De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
27-06-2015
Een Eigenwijze Islamleraar
Nu ga ik iets vertellen over één van mijn eerste ervaringen met een islamleraar.
Op een zwoele zomerdag werden Lieve en Wies op pad gestuurd naar het atheneum waar de islamleraar op hen wachtte. Het beloofde een moeilijke dag te worden, met moeilijke mensen en onmogelijke gesprekken. Hier komt gesodemieter van... De mussen op het dak van het schoolgebouw voorspelden al kwekkend een akelige dag: "Lieve, zet je schrap want er gaan rare dingen gebeuren vandaag." Mussen kunnen in de toekomst kijken, dus luisterde ik naar hen. Ik haalde mijn opperste alertheid tevoorschijn en begaf me in het hol van de leeuw, samen met Wies aan mijn zijde. Het liefst was ik in m'n eentje de arena binnengestapt, maar collega Wies wilde graag het spektakel meemaken.
En inderdaad, daar begon het Turks gezeik al. De islamleraar weigerde om te bemiddelen in een Turks gezin, waar de zoon iedere woensdagmiddag koranlessen volgde en daarom geen tijd had om zijn huiswerk te maken. De islamman werd gesteund door mensen van het integratiecentrum die ook aanwezig waren. Deze integratiemensen kozen uiteraard partij voor het Turks gezin. Ik heb me altijd afgevraagd waarom het 'integratie'centrum eigenlijk bestond. Uitzichtloze discussies volgden, en intussen bleven de integratiemensen bij hun eenzijdige standpunt.
Het wartaaltje van de islamleraar maakte de miserie compleet. Toén was de maat vol. Lieve en Wies besloten eensgezind om ermee te stoppen. Zonder afscheid te nemen vertrokken we naar betere oorden. En als er een cafeetje op je weg ligt, moét je er binnengaan, aangezogen door geheimzinnige krachten, en zo. En daar zaten we dan, Lieve en Wies, op gelijke golflengte, achter een schuimende kelk. De spanningen vloeiden zó van ons af en de frustraties van vanochtend ook.
Lieve en Wies waren trots op hun geslaagde wraakactie van vandaag. Zij wensten de lastigaards van vanmorgen naar de maan, ze mochten ook allemaal naar de pomp lopen, of de boom in kruipen.
Het woord 'woonwagenbewoner' is al keurig ingeburgerd. 'Zigeuner' mag niet meer. We moeten echt op onze tellen passen om niemand te kwetsen of te stigmatiseren. 't Is allemaal vlug gebeurd tegenwoordig, met al die kwetsbare groepen en andersgesocialiseerden.
Het Gelijkekansencentrum en het Minderhedenforum, beiden overeind gehouden door Vlaams geld, bewieroken etnische minderheden. Stamhoofd Wouter Van Bellingen en bendeleider Jozef De Witte protesteerden eerder dit jaar tegen het woordgebruik 'Zigeuner'.
Nu heeft het Minderhedenforum een prijs uitgereikt aan het Kinderrechtencommissariaat omdat het commissariaat zich zo fel inzet voor zigeuners en opkomt voor de rechten van zigeunerkinderen. De prijs was een Gouden Woonwagen.
Met kinderen rondzeulen van de ene drassige weide naar het andere onherbergzaam terrein, het moest strafbaar gesteld worden, het is een vorm van kindermishandeling. Straffen? Neen, er worden prijzen uitgereikt.
1 Antwerps kind op 7 wordt kansarm geboren, zegt het jaarverslag van Kind en Gezin. Verontrustend vinden ze het aantal kansarme kinderen dat jaarlijks blijft stijgen.
Verontrustend? Neen, het was voorspelbaar, daar is geen jaarverslag voor nodig. De 'moeders van niet-Belgische origine' zullen blijven toenemen en hun aantal kansarme kinderen zal exponentieel blijven stijgen. Laat ons toch stoppen met rapporten, jaarverslagen, eindconclusies en zo, we weten tóch allemaal waar die 'kansarmoede' vandaan komt en waar die naartoe gaat. Een curve tot hoog in de donderwolken zegt genoeg.
Kind en Gezin gaat werken aan 'ondersteuning' (?) van kansarmoede gezinnen... Het is een eindeloos refreintje. 'Niet-Belgische originelen' die bijstand, hulp en ondersteuning krijgen van onze Vlaamse instanties om te overleven. Waar zijn we toch mee bezig? Met de dweil en de kraan, want morgen staan er weer nieuwe 'niet-originelen' aan onze grenzen te kloppen.
Ook minister Jo Vandeurzen (CD&V) werkt aan meer ondersteuning van kansarme gezinnen. 'Huizen van het Kind' steunt gezinnen en stimuleert de taalontwikkeling van anderstalige kinderen, helpt bij kleuterparticpatie en bij meer betrokkenheid van ouders in de opvoeding. Zou de minister hen ook vertellen hoe ze hun kroost kunnen inperken? Of misschien geeft hij de gezinnen wel ondersteuning bij hun ongebreidelde uitbreiding?
'Moeders van niet-Belgische origine' klinkt het... Eigenaardig, alle kansarmoedestudies in het verleden benadrukten ook de nationaliteit en opleiding van De Moeder. Alsof kansarme kinderen door de Heilige Geest verwekt worden. De Nievanhiersters zijn Onbevlekt Ontvangen!...
Het resultaat van alle acties om niet-originelen te helpen en te ondersteunen, zien we op de foto. Ontroerend om zoveel gezinsgeluk te zien. En wanneer komt de Vlaamse kansarmoede aan de beurt?
Als een school een maatschappij in het klein is, dan moeten we ons hart vasthouden. De algemene tendens op school is dat leerlingen hun voeten vegen aan het schoolreglement en met hun klak gooien naar bevelen en orders... Allochtone leerlingen bezaten een bijzondere gave om dat allemaal te kunnen, zonder blikken of blozen. Alsof onaangepast gedrag in de genen van een vreemde etniciteit zit. Logisch, ontworteling brengt gewetenloosheid met zich mee. We hoeven het niet te ontkennen of te negeren, het ís gewoon zo, het was gewoon zo, en dat waren ook mijn ervaringen.
Waarom de leraar zich zo boos maakte
Toen twee Turken een A-attest kregen tijdens de deliberatie van juni 1990, geslaagd dus, was de maat vol voor leraar Huybrichs. Hij ontplofte. En sloeg toen zó hard met zijn vuist op tafel, dat het hele gebouw op z'n grondvesten daverde. Leraar Huybrichs was boos omdat twee Turken geslaagd waren zonder iets gepresteerd te hebben, terwijl een Vlaamse leerling die hard gestudeerd had, een tegenvaller had met wiskunde en wetenschappen, en dus gebuisd was.
De vulkaan barst uiten de kruik breekt op het water
Telkens ik vroeger in de nabijheid kwam van leerkrachten, hield ik pen en papier in de aanslag. Zo heb ik heel wat wijsheden en onzin kunnen vergaren. Een leraarskamer was voor mij een snoepwinkel waarin ik moeilijk kon kiezen tussen de uitspraken van leerkrachten, inclusief de islamleraar. Zo noteerde ik ook flarden van kreten van leraar Huybrichs toen die in volle colère schreeuwde: "Leerlingen die studeren worden gestraft, en die niét studeren worden beloond... De gebuisde leerling heeft zijn best gedaan, terwijl twee luieriken en spijbelaars wél geslaagd zijn! Waar zijn we naartoe aan het gaan?!". Zijn gelaat liep rood aan, hij was het kennelijk écht beu dat migrantenleerlingen beschermd en bevoordeeld werden. Leraar Huybrichs was duidelijk in zijn speach, je kon hem niet mis verstaan. Zijn collega's waren het met hem eens, maar ze zwegen...
Het gezeur over luxeverzuim is alweer in volle gang. Terwijl we een heel schooljaar lang niets horen over allochtone spijbelaars, die veel meer bedreven zijn in onwettige afwezigheden dan onze Vlaamse leerlingen.
Vlaamse luxespijbelaars gaan gewoon de laatste week van een trimester mee met hun ouders de vlieger in, ofwel op de achterbank mee naar zonnige zuiderse oorden of naar verre skigebieden... Het wordt echt een gewoonte. En de scholen breiden de laatste vrije dagen hoe langer hoe meer uit. Want delibereren valt niet mee als ouders en leerlingen om de haverklap een beoordeling kunnen aanvechten. Een B- of C-attest moet grondig verantwoord worden of er staan ouders aan de schoolpoort om te protesteren tegen de beslissing van de klassenraad. Ik vind dat ouders teveel macht gekregen hebben, en hun klachten zijn bijlange niet altijd gegrond. Mijn kind, schoon kind... Geef ouders minder macht, dan zal de tijd tussen het einde van de examens en het begin van de vakantie vanzelf beduidend ingekort worden.
Vroeger, met de broederkes en nonnekes was het anders. Er waren oppassers genoeg in de school om op de leerlingen te letten. Die geestelijken mochten toch niet het klooster verlaten om zich te laven aan wereldse genoegens.
Het derde trimester in het onderwijs! Om te beginnen: ik ben voorstander van 'tot-de-laatste-snik', dat wil zeggen volgende week dinsdag 30 juni 16 uur luidt de bel en begint de zomervakantie. En geen seconde eerder! Het derde trimester stelt zo al niets voor als het gaat om leerstof aanbrengen. Leerlingen keren nauwelijks terug van de Paasvakantie of ze tuimelen alweer in allerhande verlengde weekends, 1 mei, Hemelvaart, Pinksteren... en dan volgen examens waarna helemaal niets meer gebeurt tot een eind in september, want de eerste weken van september moet er warm gelopen worden én... worden er al plannen gemaakt voor de herfstvakantie. Leerstof aanbrengen, kennisoverdracht, daarvan is er weinig sprake van zowat april tot september, een half jaartje ligt alles zo goed als stil. Hoe kunnen scholieren dan degelijk voorbereid worden op Hoger Onderwijs als de fundamenten in het middelbaar zo wankel gelegd worden?!
Terug naar het allochtoon verzuim. Over de geroutineerde spijbelaars in allochtone middens sijpelt er weinig door in de media. Ik denk dat journalisten de opdracht krijgen om er fel over te zwijgen, zeker die van het linkse Belang van Limburg. En tóch zijn ze d'r, de hardnekkige onwettige afwezigen, waarvan de klassenraad zich in bochten wringt om hun afwezigheden wit te wassen. Zo heb ik het zien gebeuren dat migrantjes samen met de hele familie in de helft van juni vertrokken naar Turkije of Marokko. Om dan in de loop van september rustig terug te keren vanuit hun verre thuisland naar onze Vlaamse scholen. Ik herinner me nog dat er heel even sprake was om deze allochtone schoolafwezigheden te legaliseren. Dat was de tijd dat het woord 'luxeverzuim' nog niet bestond.
Het Europees Milieuagentschap onderzocht de toestand van de zeeën en besloot dat alle zeeën rondom Europa vies en ongezond zijn. Afval en schadelijke stoffen drijven er rond, meestal afkomstig van het vasteland...
Van het vasteland? Ik denk eerder in de richting van de overbevolkte wateren waarop nog nooit zoveel mensen tegelijk rondgezwalpt hebben als de laatste paar jaren. Het lijkt er op dat het Milieuagentschap de werkelijke vervuilers wilt verschonen van de smeerboel die in de wateren terecht gekomen is. Het zwijgt over de massa's bootvluchtelingen die in hun zucht naar avontuur aangezogen worden door het beloofde continent Europa. De lange boottochtjes werken op darmen en ingewanden. Bootvluchtelingen zijn ook maar gewone mensen, zeggen ze toch, en die hebben ook hun gewone noden net zoals wij. Maar WIJ hebben een propere badkamer. En wat doen bootvluchtelingen? Juist ja.
En als iedere vluchteling ook nog een paar lege blikjes overboord kiepert, komen we al gauw aan een héle afvalberg. Om nog maar te zwijgen van de ontelbare lijken die in de zeeën drijven. Ja, ook menselijke resten en stoffelijke overschotten maken zeewater vuil en ongezond.
Ziezo, wie gelooft er nu nog dat het drijvend afval in de zeeën afkomstig is van het vasteland?...
Het is nu bijna 3 jaar geleden dat Caroline Gennez (sp.a) voorstelde om schooldagen te laten duren tot 18 uur (Walter Buijs als bedenker van de verlengde schooldag). Tijdens naschoolse activiteiten, onder leiding van 'trainers', zouden kinderen moeten 'leren leven', omdat de school, naast kennisoverdracht, ook belangrijk is voor het prikkelen van andere talenten bij leerlingen... Tot hier in 't kort het nieuws over langere schooldagen.
Gelukkig is Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs, het niet helemaal eens met het voorstel van langere schooldagen (hoera!!!): "... op die manier de opvoedende rol van het gezin voor een stuk relativeren, daar ben ik niet voor te vinden."
Klinkt dat niet prachtig?... Ik ben in mijn archief gedoken en vond op 15 oktober 2012 precies dezelfde uitspraak die ik deed over verlengde schooldagen: "Door leerlingen 's avonds langer op school te houden, wordt een belangrijke opvoedingstaak van de ouders afgenomen."
Ik zal mijn blogbericht van toen even samenvatten voor de lezer, want het is niet meer terug te vinden. Alles gewist door mijn CGKR-perikelen.
Merkwaardig is dat het voorstel van langere schooldagen toen heel anders ingekleed werd. Het voorstel kwam er om schoolmoeheid, spijbelen en demotivatie bij leerlingen te bestrijden door hen 's avonds langer op school te houden. En probleemleerlingen zouden een persoonlijke coach toegewezen krijgen. Zo klonk het toen.
De titel was: "Leerlingen langer op school houden". En onmiddellijk zocht ik al naar addertjes. Zo was er het probleem van kinderopvang (!) dat opgelost wordt als kinderen van 8 uur tot 18 uur op school blijven. Geen kopzorgen meer voor werkende moedertjes.
Mijn gedachten gingen toen ook naar beroepsspijbelaars, bedreven in het uitvinden van smokkelpaadjes om te kunnen ontsnappen aan langere schooltijd.
En elke dag nóg langer op school blijven? Ik denk dat alleen gemotiveerde leerlingen er baat bij hebben. De niet-geïnteresseerden zien het als een overlast.
En schoolmoeheid bestrijden door verlengde schooldagen? Neen, dat gaat echt niet lukken.
Drie jaar terug was er de langere schooldag om schoolmoeheid, spijbelen en demotivatie te bestrijden... en nu moeten ze leren leven en hun talenten ontwikkelen door langer op school te blijven?!... Gelukkig hebben we Lieven Boeve die op de opvoedende rol van het gezin wijst.
Studentenflat wordt Opvangcentrum voor Vluchtelingen
De gevolgen van de Bestorming van Europa beginnen hier en daar al zichtbaar en ruchtbaar te worden. In het Duitse Görlitz kunnen studenten fluiten naar hun flatje waarin vanaf 1 juli vluchtelingen komen wonen. De burgemeester die eerst sympathiseerde met de vluchtelingenstroom, voelt zich nu overrompeld. Berouw komt na de zonde, en gezond verstand komt na blinde correctheid.
Görlitz dus. En wanneer hier?... Hier zijn er ook nog zoveel leegstaande panden, leegstaande kamers, studentenkoten, kerken, parochiehuizen, scholen, kantines, hotels, openbare gebouwen, stations, rusthuizen, kazernes, postkantoren, banken, winkels, universiteiten, koninklijke paleizen... nog plaats genoeg om in te palmen door onze ontdekkingsreizigers zonder tropenhelm. En waar moeten WIJ naartoe?
In Italie zijn bootvluchtelingen al begonnen met op eigen houtje huizen te bezetten. Hier zal alles verbouwd moeten worden. Overal moeten er kamertjes en flatjes komen om de sukkelaars op te vangen... MIJN zolderkamertje staat al heel lang klaar. Zal het dan tóch nog allemaal goed komen?
Gisteren deelde de regering van de Duitse deelstaat Sachsen de partijloze burgemeester van Görlitz, Siegfried Deinege, mee dat de studentenflat aan de Hirschwinkel nu als eerste opvangcentrum voor “vluchtelingen” gebruikt zou worden en dat men per 30-06 de daar wonende studenten de huur zou hebben opgezegd. Deinege, die in januari nog voor “tolerantie” en tegen PEGIDA in Dresden optrad en zich boos maakte over de ondernemer Winfried Stöcker, die zich tegen de overstroming door “vluchtelingen” uitsprak, voelt zich nu overrompeld en vindt het optreden van de verantwoordelijke autoriteit “niet acceptabel”.
Het gebouw is eigendom van de Vrijstaat Sachsen, die verantwoordelijk is voor centra voor eerste opvang. Toch zou de keuze van het gebouw getuigen van weinig gevoel voor het leven in de Europastad, aldus Deinege.
De wooneenheden zijn uitgerust met kabel-tv en internetaansluiting, de huur voor de studenten bedroeg ongeveer € 200,- Men bood de gedupeerden, nu woningloze studenten, een vergoeding aan van € 50,-, waarmee niet eens een verhuizing gefinancierd kan worden. Velen zitten op dit moment voor tentamens/examens en zijn niet in staat rond te kijken naar een andere woning. De huurdersbond adviseert de studenten in de flat te blijven, wat dan vermoedelijk zal uitdraaien op een juridische twist.
Voor de minister van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Sachsen, Markus Ulbig, wiens autoriteiten deze situatie moeten verantwoorden, zijn zulke problemen, in tegenstelling tot die van zijn beschermelingen, de asieleisers, echter vermoedelijk te verwaarlozen. En mochten er nu enkele studenten met PEGIDA sympathiseren, dan zijn er in zijn ogen waarschijnlijk toch nog enkele ratten meer in Sachsen.
Ik vergat je nog iets te vertellen Walter, over NT2 en de thuistaal. En dan weten andere lezers en passant ook hoe het er vroeger aan toeging in het atheneum waar begin jaren 90 de Nederlandse taal verkwanseld werd aan een vreemde thuistaal, waar de Nederlandse taal ondergeschikt werd aan de moedertaal van allochtone leerlingen.
NT2, Nederlands Tweede Taal, was een miljoenenproject dat linguïst Koen Jaspaert introduceerde in het migrantenonderwijs. Het NT2-project ambieerde een perfecte Nederlandse taalvaardigheid bij migranten, MET behoud van hun eigen taal en cultuur. Koen Jaspaert over de thuistaal: "Anderstalige ouders moeten thuis met hun kinderen de eigen moedertaal spreken. Kinderen moeten een moedertaal hebben, voor ze aan een andere taal beginnen." Op z'n 'Erdogans' dus. Erdogan zei ook tegen de Turken in Hasselt dat ze hun Turkse taal als eerste taal moeten beschouwen...
Schooldirecties namen klakkeloos de opvatting van Jaspaert over, maar in de praktijk werkte het niet, omdat migrantenleerlingen door de verknochtheid aan hun thuistaal niet ontvankelijk waren voor de Nederlandse taal. Het werkte echt niet.
Enkele getuigenissen - Directeur Blauwbaard: "Het NT2-project is een drama"... Directeur R.V.: "Het is fout om te vertrekken van de thuistaal bij het aanleren van de Nederlandse taal"... Onderwijskrant Vlaanderen 2013 over de uitholling van het taalonderwijs: "De taalmethode 'Toren van Babbel' voor het basisonderwijs werd een echte flop en leerkrachten secundair onderwijs hadden geen belangstelling voor de taakgerichte leermaterialen van het Steunpunt NT2... Taakgericht taalonderwijs staat haaks op een effectieve achterstandsdidactiek... De linguïstische opiniemakers - meestal stuurlui aan wal - propageren al lange tijd een radicale breuk met het klassieke taalonderwijs... Dit leidde tot een uitholling van het vak Nederlands, tot een vak op lemen voeten: zonder kennisfundament, zonder vaardigheidsmethodiek, zonder voldoende kennis van de Standaardtaal ... De nieuwlichters hebben geschopt en getrapt tegen het taalonderwijs, maar ze geven zelf toe dat ze niets blijvends hebben neergezet. Dit alles leidde tot een sterke aantasting van de talige talentontwikkeling en van de onderwijskansen en tot schuldig verzuim inzake NT2."
Lieve, ge zijt een zaag. Walter, ik ga er nu een hele tijd over zwijgen, over NT2 dat brandhout maakte van het klassieke taalonderricht.
Vandaag had ik 2 gegronde redenen om Bertie te gaan bezoeken in haar café. Eerst was er De Zevende Dag op tv die ik wou ontvluchten, en daarna was er grote panne op seniorennet namiddag. Geen nood. Er zijn altijd andere interessante alternatieven.
Ze zeggen dat het niet goed is voor de gezondheid, zowel psychisch als fysiek, om naar De Zevende Dag te kijken op tv. En daarom ben ik vanmiddag Bertie gaan groeten in 't café, een vriendelijke groet, en toen wist ik ineens niet wat bestellen. Ja, zo besluiteloos als ik ben. Al m'n hele leven lang. Nooit weten wat kiezen. Alles negeren en toch alles willen. En op d'n duur heb je natuurlijk niks... Wat zal 't worden? Een saai koffietje of iets pittigers? Bertie-de-Therapeute snelde me te hulp en suggereerde voor mij een 'Absintje'. Omdat 't zondag is. Zij weet precies wat elke klant nodig heeft op elk moment. Ik wou dat iedere cafébaas zoveel mensenkennis had.
Absint is een sterke drank op basis van anijs, absintalsem, venkel en een aantal aanvullende kruiden. In Europa was het een van de populairste alcoholische dranken van de late 19e eeuw. Absint werd in het begin van de 20e eeuw in diverse Europese landen verboden, wegens de vermeende hallucinogenewerking en neurotoxiteit van het bestanddeel thujon... Hallucinogeen en neurotoxisch? Uitproberen waard!
Vincent van Gogh dronk grote hoeveelheden absint, wat mogelijk heeft bijgedragen aan zijn kenmerkende schilderstijl. Zijn royale gebruik van de kleur geel wordt vaak toegeschreven aan overconsumptie van absint. Ook de crises in zijn laatste twee levensjaren hangen mogelijk samen met thujonvergiftiging samenhangend met overconsumptie van absint.
Maar ik ben Vincent van Gogh niet, bijlange niet, mijn kladwerkjes zijn wel beklad met verfkladden en mijn tekeningen zijn allang vergeeld. Nooit een cent aan verdiend. Van Gogh wel.
Ze mogen zeggen wat ze willen over Absint, maar nog nooit voelde ik me zo nuchter en helder en alert na dat ene Absintje. Geen hallucinaties, geen neurotoxische bijwerkingen, niks. Misschien komen die hallucinaties met terugwerkende kracht?
Atheneum, begin jaren 90. De school deed haar uiterste best om Turkse leerlingen in de watten te leggen, om hen kost wat kost mee te sleuren in het alledaagse schoolleven. Het heeft niet mogen baten.
Dure projecten, gemotiveerde leerkrachten, gesofisticeerde lesprogramma's... Parels voor de Zwijnen!
Turkse leerlingen waren hardleers, hen motiveren om correct Nederlands te spreken en te schrijven was een Mission Impossible.
De bekende uitspraak van een vermoeide en moedeloze leraar typeerde vroeger de mentaliteit van ongeïnteresseerde Turken: "Er zijn 3 leraren Nederlands voor 10 Turken en nóg kunnen ze en willen ze geen Nederlands spreken."
Mijn nieuwsgierigheid kon ik me niet meer bedwingen. Ik had al meerdere nevenactiviteiten op mijn palmares staan die als racistisch bestempeld werden. Zo was er mijn lijstje van onwillige migrantenouders die nalieten om formulieren in te vullen of die nooit naar ouderavonden kwamen, zo was er ook mijn lijstje van 'beroepen' van allochtone vaders, en ook mijn gesnuister in doktersbriefjes, op zoek naar excuusjes om moslimmeisjes vrij te stellen van turnen en zwemmen... veel te westers en zo.
Honderden Turken heb ik in de loop van één schooljaar gesproken en aan elk van hen vroeg ik of ze een woordenboek in hun boekentas hadden zitten: Nederlands-Turks en Turks-Nederlands. Niet één Turkse leerling kon mij een woordenboek laten zien. Niet één!... Sommigen vonden mijn vraag belachelijk en vele anderen wisten niet wat een 'woordenboek' betekende... De peperdure migrantenprojecten beknotten de initiatieven van de leerling, zoals het zelfstandig opzoeken van de betekenis van woorden. Het belang van een woordenboek werd zwaar onderschat. Een simpel woordenboekje was misschien niet chic genoeg voor de groots opgezette projecten?...
En ondertussen werd mij het zwijgen opgelegd omdat mijn vaststellingen 'racistisch getint' waren. Net zoals mijn 'zwarte' lijstjes mochten mijn bevindingen niet naar inspectie, niet naar integratiecentra...
Vandaag 20 juni 'vieren' we De Dag van de Vluchteling. Aangekondigd gisteren op tv, door Goedele Wachters: "Vluchtelingen zijn gewone mensen in buitengewone omstandigheden." Het dametje keek berispend naar de kijker met een prekerige blik alsof ze beroep deed op ons begrip en verdraagzaamheid voor De Vluchteling.
En dan ook nog geknipt uit een volzin van het nieuws: "...asielzoekers en andere doodgewone mensen..."
Ziezo, we zijn alweer iets meer gehersenspoeld. Met een subjectieve berichtgeving loodsen ze de mensen wel in de gewenste richting.
Een oud knipseltje (1975) deed me vertederd terugdenken aan het radioprogramma 'Candlelight'. Het waren onvergetelijke uitzendingen met romantische muziek en ontroerende teksten. Candlelight was een 'klankbord voor geremde gevoelens', een uitlaatklep voor mensen die emotioneel in de knoop lagen en er met niemand over konden spreken. Ze schreven hun zieleroerselen op papier en de presentator las ze voor. Tragische gedichten vaak.
Presentator Jan Van Veen: "De naam Candlelight groeide vanzelf. Het liedje 'Can I get there by candlelight' van David McWilliams geeft precies de sfeer weer. Een glas wijn, knappend haardvuur en lekker ontspannen een uurtje bewust luisteren."
Deze foto heb ik uitgekozen omdat ze de barbaarsheid en wreedheid van de islamitische cultuur laat zien.
We wisten al langer dat 'Het Belang van Limburg' verzot is op Limburgse allochtonen, maar de krant sympathiseert ook nog eens met de islam in al zijn facetten en geplogenheden.
Vandaag maakte de krant het wel erg bont met twee volle pagina's over de ramadan en het Offerfeest. Alsof wij, gewone Vlamingen, zitten te wachten op nieuws over de pathologische islam en zijn achterlijke aanhangers. Dan zwijgen we nog over bloeddorstige idioten, meedogenloze koppensnellers, terroristen en criminelen.
Mijn tekst van gisteren over het ontbreken van info over christelijke aangelegenheden was nog niet koud of ik zag vanmiddag al hoeveel aandacht HBVL schonk aan 'De Moslim'. Ik heb niet alles kunnen lezen, zó fel ergerde ik me aan het prullegazetje. Bertie heeft gelijk: HBVL is een 'kermisgazet'. Het zal niet lang meer duren of er verschijnen misschien wel Arabische artikels in.
Ik begrijp de heisa niet rond moslims die genadeloos een weerloos beestje aanvallen en het onverdoofd naar de dierenhemel sturen. Dierenleed hoort niet thuis in onze beschaafde samenleving, en de rituelen daarrond nog veel minder. We zijn een stap aan het terugzetten in onze beschaving die toegetakeld wordt door het dogen van moslims en hun gebruiken.
Illegale thuisslachtingen zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. En er zullen nog veel meer arme schaapjes hun laatste adem uitblazen in islamitische achtertuintjes.
Politici en burgemeesters doen alsof ze het islamitisch gebeuren in de hand hebben, maar hun onmacht stopt wanneer moslims voor hun overtuiging uitkomen en hun zin doordrijven, in de wetenschap dat onze overheid hen zeker niets in de weg gaat leggen.
Gouverneur Reynders en alle Limburgse burgemeesters zitten rond de tafel om te vergaderen over het Offerfeest, om hun tijd te verbeuzelen aan islamitische aangelegenheden die eigenlijk niet bij onze Vlaamse samenleving mogen horen... En ze zijn nog lang niet uitgevergaderd, want over 2 weken zitten ze weeral samen. En niet om over problemen van Jan-met-de-pet te spreken. Neen, onze Vlaamse politici zijn meer bezorgd over 'De Moslim'.
HBVL heeft nog veel meer in petto. De krant gaat ons wekelijks trakteren op verhalen van twee moslims, Mohamed Laghmouch en Kautar Mahzoum, die ONS gaan uitleggen over hoe ze de ramadan overleven. Wedden dat ze gaan zwijgen over het nachtlawaai tijdens de ramadan...
Gisteravond. Het uur der spoken was al aangebroken. Ik zei tegen mezelf - ja, soms voer ik hele dialogen met mijn andere ik en wordt er heel wat afgekletst tussen ons tweeën - "Lieve, nu kan je rustig en ongemerkt je mijmeringen kwijt over ramadan en moslims. Niemand zal protesteren. Heel seniorennet is al naar bed." Maar toen kwam Klaas Vaak roet in m'n blog strooien. Ik was al begonnen met te schrijven over Antwerpse moskeestewards die tijdens de ramadan het islamverkeer rondom de moskeeën in goede banen moesten leiden... En toen ik vanochtend m'n ogen opende, zag ik dat Houzee er al uitvoerig over berichtte. Lieve lezers, ga maar eens kijken bij Houzee om 6.42 uur vanochtend: http://blog.seniorennet.be/rechts
Dus morgen begint de islamitische vastenmaand. Vroeger was het niet zo simpel om dat precies te weten, omdat de media nog niet wisten dat er een ramadan bestond. Nu worden we overvloedig om de oren geslagen met info over islamitische aangelegenheden. Het populariseren en verheerlijken van alles wat met moslims te maken heeft, is een gevaarlijke indoctrinatie!... Terwijl we kunnen fluiten naar nieuws over de christelijke vastentijd, over kerken, basilieken, kathedralen, veldkapelletjes, Mariagrotjes...
Vroeger wist ik wanneer de ramadan in volle gang was toen de islamleraar van het atheneum tijdens de ramadan in slaap tuimelde in volle vergadering. Het begon met knikkebollen. Daarna sloot hij de ogen en zonderde zich mentaal af van alle aanwezigen aan de vergadertafel. Enkel zijn omvangrijke lijfelijke aanwezigheid was alles wat er van hem overbleef. Zijn borstelsnor deinde mee met zijn lome ademhaling en zijn jasje ging mee op en neer, en soms maakte zijn dikke hoofd een halve draai naar onder, om dan plots weer recht te schieten alsof er niets aan de hand was... Lieve moest zich inhouden om het niet uit te proesten. Prachtig schouwspel! Formidabel!... In een soort niemandsland zweefde de islamleraar en hij droomde van een harmonieuze samenleving waarin moslims en alle andere ondergeschikten elkaar de hand reiken en elkaar omhelzen.
Realo is een nieuwe immosite in Gent die via een 'sociaal profiel' inlichtingen geeft over de buurt en de buren van toekomstige kopers. Het verklapt informatie over leeftijd, over allochtone afkomst, over hoe rijk uw toekomstige buren zijn...
Maar het Centrum voor Gelijke Kansen struikelt over dit bewonderenswaardige initiatief. Volgens het Centrum zet Realo aan tot discriminatie. Discriminatie?... Het kopen van een huis is toch geen blind date?! Het zou super dom zijn om ons eerst niet te vergewissen van de buurt waar we terecht gaan komen. En Realo helpt toekomstige kopers daarmee. Prachtig.
Realo wil mensen behoeden voor ontgoochelingen bij het kopen van een huis, en daar is niets mis mee. Ik denk dat het Centrum eventjes de bal aan het misslaan is.
Ik zou het niet erg vinden als iemand van het Centrum bij het kopen van een huis plotseling vaststelt dat zijn buur een Marokkaan is, of een Syriëstrijder, of misschien wel een crimineel, of een pedofiel...