-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
OPERATIE GA RDEN . Het Britse 30e legerkorps zou zo snel mogelijk oprukken vanaf het bruggenhoofd Joe's Bridge in Lommel en doorstoten naar Eindhoven.Vanaf daar zou het Britse 30e legerkorps via Nijmwegen over de door de Airbornes vrijgemaakte corridor naar Arnhem oprukken.De bedoeling was dat het korps Arnhem in twee dagen zou bereiken.
De 101eluchtlandingsdivisie zou Eindhoven en de bruggen bij Son en Veghel veroveren.De 82e luchtlandingsdivisie had als taak de bruggen bij Grave,Nijmegen en Wijchen evenals een van de 4 bruggen over het Maas-Waals kanaal te veroveren.De 1ste Britse luchtlandingsdivisie onder Roy Urquhart samen met de Poolse 1st Parachutistenbrigade onder Stanislaw Sosabowski zou de Rijnbrug bij Arnhem veroveren.
DE REMAGEN BRUG . is een spoorwegbrug in Luddendorf (Duitsland) over de Rijn.Ze werd op 10 maart 1945 gedynamiteerd,ze was de laatste intacte brug over de Rijn.
PEGASUSBRUG De Pegasusbrug is een brug over het kanaal van Caen nabij Ouistreham.De brug,ook wel bekend als de Bénouwille brug,was een van de belangrijke doelen om in te nemen van het Britse zesde luchtlandingsdivisie,welke waren geland tijdens de landingen in Normandië.De brug verkreeg deze naam omdat de Britten die de brug trachten in te nemen,het vliegende paar Pegasus als schouderembleem hadden.
De aanval op de Pegasusbrug werd geleid door Majoor John Howard.Hij had twee opdrachten en dat was de Pegasusbrug te veroveren en de brug over de Orne die 360 meter verderop ligt.Hij was de leider van de twee allereerste troepen op D-day zouden landen.
LE PONT d'ALCANTARA, Toledo Spanje Gebouwd door de Romeinen en overspand de rivier de Tage en ligt op 70 km van Madrid.De brug werd gerestaureerd in de XIII en de XV de eeuw.
De Scaliger brug over de I'Adige. In Vérona,Italie de stad van Romeo en Julia.Deze prachtige brug werd gebouwd tussen 1354 en 1356 over de I'Adige,met een lengte van 120 meter.In de tweede wereldoorlog werd ze vernield maar terug opgebouwd in 1950 met het origineel materiaal.
Le Pont de Comacchio (Italie)
Het historische centrum van de stad is gebouwd op dertien eilandjes die door bruggen met elkaar verbonden zijn.De belangrijkste brug is de Treponti uit 1634 die uit vijf bogen en twee torens bestaat.
DE BROELTORENS Is een beschermd monument in Kortrijk,uit de middeleeuwen.De torens zijn een overblijfsel van de middeleeuwse stadsomwalling die in 1684 door Lodewijk XIV verwoest werd.Ze beschermden de Broelbrug die na de Eerste Wereldoorlog weer opgebouwd werd.Ze zijn opgetrokken uit kalk-en zandsteen.De oudste van het duo torens,de zuidelijkste Speytorré,werd samen met de brug gebouwd in 1385 om het verkeer op de Leie te controleren.De tweede toren uit 1415 diende als wapenopslagplaats,en was voorzien voor het gebruik van artillerie,vandaar zijn naam 'Armorietorre'.Op de brug staat een standbeeld dat de heilige Johannes Nepomucenus voorstelt.
De'Pont des Trous' (2)De brug heeft verschillende gebeurtenissen meegemaakt,o.a.in 1340 als Vlamingen en Engelsen,aangevoerd door Koning Edward III van Engeland de stad aanvielen.
Na de tweede wereldoorlog werd de Pont des Trous gerestaureed.In 1948 verhoogde de dienst Bruggen en Wegen de brug met 2,40 m in vergelijking met vroeger peil en dit om de scheepvaart te vergemakkelijken.
De 'Pont des Trous' is één van de meest indrukwekkende overblijfselen van de middeleeuwse militaire architectuur in ons land.Hij maakt deel uit van de tweede stadswal voorzien van 18 poorten en verdedigde de loop van de Schelde aan de ingang van de stad.Enorme hekken konden op ieder moment de doorgang versperren.
De toren op de linkeroever of'Tour du Bordiel'(aan de kant van de kathedraal)werd gebouwd in 1281 en die op de rechteroever of 'Tour de la Thieulerie'in 1302-1304.Aan de kant van de stad zijn de torens plat en landinwaard afgerond.Er was 25 jaar nodig voor het voltooien van de bogen.De brug heeft openingen en schietgaten.
Pont de Levis in d'Eentrevaux (Frankrijk)over de Var rivier en gebouwd in 1658.
Om de stad binnen te komen moest men over de brug tussen twee bewaakte torens.
De oude versterkte brug in Sauveterre de Béarn uit de XII eeuw (frankrijk) Dit stadje profiteerde van de doorvoerhandel;De brug over de Gave d'Oloron was de enige verbinding tussen zuidwest en noordoost en fungeerde natuurlijk als tolbrug.
De brug noemt men ook de pont de la légende.Het verhaal gaat dat de weduwe van Gaston V van Béarn verdacht werd van moord op haar zoontje,dat geboren was na de dood van haar echtgenoot.Aangezien het blijkbaar niet te bewijzen viel,besloot Koning van Navarra,die toevalig een broer was,het misdrijf in Gods oordeel te onderwerpen.Aan handen en voeten geboeid werd ze van deze brug geworpen.Ze belande echter met de stroom ongedeerd op een zandige oever,waardoor men aannam dat haar onschuld was aangetoond.
De oude brug van d'Orther (Frankrijk) gebouwd in de XIII eeuw in opdracht van Gaston VII De Moncade,ze overspand de rivier de Gave.Deze brug licht tussen Pan en Biarrits in een schiderachtig stadje in het departement 64 en was een belangrijke route voor de bedevaarders naar Compostella.
Brug van Sospel (Frankrijk) over de Bévéra rivier,deze brug dateerd uit de 12 de eeuw en werd op 28 oktober vernield door Duitse troepen.ze werd herbouwd in 1957.