BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
04-10-2015
1964 - LA FERME DU BONHEUR - CLAUDE FRANCOIS
1964. Zoals we reeds verschillende keren gezien hebben was de Franse muziek hier in Vlaanderen zeer populair.
We hadden Adamo maar ook een ganse reeks Franse vedetten die hier soms de Amerikanen verdrongen van de hitparade.
De hits die ze zongen waren praktisch allemaal covers van Amerikaanse hits met soms een zeer simpele tekst waar toch niet naar geluisterd werd. Het was het ritme en de schone jongens en meisjes die de hits zongen die telden, juist zoals in Amerika.
CLAUDE FRANCOIS had hier in 64 twee grote hits :
LA FERME DU BONHEUR : nr 16 in de Vlaamse top 100, nr 3 in juli 64 en 3 maand in hitparade.
J'Y PENSE ET PUIS J'OUBLIE : nr 52 in de Vlaamse top 100, nr 9 in november 64.
Claude was geboren in 39 in Egypte bij het Suez kanaal, maar in 56 kwam de familie terug naar Frankrijk wegens de nationalisatie van het kanaal. Ze gingen in Monte Carlo wonen, maar zijn vader werd zwaar ziek. Claude moest geld verdienen en begon als drummer bij een groot orkest. Hij trouwde met JANET WOOLLACOTT maar ze was eigenlijk niet akkoord met zijn muzikale ambities en later kwam er een scheiding. Janet trouwde dan maar met Gilbert Becaud, nochtans ook een zanger.
IN 1961 begon Claude, zoals praktisch iedereen, covers te maken van Amerikaanse hits en dus te zingen maar ook (goed) te dansen.
In 64 maakte hij dan zijn eerste echte grote hit : LA FERME DU BONHEUR, een franstalige cover van MOCKIN' BIRD HILL, geschreven door Vaughn Horton, en door praktisch iedere zanger en zangeres in de States op plaat gezet.
Dit nummer was origineel een wals maar werd omgevormd tot een beatsong waarop goed kon worden gedanst en gemakkelijk kon meegezongen worden.
Onder de video, de versie van Les Paul and Mary Ford, van "Mockin' bird hill".
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VOOR TV VAN LA FERME DU BONHEUR VAN CLAUDE FRANCOIS. HET WAREN DE MEISJES DIE KWAMEN VOOR CLAUDE EN HEM ZIJN SUCCES GARANDEERDEN.
1964. Buiten de Beatles en The Rolling Stones en de vele andere Britse groepen hadden we ook nog Amerikanen die voortdeden met de basic rock 'n roll of toch afgeleiden daarvan.
Een van deze was TRINI LOPEZ die in 63 een absolute wereldhit had gescoord met "If I had a hammer" (Zie vroeger in deze blog) en daarna de wereld afreisde met een combo van 3 man : hijzelf zang en zijn fantastische Gibson ritme - solo - gitaar, een drummer en een basgitaar.
Dit was voor mij, als gitarist, een openbaring dat iemand met zulk een kleine bezetting zulk een klank kon neerzetten en uit zijn gitaar akkoorden toverde die ik nog nooit gezien had. Hij speelde totaal anders dan ik had geleerd, maar het klonk wel fantastisch. Hij speelde in zijn eentje zowel begeleiding als een stuk solo door elkaar en alles viel perfect in zijn plooi. Ook de bas en de drums vulden elkaar perfect aan.
Ik had inderdaad nog veel te leren, dat besefte ik maar al te goed.
Overal was hij welkom en hij kon in een uur het publiek uit de bol laten gaan.
In Vlaanderen had hij in 64 niet minder dan 5 top 20 hits op een rij :
La Bamba : nr 10 in dec-jan, " Kansas City" : nr 8 in febr, "Goody Goody"" : nr 13 in maart, " Jailer bring me water ": nr 7 in mei, "Bye Bye Blondie ": nr 3 in juli.
Alle orkesten in Vlaanderen speelden zijn nummers, die allemaal meestampers en meezingers waren.
Met mijn groep The Jumping Devils in het Belgisch leger in Spich, Duitsland, speelden we al zijn nummers bij ieder optreden.
HIERONDER LA BAMBA DOOR TRINI LOPEZ - LIVE - FANTASTISCHE ZANG, GITAAR, DRUMS EN BAS.