnny Cash, de country grootheid, maakte echter in 68 een langspeelplaat die, naar zijn uitdrukkelijke wens, LIVE werd opgenomen in de gevangenis FOLSOM PRISON in Californie.
Zijn album werd nr 1 in de USA in de country charts en nr 11 in de popcharts.
Het werd, als album, een two millionseller, en dat wil natuurlijk wat zeggen.
In Vlaanderen waren we niet mee en het zou zelfs tot 1972 duren voor dat Johnny in de Vlaamse top 20 belandde met "A thing called love ".
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN FOLSOM PRISON BLUES DOOR JOHNNY CASH, MAAR DAN WEL IN HET SAN QUENTIN PRISON.
1968. "PICTURES OF MATCHSTICK MEN" stond in de UK op nr 5 en in de USA op nr 11.
De leider van deze Britse beatgroup STATUS QUO was FRANCIS ROSSI geboren in Londen in 1949.
Zijn groep was reeds 2 jaar bezig en waren eerst nogal gekend als "Traffic Jam" en ze deden toernees door de UK en ze traden ook veel op in Europa.
Het nummer werd geschreven door Francis Rossi en als gevolg van hun succes in de UK werden ze ook gevraagd om op toernee te gaan in de USA. Het gevolg was een stijgende verkoop en ze hadden hun eerste millionseller.
Met deze song zaten ze nog diep in de flower power, maar later zouden ze ook teruggrijpen naar de basic Rock 'n roll en echte meestampers gaan maken die ongelooflijk veel succes hadden.
Tot op vandaag treden Status Quo nog meer dan 100 keer per jaar op, en dit over gans de wereld.
In Vlaanderen kwam "Pictures of matchstick men" niet in de Vlaamse hitparade. Hun eerst notering hier was "Ice in the sun", waarmee ze nr 19 stonden in oktober 68. Vanaf 1975 echter waren ze vaste klant in de Vlaamse top 20.
HIERONDER "PICTURES OF MATCHSTICK MEN" DOOR STATUS QUO. DE KLANK IS NIET AL TE BEST, MAAR IN DIE TIJD WAS ALLES WEL EEN BEETJE OVERSTUURD.
1968. OTIS REDDING werd geboren in 1941 en kort na zijn geboorte verhuisde zijn familie naar Macon, Georgia.
Macon was nu juist de thuisbasis van de vermaarde fifties Rock' roller Little Richard (oa. Tutti Frutti) en met Richard als groot voorbeeld wou Otis ook in de muziek.
In Macon en omliggende deed hij mee aan talentenjachten. Hij ontmoette ook een muzikant manager en hij kon platen opnemen weliswaar bij zwarte maatschappijen.
Hij sloot ook aan bij verschillende groepen en geraakte zo bekend in het zuiden van de USA want ze traden zeer veel op.
Hij geraakte later in Memphis, de Sun records stad, en nam een plaat op, een zelfgeschreven nummer : "These arms of mine". Er werden er 750.000 van verkocht en zijn carriere kwam op gang.
Hij toerde in de USA maar ook in Engeland en Europa.
In december 1967 schreef hij dan, samen met zijn producer, de song THE DOCK OF THEBAY, maar 3 dagen na de opname verongelukte Otis in een vliegtuigcrash. Alweer een groot talent dat op die manier om het leven kwam. (Zie vroeger in deze blog : Buddy Holly, Richie Valens, The Big Bopper,...).
Zijn song werd echter postuum een millionseller en haalde nr 1 in de States en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen stond Otis nr 11 in maart 68 en bleef 8 weken n de hitparade.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN THE DOCK OF THE BAY DOOR OTIS REDDING. SPIJTIG DAT HET NOODLOT MOEST TOESLAAN VOOR OTIS REDDING. DIT WAS EEN ARTIEST VAN WIE NOG VEEL TE VERWACHTEN WAS.
1968. RAIN AND TEARS was een oude song geschreven door een componist uit Nuremberg, Duitsland, in de jaren 1600.
De Griekse groep APHRODITE'S CHILD begon in 1963 in Athene, zonder al te veel succes, platen op te nemen en verzeilden uiteindelijk in het toenmalige mekka van de popmuziek, Engeland.
Eerst waren ze gestrand in Parijs in 68 tijdens de studentenrevolte en hier werden ze opgemerkt door de platenfirma Philips.
Ze namen de song "Rain and tears" echter op in het Engels en het werd, eerst in Frankrijk, een onmiddellijke hit. Direct daarop volgden Europa en ook de UK.
De groep bestond uit 3 man, allemaal multi-instrumentalisten. De zanger was de fameuze DEMIS ROUSSOS, die het later, solo, zeer goed zou doen. Zelfs tot op vandaag treedt hij nog op.
Demis was geboren in Egypte in 1947 en verhuisde later naar Athene.
"Rain and tears" werd een Europese hit en een millionseller.
In Vlaanderen stond "Rain and Tears" op nr 7 in juli 68 en bleef 13 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN RAIN AND TEARS DOOR APHRODITE'S CHILD.
1968. In dit jaar begon de Nederlandstalige muziek stilaan terug populairder te worden en de vele Vlaamse orkestjes vonden dit prachtig en hadden hiermee een goed repertoire dat ze gemakkelijk, met succes, konden spelen.
Een van de zangers die echt doorbraken in Vlaanderen was de ongekende Nederlander Thieu Baats, alias TONY BASS.
Hij was geboren in Eindhoven in 1934 en hij componeerde en zong zijn liedjes zelf. Het waren grotendeels Carnavalkrakers, meezingers, en hij werd op plaat geproduced door de gekende Jack Denijs alias Jack Jersey (zielater).
In 1965 maakte hij zijn eerste grote hit : "Dat is het einde" en in 68 kwam dan zijn kraker : IK BEN MET JOU NIET GETROUWD.
In 1969 volgde dan : GINA LOLLOBRIGIDA.
"Ik ben met jou niet getrouwd" stond op nr 6 in de Vlaamse top 20 in november 68 en "Gina Lollo" stond zelfs nr 1 in juli 69, en ze bleven respectievelijk 14 en 12 weken in de Vlaamse hitparade staan.
Met LES CHARLETANS waren we natuurlijk ook mee en we speelden : Ik ben met jou niet getrouwd - bij ieder optreden. In bijlage, onder de video, vind je een mp3 van de song gespeeld door Les Charletans op 25 april 1970. De bezetting was als volgt : Germain Van de Weghe : ritmegitaar en backing vocals, Geert Maes : Sologitaar, Sylvain Maes : keyboard en electronische bas, Noel Callewaert : Zang en drums. De drumskomen echter niet goed door op onze opname.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN IK BEN MET JOU NIET GETROUWD DOOR TONY BASS. DIT WAS WERKELIJK EEN MEESTAMPER EN EEN PLEZIER OM TE SPELEN.
1968. THE ROLLING STONES (Zie ook vroeger in deze blog) waren in 68 verder succesvol en de flower power begon stilletjesaan terug weg te ebben uit hun sound. Ze gingen, samen met de classic Rock 'n roll revival, die begon, terug naar hun eerste liefde rythm and blues maar dan zeer hard en rockachtig gespeeld. Keith Richard produceerde een sound die ongelooflijk was en hij zorgde ook voor een goede tweede stem naast Mick jagger.
Hun millionseller in 68 was JUMPING JACK FLASH, een blues-beat nummer van jewelste met toch nog enkele verwijzingen naar de psychedelic scene. Natuurlijk was het nummer weer geschreven door het duo Mick Jagger-Keith Richards.
Ze stonden nr 1 zowel in de UK als in de USA.
Ze haalden nr 8 in de Vlaamse top 20 in juni 68. Ze bleven ook 7 weken in de Vlaamse hitparade.
Het was ook zeker een jukebox hit en het werd zeer veel gespeeld na 24 uur.
HIERONDER JUMPING JACK FLASH DOOR THE ROLLING STONES. DE SOLOGITAAR KLANK WAS HET PROBLEEM VOOR DE VELE VLAAMSE ORKESTJES.
1968. ELOISE van BERRY RYAN was nr 1 in de UK in 1968 en ook nr 1 in praktisch gans Europa.
In de USA kwam de song op nr 50 in de top 100, dus niet zo hoog als de vele Engelse groepen.
De song werd geschreven door de tweelingbroer van Barry, Paul Ryan. Zij waren de zoons van Marion Ryan, een Britse zanger en zij werden geboren in 1948.
Reeds zeer jong begonnen ze te zingen, zoals hun vader, en ze traden aanvankelijk op als duo in de UK maar ook al in Europa. Ze begonnen ook platen te maken en waren tamelijk succesvol.
ELOISE was dan ook het eerste nummer van Barry als solo-artiest en het meteen een grandioze schot in de roos.
In Vlaanderen stond Eloise ook op nr 1 in december 68 en bleef 12 weken in de hitparade. Ik weet nog goed dat dit nummer echt grijsgedraaid werd op de radio. Ook werd het dikwijls gekozen op de juke box.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN ELOISE DOOR BARRY RYAN. EEN LANG MAAR MOOI NUMMER.
1968. THE TREMELOES waren oorspronkelijk de backing groep van de zanger BRIAN POOLE.
Ze geraakten bekend als "Brian Poole and The Tremoloes", een beetje zoals Cliff Richard and The Shadows vroeger.
Algauw hadden ze in 1963 enkele grotere hits zoals "Twist and shout" en "Do you love me", volledig in het rockgenre.
In 1964 toerden ze met Roy Orbison en traden op in de Parijse Olympia. Ze toerden nadien in Zuid Afrika en in Australie, alsook in gans Europa.
Ze belandden bij de platenfirma CBS en maakten een millionseller : HERE COMES MY BABY.
Er kwamen personeelswisselingen in de groep en Brian Poole was er niet meer bij en hun tweede millionseller kwam in 1967 : SILENCE IS GOLDEN, geen rock meeren daarna volgde hun derde millionseller : EVEN THE BAD TIMES ARE GOOD. Ze klonken een beetje als The Bee Gees.
Hun 3 millonsellers stonden in de Vlaamse top 20 in 1967, maar hun plaat MY LITTLE LADY, in 1968, haalde nr 1 Vlaanderen en bleef 15 weken in de hitparade. Raar maar waar, maar ik vind deze plaat NIET terug bij de millionsellers.
Met LES CHARLETANS konden we natuurlijk niet achterblijven en, onder de video, in bijlage vind je een mp3 van My Little Lady opgenomen op Zotte Maandag in Pittem op 14 juli 1969. Germain Van de Weghe : Zang en ritmegitaar, Noel Callewaert : Drums en backing vocals, Sylvain Maes : Keyboard en electronische bas, Geert Maes : Saxofoon. Dit alles werd, staande op de scene, opgenomen met een kleine Philips bandopnemer van mijn schoonvader Julien Pardo.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN MY LITTLE LADY DOOR THE TREMELOES.
1968. Het instrumentaal nummer ALBATROSS gespeeld door de Engelse groep FLEEDWOOD MAC werd geschreven door de lead gitarist van de groep Peter Green.
Ze haalden nr 1 in de UK. Sinds The Shadows, sinds 1964, geen grote Rock instrumentale hits meer maakten was dit eerder uitzonderlijk. Het werd een millionseller en de gitaristen wisten weer wat geleerd.
De groep werd gesticht door drummer Mick Fleedwood in 1967. Ze belandden algauw ook in de befaamde Marquee Club in Londen (zie bij The Marmalade) en braken daar alle box office records.
Naast de leider van de groep, drummer Mick Fleedwood, waren ze allemaal multi-instrumentalisten en konden alle kanten uit.
In Vlaanderen stond Albatross op nr 19 in de Vlaamse hitparade in maart 69. Later, vanaf 76, zou Fleedwood Mac zeer regelmatig terug komen in de Vlaamse hitparade.
HIERONDER EEN VIDEO VAN ALBATROSS DOOR FLEEDWOOD MAC. ZEER GOEDE MUZIEK.
1968. OB LA DI OB LA DA werd geschreven door John Lennon en Paul McCarthy en het was opgenomen in een van hun LP's.
De song werd hernomen als single in 1968 door de Schotse groep THE MARMALADE, en ze haalden er een millionseller mee begin van 1969.
Ze waren iets vroeger uit Schotland naar Engeland gekomen en geraakten zeer bekend in Londen. Ze traden ook op in de gekende Marquee club waar al de Britse groepen met succes gepasseerd waren.
Ze stonden nr 1 in de UK en kwamen naar het Europees vasteland en stonden overal in de hitparade met hun toch wel zeer speciale song.
In Vlaanderen stonden ze nr 2 in december 68 en ze bleven 9 weken in de hitparade.
Onder de video,in bijlage, een LIVE mp3 van Ob la di Ob la da, door Les Charletans. Dit werd opgenomen op Zotte maandag in Pittem, 14 juli 1969 met een kleine Philips bandopnemer op de scene. Germain Van de Weghe : Zang en ritmegitaar, Noel Callewaert : drums, GeertMaes : Saxofoon, Sylvain Maes : Keyboard en bas. Toen bestonden er nog geen disk jockeys.
1968. De groep werd gestart in 1960 door DOUG SAHM die geboren werd in texas 1943.
Doug begon met muziek toen hij 6 jaar was en hij speelde steel guitar. Aan 9 jaar trad hij al op in The Louisiana Hayride, het radio country programma uit Shreveport waar ook Elvis Presley zijn eerste groot optreden had gehad.
In het middelbaar vormde hij dan zijn groep en in 65 hadden ze een redelijke hit met "She's about a mover" dat ook hier gekend was.
Daarna verhuisden ze naar Californie, het mekka van de hippies en de nieuwe flower power muziek.
Hun platenfirma werd Smash Records, een sublabel van de gigant Mercury, waar ook Jerry lee Lewis ondertussen onderdak had gevonden.
Ze noemden van dan af hun groep SIR DOUGLAS QUINTET.
In 68 schreef Doug dan het nummer MENDOCINO en ze haalden nr 14 in de USA en ook Europa viel voor hen. Zij hadden hun millionseller.
In Vlaanderen stonden ze nr 6 in mei 68 en ze bleven 11 weken in de hitparade staan.