Het blijft een van de gebreken in de dienstverlening van het spoor in Waregem. Reeds jaren is aangedrongen om het Waregemse station te voorzien met de gepaste infrastructuur om rolstoelgebruikers te ontvangen. Maar de NMBS laat alles op zijn beloop en blijft de rolstoelgebruikers adviseren om de dichtstbijzijnde stations Deinze of Kortrijk te gebruiken. Met ruim vijftienhonderd pendelaars per dag verdient het station van Waregem op dat vlak zeker meer aandacht. Het is ook een tergende handicap voor de gehandicaptenvereniging Somival, die er samen met de stad Waregem alles aan doet om de openbare gebouwen toegankelijk te maken en van Waregem dé sportstad voor gehandicapten te maken. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het station van Waregem zou dus net als in de stations van Deinze en Kortrijk moeten kunnen beschikken over mobiele laadbruggen en geschikt personeel om rolstoelgebruikers te helpen. Een ander minpunt zijn de lage perrons, die vooral hinderlijk zijn voor sommige senioren en andere minder mobiele pendelaars die in Waregem willen op- of afstappen. Dit kan vooral na een lastige werkdag wel eens tot onaangename verrassingen leiden. Hier zijn alle stations van de spoorlijn 75 vragende partij. De perrons zijn 28 cm hoog en dat is te laag om comfortabel in en uit de treinen te stappen. Voorlopig zijn er geen plannen om deze te verhogen. Een verhoging is een ingrijpende maatregel, die enkel mogelijk is in samenhang met algemene spoorvernieuwingen. Een ander delicaat onderwerp is de bijkomende IC-stoptrein, die na ruim twintig jaar aandringen werd beloofd voor dit jaar maar waarover door de huidige directie blijkbaar in alle talen gezwegen wordt .
Maar wie dit stadsblog al vorig jaar bezocht, weet dat er momenteel vooral positief nieuws is voor de Waregemse spoorreizigers met een investering van in totaal 1,1 miljoen Euro. Heel positief voor de NMBS is zeker de aanleg in samenwerking met de stad van een nieuwe parkeerhaven langs de Boulezlaan aan de achterkant van het station. De werken vorderen naar wens en zitten volgens schepen van mobiliteit Kürt Vanryckeghem perfect op schema om deze nieuwe parking in april-mei te kunnen in gebruik nemen. De aannemer is bezig met de aanleg van 205 parkeerplaatsen in grijs beton westelijk de achteringang van het station. Dat zal de capaciteit op 385 parkeerplaatsen brengen. Nieuw is ook het fietspad in dubbele rijrichting dat nu op het oude industriespoor vanuit de Industrielaan tot aan de Roger Vansteenbruggestraat loopt en nu wordt doorgetrokken tot aan het station. De recreatieve fietsers kunnen vanaf het station dan aansluiten op de Gaverbeekroute, langs de oude spoorwegberm. Tegelijk worden verder nog beschadigde riolen in de Boulezlaan vervangen.
Het fietspad leidt naar twee nieuwe fietsstallingen. Deze week werd de oude fietsstalling gesloopt. De eerste stalling zal 252 fietsen en 8 bromfietsen onderdak kunnen geven. Er komt ook een tweede bergruimte, beveiligd met gepersonaliseerde kaarten van de NMBS. Hier zal plaats zijn voor 100 fietsen en 12 bromfietsen. Momenteel zit de NMBS in verband met de bewaakte fietsstallingen wel met het probleem dat de firma PLS, die zou instaan voor het beheer, intussen failliet is. Er zijn echter wel al onderhandelingen met een andere firma. De achteringang van het station wordt verder nog opgeknapt met een inkomluifel, een zogenoemde kus- en rijzone en een pleintje met zitbanken. Aan de kant van de Noorderlaan (voorzijde station) worden de fietsrekken extra beveiligd. Het is de stad Waregem die deze taak op zich neemt.
|