Lieven Boeve - topman van het katholiek onderwijs - kwam gisteren in de hogeschool PXL in Hasselt uitleggen hoe godsdienstonderwijs georganiseerd moet worden in een samenleving met katholieken, moslims en atheïsten. Hij kwam dat uitleggen aan godsdienstleerkrachten.
Het interview met Lieven Boeve stond vandaag te lezen in HBVL. Het viel me op dat hij regelmatig terugviel op de drie soorten 'geloofsbelijders': katholieken, moslims en atheïsten. Waarmee hij te kennen gaf dat ze allemaal bijeenhoren. Een hint naar zijn formule van 'dialoogonderwijs'.
Wat moet een godsdienstleraar doen in een klas die bestaat uit moslims, katholieken en ongelovigen? Boeve zegt dat de godsdienstleraar zich moet aanpassen aan de leerlingen, hij moet bekijken hoe de verschillende godsdiensten beleefd worden en hoe ze met elkaar in dialoog kunnen treden. "We zijn bezig om ons ontwerp voor de katholieke dialoogschool te verfijnen", zegt Boeve.
En de islamleraars? Gaan die ook in dialoog met de godsdienstleraars en hun katholieke leerlingen?...
Boeve: "We willen experimenteren met 1 uur islam te geven naast 2 uur katholieke godsdienst, maar katholieken en moslims worden niet opgesplitst in de godsdienstles." Boeve wil dus dat katholieken en moslims, aan elkaar gewaagd, de dialoog in de arena aangaan. Hij wil contactpunten tussen islam en christelijke traditie. "Een pluralistische samenleving kent geen tegenstellingen, het is de samenleving van de toekomst."... Zijn uitspraken lijken wel georchestreerd.
Een vraag van de interviewer: Zijn godsdienstleerkrachten voorbereid op de radicale islam? Ontwijkend reageerde Boeve dat radicalisering ook bij katholieken en atheïsten zit, en dat ook andere leerkrachten gesprekken met geradicaliseerde jongeren kunnen aangaan... En zo komt Boeve dan tot zijn wens om meer moslimleerkrachten in te zetten in het onderwijs. "Tegen 2020 zijn er 18.000 vacatures in onze scholen, we hebben hen dus nodig. De Limburgse hogescholen maken hopelijk werk van de lerarenopleiding van moslims."
Boeve begint pas écht te overdrijven wanneer hij stelt dat elke school zelf mag beslissen over vrije dagen voor moslimleerlingen op islamitische feestdagen. Waarmee hij zijn voeten veegt aan de oorspronkelijke onderwijsdoelstelling om moslimleerlingen te laten integreren in ONZE cultuur, niet in onze godsdienst want ze kregen al vanaf het begin hun islamlessen. Ik ben nu nog altijd boos dat niemand toen protesteerde tegen de beginnende islamisering. Mijn opmerkingen werden als racistisch bestempeld, en eerlijk gezegd, het Vlaams Blok zweeg toen ook.
Eigenlijk is Lieven Boeve in de voetsporen van zijn voorgangster Mieke Van Hecke aan het wandelen. Hij is haar werk aan het voortzetten. Van Hecke heeft het 10 jaar geleden al aangekondigd: "Ik opteer voor het integreren van de islam binnen de godsdienstles"... Het plan om katholieke godsdienst en islam te verenigen is dus al oud. Boeve voelt zich nu geroepen om de plannen in een concrete vorm te gieten. Hij zou zich beter distantiëren van moslims met hun verering van Allah... Ach, dan had hij zijn job nooit gekregen.
Ik vrees dat de islamisering van ons traditionele onderwijs niet meer te stoppen is... We zijn te laat begonnen met onszelf te manifesteren en onze eigenheden te verdedigen. We zijn te lang bezig geweest met tolereren, met barmhartig de minderheden aan hun trekken te laten komen... totdat we nu eindelijk zelf vertrappeld worden...
|