Tweede zondag van de advent
7-12-08
Mc1,1-8
Hij zal u dopen met de Heilige Geest.
Letterlijk staat er : Hij zal u dopen met 'Ademruimte, de Heilige'
Ruach Akodesh.
Om echt iets te beleven bij het vermelden van 'de Heilige Geest' is het nodig om het beeld dat we hierbij hebben los te laten want in de oorspronkelijke openbaringstaal die beeldrijk is moeten wij weten dat het accent toch altijd ligt op de beeldSPRAAK : het woord , de spraak, geeft de volle inhoud aan en niet het beeld. De Geest wordt als een duif voorgesteld. Ook hier moeten wij het beeld duif loslaten, willen we niet aan de volle betekenis van Ruach Akodesh voorbij gaan.
Het woord Ruach betekent dus 'Adem en Ruimte' en laat ons toe te zeggen: Jezus in innig contact met de Vader heeft nood aan 'Adem-Ruimte' om te voorkomen dat intimiteit iets verstikkends heeft. Jonge moeders die hun angst voor wiegedood van hun baby kwijt willen, bidden best tot de 'Adem-Ruimte- De Heilige'
Door het beeld dat 'Geest' oproept los te laten en stilaan te vergeten, komt geleidelijk aan deze' derde persoon' van God tot leven en kunnen wij er iets bij gaan beleven. Is dat niet de enige bedoeling als wij willen bidden: wat we samen beleven( en niet alleen wat we weten) aan God vertellen.
Wanneer hebben wij ademnood gehad ? Wanneer hebben wij genoten van die verruiming van ons eigen leven ?
Hello,
24 ste zondag door het jaar
23 november 2008
Mt25,31-36
Gezegenden van mijn Vader (34)
Letterlijk : Jullie die de goedzegging van mijn 'Vader' wegdragen.
Bij vader(abba) is het beeld wel vader maar de beeldSPRAAK waar het in de oorspronkelijke openbaringstaal altijd om gaat heeft iets heel eigen:
Laat het beeld van vader los en zet in de plaats 'verlangen' om te beminnen. De Abba van Jezus is puur liefdesverlangen , geen offer, geen plicht, geen verdienste. Die kwaliteit van vader-zijn overtreft vaak ons door de weekse vaderbeeld en mogen wij gerust ruilen met het abba-beeld bij het bidden van het Onze Vader.
Hugo
30/11/2008
Mc 13,33-37
Waakzaam heeft de gewone betekenis van : niet inslapen. Zo besluit trouwens de tekst : Als hij onverwachts komt, laat hij u niet slapend vinden.
Die waakzaamheid komt in verschillende parabels voor . In feite gaat dat waakzaamzijn altijd over twee houdingen :
1 Aanwezig zijn : er zijn, present zijn
2 Niet inslapen : bewust aanwezig zijn, wakker blijven
Tip : waar en wanneer ben ik gevoeliger voor inslapen ? Het is moeilijk dit indommelen zelf bewust mee te maken. Nadien betrappen wij er ons op en het geeuwen is vaak de voorbode van een indommelen in wording.
Wat zegt dit verschijnsel over mij ? over de situatie ?
Wat doet het mijn naasten die dat meemaken ?
33ste zondag
16-11- 2008
Mt 25,14-30
Het woord : één !
De parabel van de talenten. In de traditie van Jezus worden vaak parabels als literair genre gebruikt. Spontaan geven wij bij beeldspraak de voorkeur aan het beeld. In Jezus traditie is het net omgekeerd :Bij beeldspraak in de bijbel ligt het accent op spraak en niet op het beeld. Het woord dat de beeldspraak uitdrukt is dus belangrijker dan het beeld.
In deze parabel worden vijf talenten, twee talenten en één (echad) talent uitgedeeld.
Vijf zijn zo wieso de vijf boeken van Mozes (Tora)
Twee zijn de twee bijbelboeken : de geschriften en de profeten.
Eén(echad) roept de éné God op alsook het belangrijkste gebod : Bemin God boven al en uw naaste als uzelf
Het mag niet voorgesteld worden alsof de derde maar één talent heeft gekregen ? Dan blijft men bij het beeld hangen. Hij heeft het belangrijkste gekregen en hij doet er niets mee : doodjammer.
Zondag 9 november 2008
Kerkwijdingsfeest van de Lateraanse Basiliek
Evangelie : Joh 2,13-22
Uit het vers 18 één woord :De Joden richtten zich tot Hem met de woorden : Wat voor teken kunt gij ons laten zien, dat Gij dit doen moogt ( kooplui uit de tempel jagen).
Het woord teken in de oorspronkelijke openbaringstaal ( ot ) betekent : iets dat verwijst naar iets anders waardoor meer duidelijkheid ontstaat. Het teken geeft duiding. Gelukkig drukt ons Nederlands woord betekenis precies hetzelfde uit.
Jezus geeft in een teken duiding. In deze tekst zal het woord tempel die duiding geven want tempel verwijst hier naar lichaam.
Merkwaardig dat voor het woord tempel en voor het woord lichaam (waar tempel naar verwijst )niet de gebruikelijke woorden worden gebruikt.
Voor tempel wordt het woord echal gebruikt :de grote ruimte van de tempel met alle bijgebouwen erbij. Dat wil zeggen alles ( niet alleen de gewijde ruimte) zal tegen de vlakte gaan en Jezus zal in zijn lichaam( ook hier niet het gebruikelijke woord dat Jezus bij het laatste avondmaal gebruikte voor lichaam) alles weer terug oprichten. Wat moeten wij ons daarbij voorstellen ? Zie Ik maak alles nieuw ?
t Is maar één woord.
Dit is een rubriekje voor wie weinig of geen tijd heeft om heel dit parochieblad te lezen.
U hebt maar anderhalve minuut , meer niet.
Je treft hierin - bij wijze van experiment- elke week één woord uit het evangelie van de zondagliturgie.
Wat is er dan zo speciaal aan dit éné woord ?
Het is heel zeker een belangrijk woord uit dat evangelie, zoniet het belangrijkste woord.
Bovendien en nu komt het- wordt dit woord weergeven vanuit Jezusmoedertaal.
U moet weten dat de woorden die we lezen in het evangelie niet door Jezus zo werden gezegd.
Jezus sprak(Aramees)Hebreeuws.Wij lezen die woorden in het Nederlands vanuit een Griekse vertaling.
Elke vertaling is verlieslatend tegenover het originele, hoe goed de vertaler nog zijn best deed.
Als je beste vriend je mateke noemt, klinkt dat woord toch nog anders dan mijn vriend in de schrijftaal en zeker na een vertaling.
Daarom dit nieuwe rubriekje : t is maar één woord !
Dit woord komt vandaag uit het evangelie van Allerheiligen : Matteüs 5, 1-12(Bergrede)
Daar lezen wij :Zalig de armen van geest, want ../ Zalig de treurenden , want .: / Zalig
In Jezusmoedertaal klonk dit woord zalig als asjre:
Je bent goed bezig als je
Je bent goed op weg als je
Je kunt niet beter doen dan
Je mag je gelukkig prijzen als je
Jezus moedertaal is zoals je merkt heel compact.
Eén woord wordtt voor ons al een zinnetje uit in onze taal.
Probeer eens één van die zinnetjes ( in feite maar één woord bij Jezus) tegen iemand te zeggen als je merkt dat die één van die zaligheden beleeft. Je hebt er een hele week tijd voor en volgende week staan we daar weer met één ander woord van Jezus uit het evangelie van volgende zondag. We verklappen het al: teken.